Voiko asioille tehdä jälkikäteen enää mitään?

Oulu352

Hei,

Olin työpaikkakiusaamisen (lähinnä jatkuvan erittäin rankan solvauksen ja vähättelyn) kohteena vuosina 2010-2012. Asia on jäänyt vaivaamaan minua sen verran, että olisin kysellyt voiko asialle tehdä enää yhtään mitään lähinnä laillisin keinoin? Kyseinen työpaikka oli silloin ensimmäiseni ja en osannut / uskaltanut tehdä silloin asialle mitään koska pelkäsin työpaikkani puolesta. Kyseinen henkilö ei ollut esimieheni, vaan rivityöntekijä kuten minäkin.

5

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarhatätiäkaivataan

      Lienee jo seuraava uhri putkessa, että jos häneen saisi yhteyden ja menisitte yhdessä kaikkien tahojen juttusille?

    • istuntoja

      Tuo juttusi on päässyt jo pahasti "vanhenemaan". Syynä on tähän ollut työpaikkakiusaaminen ei ole saanut kunnolla tuotua aikoinaan asiaa esille, joten siitä ei ole puhuttu ääneen ja uhri on aina syyllistetty ja syyllistetään vieläkin. Asia on kuitenkin mennyt hienosti eteenpäin tiedoissa ja nythän on Suomen tunnetuin työpaikkakiusaaminen Hilkka Ahteen tapaus Hovioikeudessa tänään esillä. Saa nähdä miten asian käy ja luetaanpa lehti ja katsotaan Tv:tä. Työpaikkakiusaaminen voi käsitellä kaikki Suomen oikeusasteet ja siinä palaa todella raha!!!

      • Samanmoinen

        Niinhän se valitettavasti on, että mitä pidemmän aikaa kiusaamisesta on kulunut, sen vaikeampi se on ottaa käsittelyyn. En tiedä, kuinka on näiden virallisten vanhenemisaikojen kanssa..Varsinkin, jos työpaikka on vaihtunut.


    • Gukka25

      En usko

    • Tympii

      Sen verran vielä tästä pitkästä ajasta, niin yksi asia, minkä itse ainakin olen omakohtaisesti huomannut, on se että porukka ainakin osittain ei usko kaikkea tai suhtautuu asioihin muuten hieman naureskellen.
      Eka tapaus mulla oli se, kun eräs naiskollega aloitti piirittämään mua jo eka viikolla, kun aloin työt nykyisessä paikassani ja tämä piirittäminen meni aika piankin ahdistelun puolelle reippaastikin. Sanoin kyllä heti erittäin selvästi, etten ole hänestä kiinnostunut, mutta eipä se mitään tehonnut.
      Tuossa nyt ei sinänsä ollut edes mulla mitään tekemistä asian kanssa, hän nyt vain oli päättänyt päästä naimisiin ja saada lapsia ja mä nyt satuin olemaan sopivin uhri hänelle. Kuitenkin velaton sinkkumies ja näin..
      Olihan se helvetin noloakin, itse ainakin koin sen niin, kun "eihän mies voi joutua ahdistelluksi" jne, joten en sen takiakaan ilennyt heti nostaa tästä mekkalaa.
      Ja vakituinen työpaikka nyt tietysti oli mulla se toinen tärkeä, mikä piti mun suuni kiinni silloin. Ajattelin tyhmästi, että mä kuitenkin saan potkut, kun alan koeajalla syyttämään vanhaa vakkaria ahdistelusta.
      Myöhemmin muuttui aika törkeäksikin kiusaamiseksi, kun tää nainen tajusi, et hän ei saa mua vaikka kuinka yrittäisi.
      Sitten, kun taas vihdoinkin uskalsin/kehtasin puhua asiasta, niin omat sukulaisetkin naureskeli vain paskaista naurua ja heitti sen ihan huumoriksi koko jutun, muista puhumattakaan. Se oli jo pari vuotta sitten ja viimeksi tänään just olin puheissa mutsin kanssa ja sanoin näistä asioista, mitä olen joutunut työpaikassani sietämään tässä vuosien aikaan, niin sama reaktio tuon ahdistelun kanssa, naureskeli vaan ja muutenkin toi ilmi että tätä taitaa poika hourailla-asennetta.
      Asioista kyllä täytyy puhua ja mielellään heti, kun ne tapahtuu, mutta tuo uhrin vähättely ja halveksiminen kyllä nostaa kynnystä puhumiseen ja mitä pitempi aika asioista kuluu, niin sitä enempi kohdellaan alentuvasti.
      Ja tosiaan, kun omat läheiset on tuota, niin mitä on nämä, joiden kuuluisi puuttua asioihin...??? Sanoin näistä kaikista eräälle kollegalle näistä asioista, mitä on ollut ja mitä vieläkin on ja sanoin että alkaa olla liiton kanssa asiointi käsillä, jos ei kiusaamiset lopu. Hän totesi vaan, että hänen kyllä kuuluu yhtenä talon vastuuhenkilönä puuttua näihin tapauksiin, mutta siihen se jäikin, ei ole mitään tapahtunut. Samanlaista haukkumista ym kiusaamista ja vittuilua tapahtuu vieläkin. Nytkin ei edes viikkoa ehtinyt kulua loman loppumisesta, kun aiheeton haukkuminen alkoi. Ja asiat on käännetty vielä niin, että mä oln hankala työkaveri ja aina kiusaamassa kaikkia. Vaikka ei mua tuolla työmaalla kiinnosta mikään muu, kuin se työ, mitä mä teen ja ne työtehtävät, mitkä mulle on määrätty. Tietysti hyvässä hengessä työt pitäisi tehdä, mutta muuten mä en tosiaankaan välitä muista enkä muiden henk.koht. asioista, joten ei mun tarvitsisikaan ketään kiusata. Mä teen työni ja lähden kotiin ja siinä se. Eli ihan tuulesta temmattuja väitteitä nämä, joilla nämä muutamat työkaverit peittelevät omaa kiusaamistaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1955
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1650
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe