Miksi Bipot nojaavat jatkuvasti diagnoosiin?

FuckDiagnoses

Niin, kertokaahan. Miksi ihmeessä tuosta loppuunkulutetusta bipo-diagnoosista luoda identiteetti itselleen? Miksi joka helkkarin paikkaan pitää lisätä liite "bipo"?

Koittakaa nyt ymmärtää, että jos ihminen käyttäytyy huonosti, eikä kykene kontrolloimaan omaa käytöstä, joka aiheuttaa lähimmille ihmisille jatkuvasti kohtuutonta kuormitusta, ei ole mikään tekosyy käyttäytyä huonosti.

39

384

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mjaah112

      Koska jotkut on kuspäitä? Ei diagnoosin taakse saa mennä piiloon. En mä ainakaan mene. Ja mä olen minä, en mun diagnoosi. Jotkut kai yrittää selittää paskat tekonsa menemällä diagnoosin taakse karkuun. Sitten jotkut hyväuskoiset antavat anteeksi kaiken. Itse en antaisi, vaikka bipo olenkin.

    • juupajuu12

      Jos bipous aiheuttaa hankaluuksia niin kyseessä on sairauden aiheuttama asia. Asia mille ei sillä hetkellä voi mitään. On hyvin lyhytnäköistä ja ilkeän typerää väittää että kaikki menevät piiloon diagnoosin taakse. Kertonee kysyjästä paljon.

      • FuckDiagnoses

        Juuri tota mä tarkoitin. Miten ihminen kykenee katumaan ja muistamaan nämä maniassa tehdyt impulsiiviset tekonsa, jos kerran sillä hetkellä niille ei muka voisi mitään? Kyllä niille vain voi tehdä jotain ja niitä voi oireita voi hallita. Se vaan tuntuu olevan helppo tie heittäytyä virran vietäväksi ja antaa typerälle käytökselle joku nimi, joilla niitä voi jatkossakin selitellä.

        "On hyvin lyhytnäköistä ja ilkeän typerää väittää että kaikki menevät piiloon diagnoosin taakse. Kertonee kysyjästä paljon."

        Osoita nyt se kohta, missä minä olen ilkeästi ja typerästi väittänyt, että _kaikki_ menevät piiloon diagnoosin taakse? Eikös se nyt ole ilkeää ja typerää käyttäytyä toisia ihmisiä kohtaan ala-arvoisesti ja sen jälkeen puolustatua jollain naurettavalla itsesäälikortilla "mutta kun mulla on tää bipo"?

        Hassua kuinka tätä sairautta toisaalla vähätellään ja väitetään, ettei tästä nyt ole mitään haittaa ja pelätään leimautumista, mutta sitten taas väitetään silmät kirkkaina, että ihan kaikki paska mitä toisille tehdään, johtuu tästä sairaudesta, eikä esim siitä, että vedetään lääkkeitä ja viinaa sekaisin, joka kenellä tahansa aivokemiat niin solmuun, että diagnoosi voisi sillä hetkellä olla vaikka "seinähullu".


      • Pöllö5555

        Kyllä niille vain voi tehdä jotain ja niitä voi oireita voi hallita. Se vaan tuntuu olevan helppo tie heittäytyä virran vietäväksi ja antaa typerälle käytökselle joku nimi, joilla niitä voi jatkossakin selitellä.

        Onkos neropatti koskaan kokenut maniaa? Sen verran voin avata sinulle että ainakaan minulla maniassa ollessa oireita ei vaan hallita...

        Olisihan se hienoa jos maniassa ei tulisi pöllöiltyä ja perseiltyä ja nuo oireet olisi helppo hallita. Mutta siitä huolimatta. On tullut laitettua raha-asiat palamaan ja ystävyyssuhteet karille manioissa ja en kuitenkaan koskaan ole sairautta syyttänyt määrätietoisesti "kun mulla nyt sattuu olemaan tämä sairaus niin tein noin ja näin.." Oppia ikä kaikki jne.


    • simple_as_hell

      "Bipolaarinen häiriö," tai miksi sitä minäkin vuosikymmeneä tykätään, kutsua ei ole sairaus kuin metaforisessa mielessä. Tasan samasta syystä sitä ei löydy virallisista sairausluetteloista sairaudeksi luokiteltuna. Vain lukematon ja asiaan perehtymätön ihminen luulee mielisairauksien olevan oikeita sairauksia, kuten diabetes tai syöpä.

      "Bipoon" annettujen "lääkkeiden" aiheuttamat aivovauriot tosin ovat todellisia, oikeita sairauksia. Sitä ei kukaan kiellä. Esimerkiksi SSRI:t aiheuttavat tunnetusti aivovaurioita, joiden tunnetuimpia oireita ovat edestakas sahaavat mielialat, estoton käyttäytyminen, impulsiivisyys, agressiivisuus sekä apatia. Ihan samat oireet kuin kellä tahansa päävamman tai aivovaurion saaneella henkilöllä. Oli vaurion aiheuttajana sitten isku, esimerkiksi onnettomuudessa tai kemikaalimyrkytys, kuten laittomien huumeiden (marijuana, amfetamiini, kokaiini, heroiini...) tai 'laillisten' huumeiden (SSRI, bentsodiatsepiini, neurolepti...) kohdalla.

      • virallinen

        Kansainvälisen WHO:n ICD-10:n alaryhmä F on osa virallista sairausluetteloa.


      • urpå

        Pää kiinni koala.


      • simple_as_hell
        virallinen kirjoitti:

        Kansainvälisen WHO:n ICD-10:n alaryhmä F on osa virallista sairausluetteloa.

        ...ja alaryhmä F ei luetteloi sairauksia vaan "mielen ja käytöksen _häiriöitä_." Mieli ei ole materiaa, joten se voi sairastua ainoastaan kielikuvallisesti, samalla tavalla kuin esim. vitsi voi olla sairas, ja käytöksen arvio on aina subjektiivinen tuotos. Kumpikaan ei siten täytä sairauden määritelmän antamia kriteerejä, jonka vuoksi niitä ei ole kirjattu sairauksiksi myöskään ICD-järjestelmässä.


    • Pipoton

      Lääkitys ei ole kohdallaan, jos on ilkeä, tekee pahaa ja remuaa kuin mielenköyhä. Läääkitty bipo on ihan yhteiskuntakelpoinen yksilö

      • rauno32

        Useimmin yhteiskuntakelpoisempia ovat ironisesti ne lääkitsemättömät.


      • pipoton
        rauno32 kirjoitti:

        Useimmin yhteiskuntakelpoisempia ovat ironisesti ne lääkitsemättömät.

        Terveet ei lääkkeitä tarvitse, ovat yhteiskuntakelpoisia. Oikein lääkitty bipo on yhteiskuntakelpoinen.


      • rauno32
        pipoton kirjoitti:

        Terveet ei lääkkeitä tarvitse, ovat yhteiskuntakelpoisia. Oikein lääkitty bipo on yhteiskuntakelpoinen.

        Määrittelisitkö terveen niin tiedetään ketä tarkoitat.


      • eläkeukko
        rauno32 kirjoitti:

        Määrittelisitkö terveen niin tiedetään ketä tarkoitat.

        Mistä sen tietää että on terve, ellei ole saanut siitä lääkärin todistusta. Itsellä ei ainakaan ole mitään lääkärin lausuntoa mielenterveydestäni. Yritän sen takia välttää pipo nimisiä päähineitä.


      • OletPölö
        eläkeukko kirjoitti:

        Mistä sen tietää että on terve, ellei ole saanut siitä lääkärin todistusta. Itsellä ei ainakaan ole mitään lääkärin lausuntoa mielenterveydestäni. Yritän sen takia välttää pipo nimisiä päähineitä.

        Mistä tiedät lääkärin olevan terve.


      • lopk
        rauno32 kirjoitti:

        Useimmin yhteiskuntakelpoisempia ovat ironisesti ne lääkitsemättömät.

        olet aivan oikeassa.. :D minulla lääkittiin masennusta kunnes lääkkeistä minulle tuli bipo.. kun lopetin lääkkeet monen vuoden annosten nostamisten ja lääkkeiden vaihtojen vahvempiin jälkeen, olinkin taas terve.. tää on tätä.. ihan älytöntä bullshitt'''''


    • AinoP87

      Hno eipä kyllä ainakaan ne kaksi biboa jotka tunnen ikinä omien diagnoosiensa taakse piiloudu.

      Toinen ei oikeastaan edes koe mitään tarvetta selitellä tai puolustella itseään tai omaa käytöstä ja minulle se on ihan ok,sillä oken tuntenut hänet jo vuosia jo silloin kun hän oli ihan tervekin. Hänen käytöksensä/asenteensa yleensäkin vaikuttaa vai uusiin ihmisiin hänen elämässään jotka eivät aina ymmärrä häntä ja hänen käytöstään aika ajoin.

      Toinen ystäväni jolta myös tämä "häiriö" löytyy kyllä joskus saattaa anteeksi pyydellä omaa käytöstään tai katoiluaan, mutta silloinkin se syy on masennus tai ahdistus, eikä bipolaarinen vaikka toki siitä kai nuokin olotilat pohjimmiltaan kumpuavat.

      • Psykiatriasta

        Bibolaarinen häiriö on vanhentunut nimitys kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä, jota ei virallisesti käytetä enää. Viitaten aiempiin lausuntoihin, viina ja lääkkeet eivät missään vaiheessa sovi yhteen ja lopputulos voi olla käyttäytymisen kannalta ihan mitä tahansa. Lääkityksellä sairautta voidaan pitää kohtalaisen hyvin tasapainossa, mutta se ei takaa etteikö masennuksia ja manioita silti tulisi. Mielialan vaihteluihin tulee sairaan mahdollisuuksien mukaan reagoida ja hakeutua lääkärin vastaanotolle, jotta lääkitystä voidaan tarkistaa oikeaan suuntaan ja näin välttää (mahdollisesti) tuleva masennus tai mania. Viime kädessä potilaan tulisi hakeutua osasto hoitoon, mikä ei kuitenkaan ole aina ihan helppoa, jos sairaus vie jo mennessään. Näissä tapauksissa lähimmäisten rooli korostuu ja heidän tulee toimia siten, että potilas pääsee asianmukaiseen hoitoon. Tällä kaikella yritän sanoa sitä, että sairastunut ei aina ole kykenevä lääkityksestä huolimattakaan huolehtimaan omasta kunnostaan ja voi näin aiheuttaa ympäristölleen sekä itselleen vahinkoa. Siksi jos esimerkiksi näet kaupungilla holtittomasti käyttäytyvän ihmisen joka ei ole humalassa, hän ei välttämättä ole myöskään narkomaani vaan sairaalahoitoa tarvitseva kaksisuuntaista mielialahäiriötäsairastava maanikko. Tällöin voi olla viisasta soittaa ambulanssi paikalle ainakin toteamaan mistä on kyse. Parhaimmassa tapauksessa kyseinen toiminta voi pelastaa ihmishengen.


      • MitäMissäMilloin

        Miten niin ei virallisesti enää käytetä? Mitä sitten käytetään?
        Tuttavani sai vasta vuoden vaihteessa diagnoosin kaksisuuntainen mielialahäiriö, joten kyllä sitä vaan käytetään.


      • Osaatkolukea

        Käsittääkseni tossa kyllä sanottiin, että "bibolaarinen häiriö" on se vanhentunut nimitys.


    • Nemo666

      Hoh hoijjaa!! Me ollankin muuten vain pahoja läpeensä. Mitä sä tulet siitä tänne nurisemaan! Jos ei ole haluakaan ymmärtää

      • FuckDiagnoses

        Koska minullakin lukee diagnoosissa, että kaksisuuntainen mielialahäiriöä. Sitä mä tulin tänne alunperin nurisemaan. Olen myös käynyt oireidenhallintaryhmässä, jossa suurin osa porukasta haisi vahvasti tupakalle ja/tai vanhalle viinalle, joilla taustalla myös muiden päihteiden käyttämistä ja noin yleisesti sekakäyttöä.

        Onko ihme, että on jonkin sortin "maniajaksoja", jos tyypit vetelee neurolepteja ja siihen päälle alkoholia, rauhottavia, pilveä ja ties mitä muuta? Sen siis näki sokea Reetta ja Kuuro-Kyöstikin, että ongelma on jossain muualla kuin siinä, että heillä lukee diagnoosissa "kaksisuuntainen mielialahäiriö".

        Mieti nyt mitä paskaa tämä alkoholikeskeinen kulttuuri aiheuttaa noiden lääkekoktailien kanssa, joita jengille määrätään. Onko siis mikään ihme, että impulsiivikontrollia jo itsessään alentava alkoholi miksattuna neuroleptien ja bentsojen kanssa saa jonkun pelaamaan sokeana esim. uhkapelejä netissä tajuamatta, että luottokorttia ollaan vingutettu niin, että talo on lähtenyt käytännössä alta?

        Psyk.polilla hoitajat sulkevat silmänsä vain pitääkseen työpaikkansa ja lääkärit ovat lääketehtaiden huoria. Suurin osa potilaista ovat valitettavasti mitään kyseenalaismattomia reppanoita, jotka uskoo kaiken niille syötetyn paskan. Onneksi sentään nykyään tietoa on enemmän saatavilla ja ihmisillä on halu hoitaa ongelmiaan muullakin tavalla kuin pilleriä syömällä.


    • ölkfdbnd98

      eipä tuo kaverini ikinä bipoon vetoo, itkemiseen, paskaan oloon, väsymiseen ja joskus kiireisiin hän vetoaa, tosin aika harvoin hän mitään minulle kauheasti selittelee. joskus minulle jää kyllä vähän sellainen tunne että kun keskustelen ja vietän hänen kanssaan aikaa niin että näen hänestä vain osia ja keskusteluista puuttuu aina joitain tiettyjä aiheita ihan kokonaan. kerrankin tiesin että hänellä on uusi mies, mutta hän ei siitä maininnut minulle yhtään mitään kuten ei myöskään siitä että hän muutti toukokuussa uuteen asuntoon, asia paljastui minulle vasta kun kuulin siitä eräältä toiselta yhteiseltä kaveriltamme ja hänkin oli saanut asian selville kun oli nähnyt kaverimme menevän erääseen kerrostaloon sisään juuri kun hän oli mennyt sen ohi.

    • diipadaapaduu

      En tarkemmin lukenut ketjua, mutta käsittääkseni itsellenikin tuo diagnoosi on asetettu - en vain oikein pysty samaistumaan kun oma elämä kohtuu raiteillaan. mieliala ja nukahtamislääkkeillä mennään. Joskus hoitopaikassa kysyivät onko mielestäsi sinulla tämä sairaus? vastasin, että ei ole. Mutta silloinhan se juuri on kun sairauden kiistäminen kuuluu taudinkuvaan ;)

      • FuckDiagnoses

        Sairaudentunnottomuus tai siihen vetoaminen on se juttu, millä ne saa sulle syötettyä noita elämänlaatua huonontavia lääkkeitä. Eikös ole kummallista, että itsensä terveeksi tunteva luokitellaan sairaaksi?


    • PaskasakkiBibot

      Bibot ovat vastuuttomia pillerinpyörittäjiä. He haluavat pyöriä huumeissaan ja hyväksikäyttää muita.

      • peili_edessäsi

        Ihminen joka sanoo tuollaista on persoonallisuushäiriöinen, kenties sosiopaatti? How about that?


      • FuckDiagnoses

        Narsisti tai psykopaatti nurkkaan ajettuna sekoaa täysin ja alkaa nimittelemään muita ihmisarvoa alentavilla nimityksillä kuten vaikkapa: pedofiili, narsisti, psykopaatti, sosiopaatti. How about that?


    • No_jaa___

      Eipä nojannut exä diagnoosiinsa, oikeastaan hän kiisti sen täysin ja väitti ettei hänellä bipoa ole vaan vain ahdistusta ja välillä vähän hiljaisempia kausia.

      Minut hän kuitenkin jätti viimeisimmän juoksukautensa aikana kuin eilisen päivän sanomalehden, kova meno oli päällä melkein puoli vuotta ja sitten hän joutui osastolle vähän "akkuja lataamaan". En ottanut enää takaisin kun soitteli sairaalasta päästyään ja kysele että voiko tulla yöksi.

    • justjooju

      Yleensä olen tavannut bipoja jotka eivät myönnä yhtään mitään.. Miksi muutkin ongelmaiset nojaavat jatkuvasti diagnoosiin.. Masentuneetkin koko ajan kitisevät etteivät voi tehdä mitään koska masennus..

    • läheltä_seurattu_yli20v

      ei todellakaan vetoa omaan diagnoosiinsa, enemmänkin häpeää sitä tai kiistää sen täysin

      "matalakausinaan" kyllä masennusta joskus valittelee ja sitä että on voimaton, ei jaksa, itkettää... vauhti päällä ollessa saattaa ehkä joitain kohelluksiaan anteeksi pyydellä, mutta bipoa ei mistään noista syytä

      itselläni on sellainen käsitys että bipo jopa enemmänkin häpeää omaa diagnoosiaan kuin esimerkiksi masennusdiagnoosin saanut ihminen

      ystävättärelläni meni varmaan vuosikymmen ennen kuin hän myönsi minulle että hänen vähän alle kolmikymppisenä saamansa diagnoosi saattaa ehkä sittenkin olla oikea

    • ex-bipo

      Vastaanpa ihan vakavasti:
      Itselle nuo diagnoosit oli siihen hulluun tilaan tietynlainen defenssi ja oli aikanaan ihan tärkeäkin sellainen. Yhteiskunta on vaikea paikka olla kun voi henkisesti huonosti. Muille on helpompi selittää sen hetkinen olotila, rajoittuneisuus jne. ja saada heidät ottamaan sinut vakavasti diagnoosin avulla. Let's face it: Bipot ovat ihmisiä jotka voivat todella paskasti. Itse sain diagnoosista suojakilven jonka avulla saatoin hieman suojautua siltä että olisin oikeasti hullu sekopää kun kyseessä olikin "sairaus". Se selitti silloin myös vuosien ongelmat elämässä. En väitä etteikö koko kehon kemiat olisi olleet sekaisin mutta aika paljon itsellä oli sellaista tunnetason estyneisyyttä ja validoimisen puutetta miksi ne tunnetilat räjähti päälle toviksi. Ihminen ei ole pelkkä mieli vaan myös koko keho voi reagoida tällä tavalla. Siksi olo on niin hullu.

      Mitä enemmän opin itseäni ja tunteitani validoimaan sitä vähemmän olin "bipolaari". Nyt olen sitä mieltä että tietynlainen emotionaalinen syklisyys on kehoni ominaisuus. Minun pitää vain pitää parempaa huolta itsestäni niin henkisesti kuin liikunnallisesti. Tärkeintä on saada hyväksyntä ja oikeutus omalle surulle. Sille on jokin syy vaikka se olisi vuosien saatossa unohtunut. Itseään pitää vain oppia arvostamaan ja rakastamaan. Omat tunteet ovat tärkeitä, samoin oma keho. Molemmat ilmoittaa kyllä voivansa huonosti lukuisilla oireilla, toinen asia sitten kuinka moni ihminen tajuaa kuunnella. Itse en tosin koskaan ollut narsisti tms. kusipääluonne joten kykenin terapiassa luopumaan bipo-defenssistä ja eheytymään.

      Me tervehtyneet ei tietenkään tulla tänne muutakuin nyt kun laiskottelen ja halusin tulla katsahtamaan miten kurja palsta tämä edelleen on. Kun täällä muutama vuosi sitten bipona kirjoittelin niin voin todella, todella huonosti. Hullu sekopää en onneksi ollutkaan vaan kovia kokenut ihmisressu joka yritti vain selviytyä niistä kamalista tilanteista, kehon ja mielen kipuilusta jotka olivat vieläpä ihan aiheellisia.

      Mietin jo viittinkö edes kirjoittaa mutta kaipa tämän voisi postata jos joku vaikka näkis että tunnelin päässä on valoa. Lääkärit ei ole aina oikeassa, diagnoosi ei ole välttämättä ikuinen ja lääkkeet ei loppuiäksi. Riippuu vähän ihmisestä ja tilanteista.

    • Untuvaa_

      Ikinä ei ole ystävättäreni sanonut mitään sellaista että "koska minulla on bipo" tai "bipon takia minä...".

      Joskus on kyllä sanonut että "olen tälläinen rikkinäinen" tms. mutta ei hän tuolla ole diagnoosiinsa viitannut vaan omiin muihin ongelmiinsa, ahdistukseensa ja muuhun sellaiseen historiaansa mikä häntä usein tuntuu vaivaavan.

    • yksihulluvain

      ei ole ollut itsellä tarvetta mennä diagnoosin taakse, toisaalta psykiatri ei suostunutkaan asettamaan bipodiagnoosia, vaikka kertoi kyllä että kriteeristö täyttyy ja ensiasteen sukulaisella kyseinen häiriö on - omall kohdalla puhutaan "mielialan aaltoiluhäiriöstä". mutta vaikka ap:n katkeruuden ymmärrän (varmasti ollaan mielialahäiriöinemme paskamaista porukkaa) niin silti tuntuu pahalta kun yleistetään. uskon itse siihen että minun oikeasti traumaattinen lapsuuteni on saanut mut kasvamaan kieroon ja oireilemaan tällä tavalla jota yritän hoitaa. sitten tulen palstalle ja yhdellä osastolla joku aukoo päätään siitä et kun kaikki naiset on rahanperässäjuokseviapaskiaisia, toisaalla joku kiljuu että bipolaariseteiolesairaitavaanali-ihmisiä ja mua alkaa vituttaa. minkä mä sille voin että mulla on naisen sukupuolielimet ja synnyin väärillä geeneillä väärän perheeseen ja parhaani mukaan taistelen että voisin pärjätä yhteiskunnassa, tehdä työtä ja maksaa veroja? se että mä tarviin apua koska en pysty olemaan niin hyvä ihminen kuin esim ap, jolla on valta tuomita ihmisiä, ei toivottavasti pilaa mun mahdollisuuksia joskus kuntoutua.
      anteeks avautuminen, mutkun kaikki bipot ei oo "sitä ja tätä", kaikki terveet ei omista farmaria, kultaistanoutajaa ja 3,8hlön heteroperhettä ja kesämökkiä.
      v*****n yleistys.

      • yksihulluvain

        edelliseen lisään vielä sen, että äänestä ap sellaista puoluetta joka kannattaa eutanasiaa niin pääset nopeammin meistä maanisdepressiivisiatä eroon. suuri osa kantaa sisällään sellaista taakkaa omien tekojen johdosta, että haluaa pois


        ja teille kärsiville se olisi vapautus.


    • Ohjojib

      Se on sen verran vakava mielen sairaus että mikäli ihmiset ei tiedä mikä sulla on niin sut ymmärretään täysin väärin ja aina ihmetellään. Helpompaa on kun läheiset tietää niin ei tarvii arvailla mikä on jos on masennus tai mania. Näin ihmisten ei tarvii puhua kakkaa toisistaan.

      • FuckDiagnoses

        Jos itse tästä kärsivä tiedostaa, että hänet on ymmärretty väärin ja muut ihmettelee hänen käytöstään niin se on jo ensimmäinen merkki siitä, että tämä "sairauden uhri" jo itsekin tiedostaa tekevänsä jotain, minkä takia ihmissuhteet menevät mönkään. Ja jos joku ihminen toistuvasti käyttäytyy muita haittaavalla tavalla ja muut ovat jo valmiiksi varautuneita, että tuleeko heidän illanistujaisista taas helvettiä kun "sairauttaa kärsivä" aiheuttaa siellä lähinnä sekasortoa ja draamaa ylenmäärin?

        Tiedän. Paskalta tuntuu jälkikäteen kun tulee puhuttua ohi suunsa ja käyttäydyttyä kuin idiootti, mutta joka kerta ne pahimmat ylilyönnit aiheutuvat humalatilasta, kuten hyvin monilla "kaksisuuntaisilla" tuntuu tekevän. Heille ei sovi alkoholi, varsinkaan yhdistettynä pillereihin. Jotkut sentään koittavat ottaa opikseen möhläilystään, mutta toiset ne vaan eivät anna periksi ajatukselle, että iltaa voi viettää myös ilman alkoholia, joka ei "manioista" kärsiville ainakaan sovi.


      • FuckDiagnoses

        "Ja jos joku ihminen toistuvasti käyttäytyy muita haittaavalla tavalla ja muut ovat jo valmiiksi varautuneita, että tuleeko heidän illanistujaisista taas helvettiä kun "sairauttaa kärsivä" aiheuttaa siellä lähinnä sekasortoa ja draamaa ylenmäärin?"

        Tosta unohtui: , niin onko ihme, että ihmisen luontainen defenssimekanismi alkaa toimimaan ja ikäviä tilanteita halutaan alkaa välttämään? Onko evoluutiopsykologia tuttua?


      • sffg

        Jotkut ei käytä alkoholia ja sekoilevat ihan sitten pilleripäissään. No mutta häiriö on hyvä olla tiedossa silloin jos ihminen käyttäätyy muuten hyvin, mutta saattaa jäädä kotiinsa murjottamaan. Silloin muut tietää että hällä on vain masennuskausi.


    • JulmaN_____

      Kertoisikin jonkin syyn omalle käytökselleen niin saisin edes jonkin vastauksen miksi hän on toiminut minua ja muita kavereitaan kohtaan tällä tavalla. Kyllä se sairauteenkin vetoaminen olisi parempi keino kuin vain se että sanoo olevansa väsynyt ja yhtäkkiä vain katkaisee välit lähes kaikkiin ihmisiin ja sitten salaa pitää yhteyttä toisiin niin että kaikilla on paha olla.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1184
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe