Vapaamatkustajat pakkotöihin

työtön_vm_1954

Kävelin iltakymmeneltä Vaasan torin poikki. Nainen kyykki edessäni polkupyöränsä vieressä, ikään kuin jotain etsien.

Kysyin mitä hän etsi. Nainen vilkaisi minua. ”En mitään,” hän vastasi hiljaisella äänellä. Muovikassin pohjalla näkyi tyhjiä pulloja ja tölkkejä. Taskussani oli kymppi, jonka ojensin naiselle epävarmana; kenties hän loukkaantuisi almusta. Nainen kiitti hiljaisella äänellä.

En ollut hyvä ihminen. Eläkkeestäni liikenisi toinenkin kymppi tarvitsevalle.

Maassa kyykistelevät eivät näe Vaasan upeaa oopperaesitystä, josta olin tulossa. He ilmestyvät jostain varhain aamulla tai yön pimetessä - jonnekin he poistuvat ennen päivän kajoa. He toivovat lapsilleen lämmintä kerrastoa ”Hyvä joulumieli” – keräyksestä.

Me sattumamenestyjät emme näe konttaavia, koska nenämme osoittaa ylväästi yläilmoihin. Monia harmittavat ”heikon ihmisaineksen” (nuoren poliitikon ilmaus) saamat tuet. Viidesosa suomalaisista, on liian lahjattomia työelämään, julisti Wahlroos pikkusormi elegantisti koholla. Mitä teemme miljoonalle suomalaiselle?

Ministeri vaati viime kesänä, että vastikkeettomasta sosiaaliturvasta pitää päästä eroon. Sosiaaliturvan saajan olisi pakko osallistua ”yhteiskunnalliseen toimintaan", hän kovisteli.

Ministeri kertoi, että oma aikataulu on kireä, edessä on saunaparaati, elotryskööt ja monet markkinat. Äkkiä oivalsin, että jokainen voi osallistua ”yhteiskunnalliseen toimintaan", kyse on vain halusta. Tarjoan ideoita työttömien, kotiin piiloutuneiden ja toreilla konttaavien virkistämiseksi:

Hei, te sadat tuhannet masentuneet! Suksikaa saunaparaatiin jynssäämään arvohenkilöiden selkiä! Voitte saada tippiä. Muistakaa kuitenkin maksaa verot, karttakaa veroparatiiseja.

Syrjäytynyt mies, mene markkinoille värikuula-ammunnan maalitauluksi! Toivosi menettänyt yksinhuoltaja, asetu lavalle merenneidoiksi, pallonheittäjien palkinnoiksi. Kun tiput vesialtaaseen, kiljahda! Saat kahden euron kannustelisän.

Ennustajille, ihmeparantajille ja kengänkiillottajille on aina tarvetta.

Jos sinulla ei ole omaatuntoa, perusta oma uskonlahko ja myy taivasosuuksia. Jos näet harhoja, myy villeimmät visiosi hallitukselle.

Työttömät tohtorit, ottakaa oppia Amerikasta! Perustakaa kimpassa verkkoyliopisto ja myykää kunniatohtorin arvoja, 20 000 per hattu.

Täystyöllistetystä Neuvostoliitostakin saa ideoita. Potkut saaneet pankkivirkailijat voivat jakaa yleisissä toileteissa paperit ja kuivata asiakkaiden kädet, toimittajat ja insinöörit seiskööt hotellien ovilla koppalakit päässä.

Marx käski maailman proletaareja yhtymään. Koppalakit valikoisivat sorron yöstä ne naispuoliset työn orjat, jotka saisivat toteuttaa tuota kommunistisen manifestin ilosanomaa hotellien sisätiloissa, nyt ihan luvalla, hyvää maksua vastaan.

Eikä unohdeta DDR:n mallia. Kun jokainen vakoilisi toistaan, tryskäisimme yhteiskunnallisen toiminnan huipulla, Pohjois-Koreankin edellä. Paraateja niillä riittää, mutta eipä ole saunaparaatia!

Eduskunnasta ja EU-parlamentista pudonneet edustajat eivät ideoitani kaipaa. Kun sopeutumiseläke loppuu, hyvien veljien sylit odottavat.

KARI UUSIKYLÄ

Kirjoittaja on kasvatustieteen emeritusprofessori, kirjoitus julkaistu Pohjalainen -lehdessä 30.1.2015

8

63

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työtön-mobb

      Hieno kirjoitus!
      Sydämellinen kiitos tästä, se saa taistelemaan vielä ankarammin meidän vähäosaisten puolesta. Tämän tulisi olla jokaisen kansanedustajan aamunavaus.

    • DDR-rules

      Minä ainakin noudatan DDR:n oppeja kun tapaan virkamiehiä ja muita luihuja työvalmentajia. Eli nauhoitan kaikki keskustelut (kohtapuoleen videoin) mihin osallistun ja tulen julkaisemaan niitä youtubessa. Että varokoot siellä kun alatte minua painostamaan.

    • fgfdgdsgds

      Kiitos kauniista kirjoituksesta.

      Minusta tulevaisuus voisi olla niissä varakkaissa, jotka eivät halveksi köyhiä, ja niissä köyhissä, jotka eivät vihaa rikkaita.

    • fgfdgdsgds

      Kiitos kauniista kirjoituksesta.

      Minusta tulevaisuus voisi olla niissä varak kaissa, jotka eivät halv eksi köyhiä, ja niissä köyh issä, jotka eivät vi haa rikkaita.

      • asfdfgghfg

        'Aihetta on käsitelty jo aiemmin' tulee nyt ruudulle, kun yritän lähettää tämän viestin. (Se kuitenkin onnistui lopulta.) Onkohan minut laitettu Suomi24:n blokattujen listalle, kun pari päivää sitten lähetin tänne linkin omista kokemuksistani työttömänä? Onko heidän sivujensa uudistuksen olennaisin osa se, että he pystyvät nyt tarkemmin rajoittamaan keskusteluja? Surullista. Tarvitsemme kilpailojoita tälle palvelulle.


      • ilmeisesti_näin
        asfdfgghfg kirjoitti:

        'Aihetta on käsitelty jo aiemmin' tulee nyt ruudulle, kun yritän lähettää tämän viestin. (Se kuitenkin onnistui lopulta.) Onkohan minut laitettu Suomi24:n blokattujen listalle, kun pari päivää sitten lähetin tänne linkin omista kokemuksistani työttömänä? Onko heidän sivujensa uudistuksen olennaisin osa se, että he pystyvät nyt tarkemmin rajoittamaan keskusteluja? Surullista. Tarvitsemme kilpailojoita tälle palvelulle.

        Suomi24 sivujen järjestelmä on uusittu, ja tässä on selvästi paljon teknisiä vikoja eli niin sanottuja bugeja.


    • 1234a

      Kiitos kun joku ottaa kantaa!!!!
      Niinhän se on. Tosiasia on kuitenkin, että vanhan sanonnan mukaan kun työläiset on loppu niin herrojakaan ei tarvita enää. Itse taistelen rakennusalalla ja juuri nyt ilman töitä. Todennut olen että kohdellaan kuin koiraa välillä. Suomalainen osaaminen aliarvostettua, kun on parempia ja halvempia tekijöitä. Mutta kun jälki ei kelpaa saa Suomalainenkin armosta töitä jälkien korjaamiseen ja luvataan jatkoa ymmmmm, mutta kuinkas kävikään taas halvempi voittaa ja kiertokulku jatkuu. Mistähän seuraavan paikan löytäisi ja saisikohan olla kauemmin töissä kuin kuukauden tai kaksi? Ei miljoonia pyytävä!!!!

    • rytty

      Kiitos kirjoituksestasi. Se oli tunteisiin vetoava. Toivottavasti joku päivä (teen myös itse kaikkeni sen eteen) suurin osa Suomalaisista osaisivat tarkastella asioita muustakin kuin heidän omasta näkökulmastaan. Kyseenalaistaa asioita ja löytää tieto itse.

      Tarvitsemme empatiaa, inhimillisyyttä, emme äärimmäistä kilpailua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1342
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1255
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1150
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1042
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      995
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      983
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe