Miksi Toyotaa parjataan?

uuninpankolla

Toyota on valmistaja, joka on tuonut tavallisen kuluttajan saataville monta autoteknistä keksintöä kuten nyt vaikka moniventtiilimoottorit ja muuttuvan venttiiliajoituksen, hybriditekniikasta nyt puhumattakaan. Lisäksi valmistaja on pystynyt aikaansaamaan sellaisia legendaarisia malleja kuin LandCruiserin (edelleen tosimaasturien ykkönen) tai maailman ensimmäisen katumaasturin RAV4:n. Uudempaa uutta on Toyotan markkinoille tuoma vetyauto Mirai, sekin ensimmäisenä laatuaan.

Siis kiistämättä Toyota on ollut autotekniikan kehityksen eturivissä. Toki muutkin valmistajat on kunnostautuneet, mutta Toyota on pystynyt kehittämään tekniikan äärettömän luotettavaksi ja tällä saralla ei mikään muu valmistaja ole päässyt lähellekään Toyota tasoa.

Kaikenpuolisesta luotettavuudesta on seurannut sitten Toyotan erinomainen arvon säilyminen. Autohan on aina huono sijoitus, mutta Toyota on siinäkin suhteessa ollut vähiten huono sijoitus.

Toyota myyntimenestys on ollut vakuuttavaa Suomessa viidenkymmen vuoden ajan. En usko, että pelkkä tekninen kestävyys ja arvon säilyminen on siihen riittänyt. Toyota on hionut muutenkin autot sopiviksi pohjoismaisiin oloihin, siinä on iso syy menestykseen. Tästä hyvä esimerkki on Toyotan panostus korroosion vastustamiseen ja sen tuloksena viimeisen kahdenkymmenenviiden aikana Toyotista on tullut erinomaisesti kuran ja maantiesuolan kulutusta kestäviä autoja. Tunnettua on, että tietyt merkit kuten Ford, Opel tai ranskalaiset eivät ole tähän juurikaan panostaneet ja se on näkynyt myyntimenestyksessä.

Ajo-ominaisuudet Toyotassa ovat myös suuren ostavan yleisön mieleen, vaivattoman mukavat myös vaativissa olosuhteissa. Varustelutaso on aina ollut korkealuokkaista ja samoin käytettyjen materiaalien laatu ja kestävyys. Suorityskyvyssäkään Toyota ei ole antanut tasoitusta, vaan tehokkailla vapaastihengittävillä VVT-i-koneilla on pärjätty erinomaisesti myös yhä yleisempiä pikkuturboja vastaan. Vapaastihengittävien koneiden etuna on ollut myös hyvin pienet kulutuslukemat, etenkin suorituskykyyn verrattuna.

Mitä vielä? No tilat ovat Toyotan vahvuus, esimerkiksi alemman keskiluokan autoksi mielletty Corolla on tiloiltaan täysin taksiluokkaa, Avensiksesta nyt puhumattakaan. Kaikenkaikkiaan Toyota on auto vailla heikkouksia ja eikä Toyotan menestystä ainakaan haittaa maan osaavin huolto-organisaatio.

Onko siis parjaaminen ja erinäisten mallien tai ominaisuuksien arvosteleminen pelkkää muilla merkeillä ajavien kateutta?

57

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksitoyohomot

      parjaavat Citroenia?

      • Siksi_siksi

        Ne on kateelllisia.


    • FUGUsima

      Kukaan tommosii raadioaktivisii osta!Maakruireri ja ravi hehheh!

    • tasolla

      En tiedä, Tukholmassa tuttava pariskunta ajaa Lexuksella siellä ja Amerikassa missä se on varsin suosittu merkki. Sattuivat hankkimaan täsmälleen samanlaisen LFAn Floridassa jonka muuan John Travolta oli hankkinut vain viikkoa aiemmin.

      • Voiihmejakumma

        Ohhoh, no sehän tarkoittaa että sinäkin olet melkein julkkis?


    • aamuvirkkaaja

      Samasta syystä Suomessa parjataan Ruotsia, Amerikkaa, kauniita naisia,... Jollakin on hyvä auto johon on tyytyväinen, sitä ei kestetä. Sitä sanovat kateudeksi.

    • Tietämätön

      teksti on täynnä asiavirheitä jotka jokainen autoista jotaintietävä tunnistaa. Selkeästi Toyotisti ei juurikaan autoista mitään tiedä.

      • osssss

        Ei siinä ainakaan mitään VW autoihin viittaavaa ollut.


      • Trollipetterin

        piti päästä kommentoimaan oksentamalla omalla tunnistettavalla tyylillään. Olet jo trollipelisi hävinnyt vääjäämättömiä tosiasioita vastaan joten viisasta olisi olla välillä kyykyssä ja hiljaa voihkien.


      • MugenPower

        Toyota ei ole tuonut markkinoille ekana mitään noista. Esimerkiksi polttokennopuolella ekat autot on tehty jo 70-luvulla ja sarjatuotannonkin aloitti Honda jo melkein kymmenen vuotta sitten.


      • pilikunviilooja

        Niin kuin mitä asiavirheitä aloituksessa muka on? Äkkipäätään ei tule mieleen mitään, mitä voisi kiistää.


      • Teronfaktatvinossa
        pilikunviilooja kirjoitti:

        Niin kuin mitä asiavirheitä aloituksessa muka on? Äkkipäätään ei tule mieleen mitään, mitä voisi kiistää.

        .The first mass-produced car using four valves per cylinder was the British Jensen Healey in 1972

        Alfa Romeo was the first manufacturer to use a variable valve timing system in production cars (US Patent 4,231,330).[5] The fuel injected models of the 1980 Alfa Romeo Spider 2000 had a mechanical VVT system. The system was engineered by Ing Giampaolo Garcea in the 1970s.[6]

        In 1901 Ferdinand Porsche developed the Lohner-Porsche Mixte Hybrid, the first gasoline-electric hybrid automobile in the world.

        The Honda FCX Clarity is a hydrogen fuel cell automobile manufactured by Honda. The design is based on the 2006 Honda FCX Concept. The FCX Clarity demonstrates electric car qualities such as zero emissions while offering 5 minute refueling times and long range in a full function large sedan. It first went on sale as a 2008 model year vehicle.

        Vaikka noin aluksi, enempää en jaksanut alkaa kaivelemaan.


      • VäärinMeni

        Ei kukaan ole väittänytkään että Toyota keksi ne, vaan toi kyseiset keksinnöt TAVALLISEN kansan saataville


      • Teroeitajuu
        VäärinMeni kirjoitti:

        Ei kukaan ole väittänytkään että Toyota keksi ne, vaan toi kyseiset keksinnöt TAVALLISEN kansan saataville

        Juuri siitä syystä en listannut noiden asioiden oikeasti ekoja esittelyjä vaan nimenomaan massatuotantoversiot tavalliselle kansalle. Ja noiden esiintuotujen tapausten ja Toytan väliin mahtuu vielä muitakin valmistajia, mutta en viitsinyt niitä alkaa listaamaan.
        Pösilö


      • Voiniitäteroja
        Teroeitajuu kirjoitti:

        Juuri siitä syystä en listannut noiden asioiden oikeasti ekoja esittelyjä vaan nimenomaan massatuotantoversiot tavalliselle kansalle. Ja noiden esiintuotujen tapausten ja Toytan väliin mahtuu vielä muitakin valmistajia, mutta en viitsinyt niitä alkaa listaamaan.
        Pösilö

        No tuo nyt on ihan tavallista, että Tero koettaa ottaa Tojotalle kunnian kaikesta, erityisesti kaikesta mitä Toyota ei ole tehnyt. Ei ole tällä palstalla ensimmäinen eikä viimeinen kerta, kun Tero on imaissut kyselemättä ja kyseenalaistamatta kaikki Luottomyyjän kertomukset ja kuuluttaa niitä sitten eteenpäin tosiasioina.


    • eiUskossaToyotaan

      Toyota on kautta aikojen kopioinut uutta tekniikkaa ja tuonut niitä kuluttajille halpisversioina, mm. moniventtiilikoneet joista ei ollut käytännössä mitään hyötyä, ainoastaan turhia liikkuvia ja kuluvia osia. Lantaruisku oli kohtuullisen hyvä laite aikoinaan, mutta nykyisellään ei todellakaan.
      Suomen "myyntimenestys" kertoo vain ongelman autoverotuksen kovuudesta ja elintason alhaisuudesta.

    • eipeniksenjatke

      Minä en parjaa muita automerkkejä. Itse ajelen Carinalla vm. -91. Kilometrejä ei ole siinä takana kuin 160 000, koska oli vanhan papan kirkkoautona. Siinä käytössä se on nytkin. Kaksi kertaa vuodessa se huolletaan ja ruosteenestot on aina päivitetty. Ruostetta ei ole missään ja rivakasti liikkuu, kulutus on vanhan mallin luokkaa eli 8 l/100 km. Ei tarvitse kiilloitella, välipesuja en tee eli se puunataan huoltojen yhteydessä Diamond- ohjelman mukaisesti.
      Kytkinlevy uusittiin kun edellinen pappa oli sitä luistattanut.
      Auton arvo kai satasia eli ajelen sillä loppuikäni.

      • maailman_ykkönen

        Carina onkin monen Toyota-tietäjän mielestä maailman paras auto. Kestää ihan hirveitä määriä kovaakin käyttä, koneilla ajaa ukko kun ukko yleensä yli 600 000 km pelkillä öljynvaihdoilla ja vasta tuossa 500 000-600 000 km kantturoissa tarttee uusia jarruosia ja joissakin iskareita. Normihoidolla ruostekaan ei vaivaa, vaikka olisi reilusti yli 20 vuotta vanha. Tehoja löytyy käytännössä enemmän kuin viralliset lukemat ilmoittavat, 1600-kuutioisessakin luokkaa 130 hevosta ja kaksilitraisessa 150-160 hevosta.
        Paha on pistää paremmaksi.


      • MrPhantom

        "Tehoja löytyy käytännössä enemmän kuin viralliset lukemat ilmoittavat, 1600-kuutioisessakin luokkaa 130 hevosta ja kaksilitraisessa 150-160 hevosta."

        Näin on. Viidakon vanha sanalasku sanoo että Carinassa on sadan puhvelin voima ja vanhan elefantin viisaus. Kun Vaeltava Ave matkustaa kaupunkiinkuin kuka tahansa mies, hän ajaa nimenomaan Carina E:llä.


      • huh_huh

        Huolletaan 2 kertaa vuodessa vaikka kilsoja tulee 10 tkm/vuosi.


      • Rototest
        MrPhantom kirjoitti:

        "Tehoja löytyy käytännössä enemmän kuin viralliset lukemat ilmoittavat, 1600-kuutioisessakin luokkaa 130 hevosta ja kaksilitraisessa 150-160 hevosta."

        Näin on. Viidakon vanha sanalasku sanoo että Carinassa on sadan puhvelin voima ja vanhan elefantin viisaus. Kun Vaeltava Ave matkustaa kaupunkiinkuin kuka tahansa mies, hän ajaa nimenomaan Carina E:llä.

        Saman verran kuin liioittelit, vedät alaspäin, niin aletaan olla oikealla tasolla. Tuossa puolueettoman laitoksen mittaustuloksia, laitoksen joka tekee mittauksia autoteollisuudellekin, mutta ei Toyotalle:
        http://rototest-research.eu/popup/performancegraphs.php?ChartsID=543
        http://rototest-research.eu/popup/performancegraphs.php?ChartsID=671
        http://rototest-research.eu/popup/performancegraphs.php?ChartsID=537
        Sitten jos haluat nähdä mistä löytyy se mitä on luvattukin, käypä katsomassa Volkswagen-konsernin turbomoottorien mittaustuloksia. Osoitteen keksitkin noista linkeistä ellet ole aivan tampio.


      • Jaakko1979
        maailman_ykkönen kirjoitti:

        Carina onkin monen Toyota-tietäjän mielestä maailman paras auto. Kestää ihan hirveitä määriä kovaakin käyttä, koneilla ajaa ukko kun ukko yleensä yli 600 000 km pelkillä öljynvaihdoilla ja vasta tuossa 500 000-600 000 km kantturoissa tarttee uusia jarruosia ja joissakin iskareita. Normihoidolla ruostekaan ei vaivaa, vaikka olisi reilusti yli 20 vuotta vanha. Tehoja löytyy käytännössä enemmän kuin viralliset lukemat ilmoittavat, 1600-kuutioisessakin luokkaa 130 hevosta ja kaksilitraisessa 150-160 hevosta.
        Paha on pistää paremmaksi.

        Varmaan tässä oli kyse dieselistä. Mun Peugeot 406 on nyt mittarissa 351 000 kilometriä. Öljyjä on vaihdettu tääläkin. Siis kuinka paljon ihmiset kusettaa täälä.


    • TheStig

      No, kävisikö vaikka se syyksi että jenkeissä todettiin tojon valmistaneen hengenvaarallisia autoja...

      • Ei_muuten_todettu

        mitään kun ei edes löydetty muuta syytä kuin umpitollojen ja erityisen rahanahneiden jenkkien puutteellinen älykkyys. Koettivat hyötyä tekaistuilla väitteillä japanilaisten kustannuksella. Taustalla lienee ollut myös jenkkivalmistajien pyrkimys mustamaalata Toyotan/Lexuksen aivan ylivoimaista kokonaislaatua ja taloudellisuutta omiin jenkkitekeleisiinsä verrattuna. Antoivat siitä syystä tukea yksityisille autoilijoille korvausvaatimusten laatimisessa ja esittämisessä. Nolostihan tuossa kaikessa lopulta kävi ja oikeastaan Toyotan kannattaisi haastaa jenkkitollot oikeuteen.


      • kukaonnolo

        "Nolostihan tuossa kaikessa lopulta kävi ja oikeastaan Toyotan kannattaisi haastaa jenkkitollot oikeuteen."

        Yli miljardin lasku, kolme vuotta viranomaisten erityistarkkailua ja pääjohtajan julkinen anteeksipyyntö.
        Kenelle tässä kävi nolosti?


      • Olisiko_tästä

        mitään virallista tietoa saatavissa. Tai edes tietoa, onnettomuuksien syistä. En ole itse ainakaan huomannut mitään selvitystä asiasta.


      • voi_poloisia
        Olisiko_tästä kirjoitti:

        mitään virallista tietoa saatavissa. Tai edes tietoa, onnettomuuksien syistä. En ole itse ainakaan huomannut mitään selvitystä asiasta.

        Tietoa on pilvin pimein, mutta tero-tolloilla ei ole kielitaitoa lainkaan. Mitä ei ymmärretä, sitä ei ole olemassakaan terolle.


      • häpeämoukka
        Ei_muuten_todettu kirjoitti:

        mitään kun ei edes löydetty muuta syytä kuin umpitollojen ja erityisen rahanahneiden jenkkien puutteellinen älykkyys. Koettivat hyötyä tekaistuilla väitteillä japanilaisten kustannuksella. Taustalla lienee ollut myös jenkkivalmistajien pyrkimys mustamaalata Toyotan/Lexuksen aivan ylivoimaista kokonaislaatua ja taloudellisuutta omiin jenkkitekeleisiinsä verrattuna. Antoivat siitä syystä tukea yksityisille autoilijoille korvausvaatimusten laatimisessa ja esittämisessä. Nolostihan tuossa kaikessa lopulta kävi ja oikeastaan Toyotan kannattaisi haastaa jenkkitollot oikeuteen.

        Uskomaton moukka. Pilkkaa onnettomuudessa kuolleita ihmisiä. Tämä postaus on teroutta karuimmillaan, mitä vaan uskon puolesta.
        Virallisempi näkemys
        https://youtu.be/OIHgB6GHTwQ


      • Voiniitäteroja
        kukaonnolo kirjoitti:

        "Nolostihan tuossa kaikessa lopulta kävi ja oikeastaan Toyotan kannattaisi haastaa jenkkitollot oikeuteen."

        Yli miljardin lasku, kolme vuotta viranomaisten erityistarkkailua ja pääjohtajan julkinen anteeksipyyntö.
        Kenelle tässä kävi nolosti?

        Teroille opetetaan jo pieninä lause "kiellän teidän todellisuutenne ja luon itse omani". Myytinmurtaja Adam Savagea mukaillen.


    • AinaHiace

      1,8 milj.km ajettu Tojotoilla...

      • paappatojo

        Tojolla ajettu n.5000 km ja se riitti. Surkea ajettavuus, hengetön moottori, olematon ohjaustuntuma ym muuta matoa. Ei enää tojoa, keskieuroopasta tulevat oikeat autot.


      • Duunarikusetus

        Otan osaa. Olen varma että sulle ei ole maksettu niin paljon kuin ansaitsisit tuosta hommasta. On se niin eri asia polkea pari miljoonaa haisulla kuin esim Mersulla.


      • jdbddnzzn
        paappatojo kirjoitti:

        Tojolla ajettu n.5000 km ja se riitti. Surkea ajettavuus, hengetön moottori, olematon ohjaustuntuma ym muuta matoa. Ei enää tojoa, keskieuroopasta tulevat oikeat autot.

        Koeajoit tojotan ja ostit sen huolimatta luettelemistasi puutteista. Kuinka tyhmä voi olla? Ja edelleen kommentoit toyota-palstalla! Hoitokotiin seuraavaksi?


      • sprinterruostuu
        Duunarikusetus kirjoitti:

        Otan osaa. Olen varma että sulle ei ole maksettu niin paljon kuin ansaitsisit tuosta hommasta. On se niin eri asia polkea pari miljoonaa haisulla kuin esim Mersulla.

        Täytyy sen Haisun olla hyvä kun vertailukohde pitää hakea paljon kallimmasta
        Mersusta,joka taatusti ruostuu ennen kuin Haisu


    • sjsjsyjrhs

      Taitaa yksi suuri syy olla se että Toyota on ottanut autoihinsa tunnettujen vika pesien valmaistamia osia. Kun osat tuli vielä Japanista niin suurin huoli oli että jos sulake joskus Tojossa palaa. Nykyään alkaa olla sitten ongelmatkin yhtä arkipäivää kuin sakemanneillakin samojen osien vuoksi. Näin tuhottiin Toyotan laatu ja luotettavuus. Nim. kokemusta on.

    • Mazda-RX8

      Muuten olen kirjoittajan kanssa samoilla linjoilla, mutta Ranskalaiset oppivat korroosiosuojaamaan korinsaa jo paljon ennen Toyotaa. Peugeot 406 on ehkä aikakautensa parhaiten sinkityllä korilla valmistettu auto. Toinen pointti pikku-turboista on myös virheellinen. Vaparin etu pikkuturboihin ei ole polttoainetalous vaan se asia on pikemminkin päinvastoin. Vaparin etu pikkuturboihin on eittämättä parempi kestävyys ja halvemmat korjaus-/huoltokulut.

    • Seniori1

      Sen on sellainen maan tapa se Toyotan parjaaminen. Kauan sitten olivat sellaiset merkit kuin IFA, WARTBURG, POPEDA, MOSKVITSH ja LADA. Näitä merkkejä ei nykyisin enää tapaa muuta kuin museoissa. Silloin auto oli suuri ja ihmeellinen laite ja herätti naapurikateutta jos mikä. Nämä eivät olleet ihmisten mielestä mitään laatuautoja, öljynvaihtovälikin oli vain muutama tuhat kilometriä. Mitähän lukion ja amiksen pojat olisivat silloin sanoneet, kun Toyotan 15000 km öljynvaihtovälikin on heidän mielestään lyhyt? Teinit eivät silloin omistaneet autoja, eikä kaikilla ollut edes ajokorttia. Mikäli he saivat ajaa istui isä taatusti vieressä ja valvoi, että autoa ei käsitelty huolimattomasti. Näille autoille vitsailtiin ja keksittiin mitä ihmeellisempiä haukkumanimiä. Oli silloin jo bemarikin, mutta se ei köyhän kättä lämmittänyt. Kuten jo sanoin, näitä autoja ei enää ole, eikä niille sen vuoksi voi nauraa ja siksi pitää löytää jotain uudempaa tilalle. Se vain ei ole nykyisin kovin helppoa, koska autot ylipäätään ovat hyviä ja laatu ei kovin paljoa vaihtele. Mikäli joku merkki ei miellytä tilalle melko varmasti löytyy joku toinen. Toyota on hyvä ja arvostettu merkki, myöskin paljon myyty. Sekin jo kertoo autosta jotakin. Tosin ei mikään halpa auto. Sekin voi rasittaa, jos ei sitä kykene hankkimaan. Tuskin monessa perheessä niin hyviä viikkorahoja maksetaan, että niillä uusi Toyota irtoaa. Ei edes vähän käytetty. Itse en tuollaisille pilipalijutuille paljon painoa pane, mutta ymmärrän hyvin, jos tuollainen naurettava poskensoitto alkaa jossain vaiheessa harmittamaan. Olisi paljon parempaakin puhumista, mutta siihen ei taida poikien kantti riittää.

    • paapparainen

      Mopol ajavat teinit kun arvostelee autoja tulee tommosta tekstiä. Sitten kun 5-10 vuoden pääst saatte ajokortin .Ostakaa toyota ,varmempaa autoo saa hakee.

    • Eihyvä

      Kaikilla muilla merkeillä on juuttumattomai ja huoltovapaita jarruja, mutta Tojotien jarrut ovat juuttuvia malleja jo vuodesta 1993. Millä muulla merkillä jarrujen puhdistaminen, joka tehdään Toyota-huollossa kalliisti, pikaisesti ja pintapuolisesti, sisältyy huolto-ohjelmaan?

      • Tämä_pikkujullin

        kommentti kertoo asioista jotain tietävälle enemmän kuin julli itse arvaakaan. Ne ovat aivan muunmerkkisiä autoja joissa jarrut jumittavat. Viesti liittyy hyvin muiden solvausviestien rintamaan joita pikkujulli palstalle postaa aamusta iltaan.


      • Eihyvä

        Myös Neuvostoliitossa ja Venäjällä kiistetään ikävät tosiasiat. Lähdetään siitä että jarrujen puhdistaminen kuuluu Tojotan määräaikaishuoltoon ja tämä on fakta.


      • mitähämeinaatää
        Eihyvä kirjoitti:

        Myös Neuvostoliitossa ja Venäjällä kiistetään ikävät tosiasiat. Lähdetään siitä että jarrujen puhdistaminen kuuluu Tojotan määräaikaishuoltoon ja tämä on fakta.

        Onko neuvostoliitto ja venäjä eri valtio?


      • käy_kouluja
        mitähämeinaatää kirjoitti:

        Onko neuvostoliitto ja venäjä eri valtio?

        On!
        Molemmat myös kirjoitetaan isolla alkukirjaimella.


      • näinse
        käy_kouluja kirjoitti:

        On!
        Molemmat myös kirjoitetaan isolla alkukirjaimella.

        Alakoululainen .


    • JännäOdotus

      "Toyota on valmistaja, joka on tuonut tavallisen kuluttajan saataville monta autoteknistä keksintöä kuten nyt vaikka..."

      Toyota tuo tänä vuonna tavallisen kuluttajan saataville downsizing-koneet. On tavallinen kansa nyt haltioissaan.
      Saas nähdä milloin tavallinen kansa pääsee nauttinmaan kaksoiskytkinvaihteistosta. Ei mene varmaan enää montaa vuotta, on siellä Toyotalla sen verran pätevät insinöörit.

      • aina_kehittyy

        Joopajoo. Toyota ei tuo mitään keskentekoista markkinoille. Nuo VW:n, Fordin, PSA:n; Opelin ja Renaultin pikkuturbot ja kaksoiskytkinvaihteistot tuotiin kylmän viileästi prototyyppeinä markkinoille. Kaikissa on ollut suuria ongelmia, ei yksin Volkkarilla.

        Nyt Toyotalla on kehitetty pikkuturbo kaikessa rauhassa. On päivänselvää, että mailman arvostetuin automerkki tuo vain loppuunsaakka hiotun tuotteen myyntiin eikä teetätä tuotekehitystä asiakkaalla kuten eurooppalaiset valmistajat. Ja pian sieltä tulee myös kaksoiskytkinvaihteisto, joka toimiii kuin junan vessa.


      • TyperysTakinkääntäjä

        "Nyt Toyotalla on kehitetty pikkuturbo kaikessa rauhassa. On päivänselvää, että mailman arvostetuin automerkki tuo vain loppuunsaakka hiotun tuotteen myyntiin eikä teetätä tuotekehitystä asiakkaalla kuten eurooppalaiset valmistajat"

        Tässä tero on korvannut ymmärryksen lapsenuskolla, taas kerran.
        Eurooppalaiset esittelivät nykyisen kierroksen jo kymmenen vuotta sitten. Jos Toyota olisi aloittanut suunnitelutyön samaan aikaan euroopalaisten kanssa, se olisi käyttänyt kehitystyöhön reilusti toistakymmentä vuotta. Aika pitkä aika kehittää jotain joka on keksitty jo sata vuotta sitten ja ollut massatuotannossakin jo kymmeniä vuosia.
        Mitä helevettiä ne Toyotan insinöörit ovat turanneet valmiiksi keksityn tekniikan kehittämiseksi toistakymmentä vuotta. Varsinkin kun lopputulos on sama kuin kuin kaikilla muillakin. Joku Garretin turbo lyötynä peruskoneen kylkeen. Eikä siinä mitään pahaa ole, perustekniikkaa niinkuin kaikilla muillakin. Aivan fiksua tojolta, vaikkakin vuosikausia myöhemmin kuin muut.
        Ainoa typerys tässä on tero joka ensin on selitellyt että bensaturbo ei voi kestää, mutta uskoo nyt että Toyota on löytänyt jonkin viisastenkiven asian ratkaisemiseksi. Homma on oikeasti niin ettei mitään viisastenkiveä ole kenenkään edes tarvinnut keksiä, luotettava turbokone on helppo rakentaa ilman mitään uutta oivallusta.

        Jos vähänkin tekniikkaa ymmärtää niin on helppo nähdä että Toyota ei tule bensaturbolla markkinoille vasta vuonna 2015 koska se on tehnyt perusteellisempaa kehitystyötä kuin muut. Syynä on se että se heräsi asiaan myöhemmin kuin muut.

        Saa vapaasti todistaa että olen väärässä. Riittää kun nimeää jonkun teknisen ominaisuuden joka on uniikkia Toyotan bensaturbolle. saisi tietenkin mielellään olla joku sellainen joka parantaa luotettavuutta ja jota kannatti odottaa nämä 10 vuotta.


      • missämennään

        Onko tuo uusi pikkuturbo Toyotan oma kone vai jonkun toisen valmistama?
        Niinkuin uuden Avensiksen dieselit, gt:n bokseri, Proacen tai Aygon kone.


      • Silloin_kun_muut
        TyperysTakinkääntäjä kirjoitti:

        "Nyt Toyotalla on kehitetty pikkuturbo kaikessa rauhassa. On päivänselvää, että mailman arvostetuin automerkki tuo vain loppuunsaakka hiotun tuotteen myyntiin eikä teetätä tuotekehitystä asiakkaalla kuten eurooppalaiset valmistajat"

        Tässä tero on korvannut ymmärryksen lapsenuskolla, taas kerran.
        Eurooppalaiset esittelivät nykyisen kierroksen jo kymmenen vuotta sitten. Jos Toyota olisi aloittanut suunnitelutyön samaan aikaan euroopalaisten kanssa, se olisi käyttänyt kehitystyöhön reilusti toistakymmentä vuotta. Aika pitkä aika kehittää jotain joka on keksitty jo sata vuotta sitten ja ollut massatuotannossakin jo kymmeniä vuosia.
        Mitä helevettiä ne Toyotan insinöörit ovat turanneet valmiiksi keksityn tekniikan kehittämiseksi toistakymmentä vuotta. Varsinkin kun lopputulos on sama kuin kuin kaikilla muillakin. Joku Garretin turbo lyötynä peruskoneen kylkeen. Eikä siinä mitään pahaa ole, perustekniikkaa niinkuin kaikilla muillakin. Aivan fiksua tojolta, vaikkakin vuosikausia myöhemmin kuin muut.
        Ainoa typerys tässä on tero joka ensin on selitellyt että bensaturbo ei voi kestää, mutta uskoo nyt että Toyota on löytänyt jonkin viisastenkiven asian ratkaisemiseksi. Homma on oikeasti niin ettei mitään viisastenkiveä ole kenenkään edes tarvinnut keksiä, luotettava turbokone on helppo rakentaa ilman mitään uutta oivallusta.

        Jos vähänkin tekniikkaa ymmärtää niin on helppo nähdä että Toyota ei tule bensaturbolla markkinoille vasta vuonna 2015 koska se on tehnyt perusteellisempaa kehitystyötä kuin muut. Syynä on se että se heräsi asiaan myöhemmin kuin muut.

        Saa vapaasti todistaa että olen väärässä. Riittää kun nimeää jonkun teknisen ominaisuuden joka on uniikkia Toyotan bensaturbolle. saisi tietenkin mielellään olla joku sellainen joka parantaa luotettavuutta ja jota kannatti odottaa nämä 10 vuotta.

        kehittelivät pikkuturboja, kehitteli Toyota hybridiä. Se oli oikeaan osunut valinta kymmenkunta vuotta ennen muita jotka nyt yrittävät epätoivon vimmalla kehittää jotain vastaavaa. Samoihin aikoihin Toyota on jo siirtymässä vetyautoihin ja muut taas saman verran perässä kehitystyössään. Joka tapauksessa epäluotettavat pikkuturbot on jo nähty eivätkä johda mihinkään kunnolliseen lopputulokseen.


      • AinaViimeisenä
        Silloin_kun_muut kirjoitti:

        kehittelivät pikkuturboja, kehitteli Toyota hybridiä. Se oli oikeaan osunut valinta kymmenkunta vuotta ennen muita jotka nyt yrittävät epätoivon vimmalla kehittää jotain vastaavaa. Samoihin aikoihin Toyota on jo siirtymässä vetyautoihin ja muut taas saman verran perässä kehitystyössään. Joka tapauksessa epäluotettavat pikkuturbot on jo nähty eivätkä johda mihinkään kunnolliseen lopputulokseen.

        Toyotan hybridin esittely oli paljon enemmän markkinointiosaston oivallus kuin Toyotan insinöörien. Tekniikka on jo satavuotiaassa iässä ja mitään teknisesti uutta ei tarvinnut keksiä.
        Tässä vähän yli satavuotias hybridi Porsche.
        http://press.porsche.com/news/release.php?id=642

        Ja vetyautotkin ovat 70-luvulta. Useimmat autonvalmistajat ovat tällä saralla tehneet ja kuopanneet omat projektinsa kun Toyota tulee taas tapansa mukaan myöhässä mukaan. Honda teki aikansa Fuel Cell autojansa ja lopetti koska se ei enää ollut teknisesti haastavaa ja kävi ilmeiseksi että vedyn jakeluverkoston rakentamiseen ei kenellekään ole mielenkiintoa.

        Että tällainen tekniikan jättiläinen tämä Toyota.


      • 2.4STW

        Et ole tainnut olla milloinkaan tekemisissä tuotekehityksen kanssa, puhumattakaan tuoteistuksesta.
        On aivan eri asia keksiä jotain ja pistää se massatuotantoon. Näillä ei ole juurikaan tekmistä keskenään. Uuden tekniikan tuominen massatuotantoon on käsittämättömän kallista ja haastavaa.

        Valmistajat kuoppaavat hankkeita koska eivät saa niitä joko toimimaan tai sitten eivät saa niistä kannattavaa. Tuotekihityksen osaaminen on ekaan avainasemassa ja tuotteistus jälkimmäiseen.

        Kaikilla valmistajilla on omat strategiat. Tojolla se on hybridi missä Tojo on kiistaton ykkönen. BMWllä se on ollut polttomoottorien hyötysuhde, samoin Mazdalla. VW on myös tällä saralla edistynyt ja Volkkarille pitää antaa sulka hattuun down sizing aloittamisesta kuten Tojolle hybrideistä.

        Jos et usko näitä niin koitappa kirjoittaa ihan simppeli speksi vaikka kuulakärkikynän toiminnasta. Kuvaas siis sen toiminnan käyttäjän kannalta, jokaisen komponentin toiminnan. Sitten kuvaat sen käytettävyyteen liittyvät asiat. Tämä viimeinen voi oll avaikea joten tässä pari vinkkiä
        - miten kynä pysyy kädessä
        - sormien pihtiotteen alueen muotoilu
        - terän ulosliu'utus tekniikkan tuntuma
        - kuulan vierivyys
        - musteen tasainen siirtyminen paperiin
        - kynän akustinen ääni kovalla alustalla kirjoitettaessa.
        jne..
        osa tuntuu tyhmiltä ja turhilta mutta niillä kaikilla on tarkoituksensa ja nämä kaikki pitäisi kuvata ja määrittää kriteerit ja perusteet kriteereille.
        Sitten alat miettimään miten näillä em. asioilla sinun kynäsi voisi erottua markkinoilla ja miten erilaiset käyttäjäryhmät (ensin pitää toki määritellä millaisia käyttäjäryhmiä voi olla ja valita niistä oma kohde ryhmä) arvostaisivat noita eri ominaisuuksia ja jotenkin systemaattisesti painottaa niitä.
        Vielä astuu kuvaan jokaisen asian kustannukset.

        Mietippä nyt kuika monta tuntia pitää käyttää että saat kuvattua jollain tapaa ihan tuikitavallisen kuulakynän. Autossa aika paljon enemmän osia. Ihan jo yhdessä painonapissa on yhtäpaljon asioita.

        Miten siis voi kuvitella että keksittyään hybridin ajatuksena joku olisi saanut sen tuosta vaan tuotantoon tai ettei tuotaan tuomisessa ole mitään haastavuutta? Jos tiedät vastauksen, sinulle paikka jokaisen monikansallisen yhtiön hallituksessa.
        Niin että lopetappa se jaskan jauhaminen asioista mistä et näemmä tiedä yhtään mitään.


      • AinaViimeisenäää

        "Jos et usko näitä niin koitappa kirjoittaa ihan simppeli speksi vaikka kuulakärkikynän toiminnasta. "

        Mä olen hankkinut elantoni jo pitkään kirjoittamalla speksejä hieman monimutkaisemmista asioista kuin kuulakärkikynä. Myönnän etten ole koskaan kirjoittanut täydellistä speksiä mutta toisaalta en ole kuvitellutkaan kairaavani mitään Nobel-uraa jyräämälläni näitä samoja reittejä joita joku mua fiksumpi kaveri on avannut mua ennen.


      • PysyykinViimeisenä
        AinaViimeisenä kirjoitti:

        Toyotan hybridin esittely oli paljon enemmän markkinointiosaston oivallus kuin Toyotan insinöörien. Tekniikka on jo satavuotiaassa iässä ja mitään teknisesti uutta ei tarvinnut keksiä.
        Tässä vähän yli satavuotias hybridi Porsche.
        http://press.porsche.com/news/release.php?id=642

        Ja vetyautotkin ovat 70-luvulta. Useimmat autonvalmistajat ovat tällä saralla tehneet ja kuopanneet omat projektinsa kun Toyota tulee taas tapansa mukaan myöhässä mukaan. Honda teki aikansa Fuel Cell autojansa ja lopetti koska se ei enää ollut teknisesti haastavaa ja kävi ilmeiseksi että vedyn jakeluverkoston rakentamiseen ei kenellekään ole mielenkiintoa.

        Että tällainen tekniikan jättiläinen tämä Toyota.

        Juuri näin se menee. Hybridin keksivät muut ja Tojo kopioi ja kehitti. Hybridistä tuli vain floppi jolla ei ole tulevaisuutta. Tojo tulee olemaan aina perässäkulkija.


      • toyotakestää
        PysyykinViimeisenä kirjoitti:

        Juuri näin se menee. Hybridin keksivät muut ja Tojo kopioi ja kehitti. Hybridistä tuli vain floppi jolla ei ole tulevaisuutta. Tojo tulee olemaan aina perässäkulkija.

        Ei maailman ykkösmerkki voi olla perässäkulkija. Perässsäkulkijat tulevat perässä. Tyhmimmätkin sen tajuaa. VW tosin on omaa moottoriteknologiaansa kehittänyt eniten,koska on eniten pohjalta aloittanut. Olkilietsosta nykyiseen Tsi viritelmään on pitkä tekninen harppaus. Mitään keksintöä ei se pidä sisällään, koska turboahdin
        on keksitty jo vuosikymmeniä sitten ja venyvää ja katkeavaa ketjua Kiinassa valmistettuna myydään puoleen hintaan. Oli se olkilietso ainakin varmatoimisempi vaikka ei sekään kilometrejä kestänyt kuin korkeintaan ensimmäiset satatuhatta. Ladankin kone kesti pidempään.


    • ahti9

      No jos laatu muttuu fiaskoksi niin ei suotta moitita. No Toyota Corolla 2012 takakontin kannessa rekisterikilven ympäristössä ruoste ruusua nostaa sisältäpäin mutta maahan tuoja kyselee paljollako auton omistaja osallistuu kustanuksiin. Perseestä toyotan 12v läpiruostumattomuus takuu kotelosta päin alkavalle ruosteelle.

    • Eimerkilläväliä

      Toyota niinkuin mikä tahansa auto on juuri niin hyvä kuin sen omistaja on autoonsa tyytyväinen. Muiden autojen täytyy silloin olla huonompia kuin mihin omistaja on tyytyväinen. Muutenhan hän joutuisi myöntämään että toinen auto on parempi kuin oma. Ja jos uuteen autoon ei olisi varaa, on suomalaisenluonteen vuoksi parempi haukkua muut kulkupelilt paskoiksi, pönkittääkseen omaa itsetuntoa. Muiden kulkupelin myöntäminen paremmaksi käy ainoastaan jos se on huomattavasti kalliimpi kuin mihin itsellä koskaan tulee olemaan varaa, silloin sen voi todeta itselleen unelma autoksi jonka vielä jonain päivä hankkii itselleen. Vaikka niinhän ei tule koskaan käymään. Joten todetaan tässä että Toyota on ihan hyvä auto, olenhan itsekin sellaisella ajellut ;)

    • hlkjhlkjhkj

      Minulla on ollut puolenkymmentä Tojotaa, osa jopa uusia. Nyt olen kuitenkin ajellut Pökötin dieseleitä muutaman vuoden. Seuraavakin on todennäköisesti Pökötin diesel. Toyota tekee parhaat perusbensakoneet ja Pökötti parhaat perus-dieselit.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1545
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1112
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1045
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    Aihe