Eroaako mielestänne

fdsj

"puhdas" assi sellaisesta, jolla on AS:n lisäksi jokin muu diagnoosi (esim. ADHD, ADD, Tourette tai mielenterveysdiagnoosi)? Voisi kuvitella, että ainakin ADHD-/Asperger-yhdistelmä tuo persoonaan tietynlaista ristiriitaisuutta.

13

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Faktat

      Asseilta puuttuu puhtaat jauhot pusseistaan

    • Arvelua

      Kyllä luulisin, että eroaa, koska miksi muutoin annettaisiin se toinenkin diagnoosi, josta sitä eroa ilmenee.
      Arvelen, että assi adhd: n tai toureten kera voi olla olemukseltaan paljon vilkkaampi.
      Mutta kyllä mielestäni se assius henkilössä voi olla silti yhtä "puhdasta" . Jos laitetaan päällystettä leivän päälle, leipä on edelleen leipää.

    • Fasilitoitu
    • Tietysti

      eroaa, kaikkihan me olemme erilaisia, myös saman diagnoosin omaavat.

    • Mielestäni

      on lääkärien ammattitaidottomuutta diagnosoida samalle henkilölle sekä AS että ADHD osaamattä määritellä, kumpi on päädiagnoosi.

    • lika-assi

      Ainoa puhdas assi on se joka ei hyväksy kuin oman diagnioosinsa

    • Kyllä

      eroaa, ainakin AS ADHD ja pelkkä AS ovat kun yö ja päivä. Oma kokemukseni on, että ADHD:n ylivilkkaus peittää helposti AS:n hitauden ja jäykkyyden.

      • Aspergerinfo_tuki

        Minä olen tyypillinen Asperger eli aito assi; olen hidas ja jäykkä kaikessa mitä teen. Älykkyysosamääräni ei kerro koko totuutta minusta. Olen toisissa asioissa huono, kuten käytännön asioiden hoitamisessa ja toisissa tavallista parempi, kuten esim. toisten ihmisten tunteiden sekä tarkoitusperien ennaltatunnistamisessa. Koskaan minulla ei ole kyseenalaistettu ylivilkkaushäiriödiagnoosia, sillä siitä en kärsi, vaikka kärsinkin keskittymisvaikeuksista, mitkä eivät johdu tarkkaavaisuushäiriöstä, vaan ympäristötekijöistä; tarvitse pystyäkseni keskittymään täydellistä hiljaisuutta sekä omaa rauhaa, silloin pystyn lähes mihin vain; tämä on myös ammattilaisten mielipide.


    • Mielestäni..ASpergerinfo

      Aspergerille ei voi antaa samanarvoisena ADHD, ADD -diagnoosia, sillä em. eivät kuulu autisminkirjon diagnostiikkaan. Henkilö ei voi olla samanaikaisesti sekä autisti että ylivilkkaushäiriöstä kärsivä Addi. - Mikäli ammattilaisten on vaikeutta erottaa nämä kaksi päinvastaista diagnoosia keskenään toistuvasti, ei kyse enää ole ammattitaitoisuudesta.

    • Menevät

      paljon ristiin, toisin sanoen diagnoosit peittävät ja "naamioivat" helposti toisiaan. Esim. ADHD-assi on todennäköisesti ulospäinsuuntautuneempi kuin pelkkä assi, mutta kuitenkin rutiineja rakastavampi kuin pelkkä addi.

      • Admin_

        Höpö höpö. Sellaista ei olekaan kuin ADHD-assi. Tietänet sen itsekin hyvin, joten siksi oli pakko tulla tänne sekoittamaan selviä asioita. Autisminkirjoon ei MBD/ADD/ADHD kuulu. Ylivilkkaushäiriöistä kärsivät voidaan selkeästi erottaa autisminkirjon diagnosoiduista. Vrt. Yö/Päivä.


    • paaria-luokka

      Uusimmissa tulevissa ICD-11 diagnontisissa kriteereissä Autismikirjon häiriöön kuuluu mm. Asperger.

      Mainitut MBD/ADD/ADHD kuuluvat kaikki samaan tautiluokaan eli Neurologiset kehityshäiriöt.

      Aidon ADHD-assin löydät mm. uusimmasta Puoltajasta, jossa asianomainen itse kertoo tilanteestaan.

      Vert. Yö/Päivä Jussina nyt

    • addi-assi

      ADD-Assi. Ekstrovertti olen, mutta eristäytyvä, jos ei ole tarjolla mieltä stimuloiva ärsykettä, kuten määrittelemättömiä ongelmia ratkaistavaksi. Esiintymiskykyinenkin, taitava matemaattisesti ja tieteellisesti. En osaa oikein lähestyä ihmisiä henkilökohtaisessa mielessä eikä minulla tämän johdosta ole koskaan ollut parisuhdetta eikä myöskään työsuhdetta vaikka on hyvät paperit yliopistosta. Osaan olla viihdyttävä ja suosittukin ihminen, oivallinen keskustelija, mutta suhteen hakutaitoja ei ole ollenkaan. Osaan paljon asioita, joissa monet heittävät pyhkeen kehään, koska lateraalisen systemaattisen ajattelun vuoksi osaan ratkoa ongelmia, joihin en ole aiemmin perehtynyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      149
      2339
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1928
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe