FARMASIA 2015

kuopioonhakija

Onko muita farmasian alalle hakevia liikkeellä? Olis kiva vaihtaa kuulumisia ja ehkä kerätä jonkin näköistä lukupiiriäkin :)

500

2486

    Vastaukset

    • Farmasiaa

      Täällä yksi Kuopioon hakija!

    • farmaseuttiehdokas

      Täälläkin hakemassa Kuopioon! Missäs vaiheessa lukeminen??

    • dasf

      Oon kans hakemassa Helsinkiin farmasiaa. IFA alkaa olla voiton puolella. Mitenkäs muilla

    • ehkätulevafarmaseutti

      Mäkik haen Kuopioon! Lukenut en oo vielä ollenkaan, vasta yokirjoitusten jälkeen.... Jännittää kyllä vähän pääsy

    • kuopioonhakija

      IFA kanssa ihan hyvällä mallilla, kemiassa laskenu liukoisuuksia,ph ja puskurilaskuja. Mistä päin ootte? Haetteko ensimmäistä kertaa?

    • ehkätulevafarmaseutti

      Haen ekaa kertaa ja etelä-pohjanmaalta päin. IFAn oon lainannut kirjastosta jo, vähän selailin.. Tuntu aika raskaalta luettavalta. Kemiaa käynyt kaikki kurssit lukiossa ihan ok menestyksellä, mutta pitää kyllä lukea niitäkin paljon :D miten te luette tota IFAa? Muistiinpanoja samalla vai pelkästään lukemalla ja pänttäämällä! Mulla ollut aina vähän hankaluuksia lukea kirjoja kokeisiin :/

    • farmaseuttiehdokas

      Itellä toi IFA suunnilleen puolivälissä ja iltalukiossa käyn kemian kursseilla, kun lukiosta aikaa jo pari vuotta :) toista kertaa haen ja aika hirvee pettymys jos ei nyt pääsis!

    • farmasia

      Etelä-Pohjanmaalta olen kotoisin ja IFA nyt kertaalleen luettu läpi. Tietyt jutut oli vielä lukiosta hyvin muistissa (kevään 2013 yo), mutta paljon oli myös ehtinyt unohtaa / ei lukiossa ehtinyt kunnolla edes sisäistämään. :D Ensimmäinen hakukerta on edessä ja Helsinkiin aion hakea. IFA:sta aloitin, koska kemia on itelleni helpompaa kuin bilsa. Ajattelin, että menisin avoimeen yliopistoon kemian asiat kertaamaan. Katsoin, että Seinäjoella alkais maaliskuussa kemian kurssi. Tsempit kaikille lukemiseen! :)

    • dasf

      Aiotteko muuten hakea proviisoriksi vai ihan vaan farmaseutiksi?

      • farmasia

        Farmaseutiksi


    • kolmaskertatodensanoo

      Mulla on nyt kolmashaku Helsinkiin. Pyrin ensisijaisesti proviisoriksi (kaksi edellistä kertaa ainoastaan farmaseutiksi) ja toissijaisesti farmaseutiksi. Kemiat olen käynyt iltalukiossa nyt kahdesti. Ekan kerran viime vuonna hakiessani ja nyt kertausmielessä uudestaan. Lukioo en ole käynyt, joten koin iltalukion parhaimmaksi vaihtoehdoksi opetella ko. asiat. Kemia 5 kaipaa vielä paljon harjoittelua, muut kurssit ihan ok tolalla. IFA:n olen lukenut aika monta kertaa tässä vuosien varrella. Pääasiassa lukemalla muistiinpanoja tehden. Tänä vuonna otin avuksi vielä muistikortit. Luen siis aina kappaleen, jonka jälkeen teen kappaleesta muistikortit, joita sitten kertailen :) Motivaatio ja halu päästä sisään on korkealla, mutta täyspäiväinen työ harrastukset vievät lähes kaiken pänttäysajan. Tsemppiä kaikille! Maailma ei kaadu, vaikka ovet eivät heti aukeakaan! :)

      • 1212

        Ei työ ja harrastukset sisäänpääsyä estä, täytyy vain osata jakaa aikansa oikealla tavalla. Olen päässyt lukemaan farmasiaa (pääsykoepisteiden perusteella), vaikka samaan aikaan olin töissä täyspäiväisesti enkä jättänyt harrastuksiakaan väliin. Priorisoin ajankäytön ja karsin kaiken turhan pois. Luin lähes päivittäin töiden jälkeen/ennen 1-4h, tein tarkan etenemissuunnitelman lukemiselle ja noudatin sitä. Nyt olen opiskelemassa haluamaani alaa, joten panostus ei ollut turha.

        Ei kannata menettää toivoa! :)


    • farmasia2015

      Oon myöskin hakemassa farmasialle. Aikaisemmin pari vuotta sitten ei onnistanut, toivottavasti nyt. Selailin "uutta" pääsykoekirjaa, missä näyttäisi olevan nyt enemmän anatomiaa kuin aiempina vuosina. Kertoohan nimikin sen jo. Mietin, että pitääkö latinankieliset nimet (anatomiassa) siis osata ulkoa?

    • dasf

      Mä oon kans miettiny samaa. Olen kuitenkin siinä uskossa että latinankielisten nimien osaaminen on toissijainen asia fysiologian ymmärtämisen rinnalla. En sitten tiedä onko niitä kysytty aiemmin.

      Keskustelua herätelläkseni: mikä teidät on saanut kiinnostumaan farmasiasta? :)

    • farmasiaan

      Toivottavasti niitä ei kysyttäisi, sillä mielestäni ne eivät ole keskeisiä fysiologian ymmärtämisen kannalta ja kuitenkin kyseessä on vasta pääsykoe, ei opintojen lopputentti.
      Itse minua kiinnostaa biologia ja kemia, joten näissä opinnoissa (ammatissa) ne yhdistyisivät. Olen myös mahd. hakemassa lääkikseen, mutta fysiikka ei ole vahvinta alaani, mikä on ikävää, että lääkiksenkin pääsykokeessa koe on hyvin laskupainotteinen (varsinkin fysiikka), mitä myöhemmin opinnoissa ei edes opiskella kuin 1 kurssi..
      Ihmettelin, että tänä vuonna on eka vuosi, kun lääkiksen ja farmasian pääsykokeet ovat eri päivänä, eli tuleeko ensi vuonna siis se uudistus (opiskelupaikan jo vastaanottaneet eri kiintiöön)..

      • Marke95

        Kysyin asiaa Kuopiosta yliopiston hakijapalvelusta ja sanottiin, että vuonna 2016 aletaan farmasiaan ottaa vain näitä ilman korkeakoulupaikkaa olevia. Ilmeisesti myöskään lääkikseen ei voi ensi vuonna hakea, jos tänä vuonna menee farmasiaa lukemaan. Itse päätin, että haen sekä lääkikseen, että farmasiaan, mutta jos lääkis on hilkulla, en ota farmasian paikkaa vastaan, vaan yritän ensi vuonna tosissaan lääkikseen uudestaan.


    • farmasiaan2015

      Kiitos kun olet selvittänyt asiaa. Olen ajatellut myös samaa, etten vastaanota paikkaa, jos pääsen lähelle pisterajaa.. Kuitenkin mulla on jo toinen välivuosi menossa ja hinku päästä sisään kova :/

    • pänttääjä

      Kuinka paljon luette? Luetteko päätoimisesti vai esim. töiden ohella? Millainen lähtötaso teillä on? Itse olen itseopiskellut kemiat suurimmaksi osaksi, vielä 5:sen kanssa vähän töitä.. IFA tuntuu vähän raskaalta luettavalta, kun niin paljon asiaa ja pitäisi muistaa yksityiskohtaisesti..

    • mariahei

      Hei,

      mulla olisi myynnissä uudenveroiset, viime vuoden farmasian itseopiskelumateriaalit (Eximia) hintaan 120 euroa, sis. postit. Lisäksi myyn Ihminen Anatomia ja fysiologia-kirjan hintaan 90 euroa, tämä myös hyvässä kunnossa, muutamia pieniä alleviivauksia lyijykynällä kirjassa on, mutta siis ainoastaan parissa kappaleessa.

      [email protected]

      • mariahei

        Kirja myyty, materiaali vielä kaupan.


    • kanttarelli009

      Miten luvut edistyy?

    • hepharm15

      Hei, onko IFA sta * LUUSTO on tärkeä/ pakko lukea. En ole nähnyt sitä kysymyksiä edellisellä pääsykokessä. Tietäks ketään?

    • kolmaskertatodensanoo

      Jokainen lukee sen minkä katsoo tärkeäksi. Luusto on ehkä vähiten tärkeä noista kappaleista, mutta esim. vuoden 2013 kokeessa, siitä oli yksi kysymys. Itse luin luustokappaleesta ne tärkeimmät asiat.

      • heipharma1

        Okei...kiitos!


    • ewe93

      Täälläkin yksi farmasiaa (ykkösenä proviisori ja kakkosena farmasia) tänä keväänä Helsinkiin hakeva. Kerran luettu IFA ja kohta kaikki kemiat, kemia 5 laskut on mulle vaikeimpia ja niitä pitää laskea tosi paljon. Kolme välivuotta ollut mutta muuten kemiat hyvin muistissa mutta noi laskut.. Nyt on kyl motivaatio korkealla, ei enää välivuosia :D Töissä käyn samalla mutta tunteja vähensin reilusti ja pari palkatonta lukuviikkoa otan.

    • farnaseuttikuopio

      Moikka. Ite opiskelen farmaseutiksi Kuopiossa tällä hetkellä ja voin sanoa että unohtakaa ifaa lukiessa kaikki anatomia. Ei kannata opetella kaikkia luita, lihaksia ja valtimoita/laskimoita vaan esimerkiksi luu- ja lihassolujen toiminta. Niitä ei ole pääsykokeessa kysytty ja tuskinpa kysytään jatkossakaan. Kokeessa painotetut asiat ovat nimen omaan fysiologiaa :)

    • ewe93

      Mitkä laskimet muuten sallittuja, en mitään tarkkaa listaa löytänyt? Kaikki funktiolaskimet vai käy mitkä ei ole graafisia? Mulla on vaa toi graafinen laskin nii pitää ostaa uus.

    • ckslaur

      Voisiko joku farmasiaa jo Kuopiossa opiskeleva kertoa, että millaista kemiaa tiedekunnassa opiskellaan farmasian opintojen yhteydessä eli kun sisään on päästy? Tarvitaanko siellä kaikista lukion kursseista saadut tiedot, vai keskitytäänkö siellä esim. vain orgaaniseen kemiaan? Mitä osa-alueita olisi hyvä kerrata ennen kuin opinnot aloittaa (minulla on jo opiskelupaikka, mutta en ole vielä aloittanut opintoja)?

      • vastailijajepsjeps

        Moikka, opiskelen itse Helsingissä mutta eivätpä nuo paljoa eroa. Farmasiassa tarvitaan vain orgaanista kemiaa ja liuoslaskuja. Epäorgaanista kemiaa ei oikeastaan käsitellä. Siis jos osaa pääsykokeen asiat hyvin, on opintojen alkukin helpompaa. Orgaanisessa kemiassa pääsee halutessaan hyvinkin syvälle. Myös labratöitä on.


      • Sesetuotuolla

        Minkätyyppisiä liuoslaskuja? Konsentraatioita tms.? Millaisia nuo labratyöt muuten ovat? Ovatko ne arvioitavia juttuja? Jos ovat, niin miten niitä arvioidaan?


      • vastailijajepsjeps

        Konsentraatioita ja pH-laskujapa hyvinkin. Puskuriliuokset kannattaa etenkin opetella. Lisäksi liuosten laimennus olisi hyvä osata: Esim. Sinulla on 96% (tilavuus per tilavuus) rikkihappoliuosta pullossa. Miten valmistat siitä itsellesi litran 15% rikkihappoliuosta?Myöhemmin funktionaalisten ryhmien reaktiot. Mutta ei noista hirveästi kannata stressata, läpi pääsee kyllä kunhan tekee töitä :)


    • ehkyliopistoon

      Täälä yksi. Kemiaa käyn nyt verkkokursseina, en sitä lukiossa käynyt. Ja IFA on aloiteltu. Pienoinen paniikkihan tässä kohta iskee. Viime keväänä helsinki jäi 4 pisteen päähä. Lukematta tosin. Mutta pisterajat on olleet nousussa viime vuosina.

      • djskauefs

        Heippa! Itsekin itseopiskelen kemiaa, mutta vain lukion kirjoista. Mistä noita verkkokursseja löytyy?


      • ehkyliopistoon

        Eiran aikuislukiossa käyn noita. Osa kursseista tosin vaatii kokeen tekemisen paikanpäällä mutta osan voi tehdä verkossa :)


    • Enilahi

      Hei. Olen hakenut kaksi kertaa farmasian alalle, eikä onnistunut, joten kävin laboranttikoulun ja siellä olen viihtynyt. Olen hankkinut Eximian valmennusmateriaalia, tieto ei vanhene, vaikka uuttakin on tullut, anatomia. Meillä edelleen sama verenkiertoelimistö jne.. :) Haluaisin myydä pois materiaalin, kiinnostuneita, jos on, voisi ottaa yhteyttä. 040-9116734. Itse sain ko. materiaalin avulla parannettua pisteitä, ei vain riittänyt että olisi päässyt opiskelemaan..Tsemppiä kaikille lukemaan aikoville, hieno ala!

    • jdjfurirjfjjekvhh

      Proviisoriksi haetaan ja farmasia kakkosena. Yo tuli kirjoitettua 2012 ja kemia on ainoa joka tökkii. Biologiaa harrastan muutenkin niin kirjassa ei sikäli mitään hirveän uutta ole vastaan tullut. Nouseekohan rajat tänä vuonna hirveästi varsinkin kun lääkkis on eri päivänä eli sieltä varmaan tulee yrittäjiä.

      • ehkyliopistoon

        Voisi kuvitella juuri noiden lääkishakijoiden nostavan rajaa samoin kuin ensivuoden ensikertalaiskiintiön.


      • fjkejefkjflkjkjklef

        Niin hiukan aattelinkin. Toisaalta jos kakkosena hakevat niin paras 11% lähtee jo siinä. Lisäksi toivon, että IFA:n takia osa putoaisi pois, että omat mahkut olisi paremmat :D (itsekkäästi näin).


      • te542ew

        Toisaalta moni, joka osallistuu kumpaankin eli sekä farmasian että lääketieteen pääsykokeeseen, saattaa päästä sisään kumpaankin ja luultavasti valitsee sen lääkispaikan eli tänä vuonna voi huonolta varasijaltakin päästä opiskelemaan farmasiaa...


      • krlsbwk

        Paitsi että jos he pääsevät lääkikseen niin heille ei edes tarjota paikkaa farmasialta kun tuo haku uudistui. Tietty sitten monet lääkikseen pyrkivät varmasti jättävät paikan vastaanottamatta koska haluavat säilyttää ensikertalaisuutensa ensi vuoden haussa.


      • EIkannatta

        EI kannata ottaa paikkaa farmasialla, jos haluaa lääkikseen. Sitten on heikommassa asemassa ensikertalaisiin verrattuna 2016 haussa. Tämän takiahan valintakoe varmaan järjestetäänkin eri päivänä tänä vuonna. En kyllä vieläkään ymmärrä niitä, jotka hakevat farmasiaan jonkinlaisena varavaihtoehtona. Ärsyttää.


      • nonnes
        EIkannatta kirjoitti:

        EI kannata ottaa paikkaa farmasialla, jos haluaa lääkikseen. Sitten on heikommassa asemassa ensikertalaisiin verrattuna 2016 haussa. Tämän takiahan valintakoe varmaan järjestetäänkin eri päivänä tänä vuonna. En kyllä vieläkään ymmärrä niitä, jotka hakevat farmasiaan jonkinlaisena varavaihtoehtona. Ärsyttää.

        On kyllä ihmisellä hyvä olla varasuunnitelma. Jos lääkikseen ei pääse, varma farmasia on parempi vaihtoehto kuin jäädä norkoilemaan mahdollista lääkikseen pääsyä joskus tulevaisuudessa tai ei koskaan.


    • Proviisoriksihelsinkiin

      Osaatteko selittää miten nää pisteytykset menee? Olen siis nyt abi ja saan kirjoituksista lähtöpisteitä 44. Viime vuoden pisterajojen mukaan proviisoriksi pääsi 65,2 pisteellä. Tarkottaako tää et mun pitäisi saada 21,2 pistettä pääsykokeesta, jotta pääsisin sisään viime vuoden pisterajojen mukaan? Tiedän, et rajat muuttuu tänä vuonna, mut noin suunnilleen.

    • Proviisoriksihelsinkiin

      Lisään vielä edelliseen, et haen toissijaisesti farmaseutiksi, niin onko mun farmaseutin paikka tavallaan jo varma, kun sinne on nii alhaiset pisterajat? 38,9 oli viimevuonna. Mä tiiän et mun pitää tottakai tehä se pääsykoe ja saada 4pistettä kummastakin osiosta.

      • iskiaskipu

        Juurikin noin. Farmaseutiksi tarvitset vain 4 pistettä molemmista osioista. Yhteensä kokeesta saa max 40.p, joten jos saat 44 lähtöpistettä niin tarvitsisit juurikin 21,2 pistettä viime vuoden rajoilla! Mitään skaalauksia ym. ei siis tehdä jälkikäteen. Viime vuoden koe oli aika vaikea. Toisaalta hakijoiden määrä on ollut nousussa. On siis vaikea arvioida miten rajat menevät tänä vuonna: riippuu paljon hakijamäärästä.


      • Proviisoriksihelsinkiin

        Okei, kiitoksia paljon vastauksesta!


      • netpanimaju

        Mitä toi skaalauksia ei tehdä jälkikäteen tarkoittaa? Milloinkas skaalauskerroin määritellään jos ei jälkikäteen? :O taidan olla vaan tosi pihalla


    • Stressiävaan

      Olisi kiva kuulla vertailun vuoksi paljonko luette päivässä (montako sivua, kauanko menee aikaa yms.)? Ja luetteko kemiaa ja IFA:a vuoropäivinä vai miten? Itselläni meinaa vähän tuo kemia jäädä kun yritän IFA:a päntätä läpi...

      • Farmasia2015

        Kirjotukset loppu justiin niin tänään pitäs alottaa IFAn ja kemian lukeminen! IFAn luen noin 20-30 sivuu päivässä ja samalla teen muistiinpanoja. Kemiaa mun ei nyt hirveesti tartte lukee ku kirjotin sen viime keväänä.


      • hallej57

        Itsekin suunnittelin tekeväni musitiinpanot IFAsta, mutta sen tiiliskivisyys ja mittavuus kyllä sai minut luopumaan siitä ajatuksesta. Hankin yliviivaustussin ja käytän sitä.


      • Stressiävaan

        Joo se on kieltämättä aika hidasta/raskasta kun tekee samalla muistiinpanoja. Itse olen mennyt n. 10 sivua päivässä IFA:a samalla muistiinpanoja kirjoittaen ja tuohonkin tuntuu uppoavan paljon aikaa.


      • Shjdldlspsl

        Laatu on se tärkein, ei määrä.


    • lääkärimäärää

      miksette hae saman tien lääkikseen? Eiks fysiikka suju? Ootteko tyhmiä? :D

      • Asdffffase

        turha alkaa nyt täs väitellä lääkärit vs farmaseutit/proviisorit


      • dsgg

        Kuka sanoi, ettei hae suoraan lääkikseen?


    • Auttakaamuaaaa

      Olen nyt abi ja olen hakemassa nyt helsinkiin enssijaisesti proviisoriksi ja toissijaisesti farmaseutiksi. Mikäli pisteet ei riitä tänä vuonna proviisoriksi, mutta farmaseuttiin riittää ja otan paikan vastaan, voinko ens vuonna yrittää uudelleen hakea proviisoriksi? Jos voi, nii voiko silloin hakea yhteispistemäärällä (kirjotuksista lähtöpisteet pääsykoe) sisään proviisoriksi vai vaan pelkästään pääsykokeella?

      • jastsoka

        Voit hakea ihan normaalisti. Paitsi ettet ole enää ensikertalaiskiintiössä mukana. Muuten ei vaikuta :)


      • Auttakaamuaaa

        Okei! :)


    • sandrajffjdkru

      Voisikohan joku Kuopiossa opiskeleva kertoa vähän yleisest ekasta opiskeluvuodestaan? Esim. millainen kaupunki Kuopio on opiskelijalle ja miten muuten eka vuosi sujui? Oliko työläs?

    • Kemiamaster

      IFA luettuna kohta kaksi kertaa. Kemiaa kerrattu lukiossa, että laskemalla n.300 tehtävää. Tarkotus ois vielä IFA kahesti ja kemiaa rutkasti. Ensisijaisesti haen siis proviisoriksi kuopioon.

    • apteekkiin

      Moi:) mä haluaisin kuulla kans vähän opiskelusta helsingissä. Kuinka pitkiä koulupäiviä suunnilleen on ollu ja miten siellä on läsnäolopakko? Ite en oo korkeekoulussa vielä opiskellu nii en tiiä mitään yliopisto-opiskelusta. Olis kiva kuulla miten teijän opinnot on menny ! Farmasiaan olen hakemassa siis:)

      • tulevafarmaseutti

        Koulupäivien pituus vaihtelee, mutta harvemmin on pitkiä 8-16 päiviä, 10-14 on aika yleinen, välillä on vaan yksi luento päivässä :). Labrat vie enemmän aikaa ja siel tuleekin varsinkin alussa oltua neljään asti ja sit viel kotona tehtävät teoriat päälle. Luentopakkoa ei ole kovinkaan usein, labroissa on ja pienryhmäopetuksissa, mutta yleensä on luentoja, joille ei ole pakko mennä. Ryhmätöitä on jonkin verran, mutta suurimmaksi osaksi opiskelu on luennoilla käymistä ja itsenäistä opiskelua.

        Itse olen tykännyt olla, ja pidän juurikin tästä "sopivasta" vapaudesta, eli luentopakko on harvoin, mutta pidän siitä, että varsinkin eka vuonna pitää suorittaa tietyt kurssit, eikä siis pysty itse vaikuttamaan päivien pituuteen. Syksy on kohtalaisen helppo, mutta keväällä alkaa mieleenkiintoisemmat ja haastavammat kurssit. :)


      • apteekkiin

        Näkyykö helsingissä kaikki luennot netissä ettei oo pakko olla paikanpäällä jos haluaa jotain oppia? Ite aijon käydä koulua n 100km päästä, joten ois aika turhauttavaa tulla koululle jos jonain päivänä ois vaikka vaan yks luento. Onko kaikki tunnit/luennot aina yhtä pitkiä niinkun lukiossa vai kestääkö ne millon mitenkin?


      • tulevafarmaseutti

        Moodlesta (eli netistä) saa lähes kaikkien luentojen luetokalvot, tietysti luennoilla selitetään asioita, mutta jotkut luennoitsijat eivät minua niin miellytä, niin ei tule kuunneltua tarkkaan. Eli siis ei jää paljosta paitsi vaikka ei aina vaivautuisi paikalle. :) Yleensä luennot ovat kaksi 45min putkeen, jonka jälkeen puolen tunnin tauko ennen seuraavaa luentoa. Tällä viikolla kun on vain yksi luento 8.15- 9.45, niin aika tyhjää on salissa.


    • Helsinkifarm

      Mäkin haluan kuulla opiskelusta farmasiassa helsingissä! :) ote haen kans nyt proviisoriksi :)

      • opiskelijaaa736

        No periaatteessa opinnot on jaettu kolmeen juonteeseen: 1) Potilas ja lääkehoito, 2) luonnontieteet ja 3) farmasian teknologia. Noita kaikkia sitten opiskellaan ekasta vuodesta lähtien. Ykkösjuonteessa käydään lainsäädäntöä ja lääkkeiden vaikutuksia, lääkeneuvontaa jne. Luonnontieteisiin kuuluu enimmäkseen kemiaa ja jonkun verran solu- ja mikrobiologiaa ja labrat molemmista. Kolmosjuonne tähtää läketeollisuuden asioiden ymmärtämiseen: teollisiin prosesseihin, liuosten ja emulsioiden teolliseen valmistukseen jne. Opintojen lopussa voi sitten halutessaan painottaa jotain näitä kolmesta juonteesta :) Että monipuolista on. Toisaalta asiaa on paljon joten voi tuntua raskaalta välillä.


    • tuskastunutt

      Pitääkö IFA lukee kokonaan läpi? Eikö oo mitään mitä vois skippailla?

      • ehkyliopistoon

        No jos ekan kappaleen asiat selkeitä niin ne voi jättää lukematta. Ja sit varmaan kaikki lyhyet kappaleet esim. luusto tai lämmönsäätely. Mutta mistä tahansa saatetaan kysyä. Ja hyvällä kemialla pelastaa kyl puutteellista ifaa.


    • Kemiiiiia

      Onko pääsykokeen kemian tehtävät helpompia ku kemian kirjotusten tehtävät :O tai musta ainakin tuntuu siltä! Mitä mieltä te ootte? :)

    • Kemia22222

      Osittain vaikeampia.

    • Proviiiiiisoriksi

      Onkohan 26 pistettä kokeesta helppo saada? Kirjotin kemiasta viime keväänä M:n. Nyt pänttään IFAa!

      • tänävuonnasittenkai

        Sain viime vuonna lukematta ifa osuudesta n. 10p, kemia sitten meni nollille kun en sitä ollut käynyt kuin yhden kurssin. Eikai 26p mikään mahdottomuus jos lukee tsemiä vaan :)


      • Proviiiiiiisoriksi

        Joo kiitos ja samoin! :)


    • Ffaarr

      Mites paljon ootte lukenu tähän mennessä?

      • IFAjakemiaaa

        Enää 100sivua nii oon lukenu IFA kirjan läpi! Kemiaa kertaan aina vähä samalla :) monta kertaa ootte lukenu kirjan läpi? Entä monta meinaatte vielä lukea? Kauan teillä menee siinä et luette sen kokonaan läpi?


      • Ffaarr

        Itse olen aloittanut lukemisen pari viikkoa sitten ja olen edennyt vain 100 sivua, sillä luen alle 10 sivua päivässä kun teen samalla paljon muistiinpanoja. Toisaalta kaikki lukemani on jäänyt hyvin muistiin. Voi olla, että tällä tahdilla luen IFA:n vain kerran.


    • tididiiiiiiiiiiiii

      Hellurei. Täällä on yksi hämmentynyt hakija. Netistä löytyy ristiriitaista tietoa siitä voiko farmaseutin ja proviisorin koulutusohjelmiin hakea vain yhteen yliopistoon. Tein yhteishaun ja pystyin laittamaan 1. Helsinki Proviisori 2. Kuopio Proviisori 3. Helsinki Farmaseutti 4. Kuopio Farmaseutti. En ymmärrä D:

      • Ymmälläniminäkin

        Joo muakin kiinnostais tää. Jotenkin sain sellasen kuvan kuopion yliopiston hakuoppaasta että pystyis hakeen useampaan paikkaan opiskeleen farmasiaa samassa haussa. Mutta sitten jossain toisella sivulla sanottiin että ei voi (ainakin viime vuonnahan oli näin) ja ajattelin että ymmärsin vaan väärin. Itse siis laitoin vaan kuopion mutta vielä ehtis muuttaa...


      • Netissälukee

        "Päävalinnassa farmaseutin ja proviisorin koulutusohjemiin hakevat osallistuvat samaan valintakokeeseen. Kaikki valintakokeet järjestetään samana päivänä, mutta kyseessä ei ole yhteisvalinta. Hakija voi siis hakea samana vuonna vain yhteen hakukohteeseen."

        t. studentum.fi

        Muuhun en ota kantaa.


      • Ymmälläniminäkin

        Niin toisaalta studentumissa lukee noin mutta toisaalta itä-suomen yliopiston hakuoppaassa lukee näin: "Valinta-
        koe järjestetään yhteistyössä Itä-Suomen ja Helsingin
        yliopistojen sekä Åbo Akademin kanssa. Hakija voi kor-
        keakoulujen yhteishaussa hakea farmaseutin ja provii-
        sorin koulutusohjelmiin samanaikaisesti eri yliopistoi-
        hin."


      • Tidididiiiiiiiiiiii

        Sekavaa ku mikä!! Raivostuttavaa.


    • Kdkdkdjsj

      Kannattaa laittaa viestiä tähän [email protected] tai sit kuopion sähköpostiin :) vastauksen saa melkeinpä heti tai seuraavana päivänä!

      • Ymmälläniminäkin

        Juu kiitos, laitoinkin kuopioon viestiä ja vastauksena tuli että onnistuu tuo samaan aikaan useampaan paikkaan haku :)


    • HELPMEEE

      Kuuluuko kemiassa kolmos kurssissa olevat energian muutokset -asiat (eksoterminen, endoterminen, muodostumisentalmia, sidosenergia jne.) pääsykoe alueeseen? Entä voinhan jättää nelos kurssin kokonaan lukematta? :)

      • farmasia

        Mä ainakin oon käsittäny että nelos kurssin voi unohtaa kokonaan, enkä kyllä ite aiokkaan lukea sitä :D


    • Asdffffttttr

      Moi! Oon miettiny et hakisin opiskeleen farmasiaa Kuopioon ehkä kun Helsinki on niin iso paikka :D en oo lukenu vielä yhtään enkä luultavasti tuukkaan kun oon miettiny et pitäisin välivuoden. En oo myöskään käyny muuta kun lukion ekan pakollisen kemian kurssin ja senkin vaivalla niin pitäis opiskella sitäkin.. Ja en oo ees varma onko tää se ala mitä haluisin opiskella :( onko täällä muita samantapasia???

      • tänävuonnasittenkai

        Kannattaa ainakin hakea, ei siinä mitään menetä ja luet sen minkä kerkeet. Tosiaan myös kemiasta tulee saada edes joitain pisteitä että voi tulla valituksi joten suosittelen itseopiskelua. Itselläni kemia myös aika hukassa mutta haen silti.


      • dw7kh

        Heippa! Voisiko joku kertoa millaista on käytännössä labratyöskentely farmasian opiskeluissa? Onko siitäkin joitain "tenttejä" tai harjoitustöitä jotka arvostellaan? Mitä siellä tehdään?


      • farmkpo

        Moimoi!

        Labratyöskentely on helppoa ja hauskaa ainakin Kuopiossa. Seisoma-, istuma- ja hajoiluhermoja se lähinnä vaatii. Jos osaa kuunnella, lukea ja kirjoittaa niin ei ole kellään mitään ongelmia. Jos joskus menee pipariksi, se ei kenenkään maailmaa kaada - joskus jopa päinvastoin, siinäpä voi sitten pohtia mikä meni missäkin työn vaiheessa vikaan. Kuopiossa kaikki tehdään parityönä. Labratyökirjoihin yleensä saa merkinnän, että työ on tehty ja labratyökirja täytetty asianmukaisesti (dokumentointi).


      • 353fd3

        Hei! Voisitko samalla kertoa yleisesti millaista on opiskella Kuopiossa? Millainen opiskelukaupunki se on? Oliko eka vuosi rankka?


      • farmkpo

        Moi!

        Kuopio on kaupunkina ihan jees, mutta siellä ei piireihin sisälle pääse, ellei oikeesti yritä. Helpottaa sopeutumista varmasti paljon, jos kotimatka ei ole pitkä tai Kuopiossa on entuudestaan tuttuja. Jokaisella tietysti omakohtaiset kokemukset, mutta itselle jäänyt vähän tämmöinen mielipide. Innolla lähdin sieltä ensimmäistä harkkaa muualle suorittamaan.

        Kuopio on asumisen suhteen aika kallis ja ellei rakasta ylämäkipyöräilyä, on siellä pyöräilykin omasta mielestä harvinaisen tuskastuttavaa. Talvisin Kuopio on aika kuollut, ei siellä iltaisin juuri kukaan liiku. Keväisin mitä oon ite siellä ollut niin tosi eläväisempi paikka. Kesällä kuulemma vielä enemmän.

        Opiskelusta sitten jotain. Eka vuosi oli mukava, kun tapahtui vähän enemmän muutakin kuin pelkkää opiskelua. Monet ei tykkää käydä peruskursseja, mutta minusta peruskemiat ja IFAt siihen alkuun oli ihan jees. Vuoden vaihteen jälkeen tulee aika tuskasta hetkeksi ja sitten taas vappua edeltävä aika on todella rentoa. Kuopio ja farmasia alana jakaa opiskelijoita ihan ympäri Suomea, joka on toisaalta mukava juttu, mutta osaltaan vaati ainakin itselle totuttelua.

        Hyvällä ja reippaalla asenteella vaan eteenpäin! Yleensä opiskeluvuosista jää pelkästään hyviä muistoja.


    • Ineedyourhelp

      Apua voikkote laittaa äkkiä tänne linkin missä lukee mis on hyväksytyt laskimet?

    • Kuopijou15

      Mukavaa lukea tätä ketjua, tulee motivaatiota itselläkin lukea :). Lukiosta on kummiski jo se 5 vuotta aikaa ja kerran aikasemmin olen pääsykokeissa asti käynyt, jäi muutaman pisteen päähän sisäänpääsy. Itse olen lukenut IFA:a kappale kerrallaa, vois itsekkin kokeilla tota et 10 sivua kerrallaan muistiinpanot. Lukion kemiankirjat on 1 ja 3 tallessa, 1 on kahlattu läpi ja 3 mennään. Mitä Kemia 4 käsittelee kun joku aikaisemmin kirjoitti et se olis turha... entäpä 5? :-D Laskimena minulla on TI-30XA, jonka olen silloin kokeeseen ostanut (koepäivänä), minusta se lista hyväksytyistä laskimista tuli nettiin vasta lähempänä pääsykoetta.

      • Kuopijou15

        Sen verran vielä, haen siis Kuopioon mut suoritan pääsykokeen Helsingissä. Miten se nyt menee, käppäilenkö vaan pääsykoepäivänä Helsinkiin missä se koe järjestetään vai onko joku eri paikka missä Kuopioon hakevat tekee ilmottautumiset yms?


      • tänävuonnasittenkai

        Katot vaa et meet oikeesee paikkaa mitkä näkyy netis ja siihe salii minkä listas sun nimi.


      • farmasiaaa

        Siinä kemian nelosessa on sähkökemiaa, mikä ei näköjään kuulu pääsykokeen aihepiiriin! Vitosessa taas on aika tärkeitä asioita (pH, purkurit jnejne) :)


      • farmasiaaa

        siis puskurit.... :DD


    • Zzzzz-x

      Ne Studentuminen sivut oli tosi harhaanjohtavat. Jos luki Farmasian oman hakuoppaan, niin siellä luki ihan selvästi että voi hakea ensisijaisesti proviisoriksi ja toissijaisesti farmaseutiksi mutta se ei tapahdu automaattisesti, eli molempiin tehtävä haku. Opintopolku jopa herjasi täyttövaiheessa että proviisori ei saa olla alempana kuin farmaseutti.
      Ja tosiaan haen Helsinkiin proviisoriksi/farmaseutiksi. Vähän epäilen tulenko pääsemään edes farmaseutiksi, kun ei ole lukiota alla eikä meinaa löytyä aikaa lukea IFA:a. Katselin että farmaseutiksi pitäisi saada n.17 pistettä pääsykokeesta jos Studentumiin on uskominen.
      Mitä vanhoja pääsykokeita ihmettelin, niin saan lukematta sen alarajan justiinsa läpi, mutta aika paljon olis vielä töitä tehtävänä erityisesti anatomian puolella! Phuuuh...

      Niin ja ne labrahommat kiinnostaa muakin. Mitä te teette siellä?

    • farmasiaaa
      • Ineedyourhelp

        Okei kiitos paljon!:)


    • Kuopioon2015

      Täällä olisi myös yksi ensimmäistä kertaa Kuopioon Farmasiaan hakija.Sisäänpääsy hiukka arveluttaa tänä vuonna kun olen kerennyt huonosti lukea. Aikuislukiossa suoritan nyt kemian kurssit, kun lukiotaustaa ei muutenkaan ole. IFA olen kerennyt jo yli puolen välin lukea, riippuu sitten mitä siitä on mieleen jäänyt :D

    • sirkusbirkus

      Hei! Täällä myös yksi Helsinkiin hakeva.

      Viime vuoden raja Helsinkiin oli 38,90, ja laskujeni mukaan saan 43 pistettä yo-tuloksista. Eli pitääkö mun vaan saada ne 4p. kummastakin koeosiosta, ja sisäänpääsy on suht. varma? Toki rajat nyt voi noustakin, mutta osaako joku vastata? Mua on tämä mietityttänyt...

      Ja toinen kysymys, että onko tuo koe uudistunut niin, että tänäkin vuonna tuo IFA:n osio on noita oikein-väärin-väittämiä, eikä "valitse yksi oikea vaihtoehto"?

      Kirjoitin kemiasta M:n, joka jäi kyllä harmittamaan, ja IFAa vasta aloittelen...

      • Toinenfarm

        Joo laskit kyllä oikein! Sun täytyy saada 4p kummastakin osiosta nii oot jo paikan saanut :) Haha mäki tuun saamaan n. 43-44 yo pistettä ja haen kans helsinkii proviisoriks ja farmaseutiks! Kemian kirjotin kans M:n :D tuosta kokeesta mä en sit tiedä...


      • jastsktsstas

        Joo noin just.. kannattaa muistaa IFA:ssa, että oikeasta vastauksesta saa 0.4p, väärästä menettää vain 0.2p. Siis jos et opettele mitään mutta arvaat kaikki, on odotusarvosi 50*0.2p=10p!! Eli periaatteessa ei tarvii opetella mitään. Mutta kukaan ei voi tietää onko "oikein väärin" vai "monivalinta" tänä vuonna.


      • öjsöefojafjefifaf
        jastsktsstas kirjoitti:

        Joo noin just.. kannattaa muistaa IFA:ssa, että oikeasta vastauksesta saa 0.4p, väärästä menettää vain 0.2p. Siis jos et opettele mitään mutta arvaat kaikki, on odotusarvosi 50*0.2p=10p!! Eli periaatteessa ei tarvii opetella mitään. Mutta kukaan ei voi tietää onko "oikein väärin" vai "monivalinta" tänä vuonna.

        Monivalinta olisi kyllä vaikeampi. Jos katsoo vanhempia pääsykoetehtäviä niin ovat (minusta) huomattasvasti vaikeampia kuin nuo esimerkiksi edellisen vuoden tehtävät.


      • gryry
        jastsktsstas kirjoitti:

        Joo noin just.. kannattaa muistaa IFA:ssa, että oikeasta vastauksesta saa 0.4p, väärästä menettää vain 0.2p. Siis jos et opettele mitään mutta arvaat kaikki, on odotusarvosi 50*0.2p=10p!! Eli periaatteessa ei tarvii opetella mitään. Mutta kukaan ei voi tietää onko "oikein väärin" vai "monivalinta" tänä vuonna.

        Mitä hyötyä tuosta nyt sitten on? Jos joku vastaan kaikkiin kysymyksiin väärin, hankala saada muita kuin miinuspisteitä.


    • Mariahei

      Myynnissä Eximian viime vuoden käyttämättömät materiaalit Kemia (sis. teoria tehtävät) sekä "kliiniset tietoruudut". Ei siis sisällä fysiologian osuutta. Hp. 35euroa sisältäen postikulut. [email protected]

    • arvuutteliaapua

      Hei tietääkö joku jo tämän vuoden hakijamäärän? 2013 hakijamäärä nousi 25% ja 2014 10% (edellisestä vuodesta). Siis suosio on kasvanut tosi paljon, mikä näkyy kyllä pisterajoissakin... varmaan talouden lama vetä ihmisiä varmemmalle alalle? Tänä vuonnahan on ekaa kertaa lääkiksen ja farmasian kokeet eri aikaan, joten voisi olettaa hakijamäärän kasvavan ennestän.. valitettavasti... Mutta onko tietoa kenelläkään vielä? Tietty hakijamäärä voi laskeakin, jos pari edellistä vuotta olivat vain omaa "buumia".

      • ojwfoifejogiwgowihg

        Kannattaa muistaa, että tilastot kusettavat aina. Henk koht en usko että mitään suurta ryntäystä tulee eli luultavasti pikkasen enemmän porukkaa kuin viimevuonna. Lääkkisläisiä voi tosiaan tulla, mutta ehkä ensikertalaisuus setti pelottaa toisaalta porukkaa poiskin?


      • Ottaapaahan

        Olen hakemassa Kuopioon proviisoriksi. Sain tiedon, että hakijoita kohteeseen tänä vuonna 668. Paikkoja 55, joten pientä haastetta pukkaa...


      • 4tew3

        Oho!!! Onkohan kukaan kysynyt Kuopion farmaseuttilukuja???


    • dadadaa

      Mä hain helsinkiin proviisoriks ekana, ja sit tietysti farmasiaan myös. Ekaa kertaa haen, yks välivuosi takana. Oon pitänyt tätä suht helppona nakkina, kun kumminkin saan jonkun verran lähtöpisteitä lukion takia mutta nyt kun luin näitä teidän viestejä niin hiipi pieni paniikki perseeseen :DD kemiaa oon kertaillut 4 kurssia, IFAssa en oo vielä edes puolessa välissä ja vaikka sitä suht koht nopeasti oonkin tässä viime päivinä ahminut niin tuntuu ettei mitään jää päähän D: jotenkin verrattuna lukion bilsaan kaikki on paljon yksityiskohtasempaa ja aaarggh.

      Mä hankin myös valmennuskeskuksesta kemian itseopiskelumateriaalin mutta enpä oo niitä kerinnyt vielä vilkasemaankaan.. Koko alkuvuosi on mennyt vähän lukujen kannalta hukkaan ja nyt ahdistaa.

      • efeffgrherh

        Vielä ehtii hyvin ottamaan kiinni. IFA on jo kerran luettu ja vielä pitäisi kerrata. IMO ei mitään vaikeaa asiaa sisällä, kunhan jaksaa keskittyä. Kemia enemmän jännittää joskin vanhojen kokeiden perusteella olisin päässytkin jo farmasiaan vaikka lähtöpisteitä ei ole mitenkään paljoa.


      • farmasiaaa

        Et oo ainut, mä en oo myöskään edes puolivälissä.. enkä edes kerrannut kemiaa :D mulla tosin lukio just takana ja kaikki kemiat käytynä, mutta en kirjottanu kemiaa :D tuntuu kans samalla ku lukee nii miettii jo hetken päästä, että mitähän sitä on lukenu ja pitää lukea uudestaan..
        Toivotaan parasta, että jäis jotain päähän ja pärjäis kokeissa!


    • kysyjäääasdpaa

      Olisiko Helsingin hakijamäärät jo tulleet?

      • kysyjääääääasdpaa

        No niinpä... toivoin kyllä oikeasti, että ne jotka haluavat mielummin lääkikseen jättävät ottamatta paikan vastaan farmasialla... Siinä vaiheessa homma menee ikäväksi jos ihmiset tulevat farmasialle vaan kyttäilemään paikkaa lääkikseen (hyvän yo-todistuksen turvin) ja vievät paikan niiltä jotka farmasiaan oikeasti haluaisivat. Toivon että kaikki on tosissaan liikkeellä ja läpällä hakijat jäävät pois kokeesta.


      • apuamasentaaasdsd

        Siis pakko kyllä ihmetellä noita tilastoja! Koska hakijamäärä on VÄHENTYNYT kaikkiin muihin kohteisiin paitsi farmasiaan, johon se on noussut valtavasti! (no hammaslääkiksessä kanssa prosentin nousu, mutta farmasia on omaa luokkaansa)


      • Kolmaskertatodensanoo

        40% nousua ei selitä muu kuin se, että lääkisläiset hakevat myös. Ikävä juttu, mutta minkäs teet kun tällainen mahdollisuus annettiin. Mä toisaalta ymmärrän sen, että farmasia on hyvä preppauspaikka lääkistä varten, mutta julmaa meitä kohtaan, jotka sinne oikeasti haluataan.


      • huolestunutpharmacy

        Näinpä. Ja jos ens vuonna sama hommeli et lääkisläiset vie paikat niin voisi harkita iha tyynesti hakukohteen vaihtoa. Ei vaan tunnu olevan farmasian tiedekunnankaan eduksi tää systeemi jos sitten monet jättää kesken kun pääsee lääkikseen ja sitte o me jotka oikeesto tahtoo sisää :/


    • Facobookkkiin

      Facebookissa on sitten kuulkaas semmonen ryhmä ku farmasia/proviisori 2015 et liittykää! :)

      • 7idrww

        miksei voi olla julkinen, niin facebookiin kuulumattomat voisivat lukea???


      • Facebookkkiin

        Jaa a, en ole ryhmän ylläpitäjä joten en osaa vastata tuohon!


    • Proviiisoriksii

      FARMASIASSA OPISKELEVAT HOI!!!

      Paljonko teillä menee kuukaudes rahaa suunnillee opiskeluihin (kirjat,labratakit jne.)? :) entä tarvitaanko omia läppäreitä opiskeluun? :)

      • miksmiksheinix

        No ei niihin paljoa mene, ainakaan jos lukioon vertaa. Labratakit saa ilmaiseksi ratiopharmilta. Läppäri ei ole pakollinen, kirjastoissa on kyllä paljon tietokoneita. Toki siitä voi olla apuakin, paljon itsestä kiinni kokeeko läppärin hyödylliseksi. Kaikki kurssikirjat voi periaatteessa lainata, mutta niitä ei kyllä riitä läheskään kaikille. Joistain isommista kirjoista, joita tarvitaan useammalla kurssilla, järjestetään yhteistilauksia, jolloin niitä saa halvemmalla. Ruoka maksaa 2,60/ateria.


      • Proviisoriksiiii

        Okei! Kiitos paljon vastauksesta :) mietin vain että jos pääsen sisään, niin kannattaako mun hankkia uus oma kone opiskelua varten!


    • pihalla094yt

      Olen nyt hieman sekaisin. Edellä keskustelussa toistetaan, että lääkikseen hakijat hakisivat myös opiskelemaan farmasiaa ja se selittäisi hakijamäärän nousun, mutta eikö se nyt menekään niin, että lääkikseen ei voi ensi vuonna hakea, jos tänä vuonna menee farmasiaa lukemaan???? Miksi siis tämä keskustelu farmasia vs. lääketiede?

      • dasf

        Siis lääkikseen voi kyllä hakea ensi vuonnakin mutta mahdollisuudet päästä sisään huononee merkittävästi jos ottaa tänä vuonna opiskelupaikan vastaan jostain muualta (ensikertalaisuuskiintiöiden takia). Siksi en kyllä itse menisi opiskelemaan farmasiaa ellen olisi täysin varma siitä, että farmasia on toinen ala jota haluan opiskella.


    • dkslri

      Kuinka suuressa roolissa sosiaalinen media on opiskeluissa Kuopiossa? Onko jo menty siihen, että luennoitsijat laittavat matskunsa sinne? Onko jokaisella kurssilla oma facebook-sivu?

      • jfjdhdy

        Somea ei käytetä mihinkään oikeaan opetuskäyttöön. Kursseilla käytetään Moodle-oppimisympäristöä, jonne laitetaan luentomateriaalit, oppimistehtäviä, labrojen työohjeita yms. Siellä on myös keskustelualueet, jos on kysyttävää opintojaksoihin liittyvistä asioista.


    • soorku345

      Voisiko joku kertoa millaista on farmasian opiskelun alkumetrit/ekat viikot? Alkaako villi opiskelu jo heti ekana päivänä?

    • rety46

      Tarviiko maolin taulukkokirjaa opiskeluissa? Vai voikohan myydä pois?

    • farmaseutiksi

      Nyt pitänee esittää taas tyhmiä kysymyksiä noista laskimista.. eli lista löytyy hyväksytyistä laskimista, mutta voikos kokeeseen ottaa sellaisen "mummo-malli"- laskimen, eli hyväksytäänkö se? Sillä luultavammin pärjäisi laskuissa?

      • Juuso19

        Hyvä kysymys. Olen itsekin miettinyt, että miksei tuolla listalla mainita tätä joukkoa laskimia..? Karvalakkimalleissahan kun on vain ne tietyt toiminnot, eikä niillä oikein voi huijatakaan mitenkään.


    • Jude2578

      Olen miettinyt, että mistä farmaseuttiopiskelijat saavat niitä harjoittelupaikkoja? Antaako yliopisto jonkin listan, joista voi valita vai miten se homma hoituu? Kuopiokin on aika pieni kaupunki, riittääkö harjoittelupaikat kaikille? Otetaanko siellä useita harjoittelijoita per apteekki? Mitä jo joku ei pääse minnekään?

    • Kolmaskertatodensanoo

      Itse olen miettinyt onko mahdollista päästä apteekkiin töihin opiskelujen aikana. Esim. jos sattuisin pääsemään nyt sisään, niin olisiko mahdollista hakea töitä apteekista jo syksylle? Varmaan apteekkikohtaista, mutta jos jollakulla on kokemusta :) On sen verran jo ikää (kohta 27), että löytyy lainaa, ja sitä on tottunut tietynlaiseen elintasoon 7 työvuoden aikana. Ihan siis sinne apteekin kassalle hyllyttymään yms. mitä pystyy tekemään pelkän työpaikkaperehdytyksen avulla. Tietysti voisin jatkaa nykyisessä työssäni, mutta en pidä siitä yhtään :)

      • apteekkiiin

        Mäkin oon tota miettiny, ois kiva päästä vähän kattoon millasta apteekin arki on jo ennen kun oikee työharjoittelujakso alkaa. Hyllyttäminen just ois kivaa puuhaa :D Ja samalla ne sit varmaan vois ottaa sut siihen harjotteluunkin kun ois tuttu jo:) mulla ainakin on kyllä yks tuttu apteekissa töissä vaikka opiskelee jotain muuta terveydenhuoltoalaa, se tais sukulaisen kautta päästä sinne.


      • Opiskelija2323

        Hei, opiskelen itse farmaseutiksi ja voi kyllä olla aika tiivis syksi jos meinaat samaan aikaan töissä käydä! Parasta varmaan olisi tehdä vain viikonloppuvuoroja, silloin varmasti ok!

        Apteekin "hyllyttäjät" ja "kassat" ovat siis oikealta nimeltään teknisiä työntekijöitä, ja sinne voi kyllä hakea kuka tahansa ilman mitään koulutusta. Myös ammattikoulusta valmistuu heitä nimikkeellä lääketeknikko (taitaa olla perua ajalta jolloin apteekeissa valmistettiin paljon lääkkeitä). Valitettavasti tällä hetkellä teknisen paikat ovat todella nihkeässä, koska yleisestikin taitaa olla aika huono taloudellinen tilanne. Monella on tuttuja apteekkialalla, mikä tietysti auttaa paljon työpaikan saannissa... itse en saanut töitä ekana opiskeluvuonna apteekista. Moni opiskelukaveri sen sijaan kyllä on töissä teknisenä satunnaisesti. Siis kiinni SUHTEISTA/tuurista! Mutta harjoitteluhan on jo 2. vuonna niin eipä tuolla niin väliä! Tämä koskaa siis pk-seutua, toki kauempana Suomessa apteekkarit varmaan ottaa ihan mielellään opiskelijoitakin kun ei ole tunkua paikkoihin....


    • toukokuussatavataan

      Mä olen suunnilleen puolet tuosta pääsykoekirjasta nyt ekan kerran lukenut. Tuntuu, että tulee tosi kiire..! Miten hyvin te muut opitte nuo jutut jo ennestään, siis onko tuttua tyyliin lukion biologiasta (mitä en itse lukenut kuin kaksi pakollista..) ja miten hyvin te osaatte nämä pääsykoekirjan jutut muutenkin? Mä olen vähän epävarma omasta osaamisestani ja siitä, tulenko pääsykokeeseen mennessä oppimaan tärkeimmät asiat tarpeeksi hyvin niin, että ne tulisi ulkomuistista sutjakasti.

      Myös ilman MAOLia oleminen pääsykokeessa vähän hirvittää niiden kemian laskujen takia :D

      • Kuopiou

        Mulla itsellä on lukion biologian 4 kurssia käytynä 5 vuotta sitten, 1 kerran olen pääsykokeissa käynyt tällä samalla kirjalla ja nyt kun taas lueskelee niin kyllä ne asiat muistuu mieleen. Toistoja vaan paljon, mikä on kyllä hirveen vaikeeta kun tuo on niin YKSITYISKOHTAISTA tuo teksti. Ei mitenkää oo ainakaa omalla kohalla ollu apuna lukion bilsat :D Kemia jännittää ihan sikana, ilmeisest Kuopioon kun hakee niin pitää saada siitäkin minimissään se 0,5pst jos oikein olen ymmärtänyt. Lukuvinkkejä otetaan vastaan!


      • ehkyliopistoon

        Kerran nyt lukenu tuon pääsykoekirjan. Ei kyllä paljoo kaaliin jäänyt kun on niin nippeliä tosiaan vaikka bilsaa kävin 7 kurssii lukiossa. Nyt koitan oppia kemiaa että saisi edes pari pistettä siitä kokeessa :D älkää huoliko on täälä muitakin toivottomia tapauksia.


      • toukokuussatavataan

        Ok, "hyvä" kuulla :D Ehkä tässä sitten onkin mahiksia, tässä on kuitenkin vielä n. kuukausi aikaa jäljellä! Joskus syksyllä laskeskelin todistuksistani saamiani pisteitä, ja vähän hirvittää että paljonko sitä sitten pitäisikin pääsykokeissa osata..!

        Onko kirjan omia pohdintatehtävien miettiminen hyvä tapa opiskella kappaleen oleelliset asiat? Olen yrittänyt keskittyä siihen, että osaisin vastata niihin kysymyksiin niin, että olen itse ymmärtänyt asian.


      • farmasiaa

        Täällä yks toivoton tapaus ilmoittautuu! Hirvittää ku en oo lukenu kemiaa vielä ollenkaan, lukiossa käyty kaikki kurssit eli ei ihan pimennossa kaikki ole... IFA sitten taas.. Huhhuh :D Taidan olla ehkä hieman yli puolessa välissä ja en tiedä sitten onko mitään jääny muistiin :D aika vaan kuluu liian nopeasti että pian iskee paniikki


      • Kuopiou

        Itse olen aina kappaleen luettua lukassu vastaavan kappaleen kysymykset viimevuoden pääsykokeesta. Antaa hieman toivoa paremmasta ja ehkä osannut sitten kiinnittää huomiota mahdollisiin ensi kokeeseen tuleviin kysymyksiin. Tää jännitys on jo ihan käsistä... :D Puolet luettuna/muistiinpanot tehtynä IFA:sta ja vielä pitäs jaksaa tykittää toisen kerran läpi vähintään, mut aika loppuuuu arghhh!!! Tää onniin taas tätä ko ois pitäny aikasemmin alkaa lukeen...onhan toi kirja ollu mulla jo tammikuusta asti mut hassu juttu et huhtikuun alussa alko vasta kiinnostaan tuo kirja. Onneksi ehin pikkusen kemiaa päntätä ennenku alko tuo IFA kiinnostaan, aattelin enemmän tohon panostaa entä kemiaan. Jos sais ees muutaman pisteen kemian osiosta, toivossa on hyvä elää! Tsemppiä kaikille :)


      • Mangostani

        ''Ei se lukemisen määrä, vaan laatu''. Jollakin voi jäädä asiat päähän jo ensimmäisen lukukerran aikana, toisilla voi olla vaikeampaa. Kemiaa ( ja biologiaa) tulee olemaan ensimmäisenä vuonna todella paljon, joten kannattaa varautua hyvällä motivaatiolla ja mielenkiinnolla. PS. sanoisin että pääsykoepisterajat tulevat nousemaan viime vuosista reilusti.

        T: Ensimmäisen vuoden farmaseutti kuopiosta, joka luki vuoden 2013 pääsykokeeseen vain 100 sivua IFA:aa, koska motivaatio oli huono ja aika kortilla :D.


      • Kuopiou

        Pääsitkö pääsykoe alkupiste kiintiöllä sisään vai pelkillä pääsykoepisteillä? :) Itsellä tulee surkeesti alkupisteistä pojoja, niin pitäs periaatteessa pääsykoepisteillä sisään päässä. Itsellä juuri jännittää tuo pisterajojen nousu tämän takia >:D Toisaalta luotto siihen, että tyypit jotka hakee farmasiaa opiskeleen "ihan vaan kaiken varalta", ottaa sen mielusemman paikan vastaan, tai odottaa sit ens vuoteen hyväksymättä tätä varavaihtoehtoa. Ei ois mitää sisäpiiritietoa heittää, et mitä kannattaa lukea tämän vuoden pääsykokeeseen? :'D


      • fafeaeafe

        Tällä hakukerralla ei ole mahdollista saada muuta paikkaa, kuin se mikä oli yhteishaun listassa korkeimmalla. Eli jos lääkkis on ykkösenä ja farmasia kakkosena ja pääsee sisään lääkkikseen niin farmasiaan ei edes tarjota paikkaa.


    • dadadaa

      Ootteko muuten miettinyt että pyrittekö vastaamaan jokaseen kysymykseen, vaikka meniskin arvailuks?:D oon ite nyt pohtinut että kannattasko vaan skippaa ne vaikeat kohdat miinuspisteiden pelossa mut en tiiä onko kannattavaa.

      • toukokuussatavataan

        mäkin olen harkinnut sitä.. varmaan aiheesta, mistä ei ole yhtään mitään hajua, en välttämättä lähtisi arvaamaan, jos väärästä vastauksesta saa miinuspisteitä - mikäli vastaamatta jättämisestä tulee 0p.

        Minä sain tänään nyt ensimmäistä kertaa luettua IFAn loppuun! :D Voittajafiilis, kun sain nyt tuon kerran käytyä aika hyvin läpi, nyt on varmasti helpompi alkaa kertailemaan ja selailemaan kirjaa valikoivasti!


      • apteekkiiin

        Onkohan se kokeen tyyppi muuttunu tai maksimipisteet noussu kun kerran pitää saada neljä pistettä molemmista osakokeista? Eikö viime vuonna se raja ollu 0,5 pistettä ja sillonkin muuttu oikein/väärin väittämiks? Oliko 2013 mitään rajaa tietääks joku?

        Mutta nyt toisaalta jos jotkut on hakenu lääkikseen ja farmasiaan vaan lukiobilsan pohjalta ja jos tulee näitä kysymyksiä mihin vastaus löytyy vaan ifasta nii ehkä ne ei oo niin vahvoilla siinä sitten. Vaikka kyllä sieltä neljälin pistettä varmaan aika helppoon tulee pelkällä lukiobilsalla jos oikeesti osaa paljon..


      • apteekkiiin

        Siis ainakin helsingissä ilmeisesti näin...


      • Sisällepäässyt

        Älkää arvatko yhtään vastausta, joista ette ole varmoja. Kokeeseen on laitettu sellaisia kysymyksiä, joihin 90 % ei todennäköisesti tiedä vastausta, mutta suurin osa vastaa silti. Tulevissa opinnoissa ja työelämässäkään ette voi lähteä arvailemaan asioita, sen takia vääristä vastauksista rankaistaan valintakokeissakin. Vuosien varrella varmasti sadat osallistujat ovat reputtaneet valintakokeessa, vaikka tietoa olisi ollut hyvin, vastaamalla turhaan epävarmoihin kysymyksiin!


    • ifaaaaaaa

      Onko muuten farmasiassa muuten yliopistossa jokin kemian tasotesti olemassa? Vai opiskelevatko kaikki samassa ryhmässä esim. Kuopiossa? Miten on Helsingisssä?

    • sefsefkop

      Mikseihän Uef ole julkaissut vieläkään hakijatilastojaan??? Helsingin yo julkaisi ne jo aika päivää sitten farmasian osalta...Olis kiva tietää, kuinka moni hakee Kuopioon.

    • toukokuussatavataan

      Katsoin saavani Kuopioon todistuksestani 50 pistettä. Viime vuonna Kuopioon farmaseutiksi valintakoe todistuksista saatu pisteraja näyttäisi olevan 66,20, mutta hakuoppaassa sanotaan näin:

      "Hakijan tulee saada pisteitä sekä fysiolohian ja anatomian että kemian osakokeista ja tullakseen valituksi hakijan on saatava kaikkien valintakokeessa vastanneiden hakijoiden valintakoepisteiden keskiarvosta vähintään 60%".

      Eli esimerkiksi jos pisteraja olisi ollut tänä vuonna vaikka 70, ja saisin todistuksesta 50p ja valintakokeesta 20p, se ei tarkoita, että pääsisin sisään, ellei tuo 20p valintakokeesta ei ole vähintään 60% kaikkien vastanneiden keskiarvosta?

      Mitä enemmän pääsykoetta ajattelen, sitä enemmän alan epäilemään..

      • Teoria-Käyätäntö--

        Periaatteessa noin, mutta ei käytännössä. Tuo 60% KESKIARVOSTA on käytännössä olematon raja - hakevathan monet valmistautumatta, käyvät vain katsomassa kokeen ja lähtevät puolen tunnin päästä pois kokeesta

        Sisäänpääsyraja pelkällä kokeella taisi olla alle 20p viime vuonna --> keskiarvo KAIKISTA hakijoista on paljon matalampi --> 60% siitä keskiarvosta on vielä matalampi luku. :) Nämä nollapisteilijät painavat keskiarvon kyllä alas. Älkää nyt stressatko joka asiasta =)


      • toukokuussatavataan

        Okei hyvä, kiitos vastauksesta - täytyy ottaa rennommin :D


    • vinkvinkvinkdk

      Jos haluatte kerrata lukion kemiat, niin suosittelen lämpimästi sivustoa http://opetus.tv/.Valitse yläreunasta "Lukio" ja sitten "Kemia". Sieltä löytyy hirveästi opetusvideoita suomeksi kaikista kemian kursseista. Nopea ja vaivaton tapa kerrata!

      • Opetustvvb

        Toi on kyllä hidas tapa kerrata :D menee liian monta tuntii ku kattoo noita. Lukiossa meiänki tunnit meni hukkaa noitten videoitten takia.


      • dskru

        Katoitteko te noita tunneilla??!!! Millanen opettaja tekee niin??!! Kun olen katsellut noita videoita, olen huomannut, kuinka surkea oma opettajani yläasteella oli... Mielestäni videot on selkeitä, ja hyödyllisiä on varsinkin ne kemian ylppäritehtävien läpikäynnit.


      • toukokuussatavataan

        Nuo videot on joo selkeitä, mutta toimii parhaiten varmaan yksittäisten asioiden kertaamiseen, ei kokonaisten kurssien. Pitkiä ja hidastempoisia videoita, vaikka sisältö onkin toki selkeää


      • Opetustvvb
        dskru kirjoitti:

        Katoitteko te noita tunneilla??!!! Millanen opettaja tekee niin??!! Kun olen katsellut noita videoita, olen huomannut, kuinka surkea oma opettajani yläasteella oli... Mielestäni videot on selkeitä, ja hyödyllisiä on varsinkin ne kemian ylppäritehtävien läpikäynnit.

        Joo katottiin kun meidän opettaja oli yks noista joka teki noita videoita :) hän on valitettavasti nyt menehtynyt...


      • ffrthhhhh

        Mitä, munkin entinen opettaja on tehnyt tonne noita videoita! Se oli hyvä tyyppi toivottavasti se ei oo se kuollu.. Minkä aineen opettaja on tää kuollut? :(


    • apuaa

      Voisko joku kokeessa jo käynyt kertoa riittääkö koeaika hyvin vai tuleeko lopussa kiire? ja onko muita menossa Vaasaan tekemään pääsykokeen? mihin aikaan aijotte mennä sinne? :D

      • mäihä39247

        Kun olin pari vuotta sitten tekemässä koetta, huomasin, että aikaa jäi ruhtinaallisesti. Suuri osa lähti pois paljon ennen ajan päättymistä. Riippuu tietenki siitä, että kuinka pitkään jää lukemaan yksittäistä kysymystä, mutta monivalinnoissa on se hyvä puoli, että kysymyksen lukemisen jälkeen tietää heti, tietääkö vastauksen vai ei. Ei kannata arvata. Laskuja olisi tietenkin voinut jäädä pohtimaan, mutta kun en osanut niin en. Yksi hauska huomio oli muuten se, että kuinka huonosti porukka oli tuolloin valmistautunut kokeeseen. Tein kokeen Helsingissä ja siellä oli monella laskin unohtunut kotiin. Siellä sitten kokeenvalvojalla ilmeisesti oli muutamia ylimääräisiä (en tiedä onko sen jälkeen ollut tai tuleeko tässä kokeessa olemaan, joten valmistautukaa kaikki!). Vai oliko se niin, että joidenkin laskimet eivät toimineet, en muista, mutta jotain häslinkiä siellä oli laskimiin liittyen. Muistan myös sen, että kaikki laukut piti jättää salin reunamille ja itsellä oli jatkuva paniikki, että mitä jos joku pöllii oman laukkuni, mutta loppu hyvin kaikki hyvin. Päällimmäinen tunne oli kuitenkin kysymyksiä lukiessani se, että "oliko kirjassa muka tästä jotain??!!". Kaikki mitä kirjassa on, sanotaan itse kokeessa jossain toisessa muodossa. Pääsin kuin ihmeen kaupalla varasijalta sisään Kuopijoon..


      • Vaasaa
        mäihä39247 kirjoitti:

        Kun olin pari vuotta sitten tekemässä koetta, huomasin, että aikaa jäi ruhtinaallisesti. Suuri osa lähti pois paljon ennen ajan päättymistä. Riippuu tietenki siitä, että kuinka pitkään jää lukemaan yksittäistä kysymystä, mutta monivalinnoissa on se hyvä puoli, että kysymyksen lukemisen jälkeen tietää heti, tietääkö vastauksen vai ei. Ei kannata arvata. Laskuja olisi tietenkin voinut jäädä pohtimaan, mutta kun en osanut niin en. Yksi hauska huomio oli muuten se, että kuinka huonosti porukka oli tuolloin valmistautunut kokeeseen. Tein kokeen Helsingissä ja siellä oli monella laskin unohtunut kotiin. Siellä sitten kokeenvalvojalla ilmeisesti oli muutamia ylimääräisiä (en tiedä onko sen jälkeen ollut tai tuleeko tässä kokeessa olemaan, joten valmistautukaa kaikki!). Vai oliko se niin, että joidenkin laskimet eivät toimineet, en muista, mutta jotain häslinkiä siellä oli laskimiin liittyen. Muistan myös sen, että kaikki laukut piti jättää salin reunamille ja itsellä oli jatkuva paniikki, että mitä jos joku pöllii oman laukkuni, mutta loppu hyvin kaikki hyvin. Päällimmäinen tunne oli kuitenkin kysymyksiä lukiessani se, että "oliko kirjassa muka tästä jotain??!!". Kaikki mitä kirjassa on, sanotaan itse kokeessa jossain toisessa muodossa. Pääsin kuin ihmeen kaupalla varasijalta sisään Kuopijoon..

        Mä oon menossa Vaasaan tekemään koetta! Helsinkiin kuitenkin haen :)


    • toukokuussatavataan
      • jdksurwi

        Minun käsittääkseni niitä ei ole tarkemmassa muodossa missään. Olisi kiva, jos ratkaisut kerrottaisiin vähän tarkemmin noissa mallivastauksissa... Jos joku osaava voisi antaa neuvoja tai näyttää täällä, miten on noihin tuloksiin päätynyt..? Nuo loppupään laskutehtävät on muutenkin sellaisia, että pitää oikeasti olla 100% varma vastauksesta tai muuten ei kannata vastata, voi tulla nimittäin miinusta. Onkohan muuten itse farmasian opinnoissa laskut sitten vain tuota luokkaa?


      • Juuuuuuuh

        Neljä viimeistä tehtävää on semmoisia, että niitä tuskin tarvitsee osata edes proviisoriksi hakevien. Viime vuonna nimittäin jätin vastaamatta viiteen viimeiseen tehtävään ja silti pisteet riitti proviisoriksi. Muista tehtävistäkään en saanut täysiä pisteitä, mutta vastasinkin vain varmoihin. Turha siis stressata niitä, siellä pääsykokeissa on kuitenkin aika vähän niitä kemian huippuosaajia. Peruslaskut kannattaa opetella ja tarkistaa vastaus moneen kertaan, varsinkin yksiköt!

        Farmasian opinnoissa laskut on ihan eri tyyppisiä, eniten on pKa- ja liukoisuuslaskuja.


      • toukokuussatavataan

        Itsellä ei ole kovin varma menestys kemian puolen tehtävissä eikä edes IFAn puolen tehtävissäkään :D Toivottavasti tänä vuonna IFAn puolelta tulee "yksi oikea vastaus neljästä vaihtoehdosta" -tyyppiset tehtävät, eikä noita oikein/väärin-tehtäviä, mitä viime vuonna on ollut.

        Helppoahan se olisi, jos olisi joko tosi hyvä kemiassa tai muistaisi IFAn asiat hyvin, mutta nyt tulen osaamaan varmaan molemmista vain jonkin verran, toivottavasti se riittää!


      • 89jkg

        Tärkeää, ettei luovuta, kun saa koepaperin eteensä. Lue tehtävät tarkasti läpi. Vaikka et heti muistaisi jotain asiaa, aivot jäävät tehtävän lukemisen jälkeen prosessoimaan asiaa, joten odota (aikaa riittää kokeessa) ja anna asioiden muhia.


      • proviisoriksi2015

        Tänä vuonna lääkis ja farmasian koe eri aikaan. Josko hakijamäärät noussu sen takia? Tuleekohan pisterajat nousemaan taivaisiin? Tietääkö tämän vuoden ylioppilaat miten tuo vaikuttaa, jos joku lääkikseen hakija ottaa paikan vastaan ja haluaakin ens vuonna hakee lääkikseen uusiks? Onko sillä huonommat mahdollisuudet päästä sitten ens vuonna lääkikseen, jos on ottanut jo paikan vastaan? Tällöin ehkä pisterajat ei nousisi niin paljon tai jos nousis nii varapaikkoja vapautuis kun kukaan ei halua ottaa paikkaa vastaan, jos oikeesti haluaa lääkiskeen.


    • utelias2849

      Onko farmasian opiskelijoilla Kuopiossa mahdollisuus opiskella kesällä? Onko silloin mitään kurssitarjontaa?

      • Opiskelijajaja

        Avoimen kautta voit opiskella valinnaisia kursseja, jos jotain itsellesi sopivaa löydät. Kesätentissä voi tenttiä myös enintään kolme opintojaksoa kerralla.


    • Apuaa

      Voiko joku auttaa tässä? :) oikea vastaus on 95%!

      Kuinka suuri osa etikkahaposta on deprotonoituneena liuoksessa, jonka pH = 6? pKa(AcOH) = 4,76.

      • dadadaa

    • äöööö

      Mitä uskotte onko valintakoe viime vuoden tapainen vai sitä edellisten tapainen? :D Viime vuoden koe oli tottakai vaikeampi :s

      • toukokuussatavataan

        Varmaan tulee viime vuoden kaltainen eli oikein/väärin -väittämiä, vaikka vaikeitahan ne ovat. Ne ei kyllä jätä arvailulle sitten yhtään tilaa, pitää muistaa kaikki tosi tarkkaan.


      • Tälleensä

        Tänä vuonna on luvassa aikaisempia vuosia vaikeampi valintakoe hakijoiden suuren määrän vuoksi. Näin saadaan enemmän hajontaa valintakoepisteisiin, eikä tule tilannetta, että monella hakijalla tulisi samat pisteet kokeesta. Helppoja laskuja tuskin on kovin monta tällä kertaa :(


    • Näin

      Ilmeisesti tänä vuonna on Kuopioon hakenut todella valtava määrä ihmisiä farmasiaa opiskelemaan, yhteensä yli pari tuhatta hakijaa farm. prov., mikäli kuulemani tiedot pitävät paikkansa. Siinä onkin yliopistolla tekemistä saada kaikki mahtumaan koesaleihin. Myös liikenneruuhkat voi olla melkoisia koepäivänä, joten kannattaa olla ajoissa paikalla.

      • Stressaaja

        Oho, paineet vaan kasvaa. Mistä oot sitten kuullut tämmöstä?


      • 903flsa

        Tuossa ylempänähän joku aikaisemmin kerto, että Kuopioon on hakenu proviisoriksi 668 hlöä? Hakijoiden määrää ei ole kerrottu uef:n sivuilla (ei farmaseuttien tai proviisoreiden)....mysteeri.


      • epäilys

        Hmm vähän kyllä epäilen tuota yli 2000 hakijaa. Helsingissä on tänä vuonna yhteensä 2096 hakijaa, joista 784 proviisoreja ja 1312 farmaseutteja. Toinen postaaja sanoi Kuopion proviisoriluvuksi 668, joten edes sen 2000:n hakijan saavuttamiseksi farmasian hakijoita pitäisi olla 1332.
        Epäilen näin toisiaan lähellä olevia hakijalukuja. Jos esim. vertaa viime vuoden farmaseuttilukuja, Helsinkiin haki 961 ja Kuopioon 694.
        Ja toki sitten vielä sekin, että moni saattaa hakea ensisijaisesti proviisoriksi, ensisijaisesti Helsinkiin, ensisijaisesti toiselle alalle tai jättää vaikka saapumatta valintakokeeseen. Että eipä kannata liikaa panikoida.


      • toukokuussatavataan

        Kuopioon hakeneena alkaa kyllä huolestuttaa. Voisivat jo ilmoittaa hakijamäärät, olisi mielenkiintoista tietää..


      • Sellaista

        Tosiasia on, suurimmalle osalle muista pääaineista hakijamäärät ovat laskeneet 20 - 50 %, mutta farmasialla hakumäärät ovat ihan varmasti raketoineet pilviin. Uusista hakijoista valtaosa hakee myös lääkikseen, joten pisterajatkin tulee nousemaan samassa suhteessa hakijamäärän kanssa. Myös haku-uudistus vaikuttaa tähän, että "varmoille" aloille hakeutuu entistä enemmän porukkaa, kun pääaineen vaihto myöhemmin on aika vaikeaa.

        Helsingissä oli muuten tänä vuonna saman verran hakijoita farmaseutin koulutusohjelmaan ja lääkikseen, Kuopiossa varmaan tilanne tulee olemaan samanlainen (viime vuonna lääkikseen haki yli 1200).


      • Jepojep
        epäilys kirjoitti:

        Hmm vähän kyllä epäilen tuota yli 2000 hakijaa. Helsingissä on tänä vuonna yhteensä 2096 hakijaa, joista 784 proviisoreja ja 1312 farmaseutteja. Toinen postaaja sanoi Kuopion proviisoriluvuksi 668, joten edes sen 2000:n hakijan saavuttamiseksi farmasian hakijoita pitäisi olla 1332.
        Epäilen näin toisiaan lähellä olevia hakijalukuja. Jos esim. vertaa viime vuoden farmaseuttilukuja, Helsinkiin haki 961 ja Kuopioon 694.
        Ja toki sitten vielä sekin, että moni saattaa hakea ensisijaisesti proviisoriksi, ensisijaisesti Helsinkiin, ensisijaisesti toiselle alalle tai jättää vaikka saapumatta valintakokeeseen. Että eipä kannata liikaa panikoida.

        Proviisoriksi hakevien määrä on siis kasvanut 42 %. Jos farmaseutiksi hakevien määrä on kasvanut saman verran, heitä olisi nyt pikkuisen alle 1000. Sinne 1700 hakijaan päästäisiin, mutta ei välttämättä ihan kahteen tuhanteen. Paljon joka tapauksessa.


    • Salijako

      Mist näkee vaasan salijaon?? :O apua oon iha paniikissa ku en tiiä mihin sit pitää mennä :/

      • vaasanpääsykoe

        Mää oon käsittäny että Vaasaan vaan mennään ajoissa ja sitte sieltä viiään saleihin? oonko aivan väärässä :s


    • proviisoriksi20151

      Tänä vuonna lääkis ja farmasian koe eri aikaan. Josko hakijamäärät noussu sen takia? Tuleekohan pisterajat nousemaan taivaisiin? Tietääkö tämän vuoden ylioppilaat miten tuo vaikuttaa, jos joku lääkikseen hakija ottaa paikan vastaan ja haluaakin ens vuonna hakee lääkikseen uusiks? Onko sillä huonommat mahdollisuudet päästä sitten ens vuonna lääkikseen, jos on ottanut jo paikan vastaan? Tällöin ehkä pisterajat ei nousisi niin paljon tai jos nousis nii varapaikkoja vapautuis kun kukaan ei halua ottaa paikkaa vastaan, jos oikeesti haluaa lääkiskeen. Laitan tän saman tänne loppuun.

      • Ensikertalaisuuskiintiö

        Ne jotka ottaa paikan vastaan ja hakee ens vuonna lääkäriksi, niin ne ei oo enää ensikertalaiskiintiössä. Tämä tarkoittaa vissiin sitä että heidän on vaikeampi päästä sitten lääkikseen. Mietin vaikuttaako toi samalla jos hakee tänä vuonna farmaseutiks ja ens vuonna proviisoriks niin vaikuttaako se ensikertalaisuuskiintiö tällöinkin? Haen siis tänä vuonna myös proviisoriks mut en usko et pääsen nyt ekalla sisään.


    • Proviisorikiintiö

      Ootteko muuten huomannu et ne on vähentäny helsingis proviisorikiintiön määrää? Viime vuonna otti sisään 59 ja tänä vuonna vaan 28. Eli pisterajat tulee nousemaan sairaan paljon tänä vuonna...

      • afeagegagegeg

        No ei se ihan noin mennyt.
        "Proviisorin koulutusohjelmaan valitaan hakijoita seuraavasti:
        - yhteispisteiden määräämässä järjestyksessä 28 opiskelijaa
        - valintakoepisteiden määräämässä järjestyksessä 12 opiskelijaa"


      • afeagegagegeg

        Lisäksi pf valinnat eli ei ole juurikaan muuttunut.


    • Pääsykoe

      Saan lähtöpisteitä 44. Mitä veikkaatte et paljonko pisteitä mun pitäis suunnilleen saada pääsykokeesta että pääsisin proviisoriksi?

      • hakija2014

        Proviisorille tavoittelisin tänävuonna oikeasti lähes täysiä, totta se vain on että lääkikseen hakijat tekee kemian tehtävät lähes täysiä hipoen, lisäksi moni lukee fysiolog/anatom. kirjan sillä siitä hyötyä myös lääkiksen pääsykokeissa. Tänä vuonna pitää siis loistaa ja mikäli ei ole varma osaamisesta niin voi heittää jo hanskat tiskiin


      • CCKK

        Olen vähän samoilla linjoilla. Lääkishakijat nostavat kilpailun aivan uudelle tasolle, ja ainakin aiempien vuosien farmasian kemian tehtävät ovat aika peruskamaa suhteessa siihen, millaisiin tehtäviin lääkishakijat valmistautuvat. Lisäksi useat tosiaan lukevat oheislukemistonaan fysiologian ja anatomian kirjoja, pelkkä lukion oppimäärä kun ei oikein tahdo taata sisäänpääsyä lääkikseen, vaikka sen pitäisikin periaatteessa.

        Ei auta muuta kuin toivoa, että näihin karkeloihin osallistuvat lääkishakijat saavat paikan sieltä ykkösvaihtoehdostaan, tai jättävät farmasian väliin säästääkseen paikkansa ensikertalaiskiintiössä. Meille muille paljon tsemppiä kokeeseen!


      • Toinenhakija
        hakija2014 kirjoitti:

        Proviisorille tavoittelisin tänävuonna oikeasti lähes täysiä, totta se vain on että lääkikseen hakijat tekee kemian tehtävät lähes täysiä hipoen, lisäksi moni lukee fysiolog/anatom. kirjan sillä siitä hyötyä myös lääkiksen pääsykokeissa. Tänä vuonna pitää siis loistaa ja mikäli ei ole varma osaamisesta niin voi heittää jo hanskat tiskiin

        Haha, oletpas sä ainakin rohkaseva. :D Muista että on eri asia ottaako ne paikan vastaan - ensi vuonna on tulossa jopa 60% ensikertalaiskiintiöt kaikkiin lääkiksiin! Eikä ne farmasian kokeen kemian tehtävätkään mitään ihan helppoja ole.

        Sinänsä kyllä ärsyttää tämä lääkisläisten ryntäys farmasiaan. Ei siinä kukaan voita jos ne jäävät kyttäämään farmasiaan paikkaa lääkikseen - ja vievät samalla paikan niiltä, jotka olisivat oikeasti halunneet farmasiaa lukemaan. Noh, minkäs sille voi. Mutta olisiko vaikka välivuosi oikeasti parempi ratkaisu?


      • ghhthjku

        Varmaan on aika monen otettava se paikka vastaan, jos ei ole töitä luvassa välivuodelle ja työttömyyskorvaustakaan ei saa jos ei paikkaa ota vastaan. Harvalla on varaa vuotta olla ilman tuloja, jos ei vanhemmat maksa elämistä. Farmasialla saa kuitenkin ilmaisen "preppauskurssin" ja ekana vuonna ehtii ihan hyvin lukemaan pääsykokeisiinkin samalla.


      • Toinenhakija

        Noinhan se on. Kysymys olikin lähinnä, onko se moraalisesti oikein niitä kohtaan, jotka olisivat halunneet jäädä opiskelemaan farmasiaa mutta eivät pääse koska lääkikseen haluavat hengailevat siellä vuoden ja vaihtavat sitten opiskelupaikkaa? Samaten yliopiston kannalta homma on huono, koska valmistumismäärät putoavat jos vaikka 1/3 opiskelijoista lähtee ensi vuonna lääkikseen. Suurin osa nyt varmaan saisi asua ilmaiseksi vanhempien luona kuitenkin, minusta olisi hyvä mielummin hakea vähän perspektiiviä elämään vaikka matkustelemalla ja töitä tekemällä. Toisaalta yliopisto itse on päättänyt tänä vuonna laittaa kokeet eri päiville, joten kaipa se on sitten tarkoituksella.


      • Molekyylimaija

        Niin, veikkaanpa, että tässä on käynyt yliopistolta nyt pieni arviointivirhe sen suhteen, miten lääkishakijat suhtautuvat mahdollisesti heille farmasialta irtoavaan paikkaan. Oletus on tietenkin ollut, että he ensikertalaisuuden menettämisen pelossa eivät ottaisi vastaan farmasian paikkaa, vaikka se mahdollisesti hyvä ilmainen preppauskurssi olisikin. Todellisuus saattaa paljastua päinvastaiseksi. Ennenhän kemianlaitosta käytettiin vähän vastaavana lääkiksen preppauskurssina.

        Sinänsä tilanne on outo, kun farmaseuteista on kaiketi jo nyt pulaa, eikä farmasianlaitoksen lääkiksen preppauskurssina käyttäminen tilannetta ainakaan paranna. Noh, alalle jäävien työnäkymät tietysti sitten paranevat, kun valmistuvien/alalle jäävien farmaseuttien määrä vähenee entisestään lääkisläisten poistuessa kuvioista.


      • fgsklhgktrj
        Toinenhakija kirjoitti:

        Noinhan se on. Kysymys olikin lähinnä, onko se moraalisesti oikein niitä kohtaan, jotka olisivat halunneet jäädä opiskelemaan farmasiaa mutta eivät pääse koska lääkikseen haluavat hengailevat siellä vuoden ja vaihtavat sitten opiskelupaikkaa? Samaten yliopiston kannalta homma on huono, koska valmistumismäärät putoavat jos vaikka 1/3 opiskelijoista lähtee ensi vuonna lääkikseen. Suurin osa nyt varmaan saisi asua ilmaiseksi vanhempien luona kuitenkin, minusta olisi hyvä mielummin hakea vähän perspektiiviä elämään vaikka matkustelemalla ja töitä tekemällä. Toisaalta yliopisto itse on päättänyt tänä vuonna laittaa kokeet eri päiville, joten kaipa se on sitten tarkoituksella.

        Tietääkseni farmasian opiskelijoista hyvin harva vaihtaa toiseen pääaineeseen kesken opiskelujen, puhutaan jostain 5 - 10 opiskelijasta vuositasolla. Ja nykyään on vielä vaikeampi mennä vaihtamaan pääainetta. Varmasti suurin osa sisäänpäässeistä ottaa opiskelupaikan vastaan ja myös valmistuu. Tiedän monta, joilla lääkishaaveet on unohtunut, kun farmasia on tuntunut myös omalta alalta.


      • Molekyylimaija
        fgsklhgktrj kirjoitti:

        Tietääkseni farmasian opiskelijoista hyvin harva vaihtaa toiseen pääaineeseen kesken opiskelujen, puhutaan jostain 5 - 10 opiskelijasta vuositasolla. Ja nykyään on vielä vaikeampi mennä vaihtamaan pääainetta. Varmasti suurin osa sisäänpäässeistä ottaa opiskelupaikan vastaan ja myös valmistuu. Tiedän monta, joilla lääkishaaveet on unohtunut, kun farmasia on tuntunut myös omalta alalta.

        Sitten varmaan tuttavapiirini tekee poikkeuksen, sillä itse tiedän useammankin henkilön, jotka nimenomaan kesken farmasian opintojensa tai heti valmistuttuaan ovat päättäneet hakea lääkikseen, ja ovat myös sinne päässeet. Eivätkä ole kahta kertaa taakseen katsoneet, työn arvostus sekä palkalla että yleisellä arvostuksella mitattuna kun on lääkäreillä suhteessa farmaseutteihin aika eri sfääreissä.


      • jfjdjrhdbj
        Molekyylimaija kirjoitti:

        Sitten varmaan tuttavapiirini tekee poikkeuksen, sillä itse tiedän useammankin henkilön, jotka nimenomaan kesken farmasian opintojensa tai heti valmistuttuaan ovat päättäneet hakea lääkikseen, ja ovat myös sinne päässeet. Eivätkä ole kahta kertaa taakseen katsoneet, työn arvostus sekä palkalla että yleisellä arvostuksella mitattuna kun on lääkäreillä suhteessa farmaseutteihin aika eri sfääreissä.

        Minähän sanoinkin, että vuositasolla 5 - 10 vaihtaa farmasialta toiseen pääaineeseen, melkein aina tosiaan lääkikseen. Aiemmin kun joku sanoi, että kolmasosa vaihtaisi, niin se ei voi pitää paikkaansa. Nimittäin farmasian toisen vuoden opiskelijoiden kursseilla on ollut vielä sellaiset 180 opiskelijaa Kuopiossa (farm prov.), eli siinä ei paljon vajausta ole aloittaneisiin verrattuna. Valmistuneet on sitten asia erikseen, niihin en edes ottanut kantaa.


      • Eisitätiedä

        Toisaalta voi myös olla niin, että lääkisläiset tekevät farmasian pääsykokeen tahallisesti huonosti. Silloin heidän ei tarvitse ottaa opiskelupaikkaa farmasiasta vastaan, vaan pystyvät hakemaan ensikertalaiskiintiössä seuraavanakin vuonna. Saavat kuitenkin näin ne tarvittavat hakukohteet.


      • 902ilw

        En ymmärrä tätä kommenttia. Jos joku tekee pääsykokeen tahallaan huonosti, se tarkoittaa sitä, ettei ko. henkilöä valita tiedekuntaan, mitä muuta se voisi tarkoittaa???? Täällä spekuloidaan ties mistä.


      • fafefafe
        902ilw kirjoitti:

        En ymmärrä tätä kommenttia. Jos joku tekee pääsykokeen tahallaan huonosti, se tarkoittaa sitä, ettei ko. henkilöä valita tiedekuntaan, mitä muuta se voisi tarkoittaa???? Täällä spekuloidaan ties mistä.

        Kaikkia kuumottelee sen verran paljon, että aletaan vähän hysteerisiksi.


      • Eisitätiedä

        Niin siis meinasin sitä että henkilö, joka haluaa lääkikseen ja hakee farmasiaan vain siksi että saisi ne kaksi vaadittua hakukohdetta, tekee farmasian kokeen tahallaan huonosti. Tällöin häntä ei valita farmasian tiedekuntaa, eikä hän sinne haluakaan, koska menettäisi mahdollisuuden päästä lääkikseen ensikertalaiskiintiössä seuraavana vuonna.
        Ehkä turhaa spekulointia, stressitasot kun ovat ainakin itselläni korkealla.


    • lajlevjeaifjafeff

      Pitää nyt muistaa, että ei kovin moni lääkkikseen hakija lue tuota meidän pääsykoekirjaa. Ainoa missä voivat loistaa enemmän on kemian osuus. Ja ei pidä liioitella perus lääkkishakijan taitoja sillä samanlaisia ihmisiä hekin ovat. Parhaat sieltä menevät lääkkikseen ja huonoimmat taas häviävät IFA:ssa. Näin siis ainakin teoriassa (ja näin varmaan jokainen meistä toivoo).

      • Karlotte

        Olen kyllä siinä käsityksessä, että erittäin moni lääkkikseen tosissaan hakeva on lukenut tuon IFAn kirjan, sillä se tukee erittäin hyvin lääkkikseen hakemista. Ja samalla saa täyden valmiuden farmasian pääsykokeeseen eli kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

        Mitä tulee tuohon, että moniko hakee farmasiasta lääkäriopintohin myöhemmin: Itse opiskelen farmaseutiksi Kuopiossa ja olen jäänyt siihen käsitykseen, että lääkkikseen pääsy on käytännössä aika vaikeaa farmasialta, vaikka hinkua olisi kuinka paljon, sillä lukemisaikaa ei yksinkertaisesti jää. Farmasian sitova, koulumainen opiskelu ei ole "valmennuskurssi" lääkkikseen. Päinvastoin, sillä valmiudet huononevat, kun on tiukasti farmasian paahtoputkessa sisällä ja lukioajan tiedot haalistuvat koko ajan. Tästä syystä moni wannabe-lääkkisläinen alistuu lopulta farmasiaan. Väitän, että näitä tyyppejä on farmasialla aika paljon.

        Lisäksi arvelen, että farmasian ja lääkkiksen pääsykoepäivien erottamisella on olemassa taustasyy. Syynä on se, että halutaan nostaa farmasian opiskelijoiden tasoa. Nykyisellään sisäänpääsyraja on aika alhaalla farmaseuttipuolella ja aika isolla porukalla on rästissä opintoja ennen ekaa harjoittelua. Jos päivät erottamalla sisään saadaan melkein-lääkkisläisiä, taso nousee ja farmasian läpäisyaste paranee. Yliopisto saa rahaa vain valmistumista tutkinnoista, joten nopeasti valmistuvat lahjakkaat ovat yliopiston etu myös farmasialla.


      • dtjjhdhhdhfh

        Onko yliopistojen rahoitus koulutuspuolella nimenomaan valmistuneista kiinni?


      • opiskelija23234

        Opiskelen itse Helsingissä farmasiaa ja voin sanoa että mikään opiskelijaianes täällä ei ärsytä niin paljoa kuin ne, jotka koko ajan puhuvat/marisevat kuinka olisivat oikeasti halunneet lääkikseen ja kuinka siellä kaikki on (mukamas) paremmin. Ei se edes tee alamme imagolle hyvää että farmasia nähdään jatkuvasti jotenkin lääkistä "huonompana" vaihtoehtona tai pahimmillaan vaan jonkunlaisena "varavaihtoehtona" niille jotka eivät ole tarpeeksi lahjakkaita lääkikseen! Toivon todella että yksikään hakija EI tulisi farmasialle vaan siksi ettei päässyt lääkikseen. Siksi yliopistojen ratkaisut tuntuvatkin minusta kovin oudoilta!! Tosiaankaan kaikki opiskelijat eivät näin ajattele, ja moni onkin kiinnostunut juuri farmasiasta. Mutta ne jotka tätä alaa opiskelevat kyllä varmasti tietävät nämä iänikuiset lääkismarmattajat...

        Lisäksi farmaseutiksi ei ole kyllä ollut mitenkään erityisen helppo päästä esim. v. 2014 22% hakijoista pääsi Helsinkiin. Joten tuo tuntuu oudolta perustelulta. Eihän se takaa motivoituneita opiskelijoita, jos he olisivat oikeasti halunneet jonnekin muualle vaan päinvastoin - pitämällä kokeet eri päivinä saadaan farmasialle oikeasti juuri tästä alasta kiinnostuneet.


      • CCKK

        Kyllä itsekin olen vahvasti siinä käsityksessä, että IFA on lääkishakijoilla hyvin hallinnassa, kuten myös kemia. Enää jääkin toive siitä, että annettaisiin farmasiasta kiinnostuneiden opiskella farmasiaa ja itse jaksettaisiin sitten pyrkiä lääkikseen niin kauan että ovet aukeavat, ettei sitten tarvitse katua ja marmattaa. Nyt ei muuta kun kaikille tosihakijoille hurjasti tsemppiä kokeeseen, toivotaan, että farmasian laitoksen ovet aukeavat tällä yrityksellä!


      • mikkeliSS

        Hmm miksi toisaalta lääkikseen hakijat lukisivat IFAA, kun yleensähän lääkiksessä kysytään jotain puun jälsikerroksia tai evoluutiota, mitä ei kyllä käsitellä IFA:ssa yhtään.... Tuskin ne yhden kurssin takia vaivautuvat? Paremminhan sen ajan käyttäisi johonkin muuhun. Mutta pisterajathan sen aikanaan sitten näyttävät.


      • Farmis

        Lääkiksen pääsykoekirja on nykyään myös IFA, Galenoksesta luovuttiin jo muutama vuosi sitten. Eli lääkisläiset varmasti osaa kirjan kannesta kanteen... Sanoisin että nimenomaan kemiassa farmaseutti pärjää paremmin!


      • farmasialle2015
        CCKK kirjoitti:

        Kyllä itsekin olen vahvasti siinä käsityksessä, että IFA on lääkishakijoilla hyvin hallinnassa, kuten myös kemia. Enää jääkin toive siitä, että annettaisiin farmasiasta kiinnostuneiden opiskella farmasiaa ja itse jaksettaisiin sitten pyrkiä lääkikseen niin kauan että ovet aukeavat, ettei sitten tarvitse katua ja marmattaa. Nyt ei muuta kun kaikille tosihakijoille hurjasti tsemppiä kokeeseen, toivotaan, että farmasian laitoksen ovet aukeavat tällä yrityksellä!

        Itse olen vaihtamassa farmasiaan aivan toiselta alalta, ja minua kyllä kiehtoo molemmat alat, ja molemmissa pääsykokeissakin on nyt käyty. Eli jos pääsen ja päädyn farmasiaa opiskelemaan, niin kyllä motivoituneena opintoihin lähtisin. Toki ymmärrän, että on tylsää jos osa opiskelijoista ei ole samalla motivaatiolla farmasialla, mutta toivottavasti ei nyt suoraan aleta dissaamaan meitä muuallekin hakeneita..

        Koe ainakin oli sellainen kuten ennen, mutta aika paljon jäi itsellä jossiteltavaa etenkin joidenkin fysiologian monivalintojen suhteen, kun sen verran tuota lukemista riitti pääsykoekirjassa.


    • hiemankujalla

      Hei voisiko kukaan kuopioon hakeva kertoa että minne pitää mennä ja monenko aikaan? Paniikissa koittanu ettiä näitä mutta ei löydy sitte millään ja pääsykoe huomenna.. Tarkoitan rakennusta ja ilmoittautumisia ym

      • Kuopioon

        Opintopolusta: "Kuopiossa valintakokeeseen osallistuvat ilmoittautuvat maanantaina 25.5.2015 klo 8.15-9.30 Itä-Suomen yliopiston Canthia -rakennuksen 2. kerroksen aulassa (Yliopistonranta 1C, B-ovi). Hakijat ohjataan ilmoittautumisen yhteydessä valintakoesaleihin. Yliopistoalueen kartta on julkaistu hakuoppaan lopussa ja se löytyy myös osoitteesta uef.fi."
        Karttalinkejä löytyy täältä: http://www.uef.fi/fi/yhteystiedot/kartat_kuopio

        Olen itsekin hakemassa Kuopioon (farmaseutiksi), mutta asun lähempänä Helsinkiä, joten käyn tekemässä pääsykokeen siellä. Paikan kävin katsomassa jo torstaina, ettei tarvitse huomenaamuna panikoida asiaa (muuten kuin julkisten hidastelun suhteen). Onnea huomiselle!


    • kuopioon

      Sain harjoituskokeesta 23 pistettä ja alko näitä juttuja lukiessa kuumottaan pääseekö silläkään edes tänä vuonna sisään. Oma heikkous on kemia, ei fya.

      • Kuopioonmyös

        Näinpä... tein eilen vuoden 2014 kokeen harjoituksena pistein 23,1/56, mikä kyllä ihan kivasti olisi riittänyt silloin (olisin oikeastaan päässyt sisään yhteispisteillä eli 66 23,1=89,1), mutta saa nähdä riittääkö samanlainen suoritus tänä vuonna enää. Itselläni nuo heikkoudet taitaa mennä juuri toisin päin, varsinkin juuri tuon viime vuonna vaihtuneen IFA-osuuden monivalintarakenteen (oikein/väärin) takia. Kemiassakin on toki heittoa, riippuu paljon esim. siitä millaisia ne loppupään mukavasti pisteitä tuottavat laskut on.
        No, turhapa tätä on liikaa miettiä, kunhan vaan menee huomenna kokeeseen ja tekee parhaansa.


    • kuopioon

      Niin siis farmasiaan ja pelkän kokeen kautta.

      • hesaan

        Siis farmasiaan pääse kyllä kunhan saa ne 4 pistettä molemmista osista! Nyt se huoli pois =)


      • kuopioon
        hesaan kirjoitti:

        Siis farmasiaan pääse kyllä kunhan saa ne 4 pistettä molemmista osista! Nyt se huoli pois =)

        Kuopion oppaassa ei lue tarkennusta, että vaaditaan neljä pistettä. Ainoastaan Helsingin. Eli kuopioon ei riitä esim. 3 pistettä kemiasta. Oppaassa lukee, että kemiastakin pitää saada pisteitä, muttei määrää.


    • typo1

      siis kysymyksenä tuo ylempi :)

    • NoJopas809

      Tietääkö joku onko Kuopioonkin joku tietty minimiraja kemiasta? Eli jos saan 15 pistettä fya ja kemiasta 3, niin en voi tulla Kuopioon valituksi?

      • Kuopioonmyös

        Näin se nähtävästi menee: "Hakijan tulee saada pisteitä sekä fysiologian ja anatomian että kemian osakokeista ja tullakseen valituksi hakijan on saatava kaikkien valintakokeessa vastanneiden hakijoiden valintakoepisteiden keskiarvosta vähintään 60 %."
        Eli taitaa riittää vaikka se 0,5p. yhdestä osiosta, kunhan saa toisesta sitten tarpeeksi sisäänpääsyrajan ylittämiseen saat sen 60% keskiarvosta. Tosin tänä vuonna esim. tuo 18p. ei pakosti ole tarpeeksi, varsinkin jos vain koepisteillä hakee sisään.


      • sissäään
        Kuopioonmyös kirjoitti:

        Näin se nähtävästi menee: "Hakijan tulee saada pisteitä sekä fysiologian ja anatomian että kemian osakokeista ja tullakseen valituksi hakijan on saatava kaikkien valintakokeessa vastanneiden hakijoiden valintakoepisteiden keskiarvosta vähintään 60 %."
        Eli taitaa riittää vaikka se 0,5p. yhdestä osiosta, kunhan saa toisesta sitten tarpeeksi sisäänpääsyrajan ylittämiseen saat sen 60% keskiarvosta. Tosin tänä vuonna esim. tuo 18p. ei pakosti ole tarpeeksi, varsinkin jos vain koepisteillä hakee sisään.

        Huh, pelasti tämä ainakin tämän illan. No sain aikaisemmin lähes vastaavat pisteet harjoituskokeesta, eli fya:sta joku lähemmäs 15 ja kemiasta vaan joku 4,5. Mulla tuo kemian menestys on tosi paljon kiinni siitä millaisia kysymyksiä tulee, kun en oo opiskellut kaikkia kursseja. Oon vahvin orgaanisessa. Mut nuo pitää kertoo vielä sillä 1,4:llä, eli kai nyt farmasiaan 27 pojoo riittää tänä vuonna :)


      • Kuopioonmyös

        Toki hyvin mahdollista että 18p. skaalaus riittää sisään, tämä on vaan tätä viimeisen illan panikointia :P Orgaaninen on helpointa minullekin, parhaimmat pisteet tosin on tarjolla kemian puolella laskuista. Toivon yhtä seoslaskua ainakin, vuoden 2014 seoslasku oli varsin helppo ja siitä sai 2p.


    • onneamatkaan

      Tsemppiä kaikille!

    • toinenhakijaah

      Samaten paljon tsemppiä kaikille! Muistakaa, että jos koe on käsittämättömän vaikea, niin ei muutkaan niitä tehtäviä osaa pisterajat putoavat niin kuin viime vuonnakin! Eli jos ne kahden pisteen kemman laskut ei suju juuri sinulta, niin tuskinpa muiltakaan =) Nyt vaan jokainen tekee parhaansa ja sitten huomenna voidaan täällä avautua paskoista ja epäselvistä kysymyksistä! :P

    • Apuuaaa

      Miten teillä meni? :) vastauksethan tulee vissiin tänään klo 15!

      • fefsefsfef

        Minne vastaukset tulevat? Lisäkysymyksenä, että jos pääsee farmasiaan sisään niin kuinka helppoa/vaikeaa on jatkaa proviisoriksi?


      • ertyuio

        Vai mitä että pisteet kerrotaan 1.4:llä kuopioon haetessa? ja minne vastaukset tulevatkaan? P.s ihan ok kai meni, mulla vaan ongelmana että on aikan pakko vastata monivalinnoissa kaikkiin ainakin anatomian ja fysiologian osiosta niin pekkään niitä miinuspisteitä.


      • Mikkola333

        Proviisoriksi voit myöhemmin hakea ihan normaalisti pääsykokeessa muiden kanssa, tai sitten voit hakea yliopiston keskiarvosi perusteella. Viime vuonna raja taisia pf-valinnalla olla keskiarvo 3.7. Eli jos opintomenestyksesi on tuo tai parempi niin pääset jatkamaan. =) Yliopistossa arvosanat ovat 1-5.


    • toinenhakija

      No oli sen varta vaikea, mielestäni viime vuoden tasoa, että tuskinpa ne rajat nyt hirveästi voivat nousta!?!?! Kemia oli perustasoa, mutta IFA oli vaikea. Kahden pisteen kemman tehtävät suht pahoja, muut ehkä jopa helppoa. Veikkauksia farmaseutin/proviisorin pisterajoista?

      • efsööaeofjaje

        Minusta oli helpompi viimevuoden kokeeseen. Saa nähä mitä tapahtuu, kun näin monta ihmistä haki.


    • Vdbks

      Tietääkö joku milloin ja missä julkaistaan vastaukset

      • apteekkiin

        Ennen ainakin näkynyt Helsingin yliopiston sivuilla kohdassa vanhat valintakokeet n klo 15. En tiedä missä nyt viipyvät...


    • Asshjdkdö

      Täällä myös yksi, joka haluaisi nähdä vastaukset. Tietääkö kukaan?

      • Kuopios

        Kuopiossa oli ainakin vastaukset näkyvillä heti kokeen jälkeen Canthian seinällä, mutta en tiedä koska tulevat nettiin.


    • ihmettelijää

      Mikä on vialla kun vastauksia ei ole tullut vaikka on mennyt 3 tuntia?? Apuaaa!!! Onko kaikki normaalisti

    • Pohjiz

      Mihi ne vastaukset tulee netissä?

    • kuopioon

      Ensi viikolla kuulemma on tulokset netissä. Itse näin oikeat vastaukset jo suoraan klo:13 jälkeen. Laskeskelin, että yli 27 pistettä tuli, vaikka vastasin vain 7 kemian kyssäriin :)

      Mun mielestä ifa oli tosi helppo.

      • eepepepe

        Siis oikeat vastaukset, doh


      • huihuihuittelis

        Missä näit oikeat vastaukset apuaa


      • kuopioon

        Kuopiossa tuli aulaan 13 jälkeen


    • dasf

      Voisiko joku vastaukset katsonut laittaa oikean rivin tänne? Kiitos!

    • Hakija189230182490

      Voisko joku linkata imgurin kautta tai jotain oikeat vastaukset? Helsingistä en löytänyt oikeita vastauksia mistään.

    • huhuhonneksohi

      Kahden pisteen kemman tehtäviin ei saletisti ollut oikeita vastauksia. Ne oli tarkotuksella laittanu vain vääriä! ;D

    • Minnea543

      Mulla meni kemia osio hyvin, tai no ainakin tuntuu että vain viimeinen tehtävä meni väärin. IFAn kysymykset taas... Menin sitten tyrimään helpoissakin kohdissa, sellasissa jossa ois pärjänny pelkällä lukiotiedolla! Ekaks olin laittanut oikean vastauksen, lopussa päätinkin laittaa toisen vastauksen ja heti kokeen jälkeen tajusin ensimmäisen vastaukseni olevan se oikea...

      Miten ne pisterajat yleensä menee? Löysin netistä tilastoja mutta en tajua niitä, niiden mukaan sisään pääsee tyyliin vain 15 pisteellä(Kuopio)? Luulin että sisäänpääsyyn vaaditaan jotain yli 30p.

      • toinenhakija

        Farmaseutiksi pääsee jollain 15/40 pisteellä, proviisoriksi viime vuonna 27/40. Eihän farmaseutiksi nyt niin moni halua, kun on "hienompia" yliopiston alojakin olemassa... Rajat tietty elevät joka vuosi, en usko että tänä vuonna hirveästi nousevat koska IFA oli vaikea. Laittakaas nyt niitä oikeita vastauksia meille Helsinkiläisillekin :)


      • kuopioon

        Kuopiossa ainakin raakapisteet kerrotaan 1.4:llä.


    • Mitähän_lienee_pr_rajat

      Loton tämänviikon arvontanumerot on:
      C,B,B,B,A,B,C,D,C,B,B,A,B,B,A,D,C,B,D,D
      Kemia:
      C,C,C,D,B,C,C,B,B,C,D,B,A,C,B,C,A,B,D,B

      • HuhhuhHilkullaollaan

        Nääkö ois ny sit oikkeet sieltä Kuopion seinältä? :P Vai sun veikkaukset?


      • iiksatirallaa

        Onko tämä nyt ne oikeat vastaukset?!


      • HuhhuhHilkullaollaan

        Näyttääpi olevan alemman kommentin perusteella :)


      • surullinennnnnhhuyhuu

        Jos nämä olivat oikeat vastaukset niin kauas jäi farmasian paikka tänä vuonna... IFA-alueesta 2p ja kemiasta 10p.....


      • kuopiofarmasia

        Jos Helsinkiin hait niin sitt ei mahiksia mutt Kuopioon voi olla, riippuu kuinka paljon nousee rajat.


    • iikafgjccb

      Voisiko joku laittaa oikeat vastaukset?

      • iiiksa

        Täällä kaipaillaan samaa :S Vai ovatko nuo "Loton tämän viikon arvontanumerot?" ne oikeat vastaukset? :D


      • Oikeat_vastaukset

        Jos osasin kuvata oikeat paperit ja lukea niistä oikein...
        Eli joo siitä löytyy :)


      • IiKKKSSS

        voisitko laittaa ne oikeat tulokset tänne? :P


    • kkjjssjs

      Joo laittakkee vaa niit oikeit vastauksii jos joku kattonu seinältä

    • dasf

      33,5 koepistettä ja 89,5 yhteispistettä. Olen suoritukseen tyytyväinen vaikka pari kemian 2 p tehtävää aluksi harmittikin. Toivottavasti tällä pääsee proviisoriksi Helsinkiin. :)

      • ööpötti

        Mistä tiedät jo tarkat pisteesi? :)


      • dasf

        Yllä oleva lottorivi on oletettavasti oikein.


    • kasiasl

      Paljonko Kuopioon tarvii saada pisteitä/osio? Kemia meni hyvin mutta IFA:sta hyvällä tuurilla 1-2 pistettä...

      • nöhhhhööhöhöh

        eikös tänä vuonna pitänyt saada 4p sekä kemian, että IFA:n aihealueesta? Eli jos olet saanut alle 4 p. jommasta kummasta, niin valintakoe ei ole tuolloi hyväksytty. :/


      • jeeeeeell

        Juurikin näin..


      • ahjdhjs

        Laskin niin 3 pistettä tuli IFA:sta. Kerrotaanko se tuolla 1,4 ja siitä vasta katsotaan se neljä pistettä?


    • apuaaaaaaaaaaa

      Voiko joku fiksu kertoa miten tuo 38 bentsoehappo-NaOH piti laskea? Itse laskin Henderson hasselbalchilla ja sain 30 mg --> veikkaisin sitten 29 mg ja väärinhän se meni :D Kiva jos jää sit tästä kiinni. Mutta miten se olisi pitänyt laskea?

      • olintässäkinkokeessa

        Ensin laskit liuoksen neutraloimiseen tarvittavan ainemäärän NaOH:n ainemäärän avulla --> massa.
        Seuraavaksi muodostit aivan normaalin heikon hapon protolyysitaulukon, mutta piti muistaa, että alussa siellä oli NaOH:n ainemäärän verran bentsoehapon vastinemästä. --> ratkaistiin x --> massa.
        Laskit neutraloimiseen ja pH:n nostamiseen tarvitut massat yhteen. Selvensikö?


    • kuopioon

      Missäs tuollainen kuopioon lukee? Helsingin hakuoppaassa lukee se 4p, mutta Kuopion, että molemmista pitää saada pisteitä ja ei ole eritelty kuinka monta.

    • epätietoinenhhhhh

      Onko Kuopioon mitään minimipistemäärää jonka tarvii kummastakin osiosta? Jos vaikka bilsasta saa 20 niin riittääkö kemiasta että on 0,5 pistettä? :D en oo omia laskenut mutta noin esimerkkinä.

      • samahhhh

        Jaa joku olikin ylhäällä jo kommentoinut. Mutt vähän epäselvää onko toi 4 pisteen raja vain helsinkiin


      • rajat

        Jep, tämä tieto löytyy opintopolusta ja kuopion hakuoppaasta: "Hakijan tulee saada pisteitä sekä fysiologian ja anatomian että kemian osakokeista ja tullakseen valituksi hakijan on saatava kaikkien valintakokeessa vastanneiden hakijoiden valintakoepisteiden keskiarvosta vähintään 60 %." Eli siis varsinaista pysyvää alapisterajaa ei ole kuopion kohdalla mainittu missään. Ainut rajoittava on tuo 60%, mikä tuskin on erittäin korkea, sillä kokeessa taisi tälläkin kertaa käydä paljon porukkaa vain pläräämässä sen läpi.


    • Arrgh

      Mahtaakohan 98,2 pistettä yhteispistekiintiössä riittää tänä vuonna proviisoriksi Kuopioon. Jännäksi menee.

      • matteus234

        No mikä kysymys tuo nyt ont? :D Viime vuonna oli 68p ja tänä vuonna koe oli ihan yhtä vaikea. Varmasti riittää, mutta noille pisteillä olisi jo voinut hakea lääkikseenkin.


      • Arrgh

        Siis ainahan proviisoriksi on vaadittu päälle 90 pistettä? Vai oonko nyt jotenkin kujalla.


    • kuopioon

      Veikkaisin, että eniten porukalla on ifassa tullut virheitä siinä keliakia kysymyksessä. Eli hiilihydraatit eivät voi vahingoittaa mitään, vaan proteiinit (entsyymit).

      • keliakia

        Jep, ite laitoin ekaks gluteeni kohdan oikeaks mutta sitten tajusin että eihä se mikään hiilihydraatti ole.


    • sadboy

      13 raakapistettä, mahtaakohan riittää Kuopioon...

    • kiiiak

      64 lähtöpistettä ja 14,5 raakaspistettä kokeesta, riittääköhän farmaseutiksi Kuopioon?

    • dadadaa

      Voee helvetti vähän päälle 25 pistettä... en usko että tulee riittämään kun en lähtöpisteitäkään juuri saa. Nyt ottaa aivoon oli meinaan niiiin typeriä virheitä käynyt D:

      • kuopioon

        Siis proviisoriksi, vai farmaseutiksi? Kyllähän tuon luulisi koepistekiintiössä farmaseutiksi riittävän.


    • fesgesggrgr

      Juuh penkin alle meni. Omiin huolimattomuusvirheisiin.

    • heee1234

      Sain yhteispisteiksi 52,1 riittääköhän farmaseutiksi kuopioon?

      • Kuopioonmyös

        Muistitko skaalauskertoimen 1,4 koepisteille? Jos et, niin kuulostaa turhan pieneltä... viime vuoden raja oli yp:illä 66,20.
        Itse jännittelen riittääkö mun 78,95 yp:tä samaan paikkaan, tänä vuonna kumminkin oli sen verran paljon hakijoita...


    • paljonpisteitäaaa

      Hei älkää lannistuko vielä !! Farmaseutiksi voi päästä hyvinkin matalilla pisteillä, jos yhtään saa lähtöpisteitä kokeesta!

      • Eenokki

        Siis oliko koe teidän mielestänne helpompi vai vaikeampi kuin viime vuonna? Itse olin toista kertaa kokeesta ja sain aika paljon enemmän pisteitä kuin viime vuonna, mutta en ole varma, merkitseekö se sisälle pääsyä. Olin nyt lukenut mielestäni kunnolla.
        Pidetäänkö pientä gallupia: paljonko sait raakapisteitä (siis ilman Kuopion 1,4 kerrointa)?


      • Bläähh

        Sain 21,75 pojoa raakana.


      • sadboy

        Sain 13 raakapistettä


      • kiiiak

        14,5


      • gjkbfh

        15.75


      • hennanna

        24 tai 25,5. en ole varma, mitä vastasin yhteen kohtaan


      • perhaps

        22 maksimissa, osasta bilsan pisteistä en oo varma kun tehtäväpaperiin en oo merkinny vastausta mutt itse vastauslomakkeeseen laitoin mutten vaan muista mitä


      • CCKK

        28,5 ja farmaseutiksi pyrin Helsinkiin aivan olemattomilla lähtöpisteillä. No riittää jos riittää, eipä asialle enää tänä vuonna paljoa voi.


      • dondorondoro

        Helsinkiin ja pojoja tuli 18,25. Aika tiukille menee, hakijoita oli kuitenkin niin paljon enemmän kuin viime vuonna -> pisterajat nousevat, ja raja oli viime vuonna kuitenkin 16,6.


      • dondorondoro
        dondorondoro kirjoitti:

        Helsinkiin ja pojoja tuli 18,25. Aika tiukille menee, hakijoita oli kuitenkin niin paljon enemmän kuin viime vuonna -> pisterajat nousevat, ja raja oli viime vuonna kuitenkin 16,6.

        Niin ja siis pääsykoekiintiössä pyrin.


      • Arrgh

        18 pistettä jos oikein laskin.


      • poju111

        26 ja helsinkiin!


      • Kirjankerranlukenut

        14.70 toivottavasti riittää yhteispistekiintiöön kun YO-todistuksella saan 53 pistettä...


      • hgdjkkurykhgk

        Toivottavasti pisterajat nousevat reilusti, ihan opiskelijoiden itsensä takia. On tullut huomattua, että nämä rimaa hipoen sisään päässeet eivät pysty suorittamaan tutkintoa tavoiteajassa, vaan siihen menee helposti se vuosi tai kaksi ylimääräistä aikaa. Valmistuttua myös käytännön osaaminen on monesti sen mukaista, ettei olla ymmärretty opetettua asiaa ollenkaan.


      • CCKK
        hgdjkkurykhgk kirjoitti:

        Toivottavasti pisterajat nousevat reilusti, ihan opiskelijoiden itsensä takia. On tullut huomattua, että nämä rimaa hipoen sisään päässeet eivät pysty suorittamaan tutkintoa tavoiteajassa, vaan siihen menee helposti se vuosi tai kaksi ylimääräistä aikaa. Valmistuttua myös käytännön osaaminen on monesti sen mukaista, ettei olla ymmärretty opetettua asiaa ollenkaan.

        Kyllä kun katsoo näitä tänne ilmoitettuja pisteitä, niin uskoisin, että pisterajat nousevat reilusti! Jännä sitten nähdä miten korkeiksi, voi olla kyllä monelle farmasiaa helppona nakkina pitäneelle hakijalle aikamoinen yllätys! Itse haen koepistekiintiössä farmaseutiksi, kuten jo tuolla ylempänä mainitsin, ja jännittää ihan tosissaan, että mahtaakohan edes tuo 28,5 pinnaa riittää.


      • Agotza

        33p


      • kuopioon

        29p


    • tokanvuodenkemisti

      Jos toi ylhäällä oleva tosiaan oli oikea rivi, niin eiköhän musta farmaseutti tuu :) Proviisoriksi (Helsinkiin) ei taida hyvällä tahdollakaan pisteet riittää, mut sinne voi hakea jatkopaikkaa sitten myöhemminkin. Jee, nyt näyttäs vahvasti siltä että kaks pääainetta odottaa syksyllä!

    • ainavarasijalla

      Mistä toi oikee rivi on repästy tuol ylhääl?

      • öpötti

        Niinpä, kantsis vaan ihan rauhassa odotella virallisia vastauksia eikä luottaa toisten lottoriveihin...


      • feggrggrgr
        öpötti kirjoitti:

        Niinpä, kantsis vaan ihan rauhassa odotella virallisia vastauksia eikä luottaa toisten lottoriveihin...

        No kyllä se taitaa valitettavasti olla oikea rivi... Tuli astuttua kyllä joka ansaan, mutta ensi vuonna sitten uudestaan ja nykyisestä AMK:sta paperit ulos :).


      • kuopio667

        Niin ilmeisesti joku hakija on ottanut kuopiossa kuvan oikeista vastauksista ja nyt kirjotti tänne ylös. Kyllä se musta vastaustenkin pohjalta on oikea rivi.


    • toinenpettynyt

      Ei taida kokonaispisteet 63 riittää kuopioon farmaseutiksi sitten millään...

    • fafs

      jaksaaks joku kirjoittaa noi kirjainten oikeet vastaukset. Mulla ei ole koetta joten en pysty tarkistaa.

    • olintässäkinkokeessa

      Hain lääkikseen tänä vuonna ja koesuoritus oli jostain syystä aivan surkea. Päätin sen vuoksi myös käydä farmasian kokeessa ja onneksi IFA-kysymykset olivat helpompia kuin viime vuonna. Kirjaa en ollut avannutkaan, mutta onneksi siellä oli ihan pääteltävissä olevia kysymyksiä. Viime vuotisesta kokeesta tuskin olisin selvinnyt.
      Laskin saaneeni 9p biologian osiosta ja 15,75p kemian osiosta eli yht 24,75p.
      Täytyy kyllä sanoa, etten ota paikkaa vastaan, mikäli se johtaa ensi vuonna eri kiintiössä pyrkimiseen. Ja tuskin kovin moni muukaan lääkikseen pyrkijä sitä tekisi, niin kovaa on kilpailu sisäänpääsemisestä.
      Työpaikka pitäisi tosin saada, muuten jään aika tyhjän päälle tänä syksynä.

      • lääkisfarmasia

        Mäkin hain lääkikseen, tää farmasia meni paremmin. Ja tietääkseni ne kiintiöt tulee ens vuonna, mutt jos nyt pääsen farmasiaan niin otan paikan vastaan koska saattaahan se olla että lääkis ei enää kiinnostakaan farmasian opintoihin tutustuessa. Ja oon jo viettänyt monta välivuotta, sen takia taas joku vuoden pelkkä venailu seuraavan lääkis kokeeseen ei kiinnosta.


      • anni632

        Joo, kiintiöt tulee ens vuonna, mut jos vastaanottaa paikan tänä keväänä, joutuu ensi keväänä ensikertalaiskiintiön ulkopuolelle. Lääkiksen ensikertalaiskiintiöön kuuluu ilmeisesti 65% aloituspaikoista.


      • jkljghoitrjhu

        Saisi tulla lääkikseenkin joku hakukertojen rajoitus, esim. kolme kertaa saisi hakea. Kun on paljon puhuttu työurien pidentämisestä, niin lääkäreillä työurat vaan lyhenee, koska aina vaan vanhempana päästään opiskelemaan. Alkaa näitä nelikymppisenäkin valmistuvia olla jo ihan tarpeeksi nykyään. Koulutus kuitenkin maksaa hunajaa ja lääkäreistä on pula osittain näiden "ikihakijoiden" takia.


      • millamariia

        Mutta tuossa tapauksessa sisään saattais päästä hieman huonompaa ainesta. Ja kyllähän joku voi hakea ekaa kertaa nelikymppisenä ja pääsee heti sisään, tuskinpa joku 24veenä viidennellä kerralla sisäänpääsevä niitä lääkäreiden keski-ikiä on nostamassa.


    • jooo6273747

      18-20 raakapojoa. Eiköhän nämä Kuopioon riitä.

    • opiskelija282114

      18-20 raakapistettä. Eiköhän noilla Kuopioon pääse.

      • opiskelija282114

        Jaahas. Tuplana tuli kun ei näkynyt tuo kommentti


    • farmasia2015

      33,5 pistettä sain. Lähtöpisteitä ei tule, joten toivottavasti riittää Helsinkiin koepistekiintiössä. Hakijoiden määrä on kyllä lisääntynyt paljon..

      • helsinkiopf

        Pitäisi riittää, hyvä tulos!


      • Sirpakkaliisa

        Haitko proviisoriksi vai farmaseutiksi? Tuolla upeakka pistesaalilla nimittäin voisi melkeinpä kuvitella pääsevän suoraan proviisoriksi!


      • farmasia2015

        Hain ensimmäisenä vaihtoehtona proviisoriksi ja toisena farmaseutiksi. Olen kyllä tyytyväinen pisteisiin, mutta jännittää ihan hirveästi. Toivottavasti hälvenisi jännitys vähän, ettei tarttis olla yli kuukautta ihan paniikissa :D


    • auttakaaa

      mistä näkee kokeen oikean rivin ?

    • huolestunutkooo1987

      Kuinkakohan paljon osaisi odottaa pisterajojen nousevan helsinkiin?

    • 829el

      Mistä näkee tän vuoden farmasian pääsykokeen kysymykset?

    • 1995

      Helsinkiin ei mahdollisuuksia, koska IFAsta 0,5p :D Kemiasta kuitenkin 13 raakapistettä ja lähtöpisteet 66. Skaalattuna siis 84,9p. Luulis riittävän ainakin farmauseutiksi??

      • 2015kirjoittanut

        En taida sitten olla ainoa jolle juuri tuo IFA tuotti vaikeuksia:D Toivotaan kuitenkin että pääset Kuopioon! Sulla oli varmaan aika hyvät lähtöpisteet YO-todistuksella? Mulla tilanne oli se että minimipisteet (4) piti saada molemmista osa-alueista että farmaseutin paikka odottaisi ja 7p näyttäisi olevan molemmista tulossa


      • min4p

        Kyllä ne 4 pistettä piti saada molemmista IFA Kemia, on sitten hakutapa pelkän pääsykokeen perusteella tai yhtewispisteillä.


      • hepjeep
        2015kirjoittanut kirjoitti:

        En taida sitten olla ainoa jolle juuri tuo IFA tuotti vaikeuksia:D Toivotaan kuitenkin että pääset Kuopioon! Sulla oli varmaan aika hyvät lähtöpisteet YO-todistuksella? Mulla tilanne oli se että minimipisteet (4) piti saada molemmista osa-alueista että farmaseutin paikka odottaisi ja 7p näyttäisi olevan molemmista tulossa

        Siis pystyikö tänä vuonna muka hakemaan yhtä aikaa sekä Kuopioon, että Helsinkiin?


    • jännittää

      22 pääsykoepistettä. Yhteispisteitä 47. Helsinkiin pyrin farmaseutiksi. Ovet olisivat avautuneet ainakin viime vuosina, mutta ketuttaa kuin pientä oravaa jos pisterajat just tänä vuonna nousevat huimasti. Varsinkin jos syynä on lääkikseen pyrkivien väliinkiilaus. Itselleni kun tuo farmaseutin ammatti on se suuri unelma.

      • Ihmehiippari

        Oletko tämän vuoden kirjoittaneita? Jos olet niin ihmettelen miten jotkut pystyvät noinkin koviin koesuorituksiin heti YO rumban jälkeen. Itse sain 14 pojoa kokeesta(heh) mutta YO menestys taitaa pelastaa tällä kertaa kun sieltä tulee pisteitä reilu viisikymmentä.


      • jännittää

        Kirjoitin viimeiset aineeni jo viime syksynä. Suoritin kaksoistutkinnon, eli kirjoitin vain neljä ainetta minkä takia jäi yhteispisteet vähäisiksi, mutta ainakin pääsin aloittamaan pääsykoevalmistautumisen ajoissa. Tosin olen myös käynyt koko kevään töissä täyspäiväisesti lukemisen ohella. Toivottavasti pisteet riittäisivät...


    • jännitysonkova

      toivottavasti kokonaispisteillä 55-56 pääsee helsinkiin fasmaseutiksi tänä vuonna... ensikertalaiskiintiöön ensi vuonna kun en kuulu :/

    • vielävähäntoivoo

      Sain IFA:sta 4,5 ja kemiasta 7,25 yhteensä 11,75.. Helsinkiin yhteispisteillä 45,75 ja viime vuonna raja oli 38,80.. nouseekohan ne niin paljon, ku mulla on n. 7 pistettä enemmän viimevuoden rajaan verrattuna.. 7 pistettä on mun mielestä aika paljon.. Kuopioon 11,75x 1,4=16,45 ja viime vuoden raja oli 15,33 eli yhden pisteen nousun toi vielä kestää mut ei kyl enempää.. Harmittaa kyllä paljon, koska olin lukenut ihan hirveesti.. IFA:sta odotin paljon enemmän kuin kemiasta mutta koe olikin ihan ihmeen vaikea.. Viime vuoden IFA osuus oli paljon helpompi ja sai varmaan helposti pisteitä ku piti tietää onko lause oikein vain väärin.. Ja sit tänä vuonna sitä piti taas vaiktaa tällaseen.. :((

      • lippisdib

        mä just huokasin helpotuksesta kun kokeen alkaessa huomasin että oli taas tollanen normaali monivalinta, eikä viime vuoden kaltainen :D IFA mulla itellä menikin ihan hyvin, tai noh pari jätin tyhjäksi. olisi pitänyt jättää enemmänkin koska sit muutamasta kohdasta tuli miinusta mut onneks ifa osuudessa se on vaan 0,5 pistettä.


      • vielävähäntoivoo

        aijaa.. no mä ajattelin että monivalinnassa täytyy tietää just se oikea mut siinä toisessa saa enemmän pisteitä jos tietää väärätkin.. esim kun yhessä on neljä vaihtoehtoo nii mä saan yleensä 2 vaihtoehtoo pois ku tiedän et ne on väärin ja jään kahen vaihtoehdon välille ja valitsen sit aina sen väärän.. menetin ihan hirveesti pisteitä just ton tankia :(


      • optimisti1

        Toi on totta ja lisäksi kysymyksestä saatava pistemäärä IFA:ssa oli noussut 0,8 -> 1, ja kysymysten määrä vähennetty kahteenkymmeneen (vs. 2013), jolloin pisteiden menetys väärästä/vastaamattomasta oli suurempi ja valinnanvaraa kysymyksissä vähemmän. Ehkä tämä tietää hyvää pisterajojen suhteen, nousseista hakijamääristä huolimatta ;)


      • vielävähäntoivoo

        joo hei toi kuulostaa järkevältä! :)


    • sirkusbirkus

      61 pistettä yhteensä, hain Helsinkiin farmaseutiksi. Voinko huokaista helpotuksesta, vai onko mahdollista että rajat nousee noin huimasti etten pääsisi sisälle?

    • Myypylä

      20,5 farmaseutiksi Helsinkiin, koepistekiintiössä.. Jännittää ihan vietävästi, että riittävätkö :/

      • kolmaskertatodensanoo

        Mulla 25,25 Helsinkiin pääsykoekiintiössä ja jännään myös, että mahtaako riittää.


      • Myypylä

        Farmaseutiksi? Sinuna olisin kyllä hyvin toiveikas :) Ihme saisi tapahtua, että pisterajat farmaseutiksi noin paljon nousisivat, kun 27,05 pisteellä pääsi viime vuonna proviisoriksi!


    • 90dla
      • vitsikäsveikko

        Lol olipa huono kusetus


      • kdlsirf

        Päivitä sivu, jos sulla ei vielä näy...Siellä ne mallivastaukset kuitenkin on.


    • Jännittää

      Mä sain IFA:sta 16,5 ja kemiasta 3,75 raakapisteitä, luulin et kemia ois menny paremmin, mut ne loppupään tehtävät oli sit mennykkin väärin. Nyt jännittää, et riittääkö pisteet Kuopioon.

      • farmaaaasiiiaa

        No elä nyt pelottele siellä. Itse sain yhteensä 19,5 raakapistettä ja oon ollu siinä toivossa, että riittää hyvinkin farmasiaan Kuopioon koepistekiintiössä :)


      • Kuopioonmyös

        Kappas, sain samat pisteet kemiasta. Luulin sen menneen paremmin kuin fysiologian osion, mutta juurikin nuo loppupuolen 1-1,5p. arvoiset tehtävät vetivät nenästä pahemman kerran. Se kahden pisteen seoslasku meni oikein sentään. Onneksi Kuopioon ei ole tuota neljän pisteen minimiä. Toivotaan että riittää :)


    • kupio

      Kerrotaanko siis kuopion valintakokeen pistemäärä 1,4:llä?

      • kuopiocccccd

        Kyllä


    • HUUH

      Mitä veikkaatte yhteispistekiintiörajaksi tänä vuonna? Voisiko nousta Helsingissä sekä Kuopiossa jopa 10 pistettä? Eli Helsingissä farmasian raja olisi n. 50 ja Kuopiossa n. 75... Itsellä on ainakin sellanen fiilis, että näin saattaa käydä... Damn, ku on tiukkaa viime vuosiin verrattuna!! :D

      • vielävähäntoivoo

        no ei ny kai ne 10 pistettä voi nousta.. ensinnäkin koe oli vaikeampi ja tuskin niin monella meni se hirveen hyvin.. mä arvelisin että maksimissaan 5-7 pistettä nousis..


      • HUUH

        Toivotaan, että sun veikkaus on lähempi!! Ois sit ehkä mullakin mahdollisuuksii päästä sisälle... Sullakin vissiin ois vähän reilu 45 yhteispistettä läjässä, ku selasin täs tätä viestiketjuu. Mulla 44,25p. tiedos... :P Ala kun kiinnostaa, mut tuli luettua ylitöiden takia aivan liian vähän... Jos en minä pääse, ni toivotaan, että ees sulla käy omena! Ny vaan kesälomille ja kirjettä (toivottavasti sitä paksumpaa) odottelemaan!


      • hoffr

        Mä hain Kuopioon, veikkaan että raja on yli 70. Kaveri sano että voi nousta 90 kun niin paljon lääkishakijoita mutta mun mielestä ei varmasti!? Ja siis farmasia kyseessä.


      • HUUH

        90 pistettä ois kyl jo ihan järkyttävä! :O Sillähän pääsis jo lähes tulkoon proviisoriks!!!??? Toivotaan että ei ny noin olisi ainakaan... Sit saan sanoo good bye't ainakin tältä vuodelta farmasialle.. :/ Kemiaa osaan, mutta IFAn luvut meni persiilleen, ja sen näki myös tuloksista.... :P Mut toi yli 70p. Kuopioon on kyl ihan mahdollinen.


    • sararasarara

      viimevuonna päässyt kuopioon farmaseutiksi 15.33/56, eli onko tuo 15.33 raakapiste vai skaalattu? sain 14 raakapistettä eli 19.6 kerottuna. Voiko pisterajat tosiaan nousta niin paljon että 19.6:lla pisteellä ei farmaseutiksi pääse? ja tietääkö kukaan kuinka paljon hakija määrä kuopiossa on noussut tänä vuonna?

      • hgfd

        Kuopista ei ole ilmeisesti tullut tietoa, mut joku oli tälläst veikannu ja puhunu:

        Hmm vähän kyllä epäilen tuota yli 2000 hakijaa. Helsingissä on tänä vuonna yhteensä 2096 hakijaa, joista 784 proviisoreja ja 1312 farmaseutteja. Toinen postaaja sanoi Kuopion proviisoriluvuksi 668, joten edes sen 2000:n hakijan saavuttamiseksi farmasian hakijoita pitäisi olla 1332.

        Epäilen näin toisiaan lähellä olevia hakijalukuja. Jos esim. vertaa viime vuoden farmaseuttilukuja, Helsinkiin haki 961 ja Kuopioon 694.

        Ja toki sitten vielä sekin, että moni saattaa hakea ensisijaisesti proviisoriksi, ensisijaisesti Helsinkiin, ensisijaisesti toiselle alalle tai jättää vaikka saapumatta valintakokeeseen. Että eipä kannata liikaa panikoida.

        Mut eihän sitä tiedä, kuinka moni näistä on tosian kokeessa ollu, paljon on silti!


      • Kuopioonmyös

        Jep, tämmöistä kirjoittelin kun pohdittiin hakijamääriä ennen koetta. Saattaapa jopa olla, että Kuopio ilmoittaa tilastonsa vasta 3.7 jälkeen, jotta ne saa kerättyä samalla kertaa hakijamäärät kokeeseen osallistuneet sisäänpäässeet. Itse kävin tekemässä kokeen Helsingissä, ja oma salini oli suunnilleen täpötäysi. Porukkaa tosin lähti yllättävän paljon jo sen ensimmäisen puolen tunnin jälkeen.

        Loppupeleissä vaikka näitä tilastoja kuinka pohtii ja pyörittelee, mikään ei ole varmaa ennen kuin varsinaiset tulokset tulevat opintopolkuun, ja toki senkin jälkeen voi päästä varasijoilta sisään jos jotkut edelle pisteissä kirineet lääkishakijat haluavat pitää itsensä ensivuonna siinä suuremmassa sisäänpääsykiintiössä.

        Ja tuo 15,33p on skaalattu, sillä 56p (max) on skaalattuna 40:stä. Jos pelkillä koepisteillä haet, 19,6 saattaa olla liian vähän, mutta toisaalta, kuten edellä mainitsin niin mikään ei ole varmaa ennen kuin tulokset julkaistaan.

        Olen itse hakemassa yhteispisteillä 78,95p Kuopioon farmasiaa. Viime vuoden raja oli 66,20p. Toivon eniten sitä, että kaikilla muilla ei ole mitään laudatur-rivejä. :P No, olenpahan sentään ensi vuonna ensikertalaiskiintiössä, sillä otin kemian paikan vastaan v. 2013 enkä ole sieltä valmistunut/valmistumassa.


    • gsr678

      Oliko pääsykokeessa paljon porukkaa??? Oliko enemmän porukkaa kuin aikaisempina vuosina? Tilastoja ei ole vielä ainakaan uef julkassu, joten pystykö tekeen jotain johtopäätöksiä?

      • Pelkopois

        Minusta hakijamääristä on turha panikoida, sillä opintopolullahan sanotaan selvästi, ettei hakijatilastoja voi verrata aikaisempiin hakuihin, kun a) korkeakoulut laitettiin samaan hakuun ja b) farmasiassa oli ekaa kertaa yhteishaku. Yhteishaku siis sotkee ja saa hakijamäärät näyttämään todellista suuremmilta.
        Kuopioon oli vaikkapa proviisoripuolelle ensisijaisia hakijota jotain kolme ja puolisataa, mikä ei ole aikaisempiin kertoihin verrattuna erityisen paljon. Siis tuolla ylhäällä mainittu reilut kuusi ja puolisataa hakijaa Kuopion proviisoripuolelle oli kaikki hakijat, eikä pelkät ensisijaiset hakijat.
        Ja mitä pisterajoihin tulee, ne on todennäköisesti suunnilleen samat kuin viime vuonna mielestäni. Tätä perustelen sillä "otannalla", minkä olen tehnyt 4-5 kaverini menestyksestä viime- ja tämänvuotisessa pääsykokeessa.
        Jos siis näyttää viime vuoteen verrattuna, että pisteet riittää kohtuullisen reippaasti sisäänpääsyyn, ala jo etsiä opiskelukämppää.
        Itse luotan omaan sisäänpääsyyni ja alan etsiä yksiötä jo etukäteen.


      • dfghjklöäölkjhgf
        Pelkopois kirjoitti:

        Minusta hakijamääristä on turha panikoida, sillä opintopolullahan sanotaan selvästi, ettei hakijatilastoja voi verrata aikaisempiin hakuihin, kun a) korkeakoulut laitettiin samaan hakuun ja b) farmasiassa oli ekaa kertaa yhteishaku. Yhteishaku siis sotkee ja saa hakijamäärät näyttämään todellista suuremmilta.
        Kuopioon oli vaikkapa proviisoripuolelle ensisijaisia hakijota jotain kolme ja puolisataa, mikä ei ole aikaisempiin kertoihin verrattuna erityisen paljon. Siis tuolla ylhäällä mainittu reilut kuusi ja puolisataa hakijaa Kuopion proviisoripuolelle oli kaikki hakijat, eikä pelkät ensisijaiset hakijat.
        Ja mitä pisterajoihin tulee, ne on todennäköisesti suunnilleen samat kuin viime vuonna mielestäni. Tätä perustelen sillä "otannalla", minkä olen tehnyt 4-5 kaverini menestyksestä viime- ja tämänvuotisessa pääsykokeessa.
        Jos siis näyttää viime vuoteen verrattuna, että pisteet riittää kohtuullisen reippaasti sisäänpääsyyn, ala jo etsiä opiskelukämppää.
        Itse luotan omaan sisäänpääsyyni ja alan etsiä yksiötä jo etukäteen.

        Olen täysin samaa miletä kanssasi! Ihanaa, että täällä on sinun kaltaisia positiivisia ihmisiä liikkeellä. Itse haen kuopioon pääsykoekiintiöstä. Pisteitä 19.6 ja uskon pääseeni sisälle, sillä eihän pisterajat 4.3 pisteellä voi nousta! Vai voiko? Veikkaan kovasti, että moni on hakenut tänä vuonna ensisijaisesti Helsinkiin ja sitten vasta Kuopioon.


    • toinenhakijaa

      Pääsykoesaleja oli ainakin enemmän kuin viime vuonna - Sen sijaan hirveän suuri osuus, varmaan 1/3 paikoista, oli tyhjiä eli jätettiin tulematta kokeeseen.

      Koskahan tulokset tulevat? Ähh riittääköhän 29.5p proviisoriksi? :X Kuopion tietysti riittäisi, mutta kyllä jännittää Helsinkiin kun kaikki lääkishakijat nyt änkeävät väliin. Murr pliis hakekaa sinne lääkikseen jos sinne oikeasti haluatte :D

      (Hassua muuten miten Kuopioon proviisoriksi pääsee jo 20/40p raakapisteillä, kun taas Helsinkiin vaaditaan jopa yli 30 raakapistettä!! Onko tälle selitystä?)

    • helsinkiin

      milloinkohan tulosvalinnat tulee..? onko viime vuosina tulokset tulleet juurikin vasta heinäkuussa? 3.7. kuulostaa niin mahdottoman kaukaiselta eikä näiden pisterajaspekulointien lukeminen helpota jännitystä lainkaan :D

      • jännittää

        Hain viime vuonna Kuopioon, tulokset tulivat Opintopolkuun reilusti ennenkuin postissa saapui kirje. Tuolloin itse kyllä jouduin heittämään hyvästit opiskelupaikalle jo tunti kokeen jälkeen kun laittoivat oikeat vastaukset seinälle ja huomasin miten moneen huolimattomuusvirheeseen olin sortunut :D

        Luultavasti tänäkin vuonna tulokset näkee netistä paljon aiemmin. En muista yhtään, kuinka aikaisin viime vuonna hylätty tulokseni näkyi netissä, mutta itse ainakin alan jo kesäkuun puolen välin tienoilla kyttäämään. Tänä vuonna pääsykoemenestykseni oli parempi, jollei pisterajoissa tapahdu suurta nousua, paikan pitäisi lohjeta.

        Minuakin ärsyttää lääkikseen pyrkijät jotka saattavat viedä farmasian paikan sellaiselta joka haluaisi nimenomaan farmaseutiksi. Toivottavasti moni näistä ei riskeeraa ensi vuoden ensihakijan kiintiötään saadakseen itselleen vuodeksi säilytyspaikan...


      • kjkjjjlkjlkjkjjjl

        Voiko nuo lääkisläiset ihan oikeasti suoraan sanoen painua helevettiin!! Ei farmasian kuulusi olla kenellekkään mikään varavaihtoehto, koska on kuitenkin niitä joille farmasia on pitkään ollut unelmaammatti! Lääkisläiset ottavat sitten paikan vastaan farmasialla ja lopettavat koulun kesken pystyäkseen hakemaan lääkikseen; lopputulokseksi farmaseutteja/proviisoreja valmistuu vähemmän kuin pitäisi.


      • Myöhääntulee

        En usko, että tulokset tulevat kovinkaan aikaisin, vaan pidän tuota 1.-3.7. aikaa todennäköisenä. Syynä tähän on tuo eka kertaa toteutettava kaikkien korkeakoulujen yhteishaku ja oikeus vain yhteen paikkaan. Kaikkien tuomiopäivän tulokset siis läjähtävät näkyviin kerralla.
        Hyvässä (tai huonossa!) lykyssä pankkitunnuksilla ei pysty katsomaan tietojaan, kun systeemi kaatuu ja saamme perinteisesti kirjeellä tietää, miten käy. Näen jo itseni leiriytymässä postilaatikolle. Paksu kirje tietää sisäänpääsyä, kun siinä on kaikenmaailman oppaita ja kampuskarttoja. Laiha kirje tietää vielä vuotta voilepäarkkitehtina orjatyössä. Voisipa nukkua postilaatikossa niin kuin Ressu Jaska Jokusessa lemmenkirjettä odottamassa.


      • jofarmasiassa

        Aikaisintaan viikkoa ennen 3.7. Tuskin aiemmin ainakaan, koska hakijoita enemmän kuin viime vuonna.


      • helsinkiin

        huhhuh, pitänee siis keksiä kesäkuulle paljon tekemistä ja miettiä ihan muita asioita... kuukausi ennen pääsykoetta tuntui, että aika loppuu vallan kesken, mutta kuukausi pääsykokeesta eteenpäin vaan tuntuu ikuisuudelta :D


      • lääkisfarmasia

        Sä joka valitit lääkishakijoista, ota huomioon että kaikki lääkikseen pyrkivistä ei kuitenkaan koskaan tule pääsemään sisälle. Sen takia on hyvä olla varavaihtoehto ja kun mä olen nyt 3 kertaa lääkikseen hakenut, alkaa tuntua siltä ettei lääkis ole mua varten. En vaan onnistu siinä kokeessa, joten tuskin hyvää lääkäriäkään musta tulisi. Päätin hakea farmasialle kun sitä kautta vois päästä lääketutkimukseen tjsp ja aina se on kiehtonut lääkiksen ohella, mutta kumpaankin ei ole voinut yhtä aikaa hakea. Nyt sitten sai ja mielestäni koe meni niin hyvin ett pitäs päästä Kuopioon farmaseutiksi. Saatan vielä kokeilla lääkikseen hakua jottei sitt myöhemmin kaduttaisi mutta farmasia on joka tapauksessa hyvä vaihtoehto. Myönnän kuitenkin että enemmän toivon pääseväni aloittamaan lääkiksessä syksyllä.


      • Sirpakkaliisa

        Mielestäni on oikein hyvä, mikäli pisterajat nousevat reippaasti. Opiskelija-aines on laadukkaampaa ja farmasian imago saa nostetta, kun se ei enää ole se koulutusala, jolle pääsee parilla pääsykoepisteellä. Mielestäni on aina ollut todella sääli, että hyvän ja laadukkaan yliopistokoulutuksen saaneet, vastuullista työtä tekevät farmaseutit ovat niin aliarvostettuja osittain juuri em. syystä.


      • kjkjjjlkjlkjkjjjl
        lääkisfarmasia kirjoitti:

        Sä joka valitit lääkishakijoista, ota huomioon että kaikki lääkikseen pyrkivistä ei kuitenkaan koskaan tule pääsemään sisälle. Sen takia on hyvä olla varavaihtoehto ja kun mä olen nyt 3 kertaa lääkikseen hakenut, alkaa tuntua siltä ettei lääkis ole mua varten. En vaan onnistu siinä kokeessa, joten tuskin hyvää lääkäriäkään musta tulisi. Päätin hakea farmasialle kun sitä kautta vois päästä lääketutkimukseen tjsp ja aina se on kiehtonut lääkiksen ohella, mutta kumpaankin ei ole voinut yhtä aikaa hakea. Nyt sitten sai ja mielestäni koe meni niin hyvin ett pitäs päästä Kuopioon farmaseutiksi. Saatan vielä kokeilla lääkikseen hakua jottei sitt myöhemmin kaduttaisi mutta farmasia on joka tapauksessa hyvä vaihtoehto. Myönnän kuitenkin että enemmän toivon pääseväni aloittamaan lääkiksessä syksyllä.

        Sori en oikeesti tarkottanu.. Tuli vaa kauhee paniikki nii mikäs muukaa kun muihin purkaamaan..


      • niijdkd

        Ymmärrän, tsemppiä nyt vaan, toivottavasti pääset farmaseutiksi!


    • kuopparikuopio

      Farmaseutti, Kuopio:
      Hakijat 1011
      Aloituspaikat 140

      Proviisori, Kuopio:
      Hakijat 668
      Aloituspaikat 55

      Kuopio on vihdoin julkaissut hakijamäärät!!
      Mitäs veikkaatte, miten vaikuttaa pisterajoihin?

      • waesrtyuio

        Farmaseutiksi hakijoita 69% enemmän kuin viimevuonna!


      • peoeppe

        Uskoisin, että suhteessa kokeeseen osallistuneita on vähemmän kuin edellisenä vuonna.


      • peoppee
        peoeppe kirjoitti:

        Uskoisin, että suhteessa kokeeseen osallistuneita on vähemmän kuin edellisenä vuonna.

        suhteessa hakijoihin siis...


      • Kuopioonmyös

        Eipä taida ihan 69% nousua olla, unohdit yhden vaiheen laskusta ;) Farmasialla nousu on noin 100-69% eli 31% (694-->1011). Proviisoripuolella nousu on n. 30% (470-->668). Eli kuitenkin mukavasti pienemmät nousut kuin Helsingissä. Se joka väitti ennen koetta, että Kuopioon oli hakenut yli 2000 ei kyllä tiennyt mistään mitään :P

        Niin kuin edellä on mainittukin, hakijamääriä vääristää viime vuoteen nähden tuo uusi hakusysteemi. Ja toki vielä tuo hakijamäärä ei kerro kokeeseen osallistuneiden määrää, joka kuitenkin on olettaen suhteessa korkeampi kuin viime vuoden.


      • apuvaaaaa

        Mitenhän tuo uusi hakusysteemi vaikuttaa pisterajoihin?


      • Tilastonikkari
        Kuopioonmyös kirjoitti:

        Eipä taida ihan 69% nousua olla, unohdit yhden vaiheen laskusta ;) Farmasialla nousu on noin 100-69% eli 31% (694-->1011). Proviisoripuolella nousu on n. 30% (470-->668). Eli kuitenkin mukavasti pienemmät nousut kuin Helsingissä. Se joka väitti ennen koetta, että Kuopioon oli hakenut yli 2000 ei kyllä tiennyt mistään mitään :P

        Niin kuin edellä on mainittukin, hakijamääriä vääristää viime vuoteen nähden tuo uusi hakusysteemi. Ja toki vielä tuo hakijamäärä ei kerro kokeeseen osallistuneiden määrää, joka kuitenkin on olettaen suhteessa korkeampi kuin viime vuoden.

        Nousua on kylläkin farmaseuteilla 45,6 % ((1011 / 694)*100 - 100)) ja proviisoreilla 49,4 %. Eli puolet enemmän hakijoita kumpaankin.


      • Tilastonikkari
        apuvaaaaa kirjoitti:

        Mitenhän tuo uusi hakusysteemi vaikuttaa pisterajoihin?

        Eri vuosien pisterajoja ei voi suoraan verrata, koska kokeen vaativuus ja sitä myötä myös pistemäärät vaihtelevat vuosittain. Tai oikeammin pistemäärän normaalijakauman huippu sijaitsee eri kohdassa y-akselia. Tämän vuoden pisterajoja on muutenkin mahdoton ennustaa, koska hakijamateriaalissa- ja määrissä on tapahtunut suuri muutos. Todennäköisimmin pisterajat kuitenkin nousevat noin 5 - 10 %, jos oletetaan kokeen olleen vaativuudeltaan viime vuotista vastaava. Mutta odotettavissa on myös varasijoilta sisäänpääsyn helpottuminen, kun enemmän opiskelupaikkoja jätetään vastaanottamatta.


      • Kuopioonmyös
        Tilastonikkari kirjoitti:

        Nousua on kylläkin farmaseuteilla 45,6 % ((1011 / 694)*100 - 100)) ja proviisoreilla 49,4 %. Eli puolet enemmän hakijoita kumpaankin.

        Haha, ei varmaan kannattaisi yrittää laskea edes tuommoisia näillä tilastotieteen taidoilla... todennäköisyys ja tilastot oli pitkän matikan vaikein kurssi. Onneksi niihin hirveyksiin ei tarvinnut kirjoituksissa koskea, ja sieltä tuli muiden helpompien kurssien ansiosta korkea E.

        Joka tapauksessa tämän ja edellisen vuoden lukuja ei voi verrata, joten voi hyvinkin olla, että tuo hakijamäärien kasvu on pysynyt suunnilleen samoissa luvuissa kuin viime ja toissa vuonnakin.


      • srsly..wtf

        Tilastotieteen taidoilla?? Siis toihan on perus prosenttilaskemista, opittu jo alakoulussa :D


      • jaaa-a
        srsly..wtf kirjoitti:

        Tilastotieteen taidoilla?? Siis toihan on perus prosenttilaskemista, opittu jo alakoulussa :D

        ...Totta, helppoa tuo loppupeleissä on kuin mikä, mutta sen minkä pohjan ala-asteella oppii huonosti, varsin usein jää puutteelliseksi pidemmälläkin.

        Kaikki vaan ei voi osata kaikkea ja joskus tehdään virheitä, ihmisiähän me vaan ollaan. Turha tuommoisista pikkujutuista on heti lähteä ivailemaan.


      • Ei-varasijoilta
        Tilastonikkari kirjoitti:

        Eri vuosien pisterajoja ei voi suoraan verrata, koska kokeen vaativuus ja sitä myötä myös pistemäärät vaihtelevat vuosittain. Tai oikeammin pistemäärän normaalijakauman huippu sijaitsee eri kohdassa y-akselia. Tämän vuoden pisterajoja on muutenkin mahdoton ennustaa, koska hakijamateriaalissa- ja määrissä on tapahtunut suuri muutos. Todennäköisimmin pisterajat kuitenkin nousevat noin 5 - 10 %, jos oletetaan kokeen olleen vaativuudeltaan viime vuotista vastaava. Mutta odotettavissa on myös varasijoilta sisäänpääsyn helpottuminen, kun enemmän opiskelupaikkoja jätetään vastaanottamatta.

        Varasijoita pääsy tulee vaikeutumaan, sillä nyt tarjotaan jokaiselle yhteihakijalle vain yksi paikka. Aiemmin on ollut mahdollista päästä useaan paikkaan ja sitten porukka on ruvennut perumaan. Tämä vuosi on ihan uusi juttu eli mikään entinen ei päde.


      • huohhhhhh
        jaaa-a kirjoitti:

        ...Totta, helppoa tuo loppupeleissä on kuin mikä, mutta sen minkä pohjan ala-asteella oppii huonosti, varsin usein jää puutteelliseksi pidemmälläkin.

        Kaikki vaan ei voi osata kaikkea ja joskus tehdään virheitä, ihmisiähän me vaan ollaan. Turha tuommoisista pikkujutuista on heti lähteä ivailemaan.

        En ivaillut, halusin vain mainita ettei tollasen prosenttilaskun laskemiseen vaadita mitään lukion pitkän matikan osaamista.


    • jännittää

      Myös Helsingin hakijamäärät löytyivät:
      Farmaseutti: 1312 (37% enemmän kuin viime vuonna)
      Proviisori: 784 (42% enemmän kuin viime vuonna)

      Huh huh... aika paljon enemmän hakijoita... Alkaa todella huolestuttamaan.

    • heli123pharma

      Noin paljon hakijoita molemmissa yliopistossa.. ... minun mielestä , suuri osa ovat hakeneet molempiin yliopistoihin. Ja voi olla että hakija määrä ei ole niin paljon kuin edellisenä vuonna mutta kun on farmasian yhdys haku siksi näyttä olevan hirveää määrää...

      • jespokspehgdfhdfg

        Jee jee. Hain kuopioon, kun luulin ettei molempiin voi hakea yhtä aikaa :)


      • uyjryujyjuy

        Olen myös koko ajan luullut että vain toiseen paikkaan voi hakea :S Ennen ainakin oli niin(?), onko tuosta ollut maininta jossakin?


      • helipharma123

        Hakijoiden on osallistuttava valintakokeeseen. Valintakoe järjestetään yhteistyössä Itä-Suomen ja Helsingin yliopistojen sekä Åbo Akademin kanssa. ***Hakija voi korkeakoulujen yhteishaussa hakea farmaseutin ja proviisorin koulutusohjelmiin samanaikaisesti eri yliopistoihin***. Koe pidetään samanaikaisesti kaikissa yliopistoissa. Hakija voi tulla hyväksytyksi ainoastaan sen yliopiston koulutusohjelmaan, johon hän on hakenut. Hakukohteet otetaan huomioon hakijan esittämässä hakutoivejärjestyksessä.

        Tämä teksti on hakuoppassa: uef. Farmasia


      • TarkkanaKuPorkkana

        Näin lukee joo... Oli kyllä itsellekin yllätys, että muuttivat tänä vuonna systeemiä. Studentumin sivut väittivät edelleen, että vain yhteen yliopistoon voi hakea.. Itse menin aluksi tähän lankaan, mutta onneksi ihmiset höpöttelevät täällä kaikesta mahollisesta, ni bongasin sit itsekin hakuoppaista tuon tekstin :) Harmi vaan ettei oo osattu päivittää sit muille hakutietosivuille tota muutosta tänä vuonna... Mut tästä oppi, että kannattaa lukee ne hakuoppaat oikeesti tosi hyvin!


    • tiedoksi

      Hakuoppaassa lukee että tulokset tulee 18.6.

      • jfgjadldaesjdsg

        Ainakin monisteessa mikä saatiin Kuopiossa kokeen jälkeen mukaan lukee, että 3.7 viimeistään ilmoitetaan. Toivottavasti pyrkivät tuohon 18.6


    • dsgsdgrgd

      Mitenhän tuo uusi hakusysteemi vaikuttaa Kuopion pisterajoihin?

      • ghtyjyet

        Tänä vuonna Helsinkiin ensisijaisesti hakeneet ovat hakeneet toissijaisesti Kuopioon ja toisinpäin. Tämä voidaan päätellä ihan suoraan samassa suhteessa molemmissa hakukohteissa nousseista hakijamääristä. Tämä tarkoittaa sitä, että Helsingissä ilman opiskelijapaikkaa jääneiden pisteet voivat riittää Kuopioon, jolloin sisäänpääsyraja nousee lähelle Helsingin rajaa. Farmaseutiksi tarvitaan siis noin 15 raakapistettä (21 skaalattuna). Proviisoriksi rajat tuskin muuttuu juurikaan, koska molemmissa yliopistoissa rajat on olleet lähes samat aikaisemmin.


      • wweeettyyuu

        En usko, että yhteishaku nostaisi Helsingin ja Kuopion farmaseuttien sisäänpääsyrajan samalle tasolle. Onko mukamas jollain muulla alalla, jossa yhteihaku on jo aiemmin ollut käytössä, rajat tasautuneet? Jos tästä on näyttöä netissä, laittakaapa linkkiä. Proviisorirajat eivät tasaudu siitäkään syystä, että esim. Kuopiossa jo farmaseutiksi opiskelevat hakevat proviisotutkintoon tuskin enää Helsinkiin ja päinvastoin ja juuri nämä sisällä olevat ovat usein kovan tason hakijoita kokemuksensa perusteella.


    • auttakaa

      Sain lähtöpisteitä 44 ja pääsykokeesta 14 pistettä, eli yhteensä 58 pistettä. Onko minulla mahdollisuuksia päästä sisään helsinkiin farmaseutiksi? viime vuoden rajahan oli noin 38. NEED YOUR HELP

      • helsinkiin

        rajojen nousu 20 pisteellä kuulostaa kyllä melko epätodennäköiseltä vaikka tää vuosi nyt olikin vähän erilainen.


      • voi_apua_iik_oumaigaad

        Ei mitään mahdollisuutta, sisäänpääsyraja tulee olemaan noin 65-70. Nyt herätys, pisterajat tulevat nousemaan kaikki seikat huomioituna maksimissaan noin 10 %.


      • iogpuuuuhjv
        voi_apua_iik_oumaigaad kirjoitti:

        Ei mitään mahdollisuutta, sisäänpääsyraja tulee olemaan noin 65-70. Nyt herätys, pisterajat tulevat nousemaan kaikki seikat huomioituna maksimissaan noin 10 %.

        sory tyhmyyteni mutta mitä toi 10% nousu vaikuttaa farmaseutin (kuopio) pisterajoihin, jotka viimevuonna olivat 15.3/56 :D


      • sdrgrjyj

        Eli jos Kuopion pisteraja nousee 10% niin se tulisi olemaan 16,86 (skaalattuja pisteitä) ilmeisesti?
        En kylläkään ymmärrä mistä joku muka voi tämän etukäteen päätellä..


      • miimij

        Musta tuntuu että se voisi olla lähempänä 20/56 mutten todellakaan tiedä, kun on niin erilainen tää tämän vuoden hakusysteemi.


      • helipharma1234
        miimij kirjoitti:

        Musta tuntuu että se voisi olla lähempänä 20/56 mutten todellakaan tiedä, kun on niin erilainen tää tämän vuoden hakusysteemi.

        Hei, Miten laksetaan tuo 56 (kuopio)? Vaikka Koe oli vain 40 Piste?


      • ogkjrkdkss
        helipharma1234 kirjoitti:

        Hei, Miten laksetaan tuo 56 (kuopio)? Vaikka Koe oli vain 40 Piste?

        Kerrot kokeesta saadut pisteet 1,4:llä.


      • helipharma12345
        ogkjrkdkss kirjoitti:

        Kerrot kokeesta saadut pisteet 1,4:llä.

        aiaaa... niinko se oli... kiitos.. :)


      • kuykuykuy

        raakapisteet * 1,4


    • eräshakija

      Ettehän te nyt voi hatusta noita rajoja vetää. :D Cmon hei ootetaan heinäkuuhun. Minä sanon että rajat pysyvät TASAN ennallaan, ihan veikkauksen vuoksi.

      • nomunmielest

        Mä olen käynyt monissa pääsykokeissa, se nyt vaan on tapana spekuloida pisterajoja. Joko helpottaakseen oloaan ett "tänä vuonna pisterajat laskee vaikean kokeen vuoksi, sen takia mäkin voin päästä sisään alhasilla pisteilläni" ja osa haluaa maalata kauhuskenaarioita korkeista pisterajoista jotta sitten olis itsekin valmistautunut saamaan hylsyn, ei halua olla liian optimisti.


    • smah

      Hain toista kertaa farmasiaan Kuopioon tänä keväänä, ja vaikka pääsykoe menikin paremmin kuin viime vuonna ei se mitenkään liian hyvin mennyt. Alustavia pisteitä multa löytyy 59 valintakoepisteet, jotka oli vaivaiset 10,5 raakana. Kokeesta poistuttua oli jo sellainen fiilis, ettei tänäkään vuonna yliopiston ovet auenneet. Raivostuttaa, kun aloitin lukemisen jo heri tammikuussa, ja silti meni taas näin heikosti. Toivottavasti kävis joku luojan lykky ja pääsisinkin vaikka varasijalta sisään, mutta tän vuoden hakijaryntäyksen takia en kyllä juuri toivoa elättele.

      • klweijdks

        Toivon, että pääset. Itselle kävi pari vuotta sitten niin, että pääsin varasijalta, vaikka olin jo varma, etten pääse sisään.


      • toinenhakija

        Hetkinen nyt!!

        Farmaseutin pisterajat yhteispisteillä ovat välillä 38-42p, vuodesta riippuen. Sinähän siis olet jo kirkkaasti sisällä farmaseutiksi!!! =) Älä nyt mitään kauhuskenaarioita maalaa hyvä mies :)


      • Pisteitäpisteitä

        Niin... Tuo on Helsingin yhteispisteraja vuosina nakki ja peruna... Kuopioon pisteraja on ollut esim. viime vuonna 66.20, joka todennäköisesti nousee tänä vuonna... "Smah":lla on kuitenkin hyvät saumat päästä sisään, sillä jos nuo ovat pisteesi, niistä kertyy yhteensä (koepisteet kerrottuna 1.4) 73.7 pistettä!! Toivotaan että kovin moni ei ole kirjoittanut huippupapereita lukiosta, jotta noilla pisteillä pääsee sisälle! Itsellä sama tilanne.


    • noinvain

      uujee yhteispisteet 118,2! taitaa päästä ihan heittämällä proviisoriks kuopioon ;D

      • Vaikeemmaksmuuttuu

        No pääsee! WOU! Upeeta! Taitaa pisterajat kyl oikeesti nousta tänä vuonna aika paljon, jos ihmil on kokeesta reilusti yli 20 pistettä hallus jo pelkästään raakana ( huippupaperit lukiosta, jos sellaiset omaa).... -_- Että joo o! :D


    • Kassu93

      Tehääs tänne ny pieni galluppi siitä, mitä ihmiset veikkaa pisterajoiks tänä vuonna Helsinkiin ja Kuopioon. Tuntuu et ihmiset koko ajan kyselee et pääsiskö sillä sun tällä tuloksella sisälle... Lasketaas näistä "veikkausrajoista" sit keskiarvo, jos tää sit rauhoittas vähä... Ite veikkaan 47 yhteispisteillä Helsinkiin, pelkkä koe 22. Kuopioon 74, ja pelkkä koe (kerrottuna 1.4) 24. Saattaa olla ylä- tai alakanttiin, mut tää onkin vaan veikkaus. Eihän me niitä tuloksia voida tietää, ku ei kaikkien pisteitä tiedetä. Mut rajat tulee nousee, se ny on varma. Mut se et onks se vaan 2 pistettä vai enempi, ni se on sit toinen juttu. Ite veikkaan isompaa hyppyä, mut se onkin vaan mun veikkaus. Tulokset sit nähään viimestään heinäkuussa, ni turha täl asial ny päätä on vaivata. Pääsee tai ei pääse, aina voi hakee uudelleen, jos vaan sisua ja halua alalle löytyy. Mut mitäs muut on mieltä? Vielä enempi vai vähempi?

      • paisosdkdk

        Kunhan ei rajat suoraan pääsykokeella nouse yli 27,3, niin oon tyytyväinen :)


      • Myypylä

        Helsinkiin veikkaan koepisteillä 19,5 ja yhteispisteillä 44. Kuopiossa rajat varmaan myös nousevat, kun Helsingistä rannalle jääneet pääsevät kakkosvaihtoehtoonsa. Koe oli kyllä yhtä vaikea kuin aiemminkin, joten tätä korkeampiin rajoihin en kyllä jaksa uskoa.

        Lisäksi mietin tätä lääkisläisistä panikointia. Jos he keskittyvät täysillä kemian lisäksi lukion biologiaan ja fysiikkaan, miten ihmeessä heillä olisi aikaa ottaa kunnolla haltuun myös IFA? Kokeessa kuitenkin kysytään paljon sellaista nippelitietoa, mitä lukion biologiassa ei käsitellä. Kuvittelisin, että korkeintaan yhteispistekiintiön rajaa nostaisivat hiukan, jos sitten päätyvät edes ottamaan paikkojaan vastaan.


    • proviisoriksihaluava

      Kuopioon olen hakemassa ja sain sklaalattuja pisteitä kutakuinkin 33,6 ja nyt jännitän riittääkö suoritus proviisoriksi vai nouseeko pisterajat niin paljon, että tipun kelkasta.

      • tsädämm

        Itsellä Kuopioon yhteispisteissä piirua vaille sata pistettä, mutta en kyllä uskalla luottaa vielä, että proviisorilinja aukenisi. Olen kumminkin jo sisällä farmasiassa, joten ensi vuonna uudelleen sitten...


      • Herrrmostuttaa

        Mihin aikaan veikkaatte ensimmäisten hyväksymistietojen tulevan farmasian osalta, kun tänä vuonnahan hyväksymiset tulevat tipoittain eri aikoina samaankin paikkaan hakeneille?
        Kyseessä on kumminkin käsittääkseni optisesti tsekattavat vastauslomakkeet, joten sekä yhteispiste- että pelkkä pääsykoemenestysjono on jo valmiina. Hakijoissa on aika paljon niitä, jotka ei hae muualle kuin farmasiaan, kuten esim. farmaseuttiopiskelijat proviisoripuolelle. Itse veikkaan, että ensimmäiset hyväksymiset tulevat opintopolulle näkyviin ennen juhannusta ja sitten saadaan jo ennakkotieto hyväksymisrajoista.
        Laittakaa tulemaan tietoa, jos saatte paikan Helsinkiin tai Kuopioon.


      • jännitys123

        Eileen ,minä myös sain tiedot että, tulokset on valmiina ,mutta ei ole vielä näkynyt opintopolkusta mitään. Ei oo julkistettu. Aika jännittää


      • odotusta

        No huh, nyt alkaa minuakin jännittää oikein kunnolla, vaikka onhan tässä jännitystä ollut kokeesta asti. Odottavan aika on tuskallisen pitkä, taas näin unia pääsykokeen tuloksita.


      • huhhuhhhui

        Hui, nyt alkaa tosiaan jännittämään, ei sillä, on tässä kyllä jännittänyt jo pääsykokeesta lähtien :D Toivottavasti tulokset saadaan mahdollisimman pian, niin pääsee tästä piinasta ja saa hahmotettua miltä tuleva syksy ja talvi näyttävät.


    • fjslarods

      Kuopaksella näyttää jo nyt olevan kova ryysis, vaikka suuri osa Kuopion eri alojen hakijoista ei ole saanut tietoa opiskelupaikasta. Uusimman tiedotteen mukaan hakijoiden hakutoiveita ei otetaan huomioon. Eli voi joutua hyvinkin kauas keskustasta ja soluunkin jopa. http://www.kuopas.fi/About Kuopas/News and announcements/2015.aspx#0

      • Kuopioon_hakenut

        Jaahas, se on sitten takaneulamäen surkein solu (soluun olisin tosin muutenkin hakenut) varmaan luvassa jos opiskelemaan pääsee... ja tuossa vielä mainitaan, että paikkoja ei saisi vielä edes hakea jos ei hakutulosta ole saanut.
        No, kunhan edes jonkun kämpän saisi, nykyinen asunto kun on pääkaupunkiseudulla.


      • aleonalkanut

        Neulamäki on kyllä ihan hyvällä paikalla yliopistoon nähden, jos verrataan esim- Petoseen. Sittenhän sen ryysis vasta syntyykin, kun kaikki Kuopijjoon pääsevät farmaseutit saavat tiedon opiskelupaikasta.


      • Kuopioon_hakenut
        aleonalkanut kirjoitti:

        Neulamäki on kyllä ihan hyvällä paikalla yliopistoon nähden, jos verrataan esim- Petoseen. Sittenhän sen ryysis vasta syntyykin, kun kaikki Kuopijjoon pääsevät farmaseutit saavat tiedon opiskelupaikasta.

        Joo kyllähän se sijaintinsa puolesta on hyvä opiskelijalle, mutta olen vaan kuullut että tuolla alueella asuu paljon levottomampaa porukkaa kuin esim. etuneulamäessä. Toki on varmaankin ihan asuntokohtaista jne.
        Ja jep, silloinhan se pahin ryysis tuleekin kun tulokset saapuu opintopolkuun. Sen takia tässä pitääkin aloittaa vielä tiheämpi tulosten kyttääminen, jotta asuntohakemuksen saa lähetettyä mahdollisimman ripeästi.


      • Höpöhöpösulle

        Ei oo Neulamäki paha paikka, se on tosi viihtyisä varsinkin jos tykkää urheilusta. Ympärillä metsää josta pääsee polkujen kautta pururadalle ja hiihtomajoille talvella. On oikeasti tosi ihana paikka, ei kannata pelätä! Joskus 80-luvulla on saattanut olla rankempaa menoa.


      • Kuopioon_hakenut

        Siksi sanoinkin, että varmaankin asuntokohtaista, kun olen lueskellut siltä alueelta juttuja laidasta laitaan. Tosin osa soluista taidettu muuttaa perheasunnoiksi (kaksioiksi) tai yksiöiksi viime vuosina, varmaan sekin on rauhoittanut aluetta.

        Arpapeliähän tuo soluasuminen loppupeleissä on ja joka alueelta löytyy varmaan "laadun" vaihtelua, pitää vaan toivoa parasta ja pystyä sopeutumaan kaikkeen. Tällöin jää jonkin verran enemmän rahaa käteen kuin yksiöasumisessa.


      • Millointulos

        Olisi kiva, jos joku, joka saa tiedon pääsystä opintopolun kautta, postais pisteensä tänne. Jos itse joutuu odottelemaan tuloksia pitkäänkin, niin olisi joku käsitys rajoista. Laittakaa myös, minne haitte, kun Helsingin ja Kuopion pistesysteemit on erilaiset. Katsoin viimevuotista keskustelua ja näytti, että porukka on saanut tiedot näihin aikoihin, joten eiköhän tälläkin viikolla tule tiedot.


      • Odotusjatkuu

        Näyttää nyt siltä, että Kuopioonkin hakevat joutuu odottamaan pitkään tuloksiaan... normaalisti tulokset ovat tulleet 18.6, mutta nyt tuon uuden opintopolku -järjestelmän takia tuloksia ei saadakaan julkaista ennen kuin vasta 1.7, vaikka tulokset olisivatkin jo valmiina. Tämän tiedon löysin epionen foorumilta (lääkishakijoiden foorumi), josta joku oli tänään soittanut Kuopion opintotoimistoon ja kysellyt. Toki hän kyseli, että milloin lääkistulokset tulee, mutta olettaen tämä systeemi koskee kaikkia aloja.

        Eli odottelu todennäköisesti jatkuu vielä pari viikkoa :/ Alkaa olla jo hieman tuskallista tämä odotus, ei oikein pysty edes ajattelemaan muuta kunnolla kuin noita tuloksia.


      • tulostulostulos

        Varmasti tulee ennen juhannusta tulokset. On käsittääkseni usein tulleet, koska 95% Suomesta jää silloin kesälomalle.


      • eitietoa
        Odotusjatkuu kirjoitti:

        Näyttää nyt siltä, että Kuopioonkin hakevat joutuu odottamaan pitkään tuloksiaan... normaalisti tulokset ovat tulleet 18.6, mutta nyt tuon uuden opintopolku -järjestelmän takia tuloksia ei saadakaan julkaista ennen kuin vasta 1.7, vaikka tulokset olisivatkin jo valmiina. Tämän tiedon löysin epionen foorumilta (lääkishakijoiden foorumi), josta joku oli tänään soittanut Kuopion opintotoimistoon ja kysellyt. Toki hän kyseli, että milloin lääkistulokset tulee, mutta olettaen tämä systeemi koskee kaikkia aloja.

        Eli odottelu todennäköisesti jatkuu vielä pari viikkoa :/ Alkaa olla jo hieman tuskallista tämä odotus, ei oikein pysty edes ajattelemaan muuta kunnolla kuin noita tuloksia.

        Miten se järjestelmä on sitten uudistunut?


      • Odotusjatkuu

        En tiedä miten se on tarkalleen uudistunut (korkeakouluhaun tietojen etsiminen on kuin etsisi neulaa heinäsuovasta aina välillä...), mutta tosiaan kun yliopistohaku -sivusto vaihtui opintopolku -sivustoon, niin tähän tuli kai joku muutos, että kaikkien pitäsi ilmoittaa suunnilleen samaan aikaan tuloksensa. Toki toivon itsekin, että tulokset tulisivat aikaisemmin.

        Tämmöistä siis joku kirjoitteli epionen sivuilla: "Soitin Kuopion opintotoimistoon, tulee 1.7. =( Eikä ole mitään mahdollisuutta, että tulisi aiemmin. Sanoivat, että kaikki yliopistot ovat nyt sidottuina tuohon opintopolku -järjestelmään."

        Voisihan sitä vaikka itsekin soittaa tuonne Kuopion hakijapalveluun huomenna, niin saapahan vielä takempaa tietoa juuri farmasian kohdalta. Tänään soittopalvelu meni kiinni klo 15.


      • Odotusjatkuu
        Odotusjatkuu kirjoitti:

        En tiedä miten se on tarkalleen uudistunut (korkeakouluhaun tietojen etsiminen on kuin etsisi neulaa heinäsuovasta aina välillä...), mutta tosiaan kun yliopistohaku -sivusto vaihtui opintopolku -sivustoon, niin tähän tuli kai joku muutos, että kaikkien pitäsi ilmoittaa suunnilleen samaan aikaan tuloksensa. Toki toivon itsekin, että tulokset tulisivat aikaisemmin.

        Tämmöistä siis joku kirjoitteli epionen sivuilla: "Soitin Kuopion opintotoimistoon, tulee 1.7. =( Eikä ole mitään mahdollisuutta, että tulisi aiemmin. Sanoivat, että kaikki yliopistot ovat nyt sidottuina tuohon opintopolku -järjestelmään."

        Voisihan sitä vaikka itsekin soittaa tuonne Kuopion hakijapalveluun huomenna, niin saapahan vielä takempaa tietoa juuri farmasian kohdalta. Tänään soittopalvelu meni kiinni klo 15.

        Tosin tähän pitää vielä lisätä, että opintopolun sivuilta löytyy tämmöinen lausahdus:
        "Voit saada korkeakoululta valintailmoituksen jo ennen heinäkuuta
        -jos sinut on valittu ylimpään hakutoiveeseesi tai
        -jos sinut valitaan esimerkiksi 3. hakutoiveeseesi, etkä voi saada opiskelupaikkaa ylemmiltä hakutoiveiltasi.
        -voit ottaa opiskelupaikan vastaan sitovasti"

        Eli toivo elää yhä aikaisempien hakutuloksien suhteen. Soitan varmaankin sinne hakijapalveluun huomenna ja raportoin sitten tänne.


      • vähän-kujalla

        Itselläni näkyi tänään jo kemian alan tulos opintopolussa, että luulisin farmasiankin tulostenkin siellä pian näkyvän..?


      • Hmmm_
        vähän-kujalla kirjoitti:

        Itselläni näkyi tänään jo kemian alan tulos opintopolussa, että luulisin farmasiankin tulostenkin siellä pian näkyvän..?

        Hmm, pääsitkö kemialle sisään yo-arvosanalla/arvosanoilla suoraan? Voihan olla, että ne tulevat aikaisemmin juuri siksi, koska noiden kahden kiintiön tulokset tiedetään jo ilman pääsykokeitakin.
        Niin paljon ristiriitaista tietoa kaikkialla näiden haku-uudistusten takia, paha alkaa arvailemaan tulosten julkaisupäiviä yhtään.


      • vähän-kujalla
        Hmmm_ kirjoitti:

        Hmm, pääsitkö kemialle sisään yo-arvosanalla/arvosanoilla suoraan? Voihan olla, että ne tulevat aikaisemmin juuri siksi, koska noiden kahden kiintiön tulokset tiedetään jo ilman pääsykokeitakin.
        Niin paljon ristiriitaista tietoa kaikkialla näiden haku-uudistusten takia, paha alkaa arvailemaan tulosten julkaisupäiviä yhtään.

        Pääsykokeissa kävin ja vähän ihmetyttää kun näinkin pian tuloksia näkyy jo (koe oli 15.6).


      • vähän-kujalla
        vähän-kujalla kirjoitti:

        Pääsykokeissa kävin ja vähän ihmetyttää kun näinkin pian tuloksia näkyy jo (koe oli 15.6).

        eikun 10.6 :D


      • Kuopiolainenmaalainen
        Kuopioon_hakenut kirjoitti:

        Siksi sanoinkin, että varmaankin asuntokohtaista, kun olen lueskellut siltä alueelta juttuja laidasta laitaan. Tosin osa soluista taidettu muuttaa perheasunnoiksi (kaksioiksi) tai yksiöiksi viime vuosina, varmaan sekin on rauhoittanut aluetta.

        Arpapeliähän tuo soluasuminen loppupeleissä on ja joka alueelta löytyy varmaan "laadun" vaihtelua, pitää vaan toivoa parasta ja pystyä sopeutumaan kaikkeen. Tällöin jää jonkin verran enemmän rahaa käteen kuin yksiöasumisessa.

        No ilmaisu "asuntokohtainen", siitä tulee mieleen että joku asunto voi olla surkea ja joku toinen ei :D Neulamäessä asuu paljon lapsiperheitä enkä mä ainakaan oo koskaan pelännyt kulkea täällä yöllä. Jos pelkää Neulamäkeä niin sitten pelkää samalla 96% kaikista Suomen asuinalueista.


    • toivotonta

      Eli turha odottaa tulosten tulevan yhtään aikasemmin kuin tuo mainittu päivämäärä?

      • Delfoinoraakkeli

        Jo viime syksynä, kun opintopolku oli käytössä eka kertaa, sen "tulospalvelu" meni ihan jumiin. Sivut siis kaatuivat tai jotain ja yksittäisen hakijan varasijasijoitus sahasi tunti tunnilta ylös ja alas. Kuulin huhuja, että joidenkin hakijoiden tietoja oli kadonnut ja niitä syötettiin järjestelmään myöhemmin uudelleen ja muuta mukavaa.
        Nyt kun myös yliopistot ovat järjestelmässä mukana, arvelen, ettei ole käytännössä mahdollista, että tulosten julkistamista pantattaisiin tuohon heinäkuun alkuun eli kaikki hakukohteet kaadettaisiin näkyville kerralla. Opintopolku kaatuu silloin taas. Luulen siis, että tuloksia aletaan syöttää näkyville heti, kun niitä valmistuu, jotta kaikki on selvää 3.7. Katsotaan, olenko oikeassa.


    • OdotustaOdotusta

      Noniin, soitin Kuopion hakijapalveluun äsken. Valitettavasti siellä ei ollut yhtään tarkempaa tietoa kun mitä me jo tiedetään; aikaisintaan 1.7, viimeistään 3.7 ( kirjeet postitetaan silloin viimeistään), yksittäisiä tuloksia _saattaa_ tulla aiemminkin, mutta tämän asian kohdalta puheluun vastannut oli yhtä tiedoton kuin mekin. Kysyin vielä, että onko järkeä tunkea kaikkia tuloksia opintopolkuun samana päivänä, mutta siihen hän ei osannut muuta kuin kohauttaa olkapäitään - uusi systeemi on mitä on.

      Toisin sanoen jokapäiväinen tulosten kyttäily jatkuu vielä, voisihan nuo Kuopion tulokset tulla ennen juhannusta...

      • zrugirl

        Sais jo tää tuskattuva odotus loppua :'( Olisi kaikille helpompaa ja mukavempaa jos tulokset julkaistaisiin heti niiden valmistuessa ja pikkuhiljaa ripotellen niitä, ei kaikki kerralla, jolloin koko sivusto kaatuu.
        Ensimmäinen kerta itselleni kun haen ja 80 yhteispistettä Kuopioon. Viime vuonna olisi riittänyt, mutta tänä vuonna en tiedä sitten yhtään :/ Ei kai ne pisterajat kummiskaan voi ihan tolkuttomasti nousta..?


    • zru

      Pitää kai yrittää keksiä mahdollisimman paljon tekemistä tälle kahden viikon odotukselle.. Sain yhteispisteitä n. 80 ja haen Kuopioon farmaseutiksi. Viime vuonna olisin päässyt sisään kevyesti, mutta tänä vuonna varsin harva voi olla varma sisäänpääsystä. Ei voi kun toivoa parasta ettei pisterajat nouse mitenkään ihan räjähdysmäisesti ja että tulokset tulisivat mahdollisimman pian. Tää tiedottomuus ja epävarmuus on ihan kauheeta.
      Ja tosiaankin jos joku teistä saa tietää tuloksensa ennen 1.7, olkaa kilttejä ja jakakaa tuloksenne tänne, jotta me muut vielä tuomiota odottavat voidaan vähän varautua tulevaan :) Hyvää kesää kaikille ja toivottavasti tulos on mieluinen! :)

      • tulokest

        Onko jo tullut tuloksia?????


      • OdotustaOdotusta

        Ei vielä mitään, juuri tarkistin :/ Voi, olla, että tässä joutuu odottamaan sinne 1.-3.7 asti. Tuntuu varsin tyhmältä panttaamiselta, kun esim. Rovaniemen oikis on jo julkaissut tulokset mutta farmasian koetta, joka on pelkkää monivalintaa, ei voida vieläkään laittaa opintopolkuun.


      • Opintopolustakysymyksiä

        Voikohan noita tuloksia odottaa mihin vuorokaudenaikaan tahansa? Yliopistohaussa taisivat päivittyä siinä kello 00:00. Ärsyttää vain tällainen oma maaninen kyttäily ajatuksella, jos ne olisivat jo tulleet :) Jos olisi sanottu suoraan, että kaikkien tulokset tulevat vasta sitten heinäkuussa, mutta kun kerrottiin, että osalle voi tulla aikaisemminkin..


      • OdotustaOdotusta

        Edellisinä vuosina esim. Kuopiosta on tulleet tulokset juurikin minuuttia yli keskiyön 18.6. Saa nähdä, tuleeko ne tänä vuonna keskiyöllä vai voiko tosiaan yksittäisiä tuloksia ripotella opintopolkuun ympäri vuorokauden. Kenelläkään ei tunnu olevan tarkkaa tietoa yhtään mistään, vain se on varmaa, että tulokset tulevat viimeistään 3.7.
        Itsekin kyttäilen tuloksia varsin maanisesti, monta kertaa joka päivä. Tässä vaiheessa stressitaso on jo niin korkealla, ettei minua enää kiinnosta pääsenkö vai en, haluan vain päästä eroon tästä pitkästä odotuksesta. Kuulunpahan sentään ensi vuonna siihen suurempaan kiintiöön jos pisterajat nousevat hurjasti eikä tällä kertaa tärppää.


      • Odotuksentuska

        Opintopolku ei nyt ainakaan hakijan näkökulmasta vaikuta mitenkään erityisen myönteiseltä uudistukselta. Olisi ollut mielestäni meitä tuloksia tuskailevia kohtaan reilumpaa, että olisi annettu se yksi tietty päivämäärä, jolloin ei tarvitsisi jatkuvasti kärkkyä tuloksia. No, ei auta kun odottaa, toivotaan, että saadaan tietoa pikaisesti, vaikka pelkäänpä, että menee heinäkuulle.


      • hakija335335

        Uskoisin, että 80p riittää. Itsellä samat. Koepisteitä 26,25 (skaala). En jaksa uskoa, että rajat olisivat paljon yli 20 skaalapisteen.


      • kyllästynytodotukseen

        Hakija335335 puhutko Kuopiosta vai Helsingistä? :) Itselläni 82p ja Kuopioon hakemassa.


      • Hakija335335
        kyllästynytodotukseen kirjoitti:

        Hakija335335 puhutko Kuopiosta vai Helsingistä? :) Itselläni 82p ja Kuopioon hakemassa.

        Kuopiosta puhuin. En vain jaksa uskoa, että lääkishakijat nostaisivat pisterajoja ihan älyttömästi. Itse hain myös lääkikseen ja IFA:a lukematta sain 18,75 raakapistettä. IFA-osiosta 5/20p.


      • Ella444

        Mä olen hakenut lääkikseen aikaisempina vuosina ja nyt sitten päätin hakea farmasialle. En lukenut IFAa ollenkaan, mutta aika hyvin meni osio kuitenkin kun lukion bilsan kirjat muistan käytännössä ulkoa :) kemiassa kaikkk oikein. Joten jos jotkut hyvät lääkikseen hakijat on lukenut IFAn niin varmaan nostaa pisterajoja, mutta nehän voi myös päästä ekaan hakukohteeseensa lääkikseen eikä siis edes tarjota farmasia paikkaa heille, joten eivät sitten nostakaan pisterajoja.


    • kgkgkgkggkgkgkgkg

      Itsellä yli 28 pojoa ja en ole yhtään varma sisäänpääsystä.

    • pro-vissor

      Pääseeköhän 34,5 skaalatulla pisteellä Kuopioon, joko farmasiaan tai parhaimmillaan proviisoriksi?

      • KylläSisään

        Viime vuoden Kuopion rajat oli koepistekiintiössä skaalattuna 15,33 ja 28,84. Farmasiaan pääset siis lähinnä heittämällä sisään vaikka ne rajat kuinka nousisi, mutta proviisori ei ole yhtä varma juttu jos rajat nousee paljonkin.


    • EnNytIhanTohtoriOle

      Farmasiaa pääsee lukemaan suoran lukiosta tekemättä pääsykokeita Ruotsissa. Kyllä ne on ne viisaimmat jotka helpolla pääsee.

    • hihihii

      Ihmisiä on moneen lähtöön ;) Jotkut tekevät enemmän töitä ja toiset eivät :)

    • huuff

      Huufff, milloin nä tulokset tulee??? En jaksaaa odottaa enää!!

      • Huiiiiiii

        Helsingin yliopisto on alkanut julkaista joidenkin tiedekuntien tuloksia niiden omilla verkkosivuilla, ainakin historia ja englanti olivat jo eilen näkyvillä. Eli selvästi tulokset tulevat tipoittain, ja joidenkin aineiden osalta ovat jo tulleet. Jännää!


      • vielävähäntoivoo

        Oikeesti sais jo tulla niin yöt voi nukkua paremmin :/


      • OdotustaOdotusta
        vielävähäntoivoo kirjoitti:

        Oikeesti sais jo tulla niin yöt voi nukkua paremmin :/

        Niinpä... on se outoa kun esim. kokeiden, joissa on esseitä ja/tai laskuja, tulokset tulee etuajassa, mutta monivalintakokeen ei...
        Onnekseni saan yöt nukuttua sikeästi (mitä nyt näkee silloin tällöin unia tuloksista), mutta päivällä en saa oikein mitään aikaan, vatvon vaan ees taas. Haluaisin tulokset siis jo ihan senkin takia, että olisi taas motivaatiota tehdä jotain rakentavaakin.


    • Ehkyliopistoon

      Jep, turhauttaa käydä päivittäin opintopolussa :(

    • Proviisoriksi

      Täälläkin yksi malttamattomasti tuloksia odotteleva. Turhauttavaa, kun tulokset on ajat sitten saatu, mutta ei vain syystä X julkaistu.

    • Veikkaukseni

      20.23

    • saamatonta

      Eikö ne nyt oikeesti ala saamaan niitä tuloksia ilmotettuu?? Mikä maksaa?

    • Rauhottukaa

      Ei kai niitä kannata vielä odotella kun lupasivat ilmottaa 1.-3. heinäkuuta.

      • OdotustaOdotusta

        Mutta kun se ei ole näin yksinkertaista, sillä opintopolussa lukee tämmöinen kohta:

        Voit saada korkeakoululta valintailmoituksen jo ennen heinäkuuta
        -jos sinut on valittu ylimpään hakutoiveeseesi tai
        -jos sinut valitaan esimerkiksi 3. hakutoiveeseesi, etkä voi saada opiskelupaikkaa ylemmiltä hakutoiveiltasi.
        -voit ottaa opiskelupaikan vastaan sitovasti. (tässä kuuluisi varmaan olla "jos" edessä)

        Tämän takia kaikki korkeakouluihin hakeneet venailevat joka ikinen päivä tuloksia. Opetushallitus ei oikein osannut ajatella hakijoiden stressitasoja tässä uudella systeemissä...


      • jänskättää

        Joo, ei ole tällaisenaan Opintopolku erityisen hyvä systeemi. Olisi hakijoita kohtaan reilumpaa, että olisi se tietty päivämäärä, jolloin tulokset julkaistaan eikä niin, että ehkä silloin, mutta saattaa olla tuolloin tai vaikkapa joskus muulloin. Turhauttaa, kun ajatukset pyörivät ainoastaan tämä asian ympärillä. Mutta joo, voi olla, että joudutaan odottamaan tuloksia ihan tappiin saakka, sillä farmasian tulokset eivät varmaankaan selviä ennenkuin lääkisten tulokset ovat selviä, koska varmaan aika monet hakeneet molempiin.


    • tuloksiaodotellessa

      Luin juuri eräästä opettajakoulutuksen VAKAVA-hakua koskevasta keskustelusta Helsingin yliopiston edustajan kommentin, jonka mukaan ns. sijoittelu kaikkien alojen opiskelupaikkoihin aloitetaan Opintopolussa vasta 30.7., jolloin tulokset ovat valmiina aivan aikaisintaan 1.7. Todennäköisesti menee kuitenkin 3.7. saakka, sillä Opintopolku on aiheuttanut myös yliopistoille ylimääräisiä yllätyksiä ja päänvaivaa, eikä sen kapasiteetti meinaa kestää tällä hetkellä tehtävää tulosten syöttötyötä. Lisäksi Helsingin yo:n edustaja sanoi, että vaikka kaikkien yllätykseksi joitain tuloksia järjestelmässä jo näkyykin (vaikkei edes pitäisi) tulokset ovat täysin luotettavia vasta 3.7. Eli kärvistely taitaa vielä jatkua viikon verran.

      • OdotustaOdotusta

        Jep, lueskelin saman viestiketjun läpi... olisi saattanut olla hyvä idea kokeilla näitä juttuja syksyn haussa (ellei sitä tehty), sen sijaan että nyt kaikki sekoilee ja kukaan ei tiedä mistään mitään. Toki elättelen vielä toivoa, että farmasian tiedot näkyisivät "vahingossa" aikaisemmin kuten muutaman muunkin alan, vaikka tällöin toki esim. varasijasijoitukset muuttuisivat (lähemmäs sisäänpääsyä) edelleen.


      • acvmhj

        Olisko linkkiä tähän keskusteluun? :)


      • OdotustaOdotusta

    • Klonklonk

      Hei,

      Ei ole syytä huolestua. Opintopolkuun syötetään parhaillaan kovalla tahdilla valintojen tuloksia, ja järjestelmän suorituskyky on kovilla. Se siis saattaa hyvinkin temppuilla lähipäivinä. Tiedot eivät kuitenkaan katoa mihinkään, vaikka ne jostain syystä eivät aina näy.

      Olisi itse asiassa hyvä, että opintopolussa olisi lähiaikoina mahdollisimman vähän käyttäjiä, jotta kaikki valintalaskennat saadaan aikataulussa tehtyä. Tällä hetkellä laskennat menevät suurten käyttäjämäärien takia läpi todella hitaasti.

      Terveisin,
      VAKAVA-koordinaattori.


      Eli ei kannata siis monta kertaa päivässä käydä siellä ettei prosessi hidastu entisestään:) Varmasti jos joku saa tulokset nii sen huomaa täältä keskustelupalstaltakin. Mutta näyttäis että tulokset tulee 1.7 vasta ja jos tuleekin ennen niin ei välttämättä luotettavia.

      • LaittakaatietoHETI

        Voisiko joku, joka saa tiedon omasta farmasian valinnastaan, laittaa tälle palstalle selkeän viestin, niin ei tarvitsisi ihmisten kuormittaa tuota Opintopolkua turhilla kirjautumisilla etukäteen? Luulen, että valinta menee ensi viikon loppuun, kun yhteisvalinta on niin uutta farmasialle. Ihmisethän sen tietojen syöttämisen kuitenkin tekevät ja heille kaikki on nyt outoa.


    • djjjjjjjjjjjjj

      Näkyykö jo?

      • eivielä

        Ei vielä mitään mulla, Kuopioon hain ainoana hakukohteena. Varmaan vasta 1.7 tai jopa 3.7.


    • kärsimätönlapsi

      Farmasialta ei edelleenkään ole tullut.. Mutta nyt on tullut monilta muilta aloilta, mitä nyt olen huomannut facebookista. Eli voisi uskoa että farmasiankin tulokset tulisivat jo pian:) Kemian tulokset itselle ollu näkyvissä jo 2 viikkoa jyväskylästä.

      • jättefint

        Turusta tuli vastaus perjantaina. :)


    • hoomo

      Huono trolli.

      • jättefint

        No itse asiassa ei ollut trolli. Sain sähköpostia perjantaina ja lauantaina otin paikan vastaan. Kuvittelin jo, että opintopolku oli kaatunut kun kaksi kertaa ilmoitti virheestä. Kolmannella kirjautumisella pääsin sisälle opintopolkuun.
        Nyt kun ei tartte enää panikoida tulosta, saakin alkaa jännittää omaa selviytlmistä siellä..


      • Onnittelen
        jättefint kirjoitti:

        No itse asiassa ei ollut trolli. Sain sähköpostia perjantaina ja lauantaina otin paikan vastaan. Kuvittelin jo, että opintopolku oli kaatunut kun kaksi kertaa ilmoitti virheestä. Kolmannella kirjautumisella pääsin sisälle opintopolkuun.
        Nyt kun ei tartte enää panikoida tulosta, saakin alkaa jännittää omaa selviytlmistä siellä..

        Hieno juttu että pääsit sisälle Turkuun! :)


    • jännitystiivistyy

      Millä pisteillä pääsit vai näkyykö sitä tietoa?

      • jättefint

        Ei näy tai en ainakaan osaa hakea sellaista tietoa.. Raakapisteitä sain pääsykokeesta 11,5 ja todistuksesta 45 pistettä plus mahdollisesti 7 pinnaa lisäpisteitä. Mikäli osasin tulkita niitä sivuja. En oo varma noista lisäpisteistä, kun haen siis toisen asteen tutkintotodistuksella että sainko lisäks ylioppilastodistuksen äikästä ja reaalista jotain. Luulis että saa.


      • hämmästynyt
        jättefint kirjoitti:

        Ei näy tai en ainakaan osaa hakea sellaista tietoa.. Raakapisteitä sain pääsykokeesta 11,5 ja todistuksesta 45 pistettä plus mahdollisesti 7 pinnaa lisäpisteitä. Mikäli osasin tulkita niitä sivuja. En oo varma noista lisäpisteistä, kun haen siis toisen asteen tutkintotodistuksella että sainko lisäks ylioppilastodistuksen äikästä ja reaalista jotain. Luulis että saa.

        Haitko siis Kuopioon vai Helsinkiin opiskelemaan? Ja sait siis sähköpostia kun tulokset oli tullut? Ottaen huomioon paljonko hakijamäärät nousi ei pisterajat kyllä noussut sen mukaisesti :O


      • jättefint

        Ei, kun hain Turkuun. Lukee tuolla ylempänä.


    • jsossj

      Tuleeko muualta tulokset sitten keskiviikkona?

      • taaaaaaaaaaaaaas

        varasijalla 15. kuopioon.. pääseeköhän sisään.. ? ://


      • Myypylä

        Millä raakapisteillä?? Voivat hyvin vielä muuttua perjantaihin mennessä!


    • Arrgh

      Jes, proviisoriksi Kuopioon :)

    • ehkääää

      Varasijalla 21. Kuopioon... Kannattaako elätellä mitään toiveita?

      • 11_19

        Kannattaa, vasta kuopion lääkiksen tulokset tulleet, muiden lääkisten tulokset saattavat hyvinkin vaikuttaa vielä :) Samoin kuin Helsingin farmasian


    • ärsuttäää

      28. varasijalla Kuopioon.. Ei varmaan taia sisään päästä :(( Mutta onneks voi vielä muuttua 3.7 mennessä toivottavasti lähemmäs sisällepääsyä.

      • minävielätas

        raakapisteitä tosiaan 15


    • smah

      31. varasijalla Kuopioon, tais jäädä paikka saamatta tänäkin vuonna.

    • hyvältänäyttää

      13. varasija proviisoriksi Kuopioon, farmasian opiskelijavalinta kesken.
      Raakapisteitä pääsykokeesta 23 ja ylioppilaskokeesta 58 lähtöpistettä.

    • OdotustaOdotustaEiEnää

      Jes! Pääsin Kuopioon farmasuetiksi yhteispisteillä! Itken onnesta... vihdoinkin pääsen sinne minne halusin.
      Pisteet oli 12,95 66=78,95, eli tosi alhaisilla koepisteillä (9,25) voi päästä jos kirjoituksista tuli pisteitä mukavasti (itsellä EEEC korkeamman taulukon pisteillä). ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe