Menkat jäivät välistä

huolestunut1324

Moi, olen 14 vuotias tyttö ja aloitin laihduttamisen viime kesäloman jälkeen. Olen laihtunut 53 kilosta 47 kiloon, ja nyt tässä kuussa ei ole tullut menkkoja.. Viime kuussa ne vielä tulivat normaalisti. Voiko johtua siitä että viimeaikoina energiansaantini on ollut vähäistä ja olen lisännyt liikuntaa? Mitä pitäisi tehdä jotta saan ne takaisin? Jos syön vähän enemmän, niin tuleeko ne ensikuussa normaalisti vai saattoiko ne jäädä pidemmäksi aikaa? Käyn tereydenhoitajalla säännöllisesti punnituksissa

17

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hannelelellee

      Sinun kannattaa äkkiä kertoa jollekkin aikuiselle... Itse sairastin nuorempana anoreksian ja en voi saada enää lapsia sen vuoksi

      • eikömikäännikkikelpaa

        Terveydenhoitaja on luultavasti aikuinen.
        Onneksi sinä "huolestunut" osaat olla huolestunut itsestäsi, ja teit jo ihan itse diagnoosinkin :)


    • elämänmyönteinen

      Terveydenhoitaja on se ensimmäinen jolle pitää kertoa ellet halua kysyä omalta äidiltä. Sinun ikäisellä ne voi olla vielä epäsäännölliset, joten ei kannata vielä huolestua. Laihduttaminen on pitempi prosessi, ei ole terveellistä laihduttaa pikaisesti. Normaali terve ihminen hallitsee painonsa liikunnalla ja ruokavaliolla. Vähemmän rasvaa ja sokeria ja enemmän kasviksia.

    • Osaat

      Hei, 14-vuotias tyttö !

      Hienoa, kun rohkeasti kirjoitit tänne kysymyksen.
      Kyllä, kun syöt enemmän, kuukautiset palaavat pian ! Aloita jo tänään !

      Äiti ja terveydenhoitaja ovat tukenasi !

    • 131313131313131313131313

      Alle 50 kiloo on kyllä liian vähän. Mikä on sun pituus? Jos laihtuu liikaa ja on liian alipainonen tai liian ylipainonen niin hormonitoiminta voi mennä ihan sekasin.

      • Huolestunut1324

        163cm


    • Huolestunut1324

      Oon 163cm

    • Huolestunut_iskä

      Niin, siihen menkkojen poisjäämiseen voi olla ihan joku muukin. Esim. se miksi ne yleensä jäävät pois...Mutta joo. Sun iässäs se oi oo mitenkään harvinaista. Kyllähän toi painoindeksi on painumassa vauhdilla semmosiin lukemiin, että hälytys kellojen pitäis soida. Rupeehan toi paino oleen jo nyt melkosen alhanen vaikka pituuttakaan ei aivan älyttömiä olekkaan. Jos on jo olemassa jonkunlainen syömishäiriö, niin tossahan tuli jo edellä ihan hyviä paikkoja joihin voi, kannattaa ja ehkä jo täytyykin ottaa yhteyttä. Tsemppiä...!

    • BLOODisLIFE

      Sun pituus on 163 cm ja painat alle 50 kiloo ja se on ihan liian vähän! Sun pitäis painaa yli 50 kiloo ja kun painoit 53 kiloo olit ihan normaalipainoinen! Minkä helevetin takia aloit laihduttaa??

      • Huolestunut1324

        Mulla on jo pidempään ollut ongelmia itsetunnon kanssa ja itseasiassa mun paino häiritsi mua eniten (häiritsee vieläkin) ja eihän tää oo mitenkään terveellistä mutta en pääse enään ahdistuksesta yli ja jos mä nyt lihoisin samoihin mittoihin niin luultavasti tappaisin itteni..


      • qvrztecsded

        Laihduttaminen ei tuo normaalipainoiselle parempaa itsetuntoa, kuten varmaan huomasit. Alipainoon meno tekee vain turraksi, ei vain välitä. Nyt on aika palata takaisin, sillä jos jatkat tuolla linjalla matkaat hulluuteen.
        Keho menee ihan sekaisin, samoin mieli. Kehosi näyttää jo että saat liian vähän energiaa ja olet mennyt jo geneettisen painosi alapuolelle lopettamalla jo lisääntymistoiminnot. Sinun pitää vain yksinkertaisesti lihoa, lihominen takaisin on henkisesti paljon rankempaa kuin laihtuminen. Mutta älä pelkää, ei sinusta lihavaa tule. Luota kehoosi ja syö. Se löllö joka tulee, ei ole läskiä vaan vettä kun hormoonitoimintasi taas elpyy ja poistuu kun olet taas normaalissa omassa massassasi. Ja ei kannata luottaa mihinkään painolaskureihin, meillä kaikilla on oma erilainen paino joka on geeneissämme.


    • vimna

      Tuon ikäisenä on yleensä epäsäännöllisiä kuukautisia. Myös tunne-elämä, ruokavalio stressi, liikunta ja nopea laihtuminen saattaa häiritä hormonitoimintaa. Se kyllä tasoittuu ajan kanssa. Mulla itsellä 13-18 vuotiaana epäsäännölliset ja oli myös pitkiä taukoja syömishäiriön takia. Nyt on päivälleen säännölliset (19v), vaikka en ole koskaan saavuttanut normaalia painoa. Ihmiset on siinäkin aika yksilöllisiä. Sanotaan myös, että rasvaprosentti pitäisi olla väh. 14-17% että toimii kuukautiset, mutta itsellä ei ole koskaan ole ollut 14% enempää.

      Älä jooko laihduta enempää, et varmasti halua mahdollista noidankehää, luukatoa, puutoksia ja lääkkeitä, jotka sekoittavat hormonitoimistaa ja mieltä.

      Tsemppiä :)

    • ixojb

      Luulis että se on HYVÄ asia että ne loppuu...

      • Huolestunut1324

        Pidemmänpäälle se kuitenkin aiheuttaa ties mitä paskaa elimistölle, senpä takia huolestunut oonkin..


    • 2ja3on5

      Mitä ihmettä selitätte että painaa liian vähän jos on 163cm ja 47kg? Olen itse ihan samoissa mitoissa ja terveydenhoitajan mukaan normaalipainoinen. (Ja en ole laihduttamalla päässyt tähän painoon)

      • katjaliini2

        Oot periaatteessa pari kiloa alipainoinen. 163cm normaalipaino on jossain välillä 49-66. Mutta jos sun kroppa toimii hyvin ja oot luonnollisesti (et rajoita tai liiku liikaa) tossa painossa, niin sit sä olet. Se on sulle normaalipaino, mutta kaikkien kroppa ei välttämättä toimi enää tossa painossa normaalisti. Pitää aina muistaa, että jokaisella ihmisellä on oma biologinen normaali paino. Se paino, jossa kroppa toimii parhaiten. Se on paino, jota kroppa pyrkii ylläpitämään. Jokaisen ihmisen pitää löytää se, siinä ei auta bmi-käyrien tuijottelu.

        Mä olen 163cm ja mun oma biologinen paino on 64. Kaikki siitä alaspäin ei ole mulle normaalia. Mulla jää menkat heti pois, jos paino menee edes alle 60. Eli 47 olis mulle ihan liiian vähän. Ja tää nykyinen 42 on ihan liian vähän. En oo ees haaveillut menkoista vuoteen. :/


    • Huolestunut1324

      Löysin tän keskustelun jälleen, nykyään painan noin 44-45kg. Alimmillaan paino on ollut tasan 40kg ja nykyään käyn joka viikko punnituksissa, jos paino laskee vielä yhtään niin se on sitten suoraan sairaalaan osastohoitoon ja mulle on asetettu tiukat säännöt syömisten ja liikkumisen suhteen. En olis ees halunnu apua mutta sain terveydenhoitajan toimesta lähetteen nuorisolääkärille joka sit punnitsi mut ja jutteli vähän ja sitten taas se loppujenlopuks vielä teki lähetteen verikokeisiin, sydänfilmiin, psykiatrille ja ravintoterapeutille.. Lisäks mulle suunnitellaan jotakin hoitoa maksusitoomuksella mutta sen toteutus jää nähtäväksi. Kai ne menkat sieltä vielä tulee, nytkun ne ei oo tullu normaalisti niin pakkohan niitten on käynnistyä edes sitten kun mun somaattinen tila on korjautunut

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      201
      3338
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1935
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1361
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe