Vakava liikenneonnettomuus Koveron liittymässä

TekojaPuheita

Perjantaina iltapäivällä sattui taas kolmen auton yhteentörmäys valtatie 19 Koveron liittymä Lapua. Tällä kerralla vältyttiin kuolonuhreilta. Eikö kunta-ja liikenneministeri Paula Risikko, Lapuan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Kai Pöntinen ja kaupunginhallituksen puheenjohtaja Teppo Ylitalo voisi vihdoin tehdä jotain Koveron liittymän liikenneturvallisuuden parantamiseksi? Tätä samaa toivoisin myös Lapuan kaupunginjohtaja Lepistöltä.
Koveron liittymä on ollut vuosikymmeniä hengenvaarallinen. Kuinka monta ihmisuhria tarvitaan, ennen kun alkaa tapahtua?

52

535

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mazda

      Autolijat pitäisi panna liikenneoppiin ja psykologiseen koulutukseen liikenneturvallisuuden parantamiseksi.

    • tiatoa

      On tulossa toimenpiteitä kys risteykseen

    • ympyrätaineliö

      liikenneympyrä olis hyvä,helppo ja edullinen ratkaisu. mutta kun jotkut vaatii miljoonia maksavaa monitasohärpäkettä niin asiat vaan tuppaa venymää näillä budjeteilla.

    • MiehetVaihtoon

      Liittymään voisi laittaa väliaikasesti valo-ohjauksen (liikennevalot), kunnes meiltä vedätetyillä rahoilla saadaan aikaan Koveron eritasoliittymä. Päätöksenteko tässä liikenneturvallisuusasiassa on ollut jo vuosia ala-arvoista.Tiemäärärahat ovat valuneet autioon Pohjois-Suomeen ja pääkaupunkiseudulle valtaviin tie-ja raideinvestointeihin viime vuosina.
      Saapa nähdä ohjaako tuleva Sipilän punamultahallitus tiemäärärahoja Etelä-Pohjanmaalle liikenneturvallisuuden parantamiseksi?

      • Järkikäteen

        Hei haloo. Kyseessä on vilkas valtatie. Voi sitä vitutuksen määrää, kun odottelet kahden kilometrin jonossa vihreää valoa.


      • Bylrum

        Mites Nurmon valot.Eipä siinä kauaa seisoskella.


    • koveronesko

      Itte ajan tuosta risteyksestä aika usein. En vaan ymmärrä mitä vaarallista tuossa risteyksessä on. Näkyvyys on hyvä joka suuntaan, alueella on 60-rajoitus ja kameratolpat. Kääntyvien kaistatkin on erikseen. Lisäksi huoltoaseman puolelta tulee vain satunnaisia autoja. Olen miettinyt, että kun tuossa kolari tulee, niin kyllä pitää olla erikoisen hidasälyinen ja tumpelo kuski kyseessä. Että kyllä suurin syy kolareihin (tuossa paikassa) löytyy ratin ja penkin välistä. Samat henkilöt ajavat epähuomiossa päin punaisia, ja ajaa tormoostavat liikenneympyrään mitään katsomatta. Niillä kolisee joka tapauksessa, oli liikennejärjestely mikä hyvänsä.

      • mazda

        Täysin samaa mieltä koverineskon kanssa.


      • TekojaPuheita

        Jotain vaarallista risteyksessä täytyy olla, kun liikenneonnetomuuksia sattuu harvase viikko. Kaikissa ihmisen toiminnoissa voi sattua inhimilliä erehdyksiä ja niitä voidaan torjua mm. liikenneturvallisusratkasuilla.


    • korvenesko

      Asiahan on juuri näin kun koveron esko kirjoitti tumpelooto löytyy aina

    • ismolaitala

      Kaikki tietävät, ettei se nyt aivan noin ole

    • Kiertoliittymä

      Ajan siitä lähes päivittäin, erittäin vaarallinen risteys.

      • mazda

        Sinäkö sen teet vaaralliseksi, vai löytyykö vika muista?


    • Cccp2015

      Voihan tuo risteys näyttää tuollaiselta jos normaali pohjalainen puusilmä.Meeppä kattomahan uudestaan sitä risteystä ja kirjoita sitten mitä näit.

    • KoveronPullonkaula

      Havainto virheistähän nuo kolarit syntyvät, sitten shelliltäpäin on liitymässä pientä nousua, puomistoa ja merkkejä näkyvyyden edessä, taitaa siinä olla kylältäpäinkin tullessa pientä nousu ja samaten näkyvyyshaittoja, liittymälevennykset ovat lyhyitä, eihän niihin kaikki kääntyvät edes sovi, elikkä kääntyvät jonot tulevat liian pitkiksi, sitten kulkee vielä näitä, jotka eivät tiedä tämän risteyksen isoista liikennevirroista.

      Jalasjärvelläkin vaikka oli avaraa ja suoraa 3-tiellä alle paahdettiin aikoinaan liittymistä, siihenhän kolarimäärään puututtiin ja tehtiin hitaan liikenteen väylät molemminpuolin 3-tietä.

      Nurmossakin pelaa liikennevalot hyvin ja voisihan kyröskosken tyylisen (nättejä pieniä) liikenneympyrän sujahuttaa helposti tuohon, eikä tavitsisi paljon peltoa ostaa.

      Tumpeluus sikseen, sitä on tarpeeksi liikenteessä, suunitelmat vain eivät ole ajan tasalla.

      • KoveroKuntoon

        Kiertoliittymä on halvin ja toiseksi paras eritason jälkeen. Ensiapuna muutamalla tonnilla, kuitenkin alikulun 30 tonnin, saisi tilapäiset liikennevalot. Nopeudet myös 40: iin välittömästi. Säästetään 15 tonnia alikulun rahoista sulkemalla se kuukautta aiemmin! U


      • kahdenkymMillinSäästö

        Kannattaako tuota alikulkua enää ruveta perumaan läpimenoa muutaman tonnin takia,,, jos vr-junista joka toinen pysähtyisi tämän jälkeen lapualla, niin joo jajos junissa lapualaiset pikänmatkalaiset saisivat ylimääräistä kestitystä, kun on hyvääsesti kuitenkin maksettu ja annetu rataa viedä keskeltä kylää halkoen.

        Koveroon -kun oikein halvalla tuo kiertoliitymä pistettäisiin, niin kökällä, levitettäisiin lapiolla murskeet ojat täyteen verkkarit päällä, 2-viikoa -kun temmelettäisiin, joo ei muutakuin piki päälle, kyllä olisi hyvä ja luja paikka.


      • aases

        Vrjunat auttaa vain jos on matkustamassa Seinäjoen asemalta Lapuan asemalle. Ei ne paljoa junat auta, jos haluaa matkustaa esim Kertunlaaksosta Saarenkankaalle. Auto siinä on ainoa vaihtoehto.


    • Elmeri44

      Sen verran noista liikennevalojen ja kiertoliittymien kustannuksista, että kummatkaan ei tule Koveron risteykseen muutamalla tonnilla, eikä edes muutamalla kymmenellä tuhannella.

      • VaikeudetOnVoitettava

        Noloahan se on, kun ei kumpaakaan ole laitettu, vaikka malli on tuossa lähellä, murmossa ahas risteys ja kiertoliitymän kyroskoskella, no matkaahan sinne on ja samanlaista nättiä ympyrää ei voi laittaa, kun muutoksen suunittelusta saa suunittelija enemmän vaikka suunitelma olisi huonompi, mailma on valmiiksi suuniteltu, soveltajat vain puutuvat.

        Selvä haskakin tehdään hyväksi kun sitä rummutetaan ja rahastetaan.


      • AinaVainNolompaa

        Niin joo keskustan shellin luonahan on näimää lähelläkin kierosellainen, liikennettä vain paljon vähemmän, kuin 3-tiellä kyroskoskella suomen pääväylillä.


      • IntiaaninViisausSyvällä

        Rekkakun tuossa kaatuu ja tulee pari vainaata, sun muutama kymppitonnis ei paina mitään.

        Intiaanin puhe lapsenlapselleen
        Käytä siis hiljaisuuden synnyinlahjaa toisten huomioimiseen.
        Jos ahneus on korvannut jumaluuden ihmisen silmässä,
        näe itsesi hänessä, jotta ymmärtäisit ja selviytyisit.
        Älä väheksy heikkoja, myötätunto tekee Sinusta vahvan.
        Eikö jyvä putoa syliisi, kun henkäyksesi puhaltaa akanan pois?
        Kaikessa on hyvyys,

        - jos sallit sen tapahtuvan


    • ymmyrkä

      kalajoella 2kpl kiertoliittymää meikein perätysten joki välis ja hyvin pelaa
      kokkolas komea monikaistaliittymä ja on hyvä.

    • PelletOnkivatÄäniä

      Koverohan on lapualaisten päättäjien musta pilkku, josta voisi vetää jo johtopäätöksiä, onko näistään mukamas johtajista mihkään, sievästi toteutettuna homma olisi jo hoidettu, ennenvanhaiset johtajat vain puuttuvat, on näitä peleilijöitä, jotka pisteitä kalastelevat, menneille vainaille nämä eivät laske painoarvoa -tulevia odotellessa.

      • Deekoovee

        Eipä ole Lapuan päättäjien vallassa kyseinen risteys. Liikennevalojen ja kiertoliittymän rakentaminen risteykseen on sen verran iso kustannus, ettei tarvitse lähivuosina haaveilla valtiolta sellaisia rahoja. Ja suunnitelmahan on jotain muuta.


      • 6666666

        Kyllä lapun päätäjät siihen vaikuttaa,, kunna jos eivät vaikuta, suuruudellä on monta muutakin asiaa siiretty.


      • kunnossapitäjä
        6666666 kirjoitti:

        Kyllä lapun päätäjät siihen vaikuttaa,, kunna jos eivät vaikuta, suuruudellä on monta muutakin asiaa siiretty.

        Aikamoinen klisee väitteesi. Ei niillä Lapuan päättäjien vetoomuksilla käytännössä ole vaikutusta. Jos ei valtiolla ole rahaa hankkeeseen, niin ei se vetoomuksilla lisäänny,.


      • keskisuomenmies
        6666666 kirjoitti:

        Kyllä lapun päätäjät siihen vaikuttaa,, kunna jos eivät vaikuta, suuruudellä on monta muutakin asiaa siiretty.

        Olet ainakin lapualainen, kun uskot Lapuan suuruuteen. Kyseessä kuitenkin pieni kyläpahanen.


      • 6666666
        keskisuomenmies kirjoitti:

        Olet ainakin lapualainen, kun uskot Lapuan suuruuteen. Kyseessä kuitenkin pieni kyläpahanen.

        Ota järki kätees, on sentään ruumiista kyse, ei mistään suuruudesta, nämä tyypithän yleensä juttuja vaikeuttavat toteuttaa.


      • RilluteluOnMahtia

        Suomihan velkaantuu 10000E/min, jotta kymmenen minuutin velkarahallahan tuo risteama laitettaisiin ajanmukaiseksi -liikennemääriin nähden (1milj.) jäisi vielä kunnolla noita rilluttelurahoja päätäjille, niitähän pitää aina olla.


      • AapoLarva
        RilluteluOnMahtia kirjoitti:

        Suomihan velkaantuu 10000E/min, jotta kymmenen minuutin velkarahallahan tuo risteama laitettaisiin ajanmukaiseksi -liikennemääriin nähden (1milj.) jäisi vielä kunnolla noita rilluttelurahoja päätäjille, niitähän pitää aina olla.

        Kustannuspuoli on alakantissa, mutta oikean suuntainen. Tuolla tavalla ajateltuna vain tulee haloo siitä, että mitä esimerkiksi terveydenhoitoon saisi samalla rahalla. Eli pienistä puroista syntyy....


      • 445566
        6666666 kirjoitti:

        Ota järki kätees, on sentään ruumiista kyse, ei mistään suuruudesta, nämä tyypithän yleensä juttuja vaikeuttavat toteuttaa.

        Pieniä on Lapuan kunnallispoliitikot Liikenneviraston ovella.


      • JaKaukaaOhi

        Mutta onneksi saatiin se kiertotie ohittamaan s-joen, on komeat paanat puhaltaa ohi.


      • tienrakentaja
        AapoLarva kirjoitti:

        Kustannuspuoli on alakantissa, mutta oikean suuntainen. Tuolla tavalla ajateltuna vain tulee haloo siitä, että mitä esimerkiksi terveydenhoitoon saisi samalla rahalla. Eli pienistä puroista syntyy....

        Tavallinen kaduntallaaja ei yleensä tajua, että kiertoliittymän rakentaminen tuollaiseen paikkaan on kustannuksiltaan miljoonaluokan hanke. Liikennevalojen kustannukset ovat myös korkeat.


      • RahassaMitattu
        tienrakentaja kirjoitti:

        Tavallinen kaduntallaaja ei yleensä tajua, että kiertoliittymän rakentaminen tuollaiseen paikkaan on kustannuksiltaan miljoonaluokan hanke. Liikennevalojen kustannukset ovat myös korkeat.

        Mitä maksaa yksi menehtynyt risteyskolarin uhri?


      • IsommatRattaatPyörimään
        445566 kirjoitti:

        Pieniä on Lapuan kunnallispoliitikot Liikenneviraston ovella.

        Kyllähän sitä aivan väärällä ovella seisottaisiin -jos liikenteen viraston, Sieläkin on aivan liikaa porukkaa kun joka ympyrä keretään suunittelemaan erikseen ja mitä lie muuta piirustusta harjoittelevat, mutta kyllä tässä jotain koulutuksen makua kyllä on matkassa, sen täytyy myöntää.


      • KassaElli
        RahassaMitattu kirjoitti:

        Mitä maksaa yksi menehtynyt risteyskolarin uhri?

        Tuolla logiikalla löytyy miljoona kuolemantärkeää rahakohdetta. Mikä sitten on tärkein. Rahakirstu on nyt tyhjä, joten turha puntaroida asioita.


      • RahatLöytyvätJoo

        Päätöksestä se vain on kiinni, rahaa senverran kyllä löytyykin, kunhan vähän katsellaan.


      • KirstuElsi
        RahatLöytyvätJoo kirjoitti:

        Päätöksestä se vain on kiinni, rahaa senverran kyllä löytyykin, kunhan vähän katsellaan.

        Eihän toi 4,5 milj. euroa ole juuri mitään. Löytyy ihan joka nurkasta.


      • TurvallisuusKuntoon
        tienrakentaja kirjoitti:

        Tavallinen kaduntallaaja ei yleensä tajua, että kiertoliittymän rakentaminen tuollaiseen paikkaan on kustannuksiltaan miljoonaluokan hanke. Liikennevalojen kustannukset ovat myös korkeat.

        Tilapäiset iiikkennevalot, joilla selvitään hyvin muutama vuosi eivät paljoa maksa. Sinä aikana, kun rakennetaan kiertoliittymä, säästetään liikenneonnettomuuksissa kymmeniä tuhanisa euroja, Saattaa olla, että joku säästää terveytensä lisäksi myös henkensä jos risteykseen toteutetaan väliaikainen liikenteenohjaus alikulun tapaan.


      • alle200000juuroa
        tienrakentaja kirjoitti:

        Tavallinen kaduntallaaja ei yleensä tajua, että kiertoliittymän rakentaminen tuollaiseen paikkaan on kustannuksiltaan miljoonaluokan hanke. Liikennevalojen kustannukset ovat myös korkeat.

        no kyllä on konsulteilla kovat palkkiot jos tuollaiseen kiertoliittymään saadaan miljoona menemään!


      • rahatLoppu
        TurvallisuusKuntoon kirjoitti:

        Tilapäiset iiikkennevalot, joilla selvitään hyvin muutama vuosi eivät paljoa maksa. Sinä aikana, kun rakennetaan kiertoliittymä, säästetään liikenneonnettomuuksissa kymmeniä tuhanisa euroja, Saattaa olla, että joku säästää terveytensä lisäksi myös henkensä jos risteykseen toteutetaan väliaikainen liikenteenohjaus alikulun tapaan.

        Ei paljoa maksa. Kyllä muuten maksaa tuollaiseen risteykseen.


      • OhitustieEkaksi
        alle200000juuroa kirjoitti:

        no kyllä on konsulteilla kovat palkkiot jos tuollaiseen kiertoliittymään saadaan miljoona menemään!

        Ei ainakaan nimimerkkisi summalla rakenneta mitään. Itsekin googlettelin vastaavien kiertoliittymien hintoja ja kyllä hinta yllättävän korkea on.


      • SiisKaikkiKämpätPaikalle

        Kaikki maksavat -jotka työttömyystyönä tehhään, 40-v sitten tuolla sellainen isompi kylätie ja puron yli piti rakentaa silta, ensin tehtiin kiertotie ohittamaan työmaa, sitten kaivettiin ja laudoitettiin koko talvisydän sitä siltaa ja miehet tietysti tekivät työtä käskettyä, kyllä ihmettelin sitä touhua ,kun kulin siitä ohi harvakseltaa, ettei laittetu isoa rumpua ja murskeila kivillä ja soralla täytetty, se olisi tehty rapiat viikossa, eikä mitään ohituksia olisi tarvittu rakentaa, kun molemmin päin voi silloin edestakasin kulkea,

        Kuinka jotkut osaavat tehdä työmaista pitkäaikaisia!!


      • IlmaaHinnassa
        KirstuElsi kirjoitti:

        Eihän toi 4,5 milj. euroa ole juuri mitään. Löytyy ihan joka nurkasta.

        Minä voisin urakoida uuden Koveron eritasoliittymän 3. miljoonalla eurolla. Maanrakennusalan kartellit tulisi poistaa Etelä-Pohjanmaalla. Urakoitsijat ja rakentajat rahastavat yhteskuntaa miten vaan sielu sietää. Ahneudella ei ole rakennusalalla rajoja.


    • autotpois

      Ei mitään väliä onko valot, kiertoliittymä tai eritaso Kyllä piitaamattomat autoilia ja tumpelot onnistuu kolarin ajamahan

    • jasamalla

      kertaa liittymä liuhtarista 19 tielle kans kuntoon s.joen suuntaan.
      Monta vuotta maamassat lojuneet siinä ja pajua jo puskee.

      • tyyiui

        Kummallas puolella se liittymävaraus on?


      • dumpperikuski
        tyyiui kirjoitti:

        Kummallas puolella se liittymävaraus on?

        Siis siellä terveyskeskuksen puolellahan ne maat on odottamassa. Toisella puolellahan on jo valmis ramppi-


      • tyyiui
        dumpperikuski kirjoitti:

        Siis siellä terveyskeskuksen puolellahan ne maat on odottamassa. Toisella puolellahan on jo valmis ramppi-

        Juu eikun meinasin että Kauhavan vaiko Sjoen puolella. Mutta selvis... Kiits..


      • Cccp2015

        Ja jälleen tuli kolmen auton perjantaitälli ko risteyksessä.


      • Löytyyyjoo
        Cccp2015 kirjoitti:

        Ja jälleen tuli kolmen auton perjantaitälli ko risteyksessä.

        Johan tuosta on oma ketju palstalla.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3839
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2298
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1694
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      301
      1228
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe