Miten editoidaan oikein?

Juhis1234

Mikä on "vialla" kun minulla on perusjärkkäri (Canon EOS 600D) ja olen nyt alkanut testailemaan videokuvausta, niin video nykii hieman? Myös siis ulkona. Lähinnä sen kuvan nykimisen huomaa jos on liikettä, siis nopeampaa liikettä, esim juoksua.

Eli kun videoin jotain ja siirrän ne koneelle, niin hieman häirihtevästi kuva nykii. Sinänsä laatu on erinomainen. Mielestäni se nykiminen ei johdu koneesta, koska Ylen ja maikkarin videot toimii täysin oikein ja ei silloin nykimistä tapahdu.

Siis onko se 500e tuotteessa automaatio, että se vähän nykii vai onko mulla asetuksissa jokin virhe? Kuitenkin olisi tarkoitus saaha kuvattua sellaista lähes elokuvatasoista materiaalia.

17

245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bhslsllsl

      Mitä suljinaikaa käytät? Lyhyellä suljinajalla liikkeistä saattaa tulla hieman nykiviä. En kylläkään ole mikään asiantuntija, mutta näin olen lukenut. Muistaakseni nopeudella 25 fps saisi suljinaika olla jotain 1/50 s.

      • Juhis1234

        Oon kokeillut vähän kaikkia asetuksia ja silti on havaittavissa pientä nykimistä. Samanlaista nykimistä ei ole esimerkiksi vanhoissa videokameroissa, mutta niiden laatu on tuhat kertaa huonompi. Silmille se on aika rasittavaa kahtoa kun on jatkuvaa nykimistä.

        En ole ihan varma että saanko tuota suljinaikaa valittua videoinnissa tässä mallissa. Oon siis lähinnä ottanut still-kuvia kun olen olettanut että videon laatu on perusjärkkäreissä huono. Nyt siis kuitenkin aattelin yrittää saada hyvälaatuista videota, mutta en saa. Pitää siis yrittää vielä muuttaa niitä asetuksia.


      • hmhmhm
        Juhis1234 kirjoitti:

        Oon kokeillut vähän kaikkia asetuksia ja silti on havaittavissa pientä nykimistä. Samanlaista nykimistä ei ole esimerkiksi vanhoissa videokameroissa, mutta niiden laatu on tuhat kertaa huonompi. Silmille se on aika rasittavaa kahtoa kun on jatkuvaa nykimistä.

        En ole ihan varma että saanko tuota suljinaikaa valittua videoinnissa tässä mallissa. Oon siis lähinnä ottanut still-kuvia kun olen olettanut että videon laatu on perusjärkkäreissä huono. Nyt siis kuitenkin aattelin yrittää saada hyvälaatuista videota, mutta en saa. Pitää siis yrittää vielä muuttaa niitä asetuksia.

        Saa suljinajan valittua ainakin 550D:ssä, eli hyvin todennäköisesti sinunkin kamerassasi saa.

        Laita kameran asetuksista manuaalinen valoitus päälle automaattisen sijaan. Ja sitten pitäisi ilmestyä säädöt valotusajalle ja aukolle.


    • jdgqwfge

      Tarkoitatko, että nykii panoraamatessa?

      Siitä on ollut puhetta:

      "Like the 60D and 550D, video footage from the 600D exhibits a degree of rolling shutter - the wobbly effect created when fast horizontal movement is captured. This is because, in common with other current CMOS chips, the sensor reads each line of the sensor one at a time. This means the captured subject can move substantially between the sensor starting to capture the frame and it finishing. That said, the effect is subtle and only really problematic when the camera is panned very vigorously."

      http://www.dpreview.com/reviews/canoneos600d/15

      • Juhis1234

        Joo siis kyllä niinkin, mutta myös vaikka niin että kamera on paikallaan ja kuvaa esim. juoksua. Yuotubessa löytyy esimerkkivideoita mutta lähinnä vaan luontokuvauksessa, itellä olis tarkotus saaha vähän joka tilanteesta.

        Onko siis mitään keinoa sen nykimisen lopettamiseksi? Mun mielestä laadun heikentäminenkään ei auttanut. En tosin ole vielä kokeillu kaikkia vaihtoehtoja


    • nykiminen

      Eiköhän kysymys liene videokuvan resoluutiosta eli tietokoneesi hitaudesta käsitellä suuria kuvatidostoja?

      • Juhis1234

        No miten vaikka ylen, maikkarin tai ruudun videot näkyy hyvin? Ei nyvi yhtään ja on teräviä


      • hmhm
        Juhis1234 kirjoitti:

        No miten vaikka ylen, maikkarin tai ruudun videot näkyy hyvin? Ei nyvi yhtään ja on teräviä

        Maikkarin ja ruudun videot ovat todella matalaa laatua.

        Minkä tehoinen tietokone sinulla on? Mitä toisto-ohjelmaa käytät?

        Vaihda tämän videon asetuksista, oikeasta kulmasta hammasrattaan kuvasta laaduksi 1080p ja katso tökkiikö:
        https://www.youtube.com/watch?v=P5_GlAOCHyE


    • Juhis1234

      No nyt kun asetin tallennuskooksi 1280x720 50fps, niin alakaa tulemaan ihan säällistä jälkeä. Kun asettaa vaikka sen huonoimman laadun, jossa tais olla 25fps, niin ihan törkeesti nykii...samoten niillä paremmilla. En ymmärrä, että vaikka laatu on huonompi, niin silti tökkii.

      Toisaalta, miks niissä paremmissa laaduissa ei vois olla kans tuota 50fps

    • tsekkaa_nämä

      Se, että Ylen, Maikkarin ja Ruudun näkyvät nykimättä, ei kerro asiasta yhtään mitään. Bittinopeudet ovat aivan eri luokassa.

      Jos nykiminen näkyy tietokoneella, mutta ei kamerassa, niin vikaa kannattaa etsiä tietokoneesta. Mitä ohjelmaa käytät toistamiseen? Koita ainakin VLC Playeriä. Entä jos liität kameran suoraan telkkariin?

      Jos nykiminen näkyy myös kamerassa, niin vaihda muistikortti nopeampaan. Käytännössä kortissa pitäisi lukea vähintään Class 10.

      Jos mitään tällaista pullonkaulaa nopeudessa ei ole ja susta 25 fps nykii liikaa, mutta 50 fps kelpaa, niin olet tosiaankin kuutamolla. Elokuvien kuvataajuus on 24 fps... Vertaa siihen, eipä ole liike nykimätöntä. Vanhoissa videokameroissasi kuvataajuus on varmaan poikkeuksetta 50i (lomitettu PAL).

      • Juhis1234

        Nykiminen näkyy myös kamerassa, joten tuo muistikortti on ehkä liian hidas. Jos en ois kuutamolla, niin en varmaan täällä kyseliskään mitään.

        Tarkoitus on siis saada kuvattua nykimätöntä materiaalia (kkuten yle), kuvanlaatu ei ole pakko olla mitään fullhdtä.

        Sen tiedän, että periaatteessa pitäisi riittää tuo 24fps, mutta koska se nyt nykii ja en todellakaan sillä aijo kuvata, niin pystyykö sitä editoijessa muuttaa niin, että se ei nyvi? Jos pystyy, niin tietysti silloin se kannattaa kuvata parhaalla laadulla.

        Jos se muistikortti on liian hias, niin onko se silloin tavallaan menetetty tapaus? Eli videoitua ei enään pysty jälkikäteen muokkaamaan jos on videoitu hitaalle kortille?


      • Juhis1234

        Muistikortti on tuo class 10, eli nopeus ilmeisesti pitäisi riittää.


      • äijäähä
        Juhis1234 kirjoitti:

        Nykiminen näkyy myös kamerassa, joten tuo muistikortti on ehkä liian hidas. Jos en ois kuutamolla, niin en varmaan täällä kyseliskään mitään.

        Tarkoitus on siis saada kuvattua nykimätöntä materiaalia (kkuten yle), kuvanlaatu ei ole pakko olla mitään fullhdtä.

        Sen tiedän, että periaatteessa pitäisi riittää tuo 24fps, mutta koska se nyt nykii ja en todellakaan sillä aijo kuvata, niin pystyykö sitä editoijessa muuttaa niin, että se ei nyvi? Jos pystyy, niin tietysti silloin se kannattaa kuvata parhaalla laadulla.

        Jos se muistikortti on liian hias, niin onko se silloin tavallaan menetetty tapaus? Eli videoitua ei enään pysty jälkikäteen muokkaamaan jos on videoitu hitaalle kortille?

        Nykiminen voi tosiaan hyvinkin johtua tietokoneesta, vaikka maikkarin videot näkyy hyvin. Kameran videot on FullHD:ta, eli tietoa on monta kertaa enemmän kuin maikkarin videoissa ja toisto-ohjelmakin eri. Toistovaiheessa tietokoneessa vaikuttaa myös mm. se onko videoille käytössä näytönohjaimen rautapurku.

        Mutta jos videot nykii myös kamerassa, niin sitten epäilisin syyksi liian matalaa kuvanopeutta, joka PAL asetuksella tuossa kamerassa on joko 24 tai 25 ruutua sekunnissa. Ainakin omassa 550D:ssä, vaihtamalla kameran NTSC tilaan, saa kuvattua FullHD:ta 30 ruutua sekunnissa nopeudella.

        Jos kelpaa myös matalampi kuin FullHD laatu, niin vauhtia saa reippaasti lisää pudottamalla videon laatu 720p videoksi, jolloin pitäisi saada 50 tai 60 ruutua sekunnissa.

        Myös valotusaika vaikuttaa siihen, näyttääkö liike sulavalta.

        Minulla ainakin kamera ilmoitti liian hitaasta kortista ja lopetti kuvaamisen kokonaan kun kameran "puskurimuisti" oli täyttynyt, eli en usko, että on kortissa vika, vaikka eihän sitä koskaan tiedä.


    • fast-sd-card

      Onko liian hidas muistikortti?

      • hmhmh

        Jos kortti on liian hidas niin videointi pysähtyy ja kamera ilmoittaa siitä.


    • näyttiskö-syynä

      Tietokoneessakin, vaikka olisi nopeakin prosessori, näytönohjain voi olla se pullonkaula, varsinkin läppäreissä.

    • 50fps_isbest

      Kyllä kyse on ihan siitä että 25 fps nykii. Katsokaa elokuvateatterissa liike ei ole sulavaa. Niin se on!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1945
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe