kokemuksia kokeneilta

noviisikilppari

Aloitin 4 viikkoa sitten Thyroxin lääkityksen työterveyslääkärin suosituksesta.

En muista arvoja, mutta toinen oli ihan asteikon alarajoilla ja toinen ylärajoilla,
oireet kuitenkin niin selkeät että koelääkitykseen ryhdyttiin.

Ensimmäiset kaksi viikkoa otin 25 mikrogrammaa aamuisin ja tuntui että olo alkoi vähän kohentumaan. Vatsa toimi, ja turvotusta lähti esim. sormista ja nilkoista. Ja ehkä pientä mielen piristymistäkin oli havaittavissa.

Nyt olen 2 viikkoa syönyt 50 mikrogrammaa aamuisin, ja edistys tuntuu loppuneen kuin seinään. Vatsa ei taaskaan toimi ja turvotusta taas pukkaa entiseen malliin.

Kontrolli on kyllä kahden viikon kuluttua mutta kyselisin muiden kokemuksia - onko tällaista ilmennyt muilla? Tuntuu kurjalta kun olo alkoi jo selkeästi kohenemaan, mutta nyt tuntuu että taas ollaan lähtökuopissa.

Olen kiitollinen jos joku vastaa.

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .......

      On tavallista, että tuossa n. kuukauden päästä lääkityksen aloituksesta tulee ns. takapakkivaihe. Tämä johtunee elimistön sopeutumisesta aloitettuun läkitykseen. Olo saattaa parantua lähiaikoina itsekseen tai sitten olet annosnoston tarpeessa. 6 viikon lääkkeensyönnin jälkeen tiedät jo suunnilleen miten tämä annos puree oireisiin - jos olossa on edelleen selvää parantamisen varaa olet tod. näk. annosnoston tarpeessa. Joskus ottaa kuukausia, että kaikki oireet poistuvat, mutta ei kannata jäädä liian pitkäksi aikaa odottelemaan, että josko ne oireet paranis ilman annossäätöä.

    • ylläpitoannos

      50 mikrogrammaa Thyroxinia on kai näissä ympyröissä pienehkö.
      Ystävättärellä oli vajaat parikymmentä vuotta sataviisikymmentä.
      Sitten tuli vaihtelevia yli- ja vajaatoimintoja sekä rytmihäiriötä.
      Nyt yrittää tulla toimeen 50...75 mikrolla.

      Kun olet aivan alussa, nosta annosta tarkkaillen ylitoimintaoireita.
      Kysele lääkäriltäsi.

    • annokoko

      Minulla sama juttu. Söin aloituksena 0.025mg Tyroxinia myös kaksi viikkoa tammikuun alusta ja sitten nostin 50mikrogrammaan. Huomasin, että ummetus alkoi ja painon putoaminen loppui ja paino rupesi nousemaan (olen vuoden alusta pyrkinyt säännölliseen ruokarytmiin ja punnitsen itseni aamuisin, en siis varsinaisella dieetillä ole, mutta tarkkailen syömisiäni.

      Mulla kuitenkin sisätautilääkärin kontrollo ja labrat vasta huhtikuun alussa, enkä haluaisi itse ruveta omatoimisesti annosta nostelemaan. Onko mahdollista, että tässä vaiheessa tulee tällainen notkahdus ja sitten parempi vointi taas palaa?

    • noviisikilppari

      Kiitos kaikille vastanneille!

      Olen toki menossa parin viikon kuluttua kontrolliin, ja siellä sitten varmaan säädetään annosta. Harmittaa ja ihmetyttää vaan kun kaikki lähti hyvin käyntiin, turvotusta lähti ja ennen kaikkea vatsa toimi! Nyt taas ollaan ihan lähtökuopissa.
      Olen myös ollut tosi tarkka syömisten kanssa, mutta taas vaan paino tuppaa nousemaan. Olen kyllä kuitenkin ihan toiveikas tämän asian suhteen;)
      Ajan kanssa varmaan....

    • Takapakki

      Onneksi olkoon ap:lle että diagnoosi löytyi! Kestää aikansa ennen kuin saa tasapainon, voi mennä vuosikin. Sinulla on annossäätö ihan alussa. On tosiaan ihan tyypillistä alkuaikojen takapakit. Kun olet ollut 6 viikkoa 50 mikrolla ota labrakokeet, siitä sitten eteenpäin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      348
      3945
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1729
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1487
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1295
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1251
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe