http://www.karsamaki.fi/uutinen/karsamaen-kunnan-sote-palveluiden-tuottajavalinta
Kenelle oli yllätys?
Seitsemän vuotta + viiden vuoden optio
57
173
Vastaukset
- Ei yllätystä
Katsotaanhan kunhan ollaan kesässä miten asiat sitten on.
lehdess kirjoitti:
Näin se menee, että niitä "korotuksia tulee yllättävistäkin, inflatorisen vuositaso-ja vaikean(syöpä ja kroonikot) sairastavuus indeksi( jopa 30%) korotusten päälle, joka vuosi jotain lisää, niistä ei Kops-auttamalla selvää tulekaan.
- hehhehee
Miten se menikään? Sotemenoille asetetaan rajansa joka ei ylity ja riski on Attendolla. Sitten jokainen kunta joka valitsi aten perustein että menot pysyy maltillisina kun niille on asetettu yläraja joka ei ylity, jokainen kunta on varmaan jo joutunut maksamaan ylimenevät kulut?
- No ei todellakaan
ollut yllätys vaan itsestäänselvyys. Viiskakkonen teki odotetusti taas viiskakkoset. Tietää jo ennen kokouksen pöytäkirjan ilmestymistä kunnan nettisivuille.
Terveystalo valittaa ja käräjille mennään TAAS. Huomenna viimeistään ollaan taas valtakunnan ykkösuutinen. - menkäähään kuulemaan
illalla valtuuston kokousta joka kääntyy attendon ylistysjuhlaksi. Hyvävelit toisiaan kilpaa kehuu ja selkään taputtaa kuinka vaikeudet on voitettu ja maali saavutettu heh heh...
- eikö ne
pitäs nähä ne tarjotut tarjoukset
- " pitäs nähä "
"Kärsämäen kunta on allekirjoittanut 7.5.2014 hankintakilpailun voittajaksi
valitun Attendo Oy:n ja Attendo Terveyspalvelut Oy:n muodostarnan ryhmittymän kanssa hankintalain 93 §:n mukaisen hankintasopimuksen, jonka mukaan sosiaali- ja terveyspalveluiden palvelutuotanto aloitetaan 1.6.2014.
Osapuolista riippumattomista syista palvelutuotanto ei kuitenkaan voi alkaa
sopimuksen mukaisessa laajuudessa sovittuna ajankohtana, vaan vasta
1.1.2015 alkaen. Valtioneuvoston 8.5.2014 tekemällä päätöksellä ei ole vaikutusta 7.4.20 14 tehtyyn hankintapäatökseen eikä myöskaän edellä mainittuun hankintasopimukseen muutoin kuin palveluntuotannon aloittamisajan osalta." - Tuon takia voittaja
" pitäs nähä " kirjoitti:
"Kärsämäen kunta on allekirjoittanut 7.5.2014 hankintakilpailun voittajaksi
valitun Attendo Oy:n ja Attendo Terveyspalvelut Oy:n muodostarnan ryhmittymän kanssa hankintalain 93 §:n mukaisen hankintasopimuksen, jonka mukaan sosiaali- ja terveyspalveluiden palvelutuotanto aloitetaan 1.6.2014.
Osapuolista riippumattomista syista palvelutuotanto ei kuitenkaan voi alkaa
sopimuksen mukaisessa laajuudessa sovittuna ajankohtana, vaan vasta
1.1.2015 alkaen. Valtioneuvoston 8.5.2014 tekemällä päätöksellä ei ole vaikutusta 7.4.20 14 tehtyyn hankintapäatökseen eikä myöskaän edellä mainittuun hankintasopimukseen muutoin kuin palveluntuotannon aloittamisajan osalta."oli varma jo ennen kilpailutusta. Huomenna viimeistään alkaa median paskasade ja sitten mennään vaihteeksi käräjille.
- Ei mennä.
Tuon takia voittaja kirjoitti:
oli varma jo ennen kilpailutusta. Huomenna viimeistään alkaa median paskasade ja sitten mennään vaihteeksi käräjille.
Tarjouksia oli vain yksi. Valitettavasti
- mys1
Ei mennä. kirjoitti:
Tarjouksia oli vain yksi. Valitettavasti
silloin ei voi valita voittajaa
- sitten t.talo ostatt
Ei mennä. kirjoitti:
Tarjouksia oli vain yksi. Valitettavasti
elee attendoa kuten huhuttiin koska ei lähtenyt edes kilpailemaan attendon kanssa? Tulipa hylätty orpo olo kun selkänsä kääntävät ihan kaikki kärsämäkisille paitsi attendo. Nyt sitä ollaan sitten kaikkien vihaama kunta
- lkljdf
Ei mennä. kirjoitti:
Tarjouksia oli vain yksi. Valitettavasti
Mitenhän paljon korkeampi A:n toinen tarjous oli verrattuna T.talon ensimmäisen kilpailutuksen voittaneeseen tarjoukseen? Jos T.talo ei edes osallistunut kilpailutukseen silloin on aika selvää että hierovat kauppoja keskenään. Silloin A on voinut nostaa tarjoushintaansa jos ovat T.talon kanssa sopineet keskenään?
- mtspaviaani
sitten t.talo ostatt kirjoitti:
elee attendoa kuten huhuttiin koska ei lähtenyt edes kilpailemaan attendon kanssa? Tulipa hylätty orpo olo kun selkänsä kääntävät ihan kaikki kärsämäkisille paitsi attendo. Nyt sitä ollaan sitten kaikkien vihaama kunta
niin, nyt on vain että huhuihin ja arvailuihin ilman näyttöä on vain sanoja, jos kilpailutukseen ei ole ollut kuin yksi tarjous ei se ole lainmukaien eikä halvinta tarjousta voi siten märittää, nyt tehty valinta ja päätös voittajasta valittu on perusteettoman päällä ja pitäisi suoritaa uusi kilpailutus.
- mtspaviaani
MO ei ole velvoittanut järjestämään uutta Tarj-kilapailua, koska voitto-tarjous jo oli ja on vieläkin Tervystalo / co, se että nyt Atten tarjoama on tietysti T-talon halvempi koska kuori on avattu ja nähty kilpailevan voittotarjous, ja on siten nyt ollut helpo se alittaa, mutta se ei merkitse säästöä 7 5 vuoden juoksussa yhtään mitään, koska vuosikorotuksilla ja äkillisen sairastavuuden-indeksi korotuks % lopulista summaa voi korotaa miljonalla ja ylikin nyt tarjotusta
- kysympä
kunta kun maksaa attendolle 9.080.000€ lisätäänkö tähän vielä alv? Tuleeko tämän lisäksi vielä attendolle tuloina esim. vanhuksilta ym. perittävät palvelu / hoitomaksut ,vai meneekö kunnan kassaan? Kuntalaisena epätietoinen??
- eialvi
vaan brutot ja netot. Siinäpä se onkin kun kukaan ei tiedä mitä maksaa kunta ja mitä atte. Ei puutu kuin että munaavat taas itsensä antamalla taas uuden summan vuosittaiselle säästölle perusteitta. Viimeisin "säästö" oli vuokramenetyksien suuruinen.
- JuupasEipäs
Rääkkylän kunta joutuu tänä vuonna varaamaan miljoona euroa lisää sote-menoihin, sillä Attendon ilmoittama ja kunnan talousarvioon varaama summa on ollut väärä.
- Attendo on ilmoittanut sote-palvelujen kuluiksi nettohinnan, joka oli laskettu vähentämällä bruttomenoista arvonlisävero. Kunta ei kuitenkaan voi käyttää tällaista nettohintaa, sillä arvonlisävero kirjataan suoraan taseeseen, kunnanjohtaja Tuula Luukkonen (kuvassa) selvitti kunnanvaltuustolle.
Oikaisu, jonka valtuusto hyväksyi yksimielisesti, kasvattaa tänä vuonna sote-menoja 945 000 euroa.
____________________
Rääkkylä korjasi Attendo-sopimuksen budjetointia
Rääkkylän kunta joutuu tänä vuonna lisäämään sosiaali- ja terveydenhuollon menoihinsa 945 000 euroa. Lisäys johtuu siitä, että Attendon kanssa tehty sopimus kunnan sote-palvelujen ulkoistuksesta on budjetoitu nettosumman mukaan, vaikka se olisi pitänyt kirjata budjettiin bruttosummana.
– Nettosumma saadaan, kun bruttosummasta vähennetään asiakasmaksut, jotka tulevat kunnalle. Näitä ovat esimerkiksi terveyskeskusmaksut ja hammashuollon maksut, kunnanjohtaja Tuula Luukkonen sanoo.
– Asiakasmaksut oli siis virheellisesti huomioitu kahteen kertaan. Ne ovat vähentäneet menopuolella Attendo-sopimuksen menoja ja lisäksi kirjattu talousarvion tulopuolella kunnan tuloiksi.
Luukkonen korostaa, että kyseessä on kunnan oma virhe. Kyse ei ole kuitenkaan arvonlisäveron väärästä kirjaamisesta, kuten viime viikolla uutisoitiin.
– Arvonlisäverot kulkevat tasetilin kautta, eivätkä tule kunnan tulokseen.
Luukkosen mukaan Attendo-sopimus on budjetoitu väärin siitä lähtien, kun sopimus on ollut voimassa eli vuodesta 2012.
Rääkkylän valtuusto hyväksyi muutoksen talousarvioon viime viikolla. - Eikösse
onkelma ole siinä, että atte lupasi rääkkylälle miljoonan säästöä mitä ei tullut?
- 4+14
Se siitä sitten. Ei muuta kuin laukkuja pakkaamaan.
- Kummallinen kutina
että tuossa käy vielä huonosti. Pari ulkoistamista suunnittelevalla kunnalla meni pupu pöksyyn pelkona tuplasotemaksut mutta täällä ainoa murhe on saada nimi nopeasti sopimukseen ennen soteuudistusta kävi miten kävi.
- ONNEKSIOLKOONATTENDO
OSANOTTONIKÄRSÄMÄKI
- kirput kutisee
sepä se kertookin kaiken, että laitamyötäsessä mennään ja alusta-alkaen.
Jos joku valittaa nyt tehdystä ja jos T-talo valitaa aiemmasta ja Mo sakottaa koska kuitenkin kuten kj paljastaa, että kaiken perustana on ja ollut Mo kaatama sopimus, siis peräti kolme karikkoa johon sooloilu voi kaatua, näkeehän sen nyt sokea Reettakin mitä ja kuka touhua ohjaa, mutta sitä ei nää Rettakaan mikä on se Snaps&Kops millä ohjaa?- eiköhän se atte
ole laskuttanut jo kesäkuusta asti kun tonttu nimen sopimukseen laittoi toukokuussa 2014.
Kyllä siinä nyt pääsi käymään niin että koska tarjouksia ei ollut kuin yksi kärsämäen hyvävelit ja attendo selviää sanktioitta jotka olisivat aivan varmasti seuranneet valituksien kautta. Nyt kun niitä ei tule selviävät kuin koira veräjästä ja kohta muka allekirjoitetaan uusi sopimus vaikka kuntaa sitova sopimus allekirjoituksineen on jo olemassa. Terveystalon vetäytyminen mo:n päätöksen jälkeen herättää suuren suuria kysymyksiä koska siinä ei ole oikein mitään järkeä..
Persut voi vielä periaatteessa kampittaa koko homman valittamalla koska muita valitukseen oikeutettuja ei taida oikein edes olla.
Persujen ei tarvitsisi kuin valittaa uuden kilpailutuksen hankintapäätöksestä perusteina kunnalla on jo allekirjoitettu hankintasopimus kumotusta hankintapäätöksestä huolimatta joten uuden hankintasopimuksen allekirjoittaminen ei ole edes mahdollista uudesta kilpailutuksesta huolimatta. - Onko edes väliaikais
elle sopimukselle hyväksyntää? Nyt on menty niin monen aidan yli yhdellä hypyllä että
- O.K,
Persut eivät osaa valittaa. Onhan se nähty käytännössä monet kerrat miten niille valituksille käy.
- K.O,
Voisitko ystävällisesti kertoa miten hyvin keput osaa valittaa lakimiesten avustuksella? Jos et tiedä mene seuraamaan menossa olevaa valtuuston kokousta missä kepujen valituksen lopputulos julistetaan.
- EsityslistaAsianro10
K.O, kirjoitti:
Voisitko ystävällisesti kertoa miten hyvin keput osaa valittaa lakimiesten avustuksella? Jos et tiedä mene seuraamaan menossa olevaa valtuuston kokousta missä kepujen valituksen lopputulos julistetaan.
http://www.kho.fi/fi/index/paatoksia/vuosikirjapaatokset/vuosikirjapaatos/1419260813343.html
- kaikki valitukset
turhaan.Valittaminen kaikesta mahdollisesta ei ollut este, vaan hidaste, niin kuin aina meillä kärsämäellä.
- Harvemmin niissä val
ituksissa niin käy että valittaja tulee tuomituksi oman valituksensa seurauksena mistä esimerkkinä:
http://www.kho.fi/fi/index/paatoksia/vuosikirjapaatokset/vuosikirjapaatos/1419260813343.html - siis ymmärrä
Harvemmin niissä val kirjoitti:
ituksissa niin käy että valittaja tulee tuomituksi oman valituksensa seurauksena mistä esimerkkinä:
http://www.kho.fi/fi/index/paatoksia/vuosikirjapaatokset/vuosikirjapaatos/1419260813343.htmltämä päätös ei ollut este, vaan hidaste.Niin mikä tuomio.?Olipahan vaan yksi näkemys asiasta.
- HEhheh!
siis ymmärrä kirjoitti:
tämä päätös ei ollut este, vaan hidaste.Niin mikä tuomio.?Olipahan vaan yksi näkemys asiasta.
Päätöksissä tuomittiin ero kesäkuun alusta laittomaksi jonka jälkeen kärsäkeput palautettiin selänteeseen häntä koipien välissä vuoden loppuun kuten lait määrää. Kuka mistään estoista tai hidasteista mitään puhui koska eroa vuoden alusta ei kukaan voinut edes estää.
Kärsäkeput rikkoi lakia jonka jälkeen heidät palautettiin noudattamaan lakeja ja sinä aivokääpä puhut näkemyksistä - yrittäisit
oltiinko sitä niin kun jossakin vaiheessa muussa kun selänteessä.Mihin sitä oli tarve palata.Lähteminen vain siirtryi vuoden vaihteeseen.Pilikun n u s s i j a sanoisin.
- leppää
vai on sinulla varaa MO,la kaivattaa hurmetta aukoistasi
- Loistava juttu
Sitoo enemmistön kädet leikkauksilta joilla uhkailivat jos eivät Attendoaan saa.
- hälläväliä entinen k
unta ennen kuin sopimuksen takaraja on edes lähellä
sopimuksen mukaan rajan"takaakin Atte rakastaa kunnan kassaa ja muistaa kiitollisuudella jo poistunutta kj ja kh and lampaita, jotka oli niin ah! otettuja ammati manibuloijieni psyykkaukseen hypnoosiin.
- Ihmeellistä
Pyhäjokiseutukaan ei vaivautunut kirjoittamaan hankintapäätöksestä?
- nytoli
juttu nettiversiossa ja hiukan vihjaavalla otsikolla heh heh
- ODOTETUSTI
vihjaileva sanavalinta oli ODOTETUSTI. Mikä siinä on että kaikki vittuilee?
rajansa seon mediallakin näyttää mitä näyttää!
- Ohion
Valitettavasti. Valitettavasti sen takia koska n. puolentoista vuoden saippuasarja loppui. Harmi ettei kukaan muu jättänyt tarjousta niin olisi tuttuakin tutummat käräjät jatkuneet ja kansa olisi saanut viihdykkeensä.
- attento
tappoi lohikäärmeen ja sai vähemmän hehkeän rinsessan mutta huom. puoli valtakuntaa. Tekee kunnon tilin kärsämäkisillä. Liikevaihdon lisäksi voittoa huomattavasti paljon enemmän kuin kunnalla on koskaan ollut ja tulee olemaan omaisuutta.
"Attendo on aloittanut ensimmäisen kilpailutuksen perusteella tehdyllä väliaikaisella sopimuksella Kärsämäen kunnan sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottamisen 1.1.2015 alkaen."
Mo kaatoi ensimmäisen sote-hankinnan ja sen kilpailutuksen ja "muutoinkaan em pohjalta(väli-sopimus) jatkamaan. Kuin on kj tiedotteen mukaan jatkettu.- JIIIHAAAA
hajotkaa aamuihinne katkerat valittajat. Siitäs saitte räkänokat. On lasillisen paikka nyt.
Kyllä me osataan. HYVÄ ME!!!- Tarkoitit
varmaan että kyllä se Attendo osaa? Olisiko parempi jättää ne viinakset pois kun se viina ei ole koskaan sinulle passanut ja yhdistettynä viina sinun mielialalääkitykseen vajoat vain taas psykoosiin? Lämmitä mieluummin kuppi kaakaota. Tai pyydä äitiä tekemään kun ei sinulta oikein mikään onnistu.
niiihhh ja vaipat-...
- Töllikosetöppäs
kun hallinto- ja kuntaministerinä kämmäsi puitelain yhteydessä siirtymäajalle porsaanreiän (puitelaki lainvoimaton n½v vuoden 2014 alusta) mikä aiheutti ulkoistamisbuumin koska puitelain jatkoajasta päätettiin vasta edellisen määräajan päättymisen jälkeen?
http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/03_muut_asiakirjat/20101124Hallin/Toelli_puitelaki.pdf- 187
Attendo&co:t kiittää ja kumartaa pankkiholvin oven auki jättämisestä ..Kataisen hallitus soteuudistuksen yhteydessä olisi käsittääkseni tuon mokan voinut korjata?
- vanhaajuttua
Viedään Paras-hanke maaliin saakka!
22.03. 04:00
”Velvoittaminen on viimesijainen keino. Sillä turvataan sosiaali- ja terveydenhuollossa riittävä työnjako, järjestämispohja sekä ammatillinen erikoistuminen.” Arkistokuva: Maiju Torvinen
Eduskunta hyväksyi viime viikon tiistaina kunta- ja palvelurakenneuudistusta eli Paras-hanketta ohjaavan puitelain muutoksen. Se tukee Paras-hankkeen alkuperäistä tavoitetta: jokaiselle turvataan kohtuuhintaiset peruspalvelut asuinpaikasta riippumatta.
Puitelain muutoksessa kyse on kolmesta lisäyksestä: sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistoiminta-alueiden muodostamista aikataulutetaan sekä niiden puitteissa järjestettäviä palveluita täsmennetään. Velvoitteet sinällään pysyvät samoina.
Eniten keskustelua kentällä ovat aiheuttaneet valtioneuvostolle annettava toimivalta velvoittaa vuoden 2013 alusta yhteistoiminta-alueisiin kunnat, joilla puuttuu puitelain mukainen ratkaisu. Lisäksi noin 20 000 asukkaan asukaspohjavaatimus on herättänyt kysymyksiä.
Velvoittaminen on viimesijainen keino ja sitä tarvitaan, jotta mikään kunta ei jäisi yksin. Sillä turvataan sosiaali- ja terveydenhuollossa riittävä työnjako, järjestämispohja sekä ammatillinen erikoistuminen. Tavoite taloudellisesti tehokkaammasta sekä palveluiltaan laadukkaammasta kokonaisuudesta on sisältynyt jo puitelakiin jo alun perin.
Noin 20 000 asukkaan asukaspohjavaatimus yhteistoiminta-alueilla ei ole ehdoton, vaan tavoitteellinen. Jo vanhastaan lakiin kirjattu poikkeuskäytäntö – saaristoisuus, pitkät etäisyydet, kielelliset ja kulttuuriset oikeudet – säilyy.
Uutena poikkeuskriteerinä valtioneuvosto voisi myöntää poikkeuksen myös, jos alueelliset olosuhteet huomioon ottaen kunnan toimenpiteiden voitaisiin katsoa olevan riittäviä. Tarkoitus ei siis ole repiä rikki jo hyvin toimivia yhteistoiminta-alueita muotoseikkojen takia.
Poikkeusperustetta tulkittaisiin jatkossakin aiemman käytännön mukaisesti. Kunnat ja alueet, jotka ovat jo aiemmin saaneet poikkeuksen, täyttäisivät lähtökohtaisesti myös ehdotetun säännöksen mukaiset edellytykset.
Jo toimivia yhteistoiminta-alueita ei pirstota asukaspohjavaatimuksen perusteella. Yhteistoiminta-alueisiin velvoittamisesta ja poikkeuksista päättää valtioneuvosto kesäkuun loppuun mennessä 2012.
Vahingollisinta, mitä kunnissa voidaan tehdä, on tuudittautua, ettei tarvitse tehdä mitään. Sellaiseen ei ole perusteita eikä pidemmällä tähtäimellä syytäkään, koska toimintaympäristön muutosvauhti kunnissa vain kiihtyy.
Siksi puitelaista ei pidä hakea porsaanreikiä, millä yhteistoimintavelvoitteista voitaisiin välttyä. Kehotankin kuntia, joilla puuttuu puitelain mukainen ratkaisu, jatkamaan neuvotteluja. Viedään Paras-hanke yhdessä maaliin saakka. Se on keskustalaiselle kuntapolitiikalle myös uskottavuuskysymys.
Paras-hanke ei ole ollut vain määräaikainen projekti. Se on sysännyt liikkeelle seisovat vedet kunnissa.
Uudistuksia tarvitaan jatkossakin. Väestö ikääntyy, kunta-alan työntekijöitä eläköityy, työikäisten määrä vähenee ja kuntien asukkaiden palvelutarpeet muuttuvat. Siinä on vain pintaraapaisuna esimerkkejä kuntien todellisuudesta. Muutosvauhti jatkuu ennen kokemattoman nopeana.
Paras-hanke on myös noudattanut keskustalaista ajattelutapaa ja arvoja. Tärkeintä ovat ihminen ja hänen tarvitsemansa palvelut. Hanke on pidetty monipuolisena ja kunnallista itsehallintoa kunnioittavana. Kuntaliitosten rinnalla ja vaihtoehtona vain Keskusta on pitänyt kuntien välisen yhteistoiminnan.
Toki tunnustamme tarpeen uudistaa kuntarakenteita, mutta vapaaehtoiselta pohjalta. Tältä osin Paras-hanke eroaa merkittävästi muista eurooppalaisista malleista. Niin pitääkin, koska meillä kuntien tehtävät ovat poikkeuksellisen laajat.
Mitä Paras-hankkeen jälkeen, niin siitä linjataan jo reilun kuukauden kuluttua käytävissä hallitusneuvotteluissa. Varmaan on, että kuntia koskevat uudistukset jatkuvat. Myös suurissa kaupungeissa on käärittävä hihat. Millä tavalla, niin siinä puolueilla on suuria näkemyseroja. Kun Paras-hanketta on meillä toisinaan pidetty liian tiukkana, on se muiden puolueiden mielestä ollut täysin riittämätöntä.
Kokoomus ja sdp suunnittelevat sadan kunnan kuntareformia, tarvittaessa pakkoliitoksilla. Pelkästään kuntien lukumäärillä leikittely ei riitä. Se on henkistä laiskuutta.
Jatkossakin keskiössä tulee olla toimenpiteet, joilla pureudutaan palvelurakenteiden uudistamiseen, paikallisdemokratian vahvistamiseen ja kuntien talouden ohjaukseen. Työ on käynnistynyt, mutta vielä kesken. Valittu linja on perusteltu ja sitä tulisi jatkaa.
Äänestäjät ovat paljon vartijana. He ratkaisevat, viedäänkö ensi vaalikaudella kunnissa uudistuksia eteenpäin kuntakarttaa pakolla uusiksi piirtämällä. Me Keskustassa tarjoamme vaihtoehdon, jossa ihminen ja palvelut sekä paikallisdemokratian kehittämistarpeet ohjaavat uudistuksia. Myös kuntarakenteita uudistamalla, mutta vapaaehtoisesti.
Tapani Tölli
hallinto- ja kuntaministeri (kesk.) - Poiminta
vanhaajuttua kirjoitti:
Viedään Paras-hanke maaliin saakka!
22.03. 04:00
”Velvoittaminen on viimesijainen keino. Sillä turvataan sosiaali- ja terveydenhuollossa riittävä työnjako, järjestämispohja sekä ammatillinen erikoistuminen.” Arkistokuva: Maiju Torvinen
Eduskunta hyväksyi viime viikon tiistaina kunta- ja palvelurakenneuudistusta eli Paras-hanketta ohjaavan puitelain muutoksen. Se tukee Paras-hankkeen alkuperäistä tavoitetta: jokaiselle turvataan kohtuuhintaiset peruspalvelut asuinpaikasta riippumatta.
Puitelain muutoksessa kyse on kolmesta lisäyksestä: sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistoiminta-alueiden muodostamista aikataulutetaan sekä niiden puitteissa järjestettäviä palveluita täsmennetään. Velvoitteet sinällään pysyvät samoina.
Eniten keskustelua kentällä ovat aiheuttaneet valtioneuvostolle annettava toimivalta velvoittaa vuoden 2013 alusta yhteistoiminta-alueisiin kunnat, joilla puuttuu puitelain mukainen ratkaisu. Lisäksi noin 20 000 asukkaan asukaspohjavaatimus on herättänyt kysymyksiä.
Velvoittaminen on viimesijainen keino ja sitä tarvitaan, jotta mikään kunta ei jäisi yksin. Sillä turvataan sosiaali- ja terveydenhuollossa riittävä työnjako, järjestämispohja sekä ammatillinen erikoistuminen. Tavoite taloudellisesti tehokkaammasta sekä palveluiltaan laadukkaammasta kokonaisuudesta on sisältynyt jo puitelakiin jo alun perin.
Noin 20 000 asukkaan asukaspohjavaatimus yhteistoiminta-alueilla ei ole ehdoton, vaan tavoitteellinen. Jo vanhastaan lakiin kirjattu poikkeuskäytäntö – saaristoisuus, pitkät etäisyydet, kielelliset ja kulttuuriset oikeudet – säilyy.
Uutena poikkeuskriteerinä valtioneuvosto voisi myöntää poikkeuksen myös, jos alueelliset olosuhteet huomioon ottaen kunnan toimenpiteiden voitaisiin katsoa olevan riittäviä. Tarkoitus ei siis ole repiä rikki jo hyvin toimivia yhteistoiminta-alueita muotoseikkojen takia.
Poikkeusperustetta tulkittaisiin jatkossakin aiemman käytännön mukaisesti. Kunnat ja alueet, jotka ovat jo aiemmin saaneet poikkeuksen, täyttäisivät lähtökohtaisesti myös ehdotetun säännöksen mukaiset edellytykset.
Jo toimivia yhteistoiminta-alueita ei pirstota asukaspohjavaatimuksen perusteella. Yhteistoiminta-alueisiin velvoittamisesta ja poikkeuksista päättää valtioneuvosto kesäkuun loppuun mennessä 2012.
Vahingollisinta, mitä kunnissa voidaan tehdä, on tuudittautua, ettei tarvitse tehdä mitään. Sellaiseen ei ole perusteita eikä pidemmällä tähtäimellä syytäkään, koska toimintaympäristön muutosvauhti kunnissa vain kiihtyy.
Siksi puitelaista ei pidä hakea porsaanreikiä, millä yhteistoimintavelvoitteista voitaisiin välttyä. Kehotankin kuntia, joilla puuttuu puitelain mukainen ratkaisu, jatkamaan neuvotteluja. Viedään Paras-hanke yhdessä maaliin saakka. Se on keskustalaiselle kuntapolitiikalle myös uskottavuuskysymys.
Paras-hanke ei ole ollut vain määräaikainen projekti. Se on sysännyt liikkeelle seisovat vedet kunnissa.
Uudistuksia tarvitaan jatkossakin. Väestö ikääntyy, kunta-alan työntekijöitä eläköityy, työikäisten määrä vähenee ja kuntien asukkaiden palvelutarpeet muuttuvat. Siinä on vain pintaraapaisuna esimerkkejä kuntien todellisuudesta. Muutosvauhti jatkuu ennen kokemattoman nopeana.
Paras-hanke on myös noudattanut keskustalaista ajattelutapaa ja arvoja. Tärkeintä ovat ihminen ja hänen tarvitsemansa palvelut. Hanke on pidetty monipuolisena ja kunnallista itsehallintoa kunnioittavana. Kuntaliitosten rinnalla ja vaihtoehtona vain Keskusta on pitänyt kuntien välisen yhteistoiminnan.
Toki tunnustamme tarpeen uudistaa kuntarakenteita, mutta vapaaehtoiselta pohjalta. Tältä osin Paras-hanke eroaa merkittävästi muista eurooppalaisista malleista. Niin pitääkin, koska meillä kuntien tehtävät ovat poikkeuksellisen laajat.
Mitä Paras-hankkeen jälkeen, niin siitä linjataan jo reilun kuukauden kuluttua käytävissä hallitusneuvotteluissa. Varmaan on, että kuntia koskevat uudistukset jatkuvat. Myös suurissa kaupungeissa on käärittävä hihat. Millä tavalla, niin siinä puolueilla on suuria näkemyseroja. Kun Paras-hanketta on meillä toisinaan pidetty liian tiukkana, on se muiden puolueiden mielestä ollut täysin riittämätöntä.
Kokoomus ja sdp suunnittelevat sadan kunnan kuntareformia, tarvittaessa pakkoliitoksilla. Pelkästään kuntien lukumäärillä leikittely ei riitä. Se on henkistä laiskuutta.
Jatkossakin keskiössä tulee olla toimenpiteet, joilla pureudutaan palvelurakenteiden uudistamiseen, paikallisdemokratian vahvistamiseen ja kuntien talouden ohjaukseen. Työ on käynnistynyt, mutta vielä kesken. Valittu linja on perusteltu ja sitä tulisi jatkaa.
Äänestäjät ovat paljon vartijana. He ratkaisevat, viedäänkö ensi vaalikaudella kunnissa uudistuksia eteenpäin kuntakarttaa pakolla uusiksi piirtämällä. Me Keskustassa tarjoamme vaihtoehdon, jossa ihminen ja palvelut sekä paikallisdemokratian kehittämistarpeet ohjaavat uudistuksia. Myös kuntarakenteita uudistamalla, mutta vapaaehtoisesti.
Tapani Tölli
hallinto- ja kuntaministeri (kesk.)"puitelaista ei pidä hakea porsaanreikiä, millä yhteistoimintavelvoitteista voitaisiin välttyä. Kehotankin kuntia, joilla puuttuu puitelain mukainen ratkaisu, jatkamaan neuvotteluja. Viedään Paras-hanke yhdessä maaliin saakka. Se on keskustalaiselle kuntapolitiikalle myös uskottavuuskysymys"
- vanhaajuttua
"Valtioneuvostolle mahdollisuus velvoittaa kunta yhteistoiminta-alueeseen ja sosiaali- ja terveydenhuollon yhtenäisyydelle selkeät kriteerit
24.11.2010 | Tiedote 150/2010
Sosiaalihuollon tehtävät tulisi siirtää yhteistoiminta-alueille vuoden 2015 alkuun mennessä. Valtioneuvostolle säädettäisiin myös toimivalta myöntää kunnalle oikeus poiketa sosiaalihuollon tehtävien siirrosta, jos alueella ollaan muodostamassa viimeistään vuoden 2017 alkuun mennessä puitelain vaatimukset täyttävää kuntaliitosta tai järjestämässä sosiaali- ja terveydenhuollon tehtäviä suuremmissa kokonaisuuksissa kuin mitä puitelain mukaisista päätöksistä johtuu. Tästä poikkeusmenettelystä säädettäisiin sosiaalihuoltolaissa." - 512
Puitelaki oli voimassa vuoden 2014 loppuun ja jatkoaika sai lainvoimansa vasta 1.7.2014. Siihen porsaanreikään mm. Kärsämäkiset (Attendo) iski. Kenen syy siirtymäajan porsaanreikä oli, siihen en kantaa ota mutta kalliiksi tulee.
- Siihenporsaanreikääniski
512 kirjoitti:
Puitelaki oli voimassa vuoden 2014 loppuun ja jatkoaika sai lainvoimansa vasta 1.7.2014. Siihen porsaanreikään mm. Kärsämäkiset (Attendo) iski. Kenen syy siirtymäajan porsaanreikä oli, siihen en kantaa ota mutta kalliiksi tulee.
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kymmenia-kuntia-lahestytty-soten-kokonaisulkoistusaikeissa/4504382
http://kuntalehti.fi/kuntauutiset/mtv-kymmenia-kuntia-lahestytty-soten-kokonaisulkoistuksesta/
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kansliapaallikko-veronmaksaja-haviaa-kuntien-sote-ulkoistuksissa/4478854
- säästyväthäpiältä
"7 5 v" on toivotavasti Kämäki enemmistön suurimmalle osalle mä'ältä ikuisuuteen!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 505025
Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap233297Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti
Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei281432Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?
Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei1811275- 76977
MAKEN REMPAT
Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna24888Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan
5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee49857Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel229764Mulla on kyllä
Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..35738Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta
Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt482707