Myrkkyväri petti

Båttema

Onkohan muilla huonoja kokemuksia erään ison, naapurimaan, auto-, venetarvikeketjun myrkkyväristä? Ensimmäinen kerta pitkän purjehdusuran aikana, kun pohjaan ilmestyi näkkejä, ja paljon. Kyse on kesästä 2014.
Vai onko mahdollista että väri reagoi edelliseen pohjaväriin, joka on kova myrkkyväri.

15

206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on nähty...

      Otsikkosi "myrkkyväristä" on harhaanjohtava. Muistelen, että ns. pilipalin maalin nimi taisi olla "Lowfouling" eikä antifouling. En muista olisiko se sisältänyt sinkkiä venenpohjan kasvustoa vähentävänä aineena vai oliko sittenkin kuparia. Viime syksynä oman seurani veneiden yhteisnostossa kahdessa veneessä oli runsaasti partaa ja näkkejä. Kerrottiin, että ne olikin maalattu pilipalin valkoisella "myrkyllä".

      Voisithan kokeilla jotain muuta antifouling-maalia, jotta näkisit onko eroa. Pehmeän maalin päälle voi maalata pehmeä maalia, mutta ei kovaa. Maalipurkeissa on ohjeet.

      • Jopukka

        Blake on hyvä antifouling maali. Purkki maksoi Motonetissä alle 30,-
        Ei tartu näkit ja pysyy hyvin kiinni pohjamaalissa (Hempel hard race)


      • båttema

        Kiitos vastauksesta.


    • Biltemako pettäisi

      Maalarissa ollut vika, meni kossu ja myrkkyväri sekaisin.

      • båttema

        Käytän konjakkia, halvempi litrahinta kuin myrkkymaalissa.


    • Bossu

      Pari vuotta sitten mulla oli veneen toinen puoli Hempelillä maalattu ja toinen Biltemalla. Eroa ei ollut

      • Laatu sama?

        Oliko bilteman maali koostumukseltaan samaa "pari vuotta sitten" kuin oli 2014?


      • maalit muuttuu...
        Laatu sama? kirjoitti:

        Oliko bilteman maali koostumukseltaan samaa "pari vuotta sitten" kuin oli 2014?

        Tietääkseni Bilteman veneenpohjamaalitkin ovat muuttuneet. Aikaisempi tuote sisälsi sinkkiä, jonka käyttö venemaaleissa kiellettiin. Sen jälkeen sinkki on korvattu kuparioksidilla, jota myös monet muut tarttumisenestomaalit sisältävät (ks. Tukesin luettelo sallituista maaleista).

        Ongelma on tietysti se, että Itämereen liittyvistä ympäristösyistä eliöstömyrkkyjä ei käytetä tai niiden pitoisuudet ovat vähäisiä. Siksi tarttumisen estoon on keksittävä muita lisäkeinoja: liukkaus, poishuuhtoutuminen, biosiidit tms. Uusia maaleja tuntuu tulevan markkinoille joka vuosi. Varmastikin niiden tehokkuudessa on eroja. Ainakin on vaikea uskoa, että halvin olisi parasta.


      • Bossu
        Laatu sama? kirjoitti:

        Oliko bilteman maali koostumukseltaan samaa "pari vuotta sitten" kuin oli 2014?

        Luullakseni oli. Tuosta on tarkalleen aikaa 3 vuotta ja kyse oli tästä low fouling-maalista. Biltemassahan oli monta vuotta sitten sitä tehokkaampaa maalia, jonka jälkeen ei ollut mitään ja sitten tuli tämä low fouling-maali.

        Rokosta mulla on sellainen tuntuma, että sen määrä vaihtelee vuosittain. Lähivuosina se ilmeisesti lisääntyy, koska veden suolapitoisuus on nousussa.


    • Ihmettelevä

      Miksiköhän tällainen kysely keskellä talvea eikä esim heti syksyllä? Ettei vaan olisi yritys vaikuttaa ko "båteman" tulevan kevään myyntiin. Nettiä käytetään nykyään mitä kummallisimpiin asioihin.

      • 3+2

        Niin tai näin blakes cruising antifouling on kyllä hyvä jopa liukuva runkoisessa veneessä, on kokemusta. Eikä ole hinnan kiroissa kun moponetist 26,90/ 0,75l... Toki ennen sai alle 25eken, että himpun hinta noussut. Ja jos periaate estää moponetistä oston, niin samaa kamaa myy veneliikkeet vajaalla 40ekellä.


      • sensuurinko haluat

        Ei kai täällä pidä olla sensuuria kaupallisten syiden takia?
        Minusta on oikein hyvä, jos niin oleellisesta asiasta kuin antifouling-maalit, kerrotaan positiiviset ja negatiiviset kokemukset.

        Blakesin edullinen maali on oman kokemukseni mukaan toiminut kohtuullisen hyvin. Itse siirryin kuitenkin jo vuosia sitten käyttämään Interin Micronia, koska sen sisältämä liotin ei maalatessa laukaise hillitöntä migreeniä (kurja riesa). Myös Hempelin Hard Racing ja Mille kuuluivat samasta syystä hankaliin maalattaviin. Micron on Blakesia kalliimpi, mutta on pitänyt pohjan aika puhtaana. Jkv limaa oli viime syksynä, ei lainkaan näkkejä.


      • Vanha Ohlson
        sensuurinko haluat kirjoitti:

        Ei kai täällä pidä olla sensuuria kaupallisten syiden takia?
        Minusta on oikein hyvä, jos niin oleellisesta asiasta kuin antifouling-maalit, kerrotaan positiiviset ja negatiiviset kokemukset.

        Blakesin edullinen maali on oman kokemukseni mukaan toiminut kohtuullisen hyvin. Itse siirryin kuitenkin jo vuosia sitten käyttämään Interin Micronia, koska sen sisältämä liotin ei maalatessa laukaise hillitöntä migreeniä (kurja riesa). Myös Hempelin Hard Racing ja Mille kuuluivat samasta syystä hankaliin maalattaviin. Micron on Blakesia kalliimpi, mutta on pitänyt pohjan aika puhtaana. Jkv limaa oli viime syksynä, ei lainkaan näkkejä.

        Täällä myös yksi Blakesilla maalaava ja viime kauden kokemus mereltä: ei näkkiä

        .


      • Båttema

        Huvittavia nämä vainoharhaisuudet. Voihan se olla vain niin että käy talvella katsomassa venettä ja haluaa keväällä, ei heti syksyllä, maalata kunnon maalilla.


    • fågeli

      on yhden kesän ollut ja ei ongelmaa eikä yhtään näkkiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      280
      3104
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1565
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1291
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1207
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1129
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe