riittääkö helo cava 6kw 9,5 m3 saunaan?

saunatonttu1963

riittääkö helo cava 6kw 9,5 m3 saunaan?

ei ole kiviseinään ja on hyvä eristys.

lasiovi on

11

212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muutenkyllä

      Eiks Cava ole espanjalaista kuohuviiniä ?
      Suosittelen kuitenkin suomalaista vesijohtovettä.

      Jos Sauna-Timoksi haluaa niin ei varmaan riitä....

    • Puulämmitteinen

      Näyttää olevan 10m3 maksimi saunan tilavuus tuolle 6 kW kiukaalle, mikä ilmeisesti ylittyy jos saunan koko on 9,5 m3 ja lasiovesta ohjeen mukaan lisätään 1 m3 eli kokonaiskuutiot on 10,5 m3.
      Se on sitten sinusta kiinni ostatko tuon 6 kW vai 9 kW, mutta periaatteessa hieman alitehoinen kiuas kestää lämmetä kauemmin ja voi olla, että se ei kestä niin montaa vuotta kuin oikein mitoitettu.

      • runqväpä

        Onko sulla kaikki seinät paneloitu? Lasista sekä kivestä/laatasta lasketaan noin 1kw neliötä kohden. Pikku vinkki älä tee päätöstä pelkkien neliöitten mukaan vaan saunan mitat, oven, ilmastointien ja kiukaan paikka ovat tärkeitä valintaa tehdessä. Ja sori kielen käyttöni mutta vittu mitä paskaa että aliteho rikkoo kiukaan nopeemmin! :D :D Kyllä se tärkein kiukaan ikää pidentävä asia on kerran vuodessa kivien oikeaoppinen vaihto. Suomessa on 2-3 Saunan rakennus firmaa joista 2 on ylitse muiden, mutta Suomessa on 1 pieni puusepän liike uudellamaalla joka tekee ne kohteet johon muut ei pysty sekä 30v kokemuksella ja Referenssi lista on jotain ihailtavaa luottevaa kun ei toista löydy mitä viittis edes verrata.


      • K.iuas

        Kannattaisi varmaan opetella lukemaan. Ja muutenkin sun vihjeet on täynnä virheitä.

        Kiuas mitoitetaan kuutioiden mukaan ei neliöiden.
        Kiviseinät/laatoitetut pinnat lisätään 1m3 per jokainen laatoitettu m2 kokoinaiskuutioihin eikä kW.

        Aliteho todellakin rikkoo kiukaan nopeammin, koska se joutuu lämmittämään paljon enemmän, että asetettu lämpötila saavutetaan ja mahdollisesti jos on oikein reilusti alimitoitettu se ei saavuta asetettua lämpötilaa ollenkaan.

        Kivimiehen kommentti vaihda kivet vuosittain, teetkö uuden takankin joka vuosi?


      • polttoPUUTEOS

        Hyvä jos ihan puhtaalla matematiikalla ratkot kaikki aiheseen liittyvät asiat. (Ei oo kaikki muumit laaksos eikä kivet k.iukaassa) Itse olen sen verran pässi että matikkapää ei pysy mukana kun nykyään valikoimassa on 6-9kw kiukaita reilusti yli 100mallia. Ja karkeesti sanottuna jos taloudessa saunotaan 1-2 kertaa viikossa ja ei ole pakko saada varstissa kuumaksi nii pärjää periaatteessa leivänpaahtimella ja soralla mutta toisin esim. kuin perheissä joissa käydään 5-10 kertaa viikossa ja välillä sieltä on saatava vartissa löylyt niin sitte jos niitä saunakertoja on 10 ja puolet pitäis olla nopee valmis niin et onko se sitten jo hetivalmiin paikka =) Ja jokainen voi sit noitten lukujen perusteella miettiä että kannattaiskohan ne kivet vaihtaa juhannuksena ja jouluna ja mitä kiviä sitä vaihtaa kun niitäkin on nykyään erillaisia eri käyttökohteisiin... Se on hienoo ku on suorat ohjeet mut vähä turhan lyhyet vaan koska luulen et siel kehototetaan jättämään lattian ja oven väliin 5-10cm tilaa joka on virheellinen mitta oikea mitta tulisi olla 10-15cm ja jos joku kysyy miksi niin vastaa eka että miksi ei.

        En oo sähkö enkä kivimies mutta jos sulla on tehokkaampi kiuas niin se lämpenee nopeammin ja kuumemmaksi ja mitäs se sit tekee kivimiehen stemuille ja kiukaan jokaikiselle osalle joka regoi lämpöön ja sen vaihteluun. eli kivet on nopeemmin läntässä pinossa ja siinnä yksi tyyli raiskata löytyt ja vastukset. Ja olen myös kuullut ihmisistä ketkä eivät pidä kovista löylyistä.... Eli loppupeleissä myyjän pitäis osaa kusettaa sulle liian iso kiuas et ostelet hiukan useemmin kiviä ja varaosia tai mitäs jos ostaiski sen pienemmän kukaan ku isompi hajos=)

        Ja niinku jo alussa sanoin että oon sen verran pässi ni nyt joudut herra K.iuas kyl selittämään mitkä tossa mun tekstissä (ja luutavasti tässäkin) oli sun näkemyksen mukaan on täynnä virheitä.


    • runqväpä

      kyllä jos ainut kova pinta on lasiovi

    • runqväpä

      Jos haluut ni pistä joku nopee piirrustus paintil missä on saunan mitat kiukaan paikka ja oven paikka. onko sauna remppa missä vaihees? voit pistää ihan kuviaki [email protected] vastaan kaikkiin pikku kysymyksiinki jos joku askarruttaa saunaan tai ihan mihin vaan puuraketamiseen liittyen. Ja toi Cava taitaa olla se vuolukivimalli? Vai se vanhempi samantapanen mut kivil täytetettävä... Sul ei taida olla ihan hirveen tärkee kiukaan hinta vaan laatu tai sit haluut just ton =) Sulle kävi tuuri et jaksan kiinnostuu koska parempia vinkkejä ja neuvoja et saa mistään ja jos maksat yli 800€ tosta Helosta ni luulen et mun kautta saat sen about 700€ pintaan. Ja uskon et pystyn hoita asian silleen et testaat eka tota 6kw kiuasta ja jos ei riitä ni voita palauttaa sen ja vaihtaa 9kw malliin ja maksat vaan erotuksen jos vanha on kolhuton ja muuten kunnossa =)
      http://www.puuteosnurmi.fi/refluettelo.html
      www.facebook.com/puuteos

      - Anssi Nurmi

    • saunatonttuvastaa

      Kiitos kaikille hyvistä vastauksista. Minulla tosiaan tarjoolla Helo Cava 6 kw hyvään hintaan ja
      sauna ainoa kova pinta on lasiovi. Eriste on paksua.

      Taidan ottaa tuon

    • TehoRiittää

      Meillä oli suurinpiirtein 10m3 kokoinen sauna. Kiukaaksi laitoimme Pilari-IKI 30 kW mikä toimikin mainiosti. Eka kertaa kun laitoin sitten tuon saunan lämpiämään niin ajattelin käydä hakemassa saunakaljat noin 9km päässä olevalta huoltamolta. Päätin myös käydä viinakaupassa ja ostamassa onkivehkeitä yms kivaa koko perheelle. Koko perhe halusi mukaan ja niinhän siinä kävi että lopulta jouduimme ajamaan naapurikunnan Prismaan. Emännällä oli niin kova shoppailu kuume. Käytiin syömässäkin matkalla. Aikaa siis vierähti useampi tunti. Kun viimein pääsimme mökin pihalle takaisin niin saunaa ei enää ollut. Ainoastaan Pilari-IKI 30kW kiuas jöpötti pystyssä hiiltyneistä raunioista.

    • saunatonttuvastaa2

      opettavainen tarina - liikateho ei myöskään hyvästä?

    • saunatonttuvastaa3

      kyllä siinä on lähes normaali lämpenemisaika eli että kiuaskivet on riittävän

      lämpöiset löylyn suhteen siihen menee aikaa n. 30 -45 min. (riippuen kivien määrästä) Tuohon lämpenemiseen vaikuttaa myös saunan

      dynamiikka eli ilmanvaihto. Kivien ladonta vaikuttaa kivien lämpenemiseen ,pitää latoa siten että läpivirtaus toimii kunnolla.

      Jos kivet liian tiiviisti saattaa vastukset vaurioitua kun niiden pintalämpö nousee liikaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      362
      4359
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1819
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1560
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1380
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1335
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    Aihe