Rakastatko puolison lasta kuin omaasi?

jossukka4

En kaipaa tänne nyt kommentteja, joissa haukutaan äiti- tai isäpuolia. Ei kiinnosta väitteet, joiden mukaan äiti- tai isäpuolet kohtelevat lasta todella huonosti. Toki joskus niin on, ja joskus ne äidin ja isätkin kohtelevat lapsiaan huonosti.

Mutta te bonusaikuiset, jotka kohtelette puolison lasta hyvin, niin voitteko sanoa rakastavanne tuota lasta/lapsia? Ja jos rakastatte, niin eroaako se siitä, miten rakastatte omia biologisia lapsia?

Minä välitän kovasti mieheni lapsesta. Hän on viaton, ihmisen taimi. Kohtelen häntä hyvin, ja erittäin vahvasti otan huomioon samalla tavalla kuin omatkin lapseni. Ihan yhtä paljon halaan ja huomioin. Yhtä paljon kehun ja kannustan. Ja päivästä toiseen kerron lapsille, että he ovat aivan yhtä ihania. En halua että voivat nokkia toisiaan, enkä halua että kilpailevat rakkaudesta.

Sanon siis miehenkin lapselle, että hän on valtavan rakas. Todellisuudessa hän on vain jonkin verran tärkeämpi kuin vaikkapa kummilapsi tai siskon poika.

Tiedostan että jos tulisi tositilanne, että voisin palavasta autosta pelastaa vain yhden lapsen, niin se olisi biologisesti omani. Miettimättä hetkeäkään. Ja sisäisesti ihailen enemmän oman lapseni tapaa ilmaista tunteitaan yms. Ymmärrän omaa lastani paremmin.

Muuttuuko tämä tunne koskaan? Ja onko asialla merkitystä?

Olen miettinyt, että jos adobtoi lapsen, niin rakastaako sitä lasta koskaan samalla tavalla, kuin biologisesti omaansa? En tiedä. Tällä kokemuksella sanoisin, että ei. Tai sitten rakkauden kasvaminen vaan vaatii enemmän aikaa. Olen ollut äitipuoli nyt kolme vuotta. Sitä ennenkin tuo puolison lapsi oli minulle tuttu, vauvasta asti. Ja koska meillä menee todella hyvin, niin luultavimmin tulen olemaan äitipuoli aina.

Eikä minulla ole mitään sitä vastaan, että olen äitipuoli. Haluaisin vain kovasti rakastaa puolison lasta aidosti yhtä paljon kuin omaani. Miksi se tunne ei tule? Lapsessa ei ole mitään sellaista, mikä sen estäisi. Myös suhteeni mieheen alkoi siten, että olimme molemmat sinkkuja. Ei siis ole mitään mustasukkaisuutta tai sellaista lapsen äitiinkään.

31

303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • watsii

      En todellakaan tullut toimeen avokkini murkku ikäisen kanssa ja heivasin koko porukan ulos kotoontani. Nyt asun ihan oikeasti naisen kanssa.

    • Ei tarvitse rakastaa vaan hyväksyä ja olla aikuinen ja kasvattaja omassa taloudessa

    • burda

      En rakasta enkä rupee siihen. Sietän jonkun verran. Kuka niitä häiriköitä entisestä elämästä rakastaa?

      • Ehkäpä se etävanhempi jonka kumppani olet ja toivottavasti se etävanhempi pitää sinun lapsia häirikkönä ja toivottavasti kumpikin rahoittaa vain omiensa elämisen !


    • omat on omia

      En asu uusioperheessä, mutta en valitettavasti voisi rakastaa toisen lapsia samalla tavalla kuin rakastan omia lapsiani. Toki toisen puoliskon lapsien kanssa voisin tulla toimeen, mutta se on siitä huolimatta eri asia kuin omat lapset.

    • äitipuoli ei hoida

      Miesten lapsukaiset on niin lelittyjä ettei heitä jaksa. Kuka jaksaa, pitää olla ihmeihminen. Mä en jaksais kasvattaa kenenkään lapsia, olen sen osuuden omillani jo tehnyt, minusta jokaisen kuuluu kasvattaa ja hoitaa omat lapsensa.
      Taitoa ja kykyä on vaikka kuin paljon, mutta äidit tehkööt sen ihan itse, helppohan tänne on heittää lapset hoitoon ja lähtä lietsuun, mutta ei jajatella että lasten äitipuoli saattaa olla jo sen työn tehnyt. Jos haluaa lapsia hoitakoot ne ihan itse.
      Monesti ne äidit ajattelee, että tuostapa saa hyvän lastenhoitjan, ja ilmatteeks, sekä ihmisen joka todella osaa hopmmat, mutta eivät ajattele äidit että ovat aika naurettavia.

    • Jossukka4

      Osa vastauksista on juuri sellaisilta kummajaisilta, jotka vaikuttavat provoilta tai itsekeskeisiltä.

      Vielä: jos voi rakastaa adobtiolasta kuin omaansa, niin eikö sitten puolisonkin lasta? Jos ei, niin miksi ei? Vai eikö voi rakastaa adobtiolastakaan?

      Ja sinä joka rakastat puolison lasta kuin omaasi, jos teitä löytyy, niin kertokaa kuinka kauen meni, kunnes lapset olivat sydämessänne samalla viivalla.

      • askmms

        Samalla viivalla? Et ole tosissasi?


    • Emokarhu

      Ensisijaisesti lapsi käy tapaamassa omaa biologista vanhempaansa joka
      luonnollisesti rakastaa häntä niinkuin omaa lasta rakastetaan. Usein äiti-
      puolet tunkee itsensä äidiksi äidin paikalle ja se ei tule onnistumaan jos
      on kysymys normaaleista, järkevistä aikuisista.

      Mieheni tytär pitää minusta ja on ollut elämässäni vuosikausia, mutta mitään
      äiti- lapsi suhdetta ei välillämme ole, hänellä on oma äiti.
      Rakastan omia lapsiani eri tavalla, kuin lintuemo joka ruokkii ja huolehtii
      poikasistaan. Mieheni tyttäreen minulla on lämmin suhde, mutta ei niin
      läheinen kuin omiin lapsiini.
      .

    • burda

      ei varmasti provoa.
      Elämä on. Kukaan ei rakastaa toisen lapsia.
      Etteko usko?

      • Kysyn vaan

        Onhan se puolisokin joidenkin toisten lapsi.
        Eikö häntäkään voi rakastaa?


      • Rakastanrakastan
        Kysyn vaan kirjoitti:

        Onhan se puolisokin joidenkin toisten lapsi.
        Eikö häntäkään voi rakastaa?

        Puoliso on kuitenkin jo aikuinen, ja puoliso. Hän ei ole lapsi. Ei siis ole asetelmaa minä/lapsi. Puolisotaan kohtaan tunnettu rakkaus on erilaista rakkautta kuin lapseen kohdistuva. Ei voi verrata.


      • KysynVaan
        Rakastanrakastan kirjoitti:

        Puoliso on kuitenkin jo aikuinen, ja puoliso. Hän ei ole lapsi. Ei siis ole asetelmaa minä/lapsi. Puolisotaan kohtaan tunnettu rakkaus on erilaista rakkautta kuin lapseen kohdistuva. Ei voi verrata.

        Ei se aina ole erilaista.
        Enkä nyt tarkoita pedoilua, vaan rakastamisessa ei todellakaan ole aina kyse seksuaalisuudesta.


      • RIUWIUFIUQIO
        KysynVaan kirjoitti:

        Ei se aina ole erilaista.
        Enkä nyt tarkoita pedoilua, vaan rakastamisessa ei todellakaan ole aina kyse seksuaalisuudesta.

        Kyllä minun rakkauteeni puolisotani kohtaan kuuluu myös seksuaalisuus.


    • eikiitosei

      En tod.Muuttais jo omilleen. Perkele ku joutuu elättää aikuista kotonaan.

    • uioy

      Ap kertoo omat tuntemuksensa, hän kyllä yrittää kovasti. Ap olet rehellinen, en usko kenenkään voivan rakastaa toisen lasta vastaavassa tilanteessa, että omiakin lapsia on ja tämä miehen lapsukainen vierailee.

      Sensijaan uskon adoptiovanhempien voivan rakastaa toisen lasta aidommin, sillä siinähän ei ole tätä ristiriitaa, että lapsi vierailee ei asu jatkuvasti ja lapsella on toinen vanhempi jota tapaa myös jatkuvasti.

      Joutuuko miehen lapsi syytetyksi useammin kuin oma lapsi, taitaa joutua. Tai toisinpäin naisen lapsia myös uuden kumppanin taholta. Minusta sana äitipuoli tai isäpuoli on väärin, että en kirjoita sitä lasta koskevassa asiassa, vaan aikuisen kumppani on parempi.
      Kukaan ei voi olla puolikas äitinä tai isänä, ei vaikka kuinka olisi liitossa tämän toisen kanssa.
      Ei siihen yhteen menoon ole menty lasten vuoksi, ei varmasti ole, kyllä se liittyy ihan muuhun, joten sana on hirvittävä vääryys monia kohtaan.

      • aloit

        Ei meillä miehen lapsi joudu "useammin syytetyksi". En ymmärrä tätä väitettä tai ajatusta. Syytetyksi mistä? Ei myöskään mieheni syytä minun lapsiani enemmän kuin omaansa. Kyllä lapsia kohdellaan tasapuolisesti.

        Ja itseasiassa meidän liitto on alkujaan saanut sysäyksen lasten kautta. En olisi voinut kuvitella alkavani suhteeseen lapsettoman miehen kanssa. Me tutustuimme lasten kautta. Ensin tunsin lapsen, sitten vasta miehen. Ja ilman tuota lasta en olisi halunnut tuota miestä.

        Omalta osaltaan yhteen muuttoon vaikutti myös ajatus lasten edusta. Lapset myös siis toivoivat sitä. Se helpotti kaikkien arkea. (Ja siis tietysti miehen kanssa myös rakastamme ja arvostamme toisiamme jne.)


      • kaikkea.kanssa
        aloit kirjoitti:

        Ei meillä miehen lapsi joudu "useammin syytetyksi". En ymmärrä tätä väitettä tai ajatusta. Syytetyksi mistä? Ei myöskään mieheni syytä minun lapsiani enemmän kuin omaansa. Kyllä lapsia kohdellaan tasapuolisesti.

        Ja itseasiassa meidän liitto on alkujaan saanut sysäyksen lasten kautta. En olisi voinut kuvitella alkavani suhteeseen lapsettoman miehen kanssa. Me tutustuimme lasten kautta. Ensin tunsin lapsen, sitten vasta miehen. Ja ilman tuota lasta en olisi halunnut tuota miestä.

        Omalta osaltaan yhteen muuttoon vaikutti myös ajatus lasten edusta. Lapset myös siis toivoivat sitä. Se helpotti kaikkien arkea. (Ja siis tietysti miehen kanssa myös rakastamme ja arvostamme toisiamme jne.)

        Että oikein lapset toivoivat ja säätelivät teidän "liittonne" alun? Lapset hoitavat leikkiasiat, aikuiset hoitavat aikuisten asiat.


      • aloit
        kaikkea.kanssa kirjoitti:

        Että oikein lapset toivoivat ja säätelivät teidän "liittonne" alun? Lapset hoitavat leikkiasiat, aikuiset hoitavat aikuisten asiat.

        Ei lapset säätäneet liittomme alkua, eivätkä sitä sanelleet. Mutta kyllä siihen että asiat etenivät, vaikutti vahvasti myös se, että lapset kokivat yhdessä olemisen keskenään ja meidän aikuisten kanssa tärkeäksi.

        Minulla ja miehellä oli kipinää ja halua olla yhdessä, mutta meillä ei ollut mitään pakottavaa tarvetta perustaa yhteistä perhettä. Se perheen perustaminen tapahtui luonnostaan, ja kyllä osittain lasten kautta. En siis kadu asiaa, vaan olen hyvin tyytyväinen siihen. Meidän ei koskaan tarvinnut surra tai miettiä sitä, että lapset eivät meidän suhdetta hyväksyisi. Jo ennen kuin seurustelimme, ja olimme vain ystäviä, lapsista vanhin (silloin 4,5v) kysyi, että miksi te ette vois mennä naimisiin... hän myös jo silloin pohti, että tuosta "kallesta" tulisi hyvä aikuinen mies meidän kotiin. Että varsin selvä toive tuli. Onneksi lasten toive oli yhtenevä aikuisten toiveen kanssa.;)


    • tanjaaa

      En rakasta, olishan se nyt kornia rakastua mieheni 30v poikaan tai hän minun 25v tyttäreeni, tai tapahtuuhan näitäkin.
      Tykkään mieheni pojasta ja hänen vaimosta, tullaan hyvin juttuun keskenämme ja tykkään heidän pikkulapsistaan ja mieheni tykkää tyttärestäni ja hänen miehestä, jälkikasvua ei heillä vielä ole.

    • 3pienenäiti

      En rakasta mieheni lasta, Hän on lapsi siinä missä muutkin lapset, en ota huomioon todellakaan niin paljon kun omiani jotka vaativat huomiota kun ovat niin pieniä aivan eri lailla kuin 13-vuotias. Nyt ei sitten enää meille suostu tulemaankaan, mikä on tosi harmi, mutta minkäs teet jos koko ikänsä ylenpalttista huomiota saanut (tämä on totta) kun on ollut ainoa lapsi vanhemmilleen ja isovanhemmilleen. ei tyydy sitten huomioon mikä ei olekaan niin suurta ja ylenpalttista mitä minulta saa niin tulos on se että nyt ei tykkää minusta. Meillä arki muuten sujuu loistavasti, mutta miestä häiritsee kun hänenkäään mielestä en anna (hän sen huomioon ottamiset on lapselleen syöttänyt) huomiota hänen lapselleen.

      Harmi mieheni takia mutta on nyt nähnyt lastaan sitten muualla. Harmi meidän yhteisten lasten kannalta että mies sanoi että meillä menee arki hyvin ja asiat on hyvin, mutta häntä ketuttaa minun ei-annettu huomio hänen esikoiselleen että on sen takia valmis lähtemään . Kysyin sitten että miltä luulet sen syyn minusta tuntuvan että teet sitten kahdesta lapsestasi "isättömiä" isä ei olekaan paikalla joka päivä ja mitä luulet lapsistamme tuntuvan kun vanhempana tämä selviää heille ? todella kurjaa, mutta jos mies näin asian ajattelee niin minkäs teet.

      isä ja tämä esikoinen on asunut vuoden saman katon alla ja sen jälkeen alkuun näkivät miten lapsen kannalta oli parempi ja kunnes vähän tuli vanhemmaksi niin nähneet joka toinen viikonloppu (siis n. 2-3 vuotiaasta)

    • Perheellinen4

      En tietenkään kuin omaani, koska hän ei ole omani.

    • Eivarmaanhelppoa

      Minulla olii monena vuonna päivähoitolapsia ja kesäisin kesälapsi. Tunsin heitä kohtaan kiintymystä, joka ei vielä vuosienkaan jälkeen ole kadonnut.
      Tunteet omiakin lapsia kohtasan muuttuvat vuosien myötä.
      Sitä tulista suojelevaa leijonaemotunnetta, mitä nuori äiti tuntee vauvaansa kohtaan, ei enää ole, kun lapsi kasvaa ja alkaa itsenäistyä. Silloin kuvaan tulee suojelemisen ja kehityksen seuraamisen valtava tunne, ja se kyllä kohdistuu kaikkiin lapsiin perheen piirissä.

      Lapsi pitää kohdata avoimin mielin, ja on aikuisen asia rakentaa yhteys lapseen.
      Joskus se vain vaikeutuu ex-puolison myyräntyön vuoksi, sillä ylisuojelevan vanhemman pelkona on, että lapsi kiintyy liikaa uuteen puolisoon. Lapsi on silloin ehkä tietämättään kiistakapulana.

      • 7tyy90ipujo

        Fiksu vastaus.


    • SaaMatkia

      Rakastan! Aivan ihana nuori ihminen, jota vuosien varrella, pikkulapsesta, olen saanut rakastaa, kasvattaa kuin omaani ja omieni lisäksi. Sitä ei ole pystynyt pilaamaan kukaan vaikka moni on ihmisen pienuudessa yritettänyt. Kiitollisuus puolin ja toisin tulee aidosta ja epäitsekkäästä välittämisestä. Olenko saanut kiitosta sangen epäkiitollisesta työstä? Olen. Lapselta ainoastaan. Se riittää, ja pidemmällekin. Rakkaus voittaa.

    • ihanhyvä

      Minusta ei voi vaatia tai pakottaa rakastamaan puolison lasta, eikä siihen ole pakko edes pyrkiä. Lapsella on biologiset vanhemmat, jotka rakastavat häntä samalla tapaa kuin sinä rakastat omaa lastasi, ja se riittää. Olennaista on se, että kohtelet lapsipuolta ystävällisesti, lämpimäksi ja ennen kaikkea ihmisenä. Itse hyväksyin pari vuotta sitten sen, etten vain pysty rakastamaan lapsipuoliani sillä kiihkeydellä, jolla tuttuni rakastavat omia lapsiaan (olen siis itse vielä lapseton). Nyt minulle riittää, että kohtelen lapsia reilusti ja rakastavasti.

    • Noentodellakaan

      Ai näitä kasvatusvirheiden hedelmiäkö? Isänsä pesee kätensä koko kuviosta. Parikymppisiä kaikki, hieno joukko, johon kuuluu yksi narkkari joka on myös pummi ja käyttäytyy profeetan lailla, toinen hemmoteltu "Mä haluan, mä en halua!" ja kolmas umpikiero, valehteleva paskiainen. No enpä tätä enää kauaa katselekaan. Kymmenen vuotta alati pahenevaa V-käyrää. Pystyn vielä ajoittain välittämään kahdesta hetken, mutta yhä harvemmin. Tehkööt, mitä tekevät, kunhan vaan häipyisivät pysyvästi täältä omilleen. Taidan ehtiä ensin. Kokeilkaapa kolmea vierasta lasta, siinä näette mikä se todellinen välittäminen on. Auta missä vaan, niin paskaa tulee niskaan heti kun saavat omaista sikailuistaan palautetta. Ulkopuolinen on kätevä syntipukki kaikkeen.

    • pörrötassu

      Rakastan!Olen alusta asti pitänyt, en olisi voinut alkaa muuten suhteeseen. Rakkaus on tullut ihan itsestään kun suhteet ovat kehittyneet syvemmiksi. Kohtelen kaikkia lapsia kuin omiani.

      Pidän uusperheestä blogia osoitteessa tahtihetkia.vuodatus.net

    • Mariafe

      En jaksanut lukea koko ketjua. Mutta ei ole mahdollista rakastaa puolison lapsia kuten omiaan, ainakaan saman tien. Omien kanssa sitä kiintymyssuhdetta on luotu vuosia, on hoivattu yötä päivää, oltu koko ajan läsnä. Kun siihen kuvioon tulee mukaan uusi puolituntematon muksu, ei se voi heti olla samalla viivalla. Sellaisen suhteen kehittyminen vie aikaa, aina sitä ei tule ollenkaan. Pääasia että sitä lasta kohtelee hyvin, ja on reilu ja tasapuolinen.

      Tällä sivustolla saa aiheeseen kuin aiheeseen kummallisia kommentteja. Oikea paikka asialliseen uusperhekeskusteluun on uusionni.net.

    • Tiitukka6

      En rakasta. Ei toisten tekemiä lapsia voi rakastaa niinkuin omaa. Ja vieläpä sekin että toinen mukeloista on raskas. Inkuttaa, räkyttää ja on villi ja huonokäytöksinen.

      • tisuIivari

        Painaako se tonnin, se mukelo. Se sinun lapsesi. Vieläkö se aikuisenakin roikkuu mamin tisussa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      258
      800
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe