Omavalmiste sähkölaite?

Rakentaja

Tein kesämökkini viereen neljänkymmenen neliön vierasmökin (pyörien päällä, ei tarvi rak.lupaa) ja liitin sen sähkökeskukseen kahden metrin pituisen liitäntäjohdon suko-pistotulpalla ja tietysti vedonpoistolla. Kyseessähän on siirrettävä sähkölaite. Tarviiko tälläistä omavalmisteista siirrettävää sähkölaitetta jotenkin tarkastuttaa tai hyväksyttää?

23

255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nakertaja.minäkin

      Ei tarvi, kunhan et myy, vuokraa, lainaa tai muuten saata laitetta muiden käyttöön. Itse voit sitä käyttää, mutta myöskin vastaat seurauksista. Tulipalossa voi olla ettet saa korvauksia, jos tuo laite on syypää siihen. Et myöskään saa antaa laitetta toimivana. Virtajohto irroitettuna voit antaa. Sen jälkeen laitteesta vastaa osittain se, joka saattaa sen uudelleen toimtakuntoon. Täysin sekään ei vapauta sinua vastuusta, ellet sovi siitä kirjallisesti. Jos annat sen muuten toimivana, mutta virtajohto pitää uuden omistajan lisätä, ja sattuukin vahinko, olet hankaluuksissa. Pidä siis laite itsellä, ja kun et tarvi, pura alkutekijöihin.

      • fhgjkuilop

        Mahdollisten seuraamusten kannalta oikein, mutta tarkastukset ja hyväksynnät kyllä tarvitaan.


      • nh.kiu

        Höpöhöpö. Omaan harrastuskäyttöön saa rakentaa ihan millaisen sähkölaitteen tahansa. Riittää, kun itse tarkastaa kytkennät. Tai on tarkastamatta.


      • fhgjkuilop

        Luuletko ihan tosissaan että tuo katsotaan harrastekäytöksi -salli minun nauraa.


      • hhy.kki

        Jos tuolla on itse omana vieraanaan, niin ei se oikein täytä muuta kuin harrastuskäytön tunnusmerkit.


    • haluaakans

      onko kuvaa mökistä pyörien päällä ?

    • Nonytolenkuullutkaiken

      Väitätkö että siis 40m2 TALO pyörillä on verkkoon pistotulpalla liitettävä siirrettävä SÄHKÖLAITE? Talo on siis ilmeisesti myös sähköistetty ilman lupia maallikon toimesta.

    • vetopoistolla

      Etkös meinaa vetää sitä kun laitoit vedonpoiston.

    • jalasmökki

      Turhaan laitoit pyörät, myös jalakset hyväksytään, eli rungon alapuut nimetään piirrustuksissa jalaksiksi.

    • mitämuuta

      Ethän ole insinööri, ethän tai pahempaa paljon pahempaa, diplomi sellainen, teoreetikko?

      • KysyyEpätietoinen

        Entäs minä, kun satun olemaan tekniikan tohtori ja sähköasentaja.

        Olenko pahimmista pahin?


      • palkeenviiltäjä
        KysyyEpätietoinen kirjoitti:

        Entäs minä, kun satun olemaan tekniikan tohtori ja sähköasentaja.

        Olenko pahimmista pahin?

        Pahempi on haitaristi ja pahin haitarin korjaaja - ei siis mitään hätää.


    • ytuyu.jhgf

      Omaan harrastekäyttöön saa rakentaa ihan minkälaisen ja minkäkokoisen ja minkätehoisen ja minkäjännitteisen sähkölaitteen tahansa. Vaikka Eduskuntatalon kokoisen. Eikä sillä ole mitään väliä, onko pyörät alla vai ei. Harvoin on harrastajien aggregaateissa tai radioamatöörien radiolähettimissä pyöriä alla. Usein ei jalaksiakaan.

      Olennaista on se, että kyseistä sähkölaitetta ei saa kukaan muu kuin rakentaja käyttää.

      • 0897y8kutjyhtg

        Kuvitteletko sinäkin ihan tosissaan että joku vierasmökki tulkitaan "harrastelaitteeksi" ?


      • erwt.yru

        Ei tarvitse tulkita yhtään mitään. Riittää, kun lukee, mitä on präntätty pykäliin ja paragraafeihin.


      • ö9lo8k7itu

        Vai ei tarvi tulkita, taitaa olla sinulle aivan vierasta miten kaikkia lakeja, asetuksia määräyksiä... tulkitaan -tulkitsijana sitten eri tahot korkeimpaan oikeuteen asti.


      • efthh.ggh

        Höpöhöpö.


    • pohjapiirtäjä

      Jos sähkötyöt tehty kunnolla ja omatunto soimaa, voit kutsua oikean sähköasentajan paikalle , laaditte sähköistä piirrustukset ja asentaja katsoo että homma ok. antaa hyväksynnän asennuksille , ei maksa ihmeitä.

      • 7uyh6uj

        Näin sitten siirretään omantunnon tuskat tälle hölmölle "oikealle asentajalle" joka vastoin määräyksiä ja lupansa vaarantaen ottaa kelpoisuusehdot täyttämättömän tekijän tekemät työt vastuulleen, alkuperäinen tekijä tietty voi tällöin huokaista helpotuksesta kun näin toimien hänen vastuunsa asennuksista on päättynyt.


      • pohjapiirtäjä

        No jos sattuu asentaja olemaan sellainen joka ei tiedä alastaan mitään , mutta ainakin asennuksille tulee tietty lain voima.


    • jukkaano

      sähköhommat oppii kokeilemalla enkä meinaa että kieli pistorasiaan vaan järki mukaan. itse olen purkanut asbestitkin vanhasta talosta, saiturinpörssistä 10e volta imuri ja alepan muovikasseja

      • Köhköh

        Yskittääkö?


    • tulkoonvalkeus

      Sähköhommat on sen verran simppeliä hommaa että niitä tekee yksinkertasempikin ihminen.Sitä vaan pelotellaan että on vaikeeta ja laki kieltää,hittooko sitä köyhä ihminen teettämään hommia jotka osaa itekin tehä.Kyllä meinaa valot toimii ja kaikki muukin,eikä oo kukaan tullu kyseleen että kuka teki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe