Mistä ajatus syntynyt

Ihmettelen

Mistä on syntynyt ajatus, että päiväkodin lastentarhanopettaja on parasta mitä lapselle voi tapahtua? Ja kaikki mitä tuo lto sanoo, pitäisi ottaa lakki kourassa vastaan ja pyytää varmuuden vuoksi anteeksi.

Tällä palstalla on samasta keskusteltu aikaisemminkin, mutta otan vielä kerran muutaman seikan esiin:
- Kättely päivän päätteeksi. Mitä ihmettä??????
- Lapselle puhuminen aivan "naama-naamassa kiinni", vaikka näkee lapsen yrittävän pakittaa. Miksi?
- Rauhallisessa tilanteessa, esim. vain yksi lapsi naulakolla, todella voimakkaalla äänellä puhuminen. Kuulo heikentynyt, eikä huomaa puhuvansa tilanteeseen nähden liian kovaa?

Eräässä päiväkodissa x aina silloin tällöin aamuisin lapsia on "ottamassa vastaan" keittiöhommia tekevä nuorehko nainen. Lapset, eli muutki nkuin oma, ovat silmin nähden valoisampia ulkovaatteita riisuessaan ja hyvästellessään vanhempiaan kuin näiden "kovaäänisten" ollessa läsnä. Ja hän on VAIN keittiöllä töissä (=ei osaa eikä tiedä lapsista mitään kun ei ole lto jne).

Että näin...

8

96

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ghhkl

      Ajatus on ilmeisesti syntynyt sinun päässäsi.

      • Ihmettelen

        Niin, kun ei mitään järkevää sanottavaa ole, päädyt tuollaiseen. Olisi ollut hyvä, että olisit ymmärtänyt edes puolet tekstistä, mutta nykyään se on aika paljon vaadittu.


    • Päiväkodintäti

      Miksi ihmeessä se kätteleminen on niin vastenmielistä? Hyvientapojen opettaminen huono asia? Ainakin niissä päiväkodeissa missä olen itse ollut ja on kätelty joko lähtiessä tai muutamassa myös tultaessa, on syynä ollut käytöstapojen opettamisen lisäksi myös ihan vanhempien käytöstapojen puute: lapsi tönäistään ryhmään leikkimään ilman että ilmoitetaan hoitajille tai haetaan pihalta varmistamatta että lähtö on huomattu. Ja nyt on turha alkaa syyttämään että kyllä pitää koko ajan tietää/nähdä kaikki lapset. Niin pitääkin,mutta esimerkiksi iltapäivällä saattaa hoitaja keskustella toisen lapsen vanhempien kanssa päivän tapahtumista. Meillä ainakin tuli eräiltä vanhemmilta kiitosta kun olivat olleet häissä ja lapsia kehuttu kovaati kun osasivat niin mallikkaasti kätellä!

      Ja mitä tulee noihin muihin, niin esimerkiksi se kova ääni valitettavasti jää monta kertaa ns. päälle ja eikä enään itse erota koska puhuu kovaa. Kun lapsia on yli 20, harvassa paikassa ihan normaali puheääni riittää kuulumaan koko ryhmän yli.

      Jos sinua häiritsee tietyt asiat, ota ne puheeksi joko opettajan tai johtajan kanssa. Ne ovat yhden ihmisen/ryhmän juttuja, ei taaskaan kannata yleistää...

      • Ihmettelen

        "Hyvientapojen opettaminen huono asia?"
        Ei suinkaan. Jos se on mielestäsi hyvä tapa, muista tästä lähtien kätellä työtoverisi lähtiessäsi ja mikseipä aamuisinkin.

        "Kun lapsia on yli 20, harvassa paikassa ihan normaali puheääni riittää kuulumaan koko ryhmän yli."
        Jeps, ja mitä lujempaa huudat, sitä lujempaa se 20-henkinen porukka metelöi. Älä opeta heitä metelöimään toisten päälle vaan opeta heitä kuuntelemaan. Sitä taitoahan tarvitaan sitten koulussa, eikä totta?

        "eikä enään itse erota koska puhuu kovaa."
        Olisko harjoittelun paikka?


      • Päiväkodintäti
        Ihmettelen kirjoitti:

        "Hyvientapojen opettaminen huono asia?"
        Ei suinkaan. Jos se on mielestäsi hyvä tapa, muista tästä lähtien kätellä työtoverisi lähtiessäsi ja mikseipä aamuisinkin.

        "Kun lapsia on yli 20, harvassa paikassa ihan normaali puheääni riittää kuulumaan koko ryhmän yli."
        Jeps, ja mitä lujempaa huudat, sitä lujempaa se 20-henkinen porukka metelöi. Älä opeta heitä metelöimään toisten päälle vaan opeta heitä kuuntelemaan. Sitä taitoahan tarvitaan sitten koulussa, eikä totta?

        "eikä enään itse erota koska puhuu kovaa."
        Olisko harjoittelun paikka?

        Tuolla asenteella en oikeasti enään yhtään ihmettele miksi kasvaa sukupolvi toisensa jälkeen ihmisiä joilla ei ole hajuakaan käytöstavoista. Jos päiväkodin tavat ärsyttävät noin paljon, ole hyvä ja pidä lapsesi kotona. Opeta heille ettei tarvitse tervehtiä kohteliaasti silmiin katsomalla. Niin kuin suurin osa nykyvanhemmista tuntuu oppineen. Eikä minun tarvitse enään kätellä työtovekäreitani päivittäin, olen sen taidon jo oppinut aikoinani. Siinä vaiheessa kun vanhemmat tuovat lapsensa päiväkotiin ja tervehtivät kohteliaasti aamulla tai hakevat lapsensa ja sanovat kohteliaasti hei heit, on aivan sama kätelläänkö minua vai ei. Hyvä jos itse teet näin omien lapsiesi kanssa ja näytät heille mallia.

        Mitä tulee äänenkäyttöön, en koe että tarvitsen asiasta tietietämättömiämän opastusta. Enköhän osaa ääntäni säädellä ja opettaa ryhmääni kuuntelemaan. Kunhan pidät myös siellä kotona huolen, että sinun pikku mussukkasi tajuaa sen ettei ole hän ole päiväkodissa se ainoa lapsi joka saa kaiken huomion juuri silloin kun haluaa.

        Minä osaan työni kasvattajana, osaatko sinä tehtäväsi äitinä/isänä? Jos mielestäsi me teemme kaiken väärin, ole hyvä, saat tulla tekemään viikoksi minun hommaani. Katsotaan sen jälkeen kuinka kamalaa on kätteleminen tai äänen satunnainen korottaminen


      • Ihmettelen

        Miksi puolustaudut? Miksi puolustaudut ja alat esittää asiattomia kommentteja? Puuttuuko kyky vai halu keskusteluun? Minkälainen sukupolvi sellaisella asenteella on kasvamassa?

        "Jos päiväkodin tavat ärsyttävät noin paljon, ole hyvä ja pidä lapsesi kotona."
        Tämäkö on ainut ratkaisu? Ts. päiväkodit, ja varsinkin lastetarhanopettajat, ovat autonomisia yksiköitä, joiden toimintaan ei kenelläkään ole mitään sanomista. Eikös päiväkoti ole julkisen palvelun tuottaja, joka tarjoaa palveluaan asiakkailleen? Monissa maissa on toki niin, että asiat hoidetaan enemmän diktatuurin- kuin demokratian menetelmin. Suomen ainakin väutetään olevan demokraattinen valtio, joten sen mallin pitäisi ulottua myös päiväkoteihin. Ts. päiväkoti ei sanele sitä kuka saa olla hoidossa ja kuka ei.

        "Opeta heille ettei tarvitse tervehtiä kohteliaasti silmiin katsomalla."
        Miksi ihmeessä sellaista opettaisin? Sekö on ainut vaihtoehto päiväkodin kättelyrituaalille?

        " Eikä minun tarvitse enään kätellä työtovekäreitani päivittäin, olen sen taidon jo oppinut aikoinani."
        Eikö ole hassua opetella jokin tapa ja sitten lopettaa sen käyttö sillä perusteella, että osaa sen jo? Jos joku päiväkodin lapsista on päässyt, useita vuosia jatkuneen kättelyn jälkeen, siihen pisteeseen, että hänen voidaan katsoa osaavan asian, jääkö kättely hänen osaltaan pois? Pitäisi jäädä jos tuo oma verukkeesi koskee kaikkia eikä vain Sinua.

        "Mitä tulee äänenkäyttöön, en koe että tarvitsen asiasta tietietämättömiämän opastusta."
        Minä kyllä tiedän asiasta, älä ole ollenkaan siitä huolissasi. Ihmettelen tuota hyökkäävää väitettäsi. Edellisessä viestissäsi kirjoitat "esimerkiksi se kova ääni valitettavasti jää monta kertaa ns. päälle ja eikä enään itse erota koska puhuu kovaa" ja nyt kirjoitatkin aivan jotain muuta, nyt osaatkin säädellä ääntäsi. Jos kovaa puhuminen, turhaan, on mielestäsi osaamista, en voi kuin ihmetellä.

        Päviäkodissa juuri se kovaa puhuva lapsi (tai lapset) saavat sen huomion. Hiljainen jää huomiotta, hän saa (=joutuu) puuhailla omiaan sillä aikaa kun niitä kovaäänisiä palvellaan. Se hiljainen saa olla yksikseen koko "uransa" päiväkodissa. Kuka hänestä olisikaan kiinnostunut, kun hänestä ei ole mitään harmia, hiljainen kun on. Ammattilaiset ovat katsoneet, että näin on hyvä.

        "Minä osaan työni kasvattajana, osaatko sinä tehtäväsi äitinä/isänä?"
        Tuolla asenteellasi en olisi enää niinkään varma ammattitaidostasi. Vuosien jälkeen taidat olla jo leipääntynyt työhösi. Silloin olisi hyvä vaihtaa työtä, edes väliaikaisesti. Osaan tehtäväni vanhempana, älä ole siitäkään huolissasi.

        "Jos mielestäsi me teemme kaiken väärin, ole hyvä, saat tulla tekemään viikoksi minun hommaani."
        kuka onkaan sanonut, että teet kaiken väärin? Kollegasi? Minä sitä en ole sanonut. Tuo on juuri se keskustelun tyrehdyttämiseen tarkoitettu provosoiva lausahdus. Onko lie toiminut aikaisemminkin, kun sen tähänkin yhteyteen kirjoitit. Minua ei Sinun ammattisi kiinnosta, olisinhan hakeutunut siihen jos näin olisi. Ja sekö on asiaan ainut ratkaisu, muutenko ei muutosta tapahdu?

        "Katsotaan sen jälkeen kuinka kamalaa on kätteleminen tai äänen satunnainen korottaminen"
        Kättelyä en missään tapauksessa rituaalina käyttäisi. Nyt korotat ääntäsi satunnaisesti? aikaisemmin et huomannut, että se jäi päälle, sitten osasit täysin säädellä ääntäsi ja nyt taas jotain aivan muuta. Edelleenkin sanon, että siinä asiassa olisi harjoittelun paikka. En tiedä mikä teoria on taustalla, mutta en usko siitä olevan lapsille hyötyä, että heille opetetaan kovan äänen käyttö normaalitilanteessa.


    • Dfgjk

      Olen se parjaamasi lto. Silti katson, että parasta, nitä lapsi voi saada on vanhemmat, jotka hänestä välittävät ja ovat läsnä hänen arjessaan.

      Kättelyyn sen verran, että haluan kätellä, koska kättelytilanne saattaa olla päivän aikana ainoa hetki, jonka voin jakamattomana antaavain tälle yhdelle lapselle.

      Ääntäni en korota. Jos ryhmä on levoton ja meluisa, hiljennän ääntäni entisestään. Toimii paremmin kuin tilapäinenkään äänen korottaminen.

      Päiväkodit ovat julkisia, meille voi tulla katsomaan toimintaa milloin tahansa. Julkisuus ei kuitenkaan tarkoita sitä, että vanhemmat päättävät joka asian. Oman lapsensa kohdalla he voivat hyvinkin päättää, kätelläänkö tätä vai ei. Valitessaan lapselleen päiväkotihoidon he valitsevat samalla ryhmähoidon. Tämän myötä heidän tulee hyväksyä na sietää, että ryhmässä on parikymmentä muuta perheensä silmäterää, kaikkein kauneinta jafiksuinta lasta, mitä maa päällään kantaa. Ja kenties näiden silmäterien vanhemmilla on aivan eri arvomaailma ja käsitys vaikkapa kohteliaisuudesta kuin tällä yhdellä perheellä. Siinä me ltot sitten oman tietämyksemme perusteella yritämme nuppusianna kasvattaa. Yhdelle kun kumarrat, toiselle pyllistät, niin se vain on. Mutta itse olen ammattini valinnut, onneksi valittajia on matkan varrelle osunut melko vähän.

      • Ihmettelen

        "Olen se parjaamasi lto."

        Kuka on parjannut ketä? Edellinen kirjoittaja parjasi kyllä minua, mutta muuta sellaista en ole havainnut. Ellei tuo, että laitat sanoja minun suuhuni, sitte ole sellaista,

        "Ääntäni en korota. Jos ryhmä on levoton ja meluisa, hiljennän ääntäni entisestään. Toimii paremmin kuin tilapäinenkään äänen korottaminen."

        Hyvä, että edes joku ymmärtää äänen käytön merkityksen. Kaltaisiasi saisi olla enemmänkin mutta edellisen vastaajan perusteella niin ei taida olla.

        " Mutta itse olen ammattini valinnut, onneksi valittajia on matkan varrelle osunut melko vähän."

        Se, joka kehuu, on hyvä ihminen. Se , joka kyseenalaistaa ja hakee uudistusta, on valittaja. Niinkö asian näet? Jos aina olisi tehty kaikki asiat niin kuin ennenkin, ihminen istuisi vieläkin puussa ja miettisi mitkä kivet ovat syötäviä. Jos eduskunnan ja hallituksen asioiden muutosrytmi on 4 vuoden sykli, niin onko se sitten päiväkodeissa aina yhden lto:n työuran verran?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2861
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2031
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe