Avaudu gradustasi / opinnäytetyöstäsi

tbeds

Täällä saa vapaasti purkaa tuntemuksiaan gradun tai opinnäytetyön kirjoittamisen tuskasta. Kauanko olette työstäneet lopputyötänne, missä vaiheessa se on ja mitkä ovat tämän hetkiset tuntemukset? Onko aiheenne mieluinen? Mietityttääkö jokin asia? Itse tykkään kuulla muiden kohtalotovereiden kuulumisia.

Itse olen puurtanut gradun parissa puoli vuotta. Kasassa on lähes 70 sivua ja ohjaajan kanssa ollaan suunniteltu, että työ olisi huhtikuun alkuun mennessä valmis. Tekstissäni on muutama keskeneräinen kappale ja sisällöllisesti puuttuu oikeastaan enää pohdinta-osio, johon pitäisi vetää hienoa analyysia saaduista tuloksistani. Periaatteessa gradu on siis lähellä valmistumista ja nyt pitäisi jaksaa tehdä viimeinen ponnistus, että urakka olisi ohi.

Todellisuudessa olen täysin kyllästynyt koko gradun tekemiseen ja aiheeseeni. Motivaatiota on vaikea löytää. Saan kyllä joka viikko jotain aikaiseksi, mutta tahti on huomattavasti hitaampi kuin aiemmin. Mielestäni tekstini on tyyliltään surkeaa. En osaa kirjoittaa nasevasti, vaan jaarittelen ja jauhan samaa asiaa pitkään ennen kuin siirryn eteenpäin. Ohjaaja sanoikin, että sisällöllisesti gradu alkaa olla paketissa, mutta vaatii viilausta vähän kaikkialta. Hän lupasi lukea gradun läpi ja antaa palautetta, kunhan olen ensin itse korjannut kaikki löytämäni epäkohdat tai kömpelöt tekstinpätkät. Olen kirjoittanut gradua sillä periaatteella, että ihan sama mitä kirjoittaa, kunhan kirjoittaa, koska valmista tekstiä on helpompi muotoilla paremmaksi. Sitten siinä on käynyt niin, että olen vain kirjoittanut enkä pysähtynyt parantelemaan jo aikaisemmin kirjoitettua tekstiä. Nyt ollaankin sitten tässä pisteessä. Hommaanhan ei todellisuudessa kauan aikaa mene, mutta olen tosiaan aivan kyllästynyt koko touhuun.

Tiedän kyllä, että saan gradun valmiiksi tänä keväänä, oli vain pakko avautua. Se on sitten eri asia jaksanko nähdä vaivaa gradun parantelemiseen, jos ehdotettu arvosana ei ole mieluinen.

36

3251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin_siinä_käy

      Aivan vain tosi vanhan neuvo: Jos gradua lopetellessasi tiedät, miten gradu olisi pitänyt tehdä sekä mitä ja miten gradussa olisi pitänyt esittää, niin gradu on tehnyt tehtävänsä, olet oppinut jotakin.

      Lisäksi kyllästyminenkin on väliaikaista. Jo parin vuoden päästä mietit, eikö tässä nyt voisi aloitella jatko-opintojakin ja väikkärin väsäystä.

    • PisteelläParas

      "Nyt ollaankin sitten tässä pisteessä...."

      Nykyisten tekstinkäsittelylaitteiden aikakaudella tämä vaihe, jolloin pääsee hiomaan valmista tekstiä, pitäisi kaiken järjen mukaan olla se antoisin vaihe gradun tekemisessä.

      Karsit vain pois toistoa ja pilkot virkkeitä nasevampaan muotoon. Tähän eräs opettaja antoi hyvän neuvon toteamalla, että piste on paras välimerkki.

      • Väitellyt

        Eräs toinen opettaja taas sanoi, että jatkuva pisteen käyttäminen, siis toistuva lyhyiden lauseiden kirjoittaminen, tekee tekstistä epämiellyttävän tönkköä. Lisäksi tuollainen kirjoitustapa antaa epävarman kuvan, eikä todellakaan vakuuta kirjoittajan asintuntemuksesta.

        Tiestysti lyhyiden, nasevien ja viitteeseen päättyvien lauseiden kirjoittaminen varmistaa sen, ettei tule sanottua mitään väärää... mutta tutkielman tarkastajaa alkaa sellaisen esityksen lukeminen hyvin nopeasti vituttamaan.


    • maroe

      Minulla on analyysivaihe menossa, ja tuskaa on, nyt olen varannut tähän aikaa, eli tehdä pitäisi kovaa vauhtia ja silti kaikki muu houkuttaisi, paitsi gradu... Mites aloittaja, onko valmis? :)

      • Että_näin

        Nyt sitten nähdään, onko sinusta akateemiseksi kansalaiseksi. Jos homma jää kesken ja loppuikäsi selittelet: "Olisin minäkin muutoin...", niin silloin ei ollut.


      • tbeds

        Aloittaja tässä, jätin gradun tarkastettavaksi viikko sitten. Tuntuu hyvältä, että urakka on ohi. Motivaatio oli tuon viestini jälkeen koko ajan lähes olematon, joten sain gradua eteenpäin melko pienin askelin. Esimerkiksi lopuksi ohjaaja pyysi minua vielä kerran lukemaan gradun alusta loppuun ja hiomaan tekstiä. Tuon olisi voinut hoitaa päivässä, mutta siihenkin meni puolitoista viikkoa, jaksoin lukea puoli lukua tai luvun verran päivässä ja tehdä korjauksia. Tuo on nyt onneksi mennyttä päivää ja töitäkin löytyi jo!


      • Todettu_on
        tbeds kirjoitti:

        Aloittaja tässä, jätin gradun tarkastettavaksi viikko sitten. Tuntuu hyvältä, että urakka on ohi. Motivaatio oli tuon viestini jälkeen koko ajan lähes olematon, joten sain gradua eteenpäin melko pienin askelin. Esimerkiksi lopuksi ohjaaja pyysi minua vielä kerran lukemaan gradun alusta loppuun ja hiomaan tekstiä. Tuon olisi voinut hoitaa päivässä, mutta siihenkin meni puolitoista viikkoa, jaksoin lukea puoli lukua tai luvun verran päivässä ja tehdä korjauksia. Tuo on nyt onneksi mennyttä päivää ja töitäkin löytyi jo!

        Siitä sen huomaat, että sinunkin gradusi kaipasi vain pienen viimeistelyn. Miten se on voinut tuntua ylivoimaiselta?

        Ihminenhän tietysti voi käyttää moninkertaisesti aikaa ja resursseja jonkin epämieluisan tehtävän välttelyyn verrattuna tehtävän suorittamiseen loppuun.


      • freida

        Avaudun.

        Voihan hirvitys. Eikö tää paska vois olla valmis jo? Eiks tän oikeastaan pitänyt olla jo valmis? Tätäkö mä koko kesän teen? Kuka tän tekee? Kuka näitä kirjoja lukee? Mä en nyt saa näistä haastatteluista mitään irti. Miks tää on näin vaikeeta? Millon mä ehdin tätä kirjoittaa, kun elämässä on muutakin? Valmistunko mä koskaan?!

        Huh, helpotti. Kiitos.


    • kohtamaisteri

      Tuli kanssa itse kännipäiten avauduttua gradusta viikonloppuna. Lähetin ohjaajalle sähköpostia, jossa ilmoitin hänen olevan pelkkä wanha huoraämmä, kenet pitäisi heittää koko yliopistolta ulos.

      Nyt sitten täytyy odotella, että pöly laskeutuu, ja että uskaltaa ottaa jälleen yhteyttä, että graduprojekti lähtisi taas liikkeelle.

    • grrrrrr

      Jumitin gradun kanssa parisen vuotta. Vasta kun vihoviimeinen deadline häämötti, potkin itseeni vauhtia. Pahin viholliseni oli huono itseluottamus ja totaalinen kiinnostuksen puute, ei varmasti mitään uutta auringon alla.

      Gradun aihetta ja lähteitä pyörittelin kyllästymiseen asti, mutta ehjempää tekstiä en saanut aikaan kuin viime tipassa. Lähetin tekeleeni pelonsekaisin tunnelmin ohjaajalle, joka antoi korjausehdotukset. Aloittajan tavoin minäkin jahkailin korjaamisen kanssa. Ei sekään silti niin ylivoimaista ollut, pikapikaa korjaukset tuli tehtyä kun vihdoin aloitti. Ja voi sitä tunnetta, kun sai luvan kansittaa gradun! It's happening!

      Käytin järjettömästi aikaa gradun tekemisen välttelyyn, ja ymmärrän täysin jokaista joka on tai on ollut samassa veneessä. Gradu valmistui lopulta todella lyhyessä ajassa, kun vihdoin sai päälle oikean vaihteen ja tekeminen oli ns. tehokasta peliaikaa. Siihen ei mitään oikotietä ollut, tietty prosessi vaan piti käydä läpi.

      Tsemppiä kaikille, kyllä se valmiiksi tulee!

    • Aikuinenopiskelijana

      Minä vasta suunnittelen gradun tekoa. Olenko jotenkin yltiöpositiivinen kun kuvittelen gradun kirjoittamisen olevan kuitenkin suht vaivatonta kun sen tekee kandin työn pohjalta eli siis laajentaa näkökulmaa ja laittaa loppuun analysointiosion?

      Kandityöni oli noin 44 sivun laajuinen ja puolet lisää, niin laajuus riittää graduun. Totta kai, sisältö merkitsee eniten mutta ....olenko lainkaan tässä maailmassa?

      • mmaisteri

        Kaikki kuule riippuu alasta, mitä opiskelet sekä siitä, mikä on sinun tavoitearvosanasi.

        Esimerkiksi matematiikasta on TODELLA helppo kirjoittaa hyväksyyttävä gradu siten, että valitsee aiheen ja poimii muutaman lähdekirjan joista alkaa kopioimaan. Mutta hyvän arvosanan saaminen matematiikassa on vaikeaa ja vaatii aitoa osaamista ja viitseliäisyyttä.


      • Aikuinenopiskelijana
        mmaisteri kirjoitti:

        Kaikki kuule riippuu alasta, mitä opiskelet sekä siitä, mikä on sinun tavoitearvosanasi.

        Esimerkiksi matematiikasta on TODELLA helppo kirjoittaa hyväksyyttävä gradu siten, että valitsee aiheen ja poimii muutaman lähdekirjan joista alkaa kopioimaan. Mutta hyvän arvosanan saaminen matematiikassa on vaikeaa ja vaatii aitoa osaamista ja viitseliäisyyttä.

        Näinhän se toki on. Alani on aikuiskasvatus ja teen graduni työn tekemisen ohella; olen jo vuosikymmeniä toiminut kasvatustieteisiin liittyvällä alalla asiantuntijatehtävissä ja kandin työni aihe liittyi siihen, ja tästä siis ajattelin laajentaa gradun.

        Tavoitearvosanaa ei ole; tarkoitus on kuitenkin tutkia, syventyä ja oppia mutta luultavasti ei ole tarpeeksi kunnianhimoa tavoitella maksimipistemäärää.


    • RonDickson

      Jos Gradua ei ole saanut valmiiksi neljässä vuodessa, niin on aika luovuttaa. Antaako sellainen työ edes mitään kenellekään? Osoittaako se enää, että opiskelija osaa tuottaa järjestelmällisesti tekstiä graudn verran?

      • Huomautan_vain

        Ainakin tekniikassa ja tietojenkäsittelyssä neljä vuotta on helposti niin pitkä aika, että gradun tai diplomityön aiheesta on tullut historiaa. Humanistisella puolella aihe saattaa tietysti kestää paremminkin aikaa.


    • Melankolianainen

      Minäminäminä!!! Tulin ettii just tällasta keskustelua! Oon koittanu saada opintopsykologeja kiinni et josko gradu valmiiksi -ryhmää järjestettäisiin mutta ei vastausta, ei viesteihin, ei puheluun.. Pari vuotta sitten kävin graduryhmän, mutta kolme viikkoa koulun alkamisen jälkeen sain tietää, että olin raskaana. Siinä sitte meni se vuosi pelonsekaisissa tunnelmissa. Edelleen lapsen kanssa yksin. Toki on tyttö päivähoidossa mutta se jättää itselleni (vain) sen 4-5tuntia päivässä. Eikä siinä mitään, mutta huomaan että tälläkin hetkellä kalenterista löytyy kampaajaa, hierojaa, vasukeskustelua, näöntarkastusta, lääkäriä ymsyms. Ja käyn koulussa kerran viikkoon joten sekin on yksi päivä poissa viikosta. Tosin se kurssi loppuu ja pian on viimeiset pari tenttiä, eikä keväällä jatku mikään kurssi. Mutta se nihkeys!!! Ja syyllistäminen siitä ettei ole tehnyt. Viime tiistaina olin tehnyt suuret suunnitelmat ja kuinkas sitten kävikään! Nii järjetön migreeni ettei peiton alta pystyny mihinkää liikkumaan!

      Olen alkuun tosin päässyt jo mutta jos ei etene niin syyllisyys alkaa ruoskimaan. Ihan turhaan koska se ei palvele ketään eikä mitään. Pitäisi vaan osata hellittää ja ottaa huomioon että ei vaan resurssit riitä enempään - tällä hetkellä. Halua löytyy, intoa ja motivaatiota mutta pelko ja epätoivo ovat inhottavia seuralaisia. Pitäis vaan jotenkin ehkä löytää sellanen et teen sen, siten kuin pystyn ja kykenen. Huoh..

      • erinomainen-gradu

        Tarkoitiko 4-5 tuntia päivässä voisit käyttää graduun? Sehän olisi jo huippua! Mutta vaikka olisit tarkoittanut että sinulla on tuo aika jonka pitää riittää kaikkeen, ehkä silti voisi 30-60 minuuttia saada gradua puurrettua hoitopäivinä, ja kun mahdollista, tehdä pidemmän session silloin tällöin. PIenemmät ajanjaksot voi toimia oikein hyvin, sellainen kirjakin on kun (en muista tarkkaa nimeä, englanninkielinen) väitöskirja valmiiksi 15 minuuttia kerrallaan. Monet työvaiheet voi hyvin suorittaa pienemmissä pätkissä.


    • erässuossa

      Mun on todella vaikea keskittyä, kaikki netissä surffaaminen vie kaiken ajan. Lisäksi itsetunto on matalalla, tuntuu että tästä tulee kaikkien aikojen naurettavin gradu.

      • erinomainen-gradu

        Hyvä siitä tulee - tuollaiset fiilikset on erittäin tavallisia kaikkien kirjoittajien, taiteilojoiden ja monen muun alan työstekijäiden parissa.

        Suosittelen lämpimästi, jos käytät Firefoxia, sellaista lisäosaa kuin Leechblock, joka auttaa pääsemään turhista nettisurffailuista ja ajan tappamisesta.


    • erinomainen-gradu

      Hei, täälläkin yksi graduntekijä. Itselläni tavoitteena saada kesäksi valmiiksi tämä; työ on hyvällä mallilla, mutta liian kauan on prosessi kaikkiaan kestänyt.

      (Nimimerkin valitsin muistuttamaan itseäni optimistisesti että hyvää tekstiä tulossa - itsesuggestiota, ha ha!)

    • Käänteinen_lähestyminen

      Opinnäyte koostuu tyypillisesti muutamasta perusosiosta, ks. esimerkiksi

      http://blogs.helsinki.fi/valmistu-nyt/nain-se-tehdaan/gradun-rakenne/

      Itse olen tehnyt useammankin akateemisen opinnäytteen, ja parissa niistä olen käyttänyt käänteistä lähestymistapaa eli olen kirjoittanut ensiksi, ennen kuin olen juuri muuta tehnyt kuin valinnut aiheen, opinnäytteen alustavan tekstin. Tietenkin teksti on ollut kaikin puolin vaillinainen ja asia lukuihin 2–6 on paljolti ravistettu hatusta. Mutta näin olen saanut heti ainakin muutamakymmensivuisen kokonaisuuden, jota on ollut myöhemmin helppo täydentää ja muunnella. Yllättävää kyllä, ainakin toisessa opinnäytteessä alustava teksti osui jo hämmästyttävän kohdalleen; tietysti sitä piti melkoisesti lisäillä, kun olin oikeasti tehnyt luvun kertomat asiat.

      Ideana tässä käyttämässäni tavassa on se, että olemassa olevaa tekstiä on helpompi lisätä ja muuttaa kuin kirjoittaa kokonaan uutta. Opinnäytteen perusrakennehan on niin vakio, että tällainen lähestymistapa onnistuu. Lisäksi kirjoittamiskynnys fiktiiviselle opinnäytteelle on merkittävästi alempi kuin todelliseen materiaaliin perustuvalle, ja kirjoittaessa gradun asiat kummasti sisäistyvät.

    • Melankolianainen

      Nyt on kaikki kurssit käyty ja pari kirjatenttiä enää plus gradu kypsäreineen. Oon nyt ollu ihan tietoisesti poissa koneen ääreltä ku joululoma ja tarkotus olis palata sorvin ääreen jos ei ens viikolla niin sitä seuraavana viimeistään (nyt tyttö vesirokossa enkä varmaan voi viedä tarhaan plus loppiainen). Mut se mikä tässä nyt on avautunu on se et mähän voin kirjottaa paperille kaikki mitä mieleen tulee lukiessa ja kattoo sit et mitä oon saanu aikaan. On mulle sanottu ennenki et kirjota vaan äläkä mieti mut mä oon ollu nii paineessa etten oo kyenny mihinkään, tai oon koittanu pusertaa "valmista" tekstiä suoraan, no ei ihme et oon ollu paineessa ku ajatukset ei pääse ulos ku pitää miettiä muotoiluja!! Nyt oon harjottanu vähän tota mentaalipuolta ja koittanu hiljentyä ja todennu et ei mulla mitää esteitä oo sen tekemiselle paitsi omassa päässä. Se on vaa ollu tuskallista ku on tajunnu oman tilansa mut ei oo osannu tehä sille mitään! Saas kattoo mitä tästä nyt tulee, enkä enää ruoski itteeni vaan lähen siltä pohjalta et pienikin askel on kuitenki askel eteenpäin eikä pidä pysähtyä (murehtimaan) vaan pysyä liikkeessä.

    • gradupirkko

      Mä en tiedä mitä mä oon tekemässä :( Gradunteko meni mielestäni ihan hyvin, kunnes 6 kk sitten tapasin ohjaajani ja hän sanoi, että menee ihan metsään ja pitää muuttaa viitekehys ihan muuksi. Ja tuon jälkeen en ole tajunnut enää hommasta mitään ja gradua teen sana kerrallaan, vaikka tiedän että ei tule onnistumaan ennen kuin tajuan missä menen. Ohjaaja pitäisi varmaan tavata uudestaan, mutta häpeän. Myös v*****s on suunnaton.

      • Melankolianainen

        Niin tiedän tunteen! Mä lähin syyskuussa itkien ku musta tuntu et en ees ymmärtäny niitten ohjaajien kysymyksiä saati sit et oisin osannu vastata niihin! Sillo mä tosin kyl päätin et niin en anna enää tapahtuu. Ja ne ohjaajat on siellä nimenomaan ohjaamassa. Mä lähin joku aika sitte sillä asenteella liikkeelle et kunhan saan jotain aikaseks (ainaki päässä ellei missään muualla) et kyl ne ohjaajat sit kertoo missä on parannettavaa tai kehitettävää. Mulla teki hyvää esmes nyt joululoman ajan (noin kuukauden päivät) olla ihan kokonaan ajattelematta koko hanketta. Ja nyt oon tän viikon miettiny ja pohtinu, tai lähinnä suunnitellu toteuttamista ilman et oon asiaanliittyvää materiaalia käyny läpi tai ees avannu tietskaa (sen verran tahkonu sitä aihetta et on jotain pohjaa suunnittelulle). Ja se on ollu mun suurin ahdistuksenaiheuttajakin! Suunnittelemattomuus. Oon räpeltäny vähän sinnepäin tajuamatta mihin oon ollu menossa ja miten sinne pääsee.


      • Ihmettelen_vain

        Mitä ja miten te olette oikein opiskelleet, koska ainakin minulle yritettiin opettaa ensimmäisestä vuosikurssista alkaen erilaisten harjoitus- ja seminaaritöiden avulla, millaisen tieteellisen raportin tulisi olla? Laajimmista harjoitustöistä tuli laatia monikymmensivuiset raportit tarkan ohjeistuksen mukaisesti, ja jos ohjeita ei noudattanut, niin bumerangi tuli. Gradu oli sitten vain hieman laajempi samanlainen työ, ei sen kummempi.


      • Melankolianainen
        Ihmettelen_vain kirjoitti:

        Mitä ja miten te olette oikein opiskelleet, koska ainakin minulle yritettiin opettaa ensimmäisestä vuosikurssista alkaen erilaisten harjoitus- ja seminaaritöiden avulla, millaisen tieteellisen raportin tulisi olla? Laajimmista harjoitustöistä tuli laatia monikymmensivuiset raportit tarkan ohjeistuksen mukaisesti, ja jos ohjeita ei noudattanut, niin bumerangi tuli. Gradu oli sitten vain hieman laajempi samanlainen työ, ei sen kummempi.

        Vähän niin ja näin. Oikeestaa ihmettelen kuinka vähän esseitä tai rapsoja on tullu tehtyy. Laskentatoimi pääaineena ni se on oikeestaa vaa laskemista ja lukujen ymmärtämistä. Sivuaineet on ollu yritysjuridiikka eli luetaan tenttiin ja tentitään. Sama taloussosiologiassa joka maisterissa sivuaineena. Viimeset nopat tulee kirjatenteistä.
        Meijän koulussa vihatuimmat kurssit on just tieteentekemiseen liittyvät metodikurssit ja yhellä luennolla sain kuulla kysymyksen että miks näitä teorioita niin paljon pyöritetään ja metodologisia saivarteluja käydään läpi. Sii kohtaa tuli itelleki jo sellanen olo et mitä sä sit tuut tänne jos ei opetus kelpaa!!!!
        En tie miten muissa pääaineissa mut meillä laskiksessa se on lähinnä laskentamenetelmiä ja johdon laskentatoimea teoreettisesta näkökulmasta ja ulkonen laskis taas normitettua eli lukemalla säädöksiä yms. Rahotuksessa taas viuhuu niitä käppyröitä ja differentiaaleja.


      • gradupirkko
        Ihmettelen_vain kirjoitti:

        Mitä ja miten te olette oikein opiskelleet, koska ainakin minulle yritettiin opettaa ensimmäisestä vuosikurssista alkaen erilaisten harjoitus- ja seminaaritöiden avulla, millaisen tieteellisen raportin tulisi olla? Laajimmista harjoitustöistä tuli laatia monikymmensivuiset raportit tarkan ohjeistuksen mukaisesti, ja jos ohjeita ei noudattanut, niin bumerangi tuli. Gradu oli sitten vain hieman laajempi samanlainen työ, ei sen kummempi.

        No jaa, onhan sitä esseitä väännetty alusta saakka, mutta ei tällaista varsinaista tutkimusta. Metodikursseista sain täydet pisteet ja analysoida osaan mielestäni, kuten myös tulkita tuloksia. Ongelma on toisessa kohtaa.


    • Melankolianainen

      Facebookista löytyy Gradunvääntäjät-ryhmä, johon on tervetullu myös muut opinnäytetyötä tekevät, jos kaipaa tukea tai apua muilta samassa tilanteessa olevilta :)

      • utelenkoliikaa

        En löydä. Viitsitkö avittaa, kiitos. Ainekohtainen? Oikeinkirjoitus?


    • melkeinvalmista

      En saa lopputyöaihetta mistään. Olen töissä oman alani yrityksessä, ja he vain pelaavat aikaa. "Odota hetki, meillä on tulossa aiheita teknologiaan nönnönnöö liittyen..."

      Kuukausia myöhemmin, ei vieläkään aihetta. Saatana!

    • argheijaksa

      Avaudunpa minäkin! Tänään oli tarkoitus tehdä koko päivä hommia kun on vapaata töistä, mutta välttelyksi meni...

      Teen gradua humanistisella alalla, ja tutkimukseni on kvalitatiivinen. Aineisto on kerätty ja teoreettinen viitekehys jotenkin hallussa. Nyt pitäisi päättää tutkimuskysymyksen lopullinen, tarkka rajaus ja viimeistellä sen perusteella analyysiosio. Meinaa vain ahdistaa koko homma.

      Omat tavoitteet on turhan korkealla osaamiseen ja jaksamiseen nähden. Työt kiinnostaa enemmän kuin mokoma gradu tällä hetkellä, mutta pakkohan se on tehdä valmiiksi.

      Täällä siis ahdistavat tunnelmat. Toivottavasti se into vielä palautuisi!

    • asldöfj

      Kirjoitin gradua 2-3 viikkoa duunin jälkeen ja viikonloppuisin. Valmista tuli ja kävin kuittaamassa paperit ulos.

    • konseptuaalinen_ajattelu

      Gradun tekeminen mittaa opiskelijan kypsyyttä.
      Taitoa ja kykyä konseptuaaliseen ajatteluun.
      Kykyä tuottaa ja nähdä itsenäisesti jotain uutta, eikä vain vastailla
      jonkun toisen tekemiin kysymyksiin.

      Mitä tarkoittaa konseptuaalisen ajattelun puute?:
      Voi verrata luokkahitsariin joka tekee laatusaumaa mutta ei
      tiedä mitä pitäisi hitsata.
      On hyvä faktoissa ja murutiedossa (analyyttinen)
      mutta iso kuva (konseptuaalinen) kadoksissa.

      Peukkuja gradujensa tekijöille.

      • Ollapafiksu

        Just tämä, oon tuo jolla on murutietoa mutta kokonaiskuvasta mitään hajua. Aika loppuu kesken.Nytkin tein koko viikonlopun gradua 20h ja kokoajan työstin, tänään palaute graduohjaajalra ja muokkaus jatkukoon.takki tyhjä. Tympii olla tyhmä!


    • Laiskapaskalallalalla

      Maanantaiaamun ihanuus. Koko työ on ihan paska, vaikka vuoden verran "tehty". Olen masentunut ja täysin uupunut. Kuukausi on vierähtänyt siitäkin, kun ohjaaja käski korjata sitä sun tätä. Tämä on epämääräinen möykky, joka ei lähde purkamaan mistään suunnasta. En olisi ikinä aloittanut ainakaan valitsemastani aiheesta, jos olisin tiennyt sen olevan tällaista.

    • Ajankuvia

      Tuntemuksia. Itsekritiikkiä. Lego-palikat ovat sikinsokin edessäni pöydällä. En osaa niistä mitään rakentaa. Olenko tyhmä ja näin aloitekyvytön? Monta vuotta yliopistossa enkä oppinut mitään. Se kurssin nössökin pisti gradun pakettiin suitsait kiitettävin arvosanoin muutamassa kuukaudessa.
      Rohkeasti vain legopalikoihin käsiksi jo tänään.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4214
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1789
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1539
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1360
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1331
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1329
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      202
      1318
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1205
    Aihe