Voisiko joku diagnisoida minulle minua

Tojokki1

Todella vaikea edes aloittaa kirjoittamista tästä aiheesta, kun tuntuu etten saa itseäni edes sanoiksi puettua. Olen nyt 24-vuotias nuori ihminen, ja tätä epäselvyyttä itsestäni on jatkunut siitä asti kun muistan. Peruskoulusta ei meinannut tulla mitään, en olisi selvinnyt ilman eriyiskoulua jossa oli vähän oppilaita ja pieniä ryhmiä, keskittyminen ei onnistunut mitenkään suuressa luokassa. Rauhallisessa tilassa parin oppilaan kanssa olin jopa hyvä, vaikkakin oppiaineet oli mukautettuja. Ennen erityiskoulua meinasin jäädä luokalleni, vuosi oli täynnä poissaoloja ja olin erittäin masentunut jolloin kävin nuorisopsykiatrian vastaanotolla, meinasin joutua laitokseen rauhottuimaan ajatuksieni vuoksi, en kuitenkaan sinne mennyt koska en kokenut tarvetta sellaiseen ja halusin selvitä ilman, eikä minua pakotettu sinne menemään

Peruskoulun jälkeen yritin montaa eri alaa mutta kaikki jäivät kesken koska vieras ympäristö ja ihmiset ahdistivat minua niin suunnattomasti, tai en tiedä johtuiko se ympärilläni olevasta mutta minua ahdisti ja oli todella vaikea olla, joten en halunnut itseäni sellaiseen pakottaa.

Päätin antaa itselleni aikaa, ja sen ajan saatossa alkoi elämäni alamäki, johon kuului suunnaton rellestäminen ryyppääminen ja suhteiden vaihtuminen yhdestä toiseen ja sitä kesti neljä pitkää vuotta. Nyt olen tässä, vähän hukassa ja väsynyt sen suhteen mitä minun pitäisi tehdä.

Olen käynyt psykologeilla mutta heistä ei ole ollut paljon apua, ahdistuin vain entisestäni kun kerroin heille tuntemuksiani pääni sisältä, enkä koskaan saanut mitään tarkkaa diagnoosia tai niitä ei tehty kunnolla. Kaksisuuntainen minulla on Epäilty olevan.

Olen ajoittain masentunut, apaattinen enkä viihdy ihmisten seurassa enkä silloin myöskään käytä alkoholia.

Toisinaan jatkuvasti menevä, jolloin menee alkoholia paljon ja jolloin olen jatkuvasti ihmisten seurassa. Jaksojen ajat vaihtelevat, en ole koskaan tarkemmin seurannut mutta niillä on ääripäiset erot. Koskaan ei ole vakaata välimaastoa, vaan aina on joko masentunut tai täysin innosta puhkuava ja vauhdissa sekä valmis menemään minne tahansa mihin kellon aikaan vaan ja mielellään menenkin koska olen tuolloin usein niin rauhaton ja innoissani kaikesta paitsi aloillaan olemisesta. Joskus jaksot eroaa selvästi toisistaan, mutta usein on aikoja jolloin mieleni vaihtelee tuhannesti saman päivän aikana, tunteeni ja kaikki mitä mielessäni liikkuu. On vaikea keskittyä mihinkään tai aloittaa mitään. Jos joku asia kuitenkin kiinnostaa, niin teen sen mielelläni ja ilman ongelmia.

Tuntuu uudet asiat vaatii niin paljon ponnisteluja että pääni leviää, en tiedä mistä aloittaisin, kun joskus jopa vastaanotoilla todella harvoin käyminen on vaikeaa tai edes ihmistenilmoilla, kun taas joskus olen jo menossa ennenkuin ehdin edes ajatella eikä tunnu yhtään missään. On todella raskasta omistaa mieli joka tuntee samaan aikaan kaikkea mahdollista, kuin monta kanavaa olisi päällä. Todella ristiriitainen mieli minulla, olen usein huolestunut ja murehdin asioita, mietin jatkuvasti elämääkin syvempiä asioita ja tarkoituksia ja ihmisiä ja eläimiä jajaja..... en edes jaksa enää kirjoittaa, toivon että joskus vaan saisin vastauksen onko kaikki oireita jostain vai olenko vain tälläinen.

Onko kyseessä adhd, bibolaari vai ei mikään ?

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a.k.u

      Itse olen parikymppinen ja voin allekirjoittaa tekstisi täysin. Oli ihan ku ote mun elämästä. Mullakaan ei ole diagnosoitu mitään, en ole tosiaan kyllä hakeutunut hoitoon. Mulla on suvussa esiintynyt kaksisuuntaista mielialahäiriötä en tiiä sitten onko mullakin.

      Välillä olen ollut niin masentunut ja väsynyt että päässä on liikkunut vain itsemurha-ajatuksia. Toteuttamisen on estänyt lähinnä vain se, että en voisi aihuttaa sellaista surua perheelleni.

      Sitten välillä on näitä kausia, että en nuku paljoa ja virtaa tuntuu riittävän kaikkiin asioihin. Rahat menee, päihteitä kuluu tai sitten harrastan liikuntaa kuin hullu. Yksiki päivä valvoin koko yön ja aamulla lähdin 30km juoksulenkille.

      Tuntuu, että en pysty millään elämänosa-alueella rakentamaan mitään kestävää kun kaikki mitä yritän loppuu kiinnostuksen puutteeseen tai sitten tulee paljon uusia asioita mieleen ja vanhat jäävät. Sama pätee sosiaalisiin suhteisiin, kun välillä ei jaksa olla yhtään ihmisten ilmoilla ja välillä sitä liikkuu ulkona yöt ja päivät.

      Nyt on taas tämmöinen vauhtikausi meneillään ku nukkumisestakaa ei tuu mitään. Päässä liikkuu tuhansia asioita. Yöllä tulee pohdittua paljon kaikenlaisia syvällisiä asioita elämäntarkoituksesta jne. ei onnistu nukkuminen. Nytki pitäis yo kirjoituksiin lukea, mutta ei pysty keskittymään yhtään. Voi ku sais joskus tän sekasorron pois päänsisältä.

      • Litium-lääkehoito

        Noihin oireisiin voisi auttaa Litium-lääkitys, se tasaa mielialanvaihtelua, lennokkuutta ja masennuskausia. Terveelle henkilölle litium ei vaikuta mutta bipolaaritaudissa se voi auttaa. Mitään ei menetä vaikka lääkitystä kokeilisikin muutaman viikon ajan. Lääke ei aiheuta riippuvuutta eikä vieroitusoireita poisjätettäessä. Joten jos lääke ei vaikuta sen voi jättää helposti pois.


      • Lito_hyvä
        Litium-lääkehoito kirjoitti:

        Noihin oireisiin voisi auttaa Litium-lääkitys, se tasaa mielialanvaihtelua, lennokkuutta ja masennuskausia. Terveelle henkilölle litium ei vaikuta mutta bipolaaritaudissa se voi auttaa. Mitään ei menetä vaikka lääkitystä kokeilisikin muutaman viikon ajan. Lääke ei aiheuta riippuvuutta eikä vieroitusoireita poisjätettäessä. Joten jos lääke ei vaikuta sen voi jättää helposti pois.

        Komppaan. Itselläni oli noita oireita ja hakeuduin mtt:n hoitoon. Lääkärin kanssa aloitettiin Lito. Elämäni parani laakista. Se auttaa masennukseen, sekatilaan ja maniaan. Ainut oli hoidon alussa että sormeni nivelet tuntuivat jäykiltä. Se meni ohi parin viikon sisällä. Ja tämän lääkkeen kanssa on hyvä juoda paljon vettä päivässä. No, nykyselvitysten mukaan sitä pitäisi muutenkin litkiä 1,5 litraa päivässä ylimääräistä jotta iho yms.pysyy kondiksessa.


      • Litoharha
        Litium-lääkehoito kirjoitti:

        Noihin oireisiin voisi auttaa Litium-lääkitys, se tasaa mielialanvaihtelua, lennokkuutta ja masennuskausia. Terveelle henkilölle litium ei vaikuta mutta bipolaaritaudissa se voi auttaa. Mitään ei menetä vaikka lääkitystä kokeilisikin muutaman viikon ajan. Lääke ei aiheuta riippuvuutta eikä vieroitusoireita poisjätettäessä. Joten jos lääke ei vaikuta sen voi jättää helposti pois.

        Höpöpuhetta. Litiumin vaikutus on sama kaikilla ihmisillä riippumatta siitä onko "bipoa" vai ei. Litium aiheuttaa myös vieroitusoireita lopettaessa siinä missä kaikki muutkin aivojen toimintaan vaikuttavat aineet. Voimakkuus ja kesto on yksilöllistä. Joillekin ei tule tuntuvia oireita, toisille tulee. Tutkimuksissa litiumin on todettu lisäävän mielialan heittelyä pitkällä aikavälillä, joten jos sitä haluat kontrolloida kannattaa miettiä kahdesti. Kiinnostuneet voivat lukea enemmän litiumin vaikutustutkimuksista esimerkiksi kirjasta The Myth of the Chemical Cure (Joanna Moncrieff) http://www.palgrave.com/page/detail/?sf1=id_product&st1=283273


      • älä_jauha_paskaa
        Litoharha kirjoitti:

        Höpöpuhetta. Litiumin vaikutus on sama kaikilla ihmisillä riippumatta siitä onko "bipoa" vai ei. Litium aiheuttaa myös vieroitusoireita lopettaessa siinä missä kaikki muutkin aivojen toimintaan vaikuttavat aineet. Voimakkuus ja kesto on yksilöllistä. Joillekin ei tule tuntuvia oireita, toisille tulee. Tutkimuksissa litiumin on todettu lisäävän mielialan heittelyä pitkällä aikavälillä, joten jos sitä haluat kontrolloida kannattaa miettiä kahdesti. Kiinnostuneet voivat lukea enemmän litiumin vaikutustutkimuksista esimerkiksi kirjasta The Myth of the Chemical Cure (Joanna Moncrieff) http://www.palgrave.com/page/detail/?sf1=id_product&st1=283273

        Lito ei todellakaan aiheuta mielialojen heittelyitä. Älkää todellakaan uskoko tätä hörhöä ja hänen "tutkimuksiaan".
        Lito ei myöskään aiheuta riippuvuutta. Ainoat mahd.sivuvaikutukset ovat olleet juuri tyyliin nivelten jäykkyys.


      • hyvääkamaa
        Litium-lääkehoito kirjoitti:

        Noihin oireisiin voisi auttaa Litium-lääkitys, se tasaa mielialanvaihtelua, lennokkuutta ja masennuskausia. Terveelle henkilölle litium ei vaikuta mutta bipolaaritaudissa se voi auttaa. Mitään ei menetä vaikka lääkitystä kokeilisikin muutaman viikon ajan. Lääke ei aiheuta riippuvuutta eikä vieroitusoireita poisjätettäessä. Joten jos lääke ei vaikuta sen voi jättää helposti pois.

        Lito on todella hyvä lääke tai oikeastaanhan se ei ole lääke vaan alkuaine.


    • KasvaAikuiseksi

      Ota pääsi pois perseestäsi, niin voit nähdä oikean maailman ympärilläsi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1358
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1165
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1115
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1068
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1012
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1001
    Aihe