Minkähänlaisia nuo Retriitit ovat?

tuuuul

Niit järjestetään jossain. olisi tarvetta.

52

147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siilimuori

      Kookleta.

    • Eiks se retriitti oo sellasta peruuttamista ja vetäytymistä eri syistä ,ikään kuin pakoa nykyisyyrestä.
      Eli ne on kulloisenkin teeman mukasia ,kuka sit vetäytyy minkin syyn takia, vähemän puheliaat on vahvoilla niis kinkereissä.

    • ent.siivoojaparka

      Katselin Wikiltä noita retriittejä. Ei vaikuta olevan mitään sellaiselle, joka haluaa rentoutua yksinäisyydessä ja hiljaisuudessa. Siellähän luvataan, että tekemisen puutetta ei tule olemaan ja on kaikenlaista ohjelmoitua kerhoa ja keskustelua. En minä jaksaisi kokonaista viikonloppua tuollaisessa paikassa toisten järjestämine aikatauluineen, koska ollaan hiljaa, koska keskustellaan, mistä keskustellaan, mistä aiheesta mietiskellään ja mihin aikaan syödään...
      Ainakin viikko pitäisi sen jälkeen saada rentoutua ihan omin päin.
      Miksi ihmeessä pitäisi mennä jonnekin olemaan hiljaa ja maksaa siitä? Eikö saa pidettyä suutaan kiinni kotona? Mikä esimerkiksi yksin asuvaa eläkeläistä stressaa siihen pisteeseen, että pitäisi matkustaa jonnekin retriittiin? No, ehkä etsimään seuraa...

      • siilimuori

        Jos haluat rentoutua yksinäisyydessä ja hiljaisuudessa ilman virikkeitä, jää toki kotiin, sulje ikkunaverhot, laita puhelimesi kiinni, mutta minusta tuo kuulostaa tylsältä. Itse hakisin hiljaisuuden retriitistä jotain tämänkaltaista, näyttää mielenkiintoiselta ja ohjattu retriitti antaa enemmän kuin yksin kotona möllöttäminen. Ainakin uuden kokemuksen jonka jälkeen ollaan jossain määrinlin viisaampia. Aion kyllä jotain retriittiä jossain vaiheessa mennä katsomaan ja kokemaan.

        http://heliheiskanen.fi/kurssit-ja-ryhmat/hiljaisen-lasnaolon-retriitti/


      • ö-Öö

        Ympäristön vaihdos.

        Mun mielestä noissa jutuissa yks tärkee pointti just ympäristön vaihdos. Ei ole ne samat seinät ympärillä ja samat murheet mielessä aina. Jo se saattaa auttaa.

        Mulla yks tuttu, joka menee aina joskus Valamoon rauhoittumaan. Sillä oli pirun traaginen tapahtuma aikanaan ja "kummitukset" tahtovat edelleen olla kimpussa. Se ei ole erityisemmin uskis ja luterilainenkin. Mutta se diggaa luostari-ilmapiiriä.Ja hotelli kuin hotelli, mutta meinas, paras, missä ikinä ollut.

        Mulla käsitys, joku vaeltelu tai eränkäynti niinkuin parhaasta päästä hiljentymiseen, mietiskelyyn ja rauhoittumiseen. Erämaassa saa olla rauhassa ja ympäristö tosiaan on eri, kuin tavallisesti.

        Jotenkin tollaset maksulliset "hiljentymiskurssit" ohjelmineen kuulostavat karmeilta. Hyvähän se, että jokin päivärutiini, ruokailut jne, miellän kuitenkin monien hakevan omaa rauhaa ja ajatusten nollaamista, että jaksaa jatkossa. Eikä kaikki sovi kaikille.



        =DW=


      • ö-Öö
        ö-Öö kirjoitti:

        Ympäristön vaihdos.

        Mun mielestä noissa jutuissa yks tärkee pointti just ympäristön vaihdos. Ei ole ne samat seinät ympärillä ja samat murheet mielessä aina. Jo se saattaa auttaa.

        Mulla yks tuttu, joka menee aina joskus Valamoon rauhoittumaan. Sillä oli pirun traaginen tapahtuma aikanaan ja "kummitukset" tahtovat edelleen olla kimpussa. Se ei ole erityisemmin uskis ja luterilainenkin. Mutta se diggaa luostari-ilmapiiriä.Ja hotelli kuin hotelli, mutta meinas, paras, missä ikinä ollut.

        Mulla käsitys, joku vaeltelu tai eränkäynti niinkuin parhaasta päästä hiljentymiseen, mietiskelyyn ja rauhoittumiseen. Erämaassa saa olla rauhassa ja ympäristö tosiaan on eri, kuin tavallisesti.

        Jotenkin tollaset maksulliset "hiljentymiskurssit" ohjelmineen kuulostavat karmeilta. Hyvähän se, että jokin päivärutiini, ruokailut jne, miellän kuitenkin monien hakevan omaa rauhaa ja ajatusten nollaamista, että jaksaa jatkossa. Eikä kaikki sovi kaikille.



        =DW=

        Tsekkasin.

        Valamo halpa, viis päivää, alle neljäsataa, asuminen, täyshoito, ei noin halpaa hotelliakaan helpolla löydä. Ohjelmaan on, mutta ei kovin paljon, eikä siihen tietenkään ole pakko osallistua, mutta mahdollisuus on.

        http://valamo.fi/components/com_rseventspro/assets/images/files/Retriitti Tammi-Helmi ohjelma.pdf

        Ja tämä mun tuttu, se ei tosiaankaan ole mitenkään kiihkouskovainen, heh, tulee oikein hyvin munkin kanssa toimeen :DD

        =DW=


      • siilimuori
        ö-Öö kirjoitti:

        Ympäristön vaihdos.

        Mun mielestä noissa jutuissa yks tärkee pointti just ympäristön vaihdos. Ei ole ne samat seinät ympärillä ja samat murheet mielessä aina. Jo se saattaa auttaa.

        Mulla yks tuttu, joka menee aina joskus Valamoon rauhoittumaan. Sillä oli pirun traaginen tapahtuma aikanaan ja "kummitukset" tahtovat edelleen olla kimpussa. Se ei ole erityisemmin uskis ja luterilainenkin. Mutta se diggaa luostari-ilmapiiriä.Ja hotelli kuin hotelli, mutta meinas, paras, missä ikinä ollut.

        Mulla käsitys, joku vaeltelu tai eränkäynti niinkuin parhaasta päästä hiljentymiseen, mietiskelyyn ja rauhoittumiseen. Erämaassa saa olla rauhassa ja ympäristö tosiaan on eri, kuin tavallisesti.

        Jotenkin tollaset maksulliset "hiljentymiskurssit" ohjelmineen kuulostavat karmeilta. Hyvähän se, että jokin päivärutiini, ruokailut jne, miellän kuitenkin monien hakevan omaa rauhaa ja ajatusten nollaamista, että jaksaa jatkossa. Eikä kaikki sovi kaikille.



        =DW=

        Minusta taas nuo mitä olet googletellut, osa kuulostaa hyvältä ja osittain perustan näkemykseni siellä käyneiden kokemuksiin. Ja minä olen vähän sellainen tyyppi, joka ei usko ennen kuin itse näkee ja kokee.Sitten voi loihea lausumaan mielipiteensä.

        En minäkään sillain ole sanan varsinaisessa merktiyksessä mikään uskovainen mutta pidän kirkkojen, hautausmaiden ja uskoisin etä sitten myös esimerkiksi luostareiden ilmapiiristä, joku niissä kiehtoo, ehkä rauha.


      • ent.siivoojaparka
        siilimuori kirjoitti:

        Jos haluat rentoutua yksinäisyydessä ja hiljaisuudessa ilman virikkeitä, jää toki kotiin, sulje ikkunaverhot, laita puhelimesi kiinni, mutta minusta tuo kuulostaa tylsältä. Itse hakisin hiljaisuuden retriitistä jotain tämänkaltaista, näyttää mielenkiintoiselta ja ohjattu retriitti antaa enemmän kuin yksin kotona möllöttäminen. Ainakin uuden kokemuksen jonka jälkeen ollaan jossain määrinlin viisaampia. Aion kyllä jotain retriittiä jossain vaiheessa mennä katsomaan ja kokemaan.

        http://heliheiskanen.fi/kurssit-ja-ryhmat/hiljaisen-lasnaolon-retriitti/

        Nythän muistankin yhden keskustelun kanssasi vanhalla nikilläsi. Heitit ilmoille termin "vaivautunut hiljaisuus". Pidit vähän sankarina sitä, joka pystyy laukaisemaan tilanteen, kun ryhmässä tulee hiljainen hetki. Sain silloin käsityksen, että mielestäsi on luonnotonta, jos on monta ihmistä paikalla, eikä kukaan puhu mitään.
        Juuri sinulle tällainen retriitti olisi hyvää terapiaa siihen vaivautuneisuuteesi. Suosittelen lämpimästi. Saisit olla ryhmässä hiljaa ihan luvan kanssa (jos pystyt) ja opetella olemaan vaivautumatta siitä. Ehkä oppisit vähitellen ymmärtämään, ettei se hiljaa oleminen ole negatiivista retriitin ulkopuolellakaan.


      • siilmuori
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Nythän muistankin yhden keskustelun kanssasi vanhalla nikilläsi. Heitit ilmoille termin "vaivautunut hiljaisuus". Pidit vähän sankarina sitä, joka pystyy laukaisemaan tilanteen, kun ryhmässä tulee hiljainen hetki. Sain silloin käsityksen, että mielestäsi on luonnotonta, jos on monta ihmistä paikalla, eikä kukaan puhu mitään.
        Juuri sinulle tällainen retriitti olisi hyvää terapiaa siihen vaivautuneisuuteesi. Suosittelen lämpimästi. Saisit olla ryhmässä hiljaa ihan luvan kanssa (jos pystyt) ja opetella olemaan vaivautumatta siitä. Ehkä oppisit vähitellen ymmärtämään, ettei se hiljaa oleminen ole negatiivista retriitin ulkopuolellakaan.

        Hitsi taas mikä analyysistä ysi minusta. Itse kyllä näen retriitin tarpeeni hieman syvällisemmin. Jännä miten ihmiset voivat nähdä asiat ja kirjoitukset niin eri tavoin. Sinullakin on oma totuutesi ja minulla omani. Olisi vain erinomaista jos et puhuisi minun tarpeistani vaan omistasi.


      • ent.siivoojaperska

        Minun totuuteni on ainoa totuus. Etkö itse analysoi sanojasi? Kannattaisi kyllä.


      • ent.siivoojaperska
        ent.siivoojaperska kirjoitti:

        Minun totuuteni on ainoa totuus. Etkö itse analysoi sanojasi? Kannattaisi kyllä.

        Piru kun en onnistunut lähettämään ent.siivoojaparan nikillä?


      • PerskaParkuus

        Ehkä alitajuntasi yritti viestittää jotain retriittikuviota sinullekin.


    • Retriitti sanana on saanut alkunsa Englannin-kielen sanasta Retrieve.
      Sana on sillä-tavalla hauska että se on moni-käyttöinen.
      Kannattaa tutustua tuohon Englannin-sanaan.
      Erityisesti, ennen kuin alkaa syvemmin ajattelemaan Suomennosta.
      Sanan kanssa joutuu helposti naurun-alaiseksi.
      Riittäköön tämä osakseni tästä mainos-aloituksesta.

      H.

      • silimuori

        Mielenkiintouista aina tieä mikä sinulle riitti :).


      • siilimuori
        silimuori kirjoitti:

        Mielenkiintouista aina tieä mikä sinulle riitti :).

        Siis tietää, siis hyvä kun ilmoitat ;)


      • siilimuori kirjoitti:

        Siis tietää, siis hyvä kun ilmoitat ;)

        "siilimuori"

        Mielenkiin-touvista.
        Olet joskus huonompi kielen-käyttäjä kuin öinen teevee.

        H.


      • silimuori
        hunksz kirjoitti:

        "siilimuori"

        Mielenkiin-touvista.
        Olet joskus huonompi kielen-käyttäjä kuin öinen teevee.

        H.

        Ymmärrän ja myönnän, minähän olenkin se huonoista hunoin ja pahin, mutta miten kommenttisi liittyy itse aiheeseen?


      • silimuori kirjoitti:

        Ymmärrän ja myönnän, minähän olenkin se huonoista hunoin ja pahin, mutta miten kommenttisi liittyy itse aiheeseen?

        "siilimuori"

        Retriitti on sana-laina ulkomailta.
        Ja aloittaja halusi siitä tietoa.
        Loistavana sanailijana tunsin pakottavaa tarvetta auttaa häntä.
        Minulta kun ei yleensä perästä kuulu.
        Olen aina eteen-päin menevä.

        H.


      • TretreatTreatTeat

        Etkä sitten tiennyt, että englannin kielinen sana on "tretreat". Jospa tarkastaisit netti- tai muustakin sanakirjasta.


      • JaToisinPäinSitten

        tretreat = "vetäytymistä arkielämästä ja hiljentymistä esimerkiksi hengellisistä syistä tai stressin välttämiseksi"


    • reppuriika

      Nykyään kyllä on joutavalle jotain. Jos haluaa olla hiljaa ja puhumatta ja ei ole kotona rauhaa, kannattaa ennen vuokrata erämökki ja painua salolle niin pitkäksi aikaa kun aika ja rahkeet piisaa. Eiköhän ala puhe maistua.

    • Vaasi

      Mun retriitti ei maksa mitään ja sitä voin harjoittaa vaikka päivittäin,tai tietysti silloin ,kun se tuntuu tarpeelliselta.Ukko touhuu omiaan yläkerrassa ja minä retritoin alakerrassa.Oven voi sulkea ,ettei kuuu telkkarin ääntä.Tai mökill minä menen länsisiipeen ovi kii ,ja armas on itäsiivessä.,,,,,,JA,kaikissa puhelimissa,tv:ss radiossahan on se näppäin,ett ovat hiljaa.Yksinkertaista ,eikö totta.

      • siilimuori

        Nojoo jos ret riitille ei ole muuta kasvun ja kehitysken kaipuuta tai vaatimusta ;).


      • siilimuori kirjoitti:

        Nojoo jos ret riitille ei ole muuta kasvun ja kehitysken kaipuuta tai vaatimusta ;).

        Kehitys ja kasvu ? haluutko kertoo mitä sä ymmärrät 60 ihmisen kasvuun ja kehitykseen pitävän sisällään.
        Itte näen asian sillai et ellei viel oo tajunnu vastaan tulleen elämän opetuksia niin myöhästä tuppaa olemaan oppiminen ja virheiden korjaus.
        Mun punanen lanka on avoimet aistit ,ei niinkään se konsulentin pitämä luento.


      • siilimuori
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Kehitys ja kasvu ? haluutko kertoo mitä sä ymmärrät 60 ihmisen kasvuun ja kehitykseen pitävän sisällään.
        Itte näen asian sillai et ellei viel oo tajunnu vastaan tulleen elämän opetuksia niin myöhästä tuppaa olemaan oppiminen ja virheiden korjaus.
        Mun punanen lanka on avoimet aistit ,ei niinkään se konsulentin pitämä luento.

        Minä näen ihmisen yksilönä, ikä on vain numero. Näen myös niin että ihminen ei ole koskaan valmis, kukin kuitenkin hakeutuu niihin omiin kasvunpaikkoihinsa. En lähde asioihin virhelähtöisesti enkä anna tuomiota retriitillekkään ennen kuin olen sen itse kokenut. Minä ainakaan en koskaan ole täysin kehittynyt ja kypsä. Aina on vara parantaa. Siis avoimin silmin myös.


      • siilimuori
        siilimuori kirjoitti:

        Minä näen ihmisen yksilönä, ikä on vain numero. Näen myös niin että ihminen ei ole koskaan valmis, kukin kuitenkin hakeutuu niihin omiin kasvunpaikkoihinsa. En lähde asioihin virhelähtöisesti enkä anna tuomiota retriitillekkään ennen kuin olen sen itse kokenut. Minä ainakaan en koskaan ole täysin kehittynyt ja kypsä. Aina on vara parantaa. Siis avoimin silmin myös.

        Ja oletan että "konsulentn pitämä luento" on vai alustus siihen mitä kukainenkin omassa mielessään aiheesta työstää, näin olettaisin.


      • k-kk
        siilimuori kirjoitti:

        Ja oletan että "konsulentn pitämä luento" on vai alustus siihen mitä kukainenkin omassa mielessään aiheesta työstää, näin olettaisin.

        Taitaa olla sama juttu kun makuasioissakin, mulle on nää iltapuhteet niit retriittei.
        En osaa nährä itteäni porukassa mietiskelemässä,mää ite on yks mun tapani.
        Useimmat palaverit ja kurssit olen elämäni aikana huomannut rahastus keikkoina ja hyvän työajan haaskuuna.


      • siilimuori
        k-kk kirjoitti:

        Taitaa olla sama juttu kun makuasioissakin, mulle on nää iltapuhteet niit retriittei.
        En osaa nährä itteäni porukassa mietiskelemässä,mää ite on yks mun tapani.
        Useimmat palaverit ja kurssit olen elämäni aikana huomannut rahastus keikkoina ja hyvän työajan haaskuuna.

        En tiedä, ehkä minulla on väärät oletuset tuosta retriitistä ja niitä kai on vissiin monenlaisia, siis on mistä valita. Mutta sen verta kiinnostaa et joskus vielä menen kattomaan paikan päälle, siis jos ei sitten maltaita maksa. Arjen työt ja omissa oloissa olo on ihan okei ja tarpeen mutta oletan että retriitti on sitä että siellä on alustus ja sitten voipi vetäytyä issekseen olemaan luonnossa ja aika vapaasti. Minä kyllä tykkään siitäkin et porkassa poditaan asioita, joissa on tietty mielenkiintinen teema. Totta sekin että joku saa palkkansa noista järjestetyistä retriiteistä mutta meneehän sitä rahaa turhempaankin. Ja tuonne retriittiin menisin kyllä omalla ajalla, en työajalla. Kotityöt odottaa kotona :).


    • merkkinen

      Viestit katoo tyhjä ruutu jää. Miksi?

    • taatontassu

      Kotipolttoisen retriitin ohje.

      Osta korvatulpat tai tee ne itse vanhasta villasukasta ja tunge ne kuuloelimiin.

      Laske sälekaihtimet alas, ettei naapuritalon itsensäpaljasta häiritse.

      Tyhjennä suolesi, mikäli mahdollista.

      Muistele aikaa ennen syntymääsi ja rauhoita hengityksesi.

      Hospoti pomi luijaa, hospoti pomi luijaa...toistele tätä hiljaisesti keskittyen samalla kun annat nirvanan laskeutua tyhjään mieleesi..

      Huomaat pian leijailevan itsesi vierellä ja avot olet saapunut retriittiin.

      Unohda perjantaipullo tai joogatunti ja pysyttele retriitissäsi tovi tai kaksi ja
      elämäsi kevenee, velat muuttuvat saataviksi ja mamut sukulaisiksi.

      Ohje toimii, kokemusta on,

      Saa kopioida, saa myydä verovapaasti ja saa lähettää facebookissa.

    • mollberg

      Mun mielestä retriitti on yhdessä olemista hiljaa hetkessä tietoisesti läsnä. Itsellä yksin ollessa vaikka olisin virikkeettömässä tilassa tuppaa ajatukset karkailemaan.
      Vaivautunut hiljaisuus jossain porukassa on tilanteen aiheuttama kiusallinen hetki, hetki, joka ei ole retriitissä.

      • Voitaivastenvallat

        Typerintä lässytystä mitä on aikoihin kuultu. Jos joku ei pysty olemaan hiljaa porukassa kiusaantumatta muuten kuin maksetun psykoloogin avulla, niin sinne retriittiin sitten harjoittelemaan,


      • mollberg

        Et vaan ymmärrä, että jos ollaan hiljaan ventovieraat, kun joku kaltaisesi on sanonut tyhmää, niin normaali ihminen vaivaantuu kiusallisessa tilanteessa, jos joku ei ota tilannetta haltuun. Retriitissä ei harjoitella tyhmyyden tiivistymistä.


      • ent.siivoojaparka
        mollberg kirjoitti:

        Et vaan ymmärrä, että jos ollaan hiljaan ventovieraat, kun joku kaltaisesi on sanonut tyhmää, niin normaali ihminen vaivaantuu kiusallisessa tilanteessa, jos joku ei ota tilannetta haltuun. Retriitissä ei harjoitella tyhmyyden tiivistymistä.

        Siellä retriitissäkö harjoitellaan sellaista tilanteen haltuun ottamista, jos joku on sanonut jotain tyhmää ja toiset kiusaantuvat siitä?
        Minulla on sellainen käsitys, että siellä paremminkin harjoitellaan olemaan kiusaantumatta sellaisesta hiljaisuudesta. Hyväksymään tyhmät siinä kuin viisaatkin kiusaantumatta hiljaisuudesta.
        Jos joku tuntee tarvetta psykoloogin ohjamaan retriittiin opettelemaan hiljaisuutta, tyhjentämään päänsä, niin sellaisille suosittelen sitä lämpimästi. Minä laitan mieluummin nekin rahat hiljaisuuden poistoon (vill säga; vaikka teatteriin). Hiljaa osaan jo olla ja ihan kiusaantumatta silloin kun ei ole mitään sanomista...


      • jessusta
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Siellä retriitissäkö harjoitellaan sellaista tilanteen haltuun ottamista, jos joku on sanonut jotain tyhmää ja toiset kiusaantuvat siitä?
        Minulla on sellainen käsitys, että siellä paremminkin harjoitellaan olemaan kiusaantumatta sellaisesta hiljaisuudesta. Hyväksymään tyhmät siinä kuin viisaatkin kiusaantumatta hiljaisuudesta.
        Jos joku tuntee tarvetta psykoloogin ohjamaan retriittiin opettelemaan hiljaisuutta, tyhjentämään päänsä, niin sellaisille suosittelen sitä lämpimästi. Minä laitan mieluummin nekin rahat hiljaisuuden poistoon (vill säga; vaikka teatteriin). Hiljaa osaan jo olla ja ihan kiusaantumatta silloin kun ei ole mitään sanomista...

        Jummalauta kun oot tyhmä etkö osaa lukee vai etkö ymmärrä.


      • mollberg
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Siellä retriitissäkö harjoitellaan sellaista tilanteen haltuun ottamista, jos joku on sanonut jotain tyhmää ja toiset kiusaantuvat siitä?
        Minulla on sellainen käsitys, että siellä paremminkin harjoitellaan olemaan kiusaantumatta sellaisesta hiljaisuudesta. Hyväksymään tyhmät siinä kuin viisaatkin kiusaantumatta hiljaisuudesta.
        Jos joku tuntee tarvetta psykoloogin ohjamaan retriittiin opettelemaan hiljaisuutta, tyhjentämään päänsä, niin sellaisille suosittelen sitä lämpimästi. Minä laitan mieluummin nekin rahat hiljaisuuden poistoon (vill säga; vaikka teatteriin). Hiljaa osaan jo olla ja ihan kiusaantumatta silloin kun ei ole mitään sanomista...

        Älä multa kysy, en mä ole ollut, en tiedä mitä siellä harjoitellaan. Sinä et hiljaa osaa olla edes koneellas. Tökit kaikkia ja sitten mukamas pelmahdat paikalle. Sun teksti haisee rätiltä, jossa bakteerit ovat muhineet jo hyvän tovin.


      • mollberg
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Siellä retriitissäkö harjoitellaan sellaista tilanteen haltuun ottamista, jos joku on sanonut jotain tyhmää ja toiset kiusaantuvat siitä?
        Minulla on sellainen käsitys, että siellä paremminkin harjoitellaan olemaan kiusaantumatta sellaisesta hiljaisuudesta. Hyväksymään tyhmät siinä kuin viisaatkin kiusaantumatta hiljaisuudesta.
        Jos joku tuntee tarvetta psykoloogin ohjamaan retriittiin opettelemaan hiljaisuutta, tyhjentämään päänsä, niin sellaisille suosittelen sitä lämpimästi. Minä laitan mieluummin nekin rahat hiljaisuuden poistoon (vill säga; vaikka teatteriin). Hiljaa osaan jo olla ja ihan kiusaantumatta silloin kun ei ole mitään sanomista...

        Älä multa kysy, en mä ole ollut, en tiedä mitä siellä harjoitellaan. Sinä et hiljaa osaa olla edes koneellasi.Tökit kaikkia ja sitten mukamas pelmahdat paikalle. Sun teksti haisee rätiltä, jossa bakteerit ovat muhineet jo hyvän tovin.


      • mollberg
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Siellä retriitissäkö harjoitellaan sellaista tilanteen haltuun ottamista, jos joku on sanonut jotain tyhmää ja toiset kiusaantuvat siitä?
        Minulla on sellainen käsitys, että siellä paremminkin harjoitellaan olemaan kiusaantumatta sellaisesta hiljaisuudesta. Hyväksymään tyhmät siinä kuin viisaatkin kiusaantumatta hiljaisuudesta.
        Jos joku tuntee tarvetta psykoloogin ohjamaan retriittiin opettelemaan hiljaisuutta, tyhjentämään päänsä, niin sellaisille suosittelen sitä lämpimästi. Minä laitan mieluummin nekin rahat hiljaisuuden poistoon (vill säga; vaikka teatteriin). Hiljaa osaan jo olla ja ihan kiusaantumatta silloin kun ei ole mitään sanomista...

        Älä multa kysy, en mä ole ollut, en tiedä mitä siellä harjoitellaan. Sinä et hiljaa osaa olla edes.Tökit kaikkia ja sitten mukamas pelmahdat paikalle. Sun teksti haisee rätiltä, jossa bakteerit ovat muhineet jo hyvän tovin.


      • ent.siivoojaparka
        mollberg kirjoitti:

        Älä multa kysy, en mä ole ollut, en tiedä mitä siellä harjoitellaan. Sinä et hiljaa osaa olla edes koneellasi.Tökit kaikkia ja sitten mukamas pelmahdat paikalle. Sun teksti haisee rätiltä, jossa bakteerit ovat muhineet jo hyvän tovin.

        Tuossa oli nyt sanoa kahdestikin. Vai mitä? Olen minä aika hiljaa tässä koneellani nytkin. Pitää myöntää, että välillä vähän hörähdän. Mites minä ketä tökin, ellen ole paikalla?
        Ei sinun pidä kiusaantua minun tyhmyydestäni. Ei minuakaan pahemmin kiusaa toisten tyhmyys. Olen oppinut olemaan kiusaantumatta siitä ihan ilman retriittiä. Omani kyllä joskus meinaa vähän kiusata, mutta se on aika ohimenevää. En vaadi itseltänikään enempää kuin mihin on resursseja annettu.


      • mollberg

        No katos luuttu, kun siellä retriitissä ollaan hiljaa, niin kukaan ei pääse sanomaan tyhmää. Ei tartte opetella siellä hyväksymään kiusaantumista, häh.


      • ent.siivoojaparka
        mollberg kirjoitti:

        No katos luuttu, kun siellä retriitissä ollaan hiljaa, niin kukaan ei pääse sanomaan tyhmää. Ei tartte opetella siellä hyväksymään kiusaantumista, häh.

        Mutta silloinhan siellä on psykoloogin opastamana oltava kiusaantumatta hiljaisuudesta. Miksi sellainen ei voisi toimia retriitin ulkopuolellakin ilman psykoloogin apua? Onko niin mahotonta pitää suunsa kiinni ilman määräystä kiusaantumatta siitä?


      • mollberg
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Mutta silloinhan siellä on psykoloogin opastamana oltava kiusaantumatta hiljaisuudesta. Miksi sellainen ei voisi toimia retriitin ulkopuolellakin ilman psykoloogin apua? Onko niin mahotonta pitää suunsa kiinni ilman määräystä kiusaantumatta siitä?

        Voi hyvää päivää. Ei Se ole ole vaikeaa Se suun kiinni pitäminen, vaan sen myötähäpeän kestäminen hiljaa. Kastappas Se luuttus nyt jonkun toisen sanojen väliin. En jaksa jauhaa jauhamisen vuoksi.


      • ent.siivoojaparka
        mollberg kirjoitti:

        Voi hyvää päivää. Ei Se ole ole vaikeaa Se suun kiinni pitäminen, vaan sen myötähäpeän kestäminen hiljaa. Kastappas Se luuttus nyt jonkun toisen sanojen väliin. En jaksa jauhaa jauhamisen vuoksi.

        Just tuotahan minä olen yrittänyt tässä änkyttää jo kauan, että jotkut näkyvät tarvitsevan psykologin apua hiljaisuudesta kiusaantumiseen. Lue uudestaan, mitä olen kirjoittanut, niin ehkä jotain liikahtaa korviesi välissä.


      • mollberg
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Just tuotahan minä olen yrittänyt tässä änkyttää jo kauan, että jotkut näkyvät tarvitsevan psykologin apua hiljaisuudesta kiusaantumiseen. Lue uudestaan, mitä olen kirjoittanut, niin ehkä jotain liikahtaa korviesi välissä.

        Nuo änkytyksesi saa korkeintaan ärtymystä aikaiseksi. Olet olevinasi nokkela, mutta pyörittelet kysymyksiäsi kuin pikkulapsi. Mutta kulahtihan tässä hetki.


      • ent.siivoojaparka
        mollberg kirjoitti:

        Nuo änkytyksesi saa korkeintaan ärtymystä aikaiseksi. Olet olevinasi nokkela, mutta pyörittelet kysymyksiäsi kuin pikkulapsi. Mutta kulahtihan tässä hetki.

        Ei voi olla minun syyni, jos ärsyynnyt. Ongelma on silloin sinussa itsessäsi. Osaisiohan ne siellä retriitissä työstää sinusta sellaisenkin pois, ettet ärtyisi toisten änkytyksistä?


      • rooli.se.tuokin.on
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Ei voi olla minun syyni, jos ärsyynnyt. Ongelma on silloin sinussa itsessäsi. Osaisiohan ne siellä retriitissä työstää sinusta sellaisenkin pois, ettet ärtyisi toisten änkytyksistä?

        Olet sä palstan paras provooja yrittäen olla nokkela ja hauska siinä onnistumatta.


      • ent.siivoojaparka
        rooli.se.tuokin.on kirjoitti:

        Olet sä palstan paras provooja yrittäen olla nokkela ja hauska siinä onnistumatta.

        Kiitos kehumisista. Pitääkin laittaa muistiin, missä minun on taas kehuttu olevan palstan paras. Hyvä kun jossain.


    • En taaskaan jaksanut lukea kuin aloituksen ja pari kommenttia alkupäästä: Minä pitkään luulin että kysymys oli jostain muusta kun olin nähnyt aiheen otsikon, mutta nythän se selvisi ja kysymys onkin katolisen kirkon jo vuosikymmeniä harrastamasta retreat-toiminnasta jossa vetäydytään jonnekin maaseudun rauhaan miettimään syvällisiä ja ehkä keskustelamaankin muiden kanssa. Luin tuon Valamon luostarin ohjelman ja voisin itsekin ajatella meneväni viikoksi jos tuntuisi tarvittavalta, mutta minun retriittini (kutsun sitä itse elämäni kudoksen eheyttämiseksi (autaan solmuja, sidotaan katkenneita päitä yhteen, kudotaan uusiksi paikkoja jotka ovat kuluneet rikki; mamma oli käsityöihmisiä ja hänen sielunmaailmaastaan on jäänyt kuvioita omaani) ovat aina olleet kävelyretket suomalaisissa (tai miksei muuallakin) metsissä kuuntelemassa kuusten huminaa.

      Jos minulla olisi taipuvaisuutta spirituaalisuuteen niin menisin varmaan tonne Valamoon muutamaksi päiväksi. Kaikki me tarvitsemme joskus pientä paussia elämästä. Monet katoliset ystäväni ovat palauteneet eheytyneinä retriiteistään, mutta kirkon jutut ei oikein ole mun asioita.

      • ent.siivoojaparka

        Minulle tuollainen kirkkojen (tai minkä vaan hömpän) järjestämä "eheytyminen"= aivopesu.
        Sisareni oli aikoinaan viikon vai kaksi jossain elävän ravinnon aivopesukursseilla. Herranen aika, kun ihminen oli aivopesty sen jälkeen monta kuukautta ennenkuin eheytyi ennalleen. Kaikki muu tuntui olevan myrkyllistä paitsi idut. Hänen kanssaan ei pystynyt puhumaan mitään mistään niinkuin normaalisti. Oli kuin toisissa maailmoissa ja selaili ja opiskeli vain sieltä aivopesupaikasta saatuja papereitaan ja horisi pelkästään niistä, kunnes alkoi viimein palata takaisin maan pinnalle, kekustelemaan ja syömään normaalisti kuin ihmiset.
        Siitä olen varma, että retriitit muuttaa ihmistä. Kahdessa viikossa saa ammattimainen aivopesijä ihmeitä aikaan.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Minulle tuollainen kirkkojen (tai minkä vaan hömpän) järjestämä "eheytyminen"= aivopesu.
        Sisareni oli aikoinaan viikon vai kaksi jossain elävän ravinnon aivopesukursseilla. Herranen aika, kun ihminen oli aivopesty sen jälkeen monta kuukautta ennenkuin eheytyi ennalleen. Kaikki muu tuntui olevan myrkyllistä paitsi idut. Hänen kanssaan ei pystynyt puhumaan mitään mistään niinkuin normaalisti. Oli kuin toisissa maailmoissa ja selaili ja opiskeli vain sieltä aivopesupaikasta saatuja papereitaan ja horisi pelkästään niistä, kunnes alkoi viimein palata takaisin maan pinnalle, kekustelemaan ja syömään normaalisti kuin ihmiset.
        Siitä olen varma, että retriitit muuttaa ihmistä. Kahdessa viikossa saa ammattimainen aivopesijä ihmeitä aikaan.

        Ja sinä entisenä siivoojaana et usko että aivotkin kaipaavat aina välillä pesua ja puhdistusta?


      • "Paloma.se.co"

        Onneksi et lukenut.
        Olisit saattanut törmätä tähän:

        "Retriitti sanana on saanut alkunsa Englannin-kielen sanasta Retrieve.
        Sana on sillä-tavalla hauska että se on moni-käyttöinen.
        Kannattaa tutustua tuohon Englannin-sanaan.
        Erityisesti, ennen kuin alkaa syvemmin ajattelemaan Suomennosta.
        Sanan kanssa joutuu helposti naurun-alaiseksi."

        Palaja Sorrentoon...livet i Finnskogarna...On koti-seutu tuolla...
        Monet laulut kertovat asiasta, monet niitä lauluja laulavat.
        Kuten varmaan huomasit, en laittanut SITÄ uskontoa.
        Laitoin vain uskoa, jonka ihminen saa syntyessään.

        Kohtukaan ei ole äänetön, sen poljennon määräävät sydämen-lyönnit.

        yst.

        H.


    • Kasvuajakehitystä

      Googlettamatta: hiljentymistä, rauhoittumista, miettimistä, syventymistä, itsensä kuuntelemista, sisältönsä opettelemista, henkisen kasvunsa aloittamista ja / tai kehittämistä ...

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1821
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1734
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1642
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1541
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1518
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      20
      1409
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe