Onko veneesi ylin kohta yli 4,4 m korkeudella auton kyydissä kun kuljetutat sen satamassa vesillelaskuun? Kohta tarvitset siihen ely- keskukselta luvan! Ei huolta, mätä leviää Suomenojalta muuallekin.
Lupa ely-keskukselta
29
444
Vastaukset
- seppomartti
Ylikorkea purjevene maantiellä ei ole ongelmaton vaikka lupiakin olisi. 27ft purjeveneeni oli auton lavalla muistaakseni 4,7m korkea eikä mahtunut kaistamerkkien tai moottoritien siltojen alta. 4,5 m taisi olla mahtuva maksimi. Poliisi käski mittausten jälkeen purkamaan veneen matalammaksi tien päällä. Keulapulpitti piti irroittaa.
Tämä varoitukseksi maantieliikenteessä. Suomenojan tilannetta en tunne.- ei traadari
Kyllähän maanteillä kulkee yli 4,5 m korkeita lasteja Silloin vain on vältettävä siltojen alituksia ja ajettava kiertotietä.
- seppomartti
ei traadari kirjoitti:
Kyllähän maanteillä kulkee yli 4,5 m korkeita lasteja Silloin vain on vältettävä siltojen alituksia ja ajettava kiertotietä.
No tulihan se sieltä! Nimittäin tavanomainen vastaväite.
Kuinka korkealla kuormalla olet ajellut ja missä? ei traadari kirjoitti:
Kyllähän maanteillä kulkee yli 4,5 m korkeita lasteja Silloin vain on vältettävä siltojen alituksia ja ajettava kiertotietä.
Ajoneuvon suurin sallittu korkeus on 4,00 m (https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/72947/Tervo_Riikka.pdf?sequence=1). Vain erikoisluvalla tämä voidaan ylittää, ja erikoislupa myönnetään ainoastaan tietylle reitille..
- ei traadari
seppomartti kirjoitti:
No tulihan se sieltä! Nimittäin tavanomainen vastaväite.
Kuinka korkealla kuormalla olet ajellut ja missä?No enpä ole itse ajanut lastia vaan seuraillut vastaan tulleita kuormia.
Sisä-Suomen konepajoilta pannaan joskus aika isoja koneenosia maailmalle.
Miten löytävät reittinsä, siihen saattaa auttaa vaikka oheisen kaltainen sivusto
http://www.liikennevirasto.fi/rajoituskartta.
Mutta itse aloituksen mukaiseen kysymykseen tuli Hakrolta jo vastaus. - seppomartti
Hakro kirjoitti:
Ajoneuvon suurin sallittu korkeus on 4,00 m (https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/72947/Tervo_Riikka.pdf?sequence=1). Vain erikoisluvalla tämä voidaan ylittää, ja erikoislupa myönnetään ainoastaan tietylle reitille..
Yhteenvetona voin todeta, että kannattaa tilata matala teli kun kuljettaa purjevenettä ja pysyä 4m metrin korkeudessa. Ei tarvita erityislupia, ei tarvitse purkaa ryhmittymismerkkejä, ei tarvitse jännätä raitiovaunujohdon alla pimeneekö sähköt eikä kierrellä sivuteitä siltojen ali pääsemiseksi. Eikä poliisit aiheellisesti tule mittanauhan kanssa katkaisemaan urheilusuoritusta.
- kaikkituntuuolevanrekkoj
Hakro kirjoitti:
Ajoneuvon suurin sallittu korkeus on 4,00 m (https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/72947/Tervo_Riikka.pdf?sequence=1). Vain erikoisluvalla tämä voidaan ylittää, ja erikoislupa myönnetään ainoastaan tietylle reitille..
Suurin sallittu korkeus oli jo pitkään 4,2m ja nyt se ollaan nostamassa 4,4m. Pisti tuo luku tuossa edellä silmään, sillä olin joskus tuolla alalla:)
kaikkituntuuolevanrekkoj kirjoitti:
Suurin sallittu korkeus oli jo pitkään 4,2m ja nyt se ollaan nostamassa 4,4m. Pisti tuo luku tuossa edellä silmään, sillä olin joskus tuolla alalla:)
Hain korkeusluvun netistä, enkä ota siitä mitään vastuuta. Se joka kuljettaa korkeita kuormia, varmaankin tietää rajan.
seppomartti kirjoitti:
Yhteenvetona voin todeta, että kannattaa tilata matala teli kun kuljettaa purjevenettä ja pysyä 4m metrin korkeudessa. Ei tarvita erityislupia, ei tarvitse purkaa ryhmittymismerkkejä, ei tarvitse jännätä raitiovaunujohdon alla pimeneekö sähköt eikä kierrellä sivuteitä siltojen ali pääsemiseksi. Eikä poliisit aiheellisesti tule mittanauhan kanssa katkaisemaan urheilusuoritusta.
Aloittajan ajatuksen mukainen ongelma on siinä, että Suomenojan satama-alueella (ja ehkä kohta muuallakin) maksimikorkeutta ei saa ylittää ilman erikoislupaa, vaikka kyseessä olisi vain sadan metrin siirto telakka-alueella. Poliisit (ilmeisesti ilmiannon perusteella) olivat jo sakottaneet telakointiyrittäjää, jonka kalustolla ei ollut toimintalupaa yleisillä teillä.
Kyllä poliisit tulevat katkaisemaan urheilusuorituksenkin, jos joku isokenkäinen sitä vaatii. Tämä on nähty mm. moottoriurheilun puolella. Olen itse ollut todistamassa tapausta.- Hulluus
Hakro kirjoitti:
Aloittajan ajatuksen mukainen ongelma on siinä, että Suomenojan satama-alueella (ja ehkä kohta muuallakin) maksimikorkeutta ei saa ylittää ilman erikoislupaa, vaikka kyseessä olisi vain sadan metrin siirto telakka-alueella. Poliisit (ilmeisesti ilmiannon perusteella) olivat jo sakottaneet telakointiyrittäjää, jonka kalustolla ei ollut toimintalupaa yleisillä teillä.
Kyllä poliisit tulevat katkaisemaan urheilusuorituksenkin, jos joku isokenkäinen sitä vaatii. Tämä on nähty mm. moottoriurheilun puolella. Olen itse ollut todistamassa tapausta.Se sataman yrittäjän sakko pitää mitätöidä. Mielipuoli ja haitallinen Espoon kiusaajavirkamies järjesti sen henkilökohtaisista syistänsä.
- 3+5
Hulluus kirjoitti:
Se sataman yrittäjän sakko pitää mitätöidä. Mielipuoli ja haitallinen Espoon kiusaajavirkamies järjesti sen henkilökohtaisista syistänsä.
Ei sitä voi mitätöidä kerrassaan minkään lakipykälän nojalla, jos sellainen on jo ehditty antaa. Kas kun aiemmin satama-alueeksi merkityn alueen merkitseminen tiealueeksi ei ole mitenkään laitonta, ihan riippumatta päätöksen tekijän motiiveista. Ja kun ko. merkintä on kerran tehty, on sitä sekä poliisin että tienkäyttäjien toteltava.
- korkeeta
Hakro kirjoitti:
Hain korkeusluvun netistä, enkä ota siitä mitään vastuuta. Se joka kuljettaa korkeita kuormia, varmaankin tietää rajan.
Liikennevirasto mukaan on jo noussut 4,4 metriin.
Netistä löytyy monenlaista lähdettä ja oma lähdekritiikki on netissä olennaista. Liikenneviraston sivuihin voinee luottaa hieman enemmän kuin opinnäytetyöhön.
"Ajoneuvon suurin sallittu korkeus on noussut 4,2 metristä 4,4 metriin ja massa 60 tonnista 76 tonniin. Asetus tuli voimaan 1. lokakuuta 2013"
http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/liikenneverkko/tiet/massatjamitat - 2828
3+5 kirjoitti:
Ei sitä voi mitätöidä kerrassaan minkään lakipykälän nojalla, jos sellainen on jo ehditty antaa. Kas kun aiemmin satama-alueeksi merkityn alueen merkitseminen tiealueeksi ei ole mitenkään laitonta, ihan riippumatta päätöksen tekijän motiiveista. Ja kun ko. merkintä on kerran tehty, on sitä sekä poliisin että tienkäyttäjien toteltava.
Saattaapi olla laitonta, Länsiväylässä oli erään juristin asiallinen kirjoitus.
- Rahti
seppomartti kirjoitti:
No tulihan se sieltä! Nimittäin tavanomainen vastaväite.
Kuinka korkealla kuormalla olet ajellut ja missä?Piti koittaa kommentoi lainaten:-)
Joskus lähti entinen vene lännestä Jyväskylään ja kauppaan tuli sovittua rahti myyjälle. Rahtarini halusi vähän madaltaa kuormaa, mikä tehtiin. Jyväskylään tullessa on hyvä alamäki ennen alikulkusiltaa ja näytti matalalta tullessa noin sataa. Sanoot, jos aukko näyttää ahtaalta, sillon vielä sopii hyvin. Mulla nousi takatukka pystyyn, näytti niin matalalta:-) - xcvgsdfyrt
Suomessa kaikki sillat ja johdot ovat 4,5m. jos ei ole liikennemerkillä mainittu.
Itse hain veneen helsingistät änne pohjanmaalle ja kuorma oli 4,7.
Trafilta hain erikoiskuljetusluvan joka oli kattava nippu jossa oli kerrottu reitti tarkalleen ja rampit joiden kautta piti kiertää.
Ei tämä ole ydinfysiikkaa. - Eikaivain
Hulluus kirjoitti:
Se sataman yrittäjän sakko pitää mitätöidä. Mielipuoli ja haitallinen Espoon kiusaajavirkamies järjesti sen henkilökohtaisista syistänsä.
Henkilökohtaisista syistä, niinkö? Tiedätkö vai arvaatko? Nyt se foliohattu syvemmälle päähän!
Kerro toki lisää...
- Joonas...
Turha teidän on moisia asioita murehtia, tilaus vaan kuljetusyrittäjältä ja kertoo minkälainen kuljetus on kyseessä, niin yritys kyllä hoitaa lupa-asiat.
- Hallintoalamainen
Ja se maksaa... (tiedän jo mitä tähän vastataan)
- Eikaivain
Hallintoalamainen kirjoitti:
Ja se maksaa... (tiedän jo mitä tähän vastataan)
Maksaahan se nytkin, eikö vain? Vai etkö saa enää nostoasi ilman kuittia? Sekö tässä hitsaa?
- 9+12
Käytännön merkitys tuossa voi olla lähinnä se, että Parppei ja kumppanit, jotka nostaa ja siirtää ikääntyneillä kuorma-autoilla, saattavat joko pudota kisasta tai joutua hankkimaan matalan lavettiperävaunun.
- kjhgfe2
Taikka sitten he arvioivat etta Suomenojalla ei enaan kannata tyoskennella. Antaa muiden hoitaa.
- Kvitto
kjhgfe2 kirjoitti:
Taikka sitten he arvioivat etta Suomenojalla ei enaan kannata tyoskennella. Antaa muiden hoitaa.
Mitäs kuittailua täältä kuuluu?
- Leveilijä
Kaikki puhuu vain korkeudesta. Ei se leveyskään ihan ongelmaton ole, taitaa suurin sallittu leveys olla jotain 2,6 metriä ilman erikoiskuljetuslupaa. Luulen että tähän kolahtaa paljon useampi veneilijä, siinä ei auta erikoislavetitkaan.
- kuljetusta
Yli 2,6 metriä leveä kuorma on aina erikoiskuljetus, mutta läheskään kaikki erikoiskuljetukset eivät vaadi mitään erikoiskuljetuslupaa. Usein erikoiskuljetusmääräysten mukaiset valot ja heijastimet ja maalaukset(vinoraidat) riittää.
- bred_last
kuljetusta kirjoitti:
Yli 2,6 metriä leveä kuorma on aina erikoiskuljetus, mutta läheskään kaikki erikoiskuljetukset eivät vaadi mitään erikoiskuljetuslupaa. Usein erikoiskuljetusmääräysten mukaiset valot ja heijastimet ja maalaukset(vinoraidat) riittää.
Kerrotaanpa tähän tyhmä, mutta tosi tarina:
Hyvä kaverini oli nuoruusvuosinaan autoilemassa Ruotsissa. Vastaan tuli auto, jonka katolla oli kyltti "bred last följar". Kaverin ihmetteli kylttiä, mutta ei reagoinut sen kummemmin ja ajeli edelleen suhtkoht keskellä kaistaa. Hetken päästä mies säikähti pahasti kun huomasi että kyltti ei tarkoittanutkaan että "leipälasti seuraa"...
Ehti kuitenkin väistämään ilman muuta haveria kuin sydämentykytyksiä ;) - Nimimerkki_puuttuu
kuljetusta kirjoitti:
Yli 2,6 metriä leveä kuorma on aina erikoiskuljetus, mutta läheskään kaikki erikoiskuljetukset eivät vaadi mitään erikoiskuljetuslupaa. Usein erikoiskuljetusmääräysten mukaiset valot ja heijastimet ja maalaukset(vinoraidat) riittää.
Juu, näin se menee. Ja ammattimaisella kuljetusyrittäjällä on nuo merkintävermeet auton varusteissa joka tapauksessa. 3,5 m on muistaakseni se leveysraja, jonka jälkeen pitäisi olla lupa.
- 407
No en ole varma luvasta! Kuljetin syksyllä 2013 ja 2014 keväällä takaisin (H:ki-vantaa-H:ki) veneeni Reffe Oy:n matalalla lavetilla. Silloin tämä 3,5 oli se raja, jonka jälkeen tarvittiin etuautoa (moottoritiellä ja kehällä taka-auto, kun ei ollut edestäpäin tulevaa liikennettä!). Silloin ei mitään luvista puhuttu, mutta voi olla että yritys oli ne hankkinut. Toimi hienosti, voin suositella! Tämä nyt tietenkin "oikeisiin" maantiekuljetuksiin!
- Keskitytään_olennaiseen
Siis tässä on kaksi ydinasiaa:
- Mitä järkeä on siirtää ylipäätään veneiden talvisäilytystä Ämmassuolle (maatiekuljetuksia
ruuhakisilla teillä). Joo, saadaan rakentamista rannoille ja rahaa kapitalisteille...
- Kiusaamispäätöksen seurauksena Suomenoja yleiseksi tiealueeksi: veneiden nostaminen ja
laskeminen ylipäätään tuolla alueella menee järjettömäksi.
Tämä on osa jäävuoren huippua Espoossa, kähmistää, ylimielisyyttä ja virkamiesvaltaa. Pääpukarina taitaa olla yksi valtapuolue, muistakaa se eduskuntavaaleissakin.- Kroissos
Höpö höpö!
Sen suurempi kapitalisti, sen suurempi purkkari!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1732295
- 1932160
Onneksi olkoon Venäjä!
Presidentti Putin on saanut vaaleissa vahvan kannatuksen ja siis jatkokauden toimessaan Venäjän presidenttinä. Onnittulu2042159- 632011
- 301458
Näin kävi tänään
Olin tänään kauan vessassa ja haaveilin sinusta nainen. Melkein jäi pyyhkimättäkin.271342Yritysten osingot jaettava työntekijöille
Työntekijäthän yrityksen tuloksenkin tekevät. Omistajat voivat alkaa työntekijöiksi saadakseen oman osuutensa. Muutos1901336Nyt kun kaipaan sinua, ilman toivoa sinusta
huomaan, miten paljon sinua menneen noin vuoden aikana ajattelinkaan. Et arvaakaan, miten pitkiä yksinäiset tunnit tääll831287- 471174
- 1251124