Trauma-aiheinen tarina

24.03

Hei!

Olemme Aalto-yliopiston opiskelijaryhmä ja teemme opintokurssiimme liittyvää suoritusta taideteoksen muodossa. Kurssi jota suoritamme on kuvataidekasvatuksen pääaineen alainen ja liittyy trauman teemaan taiteessa ja terapiassa. Kurssilla käsitellään trauman käsitettä nykytaiteen sekä taideterapian näkökulmasta. Kurssin aikana teemme ryhmissä taideteoksia, jotka tulevan olemaan esillä kevään aikana Aalto-yliopiston Arabian yksikössä.

Ryhmämme etsii nyt anonyymeja tarinoita siitä millaisilla erilaisilla keinoilla ihmiset ovat yrittäneet käsitellä traumaattista tapahtumaa. Tällainen keino jolla olet pyrkinyt hallitsemaan tai ratkaisemaan traumaattisen asian synnyttämää ikävää olotilaasi on kenties sellainen joka on ollut käytössäsi ennen kuin olet hakeutunut asian myötä esimerkiksi hoitoon, terapiaan tai muutoin päässyt traumasi yli. Tällainen menetelmä voisi olla esimerkiksi syömisen tarkkailu, sosiaalisista kontakteista vetäytyminen, päihteiden käyttö jne. Trauman käsittelymenetelmä voi olla lähes millainen hyvänsä, osaat itse määritellä asian parhaiten, mutta usein on niin, että menetelmä ei ole kovinkaan toimiva jolloin ihminen lopulta hakeutuu tilanteensa kanssa hoitoon. Ehkä olet toivonut voivasi kertoa tarinasi jollekin aivan anonyymisti tai haluat muutoin jakaa kokemaasi ollaksesi mukana taideprojektissa, joka kenties herättää samaistumisen tunteita jossakussa toisessa.

Tarinat tullaan lukemaan ääneen nauhoitteelle ja sijoittelemaan yksitellen laitoksessamme oleviin lokeroihin joista niitä voidaan käydä kuuntelemassa. Kyseessä on siis installaatiomainen teos, joka on vielä osittain suunnittelun alla. Taideteokseen liittyy kuitenkin olennaisena osana myös kuuntelun elementti, joka symboloi toisen ihmisen kuuntelukyvyn tärkeyttä trauman kokeneen kannalta. Tarinansa lähettäneillä on mahdollisuus halutessaan tutustua taideteokseen myöhemmin keväällä laitoksemme- ja näyttelyn aukioloaikojen puitteissa. Otamme sinuun yhteyttä asiassa.

Toivomme, että projekti herätti kiinnostuksesi ja haluat jakaa tarinasi. Voit esimerkiksi kertoa lyhyesti traumaattisen tapahtuman (ei välttämätöntä) ja millaisin ei-toimivin keinoin yritit traumaa käsitellä. Mitä sitten tapahtui? Tarinan muodon voit valita vapaasti itse, edellä ollut runko oli viitteellinen.

Kaikki kertomukset tullaan käsittelemään anonyymistä, tulivat ne mistä osoitteesta hyvänsä. Koska projekti on vielä työn alla, jotkin muutokset kokonaisuudessa ovat mahdollisia. Tarinat voi lähettää sähköisesti osoitteseen: [email protected]

Kiitos mielenkiinnostasi!

Ystävällisin terveisin opiskelijaryhmä: Saara, Heli, Kaisa ja Noora

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei533

      Jumala pystyy parantamaan KAIKESTA sairaudesta. Älkööt ne väistykö silmistäsi, kätke ne sydämesi sisimpään (Raamattu); sillä ne ovat elämä sille, joka ne löytää, ja lääke KOKO hänen ruumiillensa.'' San. 4:21-22 ja hän, joka antaa kaikki sinun syntisi anteeksi ja parantaa KAIKKI sinun sairautesi, Ps. 103:3 Olette perivä Taivaan jos uskotte (usko syntyy kuulemisesta, kirje roomalaisille 10:17), olette näkevä Kristuksen jos uskotte. Olette oleva Taivaan kansalaisia jos uskotte. Itse olen täysluuseri, nolla olen. Täystyperys olen. Mutta tiedän totuuden. Totuus on Kristus ja Häneen uskova pelastuu.

      • Muista tuo vuodatus, kun seuraavan kerran avaat terveyskeskuksen oven! Silloin tiedät uskosi vahvuuden ja jessen parantajantaidot!

        Mutta jos uskosi on riittävän vahva, veronmaksajat kiittävät säästöstä, kun hoidatat vaivasi jessellä.


    • Virkamiehet raiskasivat yritykseni, elanto meni, samoin talo. Kaljan voimalla korjataan PTSD, aamulla kärsitään krapula pois ja illalla taas kuppia täytetään.

    • traumataide

      Taik:ssa ole lienee jo trauma sinänsä. Jos tarvitaan pahoja traumoja kannattaa vierailla TKK.ssa. Maksimalinen traumataide löytyy arkkitehtiosastolta...

    • turhautuunut

      Jäi mietityttämään, miten trauman käsite nykytaiteen näkökulmasta eroaa postimpressionismin tms. taidesuunnan näkökulmasta. Voisitteko täsmentää. Erityisesti oikeastaan haluaisin kuulla miten trauman käsitettä on käsitelty surrealismin näkökulmasta vai onko?

    • Jeppe_P

      Auttakaa nyt ihmeessä vilpittömiä opiskelijoita! Miten ne muuten oppisivat mitään! Itse olen onneksi niin traumattomaksi itseni tunteva, etten kuulu kohderyhmään. Lääkiksen koekaniinina olen kyllä mielihyvin ollut vapaaehtoisesti ihan fysiologisista syistä.

    • eipäs_hoppuilla

      Tutkimuksen tekijät yleensä kertovat henkilöllisyytensä. Pelkkä etunimi ei ole henkilöllisyys. Joten: Kuka tekee tutkimusta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1779
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1694
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      1525
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1521
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1508
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1395
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      16
      1371
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1202
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1135
    Aihe