Mikä laukaiseen bibolaarin?

syksytyy

Tästä lievemmällä mielialan aaltoiluhäiriöisellä F.34 on 15- 50% mahdollisuus sairastua kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön. Mutta kenellä ei tätä aaltoilua ole, ja vaikka onkin, mikä tekijä laukaisee ensimmäisen sairauskohtauksen? Sellaisen, josta tehdään diagnoosi. Ennen maanis-debressiivinen mielisauraus oli avioeste. Kyseessä lienee sairauden periytyminen. Paljon varmaan alkoholi- ja huumepiiireissä hoitamattomia tätä sairautta kärsiviä.

Onhan Googlessa luettavaa, mutta itseä kiinnostaa ihmisten omat kokemukset ja tiedot sairaudesta.

21

802

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oletpölö

      Tyhmyys laukaisee. Jokainen lääkärin kuvitelmiin uskova on tyhmä.

      • Peesaavapöllö

        Tätä tekee mieli peesata. Luottamus lääkärikuntaan 'laukaisee' 'kaksisuuntaisen mielialahäiriön' eli oikeammin ilmaistuna; luottamus lääkärin/psykiatrin ojentamiin 'onnellisuuspillereihin' johtaa niiden käyttöönottoon, mikä johtaa mielialan edestakas sahaamiseen aivojen välittäjäainejärjestelmän mennessä nyt sekaisin. Varsinkin pidempi käyttö johtaa taas potentiaaliseen aivovaurioon ja siten mielialan edestakaiseen poikkoiluun ainekäytön lopettamisen jälkeenkin. Mitään 'kaksisuuntaista mielialahäiriötä' ei sairautena ole vaan sen kuvaama 'oirerypäs' voi olla peräisin joko elämäntilanteesta, eli kehon ulkopuolisista tekijöistä, tai oikeasta sairaudesta, eli kehon sisäisestä tekijästä, esimerkiksi kilpirauhasongelmat tai, kuten hyvin psykiatrian asiakkaina olleilla, iatrogeeninen aivovaurio.


      • tshii

        No sinä viisaana osaat kertoa mikä tuon epätaspainon laukaisee?


      • FuckDiagnoses
        tshii kirjoitti:

        No sinä viisaana osaat kertoa mikä tuon epätaspainon laukaisee?

        Mieti nyt ulkoapäin sorkittu jatkuvat serotoniini-rushi päällä, joka vaikuttaa mm. seksuaalisiin kehon toimintoihin tai vaikkapa dopamiinireseptoreita salpaava lääkitys, joka tekee käyttäjästään zombien. Onko mikään ihme, että epätasapainoa alkaa syntymään, jos pääkoppa totutetaan pitkään käyttäytymään tuolla tavalla. Noi lääkeaineet käyttäytyvät samalla tavalla kuin monet huumausaineet ja säännöllisesti käytettynä niistä ei edes itse pääkoppa halua eroon, vaan alkaa vaatimaan niitä toimiakseen "normaalisti".

        Ei lääkärit itsekään tiedä mitä määräävät tai luulevat tietävänsä. Ja sitten vielä vähättelevät sivuoireita ja jopa kiistävät niiden esiintymisen, samoin kuin sen, että niistä tulee vieroitusoireita vaikka se sanottaisiin tuoteselosteessa.

        Tällä hetkellä mua hoitava psykiatri on ihan kusessa mun kanssa ja pää punottaen väittää, että hän ammattinsa puolesta on nähnyt miten nää lääkkeet toimii eri ihmisillä, ja koittaa puhua puuta heinää jopa tutkimustuloksia vastaan.

        Lue muuten kirja: Tappavat lääkkeet ja järjestäytynyt rikollisuus. Peter C. Gotzche.


    • ASDADSFADSF

      Minulla laukesi bipolaarinen ainakin näin jälkikäteen katsottuna silloin kun olin 16v ja asuin vielä äitini ja veljeni luona. Olin hyvin "rauhaton" lapsi ja sain ensimmäisen työpaikkani tuolloin. Kun olin saanut ensimmäisen palkkani veljeni varasti sen minulta ja pahoinpiteli minut kun en sitä suosiolla hänelle antanut. Tuon jälkeen oireilin niin viikon verran niin pahasti että jouduin maniaan ja lopulta yritin kävellä auton alle, en onneksi jäänyt vaan päädyin 1.5kk ajaksi suljetulle. Tuon jälkeen minulla on ollut kausittain noita rauhattomampia ja masennuksen täytteisiä jaksoja vaikka välissä on toki ollut joskus vuoden tai melkein parinkin parempia sasaisia jaksoja. Diagnoosin sain kyllä vasta 26-vuotiaana, mutta en ole kyllä sitä edelleenkään ihan täysin hyväksynyt vaan epäilen että minulla olisi "vain" useista muista eri häiriöistä ja henkisistä ongelmista koostuva "häiriö cocktail".

      • ei_aina

        Hypomania kun on kontrollissa on oikeastaan hyvä tila. Silloin saa paljon aikaan. Varsinkin luovaa työtä tekevillä kun alkaa mennä hypomanian puolelle, se tietää luovaa ja energistä ajanjaksoa. Silloin saa paljon aikaan. Varjopuolena tolkuttomat kaupat ja katteeton optimismi liikeasioissa. Vaarana on elää yli varojensa ja menettää luottotiedot. Toinen puoli on masennus. Silloin painaa morkkikset liikaakin.

        Olipa sulla mikä tahansa, olisi hyvä päästä sinuiksi sairauden kanssa. Jospa saamassasi diagnoosissa on hiomisen varaa? Kun diagnoosi on oikea, usein sen saaja on helpottunut.


      • FuckDiagnoses

        Onko mikään ihme, että ihminen käyttäytyy poikkeavasti jos taustalla on noinkin traumatisoiva kokemus? Nämä lääkärit ovat saatana täysin sekaisin sulkiessaan traumatisoituneita ihmisiä mielisairaaloihin ja pumppaamalla ne täyteen lääkkeitä. Syytä moiseen käytökseen ei haluta edes kysyä, vaan päällisin puolin kysellään vointia ja oireilu turrutetaan ja padotaan lääkkeillä. Sen sijaan, että halutaan selvittää miksi ihminen oireilee tietyllä tavalla, niille lyödään rangaistukseksi joku diagnoosi, johon lääkäri onkin sitten silmät kiiluen kirjoittamassa elämänlaatua entisestään huonontavia lääkekoktaileja.


      • goodgood
        FuckDiagnoses kirjoitti:

        Onko mikään ihme, että ihminen käyttäytyy poikkeavasti jos taustalla on noinkin traumatisoiva kokemus? Nämä lääkärit ovat saatana täysin sekaisin sulkiessaan traumatisoituneita ihmisiä mielisairaaloihin ja pumppaamalla ne täyteen lääkkeitä. Syytä moiseen käytökseen ei haluta edes kysyä, vaan päällisin puolin kysellään vointia ja oireilu turrutetaan ja padotaan lääkkeillä. Sen sijaan, että halutaan selvittää miksi ihminen oireilee tietyllä tavalla, niille lyödään rangaistukseksi joku diagnoosi, johon lääkäri onkin sitten silmät kiiluen kirjoittamassa elämänlaatua entisestään huonontavia lääkekoktaileja.

        Aina silloin tällöin on mukava törmätä palstalla muutamaan järjen sanaan.


      • thbipolaari

        Hei, tuo mielialan aaltoiluhäiriö on tosiaan altistava mutta lievempi kuin kahdensuuntainen mielialahäikkä. Itse koin murrosiässä lähes tuon. Olen ennalta varautunut, että se voisi yltyä etenkin, jos tärkeä ihmissuhde katkeaisi, alkaisin käyttää masennuslääkkeitä tai päihteitä ym. No en tietenkään! Bipolar ihmisten on harjoiteltava tuntemaan itsensä ja puolisonsa sekä mikä aiheuttaisi ennakko-oireita. Huomiotava myös ruokavalio ja ainakin Omega-3 ja vitamiinien syöminen. Läpi elämän. Ja jos silti sattuu tuo mielenhäiriö riivaantumaan, niin mielialantasaajat lääkityksenä myös F34.0 diagnoosin saanelle, jotka tarvitsevat lääkitystä, jotta eivät rikkoisi ystävyyssuhteita tai raivoaisi työpaikalla, että en pysty enää.

        Hypomania on kontrollissa oikeastaan joo hyödyllinen mielentila. Toisaalta tuo riippuu ihmisen temperamentista, että käyttäytyykö silloin enemmän ahdistuneesti tai vastuuttomasti vaiko käyttääkö energiansa johonkin itselle tärkeään, esim luovaan työhön. Siihen uskomattoman parasta tuo hypomania! Bipolaari-ihmisen olisi kuitenkin kehitettävä itsetietoisuutta esim. kevyen meditaation avulla (tietoinen läsnäolo-harjoitus). Silloin juuri hallitsi enemmän käytöstään, kun tuntisi itsensä ja tämänhetkisen mielialansa. Tietäisi riskit ja mahdollisuudet, vahvuudet ja heikkoudet. Pyrkisi realistisesti käyttämään tuota mielentilaa esim. tulevaisuuttaan ajatellen. -Ja muiden tulevaisuutta. Bipolaarin suhteet kun ei usein kestä kahta (3:a) eri persoonallisuutta yhdessä ihmisessä. - ystävyyssuhteet hajoaa, sitten mielenterveys entisestään hajoaa.


    • ykkönen1

      Liiallinen stressi voi toimia laukaisevana tekijänä - esim. ero jne. Näin ainakin allekirjoittaneella.

    • Boboon

      Minäpä veikkaan että sen laukaisee serotoniiniin vaikuttava lääkitys. Olen tätä mieltä siksi että serotoniinitasoihin tai serotoniiniresptoreihin vaikuttavilla huumeilla voi olla jälkioireena mielialan heittelyä ylös ja alas. Esim. LSD, psilosybiini.

      • FuckDiagnoses

        Jep. Aika moni puolustelee noitakin substansseja toteamalla, että "alkoholi tappaa vuosittain ja eihän noi sentään tapa". Joo ei tapa, mutta jotkut deeleistä tai empatogeeneista aiheutuvat laskut ja jälkitilat saattavat olla aika sietämättömän helvetilliset ja noiden mielen työkalujen kanssa leikkivä voi saada pääkoppansa aika sekaisin, kun mielestä nousee esille sellaisia asioita, jotka muuttavat ajattelumalleja.

        Osastoilla on valitettavan paljon porukkaa, jotka ovat saaneet ajatuksensa solmuun entistä enemmän "alkoholia turvallisemmilla" deeleillä ja kannabiksella. Ei ne tapa, mutta sitten ollaan osastolla itsemurhayritysten, itsetuhoisten ajatusten tai kättäytymisen takia.

        Ei sovi yleistää, mutta moni lankeaa tohon mantraan "alkoholi tappaa enemmän".


      • FuckDiagnoses
        FuckDiagnoses kirjoitti:

        Jep. Aika moni puolustelee noitakin substansseja toteamalla, että "alkoholi tappaa vuosittain ja eihän noi sentään tapa". Joo ei tapa, mutta jotkut deeleistä tai empatogeeneista aiheutuvat laskut ja jälkitilat saattavat olla aika sietämättömän helvetilliset ja noiden mielen työkalujen kanssa leikkivä voi saada pääkoppansa aika sekaisin, kun mielestä nousee esille sellaisia asioita, jotka muuttavat ajattelumalleja.

        Osastoilla on valitettavan paljon porukkaa, jotka ovat saaneet ajatuksensa solmuun entistä enemmän "alkoholia turvallisemmilla" deeleillä ja kannabiksella. Ei ne tapa, mutta sitten ollaan osastolla itsemurhayritysten, itsetuhoisten ajatusten tai kättäytymisen takia.

        Ei sovi yleistää, mutta moni lankeaa tohon mantraan "alkoholi tappaa enemmän".

        Ja lisätään tähän vielä noi liftaavat masennuslääkkeet, joita ollaan alunperin syötetty masennukseen, joka myöhemmin kuin taikaiskusta on muuttunutkin maniaksi.


    • FuckDiagnoses

      Päihteiden sekakäyttö. Erillaiset krapula- ja vieroitusoireet ovat monesti aaltoilevien mielialojen taustalla; päihteet jo itsessään sotkee aivojen välittäjäaineiden toimintaa.

      • kokeillutmonesti

        Siinä olet oikeassa. Itselläni jo viinipullon nauttiminen viikonloppuna aiheuttaa hyvin masentuneen olon moneksi päiväksi. Olen sen huomannut kokeilemalla, alkuun vain ihmettelin miksi alkuviikko on niin vaikeaa, kun en juo yhtään olen ihan normaali koko ajan. Hyvin usein lääkitään mielialalääkkeillä oireita jotka poistuisivat pelkästään sillä että lopettaa kokonaan juomisen.


    • Valaisenpa

      ensinnäkään nykyään ei ole enää relevanttia puhua maanis-depressiivisyydestä eikä eteenkään mielisairaudesta, sillä siten se on kovin leimaavaa ja tarkoittaa sairauden pahinta mahdollista laatua. Nykyisin puhutaan sivistyneesti kaksisuuntaisesta mieleialahäiriöstä, joka voi tosiaan lievimmillään olla pelkkää mielialan aaltoiluhäiriötä ja pahimmillaan sitä itseään. Itselläni on sairauden lievempi muoto tyyppi 2. Samalla tavalla taustalla sairauden puhkeamisessa on joku kuormittava tekijä, hyvin usein psykososiaalinen stressi, joka toisilla voi laukaista myös skitsofrenian. Riippuen mitä geeniperimää kantaa. Tietty alttius siis moelmmille sairauksille täytyy olla geeneissä, ja sitten se itse koettelemus elämässä - joku, mikä vie psyykkisen kestokyvyn äärirajoille - tai sitten jopa yli, mikä laukaisee sairauden.

      Huumeiden käyttö, btv, ja muu rellestys voivat myöskin jo sinällään altistaa, mikä ettei holititon alkoholin käyttökin - sairaudelle siis. mutta nimenoman näin päin. Paljon voi olla käyttäjissä siis myös heitä, joiden sairautta ei ole vielä diagnosoitu. Jotta diagnoosi voidaan asettaa, on tultava se ensimmäin maaninen tai hypomaaninen jakso. Sen mahdollisen masennuksen lisäksi / jälkeen, mitä on siis aiemmin potenut. Hyvin tyypillistä on, että ennen kaksisuuntaisen puhkeamista ihminen on kärsinyt ensin masennuksesta. Joskus pitkäänkin. Itselläni tuo aika oli jopa 5 vuotta, ensin lievää, sitten keskivaikeaa masennusta.

      Uskon että "fiksuuttani" tauti ei ole kehittynyt pahammaksi itselläni. Pitkän psykoterapian myötä ole oppinut kuuntelemaan itseäni ja hyväksymään sairauteni sekä tietyty rtealiteetit elämässä. Vaikka elämässäni on ollut nyt henkisesti haastava jakso pitkän aikaa, ja esim. lääkitysannosta on jouduttu nostamaan, olen oppinut elämään sairauden kanssa melko hyvin. Melko täyspainoista elämää. Esim. Amk-opinnot opinnäytetyövaiheessa. Pahimillaan työkyky voi mennä sairauden graavimmasta muodosta kärsivillä sekä parisuhde ja perhe-elämä voi jäädä haaveeksi vain. Itse olen sinkku, mutta en ole vielä heittänyt toivoani romukoppaan. :)

    • sekoan_biib

      "sitten se itse koettelemus elämässä - joku, mikä vie psyykkisen kestokyvyn äärirajoille - tai sitten jopa yli, mikä laukaisee sairauden"

      pelot laukasee mulla psykoosin. kun uskon, että joku vainoaa niin se rupee ruokkimaan itse itseään.

      mä oon alottanu kirjottamaan blogia. https://mikavittumulon.wordpress.com/ kirjotan anonyymina kaks suuntasen mieliala häiriön itseparannuksesta, itsehoidosta.

    • SSRI

      Kaksisuuntainen mielialahäiriö on voimakkaasti periytävä. Mikäli toisella vanhemmista sairastaa kaksisuuntaista, lapsella on 20% sairastua, ja mikäli molemmilla vanhemmilla on kaksisuuntainen, periytyvyys on 50%.

      Yksi teoria laukaisevasta tekijästä on stressaava elämäntilanne. Yleensä kaksisuuntainen alkaa alle 20-vuotiaana masennusjaksolla ja myöhemmin hypo- tai maniajaksoon. Ns. kindling-hypoteesin mukaan häiriö aiheuttaisi hermoston toiminnassa muutoksia stressireaktion aikana ja muuttuisi pysyväksi alttiudeksi kokea toistuvasta mielialanmuutoksia.

      Tähän viittaa myös se, että mitä vanhemmaksi tulee, mielialamuutokset alkavat ilman ulkoista ärsykettä (stressireaktio).

      Lähde: Käypä hoito -suositus, psykiatri Erkki Isometsän artikkeli Duodecimin kustantamassa Psykiatria kirjassa ja
      Bender RE, Alloy LB. Life stress and kindling in bipolar disorder: review of the evidence and integration with emerging biopsychosocial theories. Clin Psychol Rev 2011;31:383-98

    • Lääkkeistä_sairastunut

      Epäilen, että itselläni laukaisi vääränlaisen masennuslääkkeen käyttö, sillä se aiheutti minulle unettomuutta usean kuukauden ajan. Psykiatri ei vain halunnut tätä uskoa, ja liian kauan sinnittelin vaikka olin jo ennen lääkkeen käyttöä ihan uupunut. Kun vaihdoin toiseen lääkkeeseen, alkoi voimakas mielialojen heittely, ahdistuneisuus ja äkilliset vihan purkaukset. Vahvistusta diagnoosille en tosin vielä ole saanut.

      • Jargonia

        Diagnoosisi on iatrogeeninen myrkytys. Ole viisaampi ja lopeta puoskareiden/psykiatrien kuuntelu. Masennuslääke on masennuslääke on vain nimellisesti. Masennusta ei voi lääkitä, koska se ei ole sairaus. Huumeilla voi mielialaansa toki muuttaa, mutta siitä seuraa ei-haluttuja vaikutuksia, jotka voivat olla vakavia ja pysyviä. Kyvyttömyys olla uskomatta psykiatriasta jargonia ja propagandaa on hyvä ennustava tekijä pysyvälle työkyvyttömyydelle ja elämänlaadun laskulle.


    • saku456

      Henkinen stressi on laukaiseva tekijä. Syy on geneettinen elikkä jollei sinulla ole sitä niin ei ole. Kakkostyypin bipo ei voi muuttua ykköstyypiksi jollei kyseisiä geeni-"virheitä" ole jolloin kyse oli alunperinkin ykköstyypistä.

      Henkinen stressi voi olla esim. rankka ero jne.

      Tuo sinun siteerama 15-50% on virheellinen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe