Lupa ely-keskukselta

Sääntösuomi

Onko veneesi ylin kohta yli 4,4 m korkeudella auton kyydissä kun kuljetutat sen satamassa vesillelaskuun? Kohta tarvitset siihen ely- keskukselta luvan! Ei huolta, mätä leviää Suomenojalta muuallekin.

29

454

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seppomartti

      Ylikorkea purjevene maantiellä ei ole ongelmaton vaikka lupiakin olisi. 27ft purjeveneeni oli auton lavalla muistaakseni 4,7m korkea eikä mahtunut kaistamerkkien tai moottoritien siltojen alta. 4,5 m taisi olla mahtuva maksimi. Poliisi käski mittausten jälkeen purkamaan veneen matalammaksi tien päällä. Keulapulpitti piti irroittaa.
      Tämä varoitukseksi maantieliikenteessä. Suomenojan tilannetta en tunne.

      • ei traadari

        Kyllähän maanteillä kulkee yli 4,5 m korkeita lasteja Silloin vain on vältettävä siltojen alituksia ja ajettava kiertotietä.


      • seppomartti
        ei traadari kirjoitti:

        Kyllähän maanteillä kulkee yli 4,5 m korkeita lasteja Silloin vain on vältettävä siltojen alituksia ja ajettava kiertotietä.

        No tulihan se sieltä! Nimittäin tavanomainen vastaväite.
        Kuinka korkealla kuormalla olet ajellut ja missä?



      • ei traadari
        seppomartti kirjoitti:

        No tulihan se sieltä! Nimittäin tavanomainen vastaväite.
        Kuinka korkealla kuormalla olet ajellut ja missä?

        No enpä ole itse ajanut lastia vaan seuraillut vastaan tulleita kuormia.
        Sisä-Suomen konepajoilta pannaan joskus aika isoja koneenosia maailmalle.
        Miten löytävät reittinsä, siihen saattaa auttaa vaikka oheisen kaltainen sivusto
        http://www.liikennevirasto.fi/rajoituskartta.

        Mutta itse aloituksen mukaiseen kysymykseen tuli Hakrolta jo vastaus.


      • seppomartti
        Hakro kirjoitti:

        Ajoneuvon suurin sallittu korkeus on 4,00 m (https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/72947/Tervo_Riikka.pdf?sequence=1). Vain erikoisluvalla tämä voidaan ylittää, ja erikoislupa myönnetään ainoastaan tietylle reitille..

        Yhteenvetona voin todeta, että kannattaa tilata matala teli kun kuljettaa purjevenettä ja pysyä 4m metrin korkeudessa. Ei tarvita erityislupia, ei tarvitse purkaa ryhmittymismerkkejä, ei tarvitse jännätä raitiovaunujohdon alla pimeneekö sähköt eikä kierrellä sivuteitä siltojen ali pääsemiseksi. Eikä poliisit aiheellisesti tule mittanauhan kanssa katkaisemaan urheilusuoritusta.


      • kaikkituntuuolevanrekkoj
        Hakro kirjoitti:

        Ajoneuvon suurin sallittu korkeus on 4,00 m (https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/72947/Tervo_Riikka.pdf?sequence=1). Vain erikoisluvalla tämä voidaan ylittää, ja erikoislupa myönnetään ainoastaan tietylle reitille..

        Suurin sallittu korkeus oli jo pitkään 4,2m ja nyt se ollaan nostamassa 4,4m. Pisti tuo luku tuossa edellä silmään, sillä olin joskus tuolla alalla:)


      • kaikkituntuuolevanrekkoj kirjoitti:

        Suurin sallittu korkeus oli jo pitkään 4,2m ja nyt se ollaan nostamassa 4,4m. Pisti tuo luku tuossa edellä silmään, sillä olin joskus tuolla alalla:)

        Hain korkeusluvun netistä, enkä ota siitä mitään vastuuta. Se joka kuljettaa korkeita kuormia, varmaankin tietää rajan.


      • seppomartti kirjoitti:

        Yhteenvetona voin todeta, että kannattaa tilata matala teli kun kuljettaa purjevenettä ja pysyä 4m metrin korkeudessa. Ei tarvita erityislupia, ei tarvitse purkaa ryhmittymismerkkejä, ei tarvitse jännätä raitiovaunujohdon alla pimeneekö sähköt eikä kierrellä sivuteitä siltojen ali pääsemiseksi. Eikä poliisit aiheellisesti tule mittanauhan kanssa katkaisemaan urheilusuoritusta.

        Aloittajan ajatuksen mukainen ongelma on siinä, että Suomenojan satama-alueella (ja ehkä kohta muuallakin) maksimikorkeutta ei saa ylittää ilman erikoislupaa, vaikka kyseessä olisi vain sadan metrin siirto telakka-alueella. Poliisit (ilmeisesti ilmiannon perusteella) olivat jo sakottaneet telakointiyrittäjää, jonka kalustolla ei ollut toimintalupaa yleisillä teillä.

        Kyllä poliisit tulevat katkaisemaan urheilusuorituksenkin, jos joku isokenkäinen sitä vaatii. Tämä on nähty mm. moottoriurheilun puolella. Olen itse ollut todistamassa tapausta.


      • Hulluus
        Hakro kirjoitti:

        Aloittajan ajatuksen mukainen ongelma on siinä, että Suomenojan satama-alueella (ja ehkä kohta muuallakin) maksimikorkeutta ei saa ylittää ilman erikoislupaa, vaikka kyseessä olisi vain sadan metrin siirto telakka-alueella. Poliisit (ilmeisesti ilmiannon perusteella) olivat jo sakottaneet telakointiyrittäjää, jonka kalustolla ei ollut toimintalupaa yleisillä teillä.

        Kyllä poliisit tulevat katkaisemaan urheilusuorituksenkin, jos joku isokenkäinen sitä vaatii. Tämä on nähty mm. moottoriurheilun puolella. Olen itse ollut todistamassa tapausta.

        Se sataman yrittäjän sakko pitää mitätöidä. Mielipuoli ja haitallinen Espoon kiusaajavirkamies järjesti sen henkilökohtaisista syistänsä.


      • 3+5
        Hulluus kirjoitti:

        Se sataman yrittäjän sakko pitää mitätöidä. Mielipuoli ja haitallinen Espoon kiusaajavirkamies järjesti sen henkilökohtaisista syistänsä.

        Ei sitä voi mitätöidä kerrassaan minkään lakipykälän nojalla, jos sellainen on jo ehditty antaa. Kas kun aiemmin satama-alueeksi merkityn alueen merkitseminen tiealueeksi ei ole mitenkään laitonta, ihan riippumatta päätöksen tekijän motiiveista. Ja kun ko. merkintä on kerran tehty, on sitä sekä poliisin että tienkäyttäjien toteltava.


      • korkeeta
        Hakro kirjoitti:

        Hain korkeusluvun netistä, enkä ota siitä mitään vastuuta. Se joka kuljettaa korkeita kuormia, varmaankin tietää rajan.

        Liikennevirasto mukaan on jo noussut 4,4 metriin.

        Netistä löytyy monenlaista lähdettä ja oma lähdekritiikki on netissä olennaista. Liikenneviraston sivuihin voinee luottaa hieman enemmän kuin opinnäytetyöhön.

        "Ajoneuvon suurin sallittu korkeus on noussut 4,2 metristä 4,4 metriin ja massa 60 tonnista 76 tonniin. Asetus tuli voimaan 1. lokakuuta 2013"

        http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/liikenneverkko/tiet/massatjamitat


      • 2828
        3+5 kirjoitti:

        Ei sitä voi mitätöidä kerrassaan minkään lakipykälän nojalla, jos sellainen on jo ehditty antaa. Kas kun aiemmin satama-alueeksi merkityn alueen merkitseminen tiealueeksi ei ole mitenkään laitonta, ihan riippumatta päätöksen tekijän motiiveista. Ja kun ko. merkintä on kerran tehty, on sitä sekä poliisin että tienkäyttäjien toteltava.

        Saattaapi olla laitonta, Länsiväylässä oli erään juristin asiallinen kirjoitus.


      • Rahti
        seppomartti kirjoitti:

        No tulihan se sieltä! Nimittäin tavanomainen vastaväite.
        Kuinka korkealla kuormalla olet ajellut ja missä?

        Piti koittaa kommentoi lainaten:-)

        Joskus lähti entinen vene lännestä Jyväskylään ja kauppaan tuli sovittua rahti myyjälle. Rahtarini halusi vähän madaltaa kuormaa, mikä tehtiin. Jyväskylään tullessa on hyvä alamäki ennen alikulkusiltaa ja näytti matalalta tullessa noin sataa. Sanoot, jos aukko näyttää ahtaalta, sillon vielä sopii hyvin. Mulla nousi takatukka pystyyn, näytti niin matalalta:-)


      • xcvgsdfyrt

        Suomessa kaikki sillat ja johdot ovat 4,5m. jos ei ole liikennemerkillä mainittu.
        Itse hain veneen helsingistät änne pohjanmaalle ja kuorma oli 4,7.
        Trafilta hain erikoiskuljetusluvan joka oli kattava nippu jossa oli kerrottu reitti tarkalleen ja rampit joiden kautta piti kiertää.

        Ei tämä ole ydinfysiikkaa.


      • Eikaivain
        Hulluus kirjoitti:

        Se sataman yrittäjän sakko pitää mitätöidä. Mielipuoli ja haitallinen Espoon kiusaajavirkamies järjesti sen henkilökohtaisista syistänsä.

        Henkilökohtaisista syistä, niinkö? Tiedätkö vai arvaatko? Nyt se foliohattu syvemmälle päähän!
        Kerro toki lisää...


    • Joonas...

      Turha teidän on moisia asioita murehtia, tilaus vaan kuljetusyrittäjältä ja kertoo minkälainen kuljetus on kyseessä, niin yritys kyllä hoitaa lupa-asiat.

      • Hallintoalamainen

        Ja se maksaa... (tiedän jo mitä tähän vastataan)


      • Eikaivain
        Hallintoalamainen kirjoitti:

        Ja se maksaa... (tiedän jo mitä tähän vastataan)

        Maksaahan se nytkin, eikö vain? Vai etkö saa enää nostoasi ilman kuittia? Sekö tässä hitsaa?


    • 9+12

      Käytännön merkitys tuossa voi olla lähinnä se, että Parppei ja kumppanit, jotka nostaa ja siirtää ikääntyneillä kuorma-autoilla, saattavat joko pudota kisasta tai joutua hankkimaan matalan lavettiperävaunun.

      • kjhgfe2

        Taikka sitten he arvioivat etta Suomenojalla ei enaan kannata tyoskennella. Antaa muiden hoitaa.


      • Kvitto
        kjhgfe2 kirjoitti:

        Taikka sitten he arvioivat etta Suomenojalla ei enaan kannata tyoskennella. Antaa muiden hoitaa.

        Mitäs kuittailua täältä kuuluu?


    • Leveilijä

      Kaikki puhuu vain korkeudesta. Ei se leveyskään ihan ongelmaton ole, taitaa suurin sallittu leveys olla jotain 2,6 metriä ilman erikoiskuljetuslupaa. Luulen että tähän kolahtaa paljon useampi veneilijä, siinä ei auta erikoislavetitkaan.

      • kuljetusta

        Yli 2,6 metriä leveä kuorma on aina erikoiskuljetus, mutta läheskään kaikki erikoiskuljetukset eivät vaadi mitään erikoiskuljetuslupaa. Usein erikoiskuljetusmääräysten mukaiset valot ja heijastimet ja maalaukset(vinoraidat) riittää.


      • bred_last
        kuljetusta kirjoitti:

        Yli 2,6 metriä leveä kuorma on aina erikoiskuljetus, mutta läheskään kaikki erikoiskuljetukset eivät vaadi mitään erikoiskuljetuslupaa. Usein erikoiskuljetusmääräysten mukaiset valot ja heijastimet ja maalaukset(vinoraidat) riittää.

        Kerrotaanpa tähän tyhmä, mutta tosi tarina:
        Hyvä kaverini oli nuoruusvuosinaan autoilemassa Ruotsissa. Vastaan tuli auto, jonka katolla oli kyltti "bred last följar". Kaverin ihmetteli kylttiä, mutta ei reagoinut sen kummemmin ja ajeli edelleen suhtkoht keskellä kaistaa. Hetken päästä mies säikähti pahasti kun huomasi että kyltti ei tarkoittanutkaan että "leipälasti seuraa"...
        Ehti kuitenkin väistämään ilman muuta haveria kuin sydämentykytyksiä ;)


      • Nimimerkki_puuttuu
        kuljetusta kirjoitti:

        Yli 2,6 metriä leveä kuorma on aina erikoiskuljetus, mutta läheskään kaikki erikoiskuljetukset eivät vaadi mitään erikoiskuljetuslupaa. Usein erikoiskuljetusmääräysten mukaiset valot ja heijastimet ja maalaukset(vinoraidat) riittää.

        Juu, näin se menee. Ja ammattimaisella kuljetusyrittäjällä on nuo merkintävermeet auton varusteissa joka tapauksessa. 3,5 m on muistaakseni se leveysraja, jonka jälkeen pitäisi olla lupa.


      • 407

        No en ole varma luvasta! Kuljetin syksyllä 2013 ja 2014 keväällä takaisin (H:ki-vantaa-H:ki) veneeni Reffe Oy:n matalalla lavetilla. Silloin tämä 3,5 oli se raja, jonka jälkeen tarvittiin etuautoa (moottoritiellä ja kehällä taka-auto, kun ei ollut edestäpäin tulevaa liikennettä!). Silloin ei mitään luvista puhuttu, mutta voi olla että yritys oli ne hankkinut. Toimi hienosti, voin suositella! Tämä nyt tietenkin "oikeisiin" maantiekuljetuksiin!


    • Keskitytään_olennaiseen

      Siis tässä on kaksi ydinasiaa:
      - Mitä järkeä on siirtää ylipäätään veneiden talvisäilytystä Ämmassuolle (maatiekuljetuksia
      ruuhakisilla teillä). Joo, saadaan rakentamista rannoille ja rahaa kapitalisteille...
      - Kiusaamispäätöksen seurauksena Suomenoja yleiseksi tiealueeksi: veneiden nostaminen ja
      laskeminen ylipäätään tuolla alueella menee järjettömäksi.

      Tämä on osa jäävuoren huippua Espoossa, kähmistää, ylimielisyyttä ja virkamiesvaltaa. Pääpukarina taitaa olla yksi valtapuolue, muistakaa se eduskuntavaaleissakin.

      • Kroissos

        Höpö höpö!
        Sen suurempi kapitalisti, sen suurempi purkkari!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      278
      3018
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      78
      1547
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1276
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1200
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1197
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1119
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe