kokemuksia

MSMS

kaksisuuntaista sairastan ja haluaisin kuulla miten hallita ja elää sen kanssa..

5

91

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MallaP

      Minulla on auttanut:
      - henkinen kasvu ja elämän kokemuksen karttuminen
      - vakituinen työsuhde ja tylsä työ josta ei tule stressiä mutta joka kuitenkin pakottaa elämään tietyn kellonajan ja rytmin mukaan
      - absolutismi ja muidenkin päihteiden nollalinja elämässä
      - jooga, henkinen ja fyysinen rentoutuminen, myös niinä aikoina joilloin se vain ahdistaa ja tuntuu turhalta
      - siisti koti ja puhtaat vaatteet (tämä oli joskus hyvinkin suuri ongelmien aiheuttaja minulle)
      - vakiintunut asumisjärjestely (ei enää muuttamista joka vuosi)
      - asuntolaina (uskokaa vaan pois että 80 000 euron laina niskassa elämän vakiintumista alkaa haluamaan jo ihan joka elämän osa-alueella)
      - avopuoliso (kihlaus ahdisti minua vuosia, mutta nyt se oma puolisi on erottamaton osa vakiintunutta ja rauhallista elämääni)
      - se että elämän tarkoituksena alkaa nähdä muitakin asioita kuin vain sen että muutos ja vauhti ja "elämisen tunne" ovat niitä tärkeimpiä asioita mitä haluaa (tylsistyminen ja passiivisuus tosin edelleenkin minua ahdistaa hetkittäin ihan liikaa)
      - hoitokontaktin ylläpitäminen ja säännölliset juttelut psyk.polin sairaanhoitajan tai psykiatrin kanssa vaikke mitään ongelmia olisikaan ilmassa
      - puolison rauhoittava ja kannustava vaikutus omaan elämään
      - säännöllinen liikunta ja terveellinen ruokavalio
      - armon antaminen itselle ja läheisten ihmisten pitäminen elämässä (työnsin aiemmin niin monen pois elämästäni kun oli hankalaa)

      • Tsmp4

        Komppaan. Kakkostyyppi. Tsemppiä!


    • Eilääkäri

      Näillähän mennään. Kakkonen itelläkin mutta Sulla tilanne tosi hieno. Mä toivon kaikesta sydämestä, että pystyt pitämään listaamas asiat hanskassa. Mä en ota tähän mitään kantaa, koska koko hommasta huokuu se, että homma on hienosti hanskassa.Näin...!

    • Orjatar79

      Aikalailla samoja ohjeita itselläkin tämän "häiriön" selättämisessä kuin tuolla MallaP:llä tuossa ylenpänä.

      Vakityö, terveelliset ja rutiininomainen elämä auttaa. Itse en ole puolisoa hankkinut sillä en tahdo tätä samaa kohtaloa omille lapsilleni siirtää. Ehkä alan katsella parisuhdetta sitten kun en ole enää lastentekoiässä. Yhden tietyn miehen olisin ehkä näin jälkikäteen ajateltuna vierelleni huolinut, mutta menin hänet masennuspäissäni ikuisiksiajoiksi karkottomaan enkä enää vain kykene häntä kohtaamaan.

      Asuntolaina oli minulle todella pitkään hyvinkin kahlitseva ja jopa inhotusta herättävä asia, mutta nyt 30v iässä näen sen "rauhoittavan" vaikutuksen ja kadun etten ottanut sitä jo vuosikymmen sitten. Pankin velkaorja olen, mutta ainakin olen rauhoittunut orja enkä enää se maailmaa ja elämää pätkissä elävä rauhaton sielu. Tiedä sitten kumpi on parempi kohtalo. Tässä ainakin vähemmän kyyneliä ja enemmän niitä "tasaisia aikoja", tosin se vanha "elämisen tunne" välillä houkuttaa todella kovasti.

      • Bipopää

        Komppaan kyllä Mallan ja Orjattaren vinkkejä tasaisesta elämästä. Valitettavasti itselläni tlanne on se, että ammattini on hyvin suhdanneherkkä ja jos töitä on, niin pitää tehdä täysillä. Jatkuvasti vaihteleva työtilanne on itselläni selkeästi pahentanut oirehdintaa. Jos olet vasta ammatinvalintavaiheessa, niin valitse joku sellainen ammatti, että tuollaiseen tasaiseen työhön pääsy on mahdollista.

        Mukavat ja järkevät harrastukset ovat myös tärkeitä, piristävät huonoina aikoina ja manian kolkutellessa energia suuntautuu sitten ehkä näihin eikä johonkin järjettömään/vahingolliseen.

        Uskonnon harjoittaminen tai mietiskely on minua myös auttanut.

        Jos osaat englantia, saatavilla ovat esim. "Bipolar workbook" ja "Bipolar survival guide" -nimiset teokset, joissa on ihan kädestä pitäen neuvottu, kuinka tautia voi itse hallita ja hoitaa. Muutenkin taudista on paljon mielenkiintoista kirjallisuutta englanniksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2941
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      2065
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1845
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe