Passatin kulutus TM:n talvitestissä 8,9 - 12,2 !!!

Tympäisee

Aika kaukana on tehtaan lupauksista! Lehti moittiikin korkeaa kylmäkulutusta! Tehtaan ilmoitus yhdistetyksi kulutukseksi tuolle 2,0 TDI mallille on 4,4 l/100 km. Paljonhan tästä on puhuttu mutta minä en ainakaan hyväksy noin suuria heittoja enkä missään tapauksessa osta Passattia!

99

3442

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oletkoYksinkertainen

      Jos yksinkertainen setä ymmärtäisi, ettei kylmäkulutus ole sama asia kuin ilmoitettu kulutus! Monella merkillä kylmäkulutus on suurta, mutta kun kone lämpiää, niin asia on ihan toinen.

      • Passatmiäs

        Jos tuo 4,4 on alamäessä hilavitkuttimet päällä mitattu kulutus. Savusta päätellen passatti vie vähintään kymmenen litraa sataselle jos silläkään pääsee.


    • Paljon

      Minäkin luin tuon jutun, taisi tuo pienempi lukema 8,9 l/100 km olla peräti lämpimällä moottorilla eli kyllä se on kuin kuinkin järjettömän kaukana tehtaan ilmoittamasta! Mutta jos ei ole väliä että ajaa kokonaishyötysuhteeltaankin tuossa testissä jumbosijoille jääneellä merkillä niin kyllä sitten voi ostaa Passatinkin....

      • 1a2c3b

        Tekniikan Maailman tämänvuotisessa Talvivertailussa oli mukana 17 autouutuutta. Viiden lumikiteen suoritukseen ylsivät Mercedes-Benz C 220 BlueTec T A ja Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG.

        Etkö oikein osaa lukea? Missähän testissä Passat on jäänyt jumbosijalle? Kyllä mä ymmärrän tuollaisen katkeruuden, kun ei ole varaa kunnon autoon, niin sitten pitää purkaa pahaa oloaan täällä.


      • mersun

        Oliko Mersussa vakiona webasto?


      • eberi_tai_webasto
        mersun kirjoitti:

        Oliko Mersussa vakiona webasto?

        Kaikissa dieseleissä oli polttoainekäyttöinen lämmitin.


      • eiwebastoa
        eberi_tai_webasto kirjoitti:

        Kaikissa dieseleissä oli polttoainekäyttöinen lämmitin.

        En tiedä oliko tuo vitsi eli tietysti kaikissa dieseleissä lämmitin loppupelissä toimii dieselillä kun käytetään diesel-moottorin hukkalämpöä. Mutta jos webastosta on kyse niin Mersussa sitä ei ollut. Tosin siitä huolimatta Mersu kulutti vielä 0,5 l enemmän (sekä kylmänä että lämpimänä) kuin Passat webaston kulutus mukaanluettuna.

        Vaikka mittausolosuhteet eivät ole vertailukelpoisia normikulutuksiin nähden niin kyllähän kulutusero valmistajan ilmoituksiin nähden noiden kummankin osalta oli tosi iso.


      • SitäSaaMitäMittaa

        "Vaikka mittausolosuhteet eivät ole vertailukelpoisia normikulutuksiin nähden niin kyllähän kulutusero valmistajan ilmoituksiin nähden noiden kummankin osalta oli tosi iso."

        Näin on. Ja kun katsoo miten normikulutus määritellään niin on aika itsestään selvää että kulutus talvella ekat kilometrit Webasto päällä on aivan eri maailmasta.
        Vähän sama kun vie jokaiselta meistä eritavalla energiaa ajaa pyörällä tasaisella kuin jyrkkään ylämäkeen reppuselässä. Loogista.


      • Mosseonhyväostos
        1a2c3b kirjoitti:

        Tekniikan Maailman tämänvuotisessa Talvivertailussa oli mukana 17 autouutuutta. Viiden lumikiteen suoritukseen ylsivät Mercedes-Benz C 220 BlueTec T A ja Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG.

        Etkö oikein osaa lukea? Missähän testissä Passat on jäänyt jumbosijalle? Kyllä mä ymmärrän tuollaisen katkeruuden, kun ei ole varaa kunnon autoon, niin sitten pitää purkaa pahaa oloaan täällä.

        Huono lukutaito on klonksvaken omistajan ominaisuus. Päästöt täytyy kieroilla pienemmiksi että menee testeistä läpi.


    • Ylihuomenna

      Jokaikinen polttomoottoriauto kuluttaa kylmänä moninkertaisesti verrattuna normilämpöön. Jotenkin tarkoitushakuista älämölöä tuollainen elämöinti. Ja älä ihmeessä ole kiinnostunut Passatista, kuitenkin taidat olla...

    • Ei kylmäkulutus volkkarilla tarkoittanut hetkellistä kulutusta minuuttien päästä starttauksesta, vaan testissä kulutusta kylmässä ajettuna. Käsitettä kylmäkulutus ei ole olemassa kylmälle moottorille. Tunmatta tarkemmin asiaa, oletan Webaston vieneen osan kulutuksesta, sillä muuten tuossa autossa olisi kylmä. Jotain kulutuslukemissa on vialla joka tapauksessa. Eipä tainnut olla paljon puhuttua viimasuojaakaan keulalla, koska maahantuoja ei sellaista edellytä.

      Kuinka Tekniikan Maailma tuollaista kirjoittaa, on suurempi ihmettely. Volkkarin kohdalla asioista on vaiettu hienotunteisesti. Ehkä vaakakupissa painaa mainosrahat, toisaalta ostamatta jääneet lehdet ostetuista testeistä.

      • SuttaSekundaa

        Ja kun hinnalla ("uutuudet koko- ja hintaluokasta riippumatta") ei ollut nytkään mitään väliä sai siis olla erikseen myytävä polttoainekäyttöinen lisälämmitin vertailussa mukana parantamassa talviominaisuuksia?
        Jos näin, niin TM jatkaa perinteiseksi tulleella linjallansa,


      • huomioitiin

        No kyllähän siinä vertailussa useaan kertaan todettiin sekä polttoaineenkulutus- että lämmityslaitemittausten yhteydessä että autossa on polttoainekäyttöinen lisälämmitin, eli ihan turha tuosta on mitään salaliittoteorioita kehitellä. Lisäksi jos arvosteluita katsoo niin lämmityslaitekokeessa tuosta tuli etua mutta vastaavasti kulutusmittauksissa miinusta.

        Ottaen huomioon lisälämmittimen tuoman yleisen mukavuuslisän suhteessa hintaan (vain 600-700 euroa kauko-ohjaimella) valtaosaan Passateista tuo todennäköisesti otetaan, joten siltäkin osin ihan perusteltua että se myös vertailuautossa oli.


      • Merkonomeja

        Oliko se lisälämmitin pyydetty myös muihin autoihin? Oliko muista autoista valittu kallein vaihtoehto mitä listalta löytyy ja sopivilla lisävarusteilla vertailun kannalta?
        Se on sitten eri juttu mitä kukin omaan autoonsa varusteeksi ottaa, siihen kun vaikuttaa mm. onko sähkötolppaa kotona ja töissä sekä kuuluuko sen käyttö parkkipaikkamaksuun käytit tai et.

        Vertailuja ei vaan tehdä näin, se on fakta. Myöskin hinta on fakta, niillä varusteilla millä arvostellaan, vaikka jokin asia ei ole sekuntikellolla tai lämpömittarilla mitattavissa, niin nämä vaikuttavat kuitenkin testaajien antamiin pistemääriin, vaikka muuta väittäisi.
        Tekniikan lehdeltä odottaisi perusinsinööritaitojen ja periaatteiden osaamista sekä noudattamista, nyt pelkkää markkinahömppää.


    • Passateissa on järjestään tehdasasennettu Webasto, jonka hintaan en ota kantaa. Yleensä jälkiasennetun lämmityslaitteen hinta on vaihdellut 1100 - 1700 euron välillä.

      Webaston kulutukseksi kerrotaan 0,5 - 0,6 litraa tunnissa. Huomioitaessa, ettei webasto ole koko ajan ajossa toiminnassa, oletan sen vaikutuksen olevan sama kuin tunnin kulutus sadalla kilometrillä. Webaston osuus polttoaineen kulutukseen on pieni, joten edelleen jää 8,3 -11,6 litraa satasella.

      Jos auton kulutus on tätä luokkaa, ei Webastoa tarvitse käyttää tai se tarkoittaa alimitoitettua lämmityslaitetta talviolosuhteissa. Bensiinikäyttöisenä autona kulutus 11,6 litraa tarkoittaa noin 14 - 15 litran polttoainekulutusta. Tämä sillä diesel-polttoaineen energiasisältö on suurempi ja sen seurauksena on dieselvero.

      Jotain on testissä vialla, väittämättä sen olevan autossa? Oma pikkuinen diesel autoni kuluttaa murto-osan testissä mainitusta, tarvitsematta Webastoa ajon aikana kovallakaan pakkasella. Viimasuojan kylläkin jäähdyttäjän edessä. Eivät edes ajomatkani 4 - 12 - 25 km ole pitkiä kaupungissa.

      • Kuluttaaa

        Otan minäkin kantaa tuohon poltoaineen kulutukseen,oma passat 2,0 TDI DSG vuoden 2014 keskikulutus 6,6 lit /100km.Varmasti lähempänä todellista kulutusta mitä TM testi


      • TuonUskon

        Nyt kuullostaa uskottavalle lukemalle normaaliin ajoon vuoden ympäri.


      • vuodesta_2010
        Kuluttaaa kirjoitti:

        Otan minäkin kantaa tuohon poltoaineen kulutukseen,oma passat 2,0 TDI DSG vuoden 2014 keskikulutus 6,6 lit /100km.Varmasti lähempänä todellista kulutusta mitä TM testi

        Minun ajoille tuo kuulostaa korkealta vaikka Passatini on automaatti. Sulla lienee kaupunkiajon osuus suurempi. Omassani, 2,0TDI CR DSG Variant vm. 2010, kulutus on tankkauksista laskettuna ympäri vuoden n. 5,5l/100km vaikka autossa on tehdasasenteinen Webasto. Eli mennään alle normikulutuksen. Kesäaikainen keskikulutus ei ole ylittänyt 5 litraa kuin 1. käyttövuotena. Ajotietokone näyttää pitkän aikavälin kulutukseksi 5,3l/100km.


      • Käsitietokone

        Entä kulutus tankkauksista laskettuna vrt se 5,3l/100 km?


      • vuodesta_2010
        Käsitietokone kirjoitti:

        Entä kulutus tankkauksista laskettuna vrt se 5,3l/100 km?

        Olihan tuo tankkauksista laskettu kulutus mainittu jo ennen sitä ja kyse on vuotuisesta keskikulutuksesta! Kulutusmittarin virhe on siis tyypillisesti n. 2dl. Tietenkin talvikeleissä, kun Webasto käynnistyy automaattisesti joka kerran ja tuleepa tuota käytettyä kaukosäätimellä ennakkoonkin, kulutusmittarin näyttämä jää jälkeen. Webaston käyttämä polttoaine kun ei tule kulutusmittarin laskelmiin mukaan.
        Kesällä tuo pitkän aikavälin (n. 5000km:n välein nollautuu) kulutusnäyttö saattaa olla niinkin alhainen kuin 4,7l/100km.


      • Fiatuunoturbo
        Kuluttaaa kirjoitti:

        Otan minäkin kantaa tuohon poltoaineen kulutukseen,oma passat 2,0 TDI DSG vuoden 2014 keskikulutus 6,6 lit /100km.Varmasti lähempänä todellista kulutusta mitä TM testi

        Passatin matkamittari valehtelee puolet. Joten todellinen kulutuksesi noi 11-12 litraa sadalla. Ei paha passatille.


    • Paljonvie

      Minulla on yli 200 hv 5-sylinterinen diesel ja sekin kuluttaa murto-osan tuosta Passatin kulutuksesta talviaikaan! Keskikulutus on ollut viiden litran vaiheilla ja Webastokin on automaattiasennossa eli pyörii ja käynnistyy myös ajon aikana kun lämpöä lisää tarvitaan. Lehdissähän on ollut juttua minusta erityisesti juuri saksalaismerkeistä etteivät ne pääse käytännön ajotilanteissa lähellekään tehtaan lupaamaa kulutusta!

      • aivotMukaan

        Kyllä Volvosi kuluttaa paljon enemmän jos ajosi on ainoastaan lyhyttä pätkäajoa, kuten talviautotestissä.


      • hehhhehhee

        Keskikulutus webaston kanssa talvella viiden litran vaiheilla! Asutko talvet Kreikassa tai Epsanjassa?


      • fdfddf4

        Volvon s 60 d3 dieselin kulutus talvitestissä 2011 oli lämmin 8,5 litraa ja kylmän 14,8 litraa sadalla, että se siitä volvon pienestä kultukseta


      • AutoilunIloja
        fdfddf4 kirjoitti:

        Volvon s 60 d3 dieselin kulutus talvitestissä 2011 oli lämmin 8,5 litraa ja kylmän 14,8 litraa sadalla, että se siitä volvon pienestä kultukseta

        Noiden kylmäkulutusten seuraaminen on aika turhaa puuhaa. Kaikki autot vetävät soppaa kylmänä aivan simona. Muutaman kilsan jälkeen ne ovat lämminneet ja sitten soppaa menee vähemmän.
        Jos tuntuu pahalta niin suosittelen bussia.


    • Riippumaton_VWGn_TM

      Tuommoinen pa-toiminen lisälämmitin on pakollinen varuste VWG-konsernin pakastimissa. Tottakai jos vertailussa haetaan voittajaa, on ko. kapistus oltava jokaisessa mukana, jos sellainen lisävarusteena johonkin hyväksytään.

    • 1a2b3c

      Aiemmin Passat valittiin vuoden autoksi. Nyt se on jaetulla sijalla Mesen kanssa vuoden talviauto. Jotain te ette ole noista kulutuksista nuijat ymmärtäneet. Jos oikeat kulutukset on tota luokkaa, niin se ei tuossa 17 auton testissä olisi jaetulle ykkössijalle yltänyt, ei varmasti. En edes ole testiä lukenut, mutta arvaan että lukemat on kylmänä webaston (polttoainetoiminen lisälämmitin) kanssa yhdessä, tai jotain muuta yhtä selkeää ihmiselle joka tajuaa jostain jotain.

      • 1b3b4c

        No ei se kulutus testipisteisiin vaikuta volkkarin kohdalla, sehän on päivänselvää että volkkari voittaa aina tm:n ja tuulilasin vertailut, oli millainen vikarysä tahansa aina volkkari on ensimmäisellä sijalla.
        Kaikenlisäksi markkinoitten rumin auto.


      • arvosanat
        1b3b4c kirjoitti:

        No ei se kulutus testipisteisiin vaikuta volkkarin kohdalla, sehän on päivänselvää että volkkari voittaa aina tm:n ja tuulilasin vertailut, oli millainen vikarysä tahansa aina volkkari on ensimmäisellä sijalla.
        Kaikenlisäksi markkinoitten rumin auto.

        Onpa taas katkeraa kommenttia kun oma merkki ei satu vertailussa pärjäämään. Jos luit vertailun niin Passat sai kulutuksesta arvosanaksi 6 (joka oli samalla huonoin arvosana mitä tuosta osiosta annettiin) eli kyllä se iso kulutus pisteisiin vaikutti.


      • ossss
        1b3b4c kirjoitti:

        No ei se kulutus testipisteisiin vaikuta volkkarin kohdalla, sehän on päivänselvää että volkkari voittaa aina tm:n ja tuulilasin vertailut, oli millainen vikarysä tahansa aina volkkari on ensimmäisellä sijalla.
        Kaikenlisäksi markkinoitten rumin auto.

        Minusta uusi Passat on tosi hyvännäköinen auto. Ainakin verrattuna mulkosilmä-mersuun.


      • rääsäää

        Ei sitä todellista kulutusta voi mitata millään tietokoneanturalla vaan laitetaa poltoaine omaan erilliseen astiaa ja ajetaan esim.100 km sitteen mitataan paljonko jää poltoainetta käyttämättä.Kulutuskin on erinlainen jos ajat 80km/h-100km/h tai 120km/h tai kiihdyttelet.


    • kova_kulutus

      12,2 litraa kylmällä moottorilla ja 8,9 lämpimällä ovat kyllä kovat lukemat autolle, jonka pitäisi valmistajan mukaan mennä nelosella alkavalla lukemalla.

      Oliko lehdellä joku peruste miksei muita autoja varustettu Webastolla vast.?

      • kulutusvailämpö

        Kannattaa lähestyä lehden toimitusta, jos koet, että autot olivat eriarvoisessa asemassa lisävarusteiden osalta.

        Muistini mukaan painottavat tuota lämmityslaitetta loppuarvostelussa aika paljon, joten menestyäkseen koko testissä on lämmityslaiteosiosta saatava hyvä numero.

        Nuo webastot ovat lämmitystehoiltaan 5 kW(=pieni sähkökiuas) luokkaa, joten kyllä niillä pitäisi saada joka auton kabiini lämpimäksi nopeasti. Ja ajastettuna voit joka kerta astua lämpimään autoon.


      • maahantuojat
        kulutusvailämpö kirjoitti:

        Kannattaa lähestyä lehden toimitusta, jos koet, että autot olivat eriarvoisessa asemassa lisävarusteiden osalta.

        Muistini mukaan painottavat tuota lämmityslaitetta loppuarvostelussa aika paljon, joten menestyäkseen koko testissä on lämmityslaiteosiosta saatava hyvä numero.

        Nuo webastot ovat lämmitystehoiltaan 5 kW(=pieni sähkökiuas) luokkaa, joten kyllä niillä pitäisi saada joka auton kabiini lämpimäksi nopeasti. Ja ajastettuna voit joka kerta astua lämpimään autoon.

        Eiköhän tuossa lehti ole aika pitkälti riippuvainen maahantuojasta millä varusteilla vertailuun tuleva auto on tai mitä versioita yleensä on saatavilla. Sinänsä tietysti kaikkein tasapuolisinta olisi että kaikki autot olisivat perusvarusteilla, vaikkakin Passatin tapauksessa webaston edullisuus johtanee siihen että suurimmassa osassa autoista se todennäköisesti on.


      • NäinTMperusteli

        "vaikkakin Passatin tapauksessa webaston edullisuus johtanee siihen että suurimmassa osassa autoista se todennäköisesti on."

        Jep. Kyseessä on auton hintaan nähden edullinen lisävaruste joka ruksitaan mukaan suurella prosentilla. Lisäksi mainittiin että jos tätä lisävarustetta ei ota niin autoon tule vakiona sähkövastus lämmitystä avustamaan.


      • 9vai6
        maahantuojat kirjoitti:

        Eiköhän tuossa lehti ole aika pitkälti riippuvainen maahantuojasta millä varusteilla vertailuun tuleva auto on tai mitä versioita yleensä on saatavilla. Sinänsä tietysti kaikkein tasapuolisinta olisi että kaikki autot olisivat perusvarusteilla, vaikkakin Passatin tapauksessa webaston edullisuus johtanee siihen että suurimmassa osassa autoista se todennäköisesti on.

        Yleensä kilpailuissa on jotkin säännöt, joita osallistujan on noudatettava. TM:n Talviauto testi tuntuu olevan nykysellään pelkkä painotettu arvonta, kun osallistujien lähtökohdat ovat erilaiset. Taisi olla Tekniikan Maailmalla olla ulkoisia paineita (=mainosrahat) saada Passatti menestymään?


      • nimenomaan_näin
        NäinTMperusteli kirjoitti:

        "vaikkakin Passatin tapauksessa webaston edullisuus johtanee siihen että suurimmassa osassa autoista se todennäköisesti on."

        Jep. Kyseessä on auton hintaan nähden edullinen lisävaruste joka ruksitaan mukaan suurella prosentilla. Lisäksi mainittiin että jos tätä lisävarustetta ei ota niin autoon tule vakiona sähkövastus lämmitystä avustamaan.

        Passatin tapauksessa tehdasasenteisen Webaston verollinen hinta on 648,99€. Jos Webastoa ei ole asennettu, on lämmityslaitteessa suoraan ilmaa lämmittävä 1kW:n PTC-vastus, joka lämmittää nopeammin kuin Webasto.


      • 5kwlämpöä
        nimenomaan_näin kirjoitti:

        Passatin tapauksessa tehdasasenteisen Webaston verollinen hinta on 648,99€. Jos Webastoa ei ole asennettu, on lämmityslaitteessa suoraan ilmaa lämmittävä 1kW:n PTC-vastus, joka lämmittää nopeammin kuin Webasto.

        Webastoon verrattuna tuo PTC-vastus tuo lämpiämisnopeutta lähinnä startin jälkeisille muutamalle minuutille, tuon jälkeen webaston huomattavasti suurempi 5kW:n teho alkaa tuottamaan paremmin lämpöä. Olettaen siis että kyse on täysin kylmästartista, eli webastoa ei ole käytetty esilämmitykseen.


      • tottahan_toki
        5kwlämpöä kirjoitti:

        Webastoon verrattuna tuo PTC-vastus tuo lämpiämisnopeutta lähinnä startin jälkeisille muutamalle minuutille, tuon jälkeen webaston huomattavasti suurempi 5kW:n teho alkaa tuottamaan paremmin lämpöä. Olettaen siis että kyse on täysin kylmästartista, eli webastoa ei ole käytetty esilämmitykseen.

        Ei kukaan ole vastuksia tehokkaammiksi väittänytkään, mutta nopeudessa ne ovat ylivertaisia.


      • 5kwlämpöä
        tottahan_toki kirjoitti:

        Ei kukaan ole vastuksia tehokkaammiksi väittänytkään, mutta nopeudessa ne ovat ylivertaisia.

        No joo, miten sen nopeuden ottaa. Toki alussa PTC auttaa mutta esim. -15 asteesta kylmäkäynnitys -> webastollinen auto lämpenee sisältä selvästi nopeammin normaalilämpöön.


      • uusipoloilija
        9vai6 kirjoitti:

        Yleensä kilpailuissa on jotkin säännöt, joita osallistujan on noudatettava. TM:n Talviauto testi tuntuu olevan nykysellään pelkkä painotettu arvonta, kun osallistujien lähtökohdat ovat erilaiset. Taisi olla Tekniikan Maailmalla olla ulkoisia paineita (=mainosrahat) saada Passatti menestymään?

        Talviautotestiin otetaan mukaan myydyimpiä versioita, jotka siis vastaavat tyypillistä suomalaisasiakkaan valintaa. Perusvarusteista automallia ei siis yleensä oteta, koska sellaista ei paljoa osteta. Testissä oli yksi auto (Twingo?), jonka perustasolla varusteista puuttuu etuistuinten lämmitys. Kukahan sellaisen auton Suomeen ostaisi ja ajaisi talvesta toiseen pakarat jäässä? Ei kovin moni, joten turha sellaista on testatakaan.
        "Tällä kertaa kriteerit täytti 17 automallia, joista mukaan valittiin myydyimmät kaksivetoiset versiot."
        http://tekniikanmaailma.fi/Talviauto-2015-vertailussa-kaksi-voittajaa


      • 64646464
        uusipoloilija kirjoitti:

        Talviautotestiin otetaan mukaan myydyimpiä versioita, jotka siis vastaavat tyypillistä suomalaisasiakkaan valintaa. Perusvarusteista automallia ei siis yleensä oteta, koska sellaista ei paljoa osteta. Testissä oli yksi auto (Twingo?), jonka perustasolla varusteista puuttuu etuistuinten lämmitys. Kukahan sellaisen auton Suomeen ostaisi ja ajaisi talvesta toiseen pakarat jäässä? Ei kovin moni, joten turha sellaista on testatakaan.
        "Tällä kertaa kriteerit täytti 17 automallia, joista mukaan valittiin myydyimmät kaksivetoiset versiot."
        http://tekniikanmaailma.fi/Talviauto-2015-vertailussa-kaksi-voittajaa

        Jos noita tarkkaan lähtee tutkimaan, niin useammassakin autossa on valitusta varustetasosta riippuen varusteita, joilla on jotain vaikutusta arvosteluun verrattuna "hinnat alkaen" malliin.

        Lisäksi esim. ajovaloista on mainittu että jos autoon on tarjolla useampia vaihtoehtoisia valoja niin arvostelu perustuu yleisimmän tai yleisimmäksi oletetun valotyypin mukaan, mikä tietysti tavallaan on loogista.

        Mielenkiinnosta katsoin Passattiin liittyen että vm. 2012-2014 diesel-Passatteja on Nettiautossa myytävänä 173 kpl, joista 96 kpl on webastolla. Tuota ajovaloarvostelua soveltaen voisi jopa perustella että Passat oli aivan oikein varustettu webastolla kun suurin osa ostajista sen kuitenkin autoonsa valitsee ja siten testitulos palvelee laajempaa joukkoa.


    • Lasse6543

      En osta koskan autoa jossa esim webasto on päällä automaattisesti . Tuossa passatissa taitaa sellainen rahaa kuluttava ominaisuus olla.

      Ei mitään järkeä. ymmärrän että sen saa tarvittaessaan napista päälle.

      • automaattipois

        Uusimmassa Passatissa webaston automaattitoimisuuden saa kytkettyä pois ajotietokoneen valikoista..


      • Passatin_Webasto
        automaattipois kirjoitti:

        Uusimmassa Passatissa webaston automaattitoimisuuden saa kytkettyä pois ajotietokoneen valikoista..

        2010-mallissa Webasto käynnistyy aina jos ulkolämpötila alittaa 5 astetta ja kabiiniin pyydetään lämpöä. Ajotietokoneen kautta Webaston saa tuuletusasentoon, mutta se ei estä lämmittimen käynnistymistä jos edelliset ehdot täyttyvät. Alle 5 asteessa lämmittimen käynnistymisen voi estää kääntämällä lämpötilavalitsin LO-asentoon. Näin kannattaa aina tehdä karstoittumisen ehkäisemiseksi jos autoa esim. vain siirretään lyhyen matkaa.


      • nolla_asento
        Passatin_Webasto kirjoitti:

        2010-mallissa Webasto käynnistyy aina jos ulkolämpötila alittaa 5 astetta ja kabiiniin pyydetään lämpöä. Ajotietokoneen kautta Webaston saa tuuletusasentoon, mutta se ei estä lämmittimen käynnistymistä jos edelliset ehdot täyttyvät. Alle 5 asteessa lämmittimen käynnistymisen voi estää kääntämällä lämpötilavalitsin LO-asentoon. Näin kannattaa aina tehdä karstoittumisen ehkäisemiseksi jos autoa esim. vain siirretään lyhyen matkaa.

        Minun 2010-mallisesta webasto sanoi sopimuksensa irti jo viime talvena, enkä ole sitä edes kaivannut.


    • raumattu

      Onko TM joku pyhälehti,kun sitä luetaan,piru raamattu, niinkun raamattu kristiltyille

      • raamattuhyvinkin

        Näinhän se on, luetaan vertailu tai tuijotetaan lopputuloksia ymmärtämättä sisältöä tai arvostelupainotuksia. Tosin tämän ketjun kommenteista näkyy että monessa tapauksessa ei ole edes luettu koko vertailutestiä, sisällön ymmärtämisestä puhumattakaan.


    • PassatRules

      Todellista faktaa eiliseltä 300 km ajolenkiltä kuivassa pakkassäässä maantie-moottoritieajoa pääsääntöisesti nopeusrajoitusten mukaan. Autona tuliterä Passat 2,0 TDI käsivaihteistolla, kulutus auton oman näytön mukaan 4,9 km/100 km. Että siinä teille todellisuutta eikä mutua. Muutekseen, auto on todella maukas paketti!!

      • 20TDI

        "Muutekseen, auto on todella maukas paketti!!"

        Näin on. Valitettavasti pussista ei löydä tarpeeksi ylimääräistä rahaa, joten vanhalla jatketaan. Eihän tässä tosin ole vasta kuin 180.000 lasissa, melkein uutta vastaava


      • FaktaRules

        Aika harvana päivänä tulee tasaista ajoa 300 km maantiellä ja rajoitusten mukaan.
        Jos tilanne sallii niin vähän yli ja sopan kulutus kasvaa, mutta yleisemmin jossain letkassa tai muutoin rekkojen kanssa ohituspaikkaa odottelemassa joten taas menee ylimääräistä tasaiseen optimiin nähden. Yleenstä tuo 300 km tai vastaavat koostuu muutamasta pätkästä ja jossa moottori on ehtinyt jäähtyä välillä, siihen sitten taajama-ajot ja liikennevaloissa seisomiset lisäksi.
        Toisinsanoen tasainen 300 km ajo ei vastaa normaalia vuosittaista keskimääräistä ajoa ja sen keskikulutusta. Olen minäkin tuollaista ajoa kokeillut ja päässyt 4,2 l/100 km, mutta silti vuoden keskiarvo on yli kuusi litraa sataselle ja jälkimmäinen mitattuna tankkauksista.


    • kakarat_keskutelee_haha

      voihan vittu mitä idiootteja täällä keskustelee asioista ristiin . kyllä vw omistajat näyttä olevan pienisieluisia , taikka alle 25v.

      • 220976543

        Vuoden keskikulutus on lähempänä totuutta,kun joku auton mittarin mukaan oleva kulutus ajettuun kilometrimäärään


    • doppy

      Passat 2.0 D 4 Motion kulkenut 5.8litran keskikulutuksella jo muutaman satatuhattakilometriä,Webastokin pöhissyt sinä aikana muutamia satoja kertoja.

      • 345654

        en usko todellista kulutusta. Matkaajo kertoo kuitenkin vähän koska 95% suomalaisista jotka asuu suomessa ajaa erilaisia ajoja seka-ajoa.

        Kulutus on aivan eri pätkäajossa litrojen ero myös dieselilä sekä dieselien kesken todella isoja eroja.


    • aufzmaan

      mitään kehitystä ei siis oikeasti ole edes tapahtunnut, 2003 vm 1.9tdi 96kw koneella oleva vanha audi a4:ni vie aikalailla saman kuin nuo uudet paskatit.. 5.5l/100km nurkilla mennään. miksiköhän näistä pidetään niin kovaa melua että ovat jotenkin erinomaisen säästeliäitä menemään..

    • VWGn_asiakaslehti

      Onhan tuo ihan naurettava ratkaisu Tekniikan Maailmalta, että Passatti oli lisävarusteltu Webastolla. Lämmityslaite-osiota painotetaan 20%, joten ilman ko. varustetta olisi jaettu testivoitto jäänyt haaveeksi.

      "TM:n luotettavat ja puolueettomat testit ja vertailut ovat käsite."

      https://www.otavamedia.fi/web/guest/tekniikanmaailma

      • 319

        Vertailutestissä annettujen tietojen perusteella ja verraten muihin osallistujiin ilman webastoa Passatin kulutuosion arvosana olisi todennäköisesti noussut 6 -> 8. Jos lämmityslaiteosio olisi vastaavasti laskenut esim. 9 -> 7, tuloksena olisi silti toinen sija vertailussa.

        Tietysti vertailuun osallistujat pitäisi olla mahdollisimman tasaveroisia, mutta toisaalta jos maahantuojan kommentti on ollut "sorry, ei löydy autoa ilman webastoa" niin eipä tuolle oikein mitään voi jos ei sitten jätä autoa kokonaan vertailusta pois.


      • Lopputulema

        Se weba tai eberi ei kovin paljon kuluta.
        Testeihin tuntuu aina vaan löytyvän highline runsailla lisävarusteilla, niitähän maahantuojalla on satama väärällään ja niitä eniten meneviä malleja ei ole, siinä sitä logiikkaa mietittäväksi...


      • Highline
        Lopputulema kirjoitti:

        Se weba tai eberi ei kovin paljon kuluta.
        Testeihin tuntuu aina vaan löytyvän highline runsailla lisävarusteilla, niitähän maahantuojalla on satama väärällään ja niitä eniten meneviä malleja ei ole, siinä sitä logiikkaa mietittäväksi...

        Highline-mallin talvivarusteet eivät nostaneet millään tavalla Passatin sijoitusta, koska samat olisivat löytyneet myös Comfortline-mallista. Ajoltaan nuo varustetasot ovat identtisiä.
        Aivan lapsellista kitinää on vihjailu Volkswagenin suosimisesta talvivertailussa.
        Kaikkien autojen varusteet on lueteltu ja myös kerrottu mitkä niistä vaikuttaa talvivertailussa ja niiden toimintaa on myös arvosteltu. Kaikki talviajon arvostelukohteet on lueteltu ja pisteytykset perustelty.


      • kulutuslisä
        Lopputulema kirjoitti:

        Se weba tai eberi ei kovin paljon kuluta.
        Testeihin tuntuu aina vaan löytyvän highline runsailla lisävarusteilla, niitähän maahantuojalla on satama väärällään ja niitä eniten meneviä malleja ei ole, siinä sitä logiikkaa mietittäväksi...

        Mitattu webaston kulutuslisä kylmänä oli testissä käytetyn kulutusmittauksen ajo-ohjelmalla 3,1l/100km, eli kyllä se vaikuttaa tuloksiin.

        Kulutuksista lasketuissa hyötysuhteissa Passat oli toiseksi viimeinen tuon webaston kulutuslisän vuoksi, ilman webastoa hyötysuhde olisi vertailujoukon keskiarvoa parempi (viidenneksi paras). Muut lähinnä saman hyötysuhteen autot saivat kulutuksesta arvosanan 8, joka siten olisi todennäköisesti ollut myös ilman webastoa olevan Passatin arvosana.


      • Parhaatmainostulot
        Highline kirjoitti:

        Highline-mallin talvivarusteet eivät nostaneet millään tavalla Passatin sijoitusta, koska samat olisivat löytyneet myös Comfortline-mallista. Ajoltaan nuo varustetasot ovat identtisiä.
        Aivan lapsellista kitinää on vihjailu Volkswagenin suosimisesta talvivertailussa.
        Kaikkien autojen varusteet on lueteltu ja myös kerrottu mitkä niistä vaikuttaa talvivertailussa ja niiden toimintaa on myös arvosteltu. Kaikki talviajon arvostelukohteet on lueteltu ja pisteytykset perustelty.

        Ei ole mitään vihjailua, vaan totuus, että Passatti oli ainoa osallistuja lisävarusteisella webastolla. Tasapuolisuuden nimissä ko. kapistus olisi pitänyt laittaa joka ainoaan autoon.


    • Iraj

      Vaihdoin Range Rover Evoquen (2011) uuteen VW Highline BMT 2.0 turboon DSG:llä, enkä ole katunut. Keskikulutus on ollut tuollaiset 5 litraa sadalla. Käytän toki kylminä aamuina lämmitintä, mutta autonpitokustannukset kokonaisuudessaan ovat yllättäneet edullisuudellaan. Ihan ei ajoominaisuuksiltaan yllä Rangen tasolle, mutta tekniikassa helposti ja työnlaadussa varsinkin. Taloudessamme on myös Audi A4 2013 ja kyllä tämä uusi Passat hakkaa sen mennen tullen teknisesti ja työn laatu on vähintäänkin samaa tasoa. Toki oma Passattini ei ihan se perusverio ole, joten kaikenlaista kivaa on lisukkeena. Kuitenkaan mitään sähkövikoja ei ole ollut kuten Rangessa... Sen ostamalla ostaa aika isolla rahalla sähkövikoja itselleen. Ei ajoa haittaavia, mutta kiusallisia.

    • Kuinka edellisessä kerrotut edulliset autonpitokustannukset voi tietää, jos auto on alle vuoden vanha? Kannattaisiko se kertoa vaikkapa vuoden 2005 mallista tai jopa vuoden 1992 mallista, jossa kenties vieläkään ei ole ollut vikoja. Esimerkiksi tuon ikäisestä Camrystä tai Carinasta. Tietysti Golf miehetkin voivat kertoa huolettomista kilometreistä, jos niitä on ollut. Kivahan se olisi kuulla osaavista autoilijoista, joiden ajoneuvot toimivat pienellä huollolla ja tankkaamisella. Polttoaineenkulutus on pieni kustannuserä kokonaiskustannuksista monella automerkillä.

    • 8.9

      Tuolla kylmäkulutuksella ole mitään väliä, lähinnä ihmeellistä on tuo lämpimän moottorin 8,9 l/100 km kulutus. Olkoonkin, että mukana on weban tuoma litran lisä.

      • 6767

        Toisaalta saman kokoluokan C-sarjan Mersu kulutti 9,4 l/100km ilman webastoa, eli siihen nähden Passatin suoritus oli hyvä. Vaikkakin totta että kaukana valmistajan lukemista.


      • 1970luvultakulutukset

        Hyvä? Mersun tulos oli hylätty, Passatin huono ja saman kokoluokan Mondeon välttävä. Hyvään suoritukseen olisi vaadittu vitosella alkava luku.


    • hurjakulutus

      Minkä arvosanan Passatti sai tuosta lämpimän moottorin 8,9 litran kulutuksesta talvella?

      • 66666

        Kulutus-osiosta kokonaisuutena tuli Passatille kuutonen.


    • saubbi

      Vanha Saab 99 ryyppäsi talvella yli 20 asteen pakkasella 10-12lit/100km ja pätkäajossa 12-15 lit.

      • Volvo245

        Eihän ne ole edes autoja jotka alle kympin kuluttaa satasella.Jotain vaunuja.


    • litra

      Miksi jauhaa paskaa tyhjästä. Ihan sama onko kulutus litra sinne tai tänne. Jos on niin tarkkaa löpön kulutuksen suhteen, niin silloin on syytä luopua autoilusta.

      • osssss

        Hyvää kehitystä?
        Vanha touran 2004 kuluttaa 5,1 l talviajossa 1,9 tdi..
        Saksan pojat suuntaa lämpimään Kiinaan missä kuitenkin viat vetää takapakkia.


      • syklit
        osssss kirjoitti:

        Hyvää kehitystä?
        Vanha touran 2004 kuluttaa 5,1 l talviajossa 1,9 tdi..
        Saksan pojat suuntaa lämpimään Kiinaan missä kuitenkin viat vetää takapakkia.

        Testissä käytetyllä ajosyklillä Touranin(kin) kulutus on takuuvarmasti jotain aivan muuta kuin 5,1 l/100km.

        Jos jotakuta tuo Passatin kulutuslukema häiritsee niin jättää sitten auton ostamatta.


      • Ecodiesel

        No onhan tuo lämpimän moottorin 8,9 litran kulutus talvella ihan naurettava. Johan samantehoiset bensamoottorit menee vähemmällä.


      • bensat
        Ecodiesel kirjoitti:

        No onhan tuo lämpimän moottorin 8,9 litran kulutus talvella ihan naurettava. Johan samantehoiset bensamoottorit menee vähemmällä.

        Vertailun bensa-autot olivat kaikki sekä kooltaan että moottoriteholtaan pienempiä, mutta lähinnä Passattia olevien bensa-autojen kulutukset (ja moottorikoot) olivat:
        Nissan 7,9 l/km (1.2l moottori)
        BMW 8,1 l/km (1,5l moottori)
        Kia 8,6 l/km (1,6l moottori)
        Jeep 9,6 l/km (1.4l moottori)

        Eli huomioiden Passatin isompi koko ja kulutuksen webastolisä niin tuskin samantehoinen bensakone vähemmällä menee.


    • enokämlyk

      jos pienellä vaihteella vingutta täysillä kierroksilla kyllä siinä löpöä kuluu oli sitten lämmin tai kylmäkone.

    • Miksihuijataan

      Volkkarin kulutukset ovat täyttä puppua tuon perusteella!?

    • hijjijjij

      Tankkauksesta mitattu keskikulutus 2015 Passatilla jossa manuaalilaatikolla 1,6 diesel on 4,6 sekalaisessa ajossa. Likimain sama kuin kulutusmittarissakin.

      • PassatRules

        Itselläni 2015 Passat 2 litran dieselillä, manuaalivaihteisto. Nyt ajettu 15 tkm, keskikulutus 4,6 litraa. Osamatkoja olen päässyt alle neljänkin litran kulutuksella, päälle viiden ei saa menemään matka-ajossa mitenkään laillisissa nopeuksissa ainakaan. Erittäin pätevä matkantekoväline!


      • pientäRajaa

        Nyt kyllä valehtelit tai sitten olen jaloissa jatkuvasti.


      • pientäRajaa kirjoitti:

        Nyt kyllä valehtelit tai sitten olen jaloissa jatkuvasti.

        pientaRajaa: Luultavasti olet jaloissa jatkuvasti


    • Enuskoen

      Pienet kulutukset taitaa olla automyyjien puheita?

    • Enuskoen

      Pienet kulutukset automyyjien puheita?

    • Polttoainekrematorio

      Jotkut ajelee ikiliikkujilla Joku sentään myöntää, että liki 2t painoinen auto väkisinkin vähän kuluttaa. Uuteen 50K euron autoon on rahaa, mutta kynnys onkin litran kulutuseroissa:))

    • kuinkaTyhmäSaaOlla

      Ei taida valmistajien ilmoittamat kulutukset olla kovan pakkaskelin kulutuksia, ei ole sellaista vielä kuulunut keneltäkään,

    • EiWebastoakiitos

      Mitä väliä on sillä, viekö jonkun desin enemmän tai vähemmän. Polttoainetta saa bensa-asemalta lisää. Ei minun autoiluni ole muutamasta desistä kiinni.
      Minulle tärkeämpää on se että auto lämpiää nopeasti ja lähtee kovallakin pakkasella varmasti käyntiin.
      Työmatka on n.10km. ja muutenkin ajelen paljon ns. nurkka ajoa. Webaston viemä sähkö ei edes ehtisi lataantua, ennenkuin auto taas sammutetaan ja siitähän seuraisi ongelmia.
      Ajelen luotettavalla japanilaisella, jossa on bensakone ja säteilylämmitin. Eikä Webastoa.
      Lisäksi siinä on neliveto, jota TM ei tunnu arvostavan minkäänarvoisena talvivarusteena?

    • Kyykman

      Kyllä ne VW:t loppupeleissä kuluttaa aika paljon. Pientä joutuu polkea, iso taas muuten vaan.

      • vagineita_kaikki

        ja mitenkä eroaa skodasta.?


      • Kyykman
        vagineita_kaikki kirjoitti:

        ja mitenkä eroaa skodasta.?

        Kun valitin Skodan kulutuksesta skoda-palstalle, minulle mainittiin heti VW. Olisit maininnut Audin, pitää mennä sille palstalle ottamaan pakit tyyliin "mikset mainitse Scaniaa"


    • No...
      Talossamme asuu yksi kaveri, jolla on BMW 318d josta on todella ylpeä. Kuten on myös 52m2 kaksiostaankin... Kehuu 3.8 litran kulutuksilla ja niin edelleen. No, olen ajanut täsmälleen samaa auto hieman eri moottorinohjauksella eli 320d:tä noin 15tkm ja kulutukset meni minun varovaisessa ajossa sinne 5.2 litran paikkeille.

      Passatin TDI kulutuksesta...
      1.9tdi (Kuten myös kaikki versiot 2.0 TDI:stä kun se on sama kone eri sylinterimitoituksella) menee kesäkelissä 80-100km/h sekamaantiellä 4.5-5.0 l/100 km, motarilla 120 km/h 6.3 l/100 km seka-ajossa 5.7-5.9 l/100 km (Vuoden keskikulutus ilman peräkärryä).

      Ja sitten se pakkanen... -10-15 C lisää kulutusta 15-20% ja -30C keli 25-30%. Kylmän vaikutus on myös suhteessa rasitustasoon; kovempi rasitus ja kylmän vaikutus tuntuu olevan pienempi. Kun päälle laitetaan mahdollisesti lumiset tienpinnat jotka ovat kitkaisemmat, niin nuo numerot on väistämättä talvella:

      -10-15C : seka-ajo ~ 7-8 litraa, maantie ~6.0-6.5 litraa ja motari ~7-7.5 litraa.
      -30C: seka-ajo 8-9 litraa, maantie ~7 litraa ja motari ~8 litraa.

      (Kaikki kulutukset ilman 2003 asennetun käsi-ohjatun Eberin 0.6 l/h kulutusta ajon alussa)

      Tuollaiset kulutukset olen rekisteröinyt viimeisten 485.000 kilometrin aikana yhdellä ja samalla autolla. Samaan aikaan olen ajanut noin 100.000 km vuokra-autoilla ympäri maailmaa.

      Kulutusta voi optimoida peittelemällä keulaa jne jne... mutta, oikea ratkaisu talvi-auton optimaaliselle toiminnalle olisi toteuttaa autoon älykäs energian & lämmön hallintajärjestelmä. Tämä systeemi alkaisi termostaatin mukaan esilämmittämään imuilmaa, säätämään keulan säleikköjä ja muita ilmavirtauksen ohjausaukkoja optimaalisen tuloksen saamiseksi. Se sisältäisi myös lämmönkestäviä eristeitä tietyissä osissa autoa kuten myös out-of-the-box ajattelua lämmön talteenoton suhteen.

      Selitys, että "auton energiatehokkuus on niin hyvä, ettei lämpöä jää jäljelle" on pelkkää BASKAA. Auton hyötysuhde on äärimmäisen huono ja kaikki hukka on lämpöä... niin silloin on kenenkään turha selittää auton kylmyyttä, huonoa lämpiämistä ja huonoa tehokkuutta kylmässä on ihan skeidaa.

      Ok... kylmät olosuhteet jossain hiton Skandinaviassa on niin pieni markkina, ettei yhtäkään isoa autonvalmistajaa voi aihe kiinnostaa pätkän vertaa.

    • Minullaontieto

      Kesällä keskikulutus on ollut tasaiseen 5,2 l/100 km ja talvella 5,8 l/100 km, eli tuon verran tulee erotusta lisälämmittimestä.
      Täällähän voitte tietämättömät höpöttää mitä haluatte, kokemus tässäkin auttaa antamaan oikean tiedon.

    • näin_se_vaan_menee

      Kaikesta näkee, että täällä ääntä pitävät tyypit, joilla ei ole ruosteista Tunturia kummempaa kulkuneuvoa. Kaikki, joilla on auto, tietävät kulutuksen riippuvan ajotavasta. Pieniruokaisenkin saa kuluttamaan kohtalaisen paljon väärällä ajotavalla.
      On tosi, että iso auto kuluttaa yleensä enemmän kuin pieni, mutta ajotapa ratkaisee paljon. Samoin kuorman määrä autossa.

    • Totuustuleejulki
      • korollaukko

        VW=VILPPI JA WIPPI oy


    • uguuffuuf

      Seuraavan kerran testi kannattaa tehdä konepelti auki...

    • FaktaaTiskiin

      Passatin kulutus on tosielämässä jotain 100% suurempi, mutta päästöt ovat 3000%-4000% suuremmat.

      Aatteleppa tätä!!

    • HuijausVolsut

      Totuus tuli julki!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe