Hullu anoppi!

kirpaisee

Anoppi täytti 60 ja pääsi työkyvyttömyyseläkkeelle. Nyt sitten ilmoitti, että on myynyt omakotitalonsa, autonsa, suuren osan irtaimistoaan ja muuttaa vuokralle jonnekin kauas pohjoiseen. Haluaa kuulema käyttää kaikki rahansa "omansalaiseen" loppuelämäänsä panostaen.

Me, ainoan poikansa perhe olisimme vuokranneet anopilta talon, kun ostaminen ei meidän elämäntilanteessa lähivuosina ole mahdollista. Lapset on vielä niin pieniä, että tulen olemaan kotiäitinä muutaman vuoden ja mies tienaa yksin 7-henkisen perheen elannon. Vielä joulun alla anoppi lupasi harkita talon vuokraamista, mutta nyt sitten ihan spostilla ilmoitti, että talo myyty.

Ei sitten yhtään ajatellut lapsenlapsiaan ja heidän tulevaisuutta, kun teki itsekkään ratkaisunsa. Se pirun eukko on pakko olla päästään sairas, kun haluaa kylpeä rahassa, vaikka ainoan lapsensa perhe kitkuttaa ahtaassa asunnossa ilman omaa pihaa ja puutarhaa, jossa lapset saisi telmiä vapaammin. Mies on ollut pari päivää tosi suruissaan äitinsä touhujen takia ja minä vihainen, koska on vaikea katsella surkeana mököttävää miestä.

On siinä *****le lapsilla mummojen mummo!

49

466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jenniina

      Ne olivat anopin rahoja. Teillä ei niihin ole osaa eikä arpaa. Teidän pitää itse miettiä, miten itse saatte taloutenne järjestymään. Nuoret ihmiset!

      Anopilla taisi olla unelma. Hän uskalsi tehdä ratkaisunsa ja elää unelmaansa nyt. Et kai olisi halunnut viedä sitä häneltä. Olisitko voinut katsoa peiliin sen jälkeen.

      Sinullakin voi olla unelma. Tee töitä sen eteen, mutta varo, ettei tuleva miniäsi ala vaatimaan itselleen työllä hankkimaasi varallisuutta itselleen hyötykäyttöön.

      • hakekaa_hoitoa

        Tähänkin keskusteluun löytyi heti kaksi itsekästä nujertaja-anoppia! Lyttäävät joka keskustelussa miniän ongelmat. Teillähän taitaa olla oikein elämänsisältönä keksiä tänne väheksyviä ja halveksivia vastauksianne.
        Kyllä normaali äiti pitää jälkeläistensä auttamista kaikkein tärkeimpänä asiana. Enkä tällä tarkoita, että koknaan pitäisi "uhrautua" ja kaikkia rahojaan lahjoitella.


      • Jenniina

        En ole anoppi - vielä. Ehkä 10 vuoden kuluttua. Olen silti tuota mieltä mitä kirjoitin. Tuo "Nuoret ihmiset" oli virhe, piti laittaa "Aikuiset ihmiset", koska heillä on jo lapsiakin noin monta, niin ei kovin nuorista ole kyse.

        Itse en odota että vanhempani tai puolisoni vanhemmat jättäisivät meille mitään jäljelle. Saavat käyttää omaisuutensa miten haluavat, ja jos jotain jää perinnöksi aikanaan, niin siitä olen vaan kiitollinen pyyteettömästi.


      • miesvm_1967x
        Jenniina kirjoitti:

        En ole anoppi - vielä. Ehkä 10 vuoden kuluttua. Olen silti tuota mieltä mitä kirjoitin. Tuo "Nuoret ihmiset" oli virhe, piti laittaa "Aikuiset ihmiset", koska heillä on jo lapsiakin noin monta, niin ei kovin nuorista ole kyse.

        Itse en odota että vanhempani tai puolisoni vanhemmat jättäisivät meille mitään jäljelle. Saavat käyttää omaisuutensa miten haluavat, ja jos jotain jää perinnöksi aikanaan, niin siitä olen vaan kiitollinen pyyteettömästi.

        Olen samaa mieltä. Vanhempani ovat aikoinaan kituuttaneet pienillä palkoillaan pienessä asunnossaan aikana jota en muista koska olin niin pieni (esikoinen) silloin. Musta on ihan oikein että saavat nyt nauttia työnsä hedelmistä ja vauraudestaan kun me lapset ollaan lennetty pesästä ja rakenneltu omat elämämme. Mä en kaipaa mitään perintöjä, tärkeämpää että vanhempani voivat hyvin, saavat toteuttaa omaa elämäänsä ja unelmiaan joiden eteen ponnistelivat, mahdollisimman pitkään. Terveitä 7kybäsiä ovat ja hyvä niin. Tunnustan että vielä aikuisiälläni ovat pariin otteeseen auttaneet taloudellisesti (esim. kun auto hajosi ja kolmen tonnin moottoriremppa). Toivon heille pitkää ikää, onnellisia ovat. Jos mulle jotain jää perinnöksi niin, samoin, otan sen kiitollisena vastaan muistaen miten hyviä vanhempia olivat. Toivon mukaan se päivä on vielä kaukana edessä.


      • Lutukkjuu
        Jenniina kirjoitti:

        En ole anoppi - vielä. Ehkä 10 vuoden kuluttua. Olen silti tuota mieltä mitä kirjoitin. Tuo "Nuoret ihmiset" oli virhe, piti laittaa "Aikuiset ihmiset", koska heillä on jo lapsiakin noin monta, niin ei kovin nuorista ole kyse.

        Itse en odota että vanhempani tai puolisoni vanhemmat jättäisivät meille mitään jäljelle. Saavat käyttää omaisuutensa miten haluavat, ja jos jotain jää perinnöksi aikanaan, niin siitä olen vaan kiitollinen pyyteettömästi.

        hyvä Jenniina niin tekisin miekin. Myisin talon ja alkaisin elämään
        Katsokaas kun jokainen hankkii omat rahansa ja vielä saa käyttääkin niinkuin haluaa


      • tervasmuori
        hakekaa_hoitoa kirjoitti:

        Tähänkin keskusteluun löytyi heti kaksi itsekästä nujertaja-anoppia! Lyttäävät joka keskustelussa miniän ongelmat. Teillähän taitaa olla oikein elämänsisältönä keksiä tänne väheksyviä ja halveksivia vastauksianne.
        Kyllä normaali äiti pitää jälkeläistensä auttamista kaikkein tärkeimpänä asiana. Enkä tällä tarkoita, että koknaan pitäisi "uhrautua" ja kaikkia rahojaan lahjoitella.

        Aikuiset ihmiset huolehtivat itsestään. Käyvät töissä ja rakentavat oman elämänsä. Jokainen kerää omaisuutta eläkepäiviään varten. Jos sitten jää jotain jälkeen niin sen voivat jakaa.

        Nehän ne ahneimmin on niitä varoja haluamassa jotka ei niiden eteen ole mitään tehnyt. Toivottavasti pian suomessa häviää tämä lasten automaattinen vanhempiensa periminen. Olisivat monikin hieman avuliaampia ja ystävällisimpiä vanhempiaan kohtaan kun tietäsi että ei tule latin latia jos vanhemmat toisin haluaa.


      • joh.pajala
        tervasmuori kirjoitti:

        Aikuiset ihmiset huolehtivat itsestään. Käyvät töissä ja rakentavat oman elämänsä. Jokainen kerää omaisuutta eläkepäiviään varten. Jos sitten jää jotain jälkeen niin sen voivat jakaa.

        Nehän ne ahneimmin on niitä varoja haluamassa jotka ei niiden eteen ole mitään tehnyt. Toivottavasti pian suomessa häviää tämä lasten automaattinen vanhempiensa periminen. Olisivat monikin hieman avuliaampia ja ystävällisimpiä vanhempiaan kohtaan kun tietäsi että ei tule latin latia jos vanhemmat toisin haluaa.

        Luulisi ahneimmankin ymmärtävän, että perintöä jää ja sitä jaetaan vasta kuoleman jälkeen.. Aloittajan anoppi on vasta 60v ja toivottavasti elää vielä kymmeniä vuosia nauttien rahoistaan. On ihan ymmärrettävää, jos tuo anoppi tahtoi kauemmas ja vapaaksi poikansa ja miniänsä norkoilusta! Hänelle satoja yläpeukkuja :D

        Liian paljon näkee vanhuksia, joita omat lapset perheineen käyttävät hyväksi sumeilematta ja ovat vanhojen kukkaroilla, jos ei muori ja vaari henno kieltäytyä jakamasta rahaa milloin mihinkin tarpeeseen.


    • anoppionhyvä

      Syytön anoppi on teidän tilanteeseenne. Itse olette lapsikatraan itsellenne hankkineet. Itse olisitte voineet suunnitella elämäänne paremmin.

      Ilmeisesti olisitte vuokranneet talon pulkkahinnalla. Mielestäni olette ahneita ja itsekkäitä. Ne ovat anopin rahoja ja nyt hän satsasi ne itseensä. Se ei ole väärin.

      • anoppionhyvä

        ...pilkkahinnalla... ei pulkkahinnalla. :)


    • eläkeikä_lähenee

      Tällä hetkellä on ympäri maata runsaasti omakotitaloja vuokrattavissa, katsos kun eivät käy yleensä kaupaksi. Siitä vaan etsimään netin kautta, ja neuvottelemaan vuokrasta ym.

      Miehen äidin talo oli varmaan hyvin pidetty, ja hän sai siitä ilmeisesti kohtuullisen hinnan. Eri asia mikä olisi tilanne ollut viiden tai kymmenen vuoden päästä kun kaksi aikuista ja viisi pikkulasta olisi tuottanut "elämän jälkiä" ympäriinsä. Eli kiinteistön arvo olisi laskenut, ja ties mitä kosteusvauriota olisitte saaneet aikaiseksi, remonttitarpeita ainakin kymmenientuhansien edestä.

    • Margareeta

      Itse olen samaa ikäluokkaa anoppisi kanssa, ja höyrähtäneenä ihmisparkana häntä pitäisin, jos kuuluisimme samaan ystäväpiiriin.
      "Uuden elämän alku" on tässä iässä harhaa ja kuvastaa, ettei vanha nainen ole osannut rakentaa mennyttä eloansa tyydyuttäväksi, vaan katuu kaukaisuudessa tehtyjä valintojansa.
      Nyt vanha nainen rankaisee rakkaimpiaan katkeruudessansa mitä hulluimmalla tavalla ja aiheuttaa heille suurta murhetta.
      Anoppinne ongelman ydin on, ettei osaa tehdä oikeita valintoja, eikä ole ilmeisesti sitä taitoa osannut koskaan.
      Jos vanha ihminen kuvittelee, ettei ole muka elänyt "omanlaistaan" elämää, niin kenen elämää hän sitten on elänyt?
      Nuoruus ei tule takaisin pohjoiseen muuttamalla, eikä menetettyjä vuosia oteta rikkomalla kaikki entinen ja vieläpä koskemalla kipeästi toisten sieluun.
      Peräti ajattelematonta ja itsekästä.
      Viisas ja rakastava anoppi/äiti olisi vuokrannut talonsa pojalleen, ja näin olisi kaikkien tarpeet tyydytetyt, niin äidin kuin pojan perheineen.
      Äiti olisi voinut saaduilla vuokrarahoilla kustantaa asunnon pohjoisessa ja poika olisi voinut perheineen asuttaa taloa.

      • peräkylältä

        Heh,hen. Iste olen saman ikäinen mieheni kanssa ja olemme todellakin jo jonkin aikaa suunnitelleet ihan samaa kuin ap:anoppi. On ihanaa aloitaa uusi elämä maalla kun vihdoinkin työelämän kiireet päättyy. Haluamme maalle jotta turha kiire elämästä poistuu. Ja todellakin myymme kaiken omaisuuden pois jotta saamme nauttia ansaitusta eläkeajasta ilman pihistämistä.
        Ei nuoruus tule takaisin, mutta saa nauttia elämästä ja elää vihdoinkin niin kuin on jo kauan halunnut ilman työn aiheuttamaa estettä.
        Täällä kaupungissa ja ruuhkasuomessa on eletty vain työn tähden. Eikä se ole ollenkaan ajattelematonta eikä itsekästä. Se on itsensä kunnioittamista ja itsensä palkitsemista monen kymmenen vuoden työnraatamisesta.
        Lapset hankkii sitten aikanaan oman omaisuutensa ja joko nauttivat siitä itse tai jakavat lapsilleen. Me nautimme itse, ja onneksi omat lapset on fiksumpia ja kannustaa meitä.


      • 6666

        Joopa joo, minäkin kuuskymppisenä kirjoitan, että elän omaa elämää enkä lasten. Kasvatin lapset itsenäisiksi, vastuuntuntoisiksi ja omaa elämää arvostavaksi ja omat rahat hankkiviksi. Kun kuolen perintöä saavat, jos jotain jää.


      • työikäinen

        Margareeta ei voi olla samaa ikäluokkaa kuin anoppi, kun sanoo 60-vuotiasta vanhaksi. 60-vuotias on työikäinen aikuinen, vaikka olisikin työkyvyttömyyseläkkeellä. Hän osaa tehdä oikeita valintoja ja tietää itse parhaiten mitä elämältään haluaa. Kenenkään ei tarvitse huolehtia enää aikuisista lapsistaan eikä vuokrata taloa pilkkahintaan, kun myymällä saa kaikki rahat omaan käyttöönsä ja vapautuu talon ylläpitokuluista. Varmasti hän osaa myös käyttää rahojaan niin että ne riittävät hänen elämiseensä, eikä lasten tarvitse ruveta elättämään häntä.


      • Margareeta

        Kuusikymmenvuotias ei ole nuori, eikä enää keski-ikäinenkään, vaan vanha. Useat kuusikymppiset alkavat pikkuhiljaa siirtyä pois työelämästä. Monen työkyky on tallella, mutta palautumisaika on pitempi.
        Mitä vikaa vanhaksi nimittämisessä on. Vanha ja vanhuus on kunnianimitys, silloin kun siihen yhdistyy viisaus.
        Valitettavasti viisaus ja vanhuus ovat nykyään vähenemään päin.
        Oman elämän hyväksyminen sellaisena kuin se on eletty, on viisautta.
        Viisautta on mielestäni myös nuoren polven tukeminen eikä tukahduttaminen.
        Nykyaikana nuoret elävät niukkenevassa maailmassa, paljon vaativammassa ilmapiirissä kuin me, jotka kasvatimme 70 -ja 80-luvuilla lapsiamme.
        Kyllä itse ainakin haluan jättää lapsilleni ja lapsenlapsilleni perintöä, enkä suinkaan tahkota omaan suuhuni kaikkea.
        On eläke, on aikoinaan hankittua ja säästettyä ja osaksi perinnöksi saatua varallisuutta itsellä. Miksi en siitä jättäisi kaikille rakkaille jälkeläisilleni perintöä heidän nautittavakseen? Ajatus tuottaa minulle suurta iloa!
        Huomaan, että me vanhat olemme todella erilaisia persoonia ja arvomaailmamme saattavat olla eri planeetalta.
        Eivät omat rakkaat lapseni ja lapsenlapseni estä minuakaan harrastamasta ja tekemästä kaikkea kivaa. En tee sitä itsekkyydestä, uhmasta tai katkeruudesta, vaan ihan arkipäiväni piristykseksi.
        Myös heidän auttamisensa on minulle suuri ilo ja lahja.
        Ajattelen niitä kaikkia ihmisiä, jotka sodissa ja katastrofeissa ovat menettäneet lapsensa ja lapsenlapsensa. Tällaiset ihmiset eivät taatusti käsittäisi sitä, että mummut ja vaarit kokevat aikuiset lapsensa ja lapsenlapsensa riesaksi, jolle ei omaisuudesta haluta jättää perinnöksi senttiäkään, vaan halutaan "elää omanlaista" elämää.


      • mnjui
        Margareeta kirjoitti:

        Kuusikymmenvuotias ei ole nuori, eikä enää keski-ikäinenkään, vaan vanha. Useat kuusikymppiset alkavat pikkuhiljaa siirtyä pois työelämästä. Monen työkyky on tallella, mutta palautumisaika on pitempi.
        Mitä vikaa vanhaksi nimittämisessä on. Vanha ja vanhuus on kunnianimitys, silloin kun siihen yhdistyy viisaus.
        Valitettavasti viisaus ja vanhuus ovat nykyään vähenemään päin.
        Oman elämän hyväksyminen sellaisena kuin se on eletty, on viisautta.
        Viisautta on mielestäni myös nuoren polven tukeminen eikä tukahduttaminen.
        Nykyaikana nuoret elävät niukkenevassa maailmassa, paljon vaativammassa ilmapiirissä kuin me, jotka kasvatimme 70 -ja 80-luvuilla lapsiamme.
        Kyllä itse ainakin haluan jättää lapsilleni ja lapsenlapsilleni perintöä, enkä suinkaan tahkota omaan suuhuni kaikkea.
        On eläke, on aikoinaan hankittua ja säästettyä ja osaksi perinnöksi saatua varallisuutta itsellä. Miksi en siitä jättäisi kaikille rakkaille jälkeläisilleni perintöä heidän nautittavakseen? Ajatus tuottaa minulle suurta iloa!
        Huomaan, että me vanhat olemme todella erilaisia persoonia ja arvomaailmamme saattavat olla eri planeetalta.
        Eivät omat rakkaat lapseni ja lapsenlapseni estä minuakaan harrastamasta ja tekemästä kaikkea kivaa. En tee sitä itsekkyydestä, uhmasta tai katkeruudesta, vaan ihan arkipäiväni piristykseksi.
        Myös heidän auttamisensa on minulle suuri ilo ja lahja.
        Ajattelen niitä kaikkia ihmisiä, jotka sodissa ja katastrofeissa ovat menettäneet lapsensa ja lapsenlapsensa. Tällaiset ihmiset eivät taatusti käsittäisi sitä, että mummut ja vaarit kokevat aikuiset lapsensa ja lapsenlapsensa riesaksi, jolle ei omaisuudesta haluta jättää perinnöksi senttiäkään, vaan halutaan "elää omanlaista" elämää.

        Väärin 60- vuotias ei ole vanha, silloin ihminen vasta on vapaammillaan ja voi tehdä asioita, joita ei ole voinut aikaisemmin toteuttaa.
        Tämä taitaa olla törkeä kysymys, mutta miksi teillä on 7-henkinen perhe, kun ette sitä tunnu pystyvän kunnolla elättämään. Olette viettäneet elämää, josta tuloksena on 5-lasta, kenenkään ei tarvitse lapsia tehdä ja järkikin pitää säilyttää, montako jaksaa elättää. Teidän ja lastenne elättäminen ei todellakaan kuulu miehen eikä sinun vanhemmille, joista et kyllä maininnut yhtään mitään.
        Anopilta jää teille se mikä hänen kuollessaan on jäljellä. Toki joskus voi olla niinkin, että nuoret ovat niin huonosti edellistä sukupolvea kohdelleet, että nämä päättävätkin hävittää kaiken, mitä sitä moittijilleen mitään antaisi.


    • outooooooooo

      Toivottavasti ei anoppi ole hurahtanut johonkin Auervaaraan. Vähän sellaiselta kyllä kuulostaa. Siinä tapauksessa voi anoppi varmaan heittää rahoilleen hyvästit.

      Itse kyllä toivon, että voin mahdollisuuksien mukaan tukea tytärtäni ja hänen perhettään niin taloudellisesti kuin muutenkin. Suurimman ilon ja onnen elämääni on tuonut juuri oma lapsi ja toivottavasti tätä iloa joskus täydentävät vielä lapsenlapset.

      • hivelo

        ;-) Olen luvannut lapsilleni, ettei minun perukirjoituksessa, tarvitse aloittaa perinnöistä riitelyä.


      • peukutpystyyn

        Toivottavasti anoppi löytää itselleen Lapista myös mukavan miehen, jonka kanssa voivat yhdessä nauttia elämästä. Ovathan lapsetkin löytäneet itselleen kumppanit, ja nyt olisi äidin vuoro onneen.


      • Auervaarallinen

        Kyllä varmasti varakas lady löytää seuraa. Tosin voi seuralainen häippästä, kun rahat on törsätty. Eli toivottavasti anopilla on paaaaljon rahaa, että uusi onni kestää.


      • tytär

        Ihmiset vanhenevat eri tahtiin. Jotkut 60-vuotiaat saattavat olla sairaita ja vanhoja ennen aikojaan, toiset ei vielä pitkään aikaan. Joten heitä ei pidä kohdella kuin elämänsä ohittaneina, joitten kuolemaa ja omaisuutta odotetaan kuola valuen.

        Kun omat vanhempani alkoivat sairastella, he vaihtoivat ison omakotitalonsa pieneen kerrostaloasuntoon ja saivat vaihdosta rahaa ostaakseen itselleen palveluja. Minusta ratkaisu oli erinomainen, eikä edes käynyt mielessäni että olisin vuokrannut heidän talonsa itselleni. Hankin ihan itse omat vuokra-asuntoni, eivätkä he olisi saaneet vuokrarahoilla sekä asuntoa että tarvitsemiaan palveluja.


    • Mattomaijameikäläinen

      Hyvä, että anoppi teki omat ratkaisunsa omaksi edukseen. Tapuksessa anopille.

    • Esimerkkimummo

      Mummo saa tehdä omaisuudellaan ihan mitä haluaa, kyllä tässä maailmassa on jokaisen pärjättävä omillaan.

      Nostan hattua viisaalle mummolle joka haluaa nauttia elämästään kun vielä pystyy!

      • annakaija

        Tuon mummon teko oli tosiaan viisas ja inspiroiduinkin miettimään samaa irtiottoa omalle kohdalleni. Nyt kun vihdoin työura on ohi ja terveyskin tallella, niin voisi myydä kaiken ja lähteä ensin vaikkapa maailmanympärimatkalle.

        Lapsia on kaksi ja lapsenlapsiakin neljä, mutta he ovat pärjääväisiä olleet aina, eivätkä varmana odota mummolta rahaa tai omaisuutta. En oikein ymmärrä aloittajan asennetta, enkä varsinkaan vikapääksi nimittelyä. Jos oma miniäni käyttäytyisi samoin, niin antaisin huutia.


    • ajattelennäin

      Kyllä se anoppi sai niin tehdä.

      Ehkä hanestä jopa on tuntunut siltä, että ette ota itse vastuuta omasta elämästänne lainkaan niin kauan kuin hän on maisemissa ja aina tukemassa. Että osaatte vain tehdä lisää lapsia, mutta ette kantaa niistä vastuuta. Ehkä hän ajatteli ihan, että perheelle parasta kun hän väistyy kuvioista.

    • Oma_raha_oma_elämä

      Minusta anoppisi teki rohkean päätöksen. Ei 60-vuotias sentään vielä niin vanha ole että hänen pitäisi vain odottaa hautaa jossain vanhainkodissa ja antaa omaisuutensa lapsilleen.

      Minä ainakin toivon että minun vanhempani käyttävät rahansa ensisijaisesti omien unelmiensa ja elämänsä tueksi, eivätkä vain marttyyrimaisesti elä meidän nuorempien elämälle. Se on kuitenkin heidän ainutlaatuinen oma elämänsä.

      Se ei ole ollut anoppisi valinta, että teillä on 7 lasta. Se on teidän perheenne ja te olette itse ensisijaisesti vastuussa siitä. Ette voi lykätä taloudellista vastuuta vanhempienne niskaan. Olette itse jo aikuisia ihmisiä.

      Minua ärsyttävät ehkä eniten juuri tuollaiset vanhempien ihmisten rahoja kyttäävät marttyyrimammat. Kyllä niitä taloja on muuallakin vuokralla!

    • Oppeliini1

      Aivan turhaan voivottelet anoppisi tekemisistä. Tiedätkö, nuo eurot jotka hän sai myytyään omaisuutensa, eivät kovin montaa vuotta kestä. Odottele rauhassa, 5-8vuoden kuluttua viimeistään saatte ilmaisen lapsenhoitajan. JA nuorin lapsenne oman kämppäkaverin!

    • piparminttuli

      Voi hyvät hyssykät sentään. Sehän on anopin omaisuutta. Hän saa tehdä juuri niin kuin itse haluaa. Miksi ihmeessä hän ei nauttisi tienaamastaan omaisuudesta niin kauan kuin voi . Anoppisi tekee ihan oikein.
      Ei pidä tehdä niitä lapsia jos ei ole varaa itse niitä elättää. Kerätkää oma omaisuutenne ja päättäkää siitä. Anopillesi hatun nosto, toivottavasti saa nauttia eläkkeistään ja rahoistaan vielä kauan.

    • 876542

      Hurraaaaaaaaaa. Vihdoinkin joku osaa nauttia elämästään jonka ansaitseen. Otetaan muutkin mallia. IHANAA

    • Anoppi55

      Olen samaa mieltä piparminttulin kanssa. Näköään jotkut haluavat päästä helpolla ja kärkkyä vanhempien ja appivanhempien omaisuutta. Parempi on vain odotella sitä anopin kuolemaa ja perintöä se on se tavanomainen järjestys. Pistää oikein vihaksi nämä nykyajan loiseläjät.

    • hienoa

      Mikähän tuossa oli hullua? Anoppi saa itse päättää omaisuudestaan ja omasta elämästään, eikä hänen tarvitse kysyä siihen sukulaisten mielipiteitä . Nyt hänelle tarjoutui mahdollisuus toteuttaa unelmansa, kun työpaikka ei sido paikkakunnalle, ja talon myydessään hän sai riittävästi rahaa tehdä mitä haluaa, hienoa.

      Joku täällä nimitti kuuskymppistä vanhaksi ihmiseksi. Minä olen 64, enkä todellakaan mikään vanha, vaan elän täysipainoista aikuisen elämää ja teen ja toteutan kaikenlaisia suunnitelmia ilman että kenenkään tarvitsee niihin puuttua. Aikuiset lapset elävät myös omaa itsenäistä ja täyspainoista aikuisen elämäänsä ilman että minä puuttuisin heidän suunnitelmiinsa.

    • roponen

      "Ei sitten yhtään ajatellut lapsenlapsiaan ja heidän tulevaisuutta,
      kun teki i t s e k k ä ä n ratkaisunsa. Se pirun eukko on pakko olla päästään sairas, kun haluaa kylpeä rahassa, vaikka ainoan lapsensa perhe kitkuttaa ahtaassa asunnossa "
      Kukahan se itsekäs on ? Eikö anopilla ole oikeus omiin rahoihinsa, tavaroihinsa ? Taidat miniä vain olla kateellinen , kun noin panettelet.
      Kuka pakotti sinut tekemään niin ison perheen ja naimaan niin vähän tienaavan miehen, ettet saa mitä haluat.
      Vanhat ihmiset ovat eläneet puutten alla ja hekö eivät saisi nauttia edes vanhoilla päivillään siitä mitä ovat ominkäsin tienanneet. Toki anoppi olisi voinut antaa jonkun roposen POJALLEEN ja lapsenlapsilleen, mutta tuskin sinulle.

    • GO_Anoppi_GO

      Fiksu anoppi, tällaista kun näkisi enemmän. Anopilla on oikeus, ja sanoisin että myös velvollisuus, nauttia siitä omaisuudesta jonka on onnistunut hankkimaan. Nyt jos koskaan hänen täytyy päästä toteuttamaan unelmiaan kun työ ei enää ole esteenä, ja jos terveyskin sen vielä sallii.

      On olemassa tehokkaita ehkäisykeinoja joten lasten hankkiminen ja lasten vaikutus mm. taloudelliseen tilanteeseen on täysin oma valinta. Jos haluaa ison perheen niin silloin pitää olla valmis tinkimään jostakin. Ja lapsillekin kai se rakkaus ja turvallisuus on tärkeintä.

      On törkää olettaa että joku muu luopuu omaisuudestaan ja haaveistaan sinun valintojesi takia. Sinä ja miehesi olette tehneet omat valintanne, ja te myös saatte kantaa niistä vastuun. Kyse ei käsittääkseni kuitenkaan ole siitä että perhettänne olisi kohdannut vakava sairaus tms. johon ette olisi itse voineet vaikuttaa.

      Toivottavasti et ruikuta nyt lapsille tilannetta jotta heistä ei myös kasva ihmisiä jotka eivät näe omaa vastuutaan ja osuuttaa vaan syyttävät aina jotakin/jotakuta muuta kaikesta.

      Lähipiirissä on vanha pariskunta jotka olivat liian kilttejä ja luovuttivat omaisuutensa pojalleen jonka näkyvin aikaansaannos vaimonsa kanssa on reikäiseksi maattu sohva. Nyt sitten kovalla työllä ansaittu omaisuus ei olekaan enää vanhuuden turvana, vaan vanhukset kituuttavat pienellä eläkkeellä eivätkä voi toteuttaa niitä unelmia joita heillä oli eläkepäivien varalla. Tietysti tämä on vanhusten oma valinta, mutta v..ttaa katsoa sivusta kuinka he kärsivät, ja kuinka tuo saamaton pariskunta hävittää vain kaiken ja jaksaa valittaa elämän kovuutta. Toivottavasti heidän lapsensa ovat vastuullisempia koska ei vanhusten omaisuus riitä enää kolmannen sukupolven elättämiseen, jonkun pitäisi jo pikkuhiljaa alkaa tehdä töitä.

    • Kaksipuolista

      Toiset ovat hieman itsekkäämpiä kuin toiset. Hyväsydämiset toisia enemmän ajattelevat ihmiset uhrautuu ja uhraa viimeisetkin roposet toisten ihmisten hyväksi. Toiset taas nauttii omasta elämästään loppuun asti, mikä on ihan oikein sekin. Ei kenenkään tarvitse jäädä odottamaan kuolemaansa ja jättää elämänsä elämättä. Kuusikymppisellä voi olla vielä hyvinkin paljon elämänvuosia jäljellä.
      Toki vaivalla ja työllä tienatut rahansa voi käyttää itsensä hyväksi, mutta auttamishaluinen voi jättää perinnöksi myös hyvää lapsilleen. Usein jälkeläisten odotukset ovat suurempia ja he toivoo saavansa perintöä. Vanhemmat on jo elättäneet ja kasvattaneet heidät aikuisiksi, se ei ole halpaa ollut sekään. Aikuiset perilliset voi jo tehdä omassa elämässään paljon perheensä hyväksi tienaamalla itse elämänsä ja perheensä tarpeet.
      Näitä pohtii varmasti monikin iäkkäämpi, miksi esimerkiksi makuuttaa rahoja tilillään ja elää itse niukkuudessa. Miksi ei voisi nauttia itsekin omista säästöistään ja omaisuudestaan. On paljon surkeita kohtaloita joissa lapset vie omaisuuden ja juo tai muuten rellestää ja pian on kaikki mennyttä.
      Varmastikin aloittaja olisi käyttänyt vuokraamansa anopin taloa hyvin perheensä kotina. Miehelle se olisi ollut tuttu ja turvallinen lapsuuden koti samalla. En syyttäisi anoppia omien toiveiden toteuttamisesta, sen hän on varmastikin ansainnut. En syytä myöskään lapsensa perhettä, heilläkin on omia toiveita ja olisihan he korvanneet talon kuluja vuokraamalla sen. Jokainen tekee kuitenkin omat ratkaisunsa, eikä jälkipolvea aina kaikki miellytä. Keskustelitteko talon vuokraamiseen liittyvistä asioista anopin kanssa tarpeeksi? Itse olisin päätynyt vuokraamiseen tuossa tapauksessa, hän taas teki omat ratkaisunsa. Ehtona pitäisin kuitenkin että sikäli kuin talon kustannuksista ja muista pääsee sovintoon. Talon menoista olisi voinut tehdä omat sopimuksensa, koska taloissa tulee aina eteen remontin tarvetta ja rahaa kuluu. Ehkä anoppi halusikin välttää yllättäviä menoja talonsa kanssa ja näki parhaaksi myydä sen pois. Vuokralaiset kuluttaa taloa eikä vuokraamisella ole aina kannatusta, siitä menee omaisuusveroa jos sen vuokraa. Lisäksi voi tulla muita kuluja.
      Teidän vaan nyt täytyy unohtaa mitä anoppi teki ja jatkaa omaa elämäänne vuokraamalla toinen koti itsellenne. Kenenkään perinnön varaan kun ei voi elämäänsä rakentaa missään tapauksessa.

      • oikein

        Aloitus on ilmiselvä brovo ja trollaus. Jos aloitus onkin taas totta on siinä mainittu anoppi tehnyt järkiratkaisun.
        Tuo perhe olisi muuttanut asumaan anopin taloon ja vuokrat olisi takuulla jätetty maksamatta, mutta anoppi olisi maksanut kiinteistöverot ja muut pakolliset kulut siltikin. Anoppi huomasi mihin paskarakoseen häntä yritettiin vedättää ja teki ihan oikean peliliikkeen.


      • lantintoinenpuoli

        Itse olen ikäihminen ja omistan vaivalla hankkimani rivitalo-osakkeen. Se on ollut mieheni ja nyt pelkästään minun kotina 50 v. ja kaipaa tietenkin monenlaista remonttia ja pihatöitä.

        Ajattelen sitä mahdollisuutta, että haluaisin muuttaa pois jonnekin muualle, möisin autoni ja asuntoni ja vuokraisin vanhustentalosta itselleni yksiön, johon kuuluu ikäihmisille suunnattuja palveluja. Helsingin seuduilla asunnot ovat huomattavasti kalliimmat kuin jossain pitemmällä, niin että ymmärrän hyvin, että aloittajan anoppi muuttaa jonkin pienen pitäjän palvelujen ääreen.

        Eläke on pieni, sillä ei kustanneta vanhustentalon asumista. On oltava pesämuna. Tämän päivän lehdessä oli juuri, että keskimääräinen eläke on n. 1500 e/kk - verot. Tietenkin heittelee mutta sillä on toimeen tultava, vuokrat ja maksut maksettava. Ei se riitä palvelutalon asumiseen.
        Niinpä ikäihminen joutuu myymään omaisuutensa ja pidettävä huoli, että myyntisummasta riittää apua kuukausittain hamaan hautaan asti.
        Ei ole mitään järkeä panna asuntoa vuokralle, ei omalle lapselle eikä vieraalle, sillä asunto on ensin remontoitava. Jos uusi asukas sen remontoi, on hänelle annettava korvaus vuokrassa.
        Entä kun vuokralainen osoittautuu epäluotettavaksi? Mitä voi tehdä ikääntynyt eläkeläisasunnossa elävä ihminen, ei häntä kukaan kuuntele.

        Viisas vanhus järjestää asiansa niin ettei ole muiden taakkana kun ikä lopulta vie voiton. Sairastunut ja vaivalloinen vanhus voi elää vuosia muiden huollettavana. Mikä sen parempi, että on hoitanut asiansa niin, että palvelutalo tms. hoivakoti voi hänet hoitaa loppuun asti. Vuosikymmenien työn tuloksilla saa sitten rauhallisen elämänsä illan.


    • Perikunnanosakas

      Mihin anoppi itse olisi asettunut asumaan, jos olisi vuokrannut talonsa teille? Et tullut kertoneeksi miten anopin elämä olisi muuttunut, jos te olisitte asuttaneet hänen talonsa.
      Jos anoppisi on leski, niin oliko hänellä mahdollisuus myydä talo yksinään? Eikö hänen poikansa pitäisi myös hyväksyä kauppa? Perikunnan talo?
      Tarinassasi on aukkoja.

    • Ei_jaksais_näitä

      Minulle tuli tällainen mielikuva:

      Anoppi ei ole edes ehdottanut talon vuokraamista, vaan se oli tämän miniän idea. Sitten ollaan painostettu anoppia vuokraamaan talo mahdollisimman halvalla, anopin asumisia yms. ajattelematta.

      Anoppi on lopulta saanut tarpeekseen iilimadosta ja tehnyt oman päätöksensä, omaa loppuelämäänsä ajatellen.

      Kuinkahan paljon olisitte vuokraa maksanut? Sen verran, ettei olisi riittänyt kuin hädin tuskin anopin omaan vuokraan?

    • Anoppi-itse

      hommannut omaisuutensa ja kaipa saa vanhana käyttää sen miten haluaa. Teillä taas tuntuu tuleva perintö vain kiilua silmissä. Ajattelette, että eihän tässä tarvitse itse mitään tehdä, kun on se perintökin tulevaisuudessa tulossa.

    • omavarainenminä

      En ota siihen kantaa että tekikö anoppi oikein mutta lähtökohtaisesti kyllä lasten kasvatuksesta ja hyvinvoinnista vastaa vanhemmat eli te eikä anoppi. Tämä koskee myös teidän asumista johon anoppi ei ole vastuussa.

    • juctiina

      no asioilla on puolensa, kuten joku jo totesikin aiemmin. Itse en olisi toiminut anopin lailla, mutta en myöskään olisi vuokrannut 7-henkiselle perheelle.. ihmetyttää miksi se anoppi lähti lappiin? Karkuunko miniäänsä ja lapsenlapsiaan? Kyllä kai kuusikymppisenä voi ihan yhtä hyvin toteuttaa unelmiaan ja elää niitä unelmiaan todeksi.. miksei voisi? Joo ja en ole mummohenkilö

    • Oumaigaad

      YES Yes! Kyllä on fiksu *mummeli*, ja toivon totisesti etten IKINÄ tule saamaan aloittajan kaltaista miniää. Kokelas jo on, mutta enpä usko olevan aloittajan kaltainen moukka.

      On se nyt kumma että lapsia tehtaillaan maailmaan (kun ehkäisyäkin vois käyttää) ja sitten ruikutetaan muita avustamaan elämisessä.
      Anopit saavat (ja toiv. myös käyttävät) käyttää omat rahansa juuri siihen mihin haluavat.
      Aloittajalle vielä neuvo: kannattaa aina miettiä ennenkuin päästelee suustaan mitä sattuu.

    • miniä-minäkin

      En jaksa millään uskoa, että tuo anopin talo on ainoa vuokrattavissa oleva talo paikkakunnallanne... Jos kerran olitte innolla vuokraamassa, niin siirtäkää sihtiä piirun verran vasempaan tai oikeaan ja pankaa toimeksi!
      Vai oliko niin, että olitte painostamassa anoppia markkinahintoja alempaan vuokraan? Silti kaikki vastuu talosta olisi ollut vuokranantaja-anopilla. Ja teillä varmaan hinkua remonttiinkin, jonka kustannuksia olisi anopin pitänyt maksaa jne jne...
      Jos anoppi lupasi harkita asiaa, hän varmasti teki niin. Harkitsi hartaasti ja totesi, että jos vaikka vähän hullu onkin, niin NIIN hullu ei kuitenkaan.
      Onnittelut talokaupoista anopille ja hyvää elämää siellä pohjoisessa, kaukana mäkättävästä miniästä!

    • Sinttuminttu

      Ehkä anoppi hommasi aikoinaan talon omaksi vanhuudenturvakseen. Nyt tämä pojan perhe olisi sitten sen häneltä ottanut omiin tarkoituksiinsa. Pitää miettiä, mitä kaikkia vaikutuksia tuossa talon vuokraamisessa pojan perheelle olisi ollut. Olisiko ne olleet sellaisia, että anopin tosiaan olisi kannattanut tehdä niin?

      Se, mitä tässä me vastaajat emme tietenkään tiedä, on anopin ja pojan perheen suhteet yleensäkin. Onko niihin päässyt syntymään sellainen vaikutelma, että anoppi on joutunut uhrautumaan / hyväksikäytetyksi ihan vaikkapa himpun verran voimiensa yli? Viisi lapsenlasta, hmm. Onko lapsia hoidatettu anopilla, joka kuitenkin on tähän asti koko ajan käynyt ansiotyössä ja ilmeisesti ollut jollain lailla sairaskin, kun on nyt jo eläkkeellä? Onko anopille tullut tunne, että häntä raasataan liikaa pojan perheen taholta?

      Ei ole ihme, että anopin päässä on alkanut kyteä ajatus muuttaa niin kauas, että hyväksikäytetyksi tuleminen on mahdotonta. Olen kuullut tällaisesta tapauksesta. Väsynyt eläkeläispari halusi ottaa etäisyyttä lapsensa perheeseen, joka oli koko ajan jotain heiltä vailla. Jatkuvasti oli yksi tai useampi pikkulapsi jaloissa juoksemassa hoidatettavana, vaikka he olivat pyytäneet, että saisivat olla ihan kahdestaankin nyt kun siihen oli mahdollisuus. Tämä eläkeläispari oli ne, joilta me aikoinamme ostimme tämän talomme ja he avautuivat siinä kauppoja tehdessämme meille niistä syistä, joiden takia he halusivat myydä talon pois ja muuttaa kaukaiselle paikkakunnalle. Lapsensa perheestä oli siis tullut heille riesa, jota he eivät tietenkään alun perin perhettä auttaessaan ja lapsia hoitaessaan olleet tarkoittaneet.

      Miten anopin talossa vuokralla asuminen olisi ajan mittaan luonnistanut? Myönnän, että itsekin tuon aloittajan kirjoitusta lukiessani tuli mieleen, että vuokranmaksunkin kanssa olisi saattanut käydä vähän niin ja näin. Vieraalle vuokraisännälle ei niin vain mennä ja valiteta, että ei nyt tässä kuussa pystytä maksamaan mitään ja sitä myöten vähitellen unohdeta koko vuokranmaksu, mutta omalle anopille sitä toki näin voi tehdä. Minkäs tämä mahtaa, jos vuokraa ei vain kuulu ei näy? Sittenhän se vasta veemäiseksi akaksi haukuttaisiinkin, jos laittaisi poikansa perheelle häätöuhkauksen. Ja kaikki omakotitalon kulut ja rempat tietenkin sitten anopin pussista, kuinkas muuten.

      Jos miniä on tuota luokkaa, että haukkuu anoppiansa veemäiseksi, kun ei tee hänen mielensä mukaan, niin ei todella pidäkään ryhtyä mihinkään tuollaiseen. Eikös tämän perheen pitäisi jo toimia omillaan? Vuokra-asuntoja on nykyään ihan kohtuuhyvin saatavilla eikä lapsiperheen ole pakko asua niin ahtaasti kuin tässä annetaan ymmärtää.

      60-vuotias ei ole siinä mielessä vanha, että hän ei voisi aloittaa ns. uutta elämää uudelta pohjalta, toki voi! On siinä vielä parikymmentä vuotta ihan aktiivista elämää edessä, jos edes suht. terveenä pysyy. Monet solmii avioliittojakin siinä iässä, matkustelevat, rakentavat jopa talojakin, kuten vaikkapa minun sisareni miehineen. Eläkkeelle jäänyt työtoverini toteutti suuren haaveensa ja osti kesämökin kaukaa toiselta puolen Suomea ja viettää nyt kaikki kesät siellä mökillään luonnon keskellä suuresti nauttien elämästään. Sellaisesta elämästä hän oli aina haaveillut, mutta ei töiden takia ollut aikaisemmin sellaiseen mahdollisuutta.

      Älä sinä vihainen miniä aliarvioi anoppisi haaveita. Sinullakin on oikeus haaveisiin, mutta et voi toteuttaa niitä kenenkään toisen kustannuksella.

    • Duula

      Että kehtaatkin. Eiköhän jokaisella ole oikeus tehdä ansaitsemillaan rahoilla mitä haluaa. Jospa te lopettaisitte sen ikuisen lasten teon ja menisitte töihin. Aikuinen ihminen ja siirtää vastuun elämästään äidilleen/ anopilleen. Säälittävää.

      Asumme mekin vuokralla, eikä ole pihaa -oioi. Tehdään töitä matala-palkka-alalla ja maksamme pois miehen velkoja sekä opintolainoja. Olemme käyneet viimeksi matkalla 7 vuotta sitten. Matka suuntautui Ruotsiin. Omat vanhemmat asuvat kahta taloa ja viettävät toista pitkää lomaa Karibialla. Enkä voisi olla enempää onnellinen puolestaan. Ovat todella sen ansainneet. Tehneet jo oman työnsä ja lapsensa.

      Grow UP!

    • Trollers

      Vähän aikaa meni... nyt tajusin... Täähän on taas selvä trolli. Lukekaa uudestaan. Eihän kukaan täysipäinen tee viittä lasta tähän maailmaan. No, lestadiolainen ehkä, mutta heillä on tarpeeksi hyvää tahtoa olla kirjoittamatta pahaa toisten valinnoista omaa etuaan korostaen.

      • taimiannikki

        Minun miniä on lykkinyt jo kahdeksan lasta maailmaan ja aloitti 17 vuotiaana. Luin tuon aloituksen tarkkaan ja en usko provoksi, sillä on aiheesta ihan omakohtaista kokemusta. Vähän vanhempi olen mitä aloittajan anoppi, mutta samantapaisen ratkaisun tein pari vuotta sitten ja nyt vietän eläkepäiviä joista nautin. Tosin minulta on kielletty nykyisin kaikki kontaktit lapsenlapsiin. Se surettaa, mutta vaihtoehtona olisi ollut alistuvan mummon rooli, johon en ollut valmis. Kun työura päättyi, halusin toteuttaa asioita joihin ei koskaan ollut aikaa eikä tarpeeksi rahaakaan. Nyt on kumpaakin. Ymmärrän todella hyvin aloittajan anopin ratkaisun!


    • eimummijaksa

      Miniöillä joillakin voi olla käsitys, et mummien pitää olla kiitollisia kun on lapsenlapsia, ja siksi pitävät luonnollisena et mummi auttaa koko ajan.

    • Loisiako

      Mitä v*ttua? Siis anopin pitäisi maksaa sun elämises ja hoitaa vielä kämppäkin?????? Pakko olla trolli.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1378
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1185
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1135
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      15
      1091
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      32
      1034
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1023
    Aihe