Kitaran osto edessä, apuja?

alotteleva

Eli uuden kitaran osto olisi pian edessä. Kitaratunteja on takana nyt puolisen vuotta, ja tämänhetkinen kitara on vanha, hieman täysikokoista pienempi nylonkielinen.

Minkähänlaista kitaraa minun kannattaa lähteä etsimään? Nylon- vai teräskielistä? Ihan kotikäyttöön, oman laulun säestykseen ja jonkinnäkoiseen näppäilyyn olisi tulossa. Hinta saisi olla alle 500e.

Mitähän muuta tulisi ottaa kitaran ostossa huomioon?

5

130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mika....

      Akustinen kitara on hyvä valinta. Nylonkielinen tai teräskielinen on makuasia johon sinun on vastattava itse. Jos olet nyt nylonkielistä soittanut, niin sinulla on käsitys siitä. Teräskielisen sointi on ehkä hiukan heleämpi. Teräskielisiä on myös todella paljon erilaisia.

      Itsekin soitan akustista näppäilemällä ja säestän omaa lauluani. Tykkään ja suosittelen teräskielista D-koppaista (dreadnought) kitaraa. Siksi, että siinä kopan koko on hiukan helpommin käsiteltävä kuin jumbokoppaisessa ja silti siinä on syvän botnekas ja täyteläinen ääni, joka sopii hyvin säestämiseen. Se sopii myös hyvin näppäilyyn, mutta jotkut näppäilijät eivät pidä D-kopan middlekuoppaisesta soinnista vaan kaipaavat tasaisempaa taajuuskäyrää, mutta yleensä keskialuetta korostavat kopan muodot ovat vähän honottavia. Sopivat kyllä näppäilyyn, mutta säestyksessä ovat vähän valjuja.

      Parasta kun käyt kaupassa kokeilemassa ja valitset mieleisen.

      Huomioitava seikka on valmistusmateriaali. Laminaattirakenteiset kitarat ovat vähän halvempia ja vakaamipia eikä tarvitse hermoilla kostuttamisesta. Ne ovat soinniltaan vain usein latteampia eivätkä yhtä herkkiä ja dynaamisia kuin kokopuu kitarat. Kokopuinen kitara taas on herkkyytensä takia inspiroivampi soittaa, muta vaatii tarkempaa huolenpitoa kosteuden suhteen. Suosittelen valitsemaan kitaran jossa ainakin kansi on kokopuuta jolloin kitara ei ole aivan herkimmästä päästä rikkoutumaan, mutta tarjoaa vielä kokopuun herkullista sointia kun kansi on kuitenkin kitaran tärkein soiva elementti ja akustisen sointi syntyy pitkälti siinä.

      Itse suosittelen lämpimästi vaikkapa Yamaha LL6 joka on erittäin kaunissointinen ja eläväsointinen kitara käsin sovitetulla kansirimoituksella ja kokopuisella kuusikannella ollen kopaltaan kuitenkin laminoitua ruusupuuta. Kitara osuu hinnaltaan haarukkaasi ja on vakaa D-koppainen jokapojan unelma.

      Blueridge BR160 on taas kokopuinen kiinan ihme, joka uutena ylittää hintahaarukkasi, mutta käytettynä saattaisit löytää tuohon viidesadan haarukkaan. Se on todella herkkä ja kaunissointinen kitara käsin sovitetulla kansirimoituksella ja muutenkin perinnehenkeen tehdyllä toteutuksella (sehän on historik sarjaa valmistajaltaan). Blueridge on kylläkin jakanut mielipiteitä ja jotkut ovat moittineet sitä helposti rikkoutuvaksi ja ilmankosteuteen reagoivaksi. Oma kokemukseni siitä on erittäin positiivinen, vaikka siinä on silmäkarkkia vähän liikaa omaan makuuni. Se on kopio Martin HD28:n historiamallista tms.

    • NuhanenKitara

      Ensimmäisenä ja tärkeimpänä asiana on se oma tarve ja sen perusteella sen kitaran hankinta eli tämän peruskuvio on a) haluatko nylonkielisen b)teräskielisen c) ja pitääkö siinä olla mukana sitä kitaran omaa elektroniikkaa, jos haluat sitä ääntä vahvistaa vaikkapa stereon tai vahvistimen kanssa, lähde tästä perusteesta.

      Jos meinaat pelkkää klassista soittaa niin sitten nylonkielinen, mutta jos haet kitaraa useampaan tyyliin ja folkkiin, rockkiin ym. niin sitten soundillisesti teräskielinen on parempi valinta.

      Tuolla hinnalla saa jo kunnon kokopuu-kantisen kitaran joten siitä myös kannattaa lähteä sen laminaattisen kannen sijaan, äänet kun on kokopuu kantisessa järjestään paremmat.

      Lähde siitä mikä sulle käsiin sopii ja minkä äänestä tykkäät eniten. Merkkejä/malleja löytyy tuohon hintaa jo hyvin.

      Jos asut PK sedulla niin ainakin sellaiset liikkeet kuin Musamaailma ja merkki Tanglewood on hyvä katsastaa, sitten Musiikki-Fazer ja Yamahat, Simon&Patrick ym. löytyy sieltä, DLX:stä myös sitten löytyy joitain Breedlove merkistä sekä parista muusta sekä Waldenin merkki, joka on Kiinassa tehty mutta yllättävän hyvä.

      Mika puhui tuosta D-kopasta Dreagnougth ja Jumbokoppasesta, itse en ihan täysin allekirjoita tuota koska jotkut Dreagnought koppaset ovat aika ison koon tuntuisia sylissä :D

      Jos koko saa olla pienempi niin sitten vaikka Grand Consert kokoa (vrt. Taylorin mallistosta /DLX tuo koko jos pääset vertailemaan) tai jokin vastaavan kokoinen vähän pienempi kuin Dreagnought tai Jumbo on siitä hyviä, että näissä esim. elektroakustinen ääni on yleensä hieman tasapainoisempi ja erottuvampi kuin isommissa ja myös akustisesti on näin asia (joskin on poikkeuksia), nämä myös toimivat yleensä paremmin jos soittaa muualla kuin kotona eli vaikkapa bippaloissa tai keikalla jne.. tosin sä puhuit ihan kotisoitosta.

      Käteenkin nuo vähän pienemmällä kopalla kuin D- ja jumbo sopii yleensä paremmin. Mutta älä kuitenkaan hylkää jumboa tai D-koppasta, jos sulle käsiin sopii niin lähde siitä, se on tärkein asia kuitenkin sopivuudessa fyysisesti :D

      Jos tykkäät tuhdista ja tummemmasta soundista niin Jumbo-koppa tai iso D-koppanen on hyvä lähtökohta sekä puista mahonki on tummempi kuin esim. kuusi, muista myös että soittotapa tai kielet vaikuttaa asiaan myös.

      Tuo Bluebridge merkki on sellainen mitä ite karttaisin, ihan sen takia koska muutamalla kaverilla on sellainen ollut ja mitä ite näitä käpistelly muuallakin niin niissä on pieniä laatu-fiboja eli vikoja kuten tallan irtoamista joissain ja ne on vähän herkkiä rikkoutumaan kuten Mika jo totesi.

      Jos meinaat näppäilysoittoa harrastaa niin tuo mainitsemani pienempi koppainen on hyvä valinta sen balanssinsa suhteen kuin noi isompi koppaiset mutta kuitenkin niistä lähtee pleku ja rytmisoitossa myös hyvin ääntä.

      Muutama hyvä malli sulle:

      http://www.dlxmusic.fi/Product/product.aspx?id=281849
      http://www.dlxmusic.fi/Product/product.aspx?id=348616
      http://www.dlxmusic.fi/Product/product.aspx?id=410001
      http://www.dlxmusic.fi/Product/product.aspx?id=301674
      http://www.dlxmusic.fi/Product/product.aspx?id=233140 (Taylorin GS mini, älä anna koon hämtä, tämä on iso-soundinen koostaan huolimatta :D )
      http://www.musamaailma.fi/kitaristi/akustiset/tanglewood-tw40o-an.html
      http://www.f-musiikki.fi/kitarat-ja-vahvistimet/teraskieliset-kitarat/yamahals6are-yamaha-teraskielinen-kitarac-ls6are

      Loppuun sulle mainitsen, että älä osta sikaa säkissä vaan testaa omin kätösin ja korvin ja kiinnitä eritoten äänessä huomiota siihen a)kauanko ääni kestää eli sustaini eli miten ne puut soi b)äänen erottelevuuteen eli miten toistuu basso ja treblepuoli ja onko ne balanssissa c)soita näppäilen, plekulla ja kompaten etc. eli miten toimii sulla eri tatsilla.
      Katso myös kitaran laatu ja varsinkin kopan ja kaulan liitoskohdan siitä päältä päin, koska osassa malleja voi olla ns. patti eli kitaran otelaudalta katsottuna on se kohollaan ikävästi keskeltä siitä kohtaa missä osuu bodun alkuun se kaula ja näin ollen jätä nämä suosiolla hyllyyn, koska pattikaulaunen sitten pitää yleensä vähintäänkin nauhoiltaan hiota sielä yläpäästä jne. ja kiinnitä muutenkin huomiota nauhoihin ym. ja tallaan etc.

      Mieti sitten vielä sitä, tarvitko sitä elektroniikkaa oikeasti vaiko et, koska ei kannata maksaa elektroniikasta mitä ei tarvi ja sen rahan voi satsata laatuun.

      Anteeksi tämä kovin pitkä ja sotkuinenkin sepustus, mutta olen kuumeessa 39.5 ja räkä lentää, joten pistän sen syyksi kaiken :D

    • carambaaa

      Hyviä vinkkejä! Itsekin aloittelevana, siis tuntumaa vaan koulun musiikkitunneilta vuodelta nakki, haluaisin tietää lisäksi onko mahdollista löytää sopiva kitara niin, että kaveri/myyjä kokeilee/esittää kitaran ja itse "sovitan" sitä käykö hyvin käteen yms.? Nimittäin en saa kitarasta mitenkään harmonista ääntä aikaiseksi itse. Vielä... Näinkö se menee?

      • NuhanenKitara_feelbetter

        Kaikista paras on aina itse omin käsin kokeilla eri vaihtoehtoja koska sillä näkee kitaran soveltuvuuden fyysisesti omiin käsiinsä sopivaksi, aika hyvin tuntee sen, että tuntuuko koppa liian isolta esim. miten se istuu syliin, onko otelauta/kaula oikeasti niin paksu, että sormet eivät vaan yksinkertaisesti ylety toimimaan järkevästi (toki aika monesti kaikkeen tottuu kun kitaraa soittaa).

        Se missä sitten on asiaan perehtynyt kaveri ja parempi soittaja hyvä olla mukana on se, että tietenkin paremmalla asiantuntemuksella näkee kitaroista paremmin mm. laadullisia asioita kuten onko talla ym. asiat just niin kuin pitää ja pitääkö jotain oikeasti säätää paremmaksi ja yleistuntemus eri merkkien ja mallien välillä on parempi, joka tottakait on iso apu kun kitaraa valitsee.

        Jos se kaveri on fyysisesti käsistään ja kropastaan saman kokoinen niin kaippa se nyt voi sen kitaran valita toisen puolesta mutta se lopullinen tuntuma kitaraan tulee aina itse päätellä kuitenkin loppu peleissä, meinaan vaikka kaveri olisi saman kokoinen niin kuitenkin jokaisella soittajalla on yksilöllinen tatsi ja tunne siihen kitaraan fyysisesti ja myös ulkonäöllisesti ;D

        Omasta kokemuksestani sen verran kerron, että myös kaikkeen tottuu ja tästä esimerkkiä alla:

        Multa löytyy niin nylon kuin teräskielinen ja vaikka kaulat on näissä avian eri paksuisia niin molemmilla soitto sujuu.

        Sähkökitaroissa soittelin pitkään stratoilla, jossa on kaulat ohkaisempia kuin esim. Gibsoini Standardissa, mutta monen vuoden empimisen jälkeen ostin kuitenkin Gibsoinin Standardin vaikka sen kaulan ja bodyn liittymäkohta tuntui hankalalta kun ylänauhoilta soitti, ei menny pitkääkään kun jo soittelin sieltä ylänauhoilta aika vaativia asioita eli kyllä soittaja myös tottuu erillaiseen kitaraan yllättävän hyvin, toki tama on myös yksilöllistäkin.

        Ehkä alkuun on kuitenkin kivempi lähteä soittamaan kitaralla, joka heti istuu käsiin paremmin kuin että joutuu totuttelemaan johonkin mikä ei heti hyppysiin mahdu ;D


    • vm41

      Ei siinä mitään hävettävää ole jos ei vielä osaa soittaa !
      Jokainen on "nollasta" lähtenyt. Rohkeasti vain kauppaan, sekä pyytää myyjän esittelemään soittimia, eikä anna sen myydä mitään turhan kallista aluksi, sillä niistä putoaa hinnasta heti puolet pois, kun kaupasta poistut, ellei soitanta sitten kiinnostakkaan ja yrität soitinta kaupata.
      Kun vaatimattomalla ensin opettelee käsittelytaidon, osaa kyllä itse seuraavan kitaran valita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      279
      3060
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1555
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      38
      1288
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1200
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1197
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1119
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1097
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe