Volvon kestävyys

nevöhööd

Olen ostamassa venettä jossa on volvon 200hv diesel moottori vuodelta 1987,ajettu 2200 tuntia. Vene painaa n.3600kg ja on ikänsä ollut saimaalla, eli ei ole nähnyt merivettä. Turbo jossain vaiheessa vaihdettu. Onkohan tuommoiselle koneelle tulossa kohta isompaa remonttia? Myyjän mukaan tietysti hyvin huollettu. Paljonko noilla volvon 6syl dieseleillä yleensä ajetaan ennen isompaa remonttia?

30

224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6000h

      Jos on oikeasti huollettu eli lähinnä öljyt/suodattimet ja venttiilien säädöt, niin noilla tunneilla ei koneen osalta olla vielä puolivälissäkään isoja remontteja.

      Voit teettää öljyanalyysin moottorista, analyysin perusteella voi päätellä koneen kunnosta jo aikahyvin missä kunnossa se on.

      Lisäksi kannattaa selvittää jos mahdollista, ajetut mailit jaettuna tunneilla= voi suuntaa antavasti päätellä koneen rasituksesta, tarkoitan tällä sitä, että meitä veneilijöitä on moneksi. Joku tykkää ajella hissukseen runkonopeutta jolloin kone ei mekaanisesti joudu koville ja konetunnit ovat kierros alueella 600-1400 ja toinen veneilijä samoilla tunneilla on pääsääntöisesti ajellut liukunopeuksilla kierros alueella 3200-3500 niin kaikki mikä koneessa liikkuu ja kukkuu on liikkunut puolta enemmän.

      Nämä kulumat, laakereissa, männissä yms selviää öljyanalyysistä, maksaa parisataa...

    • 1000hv

      Kyllä toi öljyanalyysi on sama kuin uskoisi ennustajaeukon kristallipalloon.
      Kannattaa koeajaa lämpimäksi,savuttaako tyhjä käynnillä ja kuormitettuna.
      Sininen savu viittaisi ongelmiin,musta ei niinkään.
      Volvot kovia savuttamaan uutenakin,KYLMÄNÄ KÄYNNISTETTÄESSÄ ja kovilla kuormilla.
      Niin auto kuin vene moottorit.
      Huohottaako jos avaa öljyn tättö korkin? Pitääkö öljynpaineet lämpimänä.
      veneessä vähäinen käyttö on ongelma.
      rannassa seisoessaan rupeaa syöpymään paikat ja sitten harvoin ajetaan kone riittävän lämpimäksi.
      Käytäjällä on merkitystä,Lähdetään rannasta ja kaasu pohjaan kylmällä koneella ja sitten kun tullaan perille sammutetaan välittömästi.
      Kyllä riittävä lämmityskäyttö ja jäähdytyskäyttö on tarkeää.
      Kannet halkeaa ja männät väärällä käytöllä
      Ja sitten 100%teholla vain hetkellisesti,max80% jatkuvaa.
      Ei isoillakaan koneilla lähdetä koskaan kylmiltään liikkeelle,niissähän on esilämmitys ennen käynnistystä.

      • 6000h

        Muuten ihan asiallista kommenttia, mutta ilmeisesti sulla ei kokemusta mekaanisesta kunnossapidosta esim teollisuus ympäristössä tai laivadiesel puolelta. Siellä öljy analyysit ovat arkipäivää jolla voidaan suunnitella tulevia mahdollisia huoltoja ja seisokkeja. Parasta siinä on se, että vaikka öljyt olisivat vaihdettu, niin analyysi kielii mahdollisista murheista.

        Vaivaudu edes googlettamaan sanalla öljyanalyysi, niin olet paremmin perillä asiasta. Hieman luettuasi ymmärrät ettei sillä ole mitään tekemistä minkään ennustamisen kanssa, vaan tilastoituun faktaan perustuvaa logisia päätelmiä eri metallien suhteellisista pitoisuuksista öljyssä joista tiedetää vaikka, että kaikki muu on ok paitsi kampiakselin laakerit rupeavat olemaan vaihtokunnossa kun kyseistä laakerimetallia on suhteessa muuhun hälyttävästi öljyssä


      • 6000h
        6000h kirjoitti:

        Muuten ihan asiallista kommenttia, mutta ilmeisesti sulla ei kokemusta mekaanisesta kunnossapidosta esim teollisuus ympäristössä tai laivadiesel puolelta. Siellä öljy analyysit ovat arkipäivää jolla voidaan suunnitella tulevia mahdollisia huoltoja ja seisokkeja. Parasta siinä on se, että vaikka öljyt olisivat vaihdettu, niin analyysi kielii mahdollisista murheista.

        Vaivaudu edes googlettamaan sanalla öljyanalyysi, niin olet paremmin perillä asiasta. Hieman luettuasi ymmärrät ettei sillä ole mitään tekemistä minkään ennustamisen kanssa, vaan tilastoituun faktaan perustuvaa logisia päätelmiä eri metallien suhteellisista pitoisuuksista öljyssä joista tiedetää vaikka, että kaikki muu on ok paitsi kampiakselin laakerit rupeavat olemaan vaihtokunnossa kun kyseistä laakerimetallia on suhteessa muuhun hälyttävästi öljyssä

        Tuossa erään ennustaja tiedot catepilar suomen maahantuoja katsoo kristallipallosta he he.

        http://www.witraktor.fi/varaosat/fi_FI/sos_oljyrontgen/


      • System oil
        6000h kirjoitti:

        Tuossa erään ennustaja tiedot catepilar suomen maahantuoja katsoo kristallipallosta he he.

        http://www.witraktor.fi/varaosat/fi_FI/sos_oljyrontgen/

        Tuommoisessa pikkuvolvossa on vaan niin helppo vaihtaa ne oljyt ennen kuin kukaan ottaa mitään analyysiä ja luultavasti tähänkin on syksyllä oljyt vaihdettu niin analyysi ei paljon auta. Mutta jos sitä konetta on oikeasti huollettu niin tunteja on jäljellä vielä reilusti.


      • 6000h
        System oil kirjoitti:

        Tuommoisessa pikkuvolvossa on vaan niin helppo vaihtaa ne oljyt ennen kuin kukaan ottaa mitään analyysiä ja luultavasti tähänkin on syksyllä oljyt vaihdettu niin analyysi ei paljon auta. Mutta jos sitä konetta on oikeasti huollettu niin tunteja on jäljellä vielä reilusti.

        Siinäpä juuri tämän keinon paras puoli onkin, ei auta öljyn vaihto jos koneessa vikaa, niin analyysissä kärykäy jos jotain pielessä. Koneseen jää aina hieman vanhaa öljyä ja tämä kielii jos jotain pielessä. Ja onhan mahdollista laitta kauppakirjaan koe ajo keväällä ja öljyanalyysi tämän jälkeen, ennen varsinaista kauppaa.

        No, samapa se jos ei ymmärrä tätä mahdollisuutta testata konetta, ei ole multa pois...


      • Volvonmies

        Montako kantta on haljennut ja mäntää mennyt jos lähtee reippaasti rannasta?
        Jos ostaa ja pitää venettä, jossa 6sylinterinen diesel, aika naivia kuvitella kenenkään laiminlyövän öljyjen- suodattimien vaihtoa.
        Venttilejä ei tarvitse säätää, ja naftasuodatin tarvitsee vaihtaa vain 5 v välein.


      • 10-14

        Tuohon öljynpaineiden pysymiseen: 41:n ominaisuutena on siinä koneen kyljellä olevan ylipaine- tms. venttiilin jousen kuoleutuminen ja oireena on nimenomaan se, että öljynpaineet tipahtavat normaalista melko tavalla koneen lämmettyä. Ei ole vakava juttu, korjattavissa helposti ja halvalla. Kunhan et vie venettä Pencentraan, tai mikä sen nimi nykyään onkin.


      • Acegi
        Volvonmies kirjoitti:

        Montako kantta on haljennut ja mäntää mennyt jos lähtee reippaasti rannasta?
        Jos ostaa ja pitää venettä, jossa 6sylinterinen diesel, aika naivia kuvitella kenenkään laiminlyövän öljyjen- suodattimien vaihtoa.
        Venttilejä ei tarvitse säätää, ja naftasuodatin tarvitsee vaihtaa vain 5 v välein.

        Kone aina lämpimäksi ennen kun rasitetaan.Koneen käyttöikä pitenee huomattavasti.


    • 1000hv

      Toi on varmaan ihan hyvä suurissa koneissa,jossa puhutaan sadoista tuhansien remonteista.
      enpä tiedä kannattaako nämä pienet koneet?
      No,kukin tekee tavallaan.
      Jos olet epävarma ota mukaan koeajolle joku kenellä on kokemusta.
      Käynti ääni kertoo myös paljon

      • 1000hv

        Miksi tätä öljy ennustusta ei käytetä yleisesti autokaupassa?
        Samat lainalaisuudet sielläkin pätee?
        Ja nyt ei voi vedota siihen ,että autot on niin halpoja.
        Jos vene maksaa sen 20 keur tai auto ,niin eikö ne kummatkin ole yhtä kalliita?


      • 6000h
        1000hv kirjoitti:

        Miksi tätä öljy ennustusta ei käytetä yleisesti autokaupassa?
        Samat lainalaisuudet sielläkin pätee?
        Ja nyt ei voi vedota siihen ,että autot on niin halpoja.
        Jos vene maksaa sen 20 keur tai auto ,niin eikö ne kummatkin ole yhtä kalliita?

        Siksi että se on niin monelle taikauskoa. Kyllä sitä monet ovat käyttäneetkin, ketkä ymmärtävät asian päälle.

        Tässä pieni pätkä mielenkiitoisesta tekstistä, sekä linkki koko juttuun.

        https://www.google.fi/#q=öljyanalyysi


        Kokonaisvaltaisilla öljyanalyyseillä tutkitaan yhä kasvavassa määrin maailman nopeimpia paperikoneita, kalleimpia risteilijöitä, läheisesti ihmisten turvallisuuteen liittyviä koneita, kuten helikoptereita ja muita lentäviä laitteita, mutta myös pienempiä koneja kuljetusyrittäjien laitteita sekä yksityisten ihmisten autojen ja veneiden moottoreiden ja vaihteiden kuntoa. Onkin hieman vääristynyt käsitys, että öljyanalyysi ei ole kannattavaa pienen öljytilavuuden omaaville koneille, vaan niille riittää pelkkä säännöllinen öljynvaihto. Tällä ajattelutavalla unohtuu, että öljyanalyysi antaa juuri usein sen puuttuvan tiedon järjestelmän kunnosta ja kulumisesta sekä sen tulevaisuuden toiminnasta ja kunnossapitotarpeesta.


      • system

        Kyllä minä ymmrrän öljyanalyysin merkityksen oikein hyvin kun niitä itsekin työssäni joudun useinkin ottamaan. Mutta ei ole mitään järkeä ottaa juurivaihdetusta oljystä mitään näytettä! Katso vaikka oman linkkisi takaa esim. signumin näytteenottovälit.


      • pekkali
        6000h kirjoitti:

        Siksi että se on niin monelle taikauskoa. Kyllä sitä monet ovat käyttäneetkin, ketkä ymmärtävät asian päälle.

        Tässä pieni pätkä mielenkiitoisesta tekstistä, sekä linkki koko juttuun.

        https://www.google.fi/#q=öljyanalyysi


        Kokonaisvaltaisilla öljyanalyyseillä tutkitaan yhä kasvavassa määrin maailman nopeimpia paperikoneita, kalleimpia risteilijöitä, läheisesti ihmisten turvallisuuteen liittyviä koneita, kuten helikoptereita ja muita lentäviä laitteita, mutta myös pienempiä koneja kuljetusyrittäjien laitteita sekä yksityisten ihmisten autojen ja veneiden moottoreiden ja vaihteiden kuntoa. Onkin hieman vääristynyt käsitys, että öljyanalyysi ei ole kannattavaa pienen öljytilavuuden omaaville koneille, vaan niille riittää pelkkä säännöllinen öljynvaihto. Tällä ajattelutavalla unohtuu, että öljyanalyysi antaa juuri usein sen puuttuvan tiedon järjestelmän kunnosta ja kulumisesta sekä sen tulevaisuuden toiminnasta ja kunnossapitotarpeesta.

        Öljyanalyysi on erittäin hyvä indikaattori muutoksista moottorissa tai vaikka vaihteistossa, mutta yksi yksittäinen näyte ei kerro oikeastaan mitään.
        Yksittäinen näyte käytetystä öljystä kertoo kyllä jos jotain radikaalisti rikki, mutta muuten analyysistä seurataan trendiä; miten mikäkin arvo muuttuu. Tasaiset muutokset ovat yleensä normaaleja, mutta suuri hyppäys jossain pitoisuudessa kertoo yleensä jostain ongelmasta.
        Seuraan öljyröntgenillä veneiden, mutta myös autoni moottorin ja vaihteiston öljyn laatua.
        Öljyanalyysillä voidaan myös pidentää öljyn käyttöikää jos moottorin käyttöprofiili sen mahdollistaa. Kevyehköllä kuormituksella öljyä voidaan käyttää pidempään.


    • Ei huolta

      Jos koneella on ajettu 2200 h ja huollot eli öljynvaihdot tehty ajallaan ja suodattimet vaihdettu seka venttiilit säädetty, niin kone on lähes huutta vastaavassa kunnossa.
      Tiedossani on 2 kpl Volvo 2030 peliä, joilla on ajettu yli 10000 h. Tämä on totinen tosi enkä ole Volvolla töissä. Suomeksi, öljynvaihdoista ei kannata pihistellā ja vedeneroittimen suodatin pitää vaihtaa ainakin kerran vuodessa samoin pakkasneste kannattaa vaihtaa parin kolmen vuoden välein.

      • 1000hv

        Aivan,melkeinpä voisi sanoa:mitä tiheemmin ajat sitä paremmassa kunnossa pysyy,seisottaminen on pahasta.
        tietenkin jos alitehoinen pata ja vedetään aina lämä pohjassa koneen käyttö ikä jää lyhyeksi.


    • Se pyörii

      Jos kertoo moottorin mallin niin vastaukset on tarkempia. 40srj. koneella ajetaa 5% 120 srj.n tunneista, molemmat on 200hv kutosia. Varmaan on kyse tuosta pienemmästä jonka peruskorjaus tunnit on 1600- 2000. Nuo 2200h on paljon jos konetta on kuormitettu kovasti ja toisaalta kevyellä kuormituksella ajetulla on vielä paljon tunteja edessä

      • 6000h

        Olen lukenut jenkkipalstoilta, että 40 sarjan koneilla on surrattu 6000-10000 tuntia ennen haalausta ammatti kalastaja. Varmasti suutin / turbo vaihdot olleet jossain vaihetta?

        Vielä jos noudattaa 1000hv:neuvoja alku ja loppu lämmittelyistä muita vinkkejä, niin koneella varmasti ajelee vielä pitkän tovin.

        Itselläni 40 sarjasta viritetyt kad koneet, tunteja ei vielä, kuin 1000 paikkeilla ja hyvin pelaa.

        Silloin, kun ostin veneen, niin teetin öljytesti englannissa ja lisäksi sain suomalaiselta firmalta apua testien täydelliseen ymmärtämiseen. Vene oli n.10v vanha ja ainoastaa n.150h ajettu, epäilin että on kusetusta, öljytestien avulla pystyttiin päättelemään tuntien pitävän suuntaa antavasti paikkansa ja mitään sisäisen korroosion, normaalin kulumisesta aiheutuvia poikkeamia ei löytynyt minkään metallien osalta.


    • ETEC tunnit

      Meidän 200hv etecillä on ajettu 2300 tuntia. Eipä ole öljyä mistä analyysit, jätetään ne ylimääräisiä osia pyöritteleville nelitahti ja dieselmiehille.

      • 6000h

        On sulla vaihteisto öljyt, ja voit mennä viisastelemaan omalle perämoottori palstalles.

        Toivottavasti on tulpat oikeassa asennossa evarissasi ;) ilmeisesti se on etec:in riski!


      • aqws

        Niin e-tec koneessa on peräöljyt,vaihto 300h.Tavallinen tallaaja ei ole ennen kuullut että tulpan asennolla on väliä!e-TEC KONEESSA ON mitä siitä,sellainen tulppa pesään vaan missä kierteet olkaa oikeasta kohtaa.On myös muita koneita missä tulppa täytyy olla tietyssä asennossa.Riski on että kaikillä ei riitä ammatti taito,tai raha että ei voi enisimmäisessä 300h huollossa sanoa huoltomiehelle että katsoo sopivat tulpat varalle.


      • Testiäpukkaa
        aqws kirjoitti:

        Niin e-tec koneessa on peräöljyt,vaihto 300h.Tavallinen tallaaja ei ole ennen kuullut että tulpan asennolla on väliä!e-TEC KONEESSA ON mitä siitä,sellainen tulppa pesään vaan missä kierteet olkaa oikeasta kohtaa.On myös muita koneita missä tulppa täytyy olla tietyssä asennossa.Riski on että kaikillä ei riitä ammatti taito,tai raha että ei voi enisimmäisessä 300h huollossa sanoa huoltomiehelle että katsoo sopivat tulpat varalle.

        Kannattaa teettää tulppa-asentotesti, se kertoo paljon koneen kunnosta ;)


    • riisseliM

      Sattumalta luin ulkomaiselta palstalta vastaavaa kysymystä. Espanjassa asuva chartter venneilijä vastasi, että heillä kaksi venettä joissa 41 volvot, huollot tehty määräajoin ja konneissa yli 10 000 tuntia ja vielä ei ole ollut tarvetta peruskorjata.

      Summa sumarum, koneen tunnit eivät todellakaan ole parametri niiden kunnosta vaan huollot tai niiden puute.

      • Volvo_man

        Ei Volvon isoa merikonetta ajamalla yksityinen saa loppumaan jos huollot on kohdillaan itsellä TAMD 41A käyttöön otettu v90 nyt tunteja 2300h vetolaite kyllä loppuu siinä 1500h jälkeen jos vene on raskas siis noin 3000kg ! Sininen savu johtuu suuttimien kulumisesta itse uusin suuttimet siinä 2000h kohdalla ja sininen savutus loppui heti ja kulutus laski hieman hintaa remontille tuli noin 600€! Öljyä ei kauden aikana häviä juuri yhtään eli ei tarvitse lisätä ! Turbo on alkuperäinen ja toimii hyvin toki uudella vaihto turbolla sais nopeamman plaaniin lähdön ! Joten mielestäni vanhemman Volvon uskaltaa ostaa kun ovat rivipumppukoneita uusissa on ollut kaikenlaisia ongelmia


      • se_pyörii

        Ö..höm... 41 koneessa on jakajapumppu, rivipumput löytyy niistä vahvoista volvoista ;)


    • AjanHammas

      Ammattikoneet ei ole samoja kuin huvivenemoottorit. 5000 h on huvivenekoneen käyttöikä ilman isompaa remonttia. Pitää kuitenkin muistaa, että meillä kone hajoaa nopeammin siksi ettei sitä käytetä.

      Esimerkiksi kumitiivisteet kovettuvat ja hapertuvat ajan myötä eikä niihin tunnit vaikuta. Tunnit vaikuttaa vain kulumiseen. Kun kone on pitkään käyttämättä, alkaa pistesyöpyminen laakereissa. Siihen riittää ilmassa oleva kosteus.

      • ajanhampaalle

        Siihen auttaa "paaksaaminen" eli konetta pyöritetään esim. Värinänvaimentimen päästä holkki varsi parin viikon välein, niin välttyy piste syöpymiseltä....


      • kukatekee
        ajanhampaalle kirjoitti:

        Siihen auttaa "paaksaaminen" eli konetta pyöritetään esim. Värinänvaimentimen päästä holkki varsi parin viikon välein, niin välttyy piste syöpymiseltä....

        Totta ja siksi jokaisen talviteloila olevan veneen luo meneekin tallattu polku :D


      • Parempaa_elämää

        "5000 h on huvivenekoneen käyttöikä ilman isompaa remonttia."

        Eipä haittaa, minä nimittäin ehdin kuolla vanhuuteen monta kertaa ennenkuin tuo tuntimäärä on täynnä. Ja meidän jälkikasvukin saa ajaa sen jälkeen pitkään ennenkuin heidän pitää miettiä isompaa koneremppaa.

        Se vaan on niin että 100h tunnin vuosikäytöllä puhutaan 50 vuoden ajoista. Ja niillä ajetaan pitkään, koska 40 km/t keskinopeudella tuona aikana edetään kuitenkin 200 000 kilometriä joka on loppujen lopuksi aika pitkä matka veneellä ajettuna.


    • åöokuh

      Ne volvot millä on ajettu 10000 tuntia ovat ammattikalastajilla tai vastaavassa käytössä.illalla verkolle tai rysälle,aamulla ennen kun kukaan teistä on asentoo vaihtanut takaisin rysälle, kone ei ole täysin kylmä koskaan,siitä kestävyys johtuu.samoissa olosuhteissa valmetin sisu dieselin koneilla ajetaan 20000 h.Volvon koneet ovat huvi käytössä loppu 3000 tunnissa.Kone täytyy aina käyttää lämpimäksi,Kun lähtee laiturista ja vaikka esim pakkasta,kahva auki puoli mailia kone 80 astetta öljy juuri plussan puolella.järki käteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5630
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3567
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1692
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1690
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      91
      1156
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe