Kauanko Kemiin lennetään?

Emmekölennä

Taas on Kemin lentoliikenteen jatkuminen vaarassa. Matkustajamäärät ovat vuositasolla laskussa kuten ennenkin eikä mitään sellaista ole näköpiirissä mikä kääntäisi tuon suunnan.Kemissä ei ole mitään matkailijaa kiinnostavaa.Ehkä Sampo kiinnostaa pientä matkailijajoukkoa mutta muutahan täällä ei ole. Lumilinna on yhtä kiinnostava kuin lumen peittämä konttivarastoalue,ei edes yhtä tornia saatu aikaiseksi vaikka on juhlavuosi!Voitteko kuvitella, linna jossa ei ole yhtään tornia! Totutelkaamme siihen että parin vuoden kuluttua lähin toimiva lentokenttä on Oulussa ja Rovaniemellä

166

3502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lentäjän_poika

      Samasta asiasta aloitat aina uuden keskustelun, eikö jo kyllästytä?
      http://keskustelu.suomi24.fi/t/11991119
      Tosin tuohon ei voi enää jtkaa, mutta eiköhän kantasi ole tullut varsin selväksi?

    • aikataulut kohdilleen ja hinnat,niin oulusta roista ja luulajasta vois palata lentomatkustajia kotikentän käyttäjiksi!

    • PPakkanen

      Kulloinenkin taloustilanne aiheuttaa muutoksia matkustajamäärissä. Nyt taloudessa vallitsee taantuma, joten matkustajamäärät eivät ole vielä nousseet. Näin on lähes kaikilla Suomen lentoasemilla. Ei ne jatkuvasti noustakaan voi, välillä nousua, välillä laskua.
      Kaikki lentomatkustajat eivät suinkaan ole turisteja, suurin osa on liikematkustajia. Kemi-Tornio-alueella on paljon suurta ja keskisuurta teollisuutta, jolla on hallitseva vaikutus myös lentoliikenteessä.

      • koiranen

        "matkustajamäärät eivät ole vielä nousseet."
        Ylen uutisten mukaan viime vuonna oli taas nousua Kemi-Tornion lentoaseman matkustajamäärissä. Matkustajamäärät siis lisääntyivät viime vuonna edelliseen vuoteen verrattuna. On se hurjaa, vaikka Suomen taloustilanne on taantumassa, Kemi-Tornion lentoasema senkun vaan porskuttaa. Lue koko YLEn uutinen äläkä vain otsikkoa.
        http://yle.fi/uutiset/enontekion_ja_kemin_lentoasemat_sailyvat_kunhan_liikennetta_riittaa__laskusuunta_vain_on_kova/7782246


      • Myyjä3

        Kannattaa lukea vaikka entisen operaattorin sivulta, mistä äärimmäisen pieni nousu johtui. Nousun aiheuttanut syy ei ole jatkossa mahdollista, koska se ei ole yhtiölle kannattavaa liiketoimintaa. Ei ale-myynnillä pitkälle pötkitä. Matkustajamäärien roima kasvu ja normaali lippujen hinnoittelu takaa varman jatkon.


    • Lennämme

      Nyt Finavia on luvannut että Keminkin kenttä pidetään käytössä! Hyvä uutinen koko seudulle.

      • Ahhaijaa

      • 21415

        Toivottavasti Kemi-Tornion lentokenttä kuitenkin säilyy....


      • Yrjfy

    • kunnanjätkä

      Lumilinna alas, Jäänmurtaja lopetettava. Tuulivoimainvestoinnit pois. Lentokenttä suljettava. Lisää rahaa sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä kulttuuriin.

      • Melennämmeehkä

        Hyvä lista muuten mutta kulttuurilta heti puolet rahoista pois ja lentokenttätoiminta jatkuu jos jatkuu.


      • kunnanjätkä
        Melennämmeehkä kirjoitti:

        Hyvä lista muuten mutta kulttuurilta heti puolet rahoista pois ja lentokenttätoiminta jatkuu jos jatkuu.

        Ei ilmeisesti mennyt sarkasmi perille. Juuri näitä taloudellisen toiminnan aktiviteetteja Kemi kaipaa julkisrahoitteisten menoautomaattien sijasta. Jos taloudellisen toiminnan rahantekokykyä heikennetään, niin ei ole kohta sosiaali- ja terveyspalveluitakaan. Kulttuurirahoitus verovarin on luksusta.


    • mieshoitamaanasiakuntoon
      • Melennämmeehkä

        Lapin saavutettavuus on kutakuinkin hyvä. Ja sinne lennetään koska siellä on jotain sellaista mitä Kemillä ja n.s MeriLapilla ei ole eikä tule: vetovoimainen luonto ja vetovoimaiset matkailukohteet. MeriLapin köyhä ja pieni väestömäärä ei riitä pitämään lentokentän toimintaa kannattavana. Liike-elämälle kenttä on tärkeä mutta eivät nekään voi koneita yksin täyttää.
        Kyllä Kärnäkin tietää ettei mikään lentoyhtiö ota kantaakseen tappiollisia reittejä hyvää hyvyyttään. Tuollaiset blogijutut saa pistää ääntenkeräyshöpinöitten joukkoon. Miksi on herännyt vasta nyt,ongelmahan on tiedetty jo vuosia.


      • Kannattavuus

        Paikallisten suuryritysten edustajat ovat kommentoineet Finnairin päätöstä kovasanaisesti. On jopa väläytelty joidenkin toimintojen siirtämistä muualle. Höpö höpö, jos yritysten toiminta nykyaikana on kiinni jostain lentovuoroista niin jo on heikosti hoidettu asiat. Käytössä on nykytekniikka ja kihot kyllä kuskataan firman piikkiin esim. Ouluun ja takaisin jos on tarvis. Miten näissä yrityksissä katsotaan tappiollista toimintaa jollain osa-alueella. Ei sitten mitenkään, porukkaa pihalle ja toiminta lakkaa niiltä osin. Kannattavuudesta pidetään kiinni Finnairilla ja firmoissa ja toimet on sen mukaisia.


    • wruwrejejetj

      "Kauanko Kemiin lennetään?"
      -Noin tunti hesasta, ekkönää sitä tiiä!

    • K-SALA

      Ainakin 90-luvulla lennettiin reittiä Hki - Kokkola - Oulu - Kemi - Rovaniemi - Ivalo. Nyt Ivaloon aikova saa luvan kiertää Helsingin kautta. Eikö reitti ollut kannattava? Miten Norjassa tällainen lentoliikenne on saatu kannattamaan?

      Finnairin Aasia-hurmos ja Finavian Helsinki-keskeisyys rapauttavat Suomen lentoliikenteen. Verratkaapa vaikka flightradar.com:sta Suomen ilmatilan konemäärää muihin maihin. Vain Himalajalla on hiljaisempaa... Lentoliikenteen alasajo nostaa myös VR:n hintoja!

    • niinjoopajoo

      Tämän vuoden lopulla Finnair ja Finavia "hämmästelevät" Kemi-Tornion vähentynyttä matkustajamäärää. Siitä on sitten helppo lopettaa loputkin vuorot...

    • apin8

      Ei vielä lauantaina ollut lennot loppuneet . Kaksi konetta näet nousi peräkkäin . Ensin uusi hieno kaksimoottorinen suihkukone , ja perään nousi potkuriturbiinikone . Suihkumoottorein varustettu kone oli aivan uusi , todella upean näköinen sulavaliikkeinen ja nopea . Lienevätkö tuoneet Afrikanmatkaajia , vaikko uutta työvoimaa tai peräti paperittomia sairaalahoitoon ????? .

    • kemi-luulajalentoasema

      Finavia on valtio-omisteinen firma, jonka rahoitus tulee veronmaksajilta. MINÄ kiellän syytämästä enää penniäkään mihinkään perämeren autioon lentokenttään! Ei mitään järkeä ennää tässä hommassa! Hoitakoot ite luulajalaiset ja kemiläiset "kotikenttänsä"

      • K-SALA

        Luleålla onkin hieno kenttä. Kiitoratakin pitempi kuin Helsingin maalaiskunnan kentällä...
        Matkustajia 1,15 miljoonaa vuonna 2014 ja kentältä operoi yli 20 lentoyhtiötä F21.

        Finavia olisi tuollaisen jo ajanut konkkaan. Pikkukioski. Kaikki paukut kiinni Arlandaan.


    • Vaalilupaus

      http://yle.fi/uutiset/sdp_uskoo_pohjoisen_puunjalostuksen_voimaan/7884746

      Eilen Rinne totesi, että Finnairin toiminnassa ei Kemi-Tornion osalta ole moitittavaa. Täytyy huomioida, että Finnairilla toimitaan liiketaloudellisin perustein. Tämä ylläolevassa jutussa.

      Tänään ollaankin sitten takuumiehenä eli tappioerotus korvataan yhteiskunnan pussista. On muuten kova lupaus, koska on muitakin kenttiä joilla ei mene hyvin. Ei voi mennä niin etteikö nekin ole kohta käsiojossa odottamassa valtion rahaa. Odotellaanpa, mitä tuleman pitää.

      • Eiuskota

        Demarin "lupaus"on yhtä tyhjän kanssa.Tyypillistä äänestäjien kosiskelua.Vaalien jälkeen sitten sanotaan "kyllähän me mutta kun nuo toiset panee hanttiin". Suomen talouden ovat demarit ajaneet kuralle ja vaalien jälkeen julkaistaan sellaiset listat että tuollaiset tukilupaukset unohdetaan ensimmäisenä. Demarit ovat Kemin kunnallispolitiikassakin puhuneet yhtä ja tehneet toista,takinkäännön ja sanansa syönnin mestareita.


    • Toivotaan
      • uae

        http://www.lonelyplanet.com/finland/travel-tips-and-articles/77540

        Ehkä tämän vuoksi. Näitä vertailujahan tehdään toistuvasti. Viime vuonnahan Kemi oli rankattu Suomessa sijalle 52 ja Sampo sijalle 7 Lapin vetovoimakohteista eli viimeiseksi niistä joille oli annettu ääniä ja rankkaaja ei ollut ihan kuka tahansa. Kumma ettei näitä tuotu esille. Kemi ei ole suurten turistimassojen kaupunki eikä tule. Sampo vetää sen rapiat 10000 säistä riippuen ja on ihan oikeesti Kemin matkailuvaltti. Vahinko vaan, että sesonki on lyhyt.


      • KemiKaakamolento

        On siinä pajarinrannan raparannalle (joskus,todennäköisesti ei koskaan)
        nousevalle lumilinnahyvinvointikeskukselle työsarkaa päästä edes lähelle noiden oikean Lapin matkailukeskusten suosiota.


    • UntamoKaakamo

      Kemissä käy aivan tarpeeksi matkailijoita. Enempää ei tarvita. Rasittaisivat muuten herkkää Kemin luontoa. Huomioi Kiikeli ja Selkäsaari.

      • satatuhattako

      • Ehkälennetäänehkäei
        satatuhattako kirjoitti:

        http://yle.fi/uutiset/kemi-tornioon_ei_lisata_lentoja_talveksi/7971705

        Miksi ei aio lisätä. Oliskohan uskottavuuskysymys ? Onko Kemin Matkailu Oy:n tiedotuspolitiikassa toivomisen varaa ?

        Nuokin matkailijat tulevat enimmäkseen pohjoisempaa jossa heillä on varsinainen oikea lomakohde ja Kemiin tullaan päiväkäynnille ja kohde on pääsääntöisesti Sampo. Lumilinassa käynti kuuluu "pakkopullana" pakettiin. Moni jättää lumilinnassa käynnin väliin.


    • kemi-tornio

      No,tietenkin lentoliikenteen jatkuminen vaarassa kun puuttuu matkustajia, ja miksi puuttuu, no kun hinnat ovat käsittämättömiä esim.verrattuna Ouluun, niipä kaikki vain Ouluun ja pohjoinen Suomi tyhjäksi asukkaista.Toivotaan nyt kuitenkin, että rautatieasema säilyis vaikka tässäkin pätee sama ilmiö,Oulusta saa alennus-ja ennakkolippuja puolta halvemmalla, joka ei ole yhteydessä suhteeseen sata kilometriä lyhyemmästä matkasta.

    • zwertyu

      http://www.kemi-tornio.fi/attachments/Vetovoiman_ja_saavutettavuuden_kehittäminen_Meri-Lapissa_Loppuraportti_7d55a.pdf

      Ja tulos oli ? Piti saada nousemaan v. 2014 loppuun mennessä n. 94000, mutta tulos oli n. 59000. Missä on Snowbird charterlentoineen tai Tukholman reitti, johon oli niin kova kysyntä. Heittäkää nyt hyvänen aika tällainen unelmointi hiiteen. Ei kukaan lennä Kemiin tyhjillä koneilla, tarjonta sopeutetaan kysyntään, joka pitää kattaa koko vuosi. Flybe sai lyhyellä aikavälillä lievää kasvua aikaan alehinnoittelulla, joka ei ole kannattavaa. Kemiin lennetään jatkossakin, mutta nykyisellä kapasiteetilla ja vuoroilla. Siihen on tyytyminen. Tämä vuosi näyttää siltä, että on tiukassa 50000 matkustajan määrä.

    • Niinkemiläistä

      Mitenkäs Kemi suhtautuu siihen että kemi-tornion lentoaseman ylläpitämiseksi kemin pitäsi osallistua lentoaseman ylläpito kustannuksiin? Löytyykö rahaa jos tuollainen järjestely pitäisi tehdä lentoliikenteen säilymiseksi Kemiin?Koska kaikki tämän seudun kunnat ovat lähes konkurssissa niin eipä taida rahoittajia löytyä.
      Kemin pysyvän rahattomuuden varmistamisesksi uusia virkoja perustetaan kiihtyvällä tahdilla. Yksikään perustettava virka ei ole lakimääräinen. Lisäksi muutama ns. määräaikainen virka muutetaan vakituiseksi. Ja kaikki nuo virat ovat tuottamattomia eli verovaroista maksettavia.
      Koska Kemin lentoaseman toiminta uhkaa loppua niin miksi näiden virkojen vaatimia rahoja ei käytettäisi koko maakunnan etua vaativan lentotoiminnan jatkumisen varmistamiseen?
      Vai meneekö poliittinen etu maakunnan ja seutukunnan edun edelle?

      • Kemiläinen_86

        "Mitenkäs Kemi suhtautuu siihen että kemi-tornion lentoaseman ylläpitämiseksi kemin pitäsi osallistua lentoaseman ylläpito kustannuksiin?"
        Kemi osallistuu jo nyt lentoaseman ylläpitoon. Virkoja perustetaan Kemiin tarpeen mukaan. Toiminnan jatkumiseksi Kemissä on oltava virkoja riippumatta siitä ovatko ne lakisääteisiä vai eivät. Vaikka yksikään virka ei olisi lakisääteinen, siitä huolimatta virkoja on oltava.


    • lentäentuleeviheltäen

      mikx ylläpitää tappiollista putiikkia????

    • outoasuhdetoimintaa
      • Kemiläinen_86

        "Finaviasta todetaan, ettei Kemi esitä yhtään faktapohjaista tietoa väitteilleen ?"
        Tietenkin Kemillä on faktapohjaista tietoa. Finavian lausunnot ovat poliittista läpätystä, jolla yrittävät saada lisää kaikenlaisia tukeja toiminnalleen. Suomen kokoanisuuden kannalta Kemi-Tornion lentoasemaa ei voida lopettaa eikä lopeteta. Sitä vaatii kansakunnan etu. Sehän merkitsisi koko maakunnan autioitumista. Kysymyksessä ovat paljon suuremmat asiat kuin pelkästään lentoaseman lipputulot. Sitten on tietenkin lentoaseman lähistöllä asuvat, jotka haluavat lyhytnäköisesti lentoaseman lopettamista lentoliikenteen aiheuttamien äänien vuoksi. Ovat tieneet lentoaseman olemassaolon jo muuttaessaan.


      • Niinkemiläistä
        Kemiläinen_86 kirjoitti:

        "Finaviasta todetaan, ettei Kemi esitä yhtään faktapohjaista tietoa väitteilleen ?"
        Tietenkin Kemillä on faktapohjaista tietoa. Finavian lausunnot ovat poliittista läpätystä, jolla yrittävät saada lisää kaikenlaisia tukeja toiminnalleen. Suomen kokoanisuuden kannalta Kemi-Tornion lentoasemaa ei voida lopettaa eikä lopeteta. Sitä vaatii kansakunnan etu. Sehän merkitsisi koko maakunnan autioitumista. Kysymyksessä ovat paljon suuremmat asiat kuin pelkästään lentoaseman lipputulot. Sitten on tietenkin lentoaseman lähistöllä asuvat, jotka haluavat lyhytnäköisesti lentoaseman lopettamista lentoliikenteen aiheuttamien äänien vuoksi. Ovat tieneet lentoaseman olemassaolon jo muuttaessaan.

        Kumpi ymmärtää mielestäsi enemmän talousasioista,Kemin vai Finnavian päättäjät? Kemissä ei ole pulaa rahasta.Esim. Junkohallin rahoitus kaatui,Kemin päättäjien suurella kannatuksella,veronmaksajien rasitteeksi. Virkoja on perustettu ja perustetaan ,entisiä ei karsita jne jne. Unohtamatta tietenkään kulttuuripuuhastelun nielemiä miljoonia.
        Näiden suruttomasti tuhlattujen miljoonien perään ei ole huudeltu.Rahat on löytyneet joten:miten on mahdollista ettei tältä seudulta löydy muutamaa miljoonaa vuodessa lentoliikenteen turvaamiseen?


    • Joko-nyt
      • Niinkemiläistä

        Ja Kemistä on silloin jatkuva bussivirta matkailu-ja liikekaupunki Rovaniemelle.Kemin matkailuporukka katselee tippa linssissä kun rahakkaat turistit ja liikemiehet menevät Oikeaan matkailukaupunkiin.
        Odotellaan me kemiläiset vaan kaikessa rauhassa kun Hurtigrutanin risteilijät tuovat turisteja tutustumaan kesämatkailukaupunki Kemiin....Vai miten se taas olikaan? Olisiko resiinaralli sittenkin se Kemin tuottoisin turismibisnes?


    • Tyhmäkö

      Kyl välil ollu kone puoliksi "vapaa", joulun aikoihin ihan täys ja hinnat se mukaiset, samal hinnalla pääsis kattoon palmuja.......... monia kertoja vuosien aikoina käyny.

    • Ouluuuuuuu

      Sulkea koko kenttä ennemmin lennän Oulusta

      • eiarvuuttelua

        https://www.youtube.com/watch?v=dSukjr8gVn0

        Rovaniemi, Kittilä ja Ivalo veti tänäkin jouluna vaatimattomat 450 turistilentoa kentilleen. Näkyy vieläkin Rovaniemelle tulevan suoria lentoja mm. Moskovasta ja Pariisista. Väki ja raha liikkuu. Ei tarvi keksiä ja arvuutella. Jokunen tämmöinen ajelee kesälläkin. Kemissä uskotaan, toivotaan, arvioidaan edelleen, kuten jo 20 v sitten, eikä tilanne ole muuttunut miksikään eikä muutu.

        https://www.youtube.com/watch?v=dSukjr8gVn0


      • Faktaonfakta

    • Hömppäänepuoltaa

      Kemi syytää vuosittain miljoonia euroja mitään tuottamattoman hömppäkulttuurin tukemiseen. Miksi samoja eurokasoja ei suunnata Kemin lentokentän toiminnan tukemiseen?

    • Radat

      PS Kemi (muukalaislegioona) pelaa liigassa. Ainakin HJK tulee kemiin lentokoneella, eli kyllä ne matkustajamäärät nousee ehkä. Mikäli kenttä suljetaan niin kemin seudun moottoriurheilijat ottaa alueen mielellään käyttöön. Karting, enduro, kiihdytys ja tietysti talvella kelkkahemmot. Ois aika Makia juttu.

    • lentämällä.autat

      No montako kertaa kukin täällä kommentoija on lentänyt Kemistä?

      • eiköuskota

        http://www.air100.fi/uutiset.html?34730

        Näitä yhteyksiä ilmestyy tämän tästä. Milloin Kittilään, Ivaloon ja Rovaniemelle. Kemi puuttuu listoilta ? Tuntuu kummalta, kun katselee esim. Kemin Matkailun Oy:n kohkaamista vuodesta toiseen. Sesonki meneillään eikä mitään tapahdu tämän tiimoilta. On jos jonkinmoista projektia, tulosta ei vaan näy. Tyhjänpäisiä kyselyjä ja jaarittelua.


    • Emmekölennä

      Taas Kemin vetovoimaisuus näytti kyntensä. Kemi jää kahdeksi viikoksi ilman Kemi Helsinki Kemi lentoja! Lentoja peruuntuu kaikkineen yli kolmekymmentä! Peruuntuuko yhteenkään kotimaan kohteeseen lentoja näin paljon?
      Kemissä kannattaa valmistautua tällaisen tilanteen pysyvään toteutumiseen vuoden lopussa. Suomessa on alkamassa koululaisten hiihtolomakausi ja sen takia varmistetaan lentoliikenteen toimivuus Kemiä tärkeämpiin,todellisiin kotimaan talvilomkohteisiin.

      • lentoja

      • sivuraiteelle

      • T_Torvinen

        "Miten kävi ?"
        Kemi-Tornion lentoasemalla tehdään laajoja parannut ja uudistustoimenpiteitä. Lentoasema on suljettu toimenpiteiden ajaksi, jotta ne saataisiin mahdollisimman nopeasti tehdyiksi. Sen jälkee lentoasema on entistä vetovoimaisempi. Hiihtolomamatkailu ei ole kovinkaan merkittävää Kemille. Tärkeitä on liike-elämän ja teollisuuden matkailu. Ilman lentoasemaa Kemiin ja Tornioon ei saataisi huomattavia talouselämän vaikuttajia. Ilman heitä ei saataisi teollisuuden ja liike-elämän sijoituksia Kemi-Tornion alueelle.


    • A_Korpela.Lautiosaari

      Tämän viestiketjun aloitus on täyttä huuhaata. Syynä Kemi-Tornion lentojen peruuntumiseen on lentäjien runsaat sairaslomat ja lentäjien puute. Viime vuosina hallitukset ovat säästäneet erityisesti koulutuksessa. Seuraukset alkavat näkyä. Lentäjistä on huutava puute. Finnair haluaa pitää turvallisuusasteen korkealla. Kun henkilökunnasta on raju puute, jätetään lentoja lentämättä useita satoja. Tämä koskee erityisesti Norra-nimisen lentoyhtiön lentoja. Norra on Finnairin tytäryhtiö. Norran lentäjiä on siirtynyt Finnairin palvelukseen, jotta isot lentokoneet saataisiin pidettyä ilmassa. Syynä on siis pelkästään henkilöstön puute, lentäjiä ei ole tarpeeksi. Koulutuksen vähentämistä ovat ajaneet erityisesti populistipuolueet Kokoomus ja Keskusta. Perussuomalaiset ovat vastustaneet koulutuksen vähentämistä, koska on tarjuttu, että koulutuksesta ei pitäisi leikata. Se turmelee Suomen teollisuuden ja kaupan kehitysnäkymät ensimmäiseksi.

    • Kemiinkinlennetään

      Kerrankin Kemille hyvä uutinen! Ja Kemin lentoliikenteelle. Ajokseen tuleva biojalostamo lisää liikematkustajienkin määrää joten jo paistaa aurinko Keminkin risuläjään.

      • Jarrua

        Mirään ei ole vielä päätetty, eiköhän Kemin päättäjät tämänkin vielä ryssi?


      • Loppukovalitus

        Finnavia teki kaikkien aikojen parhaan tuloksensa, kun talousluvuista puhutaan. Aasian ohella Lapin lentokentillä pyyhki erityisen hyvin. Ennätysmäärä charter lentoja ja uusia suoria Euroopan reittejä avattu tämän vuoden puolella. Lappi brändiin kuuluvat Ivalo, Kittilä, Rovaniemi, Enontekiö ja Kemi-Tornio.


      • Loppukovalitus
        Loppukovalitus kirjoitti:

        Finnavia teki kaikkien aikojen parhaan tuloksensa, kun talousluvuista puhutaan. Aasian ohella Lapin lentokentillä pyyhki erityisen hyvin. Ennätysmäärä charter lentoja ja uusia suoria Euroopan reittejä avattu tämän vuoden puolella. Lappi brändiin kuuluvat Ivalo, Kittilä, Rovaniemi, Enontekiö ja Kemi-Tornio.

        https://www.finavia.fi/fi/tiedottaminen/ajankohtaista/2016/finavian-tilastot-aasia-vyoryy-kohti-lappia-pohjoisen-matkailussa-kovat-kasvuprosentit/

        Meinas unohtua


      • lukujaesille

        Eipä tuota kukaan valita kun nuin hyvin pyyhkii. Minkälaisilla kasvuluvuilla ja charter lennoilla Kemi on osallisena tohon mahtitulokseen ? Hiljaa kulkevat noi suihkarit nykyisiin ei kuulu ku potkurikoneen ääntä silloin tällöin.


      • Arska_kentän_vierestä
        lukujaesille kirjoitti:

        Eipä tuota kukaan valita kun nuin hyvin pyyhkii. Minkälaisilla kasvuluvuilla ja charter lennoilla Kemi on osallisena tohon mahtitulokseen ? Hiljaa kulkevat noi suihkarit nykyisiin ei kuulu ku potkurikoneen ääntä silloin tällöin.

        "Hiljaa kulkevat noi suihkarit nykyisiin "
        Niissä käytetään diesel-perämoottoreita, jolloin voidaan käyttää tehokkaita äänenvaimentimia.


      • tyhjäähöpinää

        http://www.iltalehti.fi/matkajutut/2016031021248593_ma.shtml

        Missä näkyy sen uuden projektin tulokset Kemi-Torniota koskien. Mikä sanahirviö se olikaan? Kukaan ei suunnittele tänne yhtään mitään .


      • luotettavaauutisointia

      • kananlentokone
        luotettavaauutisointia kirjoitti:

        https://dxww91gv4d0rs.cloudfront.net/file/dl/i/DMgbDw/PGsjhY5wqlVyBm8fRsMTJw/Matkustajatlentoasemittainsuo-fi0216.pdf

        Finnavian matkustajatilastot lentoasemittain helmikuun loppuun mennesä 2016. Kumma, ettei paikallinen media kommentoinut mitenkään alkuvuoden tilastoa. Tavallisesti on kerrottu mitään erittelemättä, että matkustajaliikenne kasvoi Lapin lentoasemilla xxx prosenttia. Erittelyä ei liene kannata nytkään kertoa.

        Onko tuo nyt mikään ihme, kun Finnair on perunut puolet helmikuun lennoista työvoimapulan vuoksi.

        http://yle.fi/uutiset/kemi-tornion_aamu-_ja_iltalennot_perutaan_kahdeksi_viikoksi/8656497


      • kananlentokone

      • Kohtaeilennetä
        kananlentokone kirjoitti:

        Pieni korjaus.

        Siis onko ihme tuo matkustajamäärän väheneminen...kun lennot on peruttu...

        Niin peruttiin. Kuten muutamia muitakin lentoja eri paikkakunnille.Kemi-Helsinki-Kemi lentoja peruttiin eniten. Miksiköhän näin? Koska tuo reitti on kaikista tappiollisin muutenkin vähäisten matkustajamäärien takia niin lentoyhtiö pienensi tappioitaan lentämällä kannattavampia reittejä.


      • kananlentokone
        Kohtaeilennetä kirjoitti:

        Niin peruttiin. Kuten muutamia muitakin lentoja eri paikkakunnille.Kemi-Helsinki-Kemi lentoja peruttiin eniten. Miksiköhän näin? Koska tuo reitti on kaikista tappiollisin muutenkin vähäisten matkustajamäärien takia niin lentoyhtiö pienensi tappioitaan lentämällä kannattavampia reittejä.

        Niin, ei kai se mikään salaisuus ole, että Finnairin tarkoitus on lopettaa lennot Kemi-Tornioon. Lentoja on vähennyt ja aikataulut on mitä on, mutta hinnat on pilvissä. Monet valitsevat aikataulujen, jatkoyhteyksien ja hinnan vuoksi Oulun kentän.

        Nyt alkuvuodesta iso osa lentoja on vielä peruttu Finnairin möhlimisen vuoksi, joten matkustajamäärät jää ennätys alhaisiksi. Tästä Finnair saa hyvän syyn lopettaa koko reitti ja mitään uutta toimijaa ei päästetä Finavian toimesta reittiä lentämään vaan toiminta keskitetään Ouluun ja Rovaniemelle.

        Finncomin aikaan Kemi-Tornion matkustajamäärät olivat vuodessa yli 100000 ja vuoroja lensi parhaimmillaan 5 päivässä.


      • optimistiko

      • uik

    • omaannilkkaankolisisee

      http://yle.fi/uutiset/jalleen_uusi_lentoyhteys_lappiin_lufthansa_avaa_reitin_frankfurtista_ivaloon/8838331

      Jälleen uusia avauksia, mutta ei Kemiin. Kentässä ei ole vikaa, mutta mitä Kemistä puuttuu, ettei sytytä. Viime vuonna päättyi 3-vuotinen projekti lentoliikenteen kehittämiseksi. Kerrottiin yhtä sun toista, mutta mitään ei ole tapahtunut, ympäripyöreä muistio eikä muuta. Uusi projekti on pyörähtänyt liikkeelle saa nähdä tuleeko muistiota kummempaa. Kyllä lentoyhtiöt potentiaalin näkee, jos jonnekin on aitoa matkailu, ei siinä koordinaattoreita tarvita. Kemissä ei sellaista ole, eikä tule. Painitaan minisarjassa ja luuletteko, että luottamusta herättää uutinen " kävijämääriä emme kerro".

      • Eikoordinaattori

        Tuollaiset koordinaattorit ovat täysin turhia,lentoliikenne jollekin kentälle lisääntyy tai vähenee sen mukaan onko sille kysyntää. Ei siinä koordinaattoreita tarvita. Nahistunut Kemi Tornio alue on hyvä esimerkki alueesta jolla on takanaan loistava tulevaisuus ja aika ennen Kemin lumilinnaa.Josta näyttää muodostuvan pysyvä musta aukko joka vaatii aina vaan lisää kemiläisten euroja.Mutta ensi kausi tuo ennätysmäärän kävijöitä,sanovat.Mutta milloin tuovat euroja niin paljon ettei veronmaksajien rahoja tarvita tuon sirkuksen ylläpitoon?
        Paljonkohan lapin läänissä on matkailun parissa touhuavia koordinaattoreita?
        Yksi koordinaattori vielä lisää olisi tarpeen:koordinaattoreiden koordinoimien koordinointitulosten koordinointi ja yhteistyön koordinointi maailman laajuisesti eri maiden matkailukoordinaattoreiden kanssa.


    • lumipyramidi.ja.finks

      Voisiko jonakin vuonna olla gizan pyramidit ja kissanmuotoinen suuri finksi lumesta tehtynä kemissä?

      • johan-on-markkinat

      • Paattion_Kale

        "Uusia reittejä ulkomailta avataan tämän tästäkin. Siihen kun lisätään charter- lennot seonkiaikana niin johan on vilskettä ?"
        Kemi-Tornion lentoasemalla on riittävästi vilskettä ilman uusia reittejäkin. Toimintaa rajoittaa lentoaseman sijainti, joka estää laajentamisen. Toisaalta lähistön asutus häiriintyisi, jos toimintaa laajennettaisiin. Jo nykyiselläänkin lentoaseman toiminta häiritsee joitakuita lähialueen asukkaita ja he toivovat, että lentoaseman toimintaa vähennettäisiin hallitusti. Tähän ei ole kuitenkaan todellista tarvetta.


      • Emmekölennä
        Paattion_Kale kirjoitti:

        "Uusia reittejä ulkomailta avataan tämän tästäkin. Siihen kun lisätään charter- lennot seonkiaikana niin johan on vilskettä ?"
        Kemi-Tornion lentoasemalla on riittävästi vilskettä ilman uusia reittejäkin. Toimintaa rajoittaa lentoaseman sijainti, joka estää laajentamisen. Toisaalta lähistön asutus häiriintyisi, jos toimintaa laajennettaisiin. Jo nykyiselläänkin lentoaseman toiminta häiritsee joitakuita lähialueen asukkaita ja he toivovat, että lentoaseman toimintaa vähennettäisiin hallitusti. Tähän ei ole kuitenkaan todellista tarvetta.

        Älä ole huolissasi kale. Nythän uutisissa sanottiin että kittilään lisätään lentovuoroja ensi talvena. Jos koneet lentävät kemin yli niin nehän lasketaan kemin matkailijoiksi?Näin ollen kemin kentän vilske ei lisäänny.
        Kun Kemissä ei ole,eikä tule,mitään kiinnostavia matkailukohteita niin olkaamme onnellisia että edes kaksi reittilentoa on päivässä vaikka tappiota taitavat tuottaa. Vuonna 2020 tilanne on toinen. Silloin Kemi on lapin vetovoimaisin ympärivuotinen matkailukohde!?Pitänee jatkaa kiitoratoja ja laajentaa lentoasema.


      • mahtavanvaltavaa

      • Hjduyt

        Kun mansikkanokan leirintäalue lasivilloineen valmistuu niin ehkäpä kesämajoittujiakin tulee. Kun tuo leirintäalue aloittaa uutena niin saadaan hurjat kasvuprosentit! Mutta,kuinka monet leirintäalueella yöpyvät tulevat lentäen?


      • mahtavanvaltavaa
        mahtavanvaltavaa kirjoitti:

        https://dxww91gv4d0rs.cloudfront.net/file/dl/i/QlH4pA/sBwKWAS4da4T_hNqrMFmtQ/Matkustajatlentoasemittainsuo-fi0416.pdf

        Pohjois-Suomen alueen matkustajatilastot näyttää kokonaisuudessaan sangen hyviltä. Kemi tekee roiman poikkeuksen, mutta kun se ympätään kokonaisuuteen niin saadan plussa tulos. Posarin kommentteja odotellessa.

        http://dxww91gv4d0rs.cloudfront.net/file/dl/i/3eaE9Q/HTayo4pNd0mNruScPQjXbQ/Matkustajatlentoasemittainsuo-fi052016.pdf

        Toukokuun tilasto. Kemin tilanne parantunut. Enää ei ole kuin - 15.1, kun kuukautta aiejmmin oli yli miinusta yli 17 %. Muilla pohjoisen kentillä tilastot jälleen mukavasti nousujohteisia .


      • Ehkälennämme
        mahtavanvaltavaa kirjoitti:

        http://dxww91gv4d0rs.cloudfront.net/file/dl/i/3eaE9Q/HTayo4pNd0mNruScPQjXbQ/Matkustajatlentoasemittainsuo-fi052016.pdf

        Toukokuun tilasto. Kemin tilanne parantunut. Enää ei ole kuin - 15.1, kun kuukautta aiejmmin oli yli miinusta yli 17 %. Muilla pohjoisen kentillä tilastot jälleen mukavasti nousujohteisia .

        Kemin lentokoordinaattori on siis onnistunut vaativassa työssään! Lentovuoroja on lisättävä ja koneiden matkustajakapasiteettia on suurennettava. Mutta voi voi.Mistä koneisiin matkustajia?


      • Sotisaaren_Sami
        Ehkälennämme kirjoitti:

        Kemin lentokoordinaattori on siis onnistunut vaativassa työssään! Lentovuoroja on lisättävä ja koneiden matkustajakapasiteettia on suurennettava. Mutta voi voi.Mistä koneisiin matkustajia?

        "Lentovuoroja on lisättävä ja koneiden matkustajakapasiteettia on suurennettava."
        Miksi ihmeessä pitäisi lisätä ja suurentaa. Nykyiselläänkin on aivan riittävästi. Muutenkin nykyinen taso on aivan riittävä. Eivät lähiseudun asukkaatkaan pitäisi siitä, että koneita tulisia ja lähtisi nykyistä enempää. Se että on noususuhdanteista riippuvia muutoksia matkustajamäärissä, on aivan lunnollista, niin on aina ollut. Turha tähän on koordinaattoreita sotkea. Suunnittelua tarvitaan siihen, että lentokoneet tulevat ja lähtevät eri aikoihin. Muuten tapahtuisi yhteentörmäyksiä.


      • onsekummaa

      • Tyypillistäkö

        Posari uutisoi tänään näyttävästi otsikolla: " Lapin lentoasemien matkustajamäärät huimassa nousussa".

        Lapin lentoasemille matkusti tammi - kesäkuun aikana 528330 matkustajaa. Määrä kasvoi 7.6 % vuoden takaisesta. Hyvä kehitys on ollut Finavian johtajan Joni Sundelin mukaan Lapin matkailun noususta. Lapissa on onnistuttu houkuttelevan matkailutuotteen kehittämisessä ja saatu uusia reittiavauksia myös ensitalvelle.

        Jäikö uutisointi hieman vajaaksi siitä, mitä esim. Finaviasta on kerrottu ? Mikä on Kemin-Tornio kentän osuus tästä huimasta kehityksestä ? Kannattaisi uskottavuuden vuoksi kertoa ihan kaikki, koska paikallisen pitäisi tietää parhaiten !


      • Tyypillistäkö

      • optitissi

      • uskotaanjatoivotaan

      • sitäutopiaako

        http://yle.fi/uutiset/3-9249249

        Tästä on jäänyt vissiin pois Kemiin suuntautuvat ja täältä lähtevät ulkomaanreittilennot. Niitähän koordinoitiin vuosia, tehtiin kyselyitä, pidetiin palaveita jne..... Tuloksia voi odottaa ilmeisesti uuden projektin aikana ? Mikä on , ettei vaan vedä ?


      • K.Kankkunen
        sitäutopiaako kirjoitti:

        http://yle.fi/uutiset/3-9249249

        Tästä on jäänyt vissiin pois Kemiin suuntautuvat ja täältä lähtevät ulkomaanreittilennot. Niitähän koordinoitiin vuosia, tehtiin kyselyitä, pidetiin palaveita jne..... Tuloksia voi odottaa ilmeisesti uuden projektin aikana ? Mikä on , ettei vaan vedä ?

        "Mikä on , ettei vaan vedä ?"
        Hyvin vetää. Jos vielä Ajokseen tulee biodiesel- yms. tehtaita, lentovuoroja joudutaan lisäämään moninkertaisiksi. Toivottavaa olisi kuitenkin, että lentojen määrää ei tarvitsisi lisätä. Täytyy ajatella myös lähiseudun asukkaita. Ihanne olisi pari tulevaa ja pari lähtevää reittilentoa vuorokaudessa. Niitäkään ei kovin isolla koneella. Parasta olisi, jos Kemin lennot voitaisiin yhdistää Rovaniemen lentoihin tekemällä välilasku Kemissä.


    • jkll

      Turhaa unelmointia.

      • pikalinja

        Lentokentälltä on tärkeää saada suora yhteys Täikön torille.


    • hjhk

      Mene nyt jo tutimaan Täikön toreines.

      • tulevalapinykkönen

      • tuottavuudenlait

        http://yle.fi/uutiset/3-9286045

        Älkää murehtiko. Lentäjäkapasiteettia käytetään tuottavilla reiteillä. Kemi ei ole sellainen, eikä tule. Turistitkin lentelee Lapin muille kentille.


      • Näinseloppuu
        tuottavuudenlait kirjoitti:

        http://yle.fi/uutiset/3-9286045

        Älkää murehtiko. Lentäjäkapasiteettia käytetään tuottavilla reiteillä. Kemi ei ole sellainen, eikä tule. Turistitkin lentelee Lapin muille kentille.

        Nyt tuli viimeinen niitti Kemin lentoliikenteen loppumiselle.Edes pääministeri Sipilä ei luvannut valtion tukea Kemin lentoliikenteen jatkumiselle.
        Kemin lentokenttä jää Finnavian varakentäksi jolle lennetään tarpeen mukaan.
        Lentokoortinaattorin voi siirtää kortistoon. Tulee heti selvää säästöä.


      • kuneiniinei

        Aiemmin 3 vuotisen projektin puuhastellut lentokoordinaattori visioi nyt uuden projektin ympärillä http://yle.fi/uutiset/3-9320411
        Lentokoordinointi jäi raportin asteelle, mutta eikös se uusi koordinaattori ole valittu. Jospa nyt tärppäis ja päästäs suoraan jopa Tukholmaan Kemistä kun kuulemma kyselyissä oli niin suosittu. Muutkin reitit jäi tuumailun asteelle ja mainitut lentoyhtiöt liihoitteli muualle. Onhan tämäkin jonkinsortin turhanpäiväistä rahanpolttoa !


    • ka-me.ra
      • kungkangjeng

        http://www.finavia.fi/fi/rovaniemi/aikataulut/saapuvat-lennot/

        Kovin on vielä hiljaista. Kittilään ja Ivaloon vain muutamia chartereita päivässä. Joulua ja uuttavuotta kohti tahti kyllä tiivistyy huomattavasti. Kemiin kuuleman mukaan aletaan lentämään sitten, kunhan Kaidi tulee jopa Kiinan Wuhanista suorilla turistilennoilla. Uskotaan, että toimii ja arvoidaan jopa merkittävää kasvua.


    • lentäj

      millä nuo turistit tulee kemiin joulun alla kun yhtään lentokonetta ei laskeudu kemin kentälle aika huono on tilanne kiini vaan koko kenttä tämä joka hoitaa nyt siihen ei voi luottaa yhtään

    • Kemiläinen86

      Enskesänähän tänne vaan lennetään. Eikös siellä ole oulun kenttä remontissa.

      • kem7

        Näin on.


    • jkll

      5 viikon tilapäistä lentelyä ei kannata noteerata.

      • Iytitt

        Varmasti sen posari sitten noteeraa.Hehkuttaa asiaa pari sivua. Ja matkailupoppoo kehuu kuinka lumilinna,sampo,etc lisäävät kemin vetovoimaisuutta ja sillä tekosyyllä tehdään taas jonkin sortin koortinaattorin suojatyöpaikka.


      • lumilinnaterveisin

        http://yle.fi/uutiset/3-9353930

        Onpa mukava, että homma pelittää. Kittiläänkin näkyi tulleen 100 joulucharteria yhden viikonlopun aikana. Tuolla Kemin läntisellä taivaanrannalla näkyy pitkiä ja peräkkäisiä vanoja päivittäin kun chartereita lappaa Lappiin, tutkaa on kiva katella. Liekö tuo Ylen hehkutus myös Kemiäkin koskevaa? Eikö jo viimeinenkin kohkaaja älyä mikä on matkailukohde ja mikä ei. Toiset pyörii minisarjassa, toiset ei.


    • Ehkälennämme

      Posarin mukaan 15.3.2017:"Kemi -Tornion lentoaseman haasteellisin aika ohi:Tänä vuonna mennee 90 000 asiakkaan raja rikki."
      Finavian tilaston mukaan Kemi -Tornion lentoaseman matkustajamäärä vuonna 2016 oli 61 314 matkustajaa. Lisäys 8,8%

      Vielä on kirittävää. Kun em. tilaston mukaan muutenkin vähäisen ulkomaalaisten matkustajien määrä on pudonnut yli 46% niin Posarin artikkeliin liittyen: missä mielessä lentoaseman haasteellisin aika on ohi?

      Tyypillinen posarin otsikointi,irti todellisuudesta.

      • TorvinenOskar

        "Posarin artikkeliin liittyen: missä mielessä lentoaseman haasteellisin aika on ohi?"

        Sinä se jaksat ennustaa kuolemantuomioita Kemin joka tehtaalle ja alalle. Jätit mainitsematta, että Kemin lentoaseman alkuvuosikin on ollut 40% vilkkaampi kuin vastaava ajankohta viime vuonna. Koska lentoaseman sijainti on sellainen, että kiitoratoja ei pystytä rakentamaan lisää, tulee lopulta vastaan matkustaliikenteen määrän raja. Lentomelukin kasvaa liikenteen lisääntyessä. Toivottavaa olisi, ettei liikeenne enempää lisääntyisi, ettei käy kuin Malmin lentokentälle.


      • Kemiläinen86

        "Tyypillinen posarin otsikointi,irti todellisuudesta. "

        Miksi ihmeessä luet ja ihmettelet Pohjolan Sanomien uutisia? Pohjolan Sanomat ei ole ollut vuosiin enään Kemin asioiden totuuden mukainen uutisoija. Se on vain levittänyt samoja uutisia kuin Lapin Kansa lisättynä joillain pienillä Kemi-aiheisilla uutisilla.

        Yle Uutiset kertoi samasta asiasta näin:

        "Alkuvuosi on saanut häivytettyä vielä joku aika sitten Kemi-Tornion lentoaseman yllä leijuvia synkkiä pilviä huomattavasti. Tämän vuoden matkustajamäärät Kemi-Torniossa ovat kasvaneet edellisvuodesta 45 prosenttia.
        Kemi-Tornion lentoaseman päällikkö Joni Nojonen sanoo, että tällä hetkellä kentän tilanne näyttää hyvältä.".

        Lopeta Pohjolan Sanomien lukeminen.


      • Lisäksi

        Oulun kentän remontti kesällä 2017 vilkastuttaa myös Kemi-Torniokentän liikennettä. Elikkäs liikennetiheys palaa -70 luvulle jolloin päivittäisiä lentoja oli n.7-9/vrk. http://yle.fi/uutiset/3-9427401


      • Seherätti
        Lisäksi kirjoitti:

        Oulun kentän remontti kesällä 2017 vilkastuttaa myös Kemi-Torniokentän liikennettä. Elikkäs liikennetiheys palaa -70 luvulle jolloin päivittäisiä lentoja oli n.7-9/vrk. http://yle.fi/uutiset/3-9427401

        Kohta se loppuu taas heräsin kun kone melustaivaalle.


    • Niinkemiläistä

      Eipä Finnavian uusi johtaja maininnut suoraan kemin lentokenttää kun kertoi Lapin lentokenttien tulevaisuusnäkymistä. Taisi todeta jotain sensuuntaista että hiljaisia kenttiä,joista pari lentoa päivässä,ei kannata isommin kehittää jos isompi kenttä on 100km:n päässä.
      Pitäisikö kemiin palkata lisää lentokoortinaattoreita kun ei oikein tulosta näy?

    • paluuarkeen
      • lentojätkä1

      • paluuarkeen

        No se selittää asiaa. Onhan tuo 2 naurettava. Pitää katsoa kokonaismääriä ne kertoo paljon.


      • Niinkemiläistä

        Eipä tuo linkki toimi mutta tieto löytyy hakemalla tuosta osoitteesta. "Tuo korutont on kertomaa" mutta kukapa matkailuväki tuollaista kertoisi. Siinä saattaisi mukava kupla puhjeta kun laaja kemiläisten joukko alkaisi tosissaan kyseenalaistamaan tämän matkailun ylivallan.
        Kun tiestö on rempallaan,kulttuuritalo mätänee paikoilleen,vesi- ja viemäriverkosto lasahtelee milloin milläkin puolella kaupunkia,purettavia rakennuksia on läjäpäin jne eikä rahaa ole.
        Kemiin suuntautuvan lentomatkailun perusteella ei tarvitse hämmästyä jos lentovuorot supistuvat yhteen/vrk.


      • niimpäonkemiläistätaas
        Niinkemiläistä kirjoitti:

        Eipä tuo linkki toimi mutta tieto löytyy hakemalla tuosta osoitteesta. "Tuo korutont on kertomaa" mutta kukapa matkailuväki tuollaista kertoisi. Siinä saattaisi mukava kupla puhjeta kun laaja kemiläisten joukko alkaisi tosissaan kyseenalaistamaan tämän matkailun ylivallan.
        Kun tiestö on rempallaan,kulttuuritalo mätänee paikoilleen,vesi- ja viemäriverkosto lasahtelee milloin milläkin puolella kaupunkia,purettavia rakennuksia on läjäpäin jne eikä rahaa ole.
        Kemiin suuntautuvan lentomatkailun perusteella ei tarvitse hämmästyä jos lentovuorot supistuvat yhteen/vrk.

        Kemi palstan oma talous-matkailu-rakennus- ja lentoliikenneasiantuntija sekoittaa Finavian, Kemin Matkailun Oy:n ja Kemin viemäri-ja tieverkoston, sekä kulttuurikeskuksen taitavasti keskenään.

        Varmaan näsitä asioista riittäisi paljonkin keskustelemista, mutta näillä vaan ei ole toistensa kanssa mitään tekemistä. Eikö kannattaisi olla vain yhden alan asiantuntija, eikä sekaantua jokaiseen asiaan? :D


      • Tottaon

      • Einemuuksimuutu

        Rovaniemi 71958, Kittilä 58083, Ivalo, 33191, Kuusamo 16062, Kemi 5215, Enontekiö 1328. Tilasto tammikuu 2018.


      • Niinkemiläistä
        niimpäonkemiläistätaas kirjoitti:

        Kemi palstan oma talous-matkailu-rakennus- ja lentoliikenneasiantuntija sekoittaa Finavian, Kemin Matkailun Oy:n ja Kemin viemäri-ja tieverkoston, sekä kulttuurikeskuksen taitavasti keskenään.

        Varmaan näsitä asioista riittäisi paljonkin keskustelemista, mutta näillä vaan ei ole toistensa kanssa mitään tekemistä. Eikö kannattaisi olla vain yhden alan asiantuntija, eikä sekaantua jokaiseen asiaan? :D

        Niillä on yksi yhteinen nimittäjä: Raha. Siitä on kemillä ollut krooninen pula n. 80 vuotta,ainakin.


      • einemuuksimuutu

        Pohjoisen lentokenttien matkustajamäärä 1.1 - 28.2.2018 (Lähde Finnavia)

        Rovaniemi.......140793.... 13.6
        Kittilä................123479.... 12.1
        Ivalo.....................71370.... 27.1
        Kuusamo............35849.... 25.5
        Kemi.....................10834....-5.8
        Enontekiö.............3336.... 432.9

        Kuulemma on Lapin lentoasemilla kapasiteettipula. Pitäisi lisätä palvelevaa henkilökuntaa ja tehdä lisäinvestointeja. Tämän kertoi LK. Koskee varmaan myös Kemiä ? Ehkä tämä korjautuu vuoteen 2020 mennessä, jolloin Kemi on Lapin matkailun ykköskohde, kuten visiotyöryhmä on kertonut.


    • nitrojaperkele

      Taijetaan Kemistä lentää vain poispäin ja vain menolippu ostettuna?

    • Niinkemiläistä

      Kemin matkailuväellä alkaa olla vitsit vähissä kun niitä lentomatkailijoita ei saada mitenkään hoikuteltua kemiin. Nyt puuhaavat jotain rahastoa johon halutaan yllätysyllätys myös kemin veronmaksajien osallistuvan. Siis rahoittajana kuten ennenkin noiden puuhasteluissa.
      Rahaston suuruus olisi vain 60 000€uroa. Mitä tuollaisella summalla saisi aikaan? Tietysti houkutteluhankkeelle tarvittaisiin vetäjä. Joko on valittuna? Keväällä oppilaitoksesta vapautuvalle pitää löytyä työpaikka kuten muullakin suvulla jo on?
      Kyllähän tuolla summalla pari tilapäistä visionääriä pari vuotta puuhastelee kunnes heille järjestetään vakituinen,hyväpalkkainen virka.
      Sitten onkin aika keksiä uusimullistava rojekti ja sille rahat ja vetäjä. Ja sama jatkuujajatkuu.

      • vanhasävelmäjatkuu

        https://yle.fi/uutiset/3-10257015

        Tässä odotellaan milloin Kemin kentään sijoitetaan miljoonia ? Kemin Matkailu Oy:n visiossa lentoliikenteen kehittäminen on toinen kärkiteemoista ainakin paperilla. Kun sijaiskenttätoimintaa ei tule niin on siinä puuhastelemista. Kuten Finnavian johtajakin sanoi Kemi näyttää jäävän tänävuonna sinne 60000-70000 matkustajan välimaastoon eli junnaa paikoillaan. Kun on kysyntää niin tulee tarjontaakin nyt sitä ei ole.


      • etteivaannurmetu

    • Kittporskuttaa

      Liikennöinti loppuu tämän vuoden loppuun menneessä, 31.12.2018. Ei ole edes enää myönnetty ylläpito ym rahaa. Toisin kuin muihin Lapin lentoasemille: Rovaniemi, Kittilä, Kuusamo, Enontekiö. Kyllä menee haaskiin netkin rahat, mitkä haaskataan johonkin ympärivuotiseen lumilinnaan..Hei haloo! Lumilinna on jo aikansa elänyt. Käy kuten aikoinaan sille jalokivigallerialle. Nyt jotain uutta, mutta mitä??

      • kuinkakävi

        Miten sille jalokivigallerialle on aikoinaan käynyt?


      • Kittporskuttaa

        Jalokivigalleria oli aikoinaan Kemin vetonaula. Kemin koululaisten retketkin suuntautuivat galleriaan. Silloin oli kävijää. Nyttemmin, onko paikka edes avoinna enää? En tiedä. Rakennus ainakin pahasti rapistunut. Kävijämäärät vaan putosivat, olisi pitänyt kehittää muita turistikohteita jo rinnalle, ennen paikan volyymin loppumista.


      • kuinkakävi
        Kittporskuttaa kirjoitti:

        Jalokivigalleria oli aikoinaan Kemin vetonaula. Kemin koululaisten retketkin suuntautuivat galleriaan. Silloin oli kävijää. Nyttemmin, onko paikka edes avoinna enää? En tiedä. Rakennus ainakin pahasti rapistunut. Kävijämäärät vaan putosivat, olisi pitänyt kehittää muita turistikohteita jo rinnalle, ennen paikan volyymin loppumista.

        "olisi pitänyt kehittää muita turistikohteita jo rinnalle, ennen paikan volyymin loppumista. "

        Mitä turistikohteita olisit halunnut kehittää? Olisiko jäänmurtaja Sampo tai Lumilinna mitään? Tai esim ympärivuotinen lumilinna? Jalokivigalleriakaan ei ole loppunut.


      • Kittporskuttaa

        Hyvä ystävä. Eipä siellä Kemissä ole tällähetkellä muita kehitettäviä kohteita kuin jäänmurtaja Sampo. Se on hieno asia! Siinä ajatuksemme kohtaavat! Siihen pitää vain saada uusia 'kylkiäiskohteita' myytyä niille ulkolaisille, ns päivän turisteille! Elikkä Sampoa pitää kehittää ja saada siihen tukiaisiksi muuta ohjelmaa. Taas tullaan siihen lumilinnaan...ehkä se vielä ulkolaisiin jotenkin puree..ei enää paikallisiin. Lumilinna alkaa olemaan 'kulunut'. Puhumattakaan jalokivigalleriasta. Minun mielestä tuo Sampo tosiaan on hieno kohde, miten sen kautta, saataisiin kaupunkia elävöitettyä? Tässä vain pitäisi nyt monen lyödä hynttyyt yhteen ja istua samaan pöytään. Tähänkin tarvittaisiin Palosaaren Päivikkiä!!


    • peruskemiläinen

      Kemistä lennetään nykyään vain pois ja pelkkä menolippu on taskussa.

    • hghgg

      Lumilinna tosiaan jo kulunut houkutin. Ympärivuotisiakin löytyy jo muualtakin . Sampokin taitaa olla jo pian tiensä päässä . Kysymys kuuluukin , miten Kemi muuten paikkakuntana houkuttelee jos verrataan mitä muualta löytyy . Jalokivigalleriakin vetäisi ehkä paremmin isoissa kaupungeissa , ei yksin riitä täällä tuppukylässä .

    • laskutaito

      Ei pidä tuudittautua siihen, että kaikki menee entisellä painollaan. Jos ei osata uudistautua, keksiä mitä muualla ei ole , on varmaa , että loppu häämöttää ennemmin tai myöhemmin . Mitä jää jäljelle, velkataakka veronmaksajille . Nyt jo näyttää aika pahalta , kaupunki kun vastaa tästä kun on 100 % omistaja.

    • exkemiläinen

      Minulle oli yllätys että se "Simo-Kaakamo" vaimikäseoli niminen lentokenttä vielä on toiminnassa. Luulin että se suljettiin jo vuosia sitten kun ei ollut matkustajia silloinkaan, eikä liene jatkossakaan,
      Silloin joskus vuosikymmeniä sitten kentällä oli käyttöä kun Outokummun, Kemiyhtiön ja Veitsiluodon tehtaiden johtajat vieraineen kävivät pohjoisessa vilkaisemassa että vieläkö savut nousee

      • Jajajajajaja

        Eikö ne ole jo kieltäneet isojen koneiden nousut ja laskut Kemi-Tornio kentälle, koska menee sortumisvaarassa olevan kaupungitalon läheisyydestä?


    • lennetään

      Sitä kauemmin mitä kauempaa lähdetään.

    • peruskemiläinen

      Joidenkin mielestä Kemmiin lennetään niin kauan kun Kemissä on lumilinna.

    • peruskemiläinen

      Matkailuyhtiön johtohenkilöt varmaan arvioivat että jokkainen lentomakone joka lentää Helsingistä pohjoiseen vie porukkaa kattomaan Kemin lumilinnaa........ uskoisin!

      • Pikkupirallajatkossakin

        https://yle.fi/uutiset/3-10470436

        Täytyy kysyä miksi Kemiä ei mainita ? Kemin matkailu Oy:n toisena painopistealueena vuodelle 2018 on lentoliikenteen kehittäminen. Alueella toimii myös jonkin projektin tiimoilta (nimihirviö) lentoliikennekoordinaattori. Onko se projekti saanut muuta aikaiseksi kuin jonkun taulun naulaamisen lentoaseman seinään? Kysyntä lisää tarjontaa, mutta jos sitä ei ole kuka tänne lentää näin se vaan on. Jos ei matkailu saa lisättyä liikennettä niin voi käydä ohranat. Tilasto näyttää surkealta, mutta siitä ei näy kukaan kehtaavan sanoa mitään. Sijaiskenttänä toimiminenkin on loppu, kun muualle tehdyt kymmenien miljoonien investoinnit on tehty.


      • rupeli

    • Niinkemiläistä

      Lentoliikenteen loppuminen kemiin otti taas askeleen kohti rotkon reunaa. Kun aamulennotkin loppuvat,niin vuotuinen matkustajamäärä kyykkää reilusti. Se taas merkitsee sitä,että lopullinen päätös lentojen lopettamisesta on helppo tehdä.
      Ei siinä kierto-ym talousviritysvisioinnit paljon paina kun raaka,taloudelliseen tuloksentekoon perustuva yritys karsii tuottamatonta toimintaansa.
      Siinäpä olisi opittavaa myös kemin "talous"viisaille.

      • lentokoortinaattori

      • Suuruonan
        lentokoortinaattori kirjoitti:

        https://yle.fi/uutiset/3-10695545

        Eikö edes matkailun tarpeisiin ?

        Eihän matkailu käytä kyseisiä lentoja. Ja nekin on ulkomailta tulevia lentoja jotka menee Rovaniemelle, tai Kittilään. Käyvät sitten bussilla katsomassa lumilinnaa ja Sampoa.
        Kemin matkailun pitäisi markkinoida itseänsä ja saada ne ulkomaanlennot Kemiin täyttämään hotellit ja saada turistit viihtymään täällä. Täältä sitten halukkaita käytettäisiin Rovaniemellä ja muualla, eikä toisinpäin.
        Jos tämä ei toteudu, niin parinvuoden kuluttua ympärivuotinen lumilinna on kemiläisten elinkautinen.


      • poispois

        Kulkekaa junilla.Lentoliikenteelle lisähinnat, sen mukaan kuinka usein lentää.


      • ExKulkuri
        poispois kirjoitti:

        Kulkekaa junilla.Lentoliikenteelle lisähinnat, sen mukaan kuinka usein lentää.

        Älkää kulkeko ollenkaan kun ei kerta kukaan pakota kulkemaan.


      • Niinkemiläistä
        poispois kirjoitti:

        Kulkekaa junilla.Lentoliikenteelle lisähinnat, sen mukaan kuinka usein lentää.

        Kyllä! Nimenomaan junalla. Kemihän markkinoi itseään "vihreänä Keminä" entisen puna-Kemin sijaan.
        Kemi voi noudattaa oman henkilöstönsä osalta julistamaansa viher aatetta ja määrätä esim.Helsinkiin tai jonnekin takahikiälle työmatkailevan henkilönsä käyttämään joukkoliikenne kulkuneuvoja. Ei omaa autoa tai lentomatkustamista.
        Siinä ilmasto pelastuu ja päästöt vähenevät. Ja hiilijalanjälki,mikä se sitten onkaan,pienenisi.
        Kemi olisi valtakunnallinen esimerkki kuinka se tekee mitä sanoo. Siinä imago kohahtaisi niin paljon,että muutama imagokoordinaatori pääsisi kortistoon.


    • Anonyymi

      Taas yksi palaveri pidetty. Tulos: sama kuin aiemmin eli vuoroja lisätään tarpeen mukaan. Kemin matkailunähtävyyksien takia ei eds nykyisiä vuoroja tarvittaisi.
      Miksi "Vihreä Kemi" edes haluaa lisää lentovuoroja koska se co2 lisääntyy. Tässähän Kemi voi näyttää esimerkkiä ja esittää lentotoiminnan lopettamista Kemiin koska Kemi haluaa olla esimerkkinä muillekin . Niinhän?

    • Anonyymi

      Nuo lentoliikenne palaverit ovat täysin turhia. Kaikki palaveeraajat tietävät,jos liiketaloudesta jotain ymmärtävät,että Kemiin tulee niin suuria lentokoneita ja niin useasti,kuin lennätettävät asiakkaat tarvitsevat. Todellisiin Lapin matkakohteisiin saapuvat matkailijamäärät sen kertovat. Kun niissä on kesällä hiljaisempaa,ei lentovuorojakaan tarvita sesongin aikaista määrää.
      Pitäisikö niihinkin lentoyhtiöiden lentää kesäisinkin samalla konemäärällä kuin kiivaimpana sesonkiaikana?
      Kemin matkailukohteet,esimerkiksi,lienevät joidenkin matkailuyhtiöiden myyntiesitteissä?.Kun kohteet eivät kiinnosta asiakkaita,niin eipä ole lennätettäviäkään.
      Muu lentomatkustajien määrä Kemin kentälle on niin pientä,että nykykoneet riittävät.

      • Anonyymi

        Huhtikuussa on Kemin lentikentällä entistäkin hiljaisempaa, kun Finnair keskeyttää lennot Kemiin koko kuukaudeksi. Näin se lopullinen kuolinisku Kemin lentoliikenteelle lähestyy. Ei auta, vaikka on ollut lenkoordinattoria sun muuta höpöttäjää hehkuttamassa milloin mitäkin erinomaisuutta mitä ei ole muualla kuin Kemissä.
        Muuten,nythän on vasemmistohallitus ja demari pääministeri. Muistuttakaa toveri ministeriä,että varmistaa lentoliikenteen jatkumisen Kemiin.Omistajaohjauksellahan se onnistuu helposti. Niinhän?


    • Anonyymi

      Miksi jatkaa kannattomatonta .

      • Anonyymi

        Tänne tarvikkaan kenenkään lentää. Vihriät voi tulla polokupyörällä ja vihervassarit. Muut omalla autolla. Tietenkin soutuvenekkin olisi yksi ratkaisu.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Taas tehdään yrityksille kysely miten tarpeelliseksi ne näkevät henkilö lentoliikenteen alkamisen Kemiin. Turha kysely. Jos kysyntää olisi ollut riittävästi niin kyllä lentoliikennettä Kemiin olisi nytkin koronasta huolimatta. Kemissä ei ole edes matkailukohdetta joka houkuttelisi matkailijoita. Varsinkaan lentokoneilla saapuvia.

      • Anonyymi

        Jos Kemistä vielä joskus lennetään niin yksisuuntaisesti pois. Vain menolippu.


    • Anonyymi

      Olokaa onnellisia että junat vielä pysähtyy Kemissä. Tuskin enää kauan.

      • Anonyymi

        Jos on kysyntää niin vuoroja lisätään, eikö se ole päivänselvää. Terveisiä ei lennetä. Pelastus vuorojen lisäämiselle voi olla Metsä-Fibren tehdasprojekti ja sekin edellyttää, että kysyntää on aidosti. Matkailun rooli on ollut mitätön etenkin ulkomaalaisten osalta, sen näkee vaikka Finnavian tilastoista. https://yle.fi/uutiset/3-11580725
        Nyt toimitaan näin ja sillä siisti.


      • Anonyymi

        Niin taitaa käydä. Ja aseman tilanne on huono eikä parannusta näy. kakkosraiteelle kun joutuu niin sieltä ei päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin taitaa käydä. Ja aseman tilanne on huono eikä parannusta näy. kakkosraiteelle kun joutuu niin sieltä ei päästä.

        https://yle.fi/uutiset/3-11629034 Pitäs kuulemma saada muutama päivittäinen lisävuoro ja ketähän varten ? Kemiin lensi 2 matkustajaa ja lähti 10. On siinä Finnairin talousvastaavilla pään haromista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://yle.fi/uutiset/3-11629034 Pitäs kuulemma saada muutama päivittäinen lisävuoro ja ketähän varten ? Kemiin lensi 2 matkustajaa ja lähti 10. On siinä Finnairin talousvastaavilla pään haromista.

        Eikös joku asioista vastaamaton esittänyt,että pitäisi saada lisää päivittäisiä vuoroja? Kas kun ei suurempia koneita.
        Vaikka olisivathan nuo matkustajien turvavälit vielä suuremmat kuin eilisellä lennolla...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://yle.fi/uutiset/3-11629034 Pitäs kuulemma saada muutama päivittäinen lisävuoro ja ketähän varten ? Kemiin lensi 2 matkustajaa ja lähti 10. On siinä Finnairin talousvastaavilla pään haromista.

        2 tuli Kemmiin ja samalla koneella. Oishan toinen voinut tulla vasta torstaina niin olis ollut kunnon turvaväli.


    • Anonyymi

      Jospa ootettas Helsingissä niin kauan kun kone tulee täyteen ja sitten lähettäs lentelemään Herrojen Kemmiin. Montakohan konetta tulis Kemiin vuodessa? Oishan tietenkin mahdollista valita koneeksi 2 paikkanen Pipperi ja ruuhka-aikana vois lentää 4 paikkasella.

    • Anonyymi

      Niin , ketähän varten niitä vuoroja pitäis lisätä . On jo ääliömäisiä ehdotuksia .

      • Anonyymi

        Sehän se onkin outoa, että kenelle ne tuollaisia satuja sepittävävät ja vielä kovalla palkkalla?
        Voisi olettaa, että oikeaa tekemistä ei työ aikana ole ja jotain sepustellaan ihan vaan ajan kuluksi.


    • Anonyymi

      Eikö se kuulus Kemin vihreään askeleeseen ettei täällä saastutettaisi lentokoneilla.

    • Anonyymi

      Kun ei uskalleta elää todellisuudessa , alkaa satujen sepittely . Kait se jonkinlainen puolustusreaktio on .

      • Anonyymi

        Näinhän se on. Saduissa on yleensä onnellinen loppu, mutta tässä sadussa ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se on. Saduissa on yleensä onnellinen loppu, mutta tässä sadussa ei ole.

        Riippuu siitä mistä asiaa katsoo. Uskoisin että Finnairin kannalta tällä sadulla on onnellinen loppu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu siitä mistä asiaa katsoo. Uskoisin että Finnairin kannalta tällä sadulla on onnellinen loppu.

        Niin onkin kun ei lennä tappiollisia lentoja.


    • Anonyymi

      Kyllähän Kemistä Isolle kirkolle pääsee vaikka hihtämällä. Jos lunta ei ole niin rullahihtimillä.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1475
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1092
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    7. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe