Koirani ahdistaa joskus

Pois tämä minusta

Onko muilla vastaavia tunteita koiriaan kohtaan?
Eli minulle tulee noin kerran 2 kuukaudessa "ahdistus" koiraani kohtaan.
Koira vain alkaa yhtäkkiä ärsyttämään valtavasti, vaikka sen käytös ei muutukkaan tai tee mitään normaalista poikkeavaa. Koko koiran läsnäolo vain ahdistaa ja sen tuijotukset sekä kyttääminen tekee minut hulluksi. Yleensä en sitten huomioi koiraa muutamaan päivään muuten kuin antamalla ruokaa ja käymällä lenkillä. Muutaman päivän kuluttua ahdistus pikkuhiljaa katoaa ja alan taas kaivata koiran seuraa ja sen kanssa puuhaaminen tuntuu mukavalta.
Tuntuu tosi ikävältä toimia näin, koska koirakin selkeästi ihmettelee miksi sitä ei yhtäkkiä enää huomata. Mikähän tähän auttaisi, vai ei mikään?
Olen miettinyt voiko tässä olla kyse samasta asiasta miksi esim miehen naama välillä ärsyttää kun sitä päivästä ja vuodesta toiseen katselee?:)

14

241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niinkö dh

      Jaa..... kyllä siihen auttaa, asenteenmuutos, joka lähtee sinusta. Mitä sitä muilta kyselemään, kun vika on sinun päässäsi.

    • Jenni80

      Onko kyse naisen kuukautiskierrosta???

    • cgurgn

      Minulla alkoi samalla tavalla ja lopuksi aloin inhota koiraa, huusin sille ja rankaisin pienimmästäkin syystä. Koira oli jo alunperin ns. vaativaa rotua ja otin sen pitovaikeuksien takia (puri perheen lasta) työkaverilta. Vein koiran aika nopiaan piikille, mutta työkaveri hyväkäs kehtasi vielä haukkua, että miksi en laittanut kiertoon kolmanteen paikkaan...

      • pitokieltosinulle

        Toivottavasti et enää ikinä ota koiraa, et selvästikään ole hyvä omistaja, vaan pilaat koiran.


    • jjdjdjdjdjjddjjddjjjjd

      Ahistaa joskus joo. Johtuu varmaan siitä, että asun koiran kanssa kaksin ja sakemmannit on sellaisia perskärpäsiä. Olen hyväksi huomannut sen, että otan lomaa koirasta... lähen vaikka reissuun ja pistän koiran hoitoon. Ulkotarhan rakentamista olen myös miettinyt. Ois paikka missä pitää koiraa ja ei tarvitsisi aina sitä katsella. Ja siis ennenkuin joku pölö alkaa kommentoida koiran tarhaan hylkäämisestä, niin se ei ole suunnitelma, vaan kaikki normaalit aktiviteetit ja liikuttamiset jatkuisi. Ja itse oon sitä mieltä, ettei omaa ärtymystä pitäisi koiraan purkaa, ei se koiran syy ole jos kuuppaa kiristää. Parempi ennakoida ja ennalta ehkäistä tilanteita mm. tuolla riittävällä koirattomalla omalla ajalla.

    • eläinrakkaus

      Frustroitumiseen suhteessa kuin suhteessa auttaa etäisyyden ottaminen.
      Voisiko laittaa ilmoituksen,, jotta voisi luotettava perhe "lainata!" koiraa (esim.)testaamisvaiheessa, kun harkitsevat oman koiran ottamista.
      Toki "llainaajan" voitava vakuuttaa koiraystävällisyytensä/tunnollisuutensa. Koira ansaitsee rakkautensa.

    • AhdistaaJOO

      sama juttu. Välillä ei vain jaksaisi koko koiraa ja, jos ei juuri toimita päivän rutiinien mukaan, niin alkaa tuijotus ja mulkoilu. Aina pitäisi päästä pilkulleen juuri samaan aikaan lenkille jne. Yleensä koira jättää minut rauhaan, jos korotan ääntäni, että mitäs siinä tuijotat, että mene POIS! Silloin koira lähtee sängyn alle ja jättää rauhaan.

      Yritän sinnitellä ja pitää koiran loppuun asti, kunnes kuolema erottaa. Koira nyt 7 vuotta, mutta uutta koiraa en enää ota. On liian sitovaa.

      • vessareissut

        juu, koira pelossa ja epävarmana vielä toiset seitsemän vuotta. Päästä jo kaveri pois, joko uuteen kotii n tai mullan alle
        . Se lenkille löhtö samoihin aikoihin jotuu koiran elimistöstä. rakko täyttyy ja suoli samoin, joten tarpeille on päästävä, ja koska elimistö toimii jotakuinkin tasatahtiin niin syomisen ja tarpeenteon völi on jokseenkin sama, päivätä toiseen,.. Jos et sie lenkille, on kohta läjät ja lirit laittialla ja sitten taa huutoa, vai?
        Ole itse menemättä vessaan.
        Jos haluat vaihtelua rutiineihin, VIE KOIRA LENKILLE AIKAISEMMIN JA PITEMMÄLLE, UUTEEN PAIKKAAN YMS.


      • VoikoParempaaOlla

        Totta kai koirat tottuu rutiineihin, sinähän se tuossa hölmöläinen olet, kun oletat että koira on ihminen! Käytä sitä useammin lenkillä ja eri aikoihin, ei se sinun turhautumiasi ymmärrä tai ole velvollinen ymmärtämään. Tuo on niin kuin kiukuttelisit 2-vuotiaalle asioista mitä se ei ymmärrä.
        Itsehän sinä sen rutiineihin koulutat tai liian harvoin ulkona käytät: testaapa kerran miltä itsestäsi tuntuu kun et pääse vessaan kun on hätä. Opit oikeasti ymmärtämään. me ihmiset ei oikeasti aina tajuta että sen koiran pissalenkit on meidän varassa. Sen ruoka on meidän varassa. Totta kai se niitä odottaa, oletko nyt hieman julma? Todennäköisesti ne on sen päivän kohokohdat. Ja nekin sinä kieltäisit, tai niistä kiukuttelet. Onpa paljon vaadittu. Voisitkin kysyä itseltäsi, miten vähän sinä kykenet kenellekään mitään antamaan.

        Sinä itse koet syyllisyyttä sen tuijotuksesta ja suutut sille: heijastat omaa tekemättömyyttäsi ja huonoa omaatuntoasi koiraan. Mutta ne on sinun tunteitasi, se vain odottaa.
        Entäs kun siitä tulee vanha ja se tarvitsee enemmän hellyyttä, useampia pissalenkkejä, kun siitä tulee heikko ja sinun pitäisi pitää siitä vielä parempaa huolta? Tapatko sen vaan omaa itsekkyyttäsi liian aikaisin vai annatko kärsiä? Miten pidät huolta siitä kun se ei ole enää nuori ja vahva? Hylkäätkö sen? Vai opettelet omasta itsekkyydestäsi pois ja näkemään asioita sen kannalta? Sinä voit opetella ymmärtämään koiraa, mutta koira on koira, se ei opi ymmärtämään sinua. Mutta se yrittää, kaikella tavoin se yrittää: sinä sen sijaan et.
        Enkä tarkoita syyllistää, vaan että ymmärtäisit ajoissa. Se katumus on myöhäistä, kun se oikeasti jonain päivänä kuolee. Saatat huomata että se olikin se koira, joka kesti sinua, eikä että sinä kestit koiraa. Se koira lenkitti sinua ja piti huolen rutiineistasi ja siitä ettei elämäsi leviä käsiisi, ja sinä et oikeastaan tehnyt muuta kun ruokit ja lenkitit sen. Ja senkin valittaen. Saattaa olla että kun kuolema teidän todella erottaa, huomaat että se oli uskollinen ja se rakasti sillä koiran elämällä mikä sillä on, mutta sinä olit se, joka vain "sinnitteli" loppuun saakka - ja silti pidit itseäsi kotina jonka joku ansaitsee. Se ei pyytänyt päästä sinun mahtavaan omistukseesi, vaan se olit sinä joka sen otti. Sinun piti olla viisaampi, ihminen, sitoutua, sen piti olla vain koira, miltä sinä odotit ihan kaikkea vaikkei se odottanut sinulta juuri mitään.
        Joskus ahdistaa, mutta niinhän perheissä aina.

        Mieti kuka haluat olla ja kumpi teistä oikeasti tuossakin suhteessa mitään antaa ja oman osuutensa hoitaa täydellä sydämellä syyttämättä toista. Se odottaa niin sinä vedät herneet nenään: sinä viivyt reissuillasi ja olet täysi paska ja se on sinusta iloinen kun vihdoin palaat kotiin. Ja kumpi teistä oli se viisaampi? Kumpi teistä pystyy parempaan yrittämättäkin?
        Ensi kerralla kun se sinua tuijottaa, mieti sitä. Se kuolee muutaman vuoden päästä ja sitten sinä olet vapaa tuosta suuresta uhrauksesta ja antamisesta... ajatella mitä kaikkea oletkaan antanut!


    • ssma

      Tunteita on. Muuttakaa metsään raksuttavien koirienne kanssa. Siinä palaa tunteet naapurillekin. Kusevat ja paskovat portinpieliin. Siskollani on koira, mukava sellainen, joka on opetettu käytöstavoille, mutta en voi sanoa siitäkään tykkääväni. Joka paikka on koirankarvoja täynnä, kun istun siskon autossa, tai kun hän pistäytyy kylään. Olen hienovarainen häntä kohtaan, mutta muut rakit ärsyttävät.

      • gajklögdjökl

        Typerys, sinunhan pitäisi sinne metsään mennä. Ja niin pitkälle ettei edes siskosi vaivautuisi koskaan luonasi käymään.


      • ssma

        Se taisi kolahtaa! Kasvata koirasi niin, ettei muut sen räksytystä tarvitse kuunnella. Miksi otit lemmikikin, jos et jaksa sen kanssa touhuta, että sekin olis tyytyväinen??? Ja kuseta sitä omaan portinpieleen.


      • korvienvälissä

        Hyvä, että käsittelet asiaa. On tärkeätä, että otat vastuun omista tunteistasi ja ahdistuksestasi, etkä siirrä niitä koiraasi, jolla ei ole mitään tekemistä sinun psyykesi ilmiöiden ja prosessien kanssa.


        Tämä sama ilmiö voi tapahtua sinulle, jos olet parisuhteessa ja asut yhdessä toisen ihmisen kanssa. Tiivistä yhdessäoloa.

        Minä esittäisin, että kun huomaat jumiutuvasi tai lukkiutuvasi tilanteeseen, jossa alat analysoida koirasi katsetta, niin katkaiset tietoisesti itsessäsi tämän ajatuksessa märehtimisen ja siirryt tekemään jotain konkreettista, esim tiskaamaan, silität koiraasi, siivoamaan jne.

        Kuulostaa siltä, että olet passiivinen kotona. Onko näin? Ei ole hyvä asia olla vain pitkiä ajanjaksoja tekemättä mitään ja alkaa pyörittämään päässään, esim .iten ahdistaa tuo koira tuossa.
        Ahdistus on sinussa ja etsit vain kohteen, jonka 'syyksi' laitat ahdistuksesi.

        Minä elän kahden koirani kanssa, eikä koirani ahdista minua koskaan. Se on minulle tärkeä ja rakas. Koira yleensä hakee tuijottavan katsekontaktin, kun sillä on jokin akuutti tarve. Yleisimmin, kun se odottaa että veisit sen ulos tarpeilleen ja ulkoilemaan. Tai nälkä.

        Elämässä pysyy henkisesti hyvinvoivana, kun on aktiivinen. Löhöäminen, passiivisuus ja ulkoilun jättäminen minimiin kasaavat ongelmia.

        Kokeile, että lähdet vähintään 30 minuutin lenkille koirasi kanssa. Palattuanne, sinua ei ahdista. Liikunta tekee hyvää.

        Itse olin nilkka remontissa. Lisäksi koiran käytös muita koiria kohtaan oli hepulia. Silti huolehdin aina, että koirani saa olla riittävästi ulkona, saa juosta vapaana ja jopa järjestän sille kavereita, että sosiaalistuu.

        Kuntosi paranee, ja fyysinen hyvinvointi rakentaa henkistä hyvinvointia. Henkinen hyvinvointisi ja mielenterveytesi brakaavat, jos luuhaat passiivisena kotonasi ja ärsyynnyt, kun lemmikkisi yrittää viestittää sinulle, että nyt ulos pitemmälle lenkille kuin 10 min!!!


    • Ajatuksia

      Semmoinen tunne tulee ainakin, jos ei ole muuta elämää. Koiralle täytyy olla aikaa ja rutiinit, ja kuten lapsetkin, se sitoo todella paljon, ja vastuuta kannat ainoastaan sinä. Se on raskastakin, vaikka siitä saa myös iloa. Mutta siksipä lasten vanhemmat joskus hankkivat sitä omaakin aikaa ja parisuhdeaikaa, koska tätähän ei saa ääneen sanoa, mutta he väsyvät lapsiinsa, heitä ärsyttää joskus se jatkuva mouruaminen ja ajoittainen kovakin meteli, he kyllästyvät kokoaikaisiin vaatimuksiin ja väsyvät aina olemaan vastuussa. Se ei tarkoita etteivät he rakastaisi lapsiaan ja perhettään. Hieman samanlainen tilanne taitaa olla sinulla: kapinoit sitoutumistasi vastaan minkä olet itse valinnut, etkä ota välillä päivää vapaata.
      Voisit laittaa koiran joskus yöksi koirahoitolaan ja mennä päivän vapaasti, vähän kuin "vanhemman omapäivä". Voisit suosiolla takoa päähäsi että olet itse valinnut ja ahdistustahan sitoutuminen tuo aina joskus (kuten se puolisonkin pärstä mihin vertasit), mutta silloin pitää muistuttaa itseään hyvistä puolista. Voit miettiä että hän käyttää sinua lenkillä, antaa sinulle hyvät rutiinit ja leikkii kanssasi loppujen lopuksi aika vähän vaatien. Sekin auttaa kun muistaa perheensä hyvät puolet. Hänelle riittää kun olet oma itsesi, hoidat ja annat ruokaa. Ihminen on paljon vaativampi. Koira on loppujen lopuksi aika helppo tapaus.
      Lisäksi voisitte tehdä joskus jotain vaihtelua, siis sinunkin takiasi, käydä jossain uudessa paikassa lenkillä, vaihtaa koiraseuraa, jutella muiden kanssa, keksiä joku harrastus, niin että sinä saisit myös sitä ihmisseuraa sen koiraharrastuksen kautta.
      Tai no... en nyt tietenkään tiedä vielä tuon perusteella mikä oikeasti on tilanne, mutta se nyt kuulosti vaan tältä. Että sinua turhauttaa ja olet aika samoissa rutiineissa... Tiedätkö hieman myös kun naiset usein syyttävät kumppaniaan omasta tylsästä elämästään. Niinkun se olisi miehen vika etteivät he itse tee elämässään mitään. "Miksei toi koskaan, aina toi, mun mies on tylsä". Niin vähän sama, aina toi koira on tommonen, taas tätä samaa, jne.
      Ja jos tekemiset on vaan rasittavia ja elämä stressaavaa, sitä heijastaa siihen toiseen. Vanhemmussvertaus taas, mutta kaikkein herkimmin väsyy ne vanhemmat kenen elämä on stressaavaa muilta osin, ja sitten alkaa tuntua kuin aina lapset huutaisi ja vaatisi ja en jaksaisi taas tätä... Vaikkei vika ole lapsissa vaan väsymyksessä.
      Ehkä jotain tätä kautta miettisin tuota asiaa, jos se on noin säännönmukaista turhautumista eikä vaan semmosta hetkittäistä kiukuttelua, mitä nyt on kaikissa perheissä. Myös koiraperheissä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4672
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1462
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1442
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      343
      1418
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1357
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe