Toimeentulotukea opintolainan loputtua

Tietämätön

Osaako kukaan täällä kertoa, onko mahdollista saada toimeentulotukea, mikäli opintolaina loppuu kesken? Asun siis yhdessä poikaystäväni (avopuolison) kanssa, ja näyttää uhkaavasti siltä, että joudun pian rahoittamaan myös hänen elämänsä, sillä hänen opintotukensa on evätty riittämättömien opintopisteiden takia ja lainakin on pian käytetty loppuun. Toimeentulotukea hän ei saa kuin n. 15€ kuukaudessa, koska minulla on suurin osa tämän lukukauden lainasta nostamatta. Selvää kuitenkin on, etten itse pysty elämään pelkällä opintotuella loppukevättä lainan loppumisen jälkeen (lainaa jäljellä 1700e, avopuolison kulut kuukaudessa 600e itse joudun nostamaan joka kuukausi ainakin 150e).

Avopuoliso on yrittänyt viimeiset kolme kuukautta etsiä töitä, mutta niitä ei löydy niin helposti. Seuraavana ratkaisuna olisi opinto-oikeudesta luopuminen, jotta avokki voisi saada työttymyystukea (hän on kuitenkin hakemassa opiskelemaan toista alaa). Siinäkin tapauksessa olisi kuitenkin jonkinlainen karenssi, jonka kestosta ei ole mitään tietoa (avopuolisolla siis ammatillinen tutkinto, nyt suorittaa korkeakoulutason opintoja).

Asiallisia vastauksia kiitos! Itse en kuitenkaan ole ongelmiani aiheuttanut, ja avopuolison sättimisen osaan (ja olen osannut) hoitaa ihan itsekin.

(Huolestuneille tiedoksi: avopuolisoni kyllä maksaa velkansa takaisin elättämällä minua siinä vaiheessa, kun on töissä.)

1

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kluup

      Toimeentulotuki on viimesijainen tuki. Jos kaikki muut on käytetty, eikä muualta rahaa voi saada, sitten on oikeus toimeentulotukeen. Pariskuntana tulonne ovat yhteiset, joten kun sinäkin olet lainasi käyttänyt, voitte toimeentulotukea hakea yhdessä.

      Sinun opinto-oikeutesi ei vaikuta avopuolison työttömyyskorvauksen saantiin, joten oikeudesta luopumista on turha miettiä. Sen sijaan sen saamiseen vaikuttaa se, että hän on itse lopettanut opiskelun kesken eli aiheuttanut tarkoituksellisesti oman tilanteensa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1469
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1368
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1340
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      48
      1303
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1126
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe