Siirto muualta: Miksi diabeetikko EI laihdu ??

älqkvf89u

Tyyppi I ollut 35 vuotta, tyyppi II "arvioitu" noin 10 vuotta sitten (en saa kuulemma virallista diagnoosia siihen millään, lääkitys siihen Diformin 2 x 1g). Ykköstyyppiin lääkityksenä tietysti insuliini.

Mun BMI on ollut jo usean vuoden saman tason tietämillä, nyt se on 41. Pahimmillaan se oli 47. Sitten tuli pitkä suruaika perheessä, jona aikana laihduin tuon verran, kiloissa noin 20, tuohon meni 2 vuotta.

Nyt siis 4-5 vuotta olen yrittänyt saada painoa pois, ei onnistu. Mulla on lisäksi kaksi psyyken puolen lääkettä, jotka tuntuvat omalta osaltaan estävän laihtumisen. Käytän niitä depressioon, yhtään pilleriä en vielä ole huvikseni ottanut. Syön monipuolisesti, tällä hetkellä taas enemmän hedelmiä kuin vihannuksia, muutama ruisleipäpala päivässä, proteiinipuolta taas jonkin verran enemmän kuin muuta, 2-3% leikkelettä yleensä plus maitotuotteet. En "kiellä" itseltäni mitään, koska se ei mulla tule koskaan toimimaan, esim. eilen söin yhden jäätelöpuikon ja toissapäivänä piti "taiteilla" mämmin kanssa, siinähän on yli 30% hiilareita. Mulla on lievä nefropatia, eli en saisi paljoakaan käyttää e.m. maitotuotteita, mutta kevytmaitoa tulee juotua päivittäin ehkäpä 5-6 dl. Rasvaisista salaateista en välitä, kaupassa tulee usein itse koottua salaattiannos, jossa on vihannesten lisäksi kalaa ja kanaa.

Alkoa en käytä juurikaan, kerran 1-2 kuukaudessa. Päivittäin saan hiilareita keskimäärin 300, joka vastaa (yhtäkkiä vilkaistuna) noin 2300 kcal päivittäistä energiansaantia. Kun ottaa huomioon, että painan 135 kg (180 cm), ja tällöinhän myös KULUTAN paljon enemmän kuin 80-kiloinen, joka solu vie enemmän, niin on erittäin outoa ja toisekseen helvetin turhauttavaa, että tämä "ikuinen" suossa tarpomiseni ei lopu.

Diabetespolilta käsketään kääntymään tk:n puoleen ja tk:sta diabetespolin puoleen. Totuushan on se, että juuri diab.polilla lääkärikunta on kokonaan endokrinologeja, jotka voisivat mua auttaa, mutta eivät sitä tee (ylilääkärin käskytys)

Mitä mieltä, pitäisikö mun mennä yksityiselle puolelle ? Jos jollakulla on HYVIÄ neuvoja, otan vastaan mieluusti.

Tuo mun liikuntani on enemmän hyötyliikuntaa, koska on synnynnäinen selkäsairaus ja tapaturman takia melko invalidisoiva jalkavamma.

3

154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • josauttaisi

      No kävisin lääkärissä, jos se kerta on mahdollista.

      Mutta ruokavalion osalta voisit kokeilla oikeasti kokonaan maidotonta, maidon proteiinit nostaa insuliinia nopeasti. Lisäksi keikauttaa kasvisten ja hedelmien suhteen toisinpäin, eli enemmän kasviksia ja marjoja, vähemmän hedelmiä. Viljatontakin suosittelisin testaamaan, jos siitä olisi vielä lisäapua. Onhan lisäksi nukkumistavat hyvät ja stressi hallinnassa?

      Lihaskuntotreeni on parasta liikuntaa insuliinitasapainon saavuttamiseksi. Siksi suosittelisin käyntiä esimerkiksi fysioterapeutin tai personal trainerin luona, jotta voisitte yhdessä katsoa millaista voimaharjoittelua pystyisit harrastamaan jos se ylipäätään on mahdollista. Muista liikuntalajeista esimerkiksi uinti (tai vesijuoksu/vesijumppa) on aika kroppaystävällistä liikuntaa.

      Muuta en valitettavasti keksi. Runsaskasviksinen, viljaton ja maidoton ruokavalio on toiminut mulla, yhdistettynä voimaharjoitteluun ja matalatehoiseen aerobiseen (käytännössä hyötyliikuntaa).

      • Aloittaja_

        Thänks, tuossa tuli hyviä vinkkejä. Kaikkia en lähde kokeilemaan, mutta osa on jo lähdössä käyntiin, sain lekurilta lähetteen mm. fysioterapiaan. Mulla tosin on eräs tuttu personal trainerina, mutta ne hinnat, ei onnistu tällä hetkellä. Ja tuo päivittäinen hiilarimäärä: tarkemmin kyllä puhutaan keskim. 350-400:sta, kun nyt olen joka päivä ne itsellenikin ylös laittanut, eli mitä syön. Tuossa on tietysti pari juttua: jos esim. autotallissa tulee hyötyliikuntaa, niin tokihan sokerit on nostettava, jolloin kaloreita on myös kulutettu ihan toiseen malliin kuin tv:n edessä. Olen menossa rav.terapiaan (jälleen), pitää ottaa sinne oheen myös merkinnät insuliinin ja hiilareiden suhteesta. Kun jotain pikkuhommiakin tehdessä saa olla koko ajan tankkaamassa hiilareita, kun sitten siinä sohvalla taas joka hiilarille pistää. Ja se on ihan mahdoton määrä, minkä verran tämä mun 135 kg:n liikuttelu siellä auton alla kuluttaa. Diab.hoitaja on tätä kovasti ihmetellyt, mutta niinkuin sanoin, syyn täytyy olla tuossa painossa, iso kaveri kuluttaa jo massaansa siirtelemällä paljon enemmän kuin ne 80-kiloiset.
        Itsellä on tavoitteena nyt ensin päästä alle seuraavan 10 kilon, lopullinen mahiksien rajoissa oleva lopullinen tavoite on alle 100 kg. Jos se sopiva liikuntamuoto löytyy, niin ehkä jotain toiveita on. Ja optimaalinen ruokarytmi - johon en ole tottunut - on lääkärin sanoin 3 tunnin välein. Just diab.polilla kuulin, että 200 hiilaria laihduttaisi. Mutta sitten se, että kulutan helposti tuon verran jo puuhaamalla vaikka auton kanssa 3-4 tuntia ... Eivät siis ole millään vertailukelpoiset, tietenkään ...
        Jos lisää ideoita löytyy, vastaan otetaan edelleen!


      • josauttaisi
        Aloittaja_ kirjoitti:

        Thänks, tuossa tuli hyviä vinkkejä. Kaikkia en lähde kokeilemaan, mutta osa on jo lähdössä käyntiin, sain lekurilta lähetteen mm. fysioterapiaan. Mulla tosin on eräs tuttu personal trainerina, mutta ne hinnat, ei onnistu tällä hetkellä. Ja tuo päivittäinen hiilarimäärä: tarkemmin kyllä puhutaan keskim. 350-400:sta, kun nyt olen joka päivä ne itsellenikin ylös laittanut, eli mitä syön. Tuossa on tietysti pari juttua: jos esim. autotallissa tulee hyötyliikuntaa, niin tokihan sokerit on nostettava, jolloin kaloreita on myös kulutettu ihan toiseen malliin kuin tv:n edessä. Olen menossa rav.terapiaan (jälleen), pitää ottaa sinne oheen myös merkinnät insuliinin ja hiilareiden suhteesta. Kun jotain pikkuhommiakin tehdessä saa olla koko ajan tankkaamassa hiilareita, kun sitten siinä sohvalla taas joka hiilarille pistää. Ja se on ihan mahdoton määrä, minkä verran tämä mun 135 kg:n liikuttelu siellä auton alla kuluttaa. Diab.hoitaja on tätä kovasti ihmetellyt, mutta niinkuin sanoin, syyn täytyy olla tuossa painossa, iso kaveri kuluttaa jo massaansa siirtelemällä paljon enemmän kuin ne 80-kiloiset.
        Itsellä on tavoitteena nyt ensin päästä alle seuraavan 10 kilon, lopullinen mahiksien rajoissa oleva lopullinen tavoite on alle 100 kg. Jos se sopiva liikuntamuoto löytyy, niin ehkä jotain toiveita on. Ja optimaalinen ruokarytmi - johon en ole tottunut - on lääkärin sanoin 3 tunnin välein. Just diab.polilla kuulin, että 200 hiilaria laihduttaisi. Mutta sitten se, että kulutan helposti tuon verran jo puuhaamalla vaikka auton kanssa 3-4 tuntia ... Eivät siis ole millään vertailukelpoiset, tietenkään ...
        Jos lisää ideoita löytyy, vastaan otetaan edelleen!

        Ei kannata unohtaa unen merkitystä. Nukuthan hyvin (ei uniapneaa tms.) ja tarpeeksi, sekä säännöllisesti (tahtoo sanoa, että ei viikolla lyhyitä öitä ja viikonloppuna sitten univelkoja pois)?
        Se, mitä ei pidä unohtaa ruokavaliosta on rasva. Paitsi, että monet elintärkeistä vitamiineista on rasvaliukosia, rasva hidastaa myös hiilarin imeytymistä ja täten hidastaa verensokerin nousua. Lisäksi kannattaa vältellä pitkälle prosessoituja hiilareita (tämän varmaan tiedätkin), sokeria viimeiseen asti, sekä käsiteltyjä viljoja.
        Mä lähtisin ehkä testaileen eri aterioiden koostumuksia. Aamulla proteiini- ja rasvapitoinen aamiainen, illemmalla hiilaripitoisempaa ruokaa. Hiilaria tosiaan kulutuksen mukaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2486
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1399
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1372
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1156
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1101
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1032
    Aihe