kipeät lonkat

arat lonkat

Minkälaiset oireet teillä on joilla on todettu lonkkien kulumaa ym. tulehdusta ?
Itselläni ( 60 nainen ) on lonkkia jomottanut muutaman viikon ja välillä kävely sattuu varsinkin oikeaan jalkaan lonkan kohdille , rappusten nousu hankalaa ja kun istuu vähän aikaa niin kävely on sellaista ankkamaista taaperrusta . Yöllä on vaikea nukkua varsinkin oikealla kyljellä kun lonkkaa rupeaa särkemään . Nyt rupesin syömään hairusto-sinisimpukka-inkivääri tabletteja ja vitamiini tabletteja syön myös .
Onko nivelrikkoa ?

16

4534

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rikko

      Kannattaa käydä lääkärissä ja ottaa röntgenkuvat. Lonkkiin ei oikein auta hainrustot ym. Ei niistä varmaan haittaakaan ole :) Nivelrikossa kipu on pääasiassa edessä ja nivusessa..

      • arat lonkat

        Itselläni kipu tuntuu reiden ja lonkan ulkosivulla , eli jomottaa ja kävellessä kipu tuntuu lonkan ja reiden yhtymäkohdassa mutta ulkosyrjällä ???? Tiedän että pitäisi kuvata joista näkee lonkkien tilan ja nivelrikon mutta haluaisin silti tietää muiden kokemuksia em. vaivasta ja miten on hoidettu ? monesti täältä saa paljon enemmän tietoa kuin mitä lääkärit sanovat .


      • kurkumaa

        onko minkä verran esim. kurkumasta ja vastaavista apua


    • rikko

      Voisipa olla limapussin tulehdus eli bursiitti. Lääkäriltä tulehduskipulääkekuuri tai antibiootit

    • sairastellut

      Reilu pari vuotta sitten lonkkani alkoi kipuilla rasituksessa, tosin olkapäävaivat olivat 1 sijalla.
      Kun olkapäät saatiin leikeltyä väljemmiksi ja kipu ja tulehduslääkkeet syöty n. vuoden ajan lääkäri keskittyi lonkkiin joissa alkava rappeuma.
      Alussa kipu tuntui sivuilla, sieltä ne siirtyivät nivusiin ja välillä pakaran alle.
      Myös reippaassa kävelyssä tuli sellaisia puukon tuikkauksia lonkkaan ja sen jälkeen kävely oli kinkkasua.
      Kipu heijastuu välillä sisäreiteen.
      välillä paikallaan pyörähtäessä lonkkaan pistää ja tuntuu että se pettää alta.
      Mukana on ollut polvikivut jo ½ vuotta tosin polvissa on ollut pientä ongelmaa jo reilu 30 vuotta.
      Myös isovarpaan tyvet ovat kiusanneet ja tietenkin kyynärpäät ja ranteet.
      Viimeeksi alettiin tutkia reumaperäistä sairautta ja viime viikolla oli isotooppitutkimus koko kehosta.
      Ensiviikolla kuulee paremmin kun on reumalääkärille aika, myös uudet lonkkaröntgenkuvat kertovat onko rappeuma edennyt

      • rikko

        Kerrothan lisää tuloksistasi! Itsellä nyt reilut 3kk lonkka oireillut myös mm. puukon tuikkaisuna (laittaa karjumaan) sekä alta pettämisen tunteena. Särky on myös välillä ilkeää. Röntgenissä on todettu fai-rajalla. Olen menossa magneettiin varjoaineella. Minullakin tutkittiin reuma-arvot, ne oli ok..


      • sairastellut

        No niin eli varjoainekuvaukset otettu ja myös rontgen kuvia liuta.
        Reumalääkärin mukaan kyseessä ei ole reumatyyppinen ongelma.
        Ainoa tulehdusalue löytyi oikeasta olkapäästä ac nivelen seuduilta.
        Kantapäässä luupiikki sekä sormen pään nivelissä viitteitä reumatyyppisiin vaurioihin.
        Fibromyalgiastakaan ei ole raumalääkärin mielestä kyse, vaikka fysiatrian erikoislääkäri sellaista diaknosiakin ehdotti vuosi siten.

        Alkaa vähän itseäkin ihmetyttää nämä vaivat.
        Lonkat ja olkapäät jatkuvasti kipeät, polvet melkein jatkuvasti.
        Kyynärpäät, isovarpaan tyet ja nilkat kipeät säännöllisin välein.
        Myös niskassa painoarka nikamanväli.

        Seuraavaksi kipupolille ja uusi käynti erille fysian erikoislääkärille.

        hankalaa vain kun saa kikkailla ettei kelan ensisijaisuuspäivät täyty ja jää tyhjän päälle.
        Viime kuu meni omaan piikkiin sairastellessa, yrittäjällä kun ei aina ole maksumiestä takana.


      • rikko

        Kiva kun vastasit :) Eli lonkasta ei löytynyt vielä mitään selittävää oireisiin!? Itse menen kirurgin juttusille ylihuomenna, onko lie pre-käynti ennen magneettia. Saikulla olen ollut jo yli 2kk lonkasta...


      • sairastellut

        Niin no lonkissa on todettu jo pari vuotta sitten kuluman alkuja.
        Kivut ovat vain sitä tasoa mitä normaalisti on vasta pahasti kuluneissa nivelissä.
        Vuosi sitten tutkittiin magneetilla mutta kivuille ei löytynyt muuta selitystä kuin alkava kuluma.
        Nyt tutkittiin sitten reuman ja psorin mahdollisuus mutta niitäkään ei löytynyt, oliko onni vai harmi.
        Joko nyt on kyseessä erityisen kipeä kuluma tai sitten vielä jokin harvinainen vaiva.


      • Sairastellut

        No niin nyt on sitten fysiatrillakin käyty, hassu tilanne että viereisessä huoneessa oli virheellisen diaknosin tehnyt fysiatri.
        Päädyttiin yksilölliseen kelan kuntoutukseen kiireellisenä.
        Katotaan onko kivut vain kierre uupumuksesta.
        Eli yöt nukkuu huonosti kun paikkoja kolottaa, ja päivän työt rasittavat paikkoja jne.
        Myös kipulääkkeissä ole siirtynyt laastariin.


    • Hei!

      Lonkkakipu voi tosiaan olla hyvinkin paljon arkielämää haittaava vaiva. Kirjoituksesi perusteella on vaikea sanoa täsmällisesti, mistä voisi olla kysymys. Lonkkakivun taustalla voi nimittäin olla hyvinkin monenlaisia syitä (katso: http://klinik.fi/terveysinfo/lonkkakipu)

      Koska kipu on alkanut ilman loukkaantumista tai vammaa, kyse voi olla selästä säteilevästä kivusta. Mutta kuten epäilitkin, myös lonkan nilvelrikko on hyvinkin mahdollinen. Tarkemmin lonkan nivelrikon oireista, tutkimuksista ja hoidosta voi lukea esim. osoitteesta: http://klinik.fi/terveysinfo/lonkan-nivelrikko

      Tilannetta voi yrittää rauhoitella vaikkapa viikon mittaisella tulehduskipulääkekuurilla, mikäli esteitä lääkkeiden käytölle ei ole. Jos vaiva pitkittyy eikä pysy omahoidolla kurissa, kannattaa varata aika lääkäriin. Siellä voidaan tutkia asiaa tarkemmin ja ottaa tarvittaessa esim. röntgenkuvat lonkkanivelistä.

      Tsemppiä toivotellen:

      -Klinikin lääkäritiimi

      Klinik - terveyspalvelusi netissä
      www.klinik.fi

    • Mallastiina

      Minun lonkkakipujani on hoidettu osteopaatin ja ortopedin avulla jo vuosia, tuloksetta. Lopulta löysin osaavan fysiatrin Markku Veikko Turunen, joka totesi SI-nivelen dislokaation ja laittoi sen paikoilleen. Hän ottaa vastaan ainakin Hyvinkään terveystalossa, suosittelen. Minun oireeni olivat monipuliset ja liikkuvat kivut lonkissa, nivusissa, reisissä, polvissa ja alaselässä.

    • Helpotus

      Itselläni nivelrikkoa isoissa nivelissä. Kalevalainen hoito auttoi minua.
      Painon jakautuminen väärin lantioon ja polviin lisäsivät kipuilua. Minulla tulehtuivat lonkkien ulkosyrjät väärästä painon jakautumisesta.Nyt venyttelen ja liikun paljon . Käyn joka toinen kk hoidosa ja olen miltein kivutun. Suosittelen.

    • VAIVAINEN

      Olen nyt 51 vuotias nainen.Tules vaivani alkoivat n 20v sitten iskias /lumbgo/lonkkavaivoillaOikea olkapää operoitu väljyyden takia,myös kortisoni inj. olen saanut useita kertoja ..Myös niskavaivaa on.Liikuntaa olen harrastanut koko ikäni,Töissä hoito alalla.ollut n 25 v.
      Noin 2 v sitten alkoivat repivät kivut lonkkiin ja nivusiin.Alaselkää jomotti koko ajan.Lopetin siinä vaiheessa tanssiharrastukseni.Liikuin vain metsässä koska keinuva liike helpotti kipua.Venyttelen paljon.
      Magneettikuvassa näkyi alkavat nivelrikot mol.puolin.Vas.pahempi.Lisäksi selkäranka rappeumaa.
      Kaksi vuotta sitten en syönyt kipuläkkeitä.Nyt burana ja panadol eivät riitä.Pää menee pilveen vahvemmista;)
      Elämä on ajoittain aika tuskaa..Lähdin opiskelemaan ja otin sapattivapaata.Hoito-alalla haluan jatkaa eläkkeelle asti.Nyt näyttä toivottomalta.Sitä miettii joskus että liian terveellnen elämä on varmaan ollut kun näin vaivainen nyt olen;).Viimeinen puoli vuotta n mennyt taistellessa monen laitoksen kanssa että saisin rahallistatukea..250 e/kk (opintoraha) ,ei riitä.!!!!
      No huominen voi olla j parempi päivä.Nyt lähden taas lenkille korien kanssa jotka pitävät minut järjissäni ja liikkeessä.Sillä liikkellä pitää pysyä ,jos jään sohvlle,niin siihen jään.

    • Sairastellut

      No niin, nyt tuntuu että jotain on tapahtunut.
      Toista kuukautta siitten nousi kuume ja käsien nivelet kipytyivät.
      Kuume meni ohi viikonlopun aikana mutta käsien kivut jäivät.
      3 viikkoa sitten oli parempi jakso jossa tuntui että kyllähän tämä tästä, ehkä totaalinen lepo auttoi siihen.
      Sen jälkeen sormien nivelet ovat kipeytyneet lisää ja myös vasemmassa jalassa nilkan, akillesjänteen ja isonvarpaan tyvessä kipua ja jalkaterä on pikkuisen turvoksissa.
      kuun vaihteessa päättyi sairausloma joten olen yrittänyt tehdä töitä mutta eihän se rapoista ole kun työni on ruumiillisesti raskasta.
      Veljelläni on nivelpsori jossa tarkalleen samat vaivat.
      Mulla vain ongelma ettei ole iho oireita joten reumalääkäri ei todennut psoria.
      Tällä hetkellä 15migg. norsapan ja ilalla vielä tulehduskipulääkkeitä.
      Eli tällä hetkellä sormenpäistä niskan kautta varpaisiin asti on kipeät ja raksahommissa pitäisi olla.

    • Sairastellut

      No niin, aikaa on kulunut ja kuntoutukset käyty ja ammatillisen kuntoutuksen läpi käyty.
      Molempien lonkkien tekonivelleikkaukseen oli jo lyöty aika lukkoon mutta ihan kalkkiviivoilla päätettiin vielä tarkistaa magneettikuvilla ettei vikaa löydy muualta.
      Edelleen lonkissa ongelma että nivelpintoja jäljellä mutta peevelin kipeät.
      Pidin 2 viikkoa taukoa tulehduskipulääkkeistä ja kävely kävi todella hankalaksi.
      Myös norspanin olen pudottanut 20 => 15 seurauksena jatkuva kivuntunne lonkissa (lähinnä nivusissa).
      3 viikon päästä magneettikuviin (paremmilla vehkeillä kuin aiemmin) ja samana päivänä lääkärin vastaanotto jossa katsotaan mitä tehdään.
      Aikomus on pudottaa norspanit vielä 10 jotta todelliset kivut olisivat esillä lääkärissä käynnin aikana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2251
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe