Macciin kääntäjä?

Mäccilinux

Oon käyttänyt linuxia aikaisemmin ja siinä Geanyä mikä on mielestäni hyvä kääntäjä. Nyt ostin mäkin ja mietin kannattaako kokeilla jotain muuta sovellusta, kun tuo mäkin Geany on kolmanen osapuolen portti joka vähän epäilyttää.

16

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vittu mikä nero! Ikinä et ole koskenutkaan Linuxiin, freebsd ai bsd... ainiin, taisit hankkii sen lootamallin?

      • maccilinux

        On varsinkin tuo freebsd tuttu, mutta onko sulla jotain fiksuuki sanottavaa? Vaikka joku mäkin IDE ehdotus?


      • maccilinux kirjoitti:

        On varsinkin tuo freebsd tuttu, mutta onko sulla jotain fiksuuki sanottavaa? Vaikka joku mäkin IDE ehdotus?

        No ei idiootti! Sulla ei ole juurikaan enää mitään mahdollisuuksia.


      • ootrrritari
        he-ma kirjoitti:

        No ei idiootti! Sulla ei ole juurikaan enää mitään mahdollisuuksia.

        Nimimerkistä päätellen olet ho-mo.


      • ootrrritari kirjoitti:

        Nimimerkistä päätellen olet ho-mo.

        Sori vaan. Vaik olisin homo, niin luuletsie et tuo minuun vaikuttais jotenki? Haluis lukee mieluummin älykkäitä kommentteja. Vißiin sul ei oo mitään havaintoo näist mainituist kirjainyhdistelmist?


      • älä-syötä-trollia

        Älkää syöttäkö trollia.


    • maccilinux

      Millainen tuo xcode on? Olis ilmainen.. c-kieltä käytän, javaan on jo Netbeans

      • polkuarvo

        Xcode on Applen tunnettu työkalu. Toinen kokeilun arvoinen on Qt.


      • maccilinux

        Miten tuolla xcodella tapahtuu kääntö? Oon nyt käännelly gcc:llä komentorivin kautta. En käytä projektia, vaan "new" -> File.


      • IDE
        maccilinux kirjoitti:

        Miten tuolla xcodella tapahtuu kääntö? Oon nyt käännelly gcc:llä komentorivin kautta. En käytä projektia, vaan "new" -> File.

        En tunne Xcodea kovinkaan hyvin, mutta Xcoden kaltaisilla IDE-ympäristöillä tehdään projekteja (vastaa aika pitkälle linuxin makefileä). Siihen projektiin sitten lisätään käännettävät tiedostot ja käännösasetukset ja monet muut valinnat. Käännös tapahtuu Build-tyyppisellä valikkokomennolla. Varmaankin joku Xcode-asiantuntija voi täsmentää termit.

        Qt:lla on samankaltainen periaate. Siinäkin tehdään projekti, johon annetaan C-tiedostot sekä tarvittavat käännösasetukset. Sitten vaan annetaan valikosta Build-komento.

        Sekä Xcode että Qt sisältää paljon apuja ohjelmien kehitykseen. Niihin kuuluvat editori, debuggeri, lähdekoodin selain, kääntäjä (oikeastaan linkki kääntäjään) yms. hyötypalikoita, kaikki integroituna yhteen käyttöliittymään.

        Muuten, tuon Qt:n saa myös linuxeille. Ja Windowsille.


      • eikö_toimi
        maccilinux kirjoitti:

        Miten tuolla xcodella tapahtuu kääntö? Oon nyt käännelly gcc:llä komentorivin kautta. En käytä projektia, vaan "new" -> File.

        Eikös macissa toimi gcc tiedosto.c?


    • LAZz_0

      Lazarus toimii myös Macissä (ja sen taustalla on FreePascal kääntäjä). (Lazarus toimii myös Linuxissakin jne)

      • ootpa-ahkera

        Löysihän se lazaruspelle tännekin.


      • Milloin Lazarukseen saa jonkun järkevän kielen kun Pascal on niin kauhea?


      • lazzo0

        Minulla oli joitain vuosia sitten ongelmia asentaa eclipse läppäriin niin
        käytin c kääntäjää silloin Lazaruksesta!

        Muistaakeni lisäsin sen
        http://wiki.lazarus.freepascal.org/IDE_Window:_External_Tools
        http://wiki.lazarus.freepascal.org/IDE_Window:_External_Tool

        (Tälläinen ominaisuus on ollut Lazaruksessa ainakin vuodesta 2006 lähtien)

        Syntaksin korostuksia on esim. C , javalle, Pythonille, Perlille, PHPlle jne
        http://wiki.lazarus.freepascal.org/IDE_Window:_Editor_Options




        Lazarus on avointa lähdekoodia joten voit käyttää sitä myös oman IDEn tekemiseen
        (Tästä esimerkkinä vaikkapa D-kielen IDE)
        https://github.com/BBasile/Coedit

        PS Minun mielestä Pascal on kaikkein paras kaikista niistä kielistä mitä
        olen nähnyt.


      • SynEdit

        Lazaruksesta tosiaan löytyy valmiina SynEdit-komponentti (itse Lazaruksen IDE:ssä käytössä), valmiita syntaksin korotus-asetuksia eri kielille C, C , Pascal, XML, CSS.... myös omat asetukset pystyy tekemään, rivinumerointi jne, kävi kuin nakki silmään omiin tarkoituksiin ;)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2763
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1480
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      42
      1446
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1161
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1161
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe