Hei,
Mitä tarkoittaa bussikuskin työpäivässä sana "sidonnaiset" tai sidonnaisuus aika? Tää palsta on muuttunut niin ettei täällä edes haku toimi...
Jos sulla on vaikka 12h työpäivä ja siinä on 1h sidonnaista keskellä päivää niin tarkoittaako se, että sulla on 6h duunia, 1h sidonnaista ja sitten taas 6h duunia. Eli todellisuudessa työpäivä onkin 13h pituinen?
Kysymyksiä:
-Saako tolta esimerkin sidonnaiselta tunnilta normaalin palkan?
-Saako sidonnaisen aikana poistua hoitamaan asioitaan varikon ulkopuolelle, esim. lounastauko sidonnaisuus perään olisi tässä esimerkissä 1,5h "vapaata" keskellä päivää? -Jos sidonnaisuus sattuu vaikka iltaan tai viikonloppuun, saako siitä ilta / viikonloppuna vaikkapa sunnuntai lisän?
-Entä sisältyykö sidonnaiset tunnit bussikuskin 80h / 2vk tuntikiintiöön vai ei?
Kiitos!
Bussikuskin työpäivän "sidonnaiset" = ?
10
2947
Vastaukset
- AKT-sopimus
Sidonnaisuus aika on työn alkamisesta työn loppumiseen välinen aika. Tuon ajan sisällä voi olla palkaton ja palkallinen tauko.
- Opiskeleva
Eli bussikuskilla on alkuesimerkin 12h työpäivä, mutta kuski saa siitä palkan vain esim. 10,5 tunnilta koska hänellä on keskellä päivää 1h palkaton tauko ja 0,5h palkaton ruokatauko? Saako kuski tuon palkattoman tauon aikana käydä missä lystään kunhan on tauon päätyttyä varikolla valmiina ajoon? Miten palkallinen ja palkaton tauko eroavat toisistaan, en siis puhu mistään kahvitauoista vaan näistä sidonnaisuusjutuista joita en aivan ymmärrä.
Eli käytännössä työhön sidonnaisuusaikaa voi 2vk jaksossa olla paljon enemmän kuin se noin 80h josta bussikuski saa palkan? Onko tähän jotain suurinpiirteistä keskivertoa tuntimäärää? 100h sidonnaisuutta per 2vk? - Sidonnaisuus
Keskiverto sidonnaisuusaika on ehkä 92h mutta riippuu paljon talosta, max 100h. 12h työpäivässä max 1h palkaton tauko muut tauot palkallisia. Tauot saa viettää vapaasti joko merkityssä paikassa tai sen läheisyydessä. AKT.fi sivuilla on työehtosopimukset niin katso sieltä ensin saata kaikki asiat selville.
- varokaa
Kuljettajalla voi työpäivän aikana olla yksi palkaton tauko. Palkaton tauko voi olla max. 1 h.
puoltatuntia lyhempää palkatonta taukoa ei voi olla. Sidonnaistunneista maksetaan yksinkertainen tuntipalkka. Sidonnaisista tunneista ei kerry ylityötunteja eikä sunnuntailisiä.
Esim. Jos sinulla on kaksviikkojaksoon 10 samanlaista työpäivää jotka on työvuorolistaan
merkitty:
työ alkaa 07.00
työ päättyy 11.00
palkaton katko 11.00 - 12.00
sidonnaistunnit 12.00 - 13.00
työ alkaa 13.00
työ päättyy 17.00
Työaikaa 8 h. sidonnaistunteja 1 h.
Kaksviikkojakson palkka on 80 h. peruspalkka, sekä 10 h. yksinkertaisena tuntipalkkana maksetut tunnit.
Alle 9 h. tilausajomatkoilla voidaan käyttää myöskin sidonnaistunteja kuten linjaliikenteessä.
Jos kuliettaja tilausajossa on asemapaikkakunnalta pois yli 9 h. on ajoajoista riippumata
maksettava 8 h. palkka. Jos tilausajo kestää alle 24 h. silloin voidaan käyttää myöskin
palkatonta katkoa ja sidonnaistunteja.
Esim. Tilausajo alkaa 07.00. ja perillä 09.00. kuljettajalla taukoa 12.00 h. paluumatkalle
lähdetään 21.00 ja tilausajo päättyy 23.00
Koko työhönsidonnaisuusaika 16 h. Tästä on maksettava kaksviikkojakson työaikaa
kartuttavia tunteja 8 h. Lopuista 8 h. voidaan poistaa tunnin palkaton katko, jäljelle
jäävistä 7 h. maksettava sidonnaistunnit, elikkä 7 h. tuntipalkka.
Tässäkään tapauksessa sidonnaistunnit eivät kartuta kaksviikkojakson työtunteja.
Tilausajopulella pienet muutaman auton yrittäjät maksavat vain ajoaijasta. Esimerkkitapauksessakin vai neljän tunnin palkan, ja muunajan kuljettaja joutuu
olemaan ilman mitään korvausta. Tämä selittää tarjouspyyntöjen valtaisan hintaeron,
elikkä työehtosopimusta noudattavat yritykset ei voi pärjätä hintakilpailussa sitä
noudattamatta jättäville yrityksille mitenkään. Tästä johtuen isojen yritysten, kuten
Länkkärin, Paunun, Koivarikonsernin, Veolian, Savon-linjojen, Pohjola-matkojen
ym. sopimusta noudattavien yritysten autoja näkee tilaus-ajokilvillä tosi harvoin.
Jokaisen työtä linja-autonkuljettajaksi hakevan pitää selvittää työtä hakiessaan
minkälaista palkkapolitiikkaa yritys noudattaa. Kannattaa kysellä yleensä kuljettaja-
piireistä ja vaikka liiton osaston jäseniltä, siellä on tietoa jos palkanmaksuissa on
ongelmia, oikeusjuttuja joissakin yrityksissä.- Oikaisu
AKT:n sopimuksessa on sidonnaisuus lähiliikenteessä 12h ja kaukoliikenteessä 14h. Edelleen lue itse sopimus tai vastauksista tulee tolkuttoman pitkiä ettei niitä jaksa kukaan lukea.
- Bussikoslanohjaaja
Se iksi pienillä firmoilla noin raakasti poljetaan työehtosopimuksia johtuu ihan vaan siitä, että Ay-liike ei toimi siinä talossa. Kuskit ovat jotain bussikuski-eläkeläisiä joille on se ja sama kuinka maksetaan.
Paunulla ja muilla isoilla taloilla ei eläkeläisiä huolita ajamaan metriäkään. Kaikki kuskit saavat työehtosopimusten mukaiset korvaukset työstään. Josei muuten niin sidonnaisten myötä. Rahaa sekin on verraten siihen, ettei sa mitään.
- Opiskeleva
Kiitos! Tarkoitin juurikin paikallisliikennettä.
- OrjatSorronYöstäNouskaa
Lyhyesti: se tarkoittaa pohjapalkalla notkumista työvaatteet yllä kelloa vilkuillen koska alkaisi kovan palkan työtunnit. Se on aikaa jonka voi viettää mielensä mukaan. Työpäivät ovatkin juuri näiden sidonnaisten vuoksi kellon ympärisiä. Kovaa palkkaa voi saada 7kin tuntia vaikka työssä olet 12 tuntia. Tunnin palkaton "ruokis" on tässäkin vakio ja loput ovat sitä sidonnaista. Näin työpäivä onkin 12h.
Sidonnaiset eivät kasvata tuota 80 tunnin rajaa kun niitä ei siihen lasketa kuuluvaksi kun eivät ole työtuntejakaan. Kuitenkin olet tavallaan työssö kiinni.- törkynaama
Sitten on neitejä jotka kannattavat vielä tämmöistä kellonympärityötä ja pitää orientoitua ja olla nikki ja vaikka mikä nilkki ja kantaa pullaa pomoille ja käydä itkemässä kun miehet miehissä kerää lahjapakettia.
Helmigillissä 13 helmikuuta tilaisuus nähdä livenä yksi työntekijöitten huononnusten kannattaja ja herrojen aisankannattaja. Se toinen partanaama on oikea mies. - Väärinkäsitys
Joillakin kuljettajilla on kummallinen käsitys että työnantajilla on pyrkimyksenä maksaa mahdollisimman paljon taukotunteja kaikille kuljettajille. Päinvastoin, maksettujen taukotuntien määrä on pudonnut huomattavasti. Ajoaikoja on sen sijaan kiristetty todella paljon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.2082214Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin691746Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä821558En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1471447- 531442
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1321171Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke2241048- 173997
Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja55882Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat61811