Unohdetaanko muistisairas Kuhmossa?

rakkikoira

Hei!
Toivoisin mielipiteitä,kokemuksia ja ennenkaikkea mikä on totuus muistisairaiden hoidosta Kuhmossa?
Itse olen epätoivoinen jo muutamasta vuodesta seuratessani äitini elämästä siellä,paljon lupauksia,mutta virikkeitä tai edes pienimuotoista liikuntaa ei ole järjestetty,vieläkään!
Rahasta lienee siis puute,mitään ei saada aikaiseksi ,kotihoitoon menee iso summa eläkkeestä,pillerit ja ruoka lätkästään nenän eteen ja sillä selvä!
Mutta ,kun Kamarimusiikki-kausi alkaa,kyllä silloin "kuhmon henki"on niin hyvä
että ihan oksettaa moinen tekopyhyys.

12

73

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PERINNÖKSIKÖpitäisi

      Asutkohan itse Kuhmossa? Jos asut, kyllä sinullakin on velvollisuuksia omaisena käydä virkistämässä äitiäsi, saatikka ulkoiluttamassa jne. Ja vapaaehtoisia löytyy, jos itse et pysty, ota selvää. Se on helppo syyllistäää muita, kun itsellä on huono omatunto. Itsekkin Etelä-Suomessa hoitajana tunnen kyllä "nämä" omaiset. Kuuntele uutisia, niin tiedät, miksi hoitajat eivät ehdi jokaista pikku pyyntöäsi täyttämään.Tsemppiä Kuhmolaiset hoitajat!

    • sydämensivistystä

      Olen itse myös havainnut asian. Muualla olevat omaiset potevat usein pahaa mieltä ja varmaankin huonoa omatuntoa läheisistään kun eivät itse voi olla huolehtimassa heistä enemmän. Tämä pahaolo sitten purkautuu moittimalla hoitajia ja järjestelmää vastaan. Tsemppiä hoitohenkilöstölle ja jaksamista omaisille! Itse olen onnekas kun asun läheiseni kanssa samalla paikkakunnalla. Olen päässyt auttamaan häntä ja samalla saanut loppuelämäkseni henkistä pääomaa. Vastaavasti olen nähnyt kuinka hoivatyöntekijä tekevät parhaansa niillä resursseilla mitä on.

      • Hoivatyönhaaste

        Useinhan on näin että ne jotka ovat paikanpäällä huolehtimassa ja käyvät vanhusta katsomassa, he tietää missä mennään. Näissäkin on joitakin natisijoita kun eivät ymmärrä vanhuksen tilaa tai hoitajien tilannetta. Toki jokainen haluaa että heidän läheisestään huolehditaan hyvin ja että he eivät olisi yksinäisiä. Resurssit eivät aina riitä hoitajillakaan, on useita huolehdittavia. Kuhmossa muistisairaista vielä huolehditaan, miten lienee jatkossa kun vanhuksia ja sairaita tulee lisää kaiken aikaa suurten ikäluokkinen vanhetessa. Hoitajia ja hoitopaikkoja tarvinnee vieläkin enemmän. Kodissaan useimmat asuisi mielellään jos siihen olisi mahdollisuus ja hoitajat aina tavoitettavissa.


    • Rakkikoira

      No arvasinhan
      että sohasin kipeään kohtaan..Ne joiden asiat ovat hyvin järjestetty rahalla,eivät muuta nää.
      En asu siellä,mutta ystäväni omaishoitajana monta vuotta,taistellut on omaisensa puolesta,häneltä opin ettei saa olla sinisilmäinen,Kyseessä on kuitenkin ihminen !

    • Rakkikoira

      Keskustelun tarkoitus on saada tietoa,mitä Kuhmon Muistisairaat saavat.Olin siellä pari viikkoa ja totesin ,että jos ei omaiset järjestä asioita kuntoon,ei niitä kukaan muukaan tee.Missä ovat Yhdistykset/Järjestöt?Miten käy ihmisen jolla ei ole omaisia huolehtimassa?
      Sehän on selvä,ettei kotihoidolta voi vaatia mitään ,suurin osa on "vain siinä työssä,kun ei parempaakaan ole",näin

      • mummot

        Ei rahat riitä mummojen hoitamiseen, ne menee parempaan tarkoitukseen, kuten susien hyysäämiseen.


      • PERINNÖKSIKÖpitäisi

        Nyt taas käänsit asiat omasta mielestäsi parhain päin. Olen itse ammatistani ylpeä, hoidan asikkaitani (huom ei potilaita) heitä kuunnellen, ihmiseltä ihmiselle asenteella, siksi jaksan. Ja tulehan kokeilemaan, miten sinulta onnistuisi kotihoidossa työnteko, antaisit ehkä sen jälkeen arvon hoitajille. Tämä on ammatti, johon halutaan, ei eurot silmissä. Luulisi, että netti on sinullekin tuttu, sieltä tietoa saa jos osaa googlata :).


    • Rakkikoira

      Kyllähän on tämä edellinen kommentoija itseään täynnä,kun ei ymmärrä mistä on kyse!Ei suinkaan Sinusta vaan MITEN KUHMO AUTTAA että Muistisairaatkin saavat virikkeitä.
      Ja kyllä ,olisin erinomainen KOTIHOITAJA,Arvaapa miksi?
      Toivoisin omaisilta kommentteja ,olisi ehkä parempi siirtyä muistiliiton palstalle,tavataanko siellä ,omaiset?

      • PERINNÖKSIKÖpitäisi

        Kuten sanoin, ammattiylpeä olen, en itsekäs, enkä itseäni täynnä. Se minusta. Totta,muistiliitto ja palsta voivat varmaan varmaan auttaa paremmin. Hyvää jatkoa sinulle, mutta ymmärrä niitäkin, jotka ovat "vain siinä työssä, kun ei parempaakaan ole".
        Näkemiin :)


    • keppi-ukko

      OHO ! EI tartte perin- nöksi -köpit -täisi, niminerkillä tuua itteesä esille . Aloittaja kyseenalaisti, nimenomaan muistisairaiden vanhusten hoitoa, kohtelua. Kovin kuulostaa olevan vallalla luulo, että hoitopaikat on henkilökuntaa varten.

      • progrge

        Sinua vaivaa jokin,mIkälienee? Nonconfortablenumb. Pinkfloyd and all comfortably numb.


    • kolmekaks

      Meidän iskälle oli aamuin, illoin käynti kotihoidosta. Hyvä oli. Valitti vaan itse, että tytöt ovat kiireisiä. Sehän on totta. - SPR. onko Kuhmossa vapaaehtoistoimintaa ja mahdollista tällaiseen....... monilla saattaisi olla aikaa ja halua...?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      3744
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2274
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe