Hyvä unilääke

Käyn suht aikaisin nukkumaan, klo 20 illalla. Herään eka kerta ennen puolta yötä, Nousen ylös ja syön jotain. Joskus keitän kahvit. Tämän jälkeen menen taas maate. Joskus saan unta joskus en. Lääkkeinä minulla on Ketipinor 400 mg ja Truxal 150 mg. Eivät tunnu enää auttavan. Olen syöntt näitä jo yli vuoden. Mikähän voisi olla hyvä unilääke. Saan unta, mutta se siis katkeaa nopeasti.

13

352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yleinen_pahennus

      Jos on syönyt vuoden 400mg ketiapiinia ja 150mg toista neuroleptimömmöä niin ei sen pitäisi minään yllätyksenä tulla, että unta on vaikea enää saada. Unettomuus voi jäädä osittain pysyväksi lopettamisesta huolimatta. (Vieroituksen aikaista täysunettomuutta ei saa erehtyä luulemaan lopulliseksi tilaksi.)

      Voit yrittää auttaa unensaantiasi tekemällä esimerkiksi kevyttä kävelylenkkiä muutamia tunteja ennen nukkumaan menoa. Älä katso televisiota tai kuuntele radiota ennen nukkumaan menoa vaan lue vaikka kirjaa tai lehteä. Tuuleta asuntoasi yötä vasten. Jätä kofeiini pois. Pyri huolehtimaan vakio unirytmistä. Muuta en minä keksi. Aineiden kanssa läträämisessä tulee usein ennemmin tai myöhemmin enemmän ongelmia kuin mitä ne alkuun lievittivät.

    • uneton1233

      Valdoxan 25mg tiputtaa ainakin minut. Kannattaa testata. Lopettamisesta ei tule viereotusoireita,yms.

    • uneton1233

      Jatkoa. Minulle ei toimi nukahtamis tai unilääkkeet läheskään niin hyvin kuin valdoxan. Tunti ennen nukkumaan menoa tapu naamaan, nii ainakin minä nukun 8-9h helposti. Ei vaikuta seuraavana päivänäkään vaan pirteenä ylös. Lääke auttaanoin 2kauukautta, ja sitten viikon tauko ja taas voi jatkaa. Kysäse sitä seuraavalla lääkärikäynnillä. On myös aika vaaraton, jos nyt lääkkeet ikinä voi olla.

      • uneton1233

        Ei kannata myöskään nostaa annoskokoa sitten kun tuntuu ettei enää vaikuta, vaan tosiaanki pitää pienen tauon siinä vaiheessa.


    • Unilääke

      Mikähän olisi hyvä unilääke?
      No miten olisi lenkkeilyä ulkoilmassa joka päivä vähintään tunti, jossa hengästyy ja mielellään enemmänkin. Nykyään on tätä trendiä, että pitäisi kauppaankin päästä autolla ihan kassalle asti, kun ei viitsitä edes kävellä enää.

      Lääkkeillä nimenomaan sotket unirytmisi viimeisetkin rippeet jos mitään pelastettavaa enää edes on.

      • toisena

        Toinen tepsivä luonnonmukainen unilääke on seksi. Luontaistuotteista Bio-Melatonin ja Tryptomax ovat hyviä kokemuksia.


    • Jampus

      Mirtazapiinia 7,5-15mg ja melatoniinia 3-9mg päälle. Useimmiten nukkuu aamuun asti ja uni tulee mulla aika nopeasti. Heräilen kyllä mutta nukahdan uudestaan. Sanotaan että melatoniini vaikuttaa viiveellä mutta mulla se kyllä vaikuttaa tosi äkkiä. Alan haukotella enkä jaksa seurata tv:tä tai muuta vaan keho sanoo että mee nukkumaan,

    • Lenkille3

      Menet liian aikaisin nukkumaan. Mene ennemmin lenkille tuolloin ja saat nukutuksi yöt hyvin.

      • Väärintoimittu

        Ihmettelin myös noin aikaista nukkumaanmenoa. Minäkin herään aika usein 4-5 h nukkumaan menosta, mutta kun silloin on myöhäinen aamuyö, käännän kylkeä ja nukun aamuun. Ei tulisi mieleenkään keittää kahvia (=piriste) tuohon aikaan yöstä.
        Eiköhän aloittaja hölmöile yleisesti tuon nukkumisensa kanssa.


    • hyvääyötä

      Neuroleptit tuhoaa aivojen unireseptorit?

      Suomessa on paljon neuroleptien off-label - käyttöä, vaikka ne ovat todellisuudessa skitsofrenian ja muiden vakavien mielisairauksien hoitoon kehitettyjä lääkkeitä, joissa on vakavia sivuvaikutuksia. Neurolepteja käytetään jopa unettomuuden hoitoon, kuten Ketipinoria, vaikka tämän lääkkeen sanotaan pitkässä käytössä vaurioittavan aivojen unesta vastaavia osia ja jopa mahdollisesti tuhoavan aivojen unireseptorit. Ketiapiinin pitkäaikaiskäyttö voi vahingoittaa pysyvästi aivojen nukahtamisesta vastaavia osia. Kaikkien antipsykoottisten lääkkeiden tavoin pitkäaikainen käyttö voi helposti aiheuttaa pysyviä aivovaurioita. Tästä syystä ketiapiinin tapaisten antipsykoottisia aineiden käyttö tulisi rajoittaa ainoastaan vakavien mielenterveyden ongelmien hoitoon.

      Ketipinor tuhoaa otsalohkot ja limbisen järjestelmän, minkä jälkeen oppiminen, tunteet, muisti, motivaatio, aistit ja puhekeskus heikkenevät.
      "Skitsofrenia" tai "bipolaarisuus" eivät ole mitään yksittäisiä tunnettuja solutason aivosairauksia. Näiden diagnoosien alla on paljon erilaisia ja eri tavoilla oireilevia ihmisiä. Martin Harrowin 15 ja 20 vuoden tutkimuksissa seurattiin potilaita hyvin pitkäaikaisesti, ja yllättävän suuri osa esimerkiksi skitsofreniadiagnoosin saaneista potilaista lopulta lopetti neuroleptit. Tämä ryhmä myös lopulta pärjäsi paljon paremmin toiminnallisesti kuin neurolepteja syönyt ryhmä.

      Neuroleptit lamaavat "antipsykoottisilla" tasoilla aivojen dopamiinipolkuja ja siten korkeampiin ihmisen ajattelun ja tunteiden säätelyyn liittyviä aivojen alueita, kuten otsalohko ja limbinen järjestelmä. Tämän ominaisuuden vuoksi niitä lääkkeitä voidaan käyttää esimerkiksi "skitsofrenian", "bipolaarisuuden" ja nuorten ja vanhusten käytöshäiriöiden kontrollointiin. Nämä lääkkeet eivät varsinaisesti paranna mitään aivoissa olevaa sairautta, ne lamaavat ison osan aivoista. Jotkut potilaat ja varsinkin potilaan läheiset ja muu yhteiskunta voivat kokea "kemiallisen lobotomian" vaikutukset hyödyllisinä, mutta on myös suuri osa "skitsofreniaa" tai "bipolaarista" sairastavia (tarkemmin niillä nimillä diagnosoituja), jotka voivat toiminnallisesti paremmin hyvin pienellä annoksella näitä lääkkeitä tai jopa ilman niitä.

      http://www.lokakuunliike.com/ll-uutiset/ketipinorin-vaaroista-vaietaan-suomessa

      Unettomuuden luonnonmukainen hoito!

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/laakkeet.htm#Unettomuuden_luonnonmukainen_hoito

    • Nukkum1aanko

      Minä menen nukkumaan noin klo22 joka ilta ja herään sisäisen kellon herättämänä. Makuuhuoneessa on 15 astetta lämmintä ja uniongelmia ei ole.

    • Melatoniini

      Suosittelen myös melatoniinia. Otan yleensä kahteen otteeseen tuntia ennen nukkumaan menoa ja toisen kerran juuri ennen nukkumaan menoa. Ei uskoisi, mutta vuosia unilääkkeitä käyttänyt sukulaisenikin nukkuu nykyään melatoniinilla. Reseptiä vaan hakemaan, jotta saat 3mg tabletteja ja ei pidä pelätä, jos ottaisi vaikka kaksi kappaletta kahteen kertaan.

    • Anonyymi

      Vanha ketju mutta kommentoin. Ensinnäkin aivan liian aikaisin menee nukkumaan. Valveilla olo aikaa jää vain vähän eikä ole ihme ettei väsytä vielä kasilta ja pitää lääkkeillä saada väsymys aikaan.
      Nukkumaan reilusti myöhemmin. Kahvin juominen keskellä yötä nyt ei ainakaan auta nukahtamiseen. Kahvissa on kofeiinia joka on piriste. Mielumin vaikka kamomilla teetä jos pitää yöllä jotain lämmintä juoda. Ei kaakaota koska sisältää sekin kofeiinia. Kaakaopavuissa joista tehdään myös suklaa on kofeiinia luontaisesti.
      Nukkumaan klo 22-23 ja herätys aamu kuudelta. Sitä kun sinnikkäästi jatkaa niin rytmi korjaantuu

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      274
      2903
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1526
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1250
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1180
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      22
      1058
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe