Esikoulu & viikonlopputyö

järkyttynyt

Nyt kaipailisin kokemuksia. Uusi esikoulu-uudistus otetaan omassa kunnassani käyttöön jo ensi syksynä. Tämä tarkoittaa, että esikoulu on oppivelvollisuutta, ei siis enää vapaaehtoinen. Oma työni painottuu viikonloppuihin, viikot ovat hiljaisempia, joten osan vuodesta viikonlopun palkka on ajoittain jopa puolet tienaamastani palkasta. Olen yksinhuoltaja ja asun alueella, jossa töitä ei todellakaan ole tarjolla, pakko tehdä sitä mitä on.

Nyt esikouluhakemusta viedessäni olikin melkoinen järkytys, kun täti alkoi kertoilemaan uudistuksen faktoja. Hän sanoi aivan suoraan, että en voi tehdä viikonloppuja, koska se tarkoittaisi lapselle 7 päiväistä viiikkoa, lapsen on osallistuttava esiopetukseen viikolla myös minun vapaapäivinä. Hän myös sanoi, että tämä ei ole lapsen etu ja asia on silloin lastensuojeluasia. Tästä olen täysin samaa mieltä, ei ole lapsen etu olla 7 päivää hoidossa, minä kun kuvittelin, että lapsi on minun vapaapäivinä kotona.

Miten voi olla mahdollista, että päiväkotiasioista päättävä ihminen tekee päätöksen myös siitä, että en saa käydä töissä? Meneekö tämä asia oikeasti näin? Onko se sitten lapsen etu, että kotona tarjotaan makaroonia ja hyvällä tuurilla ketsuppia, koska jos en voi tehdä töitä se tietää kolmen kuukauden karenssia, epäilen vahvasti, että tämä ei ole riittävä irtisanoutumisperuste... Ma-pe töillä en tienaa riittävästi edes vuokran maksuun, saati että sillä elätetään lapsi. Voiko tämä henkilö oikeasti pakottaa minut sossun asiakkaaksi?

18

329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • derstin

      Kivan sadun keksit 8-)

      • järkyttynyt

        Kiitos tästä kommentista. Täytyykin muistaa tämä, kun syksyllä lastensuojelusta otetaan yhteyttä 8-)


    • pk-sijainen

      Juttelepas nyt sen päiväkodin johtajan kanssa, miten asia oikeasti on. Lastenhoitaja/lastentarhanope ei siitä asiasta päätä.

      • järkyttynyt

        Asiasta keskusteltiin kunnan varhaiskasvatuksen johtajan kanssa, eli henkilön, joka nämä päätökset tekee. Tällä hetkellä hänen linjaus on, että minun täytyy joustaa. Tosin olen saanut omalle näkökulmalle tukea, kun asiaa olen selvittänyt. Vaikka tämä henkilö nyt on sysäämässä vastuuta minulle, eli vaatimassa käytännössä irtisanoutumista (ei toki suoraan, mutta käytännössä voin vain toivoa vapaita viikonloppuja, jos työvuorolistaan ilmestyy la&su töitä ja en voi niitä tehdä on se irtisanomiperuste). On tässä sekin puoli, että hän ei periaatteessa voi tehdä päätöstä, joka on lapsen edun vastainen, eli että lapsi on hoidossa 7 päivää viikossa. Joten vaikka hän on pesemässä käsiään omasta vastuusta asiaan ja vaikuttaa ettei ole valmis edes keskustelemaan, ei tuo käytännössä voi mennä noin. Katsotaan, kun päätös tulee, jos se on lapsen edun vastainen, vien asian niin pitkälle, että menee tällekin perille, että hän ei voi noin perustavanlaatuisiä päätöksiä tehdä, jotka koskettavat perheen toimeentuloakin.


      • ferto
        järkyttynyt kirjoitti:

        Asiasta keskusteltiin kunnan varhaiskasvatuksen johtajan kanssa, eli henkilön, joka nämä päätökset tekee. Tällä hetkellä hänen linjaus on, että minun täytyy joustaa. Tosin olen saanut omalle näkökulmalle tukea, kun asiaa olen selvittänyt. Vaikka tämä henkilö nyt on sysäämässä vastuuta minulle, eli vaatimassa käytännössä irtisanoutumista (ei toki suoraan, mutta käytännössä voin vain toivoa vapaita viikonloppuja, jos työvuorolistaan ilmestyy la&su töitä ja en voi niitä tehdä on se irtisanomiperuste). On tässä sekin puoli, että hän ei periaatteessa voi tehdä päätöstä, joka on lapsen edun vastainen, eli että lapsi on hoidossa 7 päivää viikossa. Joten vaikka hän on pesemässä käsiään omasta vastuusta asiaan ja vaikuttaa ettei ole valmis edes keskustelemaan, ei tuo käytännössä voi mennä noin. Katsotaan, kun päätös tulee, jos se on lapsen edun vastainen, vien asian niin pitkälle, että menee tällekin perille, että hän ei voi noin perustavanlaatuisiä päätöksiä tehdä, jotka koskettavat perheen toimeentuloakin.

        Missä on sellainen päiväkoti tms. kunnallinen hoitopaikka, jossa ollaan myös la ja su? Taitavat olla aika harvassa.


      • huhahahei

        Sellainen päiväkoti/perhepäivähoitaja löytyy joka kunnasta, jossa on yksikin viikonlopputyötä tekevä ja lapselleen hoitoa tarvitseva, eli veikkaan että joka kunnassa.. Samoin kuin vuorotyöläisille on vuoropäiväkoti kaksi- ja kolmivuoroa tekeville.


      • pk-sijainen
        järkyttynyt kirjoitti:

        Asiasta keskusteltiin kunnan varhaiskasvatuksen johtajan kanssa, eli henkilön, joka nämä päätökset tekee. Tällä hetkellä hänen linjaus on, että minun täytyy joustaa. Tosin olen saanut omalle näkökulmalle tukea, kun asiaa olen selvittänyt. Vaikka tämä henkilö nyt on sysäämässä vastuuta minulle, eli vaatimassa käytännössä irtisanoutumista (ei toki suoraan, mutta käytännössä voin vain toivoa vapaita viikonloppuja, jos työvuorolistaan ilmestyy la&su töitä ja en voi niitä tehdä on se irtisanomiperuste). On tässä sekin puoli, että hän ei periaatteessa voi tehdä päätöstä, joka on lapsen edun vastainen, eli että lapsi on hoidossa 7 päivää viikossa. Joten vaikka hän on pesemässä käsiään omasta vastuusta asiaan ja vaikuttaa ettei ole valmis edes keskustelemaan, ei tuo käytännössä voi mennä noin. Katsotaan, kun päätös tulee, jos se on lapsen edun vastainen, vien asian niin pitkälle, että menee tällekin perille, että hän ei voi noin perustavanlaatuisiä päätöksiä tehdä, jotka koskettavat perheen toimeentuloakin.

        Onko sulla tukiverkostoa esim. omat vanhempasi asuvat lähellä tai ystäväperhe, joka voisi aina välillä auttaa? Ja kuten edellä jo joku mainitsi, kunnastasi varmasti löytyy vuoropäiväkoti -> olisiko mahdollista saada lapsesi tarvittaessa sinne väliaikaisesti hoitoon jos niitä vknlopputöitä tulee? Ja todellakin eskariaika on se klo 09-13 eli vapaapäivinäsi viet laspen vain tuoksi ajaksi eskariin ja haet sitten klo 13.


    • NäinSiinäKäy

      Tässä kohdassa esikoulun pakollisiksi halunneet voisivat kommentoida. Sopiva kommentti olisi varmaan "hups".

      • asia_ei_ole_politiikkaa

        Loistava kommentti. Ja juuri noin siinä käy kun asioista tehdään POLIITTISIA päätöksiä. Ei siis päätetä asiaa käytäntöön tai käytännöllisyyteen ym. nojautuen, vaan vain ja ainoastaan POLITIIKKAAN.
        Mitä saamme tulokseksi? Tuon, minkä jo kirjoititkin: "Hups!"


    • älähuoli

      Mikä siitä tekee lastensuojeluasian. Eihän lapsi ole 7 päivää viikossa hoidossa. Vaan vapaapäivinäsi vain sen pakollisen esiopetusajan 4h, mikä ei ole hoitoaikaa. Ja hoidossa on vain silloin kun sinä olet töissä. Sanot vaan, että siinähän teette ilmoituksen, mutta ei sille ole mitään perustetta.

    • kunetsilloin

      Opiskele itsellesi uusi ammatti.

    • Uhvccjbljiu

      Tässä kohtaa tulee erottaa esiopetus ja päivähoito. Esiopetusta ei tarjota viikonloppuisin eikä koulujen loma-aikoina. Jos sinulla on arkivapaa, lapsi osallistuu niinä päivinä esiopetukseen, mutta ei päivähoitoon.

      • järkyttynyt

        Tässä on vain se ongelma, että lapsella on myös oikeus olla vapaalla. Vuoropäivähoidossa lapsella tulee olla vähintään 8 vapaapäivää kuukaudessa. Miten tämä esiopetus hoidetaan esim vuorotyötä tekevillä, lapsi menee 9 aamulla esiopetukseen ja jatkaa päivää iltaydeksään päivähoidossa? Vuoropäivähoidossa esiopetus järjestetään lapsen hoitoaikojen mukaan, eikä vaadita vanhempia jättämään työtään. Tuo asia muuttuu radikaalisti siinä vaiheessa, kun lapsi aloittaa koulun, ja itse olen jo miettinyt, miten hoidan työkuviot silloin, joka viikonloppuiset työvuorot eivät enää onnistu. Tuo vaatimus, että esikoulun vuoksi tämä asia pitäisi ratketa nyt muutamassa kuukaudessa on kohtuuton, varsinkin, kun lapsen edun mukaisen sopimuksen laatiminen on varhaiskasvatuksen johtajan hommia, hänen täytyy ottaa huomioon päätöstä tehdessään, että lapsella on vapaata ja lapsi saa viettää sen perheensä kanssa, ei esimerkiksi naapurin tai muun kiiressä hankitun lapsenlikan kanssa.

        Meillä asia on edennyt siihen, että tämä henkilö todella teki lasu-ilmoituksen, jonka kanssa palaveerataan asian tiimoilta ensi viikolla. Otin yhteyttä AVI:n, jossa selvisi, että menettely on vähintäänkin epäasiallinen.. Nämä edellä esitetyt asiat on siis AVI:n virkailijan kertomaa, asioita, joista varhaiskasvatuksen esimies ei maininnut sanallakaan, ilmeisesti esiopetuksen järjestäminen myös työajat huomioiden olisi liian vaivalloista, ehkä jopa kallista, joten lapsen edulla ainakin meidän kunnassa on hintalappu..


      • Uhvccjjne

        Hyvin pohdit asiaa. Esiopetuksen tullessa velvoittavaksi on siinä eräs "porsaanreikä," jota voisit hyödyntää. Ainakin minun kotikunnassani esiopetusta järjestää use eri taho,,kunnalliset ja yksityiset päiväkodit, koulut, vuoropäiväkodit ja vieraskieliset päiväkodit. Kahdessa viime mainitussa paikassa olevien lasten kohdallasoveletaan tätä porsaanreikää, sanamuoto on jotenkin niin että lapsi osallistuu esiopetukseen "muuten esiopetuksen tavoitteet täyttävällä tavalla."


      • järkyttynyt

        Tuon sanamuodon löysin monestakin tekstistä, kun asiaa olen yrittänyt selvitellä. Tässä vain näyttää siltä, että meidän kunnassa ei järjestetä "muuten esikoulun tavoitteet täyttävää toimintaa" vaan tavoite on että kaikki lapset velvoitetaan käymään esikoulu 9-13 välisenä aikana, välittämättä siitä, mitä se käytännössä tarkoittaa esim juuri vanhempien työvuorojen suhteen. Tässä on selvinnyt, että en suinkaan ole ainoa, jota painostetaan, tosin ilmeisesti uhkailu lastensuojelulla on kohdistunut vain minuun.


    • NäinSiinäKäy

      Kun peruskoulun saa käydä kotiopetuksessa, niin eikö esikoulua muka saa? Tehtäväkirjat kotiin ja äiti käy samat asiat kuin muilla on ollut niinä päivinä.

    • Kyllästyin_typeryyksiin

      Avaus on tyypillinen Internet-satu. Ei mitään totuusarvoa. Joku ilmeisesti halusi jälleen kerran todistaa jotakin joko viranomaisten pahuudesta tai siitä, että esikoulu kaikille on ihan Hirveä Asia?

      Ikävää, mikäli joku tähänkin juttuun uskoo.

    • MiettiiHän

      En mitenkään puolustele näitä päätöksiä. Tuli vain mieleen, että mitä ajattelit tehdä vuoden päästä kun lapsi menee ekalle luokalle. Silloinkin hänellä on viisi päivää viikossa koulua ja viikonloput vapaat. Et sinä varmaan voi ekaluokkalaista yhtään sen enempää jättää viikonlopuksi yksinään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1439
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe