Tuntimääristä

Kysynpähän

Luin juuri tuossa äskettäin, että suurin osa yliopistoihin sisään päässeistä olisi lukenut 6-9 tuntia, yhden lähteen mukaan joka päivä ja toisen lähteen mukaan joka arkipäivä. Oli miten oli, minua kiinnostaisi tietää, miten moni tunnustaa päässeensä tuollaisiin tuntimääriin aikaisemmin tai miten moni aikoo saavuttaa tuollaisen tuntimäärän tänä keväänä, ja lisäksi haluaisin tietää, mille alalle hait tai olet hakemassa.

Minun täytyy tehdä sellainen tunnustus, että voisi ikinä kuvitella tekeväni samaa asiaan yhdeksää tuntia seitsemänä päivänä viikosta. Tosin tältä pohjalta on hyvä esittää jatkokysymys: onko minun siis luovuttava toivosta täysin?

18

135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sen_verran_opiskellut

      Totta puhuen kukaan ei pysty intensiivisesti paneutumaan asiaan viittä kuutta tuntia pitempään päivittäin. Loppu on pelkkää selailua, jolla yritetään saada mielenrauhaa.

    • Näitämerkkejäeisallita

      Riippuu mihin haet. Harvoihin paikkoihin noin paljoa ihmiset lukevat, mutta kyllä halutuimmat alat vaativat tuota kokoluokkaa olevan lukumäärän.

    • hetipääs

      Minä hain kieliä opiskelemaan. Luin pari tuntia päivässä parin viikon ajan. Pääsin ylioppilaskeväänäni kaikkiin yliopistoihin, joihin hain.

    • jepjepHelsinginYo

      pari tuntia päivässä, joskus en sitäkään.

    • PIriformis

      Itse noin noin kaksi tuntia lääkiksen pääsykokeeseen.

    • Teegar

      Luin pääsykokeisiin yhtä paljon kuin kirjoituksiinkin, eli en yhtään. Aallossa olen

    • VaiEttäSellaista

      Luin aikoinaan tasan nolla tuntia. Ei pääsykoepreppausta. Edes MAOLin taulukkoja ei ollut mukana pääsykokeissa. Sisään olisi menty jopa TKK:hon pääsykoepisteiden perusteella, mutta päädyin maakuntaan hakutoiveen perusteella.

      Tuollaiset lukukinkerit viittaavat aloihin, joissa vallitsee kova karsinta, eli siinä kilpaillaan ensisijaisesti muita hakijoita vastaan. Ei niinkään siitä hallitaanko alue ja millaisessa mittakaavassa. Silloin tottakai on merkitystä sillä, paljonko lukee ja varsinkin sellaisilla aloilla, joissa ulkoluku on tärkeää. Tottakai ne lukevat enemmän, jotka ovat huonompia.

      Riippuu siis aika paljon alasta, paljonko pääsykokeisiin kannattaa panostaa ja omasta taustasta. Aika outoa on kuitenkin se, että pitää verrata omia lukemisiaan toisten lukemisiin. Vertaa pikemminkin siihen, miten hyvin pystyt vastaamaan pääsykoevastauksiin.

    • Minä haen oikeustieteelliseen tänä keväänä. Hakijoita on paljon ja karsinta kova. Käyn arkisin kokopäiväisesti töissä. Luen siis arki-iltoina vaihtelevasti n. 2-3 tuntia (en joka ilta) ja viikonloput pyrin lukemaan 7-8 tuntia niin, että päälle taot. Yllä joku kommentoikin, että ihminen ei pysty intensiivisesti lukemaan 5-6 tuntia pidempään. Huomasin saman, minulla saattaa olla keskellä iltapäivää jopa 2-3 tunnin tauko ja sitten vasta alan taas jatkamaan lukemista. Ja toki välissäkin on koko ajan pieniä taukoja: käyn vessassa, juon vettä, syön välipalaa...

    • lkkk

      Itse luin mielestäni todella paljon, noin 4-5h 6kk. Olisiko ollut 2-3 päivää että en lukenut. Motivaatio päästä HY:oon oli niin valtava.. Noh, sisälle aivan heittämällä, joten vähempikin olisi riittänyt. sittemmin juttelin opiskelijatovereittein kanssa ja jotkut eivät olleet lukeneen juuri mitään. Noh, kaikki hakijat varmaan pääsivät sinä vuonna sisään :) mutta kyllä oli helppo fuksivuosi.. Kurssit oli ihan pääsykoeaiheista ja ei tarvinut kun kompastua tenttiin :) pointtini lienee, kannattaa ottaa itsestä ihan reippaasti irti pääsykoelukemisessa, se voi auttaa ekana vuonna yllättävän paljon.. Ja opiskelu opettaa :)

    • motivoitunut

      Hain kauppatieteellisiin viime vuonna, luin noin 2-3h joka toinen päivä, eikä opiskelupaikka auennut. Riippuu aivan täysin alasta, kuinka paljon tarvitsee lukea ja tietysti riippuu ihmisestä. Useisiin kouluihin pääsee lukion oppimäärillä, mutta esimerkiksi juuri kauppatieteet vaativat kolmen pääsykoekirjan matematiikan opettelun.
      Tänä keväänä tsemppaan, luen 8h/5pv viikossa, tuosta kahdeksasta tunnista noin 5-6h on aktiivista. Kyllä sitä jaksaa, kun on välivuoden viettänyt ja tekee opiskelusta monipuolista (lukee, laskee, piirtää kuviota, kirjoittaa, yliviivaa, kertaa), eikä vain porskuta eteenpäin lukien.

      • 2727272727

        Hei, nimimerkki "motivoitunut", haluatko kertoa, minkälainen on tyypillinen arkipäiväsi, eii mihin aikaan heräät, ruokailet yms.?


    • ei_lukemiselle

      Lukeminen on luusereiden homaa, itse en lukenut yhtään.

      Enkä myöskään sitten yliopistossa lukenut yhtenkään tenttiin, ihan turhaa ajan hukkaa, kunhan kuuntelee luennot pääsee kaikista kursseista läpi, se on hyvä muisti ja hyvät hoksottimet joilla pärjää, ei siihen lukemista tarvita.

      • Se_nyt_riippuu

        Riippuu varmaan aineesta. Haluaisin nähdä senkin tyypin, joka vain luennoilla kuuntelun pohjalta suorittaa esimerkiksi teoreettisen fysiikan kurssit.


      • 181818
        Se_nyt_riippuu kirjoitti:

        Riippuu varmaan aineesta. Haluaisin nähdä senkin tyypin, joka vain luennoilla kuuntelun pohjalta suorittaa esimerkiksi teoreettisen fysiikan kurssit.

        No niin, ei tartuta surkeisiin trolleihin.


    • 11_

      Mitä muuten olette mieltä siitä, että onko n. 350 tuntia tarpeeksi suuri luku-urakka suoritettavaksi, jos hakee yhteiskuntatieteelliseen ja mielii sisälle?

      Ja kyllä, ymmärrän sen olevan ala- ja yliopistokohtaista sekä opiskelutekniikasta riippuvaa, mutta luulisi sillä itse tuntimäärälläkin olevan käytännössä katsoen jonkinlainen positiivinen korrelaatio sisäänpääsemisen kannalta. Toisin sanoen mitä enemmän luet, sitä paremmat ovat mahdollisuutesi.

      Joten, mitä luulette, onko minulla pelkkää tuntimäärää silmällä pitäen edes pientä mahdollisuutta vai saanko jo henkisesti varautua siihen, että ensi vuonna pitää hakea uudestaan?

    • sfsf

      Itse luin kauppatieteelliseen ihan törkeesti. Varmaan 500 tunteja ja kirjat varmaan 8 kertaa läpi. Pari viimeistä kuukautta heräsin klo 8 ja luin 8 tuntia tai parhaimmillaan 12 tuntia päivässä. Lopulta oli niin vauhti päällä etten malttanut olla lukematta yhtäkään päivää. Lähellä oli burn out mutta selvittiin pelkällä koepistekiintiöllä sisään.

    • Lueluelue

      Mä luin HY valtsikkaan maaliskuun loppupuolelta lähtien noin 4-5 pv viikossa keskimäärin 4-6h päivässä ja pääsin kevyesti sisään.

    • plää

      Ei se määrä auta vaan se laatu!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      279
      3060
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1555
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      38
      1288
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1200
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1197
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1119
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1097
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe