Lääkkeiden jakaminen.

Ihmettelevä hoitsu.

Hei.

Olen sairaanhoidon ja huolenpidon koulutusohjelmasta v. 2012 keväällä valmistunut lähihoitaja. Työskelen tehostetun palveluasemisen yksityisessä yksikössä. Lääkehoidon verkko-osaamisen teorian, laskut ja lääkkeiden jakamiset näytöt suoritin hyväksytysti viime vuonna. Nyt jaoin lääkkeitä ja vastaava sairaanhoitaja laittoi virheeksi, kun lääkelistalla tarvittavissa ollutta lääkettä dosettiin (se tosin ollut käytännösti katsoen joka dosettiin jaettuna,mutta TARVITTAVA LÄÄKE). Kysymykseni kuuluu, miten tätä asiaa voi pitää virheenä?

11

445

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sama hoitsu

      Siis en laittanut tarvittavissa ollut lääkettä dosettiin.

    • Jaa á

      Tarkoitatko määräystä "otetaan tarvittaessa"? Vain tarvittaessa, vai säännöllisen annoksen lisäannokseksi tarvittaessa? Kai se annos molemmissa tapauksissa pitäisi olla potilaan saatavilla jos tuo dosetti on hänen itsensä hallussa ja lääke on hänelle harkittu ja hän itse voi tarvitessaan sen käyttää. Eihän tuo virhe ole jos muita sovittuja sääntöjä tai käytäntöjä ei ole. Tosin hukkaan menee jos potilas ei k.o. annosta tarvitsekaan. Vai onko potilaalla mahdollisuus saada annos hoitajan harkinnan mukaan valmiin dosetin ulkopuolella?
      Pyydä perustelut hoitajalta hänen ratkaisuunsa. Ja sitten, jos taitosi on määräysten kielellisessä ymmärtämisessä horjuvaa, hän ehkä siksikin mielellään kerää virheitäsi.

    • sama hoitsu

      Se on lääkelistalle T ja sitten lääkkeen jako-ohje. Käytänössä katsoen ja jatkuvasti käytössä. Asukkaan on mahdollista saada se dosetin ulkopuolelta. "Virheeni" oli laitettu dosettien kaksoistarkistus vihkoon (eli en saanut palautetta suullisesti). Hän hakemalla hakee virheitä ja kiitosta työstä ei tule (hyvin tehty työ itsestään selvää ja virheet pitää aina mainita).

      • ketku.sairaanhoitaja

        Itse olisin tehnyt samalla tavalla! Eihän tarvittavaa voi dosettiin jakaa, juuri edellä mainitun vuoksi, että jos jää käyttämättä. Joko lääkelistalla selkeästi merkintä virhe, kun on tarvittaksi merkitty (kenties jääny vanhastaan?) tai sitten väärinymmärrys. Tai sitten vain sairaanhoitajan pätemistä :D


      • eikakkahommia

        Tuon hoitsun käyttätyminen on juurikin sitä reiluuden ja kollegiaalisuuden puutetta. Voi olla, ettei ympärivuorokautisissa vanhuspalveluyksiköissä oikeasti tarvita enää sairaanhoitajia, koska nykyinen lähihoitajakoulutus on paljon enemmän kuin perushoitajakoulutus ja nuo hoitsut tuntevat tutinan paíkan menettämisestään.Olen itse sh ja th.


      • Vielä yksi mielipide. Jos lääke on merkitty tarvittaessa otettavaksi, sitä ei tule dosettiin jakaa eikä potilaalle antaa (ilman tarvitsevuutta). Teit oikein!


      • eikakkahommia kirjoitti:

        Tuon hoitsun käyttätyminen on juurikin sitä reiluuden ja kollegiaalisuuden puutetta. Voi olla, ettei ympärivuorokautisissa vanhuspalveluyksiköissä oikeasti tarvita enää sairaanhoitajia, koska nykyinen lähihoitajakoulutus on paljon enemmän kuin perushoitajakoulutus ja nuo hoitsut tuntevat tutinan paíkan menettämisestään.Olen itse sh ja th.

        tuo arvuuttelu nyt oli turhaa....nim. ei kakkahommia-nim.merkille


      • Helpotus_
        Maiqquu kirjoitti:

        Vielä yksi mielipide. Jos lääke on merkitty tarvittaessa otettavaksi, sitä ei tule dosettiin jakaa eikä potilaalle antaa (ilman tarvitsevuutta). Teit oikein!

        Niimpä. No, onneksi työni tuolla loppuu ensi viikon jälkeen. Ei mikään helppo työpaikka ja vastaavan sairaanhoitajan käytös ei paranna tilannetta.


    • oivoivoi

      Olet töissä palveluasumisessa, eli todennäköisesti potilas /asukas ei itse ota lääkkeitä, vaan hoitajat antavat? Mikäli näin on, niin on virhe jakaa tarvittava lääke dosettiin. Tarvittava lääkehän ei automaattisesti mene päivittäin. Mikäli siis jaat dosettiin ja sitä ei tarvita, niin pillerihän jää sinne dosettiin pyörimään. Silloin jää epäselväksi että onko lääke nyt jäänyt antamatta, pitikö se edes antaa? Ja kun dosettiin jaataan seuraavan viikon lääkkeet, on tod.näk pilleri pakko heittää pois sillä ei tiedetä kuinka vanha se on, onko lääke kontaminoitunu, onko säilytetty oikein yms. Eli tarvittavat lääkkeet annetaan aina erikseen! Siksi ne on merkitty tarvittaviksi, eikä suoraan lääkelistalla. Soosoo, pitäisi tietää!

      • ärsyyntynyt_hoitsu

        Tiedän,että tarvittavia lääkkeitä ei laitetaa dosettiin. Siksi ihmettelin kun tarvittavan lääkkeen dosettiin jakamatta jättäminen oli laitettu virheeksi,vaikka se ei ole virhe. Turhaa minua torut oivoivoi.


      • Ymmärrys_

        Luepa oivoivoi teksti uudestaan ja analysoi siitä oliko tilanne ymmärrettä, josta tuli hämmennys/ärsyynnys, kun palaute oli laitettu tarkistus vihkoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2834
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      527
      2676
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1855
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1797
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1733
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1679
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1292
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      88
      1126
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      58
      1099
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1092
    Aihe