Paljonko pitäisi liikkua?

UskoisikoViitsisikö

Kuinka paljon pitäisi liikkua viikon aikana?

Miten paljon sinä liikut ja miten?

Itse teen aina hyviä päätöksiä ja jaksan pitää niistä kiinni muutaman viikon. Sitten homma taas jää, kun ei tunnu riittävän aikaa moisiin puuhiin. Onko liikunta oikeasti tarpeen? Parantaako se viimeisten elinvuosien laatua?

64

396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liikun vain mikä on pakollista. Kun tuo karmeat jäätiköt teiltä(susiraja) ja pihoista sulaa niin sitten liikun hyötyliikuntaa, pihatöitä ym.
      Jos nyt pakko kävellä niin kävelen täällä asunnossani, vaikka ympyrää, pelkään liukkautta ja kaatumista. Luulen olevani oikeassa, aika paha katkaista kätensä tai jalkansa vain lenkkeilyn vuoksi. Koipi paketissa, sitten se liikunta onkin vähäistä.
      Kesällä mennään metsään sieneen marjaan ym.

      • reppuriika

        Laita hyvä ihminen kunnolliset liukuesteet talvilenkkareihin. Eipä kyllä liukasta vaikka peilijäällä astelee. Tietenkin varovaisuus on aina valttia, mutta kannattaa hankkia.


      • reppuriika kirjoitti:

        Laita hyvä ihminen kunnolliset liukuesteet talvilenkkareihin. Eipä kyllä liukasta vaikka peilijäällä astelee. Tietenkin varovaisuus on aina valttia, mutta kannattaa hankkia.

        Eipä ole talvilenkkareita, mitä minä niillä?
        Irralliset nastalenkit laitan muiden kenkien päälle, jos tarve.
        Vesikävely/juoksu aina kun sellaisiin paikkoihin menen, siellä ei pluikastu ja on parempaa kuin tylsä kävely pitkin teitä, nivelrikkoisella polvella.
        Arkivoimistelu tuli verhojen ripustamisesta ja yhden alakaapin(roskikset) perusteellisestä puhdistuksesta.


      • kiihii

        Mitäliikuntalajia haluaisit harrastaa vaan et ole vielä kokeillut :D


      • lovingday
        reppuriika kirjoitti:

        Laita hyvä ihminen kunnolliset liukuesteet talvilenkkareihin. Eipä kyllä liukasta vaikka peilijäällä astelee. Tietenkin varovaisuus on aina valttia, mutta kannattaa hankkia.

        talvilenkkareihin? kesälenkkarit ne vasta nastat tarvitsee!!


    • varovaisesti

      Todella liukasta.

    • reppuriika

      Kyllä kai se kaksi ja puoli tai kolme tuntia reipasta liikuntaa riitä, plus normaali arkinen hyötyliikunta/viikko. Venyttely ja voimistelu on tietenkin hyvä lisä päälle.

    • minmedmax

      Entinen naapuri liikkui vain rapulta autolle ja päinvastoin. On jo monta vuotta - nyt 71 v- liikkunut rollaattorilla sisälläkin. Toinen naapuri piti tärkeänä, että liikkui voimiensa mukaan. Loppuvuosina kiersi palvelutalon ympäristössä rollaattorin kanssa. Hän pystyi liikkumaan miltei kuolemaansa asti (92 v). Itse liikun, kun olen sillä tuulella. Toissapäivänä lähdin pyörälenkille. Eilen en ollut missään, kun lonkka vihotteli. Kaunis sää houkuttaa ulkoilemaan, mutta vähäiseksi on liikkuminen jäänyt talvikaudella, kun hiihtääkään ei voinut.

    • Ainakin sen verran että syöpä muljahtelee puolelta toiselle.
      Jotta kakka pääsee liikkeelle.

      H.

      • tsemppiä.sulle

        Onks sulla syöpä? Voi kuinka ikävää.


      • de-meter

        Olen aavistellut, hunksi. Liiku minkä voit ja pidä Jessestä kii..))
        Hyvän elämän puolesta,
        YD


      • de-meter kirjoitti:

        Olen aavistellut, hunksi. Liiku minkä voit ja pidä Jessestä kii..))
        Hyvän elämän puolesta,
        YD

        "feikki-de-meter"

        Minulleko?

        H.


      • de-meter
        hunksz kirjoitti:

        "feikki-de-meter"

        Minulleko?

        H.

        Kenelle muullekaan ? Sentäs nimellä kutsuin..)) Tuliko jokin väärinkäsitys ? Että erehdyin henkilöstä tai tulkitsin viestin väärin ? Kirjoittavalle sattuu...


      • de-meter kirjoitti:

        Kenelle muullekaan ? Sentäs nimellä kutsuin..)) Tuliko jokin väärinkäsitys ? Että erehdyin henkilöstä tai tulkitsin viestin väärin ? Kirjoittavalle sattuu...

        "feikki-de-meter"

        Ok.
        Tyylisi on muuttunut.

        H.


      • eppu2

        H
        Syöpä ei mukava seuralainen ole.
        Voimia ja jaksamista, päivälle jokaiselle.


      • silimuori
        eppu2 kirjoitti:

        H
        Syöpä ei mukava seuralainen ole.
        Voimia ja jaksamista, päivälle jokaiselle.

        Syöpä on niin yleinen. Jokaisella lienee lähipiirissä useampikin jolla on tai joka on joskus sairastanut syövän.Onneksi hoitomuodot ovat kehittyneet ja kehittyvät koko ajan. Mtta onhan se järkytys kun sairastuu, sairastuminen ravisuttaa koko elämää ja läheistenkin elämää.


      • eppu2
        silimuori kirjoitti:

        Syöpä on niin yleinen. Jokaisella lienee lähipiirissä useampikin jolla on tai joka on joskus sairastanut syövän.Onneksi hoitomuodot ovat kehittyneet ja kehittyvät koko ajan. Mtta onhan se järkytys kun sairastuu, sairastuminen ravisuttaa koko elämää ja läheistenkin elämää.

        Sisareni kuoli syöpään. Loppuaikoina hoitelin kaikenmoista. Esim. kun piti sytostaattihoitojen jälkeen pistos antaa vrk kuluttua. Sai evääksi, että kysykää nyt jostain vapaaehtoistyöstä, kävisikö joku pistämässä.
        Olimme olettaneet, että kotihoito sen huolehtisi.
        No minä ajoitin asiaoidenhoitokäynnin aina siksi, että sen pistin.
        3kk päästä sisaremme kuolemasta veljeni syöpä leikattiin.Oli sen verran huonossa kunnossa, että olin yötä päivää yli 2vk hänen kanssaan.
        Onni oli siinä, että se löydettiin erään rutiinitutkimuksen yhteydessä alkuvaiheessa ja saatiin pois.
        Molempien kohdalla tietysti puhelinliikenne oli päivittäistä, olin valmiina lähtemään heti, jos tarvittaisiin.
        Henkinen rinnalla kulku se on tärkein asia, minun mielestäni.


    • flegu

      "Pitäisi" lienee kovin henkilökohtainen asia!
      Minun "pitäisi" on normaali 10h / viikko puntti- / kuntosalia jakautuen 6:een treenikertaan.
      Nyt kun olen köntynnyt keppien avustuksella treenit ovat jääneet 3:een viikkokertaan ja sen seurauksena verenpaineeni on alkanut asettamaan omia toivomuksiaan.
      Keppikävely ja varsinkin portaiden kinkkaaminen kyllä ovat jonkin sortin liikuntaa mutta liian vähäistä.
      Tosin eilen könttysin 46 askelmaa edes takaisin 4 kertaa ja tasamaat lisäksi.

      Vuositasolla normaalit häiriöt ovat kaksi 6:n viikon rentoutumisjaksoa ja muutama viikon, kahden rupeama päälle.

      Puntilla on inhottavaa kun on pakko hiljalleen antaa periksi. Luonnevika! Tiedän.

      • de-meter

        Jaa-a. Saavutetuista eduista on vaikea luopua, etenkin kun on tehnyt työtä niiden eteen.
        Mutta elämä ei ole aina reilua. Tsemppiä silti, flegu.


    • dtgfhjsjh

      Lähiomaisellani oli paljon sairauksia, ja niiden päätteeksi (tai ehkä sairauksien hoitovirheiden päätteeksi) hän sai aivohalvauksen. Paikkakunnalla ei aivohalvauskuntoutusta annettu, mutta sitkeä omaiseni alkoi itse kävellä ja pääsi pian eroon rollaattorista. Hän on laihtunut paljon ja liikkuu hyvin ripeästi pitkiä matkoja. Enimmillään 15 km/pv. Kaikissa keleissä. Välillä on mennut joku luu poikki, mutta siitä on sitkeästi jatkanut. Ostettiin hyvät uudet talvikengät täksi talveksi, ja se on auttanut vielä liikkumista.

      Tarinan opetus on siinä, että koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa liikkumista. Vaikeista sairauksistakin on mahdollista kuntoutua hyvin pirteäksi. Ja hyötyliikuntatyyppinen liikuntakin (kävely) riittää, vaikka lihaskuntoharjoittelu olisi toki myös terveellistä. Liikuntaa saa helposti lisää hyötyliikunnalla jokainen. Siihen ei salikortteja tarvita.

    • eppu2

      Talvenaikaan n. puolen tunnin kävelylenkki päivittäin ja vähän sisävoimistelua.
      Sitten kun maalaiselämä alkaa liikkumista tulee ihan luonnostaan.
      Jokainen takapuolen nosto tuolista on hyväksi elimistölle.
      Istuessaakin voi harrastaa liikuntaa.
      Itse esim. TV:tä katsellessa heiluttelen jalkojani, nostelen 2 kg käsipainoja.
      Yli kipurajan ei ole liikkeissä hyvä mennä, ettei tule tuhoja.

      • de-meter

        Kyllä minunkin kroppa liikettä vaatii, jos pitkään istun. Painot, stepperi, kuntopyörä, kuminauhat, keppikin, kun vain porkkana aina löytyisi...))
        Vanha iskias-vaivani oireili alkuviikosta, mutta eilinen salitreeni kyllä sen karkotti.

        Niin, että oman kokemukseni pohjalta sanoisin, että liikunta ilmiselvästi vähentää vaivoja ja parantaa elämänlaatua...


      • @eppu, de-meter:
        kovin ovat samanlaiset omat liikuntarutiinini.
        Talvisaikaan puoli tuntia kuntopyörällä tai soutukoneella; hyvällä säällä ulkona lenkki.
        Kun kevätaurinko alkaa paistamaan niin lähdemme Lutusen kanssa kävelemään joenrantaa, Upplandsleden-vaellusreitin osaa., joko pohjoiseen tai etelään, metsäpolkuja takaisin, yleensä 45 minutista tuntiin ja varttiin. Melkein joka päivä.
        Käsipainoja tv-tulin vieressä lattialla; 2kg ja 3 kg. Keppijumppaa, kuminauhaa, body toning-jumppaa (15 min. nivelien avaamista ja eri lihasten treenaamista).
        Hyötyliikuntaa tulee kun kulkee yläkerrasta alakertaan ja kantaa pölynimuria (nyt olemme hankkineet yläkertaan oman imurin), pyykkituvalla, kasvimaalla jne huushollia.
        Salilla en viitsi käydä.
        Olen täysin vakuuttunut siitä että vanha sanaparsi "Use it or lose it" pätee edelleenkin. Liikkumiskyky ja kropan joustavuus parantavat elämänlaatua ja hyvinvointia tyyppi terveessä kropassa terve sielu.


    • Pyrin joka päivä liikkumaan vähintäänkin tunnin verran, siis kävellen ulkona.
      Askelmittariin mielellään yli 10 000 askelta päivän mittaan.
      Tuleehan toki muutakin liikkumista ja kesällä runsaasti enemmän.
      Pitäisi kaivaa käsipainot esille ja ruveta nostelemaan niitä, muutenkin olen laiska
      jumppaamaan. Enempi pidän hyötyliikunnasta.

    • Tautinenkin

      Talvella sauvakävelin nastat kengissä n 3x 5 km lenkin viikossa salilla 1 tunti/vk reippasta jumppaa1tunti/viikko.Kun jalkakäytävät oli kuivat jätin sauvat ja otin parin kilsan juoksulenkkejä.
      Nyt olemme pohjoisessa ,missä on mainiot hiihtokelit,semmonen tunnin lenkki /pv.Aamulla iskias muistutti olemAssaolosta,mutta jäi hiihtolenkille.Todennäköisesti verenkierto ja väliaineet lähti liikkeelle ,kun kipu hävisi.Liikun ,kun voin,koska vaan voi tulla stoppi.kun ei ole terve.(sepelvaltimo- tauti)

    • Talvella tuli käveltyy sellaset 60,000 askelta viikos. lenkkien puitteis ja muu liikunta päälle.
      Just äsken olin 40km lenkil uuren pyöräni kans ja kyllä meni liukkaasti,tavoite olis ainakin 4000km ennen syksyä.
      Ellen liiku niin selkä menee jumiin ja paikkoja alkaa särkemään,ei liikunta elämää pirennä mut laatua parantaa.

      • k-kk

        En puhunu turhia 6158km matka jatkuu


      • Erehryinkerran

        Ja se pyörä kulkee hevosvoimilla(ko?). Eli et puhu polkupyörästä.


    • nimeni-jooseppi

      Olen entis ajan pirttiviljelijä, en tarvitse rollaattoria ja liikunnan puutteesta jään kiinni kaikkein noloimmin. Viis siitä sillä mielestäni se erinomainen lantion ripeä edestakainen liike 3 - 12 minuuttia vuorokaudessa on sopiva liikunta, vaikka toimisi jo tyhjillä panoksilla.

    • jospa.sitten

      Viimeöinen pakkanen on saanut hangen lumen pintaan. Aijai kun tekisi mieleni hiihtämään vaan kun ei jouda vielä. Jospa sitten illalla jos ehtisi.

    • ent.siivoojaparka

      Silloin, kun kävin kokoaikatyössä rappusiivoojana, niin tohtori käski liikkua 20 minuuttia päivässä. Pomo ei oikein tykännyt siitä.
      Katsotaan nyt, kun on kohta taas se puolivuotinen kontrolli, onko terveydenhoidon suositukset liikkumisen suhteen enää samat kuin ennen. Siihen asti...

    • Minulla ei ole syöpää(kään).

      H.

      • tervekuinpukki

        Sehän on hyvä, nää äidilliset naiset jo huolestuivat.


      • eppu2

        Toivottavasti ei tulekaan.


      • ent.siivoojaparka

        Koputa mustaa puuta. Koskaan voi mennä sanomaan, mitä tauteja kropassaan riehuu itse siitä tietämättä.


    • mekkk

      Jos haluaa pitää itsensä kunnossa niin joko juoksemalla ,uimalla tai fillarilla vähintään 3-5 kertaa kunnon lenkkin eli juoksemalla 10km kerralla ja fillarilla noin 50 km ja uimalla1-3 kilometriä. Tuohon päälle punttisali niin pysyy lihaskinto kohdillaan ja ianakin itsellä kaikki kolotukset ja säryt lähtee kun liikkuu riittävästi eikä paikat mene jumiin.

    • liiperro

      Kyllä minusta kuusikymppiselle ihmiselle puoli tuntia liikuntaa päivässä on minimi. Jo pelkästään sydän ja verisuonet tarvitsevat sitä, että ihminen hengästyy.

      Huonoilla talvisäillä käyn vain roskiksella ja tytär tai poika hakee kauppaan, jolloin kävelen sitten kaupassa enemmän. Kun taas liukkaat on ohi, niin jatkan kävelyä eli teen tikusta asiaa ja käyn vaikka kaupassa tai kirppiksellä kävellen. Taloyhtiön pihassa on kukkaistutuksia, niin niistä nypin kuivuneita kukkia ja kitken penkistä rikkaruohoja, joten liikuntaa sekin on.

      Kuntopyörä on ollut hyvä peli. Telkkarista katson Sydämen asialla ja silloin poljen kuntopyörää välillä vartin välillä puoli tuntia polven kunnon mukaan ja sen jälkeen nostelen pieniä käsipainoja.

    • saaliikkua

      En voinut uskoa todeksi kun luin kysymyksesi - jos haluat ennenaikaiseen hautaan, niin jätä vain liikunta kokonaan pois! Elimistösi rappeutuu kyllä mielellään ja vauhti kiihtyy, mitä vanhemmaksi tulet. Kohta et pääse enää edes tuolilta ylös.

      Neuvoni sulle: Jätä ajatus liikunnan "harrastamisesta", etenkin jos se on sinulle hankalaa, ja ymmärrä, että liikunta on ihmiselle välttämätön, jokapäiväiseen elämään kuuluva, normaali asia. Ihminen on luotu olemaan pystyasenossa, ei istumaan (nykytiedon valossa tiedetään, että jatkuva istuminen on hengenvaarallista).

      Äitini on 75 ja käy viikottain jumapassa, vesijuoksussa ja joogassa. Lisäksi hän hyötyliikkuu ja on muutenkin koko ajan menossa. Hän voi hyvin ja hänellä ei ole suurempia kremppoja.

    • jJäjk

      Suora lainaus Käypähoito.fi-sivuilta:

      "Kaikille 18–64-vuotiaille suositellaan joko reipasta kestävyysliikuntaa ainakin 2 tuntia 30 minuuttia viikossa (esimerkiksi viidesti viikossa 30 minuuttia) tai rasittavampaa liikuntaa tunti 15 minuuttia viikossa (esimerkiksi kolmesti viikossa 25 minuuttia). 30 minuutin liikunta voidaan jakaa myös useampiin, vähintään 10 minuutin jaksoihin.

      Lisäksi kaikille aikuisille suositellaan lihaskuntoa ja liikehallintaa ylläpitävää tai lisäävää liikuntaa – vaikkapa kuntosaliharjoittelua, jumppaa, venyttelyä tai tanssia – vähintään 2 kertaa viikossa".

      Viisi vuotta sitten hankin koiran sitä varten, että tulee ulkoiltua joka päivä säännöllisesti .
      Koira on käytettävä lenkillä kolmesti päivässä eikä se lenkki voi olla vain kulmalla pissalla käyminen.

      Kun en ole töissä, käyn koirien kanssa 1-2krt päivässä 5-10km lenkin ja 1-2krt
      lyhyemmän noin 2-3km lenkin. Töissä käydessä kävelen junalle 10min ja toisessa päässä junalta töihin 10min eli jos sen kävelee reippaasti on päivätavoite saavutettu. Sen lisäksi 2-3km lenkki koirien kanssa 1-2krt päivässä. Joskus pitempi lenkki töiden jälkeen ja aina viikonloppuina. Viime vuonna kävin säännöllisesti 2-3 krt viikossa punttisalilla, mutta se on jäänyt ja pitäisi palauttaa takaisin päiväjärjestykseen tai kehitellä jotain muuta vastaavaa.

      Ulkoilu auttaa väsymykseen ja nukkuu yönsä paremmin. Lisäksi saa hyvän ihon. Mitä väsyneempi olo on sitä enemmän pitäisi ulkoilla. Itse olen huomannut auttavan ja johtuu varmaan ilman hapesta, jota aivot kaipaa.

      Miksi liikunta on välttämätöntä? Lainaus samasta artikkelista:

      "Liikunnan avulla voidaan ehkäistä, hoitaa ja kuntouttaa monia pitkäaikaissairauksia, kuten tyypin 2 diabetesta, kohonnutta verenpainetta, lihavuutta, sepelvaltimotautia, sydämen vajaatoimintaa, astmaa, keuhkoahtaumatautia, polven nivelrikkoa, nivelreumaa, niska- ja alaselkävaivoja sekä masennusta"

      Nämä ovat suosituksia ja jokainen tekee omat valintansa siitä miten paljon haluaa liikkua sekä missä/miten.

    • pitäisitietää

      10 000 askelta/ päivä, eli 70 000 askelta viikko. Helposti menee rikki tuo raja, jos ei ole täysin sohvaperuna ja istu tai makaa päiviään

      • iluna

        Komppaan edellistä vastaajaa, 10.000 askelta ja siihen pari kolme kertaa viikossa salijumppaa, tanssia, kuntosalia... oman mieltymyksensä mukaa. Aktiivisuusranneke auttaa ja kannustaa pysymään tavoitteessa. Näillä mennään, sanoi mummo lumessa!


    • sovjetunion

      tänään liikuin jo 340km venäjälle ja takasin ei taida enää tänään liikkua

    • k.enkä

      Toissa päivänä kävelin kaksi tuntia.Polveli muistutti eilisen päivää: "pienempikin lenkki riittää" Eilen kävelin "sallitut 30 minuuttia"
      Tavoitteena saada painoa alaspäin,että polveni antaisi kävellä ainakin tunnin kerrallaan.
      Tykkään liikkumisesta.Etenkin metsäpoluilla.

      • djÄJG

        Tsemppiä. Säännöllisyys on tärkeämpi kuin määrä ja kuten suosituksessakin sanotaan, sen voi jakaa osiin.


    • luciddreamer

      Liikunta parantaa koko elämän laatua. Ja eittämättä vähentää mahdollisten sairausten puhkeamista (etenkin diabetes ja sydänsairaudet). Hyvässä ruokavaliossakin on kyse siitä, että voit oikeastaan syödä mitä tahdot, kunhan liikut sen edestä.
      Liikkumattomuus tutkitusti lisää kaikenlaisia vaivoja. Joka päivä kannattaa jotenkin liikkua, mutta ainakin 3-4 kertaa viikossa hikistä liikuntaa.
      Omalla kohdalla on kyse eniten laiskuudesta - vaikka viime aikoina olenkin alkanut hyödyntää mahdollisuuksia liikkua (vaikka käyttää portaita hissin sijaan) ja kerran viikossa käymään salilla, koska tiedän mitä voi tapahtua jos en ala kohta liikkumaan kunnolla, ja olen vielä nuori.

      • 131121

        "Liikkumattomuus tutkitusti lisää kaikenlaisia vaivoja. Joka päivä kannattaa jotenkin liikkua, mutta ainakin 3-4 kertaa viikossa hikistä liikuntaa"

        Hohhoijaa. Ihmisen ei todellakaan tarvitse kiduttaa itseään montaa kertaa viikossa pysyäkseen kunnossa. Muutama ainakin puolen tunnin KÄVELYlenkki viikossa riittää ja PISTE.


      • khgkg

        Just oli telkkarissa joku ohjelma missä puhuttiin ihmisten virheellisestä käsityksestä, että kun liikkuu niin voi syödä mitä tahansa. Jos syö mitä tahansa= juo/syö sokeria ja rasvaa niin se ei ole "hyvä ruokavalio" eikä liikunta pelasta. Hyvä ruokavalio on monipuolinen (vihannekset juurekset hedelmät sekä marjat), vähäsuolainen/-rasvainen ja runsaasti kuituja sisältävä. Sydämen näkökulmasta tärkeämpää on päivittäisen ruokavalion rakenne kuin satunnaiset herkuttelut. Jos juon kolme lasia kevytmaitoa päivässä ja vaihtaa sen rasvattomaan niin sen vaikutus painoon on vuodessa noin 5kg. Se syökö joka päivä rasvaista/suolaista meetvurstia on merkittävämpää kuin kakunpala kerran kuussa. Yksi ylimääräinen voileipä päivässä vuositasolla 5-8kg lisää painoa.
        Mutta kuten sanottu, jokaisen oma valinta eikä se tee kenestäkään sen parempaa/huonompaa.


    • Sauvojaaa

      Kauppareissut tulee tehtyä jalan, sauvakävelyllä...
      Joskus pidempiäkin reissuja sauvakävelyllä...
      Riittää ihan tarpeeksi.

    • mssreadannanen

      Kunhan yöuni on riittävä,normi 6-8h aikuisella, ja valveillaoloajasta viettää mahdollisimman ison osan pystyasennossa, jopa raajojaan heilutellen, niin hyvinvointi=todennäköinen. Mä olen yhdeltä koulutukseltani lähihoitaja, ja siltäkin pohjalta tsemppaan itseä aika ajoin nostamaan pyrstön tuolista. Mm. kotitoimistoni on seisomatmsto, ruokapäydälle nostettua kaksirivisen hyllyn. Vaihtoehtoinen se on, kyllä atk-pöydän ääressä istun mieluiten. Mutta opiskelen mm. siirtyen teippaamaan seinään muistiinpanotauluja, ja jos istun, teen sen polkien kuntopyörää, joka sijaitsee häiritsevän lähellä nojatuolia sisustuksessa. Stepperi löytyy kodinanttiloista ym. marketeista muutamalla kympillä (kirpparit?), eikä jää käyttämättä, siin seisten ja askeltaen voi katsoa ainakin uutiset telkasta. Muutama minuutti stepperillä ON liikuntaa sekin. KAIKKI vaihtoehdot istumiselle kelpaavat.
      Makaaminenkin on vaihtoehto, puolen tunnin päikkärit maistuvat ainakin itselleni tarvittaessa.
      Turun yliopistolla taisi olla joku kampanja viime keväänä(kö), "peput ylös", en nyt jaksa etsiä linkkiä (istun)...

    • Sinulle "UskoisikoViitsisikö" sanon kokemuksella :
      Päivittäin pitää liikkua niin paljon että siinä tulee hiki. Vain siten kunto pysyy kohdallaan.
      Jos et viitsi kävellä reippaasti, menen kuntosaliin harrastamaan lihasjumppaa.
      Yleensä kuntosaleissa on hyvät vetäjät / esittelijät miten kuntolaitteita käytät.
      Kuntosalisskin pitää ahertaa niin paljon että tulee hiki.
      Jos et ole koskaan käynyt kuntosalissa treenaamassa lihaksiasi, pitää sinun aloittaa keveillä painoilla ja tehdä pitkiä toistoliikkeitä aluksi useita kertoja. Vasta sitten kun lihaksesi ovat "tottuneet" painoihin, voit lisätä vastusta ja sillä tavoin kasvattaa lihasmassaa.
      Minulla on kuntosalissa käymisestä pelkkiä hyviä kokemuksia vuosien varrelta ja jatkan sitä touhua 2 - 3 kertaa viikossa.

    • justiina55

      Liiku oman tuntemuksen mukaan.

    • laiskat

      laiskoja ihmisiä täällä foorumilla, lenkille siitä lihavat!

      • readannamiukumauku

        Ihanan kevyesti hikisenä kirjastolenkiltä vaihteettomalla pyörällä mäet ylös ja toiset alas poljettua totean, että laiskuus ei liene syy monen liikkumattomuuteen. Se on PELKO! Epämukavuusvyöhykkeenä koetulle liikuntalinjalle uskaltautumisesta varoittelevat mm. naisten- ja iltapäivälehdet: KÄY ENSIN LÄÄKÄRISSÄ, ennen kuin - NIIN, MITÄ: kävelet roskikselle? Tai raput yläkertaan?
        Ihmisten itsesuojeluvaistoa aliarvioidaan, ei monikaan veren makua suussa tavoittelisi ja itseään kuntoilemalla tappaisi? Ns. ylikuntoon piti minunkin pyöräillä yli kuntarajan=20 km kesätöihin leikkipuistoon ja takas kuukausi ennen kuin futisvalmentaja-työkaveri kehotti pitämään taukoa, opettaen sitten niin alkuverryttelyn (kevyttä lihasten lämmittelyä heilutellen)ja palauttamisen (venyttelyä, jalan lihaksiston taivuttelua vaikka seinää vasten nojaten, pohjetta joustaen yms).
        Siitä kokemuksesta en pelästynyt, mutta tunnen itseni, aerobinen hyötyliikkuminen on mun juttu, en kiipeile enkä laskettele muilla kuin fillareillani (tänä talvena nastarenkainen jouti varastoon). Pitää olla harjoittelutaustaa ennenkuin alkaa riuhtoa extreme.
        Tämä rohkaisuksi sohvaperunalle, joka PELKÄÄ satuttaa itteään. Jokaikisen body kestää sen tärkeimmän eli ilmanvaihdon keuhkoissa, samalla keholle elintärkeä aineenvaihdunta vilkastuu ja suolisto toimii (kuona-aineiden poisto,very important). Seksi ei muuten ole laiskottelua, eihän? Moni harrastaa makuuasennossa kuntoilua- toisin kuin meikäsinkku tänä keväänä vielä vapaana:)


    • kävellen

      Liikun päivittäin. Moninivelrikkoisena olotila on vaihtuvaa, jonkinlaista särkyä on kaiken aikaa , mutta niihin on tottunut. Toisessa polvessa on tekonivel ja toinen polvi odottaa operaatiota.
      Kävely on pääasiallinen liikuntamuoto. Kävelen vähintään kolme kilometriä joka päivä, yleensä viisi km. Toissapäivänä yli kymmenen kilometriä. Kännykkä on kätevä mittaamaan matkat, mutta en pidä aina Sport Trackeria päällä.
      Asun hieman yli kahden kilometrin päässä kaupunkimme keskustasta ja kävelen matkat kaupunkiin mennen tullen. Kesäisin käytän joskus polkupyörää, mutta mieluummin kävelen.
      Monet tutkimukset ovat osoittaneet liikunnan hyödyt. Mm tuo:

      http://www.hs.fi/kotimaa/a1427080968866

    • sarvihöylä

      En mä liiku mä venyttelen ja ihan sen verran vaan ettei hanskanpeukalot ja kengän anturat kulu ihan viikossa puhki.

    • M52_

      Viime vuonna innostuin taas (10-15 tauon jälkeen) liikunnasta. Vuoropäivinä lyhyt 3-4km juoksulenkki ja 20-30km pyörällä. Päälle ihan vähän lihaskuntoa, tyyliin 10 leukkaa, punnerrusta ja vatsalihasta. Aikaa menee alle tunti peseytymisineen (pyörälenkki-päivänä vähän enemmän).

      Tuo tahti sulan maan aikaan. Talvella pakkasilla pelkästään kävelylenkki pari kertaa viikossa. Nollakelillä varovasti juoksua.

      Ei liian raskasta, jotta toipuu nopeasti ja jää hyvä mieli. Sekä aikaa muuhunkin, kun kerran joka päivä (sadepäivät poislukien) ollaan liikkeellä. Tarkoitus kun on saada aikaan pysyvä muutos...

      Joskus opiskeluaikana viimeksi liikuin näinkin paljon. Sen jälkeen on ehtinyt viisikymppiseksi konttorirotaksi, painoa kertyi kilo ja vuosi tahtiin eikä paljon juoksenneltu.

      Vaikutukset? Paino nopeasti 100kg tuntumasta 85 kiloon, vyötärö yli 100cm:stä alle 90. Verenpaine laskenut järkeviin lukemiin. Cooperia en ole juossut virallisesti, mutta GPS trackerin mukaan 12min kohdalla on 2300 rikki ja samaa vauhtia paneltu vielä kilometri perään. Ei kova tulos, mutta ikä huomioiden kohtuullista mielestäni.

      Rasitusvammoilta säästynyt, kun startti rauhalliseti. Osasin onneksi varoa etenkin polvia, kun on hiukan aikasempaa kokemusta juoksemisesta ja ylipainosta.

      Kotonakin on tullut lisää säpinää ja energiaa. Ja vaimo innostu myös liikunnasta. Ehkä hoksasi, miksi ukko viihtyy lenkkeilemässä läheisen yliopiston kampuksen läheisellä pururadalla, kun kirittäjiä riittää ;)

    • siilimuori

      Liike on lääke ja vierivä kivi ei sammaloidu.

    • hoitsukkaa

      MInua on aina mietityttänyt, että mikä se elämäntapaliikkuja on? Itse käyn töissä, jossa olen jalkojen päällä liikkeellä koko ajan, ei paljo illalla iske lähteä baanalle.

      • Hoitskukka

        Kyllä mua "iskee". Ulos tekee kovasti mieli työpäivän jälkeen lenkille. Eikä päivän työaskeleet paina enää siinä kohdassa, hapetus pitää siitä huolen ja veren vilkkaampi virtaus tietenkin.


    • ihhahhaaa

      vieteri

    • eihimojuoksija

      Nelikymppisenä innostuin juoksemaan ja pyöräilemäänkin, nyt ikää jo 66v ja sama jatkuu. Toivotan kaikille liikunnasta tosissaan kiinnostuneille Hyvää Kesää and Good Luck!

    • Reippaus

      Viisi kertaa viikossa sauvakävelyä ripeään tahtiin vähintään tunnin ajan joka kerta.Ei pääse läskit leviämään,eikä tule selluliittipeppu.Säällä kuin säällä täytyy lähteä,kunto pysyy reippaana.

      • Jakselee

        Lisäys. Reippaalla ikää 63v


    • ApuaEtsivä

      UKK-instituutin tutkimusten mukaan aikuisten liikuntasuositukset ovat 2 kertaa viikossa lihaskunto harjoitusta ja 2h30min matalasykkeistä kuntoliikuntaa tai 1h15 min kovasykkeistä liikuntaa viikossa.

      Teen osittain aiheeseen liittyvää tutkimusta kuntoilutottumuksista. Käyppä vastaamassa kyselyyn, joka löytyy alla olevasta linkistä! Vastauksesi on minulle erittäin tärkeä, mutta ei vaadi aikaasi kuin minuutin.

      https://docs.google.com/forms/d/1aT4VqxSyyCMVE_2pVcvB7Nd9b2dV3ZVzXhwgshqloaU/prefill

      Liikkumattomuus on yhteiskunnalle miljardiluokan ongelma. Lähinnä kustannukset aiheutuvat sairauksista ja työkyvyttömyyksistä, jotka olisi "normaalilla" liikunnalla ehkäistävissä. Kyselyn avulla selvitän tekijöitä, jotka vaikuttavat kuntoilutottumuksiin ja liikunnalliseen aktiivisuuteen.

      Itseäni yllätti, että kestävyyskunto on suomalaisilla keskimäärin parempi kuin lihaskunto. Vain joka neljäs suomalainen aikuinen pitää yllä lihaskuntoaan suositusten mukaisesti. Siksi kyselyn painopiste on lihaskunnossa ja erityisesti kotikuntoilussa.

      Kiitos vastauksestasi!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1927
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1589
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1539
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1487
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1435
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1380
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1337
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      649
      1246
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1167
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1118
    Aihe