Auttakkee löytämään sopiva rotu !

Orpolainen

Haluisin löytää minulle sen sopivan rodun. Koirista on kokemusta, pienestä seurakoirasta sekä amstaffista. Nyt amstaffi lähenee neljää vuotta ja toinen koira alkaisi olemaan mahdollinen.

Amstaffi on muuten aivan ihana, toimiva rakenteinen ja rakastava luonne. Mutta mieleeni turhan kohelo ja tapaturma-altis :D Tekee jos huvittaa. Ihanan aktiivinen kuitenkin.

Tykkäisin liikunnallisesta koirasta, mutta amstaffi on ehkä turhan palikka minulle. Haluaisin koiran jonka voin ottaa minne tahansa. Voimakas luonne ei ole pahasta. Miellyttämishalua saisi olla ihan sen verran jos käsken koiraa laittamaan oven kiinni niin se ei vain möllötä ja katso närkästyneenä "laitappa muija ite" ilmeellä :D

Haluaisin siis koiran josta on tekemään kanssani. Joka oppisi uimaan ilman uppoamisia suuren rintakehän takia, voisi juosta pyörän vierellä pitkiäkin matkoja. Toimiva rakenne on tärkeä. Koko olisi myös tärkeä, en halua turhan suurta ja raskasta, tai pientä koiraa.
Turkilla ei niin väliä, en ole näyttelyihmisiä joten luovat kotitrimmit kuullostavat vain hauskalle ajan vietteelle. Suuri karvanlähtö ei myöskään ole mikään ongelma. Minua ei haittaa jos rodussa runsas kuolaaminen on normaalia.

Metsästysvietti olisi kiva jos olisi hallittavissa.

12

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuohan kuullostaa

      ihan siltä kuin olisit vailla SUOMENPYSTYKORVAA ;D)))

    • Orpolainen

      Omien kokemuksien kautta suomenpystäreillä ei ole kovin hallittavissa tuo mettävietti :D Muuten voisi ottaakkin..

      • Kyllä se on

        ihan hallittavissa se mettävietti. Tosin saku- tai noutajamaista tossukkaa et siitä saa joka pysyisi takuuvarmasti vierelläsi vapaana mutta kyllä sen fleksillä hallitsee. Ja kun omistajalla on hiukan sitä auktoriteettiä jolla pudottaa taivaatkin tarvittaessa koiran niskaan, niin ei änkeä joka kanin tai hirven perään. Vähän tavallista tarkempi joutuu olemaan siinä alkuvaiheen opetuksessa ettei kovasti koettele aikuistuessaan. Toisaalta näyttää olevan niin että mitä "hankalampi" nuorena, sitä älykkäämpi ja oivaltavampi se on. Ja sitä kykyä kannattaa sitten todella käyttää hyväksi. ;D)))


      • Tähh

        Tossukkaa? :o. Kukapa ei haluaisi käskystä tai muutenkin lähellä pysyvää koiraa? Tossukat siis kunniaan!


    • Pro koirat

      Ihan ekana tuli mieleen käyttölinjainen labradorinnoutaja. Voimakkaasta luonteesta nyt en tiedä, mutta kuitenkin hyvän kokoinen, ei sellainen "näyttistynnyri" ollenkaan, viisas, rakastaa uintia, jaksaa liikkua, virtaa piisaa, ei kuolaa, sosiaalinen ja toiset koiratkin sietävä, ja yleensä oikeanlaisella palkitsemisella tekee ihan mitä vain ikinä osaa ja suinkin ymmärtää, eli moneen menoon. Kultaisella noutajalla paljon samoja ominaisuuksia, hyvä koira mielestäni, vaikka onkin vähän se "de facto" rotuna pidetty. Mutta mm. yksi viisaimmista roduista. Vähän tosin isompi käyttölapukkaa jo.

      Jos olet valmis aktivoimaan koiraa enemmän, sitten paimentyyppisetkin voisivat olla hyviä. Esim. belgianpaimenkoira, joka rakenteeltaan ymmärtääkseni säilynyt toimivampana kuin saksanpaimenkoira, on sirompikin. Yksilöasioita viime kädessä tietty.

      Rodunvaluntatesteillä ja vertaolumoottoreilla voi löytyä myös hyviä rotuvaihtoehtoja:

      https://sites.google.com/site/prokoirat/koira-faq#TOC-Mik-rotu-sopii-minulle-meille-

      • siftinä

        Entä dalmatialainen? Kulkee pyörän tai vaunun vierellä, jos siihen opettaa. Vahtiikin jonkin verran. Osaa avata ainakin portin. Älyä on siis.
        Lapinkoirakin on vahtityylinen, kilttikin. Voi pomottaa, ellei osaa olla itse pomo. Niin kaikki:)
        Toisen kaveriksi en silti ottaisi mitään koiraa. Yksin jäänyt koiruus nauttii olemisestaan ja häriökäytös on lähes loppunut alle parissa kk.ssa.


    • 3+3

      Kultainennoutaja.

    • fdsfsaf

      Flätti, kultis, labbis, saku, holsku, belggari, nahkacollie, beussi, sheltti, bortsu, aussie.... tuliko tarpeeks ehotuksia, tuollasiahan rotuja on vaikka kuinka että eikun itse koirakirjoja lukemaan ja sieltä itse mietit sen mieluisimman, aktiivisia mielyttämisenhaluisia koiria riittää :)

    • MeeriAngel

      Kelpie, se on siis ihan mahtava rotu :-) Energinen, yli älykäs, (työ narkomaani), lukee jokaista omistajan liikettä ja yrittää tehä kaikkensa mielytääkseen. Kun näin ekaa kertaa kelpieen niin tuli jotenkin sellanen WOW, kun sen rakenne on niin <3

      Australian Kelpie siis kehitettiin australiassa lampaitten paimennukseen ja kehittämisessä on siis käytetty myös DINGOa

      Mut siis oikeesti tsekkaa, ihan mahtava rotu, jos pää vaan kestää ja esennetta ei puutu :D Ja meiän Angel kelpieltä terveisiä (heh, nimi ei meillä osunu oikeeseen, se on enneminkin piru, mutta ihana sellainen)

    • neuvoja2

      Miltä vaikuttaa mittelspitz taikka grosspitz. Miellyttämisenhaluisia, kestäviä, osaavat käyttää kehonsa, ei metsästysviettisiä, tykkäävät uida ja rodut terveitä.

    • Orpolainen

      Pienistä koirista en kovin välitä, pidän vetolajeista joten koirankin pitäisi olla sen kokoinen että jaksaa toisen koiran kanssa vetää pitkiäkin lenkkejä mm. potkurilla ja pyörällä. Taakanvetoon koolla ei niinkään sitten ole väliä :)

      Lk collieitten luonne ei oo jotenkaan omiin käsiin sopiva sen oon huomannut, on vähän apaattisia omiin tottumuksiin. Toki kaikki on yksilöitä.
      Flätti on turhan vilkas omista kokemuksista. Bortsu mulla onkin ollu työkaverina :) veikeä tapaus kyllä :D turhan herkkä tosin.
      Kelpietä oon itekkin ihastellut monesti, täydellinen rakenne, luonne vaikuttaa hyvälle, ei ainakaan lapanen :D
      Aussie olisi kans hauska kaveri mutten tiedä mistä löytäisin hieman kevytrakenteisemman.

      Lisää saa laittaa ja kokemuksia kertoa! Varsinkin käyttöominaisuuksista, luonteesta ja miten toimii arjessa :)

    • nhrnnnn

      lancashire heeler

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3548
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      194
      1648
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1317
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      145
      1182
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      863
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      845
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      804
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      799
    9. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      51
      799
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe