72 h julkisen liikenteen lippu ym. kulkeminen

Matkailija87

Hei.

Ollaan lähdössä Budapestiin ja olen tutkinut alustavasti paikan karttoja ja ja julkisilla kulkemista. Aiotaan ostaa 72 h lippu. Mistä sen voi ostaa lentokentältä? Onko siellä joku asiakaspalvelupiste, vai kioski josta se ostetaan?

Miten tätä lippua sitten käytetään? Riittääkö että hyppää bussiin/metroon ja tarvittaessa näyttää lipun tarkastajalle, vai pitääkö lippu leimata jossain ennen kyytiä?

Miten sitten bussilla pysähdytään? Onko sama tyyli kuin suomessa, että bussissa pitää painaa painiketta jotta bussi pysähtyy seuraavalle pysäkille, vai pysähtyykö joka tapauksessa? Mistä tiedän missä kohdalla olen milloinkin menossa? Lukeeko bussissa joku taulu jne. että osaan jäädä oikealla pysäkillä?

Metro varmaan pysähtyy kaikilla asemilla automaattisesti, lukeekos siellä selkeästi mikä pysäkki on milloinkin kyseessä?

Tässä tuli paljon tyhmiä kysymyksiä, mutta olisi kiva saada tähän liikkumisasiaan selkeys ennen matkaa, ettei siellä sitten siihen kulu turhaa aikaa tämän ihmettelyyn.

15

1681

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nobus

      Lentokentällä on BKV:n lipunmyyntipiste josta saa kaikkia lipputyyppejä.
      Bussissa näytetään sisään mennessä kuljettajalle lippu ja metrossa portilla olevalle tarkastajalle, muualla lipuntarkastajille tarvittaessa.
      Bussissa on soittokello kun haluaa pysähtyä seuraavalla pysäkillä. Yleensä on kuulutus seuraavasta pysäkistä hyvissä ajoin.
      Seurantataulut ovat nähtävillä pysäkeistä.
      Metroissa kuulutetaan myös pysäkit ja ne ovat myös luettavissa asemilla.
      Budapestissa on maailman paras ja helpoin julkinen liikenne!

    • Matkailija87

      Kiitos vastauksesta. Tämä selvensi asian täysin. Ja vielä yksi kysymys: Jos olette käyneet Asia Centerissä, miten olette menneet sinne? Yritin asiaa googlettaa, ja onko tosiaan niin, että keskustan V-alueelta sinne pitäisi mennä kolmella bussilla ja matka kestää noin 40 minuuttia (10 km)? Vai meneekö joku suora bussi/ratikka ym.?

    • Matkailija87

      Kiitos vastauksesta. Tämä selvensi asian täysin.

    • budamatkailija

      juuri olen täällä Budapestissa ja joukkoliikenteessä kulkeminen on helppoa mutta esim. metroon mennessä lippua kysytään aina joten se on hyvä olla saatavilla. asia centerissä on kolme rakennusta ja kaikissa on lähestulkoon samat tavarat myynnissä joten jos olet nähnyt yhden rakennuksen olet nähnyt ne kaikki. tuonne asia centeriin menin keskustasta bussilla nro. 7 joka kesti aikas pitkään. asia centerin lähellä on myös perinteisempi kauppakeskus jossa esim tescon ruokakauppa.

      • niinmyös

        Jos olet 65v tai yli, niin silloin julkinen liikenne on ilmaista


      • niinpämyös

        Mennäänkö bussilla 7 ihan päätepysäkille asti vai missä jäädään pois?
        Onko joukkoliikenteessä mahdollista ostaa ryhmä/perhelippua esim. vuorokaudeksi?


      • budamatkailija

      • budaanmeno

        Ei tämä sitten olisi ryhmälle lippu, tuolta äskeisen linkin kautta löysin....Daily tickest otsikon alapuolella olisi Budapest 24-hour group travelcard 3300 HUF? Onko joku tietoinen?


      • budamatkailija

      • vuorokausilippu

        No tämähän on tosi hyvä lippu perheelle, jos aikoo käyttää julkisia Budapestissä. Myyvätkö hotellit yleensä respassa lippuja tai turisti-infoissa?


    • nimyös

      Kannattaako miettiä eri lippuvaihtoehtoja . Lippu maksaa 350 HUF??? Minusta ei. Busseissa en ole koskaan nähnyt tarkastajaa, Ainoastaan 200 E bussissa olen nähnyt, eli lentokenttä busseissa

      • budaanmeno

        Matkalle lähdössä 4 henkilöä ja tarkoitus hyödyntää julkisia kulkuneuvoja liikkumiseen enemmänkin kuin yhden matkan verran. Meillä ainakin mietinnässä mahdolliset vuorokausi- ja ryhmäliput. Tietenkin, jos käyttö olisi vain yksittäiselle matkalle, eipä juurikaan kannattaisi lippuvaihtoehtoja miettiä.


      • edullistaon

        On 3-7 pvä lippuja myynnissä. Hinta noin 3500 HUF. Saa ajella julkisillä ,niin paljon kuin huvittaa


      • tervetuloa

        Kannattaako miettiä 72 h lippu maksaa noin 3450 HUF . Eli noin 11 eur.?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2466
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1399
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      60
      1368
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1156
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1123
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1101
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1032
    Aihe