Perhehoitoliitto hakoteillä!

hyihyiyäk

Miksi Perhehoitoliitto ja Aila Paloniemi haluavat tehdä perheistä laitoksia.

Eikö hyvänen aika ole lapsen etu, että heitä on vain 4 yhdessä perheessä?

Toisaalta paloniemi paasaa, että lapset ovat "vaurioituneita" kun tulevat sijaisperheeseen ja toisaalta sanoo, että 6 lasta voidaan aivan hyvin sijoittaa? Mihin hän oikein pyrkii?

Rahan säästöön lasten kustannuksella ja sijaismammojen paapomiseen?

Äiti ja isä voivat käydä ansiotyössä ja halutessaan hoitaa yhtä sijaislasta mahdollisten omien lasten rinnalla.

Eräskin entinen sijaismamma julisti paikallisessa lehdessä, että " kaupungissa on alueita, joissa asuvat lapset eivät ole koskaan nähneet vanhempien lähtevän työhön ". Samalla hän ja hänen miehensä hoitivat tehdasmaisesti kriisi- tuki- ja sijoitettuja omia lapsia kotona ilman asianmukaista koulutusta. Lapsia oli noin 10 ja eräs tietty kunta veti hyötyä tuosta paikasta niin paljon, kuin ennätti - lasten ja lasten omaisten kustannuksella.

15

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyihyiyäk

      Lisäystä edelliseen. Eikä sen tule olla että " halutessaan", vaan sijaisvanhemmat tulee testata psykologisen testein. Vastaan on tullut niin karmeita tapauksia - siis sijaisvanhempien keskuudessa - että on järkyttävää, jos tuollaisten sallitaan tehdä pahaa ympäristössään hyvän kaapu harteillaan.

    • lapseteka

      Tuntuu todella oudolta että Perhehoitoliiton puheenjohtaja, kansanedustaja Paloniemi puhuu enemmän kustannusten säästämisestä, kuin lasten edusta.

    • Kiinnittihuomiota

      Kiihtynyt mielentilansa ja kontrolloimaton käytöksensä haastattelussa näytti ihmetyttävän kanssahaastateltaviaankin.

    • ihmettelijäx

      Minua ihmetytti suuresti hänen mielipiteensä. Miksi molempien sijaisvanhempien pitäisi jäädä kotiin hoitamaan lapsia. Eihän sijaislasten oton ole tarkoitus olla elinkeino perheessä. Ymmärrän kyllä hyvin, että toisen vanhemman on hyvä olla kotona jonkun aikaa lapsen tulon jälkeen, niinhän me biologiset vanhemmatkin teemme, mutta että siihen asti että lapsi on 18...Ei kai. Silloin on minun mielestä kyseessä jo asumisyksikkö/laitostyyppinen ratkaisu.

      Ja todellakin on hienoa, jos lasten määrää rajoitetaan. Miten sijaislapset eroavat tässä suhteessa vanhuksista tai vammaisista. Lapsi tarvitsee paljon huomiota, ja nyt kun puhutaan lapsista, joista osalla puuttuu perusturvallisuus ja luottamus aikuiseen, osa on menettänyt vanhempansa kokonaan, ja joillakin on äidin alkoholinkäytöstä aiheutuneita ongelmia, niin laumassa eläminen ei ole oikea vaihtoehto minkään järjen mukaan.

      • MaastureitaPihaan

        En usko että ajatuksenaan olisi ollut lapsen etu. Ehkä maalle tarvitaan maanviljelyselinkeinon lisäansioita. Sijaislapset tuovat rahaa ja heitä käytetään ilmaistyövoimana. Jos tilalla on luovuttu karjasta ja emäntä jättäytynyt uinuvalle eläkkeelle 51-vuotiaana, niin hän siinä kotona ollessaan hyvinkin vielä jaksaa pomottaa sijoituslapsia teettämällä pihatyönsä ja sisätyönsä järjestötoimintansa ja muun luottamustoimintansa ohessa. Saaden päälle ruhtinaalliset korvaukset. Paloniemi on maalaisten luottamushenkilö ja siten ajaa maalaisten etua ja sijaisvanhempien etua. Eihän Paloniemi ole sijoitettujen etujen puolustaja. Hänen tehtävänsä on äänestäjiensä etujen puolustaminen eli hakea hyötynäkökohdat miten hyödyntää sijoitettuja ja saada heistä maksimaalinen tuotto.

        Sijaislasten vaurioituminen ilmaantuu pääsääntöisesti huostaanottojen jälkeen, ei ennen huostaanottoja. Useilla sijaisvanhemmilla on päihdeongelmia, parisuhdeongelmia ja tilat ovat velkaisia. Rahaa ja voimattomia terapeutteja tarvitaan pelastamaan tilojen väkeä leimautumiselta ja vararikolta.

        Paloniemi käytöksestään päätellen saattaisi hyötyä ammattilaisavusta.


      • kaakki

        Niin ja siinä silmänlumeena joku nälkiintynyt hevonen. Sitten joku sijoitettu tallityttönä tuomassa "romantiikkaa".


    • sattuu

      Näyttää hyvältä ulospäin. Korostan, ulospäin!

    • sijari

      No varmaan siksi tuo työssäkäyvä äiti, isä, omat lapset ja yksi sijaislapsi ei useasti toteudu, että perheellä täytyy olla jokin ajatus tai pointti tälle työlle. Ns. normaali perusperhe ei näitä eittämättä häiriintyneitä tenavia kotiinsa tahdo. Sijaisvanhemman työssä lapsen lisäksi mukana tulee yleensä melko ongelmainen bioperhe, palaverit, yhteydet sosiaalitoimeen jne. Jos tavallinen perhe haluaa lapsen lisää, he yleensä tekevät sen itse tai sitten adoptoivat.Sijaisvanhemmilla on yleensä kiinnostus lapseen, käyttäytymiseen, on halu olla avuksi. Meillä on kahden oman lapsen lisäksi kaksi sijaislasta ja minä teen työni kotona, ei se näiden lasten arvoa vähennä, että heidän hoidostaan maksetaan; terapioita on paljon, tapaamisia myös. Omat lapsemme saavat paljon etua, kun äiti on kotona ja on aikaa, toisaalta ovat joutuneet hyväksymään kotiinsa kaksi vierasta lasta, joiden käytös ainakin aluksi poikkesi normista. Asioilla on puolensa, aina.

      • 934

        Teillä on kuitenkin toinen vanhemmista kotona. Sitä ei voi tehdä vaikeahoitoisen lapsen biovanhempi. Olen yrittänyt. Joudun tyytymään neljän tunnin työpäiviin, koska lapsi ei voi olla yksin kotona, en ole matkustellut, koska en voi ottaa lasta mukaan ja rahaa ei ole. Olen sidottu kotiini 24/7. Monina päivinä en pääse edes kauppaan, vaan yläasteelainen hoitaa ruokaostokset. Mikä meissä sitten on eroa... No se, että sinulle maksetaan palkkaa ja sinun käynnit korvataan. Meilläkin on parhaimmillaan ollut kolme eri kuntoutusta/terapiaa viikossa, mutta ei puhettakaan että joku maksaisi mitään. Sinä saat myös lastensuojelusta tukea, minä sain lähinnä uhkailuja huostaanotosta, kun olimme asiakkaana. Naurettavinta on se että asiakkuuden syy oli se, että he olivat huolissaan jaksamisestani, mutta auttaa he eivät aikoneet. En kirjoita tätä millään pahalla sinua, tai sijaisvanhempia kohtaan. Tämä on vain se realiteetti, jonka mukaan elän.


    • kennelkö

      Niin. Ehkä nuo kaksi joutuivat etsimään paikkansa teidän kahden pikkukullan pitäessä kiinni omista oikeuksistaan. Asioilla on puolensa, aina.
      En oikeastaan halua, että tuollaisella asenteella varustettu henkilö on sijaisvanhempana. Ei tarvitse vaivautua. Ai että pitäisi ottaa vielä 4 sijoitettua lasta lisää, jotta olisitte tyytyväinen. Jos haluaa johdatella joukkoja kotioloissa, voisi joku muu ammatti olla paikallaan.

    • vaihdaalaa

      Ihmettelen usein, kun luen sijaisvanhempien kirjoituksia, että miksi ihmeessä he ovat valinneet noin epätyydyttävän ja itselleen vaivalloisen ammatin. Harvoin olen tavannut henkilöitä, jotka valittavat koko ajan, miten on niin sellaista ja tällaista... Ehkä käynti ammatinvalintapsykologilla auttaisi. Eihän sinunkaan "sijari" tarvitse pitää noita lapsia, kun on niin monella tapaa vaivalloista.
      Odotan, milloin tapaan sijaisvanhemman, josta näen ja kuulen, että hän pitää työstään. Joudun varmaan odottamaan.

    • Sijari

      En minä koe, että elämäni olisi jotenkin poikkeavan vaikeaa tai hankalaa. Sijaislapsista koituu työtä, jota ns. omista ei ole, mutta siitähän minulle maksetaan -eikö kaikesta palkasta tarvitse vastinettakin antaa, ei se sen kummempaa ole. Minusta sijaisvanhemmuus vaan on siitä poikkeava työ/elämäntapa että rahasta ei saa puhua; se on heti jotenkin väärin, että tehdystä työstä maksetaan palkkaa. Ja toinen epäkohta on se, että tämä liene ainoa ammatti, jossa on synti sanoa, että asettaa oman lapsen etusijalle, muualla sitä pidetään hyveenä. Paheksutaan, ettei muka oteta lasta perheenjäseneksi (meillä ne kyllä niitä ovat, koska eivät edes muista aikaa, jolloin olivat jossakin muualla) ja taas jos otetaan, ollaan heti ryöstämässä lasta biovanhemmiltaan. Teet niin tai näin, kohden ei koskaan. MInulle riittää omasta duunistani kiitokseksi eheytyvä lapsi, se kun asiakkuus lastenpsykiatrian kanssa voidaan lopettaa tai lapsi pääsee pienluokasta normaaliin opetukseen. Se, että elämä menee rauhallisia uomia ja kaikki ovat arkisen tyytyväisiä elämäänsä.

    • rahaaa

      Sijaisvanhemmat voisivat päättää, ovatko töissä vai kotona. He näet puolustavat toimintaansa silloin työnä, kun siitä on heille hyötyä ja silloin "kotirauhan piirissä olevana perhe-elämänä, kun siitä on heille hyötyä. Koittakaa päättää!
      Sijaisvanhemmathan ne lapset usein hoitelevatkin pienryhmiin yms. marginaaliryhmiin ja psykiatreille, joihin kannattaa olla yhteydessä JOTTA SAA ENEMMÄN RAHAA. ja lapsi laitetaan pienryhmään ajatuksella. "No jos näin alussa...", "jos näin siirtymävaiheessa"... Samaan aikaan haalitaan psykiatreja, erityisopettajia, psykologeja, lääkäreitä yms. puolustamaan omaa kantaa. Valitettavasti on nähty, että ns. asiantuntijat puolustavat silmät sokeina sijaisvanhempia, kirjoittelevat mistään tietämättöminä' hallinto-oikeuksiin lausuntoja. Tämä on nähty.
      Sijaisvanhempi, joka on sijoituksen alussa kertonut, että "tekee joka ilta läksyt lapsen kanssa" ei sitten jaksakaan, vaan on hyvä laittaa lapsi pienluokkaan, jossa ei tule läksyä... KUN ON SELLAINEN SIJOITETTU REPPANA. Oikeasti kyseessä on lapsi, jolla on aivan normaali oppimiskyky.

    • laitoksia

      Valitettavasti sijoitettujen lasten varalle on olemassa kaikenlaisia SYRJÄYTTÄVIÄ ja MARGINALISOIVIA piilo-opetussuunnitelmia, joita sitten tarjotaan SIISTEINÄ, HEILLE COOLEINA JA HYVINÄ VAIHTOEHTOINA. Todellisuudessa jatko-opintomahdollisuudet tyssäävät nopeasti ja lapsi / nuori syrjäytyy. Sitten kysellään kädet levällään "MISTÄ NÄITÄ TULEE..."

      Ja lukuisat COOLIT aikuiset nostavat palkkansa tästä MARGIONALISOINNISTA.

      Sen verran voisi olla SIJOITETTUJAN LASTEN PUOLELLA - vaikka ne omat ovatkin TIETENKIN YKKÖSIÄ - että pitää huolen siitä, että lapsi ei SYRJÄYDY.

      Siksi kannatan laitoksia, koska niissä lapset ovat ainakin lähtökohtaisesti tasa-arvoisia. Ei ole niitä omia lapsia, joille myös sijoitettujen rahat yms. suunnataan - vaan kaikki ovat samoissa lähtökohdissa.

      ENNEMMIN LAITOS, kuin kakkos- tai kolmospaikka (riippuen sijaisvanhemman eettisestä ja moraalisesta kypsyydestä) perhehierarkiassa.

      Kiitos sijaisvanhempi, kun tunnustit, ETTÄ OMAT OVAT YKKÖSIÄ. KERRO TÄMÄ MYÖS PERHEHOITLIITTOON JA PALONIEMELLE, NIIN VAAHTOAMINEN VOISI HILJETÄ.

      ENNEMMIN LAITOS!

    • muhuh

      Minun mielestä sijaisvanhemman ammatti ON NIMENOMAAN yksi niistä harvoista ammateista, joissa omia lapsia ei voi pitää parempina. Tiedän eräänkin mammulin, jolle oli maailman tärkeintä kutsua itseään sijoitettujen lasten ÄIDIKSI ja opettaa kaikki kutsumaan toisiaan siskoiksi ja veljiksi. Todellisuus oli kuitenkin JÄRKYTTÄVÄÄ. Äiti näet ei asettele lapsia paremmuusjärjestykseen - mitä tuo "mukaäiti" teki - ja rankasti. HYI!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      346
      3895
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1719
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      60
      1480
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1318
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1285
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1231
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1167
    Aihe