Pulla kuuluu kaikille! Myös vegaaneille

kevytelämä

Hah! Meitä on huijattu!

Kananmuna, rasva tai maito eivät ole millään tavalla välttämättömiä pullassa! Kokeilkaapa

25g hiivaa
2,5dl lämmintä vettä
ripaus suolaa
tl kardemummaa
1/2dl sokeria tai enemmän maun mukaan
(hieman steviaa tms makeutusainetta)
n. 5 dl vehnäjauhoja

Itse olin tyytyväinen ilmavaan, kardemummaiseen pullaan. En edes kohottanut taikinaa vaan lykkäsin uuniin.

Tästä voisi lähteä kokeilemaan, lisätä esim hieman leseitä tai täysjyväjauhoa

5

673

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kivaleipoa

      Hyvin tosiaan onnistuu näinkin. Lisämakua ja väriä saa lisäämällä paiston kestävää marmeladia, joko päälle tai kääräistä sisälle.

    • Oon.kauhian.hämmästynyt

      Uskaltaako joku vielä nykypäivänä syödä vehnää? Sehän on tappavaa myrkkyä ihmiselle!

    • voivegeparkelia

      Teen tuolla samalla "ohjeella" pizzanpohjataikinan . Kardemumman tilalle oregano ja sokeri pois. Tai jos sen jättää yön yli jääkaappiin niin hiiva tarvitsee sokeria, sitä ripaus. Leivontavoita on tarvis laittaa että saa taikinan vaivattua.. vekkkaani käyttää tähän jotain itikkaöljyä tai moottoriöljyä niin ei luonto hajoa käsiin.
      Mitähän kikkaireita se vekkeeni on saanut tuolla aikaiseksi.

      Jos tulee tästä karmeesta puolenlitran taikinasta ylijäämää niin meiän koirille voi heitellä niillä frisbeetä. Laita sitten sinne sitä täysjyväviljaa sekaan.

      PERUSPULLATAIKINA- puolen litran (pieni)
      5 dl punaista maitoa
      2 pussia kuivahiivaa
      1-2 kananmunaa, riippuu koosta
      1 tl kardemummaa
      ½tl suolaa
      1.5 dl sokeria
      --- nämä sekaisin kunnolla
      vehnäjauhoja ..hmm 7 dl, lisäile vähitellena ja
      alusta kunnolla
      150 g huoneenlämpöinen voi /leivontamargariini alustetaan loppuvaiheessa kun taikinassa on tarvittava sitko
      kun se irtoaa käsistä (teen yhdellä näin pienet) liinan alle kohoamaan, jotain 20 m,
      Sen jälkeen uusi vaivaus ja pulliksi pyörittely , tai mitä tästä nyt sitten meinää tehdä- korvapuusteja, marjapiirakkaa, voipullia, rusettipullia, pulla-ukkoja.

      Pellille kohoamaan 10 min , tästä tulee 2 pellillistä .
      VOITELE kananmunalla- luit ihan oikein, ne voidellaan, pinnalle raesokeria, uuniin 220 astetta kymmenen-viisitoista minuuttia, riippuen sun uunista.

      Vai ymmärsinkö nyt oikein että ei ole enää varaa kanamuniin, maitoon ja voihin , tässä joku epätoivoinen hätäratkaisu saada ns "pullaa"
      Mene seurakunnalle , ne kyllä auttaa siellä vähävaraisia.

    • khjj

      Joku äippäihminen teki jo vuosikymmeniä sitten maidotonta ja munatonta pullaa koulun myyjäisiin. Oli havainnut saman kuohkeudesta, ja kävi siten useammalle syöjälle.

      Itse tosin pienikokoisena vegaanina en juurikaan pullaa tai muuta herkkua syö. Jos syön vehnää, teen siitä seitania = lihankorvike. Suurin osa tärkkelyksestä pestään pois, ja suhteellisesti proteiinimäärä kasvaa.

      Nk. leivonnaiset eivät oikeasti ole lainkaan välttämättömiä. Nk. herkkuja tekee ihmisellä mieli silloin, kun syömisen perusasiat eivät ole kunnossa. On esim. tuhoon tuomitulla jojoiludieetteilyllä.

      • Pullaton

        Onneksi on olemassa lihaa, ettei tarvitse syödä epäterveellisiä "lihankorvikeita".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1342
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1255
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1150
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1042
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      995
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      983
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe