VOL2: Korva humahtelee sykkeen tahtiin

N33v

http://keskustelu.suomi24.fi/t/11275754#comment-77294121

Viitaten aiempaan, saman otsikon alla käytyyn keskusteluun, joka on suljettu (koska meni niin pitkäksi?)

Aiemman ketjun aloittaja tässä, moi. Aiemman ketjun viimeisessä kommentissa esitettyyn kysymykseen (retroflexed odontoid / poissulku) - en tiedä. MRI ja CT-angiografia tehtiin, tuloksista en tiedä tarkempaan kuin että niissä oli kuulemma kaikki kunnossa. MRI tehtiin Diacorissa Ruoholahdessa ja CT-angiografia Peijaksessa. En tiedä kuka lääkäri tulokset katsoi ja tulkitsi, ja mitä kuvista on mahdollisesti etsitty / jätetty etsimättä.
Googlailin englanninkielisiä keskusteluja ja artikkeleita aiheesta ja oireet kyllä täsmää isolta osin tuohon mikä ikinä se retroflexed odontoid onkaan. Käsittääkseni siihen ei kuitenkaan kuole ;-)

1

58

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M75v

      Kävin lukemassa tuon linkin ketjun läpi. Onpa tehty monenlaisia tutkimuksia, mutta eipä ole näämmä vikaa löytynyt.
      Minulla alkoi oikeassa korvassa sykkeen mukainen jumputus yli 10 vuotta sitten. Kun siinä kuulokin oli alkanut heiketä, menin Korvakilinikalle tutkimuksiin.
      Kävin siellä oireen takia usemmankin kerran, mutta minua ei juuri kuunneltu - tarjottiin vain kuulokojetta loppuelämäkseni. Arvelen sen johtuvan iästäni. Lopulta otin selvää, miten laitos toimii, ja vaadin pääsyä nimeltä mainitun korvakirurgin puheille. Perusteeksi kerroin, että oikeassa välikorvassa on kasvain. Tähän havaintoon olin saanut toisen laitoksen eräältä lääkäriltä (neurologi) tukea.
      Pääsin vihdoin kirurgin puheille, mutta siihen mennessä korva oli jo lähes kuuroutunut.
      Aluksi sitä esitutki korvalääkäri, joka totesi, että tärykalvo ei liiku. Olin itsekin sitä mieltä, että jokin painoi kalvoa, ja että pulssi kuului sen jonkin vaikutuksesta.
      Kirurgin kanssa sitten keskustelimme, ja hänkin päätyi lopulta leikkausvaihtoehtoon.

      Kävin sitten viime syksynä operaatiossa, jossa ilmeni, että koko välikorva oli hyvänlaatuisen kasvaimen täyttämä. Siinä meni myös tärykalvo, joka olisi voitu säästää, jos leikkaus olisi tehty jo silloin, kun ensi kerran itse epäilin kasvainta n. kahdeksan vuotta aiemmin.
      Kirjurgi joutui operoimaan uuden tärykalvon, mutta näyttää siltä, että se ei kasva aidoksi kalvoksi, joten olen kaiketi menettänyt kuulon oikeasta korvastani.

      Ketjussa ilmeni, että syytä on etsitty myös MRI-kuvauksella. Valitettavasti se ei paljastanut minulla esiintynyttä kasvainta, koska kuvaus perustuu vetyatomiin eli kasvaimessa täytyy olla ainakin vettä. Minun kasvaimeni oli "puumaista", ja se lienee aloittanut kasvunsa jo 90-luvun loppupuolella, koska jo v. 2000 huomasin, että en kuule oikella korvalla korkeita ääniä (> 10 kHz) yhtä hyvin kuin vasemmalla (oma kuulokehavainto musiikilla).
      Kuuloklinikan kuulotesti ei oikestaan paljastakaan mitään. Minulle eräs korvalääkäri sanoikin, että sen perusteella 90% tapauksista voidaan diagnosoida, mutta entäs ne 10%.

      Tässä nyt on eräs tapaus, jossa syy selvisi, enkä tyrkytä sitä muuksi kuin tiedoksi siitä, mitä siellä korvassa voi olla. Tapauksessa ei ainakaan ole mitään epäselvyyttä tai tulkinnanvaraa.
      Huomauttaisin vielä, että pulssista johtuva jumputus välittyy tärykalvon kautta eli on oikea kuulohavainto, koska kysymyksessä on mikrofonia muistuttava instrumentti, joka kuulee pienimmätkin häiriöt. Tähän viittaa sekin, että äänen laatu vaihtelee varsin paljon mm. olotilan mukaan. Puheet siitä, että jokin suoni vaikuttaisi esim. hermorataan, voidaan jättää omaan arvoonsa. Tästäkin sain kinata yhden lääkärin kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      71
      3279
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      553
      3091
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      38
      2503
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2022
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1835
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      310
      1832
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1672
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      119
      1365
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1228
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      23
      1225
    Aihe