Mitä harrastaa ei niin tyypillisen sakun kanssa

spkurossss

Meillä on kodinvaihtaja pari vuotta sitten tullut 5 vuotias spk uros. En ole todellakaan mikään himoharrastaja (aikaisempien koirien kanssa harrastettu tokoa), aikaisemmin minulla on ollut pienempiä koiria, pääasiassa noutajia.

Koiran ominaisuuksia lyhyesti:
- sisällä kiehnää jaloissa ja seuraa, hakee huomiota jne. Komennettaessa / aikansa vöyhötettyään menee nukkumaan. Käytännössä aika "huomaamaton".
- Ulkona menee omia reittejään. Kulkee kyllä samalla suunnalla kuin minä, mutta irtoaa hyvinkin kauas.
- Rakastaa keppejä ja palloja, mutta ei halua tehdä niiden eteen mitään, ei sisällä eikä ulkona.
- Ei leiki ohjaajan kanssa. Ei vieraan eikä meidän kanssa.
- ahneeksi koira on saatu viimeisen vuoden aikana > tekee kyllä ruoan eteen "töitä"
- sisällä hyvin pehmeä, ulkona remmirähjä joka ei kuuntele mitään.
- todella hidas oppimaan. Kissakin oppii temput nopeammin kuin tuo uros
- C/C, 0/0, selkä ei kuvattu (= agility ei käy)

Jotain olis kiva harrastaa. Sivulletulon hanskaa jo ihan jees, seuruupätkiä ei olla otettu vielä. Jälki? Koiran pehmeys ja "työhaluttomuus" on aika hankalia tekijöitä...

5

58

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zenmaster

      Haku...

    • spkurosss

      Hakua oon miettinyt.. Mutta ei hauku, ei sitten millään (muulle kuin rähjää koirille). Rullalla en oo koskaan opettanut, onko se kovinkin vaikeaa, ts tajuaako tuo typerys sen? :D

      • Zenmaster

        Kyllä se on niin, että koira oppi vielä vanhana paljonkin. Oman koirani kanssa aloitettiin haku treenit viime kesänä, eli viisi vuotiaana ja hyvin oppii. Rulla en ole itse opettanut, mutta jos koira on sinun perään, niin ei oo ongelma. Rähjääminen on sitten sun ja koiran välinen auktoriteettiongelma. Kyllä minunkin koira sitä välillä yrittää, mutta sitten me siitä "keskustelemme". Ole reilu ja vahva johtaja koirallesi. Palkitse oikein ja puutu heti ongelma käyttäytymiseen. Apuakin niihin ongelmiin on saatavissa ammattilaisilta tai siitten noista treeniporukoista. Koirat ei oo tyhmiä, vaan opportunisteja, eli tekevät vain, jos ne itse kokevat hyötyvänsä siitä jotain. Onnea ja menestystä.


      • spkurosss

        No en nyt menis vannmoaan että se koira olis mun perään niin kovasti. Ei mielestäni kovin laumasidonnainen (voiko noin ees sanoa)...


    • fuffufhauhau

      Viisivuotias koira on jo tapoihinsa tottunut, on siis todella vaikeaa karsia tuo rähjääminen. Monelta paikkakunnalta löytyy koiraharrastajia jotka kokoontuvat kouluttamaan yhdessä koiriaan. Koira oppii toimimaan toisten koirien läsnä ollessa vain kun se koulutetaan toisten koirien ollessa läsnä. Saksanpaimenkoiran ja noutajan ero luonteessa on lähinnä siinä että noutaja on pehmeämpi luonteeltaan eikä kyseenalaista mitä tehdään ja miksi. Tarvitaan siis pätevä syy tekemiseen. Lelut toimivat usein parhaiten tai makupalat, koulutuksessa alku on aina vaikein.
      Lajina jäljestys on helpointa aloittaa onnistuu jopa yksin alkuharjoitukset. Tehdään jälki joka askeleen päälle makkara, kun koira hoksaa makkara laitetaan harvemmin ja matkaa pidennetään. Siitä se lähtee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1779
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1694
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      1525
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1521
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1508
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1395
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      16
      1371
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1202
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1135
    Aihe