Miten välttää kateus kaveripiirissä?

NiinaMaria---

Olen hankkimassa uutta kameraa.
Tähän asti minulla ja kolmella kaverillani on ollut samanlaiset kamerat, mutta nyttemmin olen alkanut haluamaan uutta kameraa.

Pelkään, että kaverinui suuttuvat minulle jos hankin uudemman kameran mitä heillä on.

Miten pääsen eroon mahdollisesta kateudesta?

24

144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hankala juttu. Keksit varmaan jotain.
      Ei aina voi ajatella, että joku loukkaantuu, jos ostaa jotain uutta, mutta jos aihe on arka, niin
      voisit tunnustella ennakkoon, esim juttelemalla, että sä oot katsellu uutta kameraa. Jos alkaa tulla vastaväitteitä, niin kerro miks tarviit uuden. Esim. koska
      - se putos eikä enää toimi ihan kunnolla
      - sen muisti temppuilee
      - se ei lataudu enää niin hyvin ku pitäis
      - pikkusisko, pikkuveli, äiti tai joku sosialisoi sun kameran koska ne haluu just sellasen ja sait sit siitä vähän rahaa uuden ostoon
      - tai muuten vaan haluut sellasen, missä on xxxxx (jotain mitä tässä ei ole)

    • MitäVäliä

      Se ostaa, jolla on rahaa.

      • paljon.väliä

        " Se ostaa, jolla on rahaa. "

        ehei useinkaan pidä paikkansa, on rahaa, sijoitukset tuottaa 10 % kk ja käteisenkin laitoin kesäkuun alussa USD.

        Koskaan en ole ostanut yli 400 e kameraa, uusin nykyään eos m. Vaikka kuvaus on täysin harrastus, olen tienannut joka vuosi kamerani hinnan 1-5 kertaisesti.

        Kyllä luulen että he joila on kalleimmat kamerat, ovat usein eri tavoin köyhempiä, jos mittaa perheellä, asumislaadulla, matkailulla ja turvallisuuden tunteella 20 v eteenpäin.


      • Prokuristi

        Aika hassu näkövinkkeli viimeisessä kappaleessa. Miksi ihmeessä ihmisellä ei voisi olla kalliit kamerat (minulla yht. 25000€), ja siitä huolimatta iso ja hyvä perhe (6 lasta, kaikki menestyviä), mukava talo (280m2 Espoossa ja mökki Snappertunassa), matkoja mielnkiintoissa maissa (toistaiseksi noin 60 käytynä, mm Tiibet, Jemen, Burma jne.) ja tulevaisuus turvattu mukavalla eläkkeellä ja varallisuudella.


      • volokavaaja

        Siinäkin mielessä pöllö idea, että poikkeuksetta sosiologisissa tutkimuksissa on havaittu korrelaatio taloudellisen menestyksen ja onnellisuuden välillä. Toisin sanoen voisi melko turvallisesti olettaa, että kalliin kameran omistaja on menestyneempi ja onnellisempi kuin halvan kameran kantaja. Eli parempi perhe, parempi asunto, mukavampaa matkailua ja turvallinen tulevaisuus. Että revi siit...


    • Oman_tiensä_kulkija

      Kysymyksesi ei varsinaisesti liity valokuvaukseen millään tavalla, joten täältä voit tuskin odottaa mitään asiallisia vastauksia.

      Kysymyksesi saattaisi olla seuraavissa aihepiireissä paremmin kotonaan:

      http://keskustelu.suomi24.fi/suhteet/ystavyys
      http://keskustelu.suomi24.fi/nuoret/aikuistuminen

      Sananen silti: Jos olet vakavasti kiinnostunut valokuvauksesta harrasteena, tiedät varmasti ja perustellusti tarvitsevasi paremman kameran ja sinulla on siihen varaa, kannattaa tuollaiset kateusnäkökohdat jättää omaan arvoonsa. Jos jotkut ystäväsi pahoittavat mielensä sen johdosta, että joku kaveripiiristä poikkeaa ruodusta ja hankkii itselleen toisenlaisen harrastusvälineen kuin toisilla on, ei heidän ystävyydellään liene paljoakaan arvoa.

      Laumasieluisuus laumasieluisuuden vuoksi on syvältä!

    • kaveripiirissä

      Mieti kannattaako laitaa hihna jossa lukee kissankorkuisilla kirkkaanpunaisilla kirjaimilla kameran tuotemerkki?
      Miksi olet sellainen, että sinua kadehdittaisiin?
      Onkohan vika omassa päässä?

      • NiinaMaria---

        no kun olen ollut jo pitkään parempi kuvaja kuin muut.
        He kuvaavat vain selfieitä ja kynsilakkojaan.
        Minä haluaisin kuvata muutakin, mutta tälläinen tavallinen pikkukamera on liian huono.


      • paljon.väliä
        NiinaMaria--- kirjoitti:

        no kun olen ollut jo pitkään parempi kuvaja kuin muut.
        He kuvaavat vain selfieitä ja kynsilakkojaan.
        Minä haluaisin kuvata muutakin, mutta tälläinen tavallinen pikkukamera on liian huono.

        Valokuvaus on hieno harrastus, jos tienaa sillä leipänsä pitää olla suomen 10 parhaan joukossa, ei ole hyvinkään todennäköistä. Ensimmäinen edellytys onnistumiseen on olla todella fiksu ja hyvin sosiaalinen ja kielitaitoinen.

        Mitä sinä kuvillasi teet,,,,,,,,, älä vain anna elämäsi, opiskelusi kärsiä valokuvauksesta.
        Ensin työ, lue; opiskelu, sitten huvit, kaverit, sosiaalisuus ja viimeisenä valokuvaus.


      • peruscanonisti

        "

        Valokuvaus on hieno harrastus, jos tienaa sillä leipänsä pitää olla suomen 10 parhaan joukossa, ei ole hyvinkään todennäköistä. Ensimmäinen edellytys onnistumiseen on olla todella fiksu ja hyvin sosiaalinen ja kielitaitoinen.

        Mitä sinä kuvillasi teet,,,,,,,,, älä vain anna elämäsi, opiskelusi kärsiä valokuvauksesta.

        Ensin työ, lue; opiskelu, sitten huvit, kaverit, sosiaalisuus ja viimeisenä valokuvaus."

        Olipa kehittävä kommentti.

        HEH

        Kuullostaa ihan paskan jauhannalta
        Kun oma BisNess ei luista ja pelkää kilpailua


      • KokooMustaPaska

        "Ensimmäinen edellytys onnistumiseen on olla todella fiksu ja hyvin sosiaalinen ja kielitaitoinen."

        Hyvät kuvat eivät tokikaan merkkaa mitään :-)


      • Linssiviilari

        Kohta 40 vuotta alalla olleena voin sanoa, että fiksuus ja sosiaalisuus merkitsee aika hemmetin paljon siinä, miten menestyy kuvaajana. Tunnen parikin erittäin hyvää ellei lostavaa kuvaajaa (palkintoja, aikanaan kansainvälisiä huippupestejä jne jne), jotka ovat päätyneet katkeriksi työttömiksi pelkästään hankalan luonteensa takia. Samaan aikaan moni ei kovinkaan lahjakas pärjää mukavasti fiksuudella ja sosiaalisella luonteella.


    • Osta Nikon :-)

      • on-se-huono

        Minulla on Nikon. Se on todella huono. Paljon huonompi kuin Olympus ja Panasonic jotka myös omistan.


    • Valokuvaus_psykologiaa

      Kateuden vältät sillä, että harkitset omat tarpeesi omista lähtökohdista ja hankit juuri semmoiset välineet kuin sinä haluat ja annat muiden tehdä samoin. Hiekkalaatikolla olisi pitänyt oppi nuo asiat, mutta nyt olisi korkea aika unohtaa tuommoiset ajatukset ja itsenäistyä.

    • iuytuyt

      Kasvamalla aikuiseksi. Mitä ilmeisimmin olet naispuolinen teini ja siinä joukossa kateus juhlii.

    • laur4444

      Älä tee asiasta numeroa, jos olet tosissasi. Etkä harrastamassa huomihuorausta.
      Eli jos nyt ihan olet tosissasi kysymyksesi kanssa niin älä puhu asiasta mitään, älä mainosta ja hehkuta jne.
      Ja sitten kun kaverit näkevät kamerasi ja kysyvät että ostit sitten uuden vai, niin vastaat vain rennosti, taaskaan tekemättä asiasta itse numeroa. "Joo, tälläne tuli hommattua. Ihan kiva ollut."

      Mutta hieman kyllä valittavasti tekstisi kuullostaa siltä että nimenomaan haluat kavereiden olevan kateudesta vihreitä.

    • Summipummi

      Pääset eroon mahdollisesta kateudesta peittämällä kaikki kamerastasi löytyvät punaiset täplät. Pröystäkameroista niitä kyllä löytyy.

    • video.nykyaikaa

      ei se aina kateutta ole, usein myös sääliä jos ostaa liian hyvän kameran johon taidot eivät riitä. ja yksi totuus, 2 v kuluttua se on vanhanaikaine ja tomunen.
      Ei se kallis kamera paljoa parempaa kuvaa tuota kuin puolet halvempi . Ja jos ei osaa valita kohdetta, valaisu suuntaa ja käytä kolmijalkaa ei tuu hyviä kuvia, ei ainakaan videokuvia.
      Ite en ole paljoa antanut enää arvoa valokuville, jo 2003 myydyt videokamerat tuottivat laadukasta kuvaa.

    • lögkwhjerhghwe

      Kaverit tulevat kateiksi vain, jos niillä ei ole rahaa.
      Muussa tapauksessa ne menee kauppaan ja ostaa vielä paremman vain sinua härnätkseen.

      • I_dont_care

        Siinähän sitten suuttuvat ;D


    • noitamuutenpiisaa

      Ei mitenkään, jos kaverit on luonteensa takia kateudesta vihreitä.

      • Hyvä_neuvo

        Demarit ovat kateita. Ei kaveripiirissä kannata pitää demareita.


    • Dr0

      Ostin vasta Leica S 2 eikä kukaan kavereista ole huomauttanut liian kalliista tai muutoin sopimattomasta ostoksestani.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4773
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      95
      4572
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      620
      4184
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3147
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2691
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2213
    7. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      221
      2163
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      347
      2163
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1775
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1502
    Aihe