Kannattaako enää syödä broilerija. 26.1

Esbl.

Katso yle areena Mot.

41

60

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ellenin neuvot

      Adventistit saavat syödä broileria, mutta eivät sikaa.
      Adventistin siis kannattaa syödä broileria.
      Nutanan nakkoja sen sijaan tulee välttää, koska niissä on korkea teollinen valmistusprosessi ja sitä myöten hurja määrä kaikenlaista moskaa mukana.
      Myös Bambu-korvikekahvi kannattaa jättää väliin kokonaan ja siirtyä oikeaan kahviin. Viljakahvissa on nimittäin paljon karsinogeenejä, jotka eivät ole vatsalle hyväksi.

      • Mot.

        Katsoitko ohjelman vai?


    • Kyllä maistuu.

      Kana maistuu adventisteille.
      Kanalinnut juutalaisille jo Raamatun aikaankin.

      • pastori Soya Nacco

        Muslimit, juutalaiset ja "siunatut" adventistit tulevat pyhemmiksi kun eivät syö palvikinkkua.


      • ..,...,...
        pastori Soya Nacco kirjoitti:

        Muslimit, juutalaiset ja "siunatut" adventistit tulevat pyhemmiksi kun eivät syö palvikinkkua.

        Pyhyys lähtee Jumalasta. Herra on sanonut, kaikki jotka syövät sianlihaa tai muuta inhottavaa, niistä kaikista tulee loppu.


    • Näin siinä käy.

      Adventisteista tulee loppu ilman possunkin lihaa.

      • Mot.

    • laukkuryssä

      No eipä kantsi, kun kaikenlaisija pakteerija löötyy.

      Vuan kun metsäkanalinnuissa on vielä suhteellisen puhtasta lihhaa, niin ei kun vuan kuularuiskut panemmaan tätärättättäijää, jotta itekuhi suapi metot ja teeret ja pyyt tippautettuva kenttään. Ja ei kun vuan pannulle tirisemmään sianläskin kansa. Potut kun siihen keittää ja syyä märsyää, nii jo vain napa ruskaa, eekä ou näläkä het kotvilleen.
      Ja jos se ruununmulli sattuu kulukemmaa liian läheltä pihhoo, nii jo vain aitassa tai pakastimessa tulloo olemmaan kilosotalla lihhoo.

    • näin se menee

      Ei kannata, olen aikoja sitten sen hylännyt. Eräs allerginen ystävä sanoi: Ne ovat kokoa ajan antibiottien vasassa. Se siitä lihasta.

    • Ei_se_saastuta

      Ehdottomasti kannattaa syödä. Kannattaa kuitenkin kypsentää liha ennen syömistä. Kuka hullu sitä raakana syö?
      Bakteerit tuhoutuvat kuumennettaessa.
      Maailma on bakteereja täynnä ja nehän ovat sen Raamatun tarustoissa esiintyvän taikaukkelin luomiakin? Vai kuinka?

    • broileri

      Ripuli menee ohi sairastamalla.

    • kirjoihin27

      Broileri on huollellisesti laitettuna terveellistä. Käytä aina erillistä leikkuulautaa ja pese kädet huolella käsiteltyäsi raakaa lihaa. Mieluummin kaksi kertaa ja saippuan kanssa. Kypsennetty liha ei ole terveysriski. Kana kannattaa paistaa kypsäksi myös sisältä.

      • utelijas

        Katsoitko ohjelman jonka Mot oli tehnyt. Voi katsoa yle areena,arkisto.


    • Katsoin ohjelman osittain.
      Tähän asti olen luottanut broileriin, se kun on vähärasvaistakin, mutta ei tiedä enää mistä maasta se on peräisin ja voiko siihen tietoon luottaa.Kala on vielä syöntilistalla, toistaiseksi.

    • TietoaOn

      Broileri on oikein terveellistä ja vähärasvaista ruokaa. Poistakaa kuitenkin nahka ensin, koska se on rasvaisin osa koko broilerissa.
      Nahka lähtee hyvin vetämällä myös raasta linnusta.
      Älkää ostako valmismarinoituja tuotteita. Marinaadit ovat täyttä paskaa.

    • Hei_

      Mikä siellä on tilanne ollut siinä MOT ohjelmassa. Kerro lyhyesti mikä kananlihan tilanne asiayhteydessä on ohjelman mukaan ?

      Yst. t. Jari

      • Rintamamies

        Meillä MOT:issa on oikein hyvä tilanne. Pidämme vain saavutetut rajalinjat ja pysymme juoksuhaudoissamme. Vihollisen tarkka-ampujat eivät saa silloin napsittua meitä.
        Kananliha on täällä varsin hyvää kun sen grillaa tai keittää hyvin. Terveellistä ruokaa ja antaa energiaa sekä taisteluintoa ja jaksaa koko päivän.

        Terveisiä sinne kotirintamalle ja myös LOT:ille sinne selustaan. Ruoka on hyvää ja sitä on riittävästi.


      • Mot

        Jarille. lyhyesti Mot ohjelmasta Antibiootteja annetaan aivan liikaa.


      • Mot kirjoitti:

        Jarille. lyhyesti Mot ohjelmasta Antibiootteja annetaan aivan liikaa.

        Ahaa_ kiitos.

        Kun antibiootteja annetaan liikaa kasvaa resistenssin vaara myös ihmisellä?

        Näin päättelen.

        Suon joskus valkoista lihaa itselleni_ eli olen nk- semivegetaristi, mutta määrät on aina ratkaisevat asiat. Kesäaikana kun pyöräilen paljon, ja olen Camping grilleilläkin puoli tusinaa kertaa kesässä suon itselleni joskus pieniä määriä sekalaista- makeaakin.
        Lasken ettei puoli tusinaa grillauskertaa minua tapa vieä ja pidän sokeri- ja kolesteroli muutkin arvot kunnossa.

        Kasvisruoalla ihminen pysyy paremmin terveenä. Tämä on totuus. Vielä jos söisi elävää ravintoa olisi se parasta ihmiselle aina.

        Mutta ruokakassini sisällön koostan kasvikunnan tuotteista. Ihmiset sairastavat sokerin- kovien rasvojen ja prosessiruoan liiasta käytöstä. Kansantaloudellekin kallista.

        Kiitos tiedosta.


        Siunauksia
        Jari Laurila


      • kerettiläinen---

        >>>Vielä jos söisi elävää ravintoa olisi se parasta ihmiselle aina.<<<

        Epäilenpä, ettet jaksaisi pyöräillä sellaista määrää kesässä kuin nyt pyöräilet, jos söisit vain elävää ravintoa, ja tuskin pyöräilyreissuillasi pystyisit edes toteuttamaan sitä...

        Yst. kerettiläinen


      • kerettiläinen--- kirjoitti:

        >>>Vielä jos söisi elävää ravintoa olisi se parasta ihmiselle aina.<<<

        Epäilenpä, ettet jaksaisi pyöräillä sellaista määrää kesässä kuin nyt pyöräilet, jos söisit vain elävää ravintoa, ja tuskin pyöräilyreissuillasi pystyisit edes toteuttamaan sitä...

        Yst. kerettiläinen

        Hei-

        Elävän ravinnon ruokavalioon kuuluu hiilihydraatit joka on se osa ravintoa mikä on energiaa.
        Ihmisen elimistö muuttaa hiilihydraatin rasvaksi eli energiaksi. Tämä on oikeata energiaa.
        Elävän ravinnon ruokavalio ei tarkoita että kaikki olisi vihreää tai juuri maasta poimittua vaan että mitään ei kuumenneta liikaa, johonkin muistaakseni 42 tai 52C

        Suomessa eräs triatlonisti on ns. kasvissyöjä. Puurolla jaksaa siis parhaiten.
        Elävän ravinnon käyttäjät käyttävät ns. tuorepuuroja joita ei kuumenneta.

        Suomenhevonen on metsätöissä ollut heinää syömällä. Hevosenkin elimistössä on varmasti joku metodi millä heinä muuttuu hevoselle energiaksi.


        Yst. t. Jari


      • Raamattu
        kerettiläinen--- kirjoitti:

        >>>Vielä jos söisi elävää ravintoa olisi se parasta ihmiselle aina.<<<

        Epäilenpä, ettet jaksaisi pyöräillä sellaista määrää kesässä kuin nyt pyöräilet, jos söisit vain elävää ravintoa, ja tuskin pyöräilyreissuillasi pystyisit edes toteuttamaan sitä...

        Yst. kerettiläinen

        Oletko kerettriläinen lukenut kirjan Elävä ravinto Elsa Ervamaa voi lainata kirjastosta
        Ne jotka tuolla linjalla ovat heitä ei väsytä,ei flunssa nuha kuume tauteja syöpä harvinaista
        Eräs nais henkilö oli ollut viisi päivää tuolla linjalla ja sanoi oli pakko lopettaa tupakan poltto se tuppakka alkoi maistua niin pahalta,Hän ei siis ajatellut lopettaa tupakan polttoa halusi muuten vain kokeilla tuota linjaa.Sama pätee alkoholihimoon jos joku haluaa lopettaa juomisen mutta kokee sen vaikeaksi niin tästä olisi iso apu.


      • kerettiläinen---
        Raamattu kirjoitti:

        Oletko kerettriläinen lukenut kirjan Elävä ravinto Elsa Ervamaa voi lainata kirjastosta
        Ne jotka tuolla linjalla ovat heitä ei väsytä,ei flunssa nuha kuume tauteja syöpä harvinaista
        Eräs nais henkilö oli ollut viisi päivää tuolla linjalla ja sanoi oli pakko lopettaa tupakan poltto se tuppakka alkoi maistua niin pahalta,Hän ei siis ajatellut lopettaa tupakan polttoa halusi muuten vain kokeilla tuota linjaa.Sama pätee alkoholihimoon jos joku haluaa lopettaa juomisen mutta kokee sen vaikeaksi niin tästä olisi iso apu.

        Minulla itseasiassa on se kirja hyllyssäni, mutta en ole jaksanut tutustua siihen sen tarkemmin, kun on tässä elämässä ollut niin paljon "sählinkiä", että pelkän kasvisruokailunkin toteuttaminen tuntuu tällä hetkellä liian rasittavalta. Syön siis broileria ja kalaa kasvisruoan lisäksi ja joskus harvoin naudanlihaa, jos syön "ulkona" tai olen kylässä. Kotiin en sitä juurikaan osta, paitsi koiralleni joskus.

        Nuorempana aina haaveilin aloittavani elävän ravinnon syömisen, mutta en koskaan jaksanut aloittaa sitä, ja olen huomannut, että jotkut vegaanitkin ovat vaikuttaneet aika "nälkiintyneiltä", joten en sitten tiedä, olisiko se elävän ravinnon syöminen sittenkään niin järkevää...paitsi, jos sairastuu tai muuten tarvitsee jonkinlaisen "tehokuurin" ja "potkua" elämäänsä. Lisäksi totuttautuminen pelkästään elävään ravintoon voisi tuoda aikamoisia sosiaalisia ongelmia ja elämä pyörisi jatkuvasti sen ympärillä, miten ruokailunsa toteuttaisi. Jopa nytkin on hieman hankaluuksia, kun en tahdo syödä punaista lihaa, enkä varsinkaan sianlihaa.. yök...yök..


      • kerettiläinen--- kirjoitti:

        Minulla itseasiassa on se kirja hyllyssäni, mutta en ole jaksanut tutustua siihen sen tarkemmin, kun on tässä elämässä ollut niin paljon "sählinkiä", että pelkän kasvisruokailunkin toteuttaminen tuntuu tällä hetkellä liian rasittavalta. Syön siis broileria ja kalaa kasvisruoan lisäksi ja joskus harvoin naudanlihaa, jos syön "ulkona" tai olen kylässä. Kotiin en sitä juurikaan osta, paitsi koiralleni joskus.

        Nuorempana aina haaveilin aloittavani elävän ravinnon syömisen, mutta en koskaan jaksanut aloittaa sitä, ja olen huomannut, että jotkut vegaanitkin ovat vaikuttaneet aika "nälkiintyneiltä", joten en sitten tiedä, olisiko se elävän ravinnon syöminen sittenkään niin järkevää...paitsi, jos sairastuu tai muuten tarvitsee jonkinlaisen "tehokuurin" ja "potkua" elämäänsä. Lisäksi totuttautuminen pelkästään elävään ravintoon voisi tuoda aikamoisia sosiaalisia ongelmia ja elämä pyörisi jatkuvasti sen ympärillä, miten ruokailunsa toteuttaisi. Jopa nytkin on hieman hankaluuksia, kun en tahdo syödä punaista lihaa, enkä varsinkaan sianlihaa.. yök...yök..

        Hep- kiitos

        Olen itse ollut ravintotalouskeittiölinjalla ammattikoulussa poikasena ja opin ravintoaineiden käsittelyn perusteet.
        1990 luvun alkupuoliskolla luin kaikki kaupungin kirjastojen life-style kirjat läpi.

        Tiedän että jos aikoo syödä optimaalitaulikoiden mukaan menisi kaikki aika ruokailujensa suunnitteluun eikä kukaan pysty syömään niin paljon että saisi kaiken optimaalisesti suosituksien mukaan.

        Kerran istuin kirjastossa laskemassa mikrogrammoja siitä mitä minä syön tavallisesti kuukauden mittaan ja laskin ne yhteen ja katsoin paljonko todellisuudessa saan ravinteita.
        Huomasin että ravinto on yllättävän ravintoköyhää. Johtunee varmasti osittain tehokasvatuksesta.

        Käytän itse lisäravinteita tarkan harkinnan mukaan koska niihin hussaantuu jo nyt 30,- euroa kuukaudessa. Mutta sillä saa keski-ikäinen tärkeimmät kunhan ostaa edulliset valmisteet. Monivitamiinivalmiste pitäisi minusta olla kansalaisvelvollisuus.

        Mutta keski-iässä on syytä huolehtia 1 gramma kalsiumin /vrk, lisäksi itse käytän piimaata nivelrikon estoon lisäksi, 5 g MSM valmistetta, sekä Clygosaminiinia 750-1500 mg, 2000 mg C-vitamiinia- Omega pääasiassa 3,6,9 sarjan rasvahapot, B-vitamiini valmisteen, monivitamiinivalmisteen ja lisäksi tomaattiketsuppia päivittäin lykopeenin saamisen vuoksi.
        Nämä lasken tarvitsemani. Joskus E-vitamiinikuurinkin.

        Vatsa tottuu pilkkomaan sitä mitä syö, ja ruoansulatusentsyymit muodostuvat ajan mittaan syömistä vastaaviksi. Ruokavaliomuutokset eivät onnistu hetkessä jatkuvan nälän vuoksi, joka johtuu em. entsyymien koostumuksesta.
        Mies ei puurolautasella edes pieraise jos on tottunut käyttämään rasvaista raskasta ruokaa, mutta puuro voi olla täyttä ravintoa ja ruoka-annos toiselle. Puurolla jaksaa hiilihydraatin elik energian vuoksi kunhan ruoansulatusentyysmit ovat tottuneet ruokavalion vaihdokseen.

        Paasto on hyvä keino helpottaa radikaaleja muutoksia ja paaston avulla suuria muutoksia voi tehdä nopeasti. Mutta paastoon pitää hakea käsikirja kirjakaupasta tai kirjastosta. Paasto pitää osata tehdä oikein.


        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


      • kerettiläinen---
        jarinhotelli kirjoitti:

        Hep- kiitos

        Olen itse ollut ravintotalouskeittiölinjalla ammattikoulussa poikasena ja opin ravintoaineiden käsittelyn perusteet.
        1990 luvun alkupuoliskolla luin kaikki kaupungin kirjastojen life-style kirjat läpi.

        Tiedän että jos aikoo syödä optimaalitaulikoiden mukaan menisi kaikki aika ruokailujensa suunnitteluun eikä kukaan pysty syömään niin paljon että saisi kaiken optimaalisesti suosituksien mukaan.

        Kerran istuin kirjastossa laskemassa mikrogrammoja siitä mitä minä syön tavallisesti kuukauden mittaan ja laskin ne yhteen ja katsoin paljonko todellisuudessa saan ravinteita.
        Huomasin että ravinto on yllättävän ravintoköyhää. Johtunee varmasti osittain tehokasvatuksesta.

        Käytän itse lisäravinteita tarkan harkinnan mukaan koska niihin hussaantuu jo nyt 30,- euroa kuukaudessa. Mutta sillä saa keski-ikäinen tärkeimmät kunhan ostaa edulliset valmisteet. Monivitamiinivalmiste pitäisi minusta olla kansalaisvelvollisuus.

        Mutta keski-iässä on syytä huolehtia 1 gramma kalsiumin /vrk, lisäksi itse käytän piimaata nivelrikon estoon lisäksi, 5 g MSM valmistetta, sekä Clygosaminiinia 750-1500 mg, 2000 mg C-vitamiinia- Omega pääasiassa 3,6,9 sarjan rasvahapot, B-vitamiini valmisteen, monivitamiinivalmisteen ja lisäksi tomaattiketsuppia päivittäin lykopeenin saamisen vuoksi.
        Nämä lasken tarvitsemani. Joskus E-vitamiinikuurinkin.

        Vatsa tottuu pilkkomaan sitä mitä syö, ja ruoansulatusentsyymit muodostuvat ajan mittaan syömistä vastaaviksi. Ruokavaliomuutokset eivät onnistu hetkessä jatkuvan nälän vuoksi, joka johtuu em. entsyymien koostumuksesta.
        Mies ei puurolautasella edes pieraise jos on tottunut käyttämään rasvaista raskasta ruokaa, mutta puuro voi olla täyttä ravintoa ja ruoka-annos toiselle. Puurolla jaksaa hiilihydraatin elik energian vuoksi kunhan ruoansulatusentyysmit ovat tottuneet ruokavalion vaihdokseen.

        Paasto on hyvä keino helpottaa radikaaleja muutoksia ja paaston avulla suuria muutoksia voi tehdä nopeasti. Mutta paastoon pitää hakea käsikirja kirjakaupasta tai kirjastosta. Paasto pitää osata tehdä oikein.


        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

        >>>Tiedän että jos aikoo syödä optimaalitaulikoiden mukaan menisi kaikki aika ruokailujensa suunnitteluun eikä kukaan pysty syömään niin paljon että saisi kaiken optimaalisesti suosituksien mukaan.<<<

        No tätä juuri tarkoitin sillä, että tulisi niitä sosiaalisiakin ongelmia, kun kaikki aika menisi ruokailujensa suunnitteluun ja sitten kun olisi jossakin matkoilla tai kylässä, niin ei löytäisi juuri mitään syötävää ja kylässäkin olisi ripulilla tai maha kovalla, kun elimistö olisi tottunut vain johonkin tiettyyn ruokavalioon. Ja sen lisäksi voisi vielä loukata ihmisiäkin, kun mikään ei kelpaisi, mitä tarjotaan. Syöminen on kuitenkin sosiaalistakin toimintaa, joten ei kai ole tarkoitus, että elämä pyörisi vain ruoan ympärillä ja olisi esteenä sosiaaliselle elämälle. Silloin siitäkin tulisi vain jotakin ortoreksiaa ja ei kai se ole elämän tarkoitus...

        Kohtuus kaikessa lienee paras elämänohje.


      • kerettiläinen--- kirjoitti:

        >>>Tiedän että jos aikoo syödä optimaalitaulikoiden mukaan menisi kaikki aika ruokailujensa suunnitteluun eikä kukaan pysty syömään niin paljon että saisi kaiken optimaalisesti suosituksien mukaan.<<<

        No tätä juuri tarkoitin sillä, että tulisi niitä sosiaalisiakin ongelmia, kun kaikki aika menisi ruokailujensa suunnitteluun ja sitten kun olisi jossakin matkoilla tai kylässä, niin ei löytäisi juuri mitään syötävää ja kylässäkin olisi ripulilla tai maha kovalla, kun elimistö olisi tottunut vain johonkin tiettyyn ruokavalioon. Ja sen lisäksi voisi vielä loukata ihmisiäkin, kun mikään ei kelpaisi, mitä tarjotaan. Syöminen on kuitenkin sosiaalistakin toimintaa, joten ei kai ole tarkoitus, että elämä pyörisi vain ruoan ympärillä ja olisi esteenä sosiaaliselle elämälle. Silloin siitäkin tulisi vain jotakin ortoreksiaa ja ei kai se ole elämän tarkoitus...

        Kohtuus kaikessa lienee paras elämänohje.

        Hep-

        Ei ole syytä loukata emäntiä vieraanvaraisuudessaan vaan valikoida hiljaisesti pöydästä ja emäntiäkin, heh.

        Syömisen totuudet loukkaavat ihmisiä. Monet ovat luulleet että puhun uskonnosta kun puhun syömisestä. Minun harrastuksiin on kuulunut aina kotitaloustekniset asiat koska olen siihen jo poikasena koulutustakin saanut ja ennen kuin tiesin Adventtikirkosta mitään luin kaikki kaupungin kirjastojen life-stylekirjat jotka koskivat syömistä ja juomista. Usko ei syömistä eikä juomista ole ja kun puhutaan syömisistä ja juomisista on kyseessä aina terveysasiat, ei usko.


        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


    • TässäpäTotuus

      Liikunta ja kohtuullisuus ovat kaikkein tärkeimmät asiat. Se mitä syöt ei merkitse niinkään paljon silloin kun liikut ja syöt kohtuudella.

      • kerettiläinen---

        Samaa mieltä.

        Ylensyönti kuormittaa elimistöä liikaa, niin ettei se pysty poistamaan kaikkia kuona-aineita ja myrkkyjä, mitä elimistöön kerääntyy ja liikkumattomuus vaikuttaa samoin, koska aineenvaihdunta on huono. Joillakin voi tosin olla luonnostaan hyvä aineenvaihdunta, mutta itselläni ei ole.

        Lisätä voisi tupakoinnin ja alkoholin välttämisen.

        Lisäksi uskon, että avantouinti olisi hyvin terveellistä, mutta en ole saanut aikaiseksi ryhdyttyä sitäkään harrastamaan, vaikka mahdollisuus siihen kyllä olisi olemassa.

        Jotain tarttis tehrä, mutta kun ei vaan saa aikaiseksi...


    • pyhpyh

      En oo syöny vuosikymmeniin enkä syö.

      • PyhOnValehtelija

        Se kertookin sinusta paljon, kun et ole syönyt vuosikymmeniin. Valheellasi tosin on lyhyet jäljet.


      • kerettiläinen---
        PyhOnValehtelija kirjoitti:

        Se kertookin sinusta paljon, kun et ole syönyt vuosikymmeniin. Valheellasi tosin on lyhyet jäljet.

        Ei varmaan saisi nauraa vakavalle asialle, mutta taitaa nyt olla se "pyhin sivupersoona" eli valepyh asialla...:))


      • kerettiläinen---

        Taisin käsittää asian väärin, kun pyh ei juuri koskaan laita lainausta siitä, mihin kommenttiin hän vastaa ja käsitin, että joku pilaili, että pyh ei ole syönyt mitään vuosikymmeniin...joten oikea pyh taisikin olla asialla ja vastasi, ettei ole syönyt broileria vuosikymmeniin.

        Olisi hyvä, jos ilmaisisi, mihin kommenttiin vastaa...


      • Raamattu

        Kaikkeen tottuu sanoi pässi kun päätä vietiin. On tullut näitä heiniä syötyä jo yli 30v alussa oli totuttelemistä mutta nyt kun on tottunut,ei mene kauaa ruuan tekemisiin.Hyvä muistaa,että ei me syömällä pelastuta,Vain Jeesus pelastaa.Adventisteista noin puolet on kasvissyöjiä Viime aikoina monet ovat luopuneet maitotuotteista. Taneli Pirskainen on pitänyt paljon luentoja matala-asteisesta tulehduksista Josta pääsee eroon kun jättää maitotuotteet. Vaikka itse elän etupäässä elävällä ravinnolla en halua sitä kenellekkään tuputtaa. Ainoa mistä inostun joskus vähän liikaakin on Jeesus ja mitä Hän on hyväksemme tehnyt. Siunausta ja hyvää jatkoa.


      • kerettiläinen---

        >>>Vaikka itse elän etupäässä elävällä ravinnolla en halua sitä kenellekkään tuputtaa.<<<

        Eikö sen toteuttaminen tuota vaikeuksia sosiaalisessa kanssakäymisessä? Miten sen käytännössä toteutat esim. matkoilla tai kylässä? Mitä tarjoat vieraille, jos ovat sekaravinnon syöjiä?

        Siunausta Sinullekin.


      • pyhpyh
        kerettiläinen--- kirjoitti:

        >>>Vaikka itse elän etupäässä elävällä ravinnolla en halua sitä kenellekkään tuputtaa.<<<

        Eikö sen toteuttaminen tuota vaikeuksia sosiaalisessa kanssakäymisessä? Miten sen käytännössä toteutat esim. matkoilla tai kylässä? Mitä tarjoat vieraille, jos ovat sekaravinnon syöjiä?

        Siunausta Sinullekin.

        Vieraat syö mitä pöytään laitetaan tai jäävät ruoatta. NIin se vain on.


      • kerettiläinen---
        pyhpyh kirjoitti:

        Vieraat syö mitä pöytään laitetaan tai jäävät ruoatta. NIin se vain on.

        No sitten taitaisi käydä niin, että sekaravintoa syövät vieraat saisivat ripulin ja olisivat koko ajan nälkäisiä, eivätkä varmaan enää toista kertaa tulisi kylään. Ja huonohampaisilta vanhuksilta (tai muilta huonohampaisilta) ei voisi edes odottaa, että he pystyisivät syömään vain elävää ravintoa, joka täytyy pystyä pureskelemaan hyvin. Ja vanhukset eivät enää usein muutenkaan ole valmiita muuttamaan tottumuksiaan, joten turha heitä enää stressata tällaisilla asioilla.

        Ongelma ei tietenkään ole niin suuri, jos seurustelee pääasiassa kasvisruoalla elävien adventistien kanssa, mutta itseni lähipiiriin ei kuulu ketään adventistia. Siinä on jo tarpeeksi stressiä itselleni, kun en halua syödä sianlihaa, joka on mielestäni pahanmakuista (paitsi palvattuna, kun maku on saatu peitettyä) ja myös vastenmielistä ja suurin osa ihmisiä kuitenkin syö sitä, varsinkin maaseudulla, jossa elän. Ei täällä juurikaan harrasteta pelkkää kasvissyöntiä. Onneksi sentään salaatteja on ruoan lisänä alettu syömään joka puolella, mutta jos menen kylään, eikä tarjolla ole muuta kuin kinkkuleipiä, niin pistelen sellaisen poskeeni ja yritän olla ajattelematta, mitä syön. Ei yhteen sellaiseen kuole, eikä siitä sairastu, vaikka se vähän tökkiikin vastaan.


      • Raamattu

        Minunkin ystävät ovat etupäässä ei adventisteja ovat jo tottuneet minuun. Matkoilla kun olen aika paljon teen itse syömiset seisova pöytä jos on,niin aina löytää jotain,Vanhuksille pitäisi soseuttaa samoin huonohampasille,ja niinkuin sanoit ei vanhukset yleensä enää muuta tapojaan,Aina on kaapissa jotain vieraille ja pakkasessa.. Nyt täyty lähteä töihin. Siunausta


      • kerettiläinen---

        No ehkä se on vain tekosyy, ettei löytäisi mitään syötävää "ulkona" ollessa tai matkoilla, mutta oli minulla kerran kylässä eräs adventisti ja me "metsästettiin" täällä paikkakunnallani missä asun, ruokapaikkaa, mutta mistään ei löytynyt sellaista paikkaa, mistä olisi löytynyt sellaista ruokaa, mitä hän olisi voinut syödä. Itselleni olisi löytynyt, koska syön broileria ja kalaa, sekä niiden puuttuessa myös harvoin naudanlihaa. Myöskään kotonani ei ollut mitään, mitä hän olisi syönyt, vaan omat eväät oli mukana. Viljakahvi taisi olla ainoa, mitä saatoin tarjota. Harmitti, kun lähes koko vierailuaika meni siihen, että yritettiin löytää sopivaa ruokapaikkaa, eikä kotonanikaan ollut sopivaa tarjottavaa. Silloin ajattelin, ettei siinä ole mitään järkeä, että elämä menee niin vaikeaksi pelkän syömisen takia.
        Minä olen myös sen verran pienituloinen, etten ole valmis maksamaan niin paljon siitä, että voin ottaa seisovasta pöydästä lähinnä vain salaatteja ja perunaa, vaan silloin kun syön "ulkona", niin haluan syödä koko rahan edestä. Kaupungeissa on tietenkin paljon paremmat valikoimat ruokapaikkoja ja kasvisravintoloitakin löytyy.
        Elämäntilannekin vaikuttaa siihen, jaksaako panostaa niin paljon syömisiin. Minulla on ollut niin paljon vaikeuksia ja stressiä elämässäni (ihan omasta syystä kuin myös ilman omaa syytäni), ettei ole edes voimia ryhtyä opettelemaan jotakin erityisruokavaliota, kun joskus ei ole jaksanut tehdä edes mitään ruokaa, vaan olen syönyt vain voileipää ja juonut teetä ruoan asemesta. Nyt on tilanne parempi, kun olen saanut uskoni jälleen takaisin, mutta toipuminen vuosikymmenien stresseistä vie kyllä oman aikansa. Ja mitä vanhemmaksi tulee, niin voimat alkaa luonnollisesti muutenkin ehtyä.
        Joten se on varmaan tilanne- ja henkilökohtaista, mikä sopii kenellekin ja mihin rahkeet riittää. Jos jollakin on voimavaroja ja mahdollisuuksia toteuttaa mahdollisimman terveellistä ruokavaliota, niin hyvähän se vain on, mutta pääasia kai on, ettei tee siitä mitään ortoreksiaa, joka vaikeuttaa jonkun entisestäänkin vaikeata elämäntilannetta. Esimerkiksi edes tupakoinnista ei kannata alkaa pitää mitään luentoa sellaiselle ihmiselle, joka elää juuri jossain kriisitilanteessa. Se vain pahentaa asiaa. Olen kyllä siihen itse syyllistynyt, joten tiedän, mistä puhun. Kaikelle on oma aikansa ja paikkansa.
        Siunausta Sinullekin.


      • kerettiläinen---

        Tuohon tupakointiin liittyen minulla on tälläkin hetkellä sellainen ongelma, että eräs tuttavani yrittää pitää juomataukoa, kun on maksa-arvot niin koholla, ja hän on myös jo aikaisemmin lopettanut tupakanpolton ja käyttää korvikkeena sähkötupakkaa. Tänään hän tuli käymään luonani ja kertoi, että nyt häneltä on jokin akku hajonnut siitä sähkötupakasta ja minun pitäisi auttaa, että hän tilaisi netin kautta Ruotsista nuuskaa aina sen varalle, kun ei pysty sähkötupakkaa käyttämään. Minun omatuntoni ei kuitenkaan anna periksi auttaa tällaisessa asiassa, koska nuuska aiheuttaa suusyöpää ja tietääkseni se on vielä laitontakin. Hän lähti hieman ärtyneenä kotiin, kun en suostunut auttamaan häntä tässä asiassa. Nyt pelkään, että hän saattaa ratketa juomaan, kun ei ole edes sitä sähkötupakkaa, jolla voi hermojaan rauhoitella. Joten jos joku tuntee sydämessään kehoitusta, niin voisiko rukoilla hänen puolestaan...


      • Raamattu

        Kiitos hyvästä kirjoituksesta, otan hänet rukouslistaani
        Siunausta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3505
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      83
      1640
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe