Päästänkö karhunkierrokselle omin päin?

kierroskarhu

Mitä mieltä olette onko kahdelta n. 16v pojalta älytön ajatus lähteä puolikkaalle karunkierrokselle omin päin (jotain 40..50km). Mikä on sopiva ajankohta, keväällä vai syksyllä. Kummempaa kokemusta eräretkeilystä ei muutoin ole muuta kuin että toinen on tehnyt vastaavan retken aikaisemmin osana kokeneempaa ryhmää. Innostus olisi kova ja kuntokin kestäisi mutta pitääkö tuollaisella matkalla olla joku kokeneempi mukana vai uskaltaako päästää omin päin.

11

88

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikäettei

      Itsekin tuossa iässä saman ikäisen kaverin kanssa tuo karhunkierros kierrettiin, ei se ikä mikään rajoite ole.

    • ruutana3

      Anna ihmeessä mennä kun innostusta on.

    • kairankiertäjä

      Tottakai!!
      Itse kuljin lintumetillä monta päivää kairasa mopoiässä!!
      Nykyään on kännykätki jos hätä tulee!

    • ristikalliolla

      Kunhan treenaavat hiukka ja opettelevat retkimuonia ja niiden tekemistä hiukka...
      Homma on oikeasti aika iisi,mutta pojat voi toki tutkia nettisivuja aiheesta ennen lähtöä.
      Homma hoituu aloittelijaltakin kunhan muonahomma toimii edes jotenkuten.

    • kierroskarhu

      Kiitoksia "rohkaisusta"
      Mitä mieltä olette noista pusseissa myytävistä retkimuonista, riittävätkö ne ravinnoksi vai onko syytä ottaa mukaan jotain tuhdimpaa.

      • Olen_vaeltanut

        Nuoret pojat syövät paljon. Varmasti joku täällä seuraavaksi haukkuu pussiruuat, mutta ihan hyviä ja käteviä ovat. Kannattaa laskea päivää varten ainakin sellainen 2500-3000 kcal- Yhdessä pussissa on jotain 600 kcal. Aamulla pikapuuroa, näkkileipää, meetwurstia ja kahvia/teetä. Päivällä 2-3 energiapatukkaa (a 300 kcal) näkkkäriä ja meetwurstia.Ehkä vielä rusinoita/pähkinöitä mutusteltavaksi

        Illalla sitten se retkinuona pussista ja näkkäriä. Varalle 3-4 energiapatukaa- Yleensä vaelluksella on kova nälkä ja vaatimatonkin ruoka maistuu hyvälle.

        Vesi lämmitetään trangiassa tai kaasukeittimessä. Jos huuhtoo illalla sen pikaretkiruuan pussin, voi siihen aamulla tehdä sen pikapuuronkin ja säästyy likaisilta astioilta (ja pesuharjalta pesuaineelta)


    • kaikkikäyp

      Karhunkierros on niin lyhyt rykäisy, että on aika sama mitä siinä syö, ottaako energian pussista, vai ihan marketin lihatiskiltä ja pullahyllystä.

    • Jänkäjooseppi

      16 v. on juuri oikea ikä tuollaiseen. Jos kokemusta puuttuu niin jotakin kannattaa hieman lukea retkeilyn alkeista, lähinnä viihtyvyydenkin kannalta. Ettei ota turhaa tavaraa mukaan ja muutenkin osaa varustautua oikein. Itse retkellä olo ei ole kovin monimutkaista, paitsi jos todella huonot kelit sattuu mutta sitä varten on säätiedotus.

      Puurohiutaleet, pussipastat ja näkkileivät on kevyitä kantaa ja säilyvät hyvin, kuivina tietenkin. Huomioitava myös keittämisen tarve: Riisi kypsyy tosi hitaasti, puuro nopeasti. Makaroni siltä väliltä. Painavia säilykkeitä kannattaa raahata ainoastaan jos syö ne ekana päivänä pois ja tajuaa olla roskaamatta luontoa tyhjillä tölkeillä. Ruokapakkauksissa kerrotaan niiden energiasisältö/100 g. Ainahan ruuassa energiaa on mutta joku voi haluta valikoida kaikkein energisimmät ruuat mukaan.

      Keväässä on jotain hienoa, silloin kun lunta vielä on siellä täällä näkyvissä mutta ei haitaksi asti. Ötököitä ei ole keväällä eikä syksyllä. Syksy on myös hyvä kun parhaassa tapauksessa silloin saa ruokaa luonnosta. Sinne vain. Vaikka kumpaankin aikaan.

    • helppo-juttu

      Joo, ei Karhunkierroksella mitään erätaitoja tarvita, kunhan paarustaa polku-uraa pitkin viittojen mukaan, siinä se. paikoitellen ne polun urat on sen verta syviä, että sokeakin pärjäisi siinä ilman keppiä. Teltta majoitteena on paikallaan, koska majoissa voi olla kova tungos, ainakin parhaimpaan sesonkiaikaan.

    • Siklitaavi

      Ilman muuta annat poikien mennä! Karhunkierroksella on niin paljon muita kulkijoita, että apua varmasti saa, jos sitä tarvitsee. Itse olen käynyt siellä syksyllä lokakuussa. Toisella kerralla oli jopa hieman luntakin ja silloinkin vielä väkeä siellä oli, mutta kämppiin mahtui jo hyvin yöpymään. Siis keskikesällä väkeä Karhunkierroksella on tungokseksi asti.

      Noihin retkeilijöiden valmiisiin pussimuoniin olen suhtautunut epäluuloisesti. Ovat tolkuttoman kalliita ja ruokamäärä niissä niin vähäinen, että nälkä niillä tuskin edes kunnolla siirtyy. Itselläni on aina ollut mukana pikakaurahiutaleita. Ne Elovena-pussit, joihin lisätään vain kiehuva vesi ovat hyviä, ja samoin toimivat Lämmin kuppi-keitot. Niissäkin annos on kovin pieni, joten niitä pusseja kannattaa ottaa runsaasti. Lisäksi meillä on ollut Mummonmuusi-jauhetta ja "nötköttiä" siis sikanautasäilykettä tai lihapullia kastikkeessa yksi purkki päivää kohden kahdelle henkilölle. Näkkileipää kannattaa myös ottaa. Meillä ainakin sen kulutus nuorten kanssa on ollut melkoista. Välipalaksi Digestive-keksit ovat hyviä ja ravitsevia. Juomaksi sitten teetä ja mehua. Kitkajoen vettä olen juonut sellaisenaan, mutta ehkä vesi kuitenkin kannattaa keittää ennen juomista. Ja keittimeksi retkelle tietysti spriillä toimiva Trangia. Muuhun ainakaan minä en luota sen jälkeen, kun kaasukeitin minut kerran petti.

    • jdkdkdlsaoso

      Sinne vaan. Itse ekalla vaelluksella noin samanikäisenä. Antaisin myös itse suunnitella pakkaamiset ja ruoka-asiat, ei siihen vanhempia tarvita hösläämään. ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe