Totuus taksitienesteistä

365päivystys

Hei.

Olen taksiautoilija alle 7000 asukkaan kunnasta.
Takseja tähän kuntana on määrätty 11 kpl ja yleensä arkisin meillä on 1-2 kpl niitä lomalla.

Kun kerran ihmisillä on alkanut "kateus iskemään" tähän meidän ihanne työhömme, kun tässä kerran tuntuu tienaavankin kuulemma ajattelin siksi vähän valoittaa taksiautoilijan palkkarakennetta.

Tänä aamuna aloitin vuoron klo 06.00 ja nyt tähän 10.00 mennessä olen ajanut jo yhden kuljetuksen n.35km päähän.
Tästä sain mahdollista bruttotienestiä n.60€, mikäli yleensä asiakas on ilmoittanut tietonsa oikein kelakeskukseen ja siellä ei käy käsittely virhettä.
Tästä rahasta siis 44e saattaisi hyvällä tuurilla tulla minulle jopa 2viikon päästä.
Asiakkaan omavastuuthan nykyisin ruukataan joutua usein laskuttamaan ja se 16€ tulee joskus, jos tulee.
Kilometrejä tätä kuljetusta varten joutuin siis ajamaan 82km, joten se tarkoittaa 0,73€/km sis alv 10% tuoton.
Alvithan tietenkin joudutaan tilittämään valtiolle joten kate kilometriä kohden on todellakin 0,665€/km.
Yleensä helppo laskutapa taksissa on että n.30% jää autoilijalle kuljetuksen alvittomasta hinnasta bruttotuloksi ja siitä siis maksetaan vielä verot.
Joten olen tienannut nyt 4h aikana 16,36€ tarkoittaen tunti palkaksi 4,09€/h.
Ja tällä hetkin ei ole tietoa seuraavasta kyydistä, odottelen sitä mahdollisesti seuraavat 2-3h..

Tarjous vaateethan on nykyisin niin hienot että kalusto vaade esim koulukuljetuksiin on alle 5v vanha auto, joten se pakottaa uusimaan aina uuden auton taksiin ja käyttö määrä jää hyvin pieneksi esim isoille koululais takseille jotka kestäisivät ajossa helposti jopa 10v.
Linja autot tosin saavat ajaa koululaisia millätahansa vuosimallin autolla missä on turvavyöt ja alkometri.
Eli uusi 16 paikkainen linjaauto maksaa uutena noin 54 000e ja uusi 13 oppilaan invataksi maksaa noin 62 900€ joita taksejen pakoitetaan sopimuksissa käyttämään.
Linja autoilija voi hankkia esim 5000e auton kuljetuksiinsa ja ajella sillä mutkaista tietä näkymättömiin..

Ehdotankin että olisiko aika alkaa helpottamaan taksiautoilijoiden tilannetta esim että taksiluvalla saisi hankkia myös 19 paikkalukuun kokoisia linja autoja jotka eivät rakenteellisesti juurikaan poikkea inva takseista, jotta saataisiin myös linja-auto alalle kilpailua?
Tällä hetkin linja-auto lupien hankinta tekee noin 10 000€ kaikkineen, joten olisi korkea aika keventää tätä porrasta järkeviin hintoihin.

56

594

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eli lyhyesti "palkaksi minulle tulee 15-30€/h josta vähennetään työantajamaksut"

      Harva muuten kehuu omaa hommaa... en kehu minäkään, en halua kilpailijoita

      • kahjo2

        eihän sulla ees oo mitään hommaa ...


      • Pankkitomaatti

        Miksi pitäisi valehdella?Ei näissä hommissa ole ollut mitään kehumista vuosikausiin.Ainoastaan kaltaisesi idiootit luulevat että Suomessa voisi tienata pyöritttämällä näin pientä liikevaihtoa.Mutta eipä ole minun päänsärky jos joku ei osaa edes kengännauhoja sitoa...


      • Pankkitomaatti kirjoitti:

        Miksi pitäisi valehdella?Ei näissä hommissa ole ollut mitään kehumista vuosikausiin.Ainoastaan kaltaisesi idiootit luulevat että Suomessa voisi tienata pyöritttämällä näin pientä liikevaihtoa.Mutta eipä ole minun päänsärky jos joku ei osaa edes kengännauhoja sitoa...

        "Miksi pitäisi valehdella?"

        Siksi jos itsellä on hyvä homma, niin harva haluaa muita ehdoin tahdoin "omille apajille"


      • Skimmeri-automaatissa
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        "Miksi pitäisi valehdella?"

        Siksi jos itsellä on hyvä homma, niin harva haluaa muita ehdoin tahdoin "omille apajille"

        Pelle. Päivän huumoripläjäys! :)


      • Skimmeri-automaatissa kirjoitti:

        Pelle. Päivän huumoripläjäys! :)

        Itse harrastan samaa

        Kohta menen unelmatyöhön, tossa 00:00 jälkeen lähden kotoota, työ on todella kevyttä ja melko helppoa ja palkkakin ihan hyvä reilu 15,5€ tunnissa pekkaset lomat... Ja koska töitä on vain joka toinen viikko (9h yössä 6 päivää viikossa) saan liiton tukien jälkeen lähes samat kuin kokoaikainen kuski...

        Mutta ei, en kehu kavereilleni tai muille tätä homma, vaan olen juurikin "Surkea työaika, palkka huono, huonot yölisät, ei tule toimeen koska töitä vain jokatoinen viikko, joudun tekemään myös lauantai vuoroja, työ on myös tosi raskasta ja fyysistä"


      • Pankkitomaatti

        Se että sinulta valehtelu sujuu noin helposti,ei tarkoita että kaikki valehtelevat.Säälittävät reppanat tapaavat valehdella,minulla ei ole tarvetta..


    • titititi

      22- vuotta omaa taksia pienehkössä maalaiskunnassa ajaneena voin todeta että ihan hyvin tällä hommalla itsensä ja perheensä on elättänyt ja elättää tulevaisuudessakin. Sen olen huomannut monista koleegoista että puheissa omia tuloja vähätellään ja menoja paisutellaa ja itketään ettei tällä ammatilla muka tule eläneeksi ja tämä kaikki siksi ettei kukaan alkaisi kadehtia, toki on sanottava että toisillensa kateellisempaa ammattiryhmää saa kyllä hakea Sekin on tullut huomattua että taksarit rakastavat sitä kun saavat maalailla taksialan ympärille kaikkea uhkakuvia ja spekuloida niillä esimerkkinä uber ja kelakyytien suorakorvaus järjestelmä.

      • terveisiäkaikille

        Minä olen pöritellyt 36 vuotta päätoimisesti. Tuntipalkka on närpeä,ei lomia. Tuuraajia ei saa rahallakaan! Kai se jotain kuvastaa,,terveys meni.Pelastus oli kun on alkon kiertänyt kaukaa. Positiivisinahan alassa on tämä sosiaalinen työ,siis asiakkaat ja mukavat sellaiset. Rahan takia en suosittele enkä heikkohermoisille.


      • Tää_oli_tässä

        Eri paikkakunnilla pärjää eri tavoin. Jossakin ei sitä ajoa ole, vaikka kuinka itkis. Stadissa kakkua jakaa liian suuri joukko, autoja rutkasti liikaa. Jossakin saa ajaa tukka putkella, keikkaa riittää. Se, mitä tänne jotkut kirjoittaa, ei ole kertomus alasta. Oon pannut merkille, tänne kirjoittelevat yleensä vain alan pahimmat itkijät, ne tyytyväisimmät ovat hiljaa. Itse olen ollut aikuisikäni alalla jään eläkkeelle vuoden kuluessa. Taloudellinen tilanne ja ajovuorojen vapauttaminen on todellakin pudottanut taksien ansioita jo lähes puolella siitä, kun alalla vielä meni hyvin. Alaa ollaan voimakkaasti uudistamassa ja se on tarpeen. Luvat vapautuvat varmasti parin-kolmen vuoden kuluessa ja pudotuspeli alkaa. Kuka pärjää, kuka ei. Missään tapauksessa ei ennää päästä helpolla kuten nennen, ostit auton ja laitteet ja tolpalle tienaamaan, keikat oli varmoja heti. Ei, pian taksiyrittäjä joutuu ihan oikeasti yrittämään elättääkseen itsensä. Tässä sitä onkin nykyisille taksiyrittäjille nielemistä. Itse jään eläkkeelle. Onnekseni.


      • Tsadista

        Arvoisa tittityy.Hauskaa että sinulla menee hyvin!Se ei tarkoita että kaikilla menisi hyvin.Tervetuloa Helsinkiin katselemaan kuinka paljon autoja seisoo tolpilla joka päivä.Ei mene hyvin.


    • Lexman

      Voithan sinä taksiyrittäjänä alkaa myös tai vain linja-autoilijaksi. Käyt vain tarvittavat kurssit ja perustat sitten yrityksen tai liität taksiyritykseesi myös linja-autoilun ja ostat linja-auton. Eipä sitten muuta kuin kuljetustarjouksia vetämään vaikka koululaiskuljetuksista.
      Taksiautoilijan ura on myös helppo aloittaa. Käy vain tarvittavat kurssit ja kysäisee ELY:ltä vapaana olevia taksilupia, joita on ympäri Suomea vapaana, laittaa sitten hakemuksen. Ostaa sitten taksiksi kelpaavan auton ja varustelee sen taksiksi ja eipä muuta kuin nauttimaan taksiautoilijan auvoisesta elämästä.
      Näiden unelmien täyttäminen ei ole laisinkaan tämän vaikeampaa jos vain on oikeasti tahtoa ja kykyä.
      Onnea ja menestystä vätykset.

    • Monella tuntuu olevan sellainen käsitys, että yrittäjyys on se mikä kannattaa ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista.
      Todellisuudessa työpäivät on pitkiä, lomaa vähän ja riski on suuri. Vastuuta on paljon ja työpanoksen on aina oltava odotuksien mukainen, vaikka sekään ei usein riitä..

      Jos menestyy yrityksellään tai yrittäjyydellä, niin on minusta täysin oikeudenmukaista, että siitä saa kohtuullisen tai vaikka nyt sitten vähän ´kohtuuttomamman´ korvauksen ja korkean elintason. Rikastuminen omalla työllä, uskomisella itseensä, rohkeudella ja riskillä ei ole väärin.

      Se mikä on väärin on se, että pyritään robinhood-meiningillä tasaamaan tuloeroja.
      Yrittäjyyden ansiosta meillä on kuitenkin työpaikkoja.

      Toki jos tuloerot kasvaa liikaa, niin kateus ja rikollisuus alkaa kukoistaa. Sekin on huono juttu, mutta eiköhän sieltä välistäkin jotain löydy.
      Kyllä työnteon on aina oltava kannattavaa.

      Kaikki myötätunto taksiyrittäjille. Ei se raha helpolla tule.

    • uskovainenkuljettaja

      Asiaan vaikuttaa todella moni asia, pärjääkö, vai ei. Parhaimmilla on velaton auto, tai velattomia autoja ja hyvät kuljettajat siinä, tai niissä.
      Huonoimmilla on velkainen auto, bonukset nollassa ja jätkiä saa rukoilla töihin toinen rukous, että tulisi jonkinlaista kassaa, ilman muita yllätyksiä.

    • Yhden taksin omistavan suuri riski? Ei kai se ole sen suurempi kuin yksityisellä, joka ostaa omalla rahalla 30 000 euroa maksavan auton ja jää työttömäksi. Toisaalta taksin omistava ei ole yrittäjä vaan lähinnä ammatinharjoittaja. Se, että yrittää tulla toimeen, ei tee ihmisestä yrittäjää.

      • Lexman

        Myönnä, että et todellakaan tiedä yrittämisestä yhtään mitään. Toiminimi on ammatinharjoittajan pien- ja keskisuurten yritysten Suomen yleisin ja helpoin yritysmuoto alasta riippumatta. Toiminimiyrittäjä vastaa kaikesta kaikella omalla omaisuudellaan.


    • Noordeea

      Jos tulet meidän pankkiin ja haluat lainaa uuteen autoon ja ilmoitat meille että palkkasi on 4,09€/h niin näytämme sinulle ulkooven, ja niin tekevät kaikki muutkin pankit.

      Miten on mahdollista että uusii auton joka 3-4 vuosi jos tulot ovat tuollaisia? Nämä " taksisedät " ovat kyllä sellaisia satusetiä että oksat pois.

      • Nuurdeanasiakas

        Minulta ne kysyi onneksi liikevaihtoa siellä pankissa, eikä tuntipalkkaa,


      • pankkitäti

        eikös se ole sama asia?


      • köjklhjklnjl
        pankkitäti kirjoitti:

        eikös se ole sama asia?

        Mietippäs kaksi kertaa sitä ...


      • Häölkin

        Jos voitto jää 4,09€ / h niin et lainaa saa! Ja taksiyrittäjä kertoi saavansa 60€ 4 tunnissa elikkä 15€ / h. Ei sellaisella tuloilla ostetaan mitään uusia autoja!

        Ja mitä tulee siihen Kelakorvaukseen niin mikä firma saa rahat heti käteen kun työ on tehty? Ainakin 99% saa odottaa rahoja 2 viikkoa JOS asiakas maksaa ne!!!!


      • huihaivaan
        Häölkin kirjoitti:

        Jos voitto jää 4,09€ / h niin et lainaa saa! Ja taksiyrittäjä kertoi saavansa 60€ 4 tunnissa elikkä 15€ / h. Ei sellaisella tuloilla ostetaan mitään uusia autoja!

        Ja mitä tulee siihen Kelakorvaukseen niin mikä firma saa rahat heti käteen kun työ on tehty? Ainakin 99% saa odottaa rahoja 2 viikkoa JOS asiakas maksaa ne!!!!

        Miksi ei 15€:n tuntipalkalla voisi ostaa uutta autoa? Moni ostaa pienemmällä palkalla eikä saa edes vähentää verotuksessa mitään kuten yrittäjä.


      • mmmuuutta

        Jos olet yrittäjä ja sinulla on 15€ / h niin siitä pitää ottaa pois ensin noin 30-40 % jotta oltais normi ihmisen palkolla. Silloin jää käteen noin 10€ ja siitä vielä maksat veroa!
        Kokeile mennä pankkiin ja pyydä autolaina jos kuukausipalkka on 6x8= 48€ x 21= 1008€ .Se pankki joka sinulle antaa lainaa ei ole enään ensi vuonna pystyssä !


    • kyytil

      Suomessa ajetaan niin uusilla takseilla, ettei niitä millään minipalkalla vaihdeta niin usei, kuin Suomessa tehdään. Kyllä esim. Kelan kyydeistä jää mahtava voitto. Jos joku 120km tuottaa noin 600 euroa, niin turha valittaa.

      • Tuottoisaako

        120 km tuottaa 600 euroa? Eipä sinulla todellakaan ole tietoa taksialasta lainkaan. Mietippä, paljonko on tuotto, kun ajat 120.000km vuodessa ja verotettava tulosi on 40.000€/v? Lake siitä, paljonko on tuotto 120 kilometristä?


      • niiinon

        Kelan kyydeistä jää kylläkin noin 950e per 100km!! Ota selvää ennen kuin höpöttelet..


    • Liikennöitsijä

      En tunne kyllä yhtään konkkaan mennyttä taksiyrittäjää.

      • alallakauan

        Minäpä tunnen ja tunnen myös useita taksiyrittäjiä, jotka ovat lopettaneet vapaaehtoisesti, ilman konkurssia.


      • rhteyjuil8o9

        Samoin minä tunnen nurin menneitä ja itse olen sellainen vapaaehtoisesti lopettanut. Homma ei vaan enää tuntunut hyvältä ja päätin vaihtaa alaa. Nyt olen yrittäjänä ihan toisella alalla ja voin sanoa että en ole katunut päivääkään.


    • Pohjanmaalla on Pohjanmaan Yrittäjäopisto, josta saa pienen henkilöauton hinnalla virallisen yrittäjän tutkinnon. Täällä opetettiin yrittäjän olevan henkilön, jolla riski kirjoitetaan isolla R kirjaimella, vaikkapa kuten Talvivaaran Kaivosyhtiö. Ammatinharjoittajan riski kirjoitetaan pienellä r kirjaimella, vaikkapa kuten yhden auton taksiautoilija. Myy auto pois, jos ajot eivät riitä ja sillä selvä. Velat eivät ole sen suuremmat kuin kellä tahansa työttömäksi jäävällä. Varsinkin jos tulot ovat olleet vain muutamia euroja tunnissa.

      Ongelma taksiautoilijoilla lienee siinä, ettei heillä ole kunnollista ammattitutkintoa ja kokemusta siinä työskentelemistä. Lähes kaikki osaavat ajaa autoa ja se ahdistaa. Helsingissä esimerkiksi koskaan autoa omistamattomat opiskelijatkin ajavat taksia. Ammattitaito on tietysti kunnioitettavaa, jota monet autoilijat toteuttavat ja ansaitsevat siitä arvostuksen.

    • pitkänmatkanmiäs

      Kai sitä hyvänä päivänä jotain tienaa?Teeppä tähän laskelma sillain että saisit kela kyydin 350km/sivu. Jos se on huono kyyti eikä kannata,niin sitten voin uskoa sinua.

      • x_____________________Z

        Paremmin kannattaa, jos ajan 350 kilometriä koko vuoron aikana pikkukyytejä. Katsos, sieltä 350 kilometrin päästä pitää tulla myös takaisin, joka sitten lisää kustannuksia runsaasti. Renkipojat tykkää pitkistä keikoista, prossapalkka pitää siitä huolen...


    • zökvdkgh

      Ja joka päivä on samanlainen josta jää muutama euro taskuun?

    • pitkänmatkanmiästaas

      Tää nyt on kummallista,taksimies kertoi että pikkukyydit ei kannata ja nyt täällä taksimiestä viisaammat tyrmää noi pitkät kyydit.Mutta kai sen renkipojankin pitää takaisin tulla? Ja saisinko sen laskelman tosta pitkästä kyydistä,kiitos.

      • Viidentonninrämä

        Pikkukyydit ovat aina kannattavampia, kun ne isot kyydit. Paljon lähtöjä takaa paremman tuoton per kilometri. Mitä luulet, onko kannattavampaa saada kassaan 400€ ajamalla 350 km, kuin saada kassaan sama 400€ ajamalla 700km? Juu, kyllä sen renkipojankin pitää ajaa takaisin, renkipoika ei vaan osallistu rahan tekemisen kustannuksiin. Mitä tulee tuohon jatkuvasti parjattuun "huippuautoihin", on auton osuus taksin kuluissa pieni. Ei ole kustannuksissa paljon eroa, ajatko viiden tonnin risalla vai ajatko 50 tonnin mersulla. Loppujen lopuksi se viiden tonnin rämä tulee pirun kalliiksi korjauskulujen ja on korjaamollaoloajan poissa tienaamasta. Siltikin paskalla työkalulla työn tekeminen ei ole mielekästä. Taksari istuu pitkiä päiviä siinä autossaan, ei ole ihan yhdentekevää sen työkalun laatu. Meinaan, kun on tässä ajettu halvalla merkillä ja kalliimmilla premiummerkeillä, joten vertailukohtia on. No, nää asiat on täällä selitetty tuhanteen kertaan, tuskin tämä sinuunkaan uppoaa, luulen. Et muuten edelleenkään ole vastannut, teetkö itse duuniasi halpahallin työkaluilla?


      • hyväähalvalla

        Joo,jos esim.hultaforssin vehkeet maksaa vain2/3 starkin hinnoista siellä halpakaupassa,niin totta kai mä ne sieltä ostan.


      • Pankiautomaatti
        hyväähalvalla kirjoitti:

        Joo,jos esim.hultaforssin vehkeet maksaa vain2/3 starkin hinnoista siellä halpakaupassa,niin totta kai mä ne sieltä ostan.

        Sitten saat 33,3% paremman katteen?Urpo!Mene kouluun,kannattaa.


      • ulkonakuinlintulauta

        pankkiautomaatti on ihan pihalla!


    • Taksillaajelija

      Kumma juttu toi aloittajan mutina vain yhdestä kyydistä koko aamuna.Asun just ton kokosessa paikassa ja taksejakin saman verran ja aina sama poru.Kuitenkin kun tilaa taksin voi joutua odottamaan pitkäänkin,yleensä aina,totuus on se että ajoja on enemmän kun pystyy ajamaan,mutta kyllä se pian helpottaa ja auton saa kun sitä tarvitsee.Eräs vanha yrittäjä joka oli yrittänyt monella alalla,viimeiseksi taksissa,sanoi että ei koskaan ole yhtä helpolla rahaa saanut.

      • Eienäähelppoarahaa

        Pikkukylässä voit joutua ajoittain odottamaan, koska autoja on vähän. Keikka vaikka keskussairaalaan pitää auton pois paikkakunnalta pitkän aikaa. Ja se vanha pirssari puhui totta. Taksiala oli hyvä homma menneinä vuosina, rahaa tuli melko helpolla, taksa oli suht hyvä. Minäkin tienasin aikoinaan pirun paljon paremmin, kuin nyt. Taksaa ei ole nostettu muiden kustannusten tahdissa, se on jäänyt jälkeen rajusti. 30-40 % taksaan lisää, oltaisiin oikeilla linjoilla. Siltikin löytyy näitä, jotka sanovat taksin olevan Suomessa kallista. Tällaiset mutujutut pitäis tarkistaa esim. verottajalta, paljonko se taksi todellisuudessa tienaa, siellä se totuus on.


      • Eienäähelppoarahaa kirjoitti:

        Pikkukylässä voit joutua ajoittain odottamaan, koska autoja on vähän. Keikka vaikka keskussairaalaan pitää auton pois paikkakunnalta pitkän aikaa. Ja se vanha pirssari puhui totta. Taksiala oli hyvä homma menneinä vuosina, rahaa tuli melko helpolla, taksa oli suht hyvä. Minäkin tienasin aikoinaan pirun paljon paremmin, kuin nyt. Taksaa ei ole nostettu muiden kustannusten tahdissa, se on jäänyt jälkeen rajusti. 30-40 % taksaan lisää, oltaisiin oikeilla linjoilla. Siltikin löytyy näitä, jotka sanovat taksin olevan Suomessa kallista. Tällaiset mutujutut pitäis tarkistaa esim. verottajalta, paljonko se taksi todellisuudessa tienaa, siellä se totuus on.

        3 kilsan matkan maksaessa 10€... verojen jälkeen jää 8,9€ firman kassaan.... kyllähän sillä nyt elelee :)


      • Trollimaatti

        Jos myy tuopin olutta eurolla omaan taskuun jää 90 senttiä.Kyllähän sillä elelee.


      • Kkkkjjj
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        3 kilsan matkan maksaessa 10€... verojen jälkeen jää 8,9€ firman kassaan.... kyllähän sillä nyt elelee :)

        Jos ymmärryksesi yrittäjyydestä on tuolla tasolla,parempi vaan jatkaa sossun elättinä.


      • Trollimaatti kirjoitti:

        Jos myy tuopin olutta eurolla omaan taskuun jää 90 senttiä.Kyllähän sillä elelee.

        Paitti että ALV on 24 prossaa... Firman tilille jää euron tuopista 76c....

        Taksit pääsee alennetulla ALV:llä ja silti valittaa että ei tienaa :D


      • Ääliöitä_onko-heitä
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        3 kilsan matkan maksaessa 10€... verojen jälkeen jää 8,9€ firman kassaan.... kyllähän sillä nyt elelee :)

        Joo. Kympin keikasta jää verojen jälkeen 8,9 euroa. Nyt se on sitten todistettu: Pankkiautomaatti on idiootti!!!!!!


    • Lexman

      No nyt se tuli sanottua oikein mualaistaksilaisen kirjoittamana. Eli "Keikka vaikka keskussairailaan pitää auton pois paikkakunnalta pitkän aikaa". Ja nämä muka oman taksilupansa vastuualueensa asiakaspalvelijat haluavat jäädä vielä taksilain vastaisesti vähintään pariksi tunniksi odottelemaan sitä paluukyytiä sieltä sairaalapaikkakunnalta vaikka omilla kylillä olisi asiakkaita ajeltavana yllinkyllin. Rosvoja nuo ovat. Keskussairaala kaupunkien taksikiintiöitä on kasvatettu ottaen huomioon jokainen sieltä sairaalasta taksia tarvitseva kotipaikkakunnasta riippumatta. Sairaalapaikkakuntien ulkopuolisten kuntien taksikiintiöihin niitä ei tietenkään ole huomioitu, koska taksin velvollisuus on lain mukaan palattava viivyttelemättä kyydin jälkeen omalle taksilupa alueelleen palvelemaan vastuualueensa asiakkaita.

      • Eienäähelppoarahaa

        Paitsi se, etten ole mualaistaksi. Kakkosasunnollani tosin täällä kaukana keskellä ei mitään käy usein näin, se kylän ainoa pirssi voi viipyä kekalla "mualikylillä" neljäkin tuntia. Tällöin kylällä ei ole pirssin pirssiä. Lähimmän vapaan pirssin saa (jos saa) kirkonkylältä 30 km päästä. Eivät kovin hanakasti lähde sinne keskelle ei mitään ajelemaan. Tottakai tiedän, että keskussairaaloiden parkkipaikat pullottaa muiden kuntien pirssejä "kytiksellä". Pitäis palata, vaan palaavatko?


    • Taxmandoo

      Taksiluvat vapautetaan juurikin noiden mualaistaksien lainvastaisen toiminnan takia.

    • nnmmbbvv

      Yhtä en ymmärä! Miksi taksiauto pitää saada verottomana ostettu? Eihän kuormaautoakaan saa! Jos esim. jyväjemmari tai puutarhuri ostaa uuden Scanian hän maksaa saman verran kun kuormaautoyrittäjä mutta jos jyväjemmari tai puutarhuri ostaa uuden Volvon he maksavat enemmän kun taksiyrittäjä! MIKSI ? Mikä mahtaa olla syy että taksiala on " suojatyöpaikka " ????

      • Lllllllllllllllllxllllli

        Yhtä asiaa en ymmärrä, miksi olet noin helevetin tyhmä?! Kuorma-autoissa EI OLE AUTOVEROA! Ymmärrätkö? Jyväjemmari ja puutarhuri maksaa ihan saman hinnan, kuin muutkin siitä kuorma-autostaan. Taksista saa vain osasta veronpoiston, enimmillään 4800€, veroa on paljon enemmän. Mistähän edellinen on tietonsa ammentanut?


      • Lexman

        Niin, näitä älykääpiöotä on tämä maa täynnä ja niillä on vielä ikäväkyllä äänestysoikeus. Ei siis ole ollenkaan ihme, että Suomella menee päin persettä. No, taksista vähennetään autoveroa siis vain 4800e asti, eli maksettavaa veroa jää useassa tapauksessa vielä useitatuhansia. Kuorma-autoissa tai rekoissa tai linja-autoissa tai traktoreissa ei ole laisinkaan autoveroa. MIKSI ? Eli nämä muut kuljetusalat ovat niitä suojatyöpaikkoja.


    • voivitunvoi

      Tossa nyt on taas vaihteeksi menopuolta hinattu ylöspäin ja tulopuolta alaspäin niin että tuntuu. Totuusarvo viestissäsi on itänaapurin uutisten luokkaa. Jos tuo kaikki olisi totta, niin nopealla laskutoimituksella sinulla ei olisi varaa edes ruokaan. Mikä saatanan vimma ihmisillä on tehdä itsestään joitain kurjimuksia, vinkua ja vonkua kuin jotkut vitun pikkulapset?

      • Lopetaiteitkus

        Sinä se täällä pikkulapsi olet! Mene verotoimistoon ja hae verottajan koneelta kenen tahansa, taksarin tai taksiyhtiön tulot, loppuu tuo ylenkatsominen taksareita kohtaan. Ja hei , HUOM! HUOM! Se katsominen ei maksa mitään!


    • vittumikäidea

      Eiks sitä taksia voi pienellä bussilla ajaa kun siinä ei oo veroo?

      • Bussieiootaksi

        Ei voi. Taksien on oltava henkilöautoja, siis max 7 1, eli 8 hengen autoja.


      • mmmammm
        Bussieiootaksi kirjoitti:

        Ei voi. Taksien on oltava henkilöautoja, siis max 7 1, eli 8 hengen autoja.

        Ja kun tarkkoja ollaan, niin max 1 8, eli 9 hengen..


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      336
      3794
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1689
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      1458
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1308
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1292
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      57
      1264
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1221
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe